De twee kampen strategie. De ja/amen "wij deugen" groep en de viruswappies. Beetje jammer voor de discussie.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:51 schreef Predator40 het volgende: [..] nouja dat lubach deze mensen neerzet als wappies en/of tokkies is toch niks aan gelogen ?
In Nederland krijgt iedereen zorg wanneer hij/zij dat nodig heeft, ongeacht waarvoor en of men had kunnen voorkomen dat men zorg nodig heeft.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:51 schreef JohnDDD het volgende:
Ik snap gewoon nog steeds niet waarom het wel okay is om de economie zware schade toe te brengen, de psychische toestand van mensen te ondermijnen, normaal menselijk gedrag strafbaar te stellen, ... maar niet om mensen te laten doodgaan. Ik denk dat het beste is in deze situatie als we gewoon zeggen: vanaf 300 covid-patiënten op de IC nemen we geen covid-patiënten meer op.
je trekt het nu extreem....maar op een plein "vrijheid, vrijheid" gaan roepen.....tjaquote:Op maandag 12 oktober 2020 20:55 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De twee kampen strategie. De ja/amen "wij deugen" groep en de viruswappies. Beetje jammer voor de discussie.
Eensquote:Op maandag 12 oktober 2020 20:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Nederland krijgt iedereen zorg wanneer hij/zij dat nodig heeft, ongeacht waarvoor en of men had kunnen voorkomen dat men zorg nodig heeft.
Het is ondenkbaar dat men specifiek COVID-patiënten toegang tot zorg gaat ontzeggen.
Bij een complot moet je altijd nadenken hoeveel mensen erbij betrokken zijn. In dit geval zouden er om dit complot te laten slagen dus meer dan 200 landen, de infectieziekte-bestrijdingsafdelingen, de "Big Pharma" en nog een aantal anderen bij betrokken moeten zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:47 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Alle beetjes helpen. Dit ook. Mondkapjes (vindt men) ook. Daar wordt wel in no time gehoor aan gegeven. Als men (overheid) dit echt zo wil, dan is dit zo geregeld. Ook on deze tijden.
Noem mij een complotdenker maar ik denk serieus dat zieke mensen geld waard zijn in de pharma industrie. Gezonde mensen leveren minder op.
quote:Op basis van zijn onderzoek komt Grimes ook met aanbevelingen voor mensen die graag een complot willen smeden. Als je wilt dat je complot vijf jaar standhoudt, moet je er niet meer dan 2521 mensen bij betrekken. Wil je je complot meer dan tien jaar stand laten houden, dan kunnen er maar 1000 mensen bij betrokken zijn. Een complot dat een eeuw standhoudt, daar kunnen maar 125 mensen bij betrokken zijn. Zelfs een heel simpel complot – er doet zich één gebeurtenis voor en iedereen die daar getuige van is, moet zijn mond houden – is waarschijnlijk snel onthuld als er meer dan 650 getuigen zijn.
Je kan best kritisch zijn op sommige besluiten zonder telkens corona een griepje te noemen of zonder te doen alsof er niets aan de hand is in de ziekenhuizen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:55 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De twee kampen strategie. De ja/amen "wij deugen" groep en de viruswappies. Beetje jammer voor de discussie.
Ergens moest een lijn getrokken worden, maar misschien is die wel te strikt getrokken inderdaad. Of al het zorgpersoneel, wat twee maanden lang geen eigen leven heeft gehad om zoveel mogelijk patiënten te redden, zich nu gewaardeerd voelt? Ik denk het niet.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:50 schreef Goitske het volgende:
[..]
Laten we dan ook ff noemen dat er gezegd is dat voor de hele zorg een bedrag is.. dat is al terug gebracht naar bepaalde functies. Bijv doktersassistente krijgt wel, medisch secretaresse niet. Terwijl die medische secretaresse misschien juist voor covid zorg is ingezet, aan de covid telefoonlijn is gezet in het ziekenhuis, alles heeft afgezegd, van opleiding wel doktersassistente is maar op papier werkt als medisch secretaresse en wel covid testen heeft gedaan want je kunt het wel etc. Ik denk dat het een domme fout is geweest van de overheid om daar nu onderscheid in te maken. Dat zorgt wel er voor dat een groep zegt ja doei! Ik heb me ingezet maar omdat ik op papier niet in die beroepsgroepen val krijg ik het niet
Ik vind het ergelijk dat die excessen uitgelicht worden als zijnde het toonbeeld van een hele groep.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:58 schreef Predator40 het volgende:
[..]
je trekt het nu extreem....maar op een plein "vrijheid, vrijheid" gaan roepen.....tja
Dan zitten we dus in deze situatie doordat we niet hebben geleerd of gedurfd om anders te denkenquote:Op maandag 12 oktober 2020 20:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Nederland krijgt iedereen zorg wanneer hij/zij dat nodig heeft, ongeacht waarvoor en of men had kunnen voorkomen dat men zorg nodig heeft.
Het is ondenkbaar dat men specifiek COVID-patiënten toegang tot zorg gaat ontzeggen.
Er zijn 12000 bedden 'beschikbaar' in NL volgens LCPS:quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat we de afgelopen tientallen jaren aan zorgcapaciteit afgebouwd hebben is misschien 20 of 30 procent. Dat stelt niets voor als je het hebt over wekelijkse verdubbelingen van corona patienten. Sommige ziekenhuizen hebben de helft van hun reguliere zorg al afgeschaald vanwege corona. Het is natuurlijk erg slecht dat er zoveel op zorg is bespaart de afgelopen 10 jaar, maar het zou helemaal niets uitgehaald hebben met de coronacijfers die we nu al weken hebben.
Nou dit dus. Met een gelijke Rwaarde kost van 10 naar 20 patienten evenveel tijd als van 1000 naar 2000. Op het huidige tempo zo rond de 10 dagen. Daar valt niet tegenop op te schalen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat we de afgelopen tientallen jaren aan zorgcapaciteit afgebouwd hebben is misschien 20 of 30 procent. Dat stelt niets voor als je het hebt over wekelijkse verdubbelingen van corona patienten. Sommige ziekenhuizen hebben de helft van hun reguliere zorg al afgeschaald vanwege corona. Het is natuurlijk erg slecht dat er zoveel op zorg is bespaart de afgelopen 10 jaar, maar het zou helemaal niets uitgehaald hebben met de coronacijfers die we nu al weken hebben.
Wordt het niet eens tijd om alle covid-patiënten te concentreren in een paar ziekenhuizen? Of zijn daar ook weer praktische bezwaren tegen?quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn 12000 bedden 'beschikbaar' in NL volgens LCPS:
[ afbeelding ]
Er liggen op dit moment ongeveer 1000 Covid-patienten, waar het een groot probleem is dat de verdeling niet 'eerlijk' per ziekenhuis is. Dit zorgt ervoor dat reguliere zorg in de knel komt, omdat 4 Covid-bedden totaal 6 bedden 'in gebruik' nemen (ivm ruimte, besmettelijkheid en dat soort dingen als ik de quote van Kuipers goed herinner).
Als je dus echt uitgaat van puur Covid, zijn er totaal 8000 bedden beschikbaar, en dan is 100% van je zorg aan Covid gewijd.
Het Maasstadziekenhuis heeft zo'n 3500 werknemers, 7% van de mensen zit ziek thuis, waarvan zo'n 100 mensen met Covid. Daardoor moeten ze zo'n 30% zorg afschalen. Stel dat je dat voor alle ziekenhuizen doorrekent op die manier, gaan er nog eens 2400 bedden vanaf, en heb je totaal zo'n 4600 bedden beschikbaar.
Een totaal van 4600 bedden op een populatie van 5 miljoen kwetsbare mensen betekent dat je ongeveer 1 bed per 1000 mensen hebt, dat vind ik persoonlijk echt belachelijk weinig, zelfs los van deze pandemie.
Ik denk dat er een complete gradient is standpunten en meningen, waarschijnlijk multidimensionaal. Het is een strategie om mensen die bepaald beleid inhoudelijk willen kunnen bediscuseren en hier zelfs openlijk kritiek op leveren, direct op uiterste te drijven door hen gelijk te stellen aan diegene die zich op de minst charmante manier verzetten tegen het beleid.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:55 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dat is wel te simplistisch natuurlijk, want er worden ook mensen ontslagen en er gaan ook mensen dood spijtig genoeg. Als we die meerekenen is de groei ongeveer de helft van de hoeveelheid opnames lijkt het tot nu toe. 65 opnames is gemiddeld genomen een groei van 30.quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:06 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Nou dit dus. Met een gelijke Rwaarde kost van 10 naar 20 patienten evenveel tijd als van 1000 naar 2000. Op het huidige tempo zo rond de 10 dagen. Daar valt niet tegenop op te schalen.
Ik weet genoeg doktersassistentes die thuis gezet zijn, maar ook medisch secretaresses die zich hebben opgegeven voor de covid poule dat je opgeroepen kunt worden. Die ingezet zijn voor covid afdelingen, voor triage tenten etc. De secretariaten zijn echt verrot gescholden toen ze afspraken gingen afbellen en nu nog dat ze aan de balies in de ziekenhuizen echt last van agressie hebben omdat mensen het niet eens zijn met de maatregelen die er zijn. De beveiliging is al ingezet om extra rondes te lopen en dat ze sneller te plaatse zijn indien nodig. Mensen zijn ronduit onbeschoft ze krijgen papieren 1 patiënt evt 1 begeleiding. De halve familie komt mee ja die worden weggestuurd het kan nu niet.quote:Op maandag 12 oktober 2020 20:59 schreef erkel het volgende:
[..]
Ergens moest een lijn getrokken worden, maar misschien is die wel te strikt getrokken inderdaad. Of al het zorgpersoneel, wat twee maanden lang geen eigen leven heeft gehad om zoveel mogelijk patiënten te redden, zich nu gewaardeerd voelt? Ik denk het niet.
Ha, ik had net deze edit toegevoegd:quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wordt het niet eens tijd om alle covid-patiënten te concentreren in een paar ziekenhuizen? Of zijn daar ook weer praktische bezwaren tegen?
quote:Als Maasstad zo'n Covid-hotspot is, is het misschien wel een idee om dat een "Covid-only" ziekenhuis te maken, Erasmus ligt er niet ver vandaan. Alle Covid-patienten die in Rotterdam in het ziekenhuis liggen naar Maasstad, dan heb je zo'n 400 tot 500 bedden tot je beschikking.
Dit komt mij ook allemaal bekend voor.quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:09 schreef Goitske het volgende:
[..]
Ik weet genoeg doktersassistentes die thuis gezet zijn, maar ook medisch secretaresses die zich hebben opgegeven voor de covid poule dat je opgeroepen kunt worden. Die ingezet zijn voor covid afdelingen, voor triage tenten etc. De secretariaten zijn echt verrot gescholden toen ze afspraken gingen afbellen en nu nog dat ze aan de balies in de ziekenhuizen echt last van agressie hebben omdat mensen het niet eens zijn met de maatregelen die er zijn. De beveiliging is al ingezet om extra rondes te lopen en dat ze sneller te plaatse zijn indien nodig. Mensen zijn ronduit onbeschoft ze krijgen papieren 1 patiënt evt 1 begeleiding. De halve familie komt mee ja die worden weggestuurd het kan nu niet.
Dat is de afgelopen maanden uitgebreid onderzocht, maar dat was niet flexibel genoeg en dat was qua personele inzet ook moeilijk, als ik me niet vergis. Dat zei Kuipers vanmiddag.quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wordt het niet eens tijd om alle covid-patiënten te concentreren in een paar ziekenhuizen? Of zijn daar ook weer praktische bezwaren tegen?
Als de groei en daarmee de getallen maar groot genoeg worden gaan de nieuwe opnames en de ligduur de ontslagen en overlijdens overstijgen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is wel te simplistisch natuurlijk, want er worden ook mensen ontslagen en er gaan ook mensen dood spijtig genoeg. Als we die meerekenen is de groei ongeveer de helft van de hoeveelheid opnames lijkt het tot nu toe. 65 opnames is gemiddeld genomen een groei van 30.
De R0 waarde moeten we ondertussen maar vergeten. Met hoe ver de data achterloopt kun je daar alleen maar ver mee achteruit kijken, en dat kun je beter op basis van ziekenhuisopnames dan besmettingen doen.
Ik kan het me zo goed voorstellen hoe dat voelt (voor de mensen in de zorg). Ik zou niet weten waarom mensen zo reageren, maar het is wel een goede uitsnede van de bevolking, en alleen daarom al kunnen de maatregelen niet te lang duren. De mensen lopen op hun tandvlees.quote:Op maandag 12 oktober 2020 21:17 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit komt mij ook allemaal bekend voor.
Bij ons moet er af en toe ook bewaking bijkomen, omdat patiënten boos zijn dat ze geen extra personen mee mogen nemen, of dat ze een mondkapje op moeten. Het is echt te belachelijk voor woorden, maar sommige burgers zijn zo kortzichtig als het maar kan.
In plaats van dat ze blij zijn dat wij als zorgmedewerkers zorgvuldig omgaan met de maatregelen en dus indirect ook hun gezondheid ......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |