Echt hoor, je weet niet waar je het over hebt, maar succes in je bubbel.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:03 schreef OProg het volgende:
[..]
@:Mammietje, ik ben geen politicus dus ik heb geen idee wat we er mee moeten. Wat ik al zei, ik hoop dat er vooral een hoop mensen beseffen dat gezond leven helpt. Ik heb ook ooit nog wel eens rond begin werkperiode een tijd gehad dat het ook niet best was. Maar daarna besefte ik me wel dat gezond zijn me altijd wel ergens op een goede plek ging brengen.
[..]
Dat hoop ik dan wel.
Nogmaals, ik zeg hier ook helemaal naar dat we mensen nu moeten laten verrotten ofzo.
Maar meer dat ik hoop dat er toch een hoop mensen zijn die de verantwoordelijkheid nemen om hun problemen met overgewicht, roken, weet ik het aan te pakken. Daar begon het mij om.
Ik heb een collega die vrij 'zwaar' was die sinds maart ik meen 10 kilo kwijt is en zo gewoon gestaag door gaat. Is mid 40. Heeft nog een hoop te winnen, ook al eerder gestopt met roken, voelt zich ook stukken beter en wil binnenkort gaan hardlopen.
Daar begon mijn eerste opmerking over. Het is allemaal ook niet een heilig medicijn maar wel iets waar je in de rest van je leven profijt van gaat hebben. Gezond leven. Dan kan het altijd nog mis gaan maar die kans is een stuk kleiner. Dus nogmaals, ik hoop dat een hoop mensen mede door dit een gezonder leven op gaan pakken. Heeft het toch nog een positief resultaat gehad.

Als het je gaat om een bewustwordingscampagne ben ik helemaal voor. Het verbaast me eigenlijk dat dat er nog niet is.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:03 schreef OProg het volgende:
[..]
@:Mammietje, ik ben geen politicus dus ik heb geen idee wat we er mee moeten. Wat ik al zei, ik hoop dat er vooral een hoop mensen beseffen dat gezond leven helpt. Ik heb ook ooit nog wel eens rond begin werkperiode een tijd gehad dat het ook niet best was. Maar daarna besefte ik me wel dat gezond zijn me altijd wel ergens op een goede plek ging brengen.
[..]
Dat hoop ik dan wel.
Nogmaals, ik zeg hier ook helemaal naar dat we mensen nu moeten laten verrotten ofzo.
Maar meer dat ik hoop dat er toch een hoop mensen zijn die de verantwoordelijkheid nemen om hun problemen met overgewicht, roken, weet ik het aan te pakken. Daar begon het mij om.
Ik heb een collega die vrij 'zwaar' was die sinds maart ik meen 10 kilo kwijt is en zo gewoon gestaag door gaat. Is mid 40. Heeft nog een hoop te winnen, ook al eerder gestopt met roken, voelt zich ook stukken beter en wil binnenkort gaan hardlopen.
Daar begon mijn eerste opmerking over. Het is allemaal ook niet een heilig medicijn maar wel iets waar je in de rest van je leven profijt van gaat hebben. Gezond leven. Dan kan het altijd nog mis gaan maar die kans is een stuk kleiner. Dus nogmaals, ik hoop dat een hoop mensen mede door dit een gezonder leven op gaan pakken. Heeft het toch nog een positief resultaat gehad.

Want wat klopt er niet volgens jou en waar ben je dan zo boos over?quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:05 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Echt hoor, je weet niet waar je het over hebt, maar succes in je bubbel.

De beleidsmakers die elke dag te horen krijgen dat er strengere maatregelen moeten komen? Alle maatregelen die ze nu nemen zijn sowieso vroegtijdig en vooral om kritiek te doen verstommen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 22:41 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als dat zo was, zouden de beleidsmakers dat toch ook wel weten en waren extra maatregelen toch niet nodig?

Ik meen helemaal niks. Het is gewoon een openvraag met enkele suggesties: maar waar stop je dan? Omdat ik het gevoel krijg dat sommige mensen mensen die kant op willen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:03 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Dit meen je niet toch? Sarcasme?

Dit is eigenlijk het enige wat ik nu wil zeggen. Ik hoop dat een hoop mensen nu bewust worden. Dan wil ik ze nog steeds niet laten verrotten ofzo. Ik hoop gewoon dat het de trigger is voor mensen om bewust met zichzelf om te gaan. En als ik zo om me heen kijk zijn er toch een hoop mensen bij wie dat mee valt.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:06 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als het je gaat om een bewustwordingscampagne ben ik helemaal voor. Het verbaast me eigenlijk dat dat er nog niet is.

Als dat de enige reden was, hadden ze al wel eerder actie ondernomen! Daar helpen ze echt geen economie voor om zeep hoor! Zeker niet als ze zouden weten dat de cijfers al tanende zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
De beleidsmakers die elke dag te horen krijgen dat er strengere maatregelen moeten komen? Alle maatregelen die ze nu nemen zijn sowieso vroegtijdig en vooral om kritiek te doen verstommen.

Er zijn bergen voorlichting campagnes en bewustwording campagnes geweest. Maar er is gewoon een gedeelte wat je er niet tot nooit mee zal bereiken.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:11 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk het enige wat ik nu wil zeggen. Ik hoop dat een hoop mensen nu bewust worden. Dan wil ik ze nog steeds niet laten verrotten ofzo. Ik hoop gewoon dat het de trigger is voor mensen om bewust met zichzelf om te gaan. En als ik zo om me heen kijk zijn er toch een hoop mensen bij wie dat mee valt.
Niet willen roken vanwege de kinderen maar stiekem roken in de schuur als de kinderen dat niet zien. Want het gaat om de beeldvorming voor de kinderen maar eigenlijk helemaal niet over wat ze met zichzelf aan het doen zijn. Ik heb dat letterlijk gezien maar toen wel de vraag gehad waarom dingen dan wel erg zouden zijn als de kinderen het doen maar niet als je het zelf doet.

Zeg dat dan ook man!quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:11 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk het enige wat ik nu wil zeggen. Ik hoop dat een hoop mensen nu bewust worden. Dan wil ik ze nog steeds niet laten verrotten ofzo. Ik hoop gewoon dat het de trigger is voor mensen om bewust met zichzelf om te gaan. En als ik zo om me heen kijk zijn er toch een hoop mensen bij wie dat mee valt.
Niet willen roken vanwege de kinderen maar stiekem roken in de schuur als de kinderen dat niet zien. Want het gaat om de beeldvorming voor de kinderen maar eigenlijk helemaal niet over wat ze met zichzelf aan het doen zijn. Ik heb dat letterlijk gezien maar toen wel de vraag gehad waarom dingen dan wel erg zouden zijn als de kinderen het doen maar niet als je het zelf doet.

Ok. Sorry.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:14 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Zeg dat dan ook man!
Maar dan is je rookvoorbeeld geen goeie, want die campagne is al een mooi poosje bezig en met succes. Dus dan zou het meer het overgewicht en drankgebruik worden. Wat gewoonweg gezamenlijk met visite voor de neus van kinderen gedaan wordt. Maar daar zitten nou net heel veel mensen niet op te wachten!

Nou moeilijk, moeilijk.quote:

quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:30 schreef maan_man het volgende:
Hoe koop je een mondkapje als je zonder mondkapje de winkel niet in mag en je hebt ook geen toegang tot het internet? Is daar wel over nagedacht?

Mag ik wel 7 personen uit hetzelfde gezin uitnodigen (nee) maar wel naar datzelfde gezin met 3 personen uit mijn gezin naar een verjaardag van dat gezin met 7 personen (ja)quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:30 schreef maan_man het volgende:
Hoe koop je een mondkapje als je zonder mondkapje de winkel niet in mag en je hebt ook geen toegang tot het internet? Is daar wel over nagedacht?

Thx.quote:Op zondag 11 oktober 2020 23:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Je eindconclusie is wat ik noem een 'testsamenleving'.
Ik denk dat het werkbaar is. Waardoor de rest van de maatschappij in vrijheid kan leven.
Dit RT is (volgens mij, maar ben niet zeker) trouwens door de SP gevraagd om eens hun licht te laten schijnen. En daarom zaten ze daar.
Ze zijn geen officieel advies orgaan.
En nog even echt een super compliment dat je de moeite genomen hebt om te kijken.
Er is veel te bediscussiëren. Maar hun algemene idee sta ik wel achter.

Ik hoop alleen maar dat dit onderdeel wordt van ons langer termijn beleid.quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Thx.
Ik waardeer wel degelijk het RedTeam, vooral ook omdat ik liever input zie dan afgewerkt afval. De achtergrond van het RT is verder wat radicaler dan zij wil doen voorkomen. Een aantal leden zoeken hierbij erkenning door het OMT of RIVM af te branden. Hun RT insteek zou idd moeten dienen als klankbord op/voor het OMT die qua toon helaas zelf erg onduidelijk componeert.
Goed opgemerkt dat dit een (deel van de) aanpak zal zijn dat we ons frequent testen voordat we iets gaan ondernemen. De term testsamenleving, hou ik er in; ook omdat daarin besloten zit dat we eerst FF moeten checken of iets wel redelijk of rechtvaardig is om te doen.
Ik vul hier op aan dat wanneer we qua virus iets risicovollers hebben of doen, we ook moeten weten wat dan te laten/doen om zo anderen minder risico te geven. Geen punt van maken als iemand eens een festival bezoekt mits de gelijkgestemde deelnemers zich daarna maar een tijdje onthouden van risicogevend gedrag/contacten.
Omgekeerd kunnen kwetsbaren zich ook meer realiseren, wat ze vast al doen, dat zij afzien van bepaalde ingesleten gezellige gedragingen. Ik zeg maar wat, dat oppassen op de schoolgaande kleinkinderen nu niet het beste idee is en dat op een ander moment boodschappen doen of liefst online wat verstandiger is.
Ik ken een oudere (kwetsbare) dame die als loopje elke dag boodschappen doet in een drukker centrum om er toch even uit te zijn, wat een keuze is; waarbij zij "denkt" dat het weggefrommelde Lidl-kapje (niets mis mee) het verschil maakt.
Misschien testen en kijken of iets kan met een term als CheckSamenLeving mijn gedachten daarin wat beter duidt.

Tja, zelf denk ik vooral dat je niet de grenzen moet opzoeken om daartegen aan te schurken maar vooral kunt kijken of je de actie zelf beter kunt nalaten als er grenzen zijn (gesteld).quote:Op maandag 12 oktober 2020 00:40 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Mag ik wel 7 personen uit hetzelfde gezin uitnodigen (nee) maar wel naar datzelfde gezin met 3 personen uit mijn gezin naar een verjaardag van dat gezin met 7 personen (ja)
Mag ik met 600 mensen in een kerk gaan zitten (ja), mogen er meer dan 30 personen in een restaurant (nee).
Etc etc

Lappen tekst en ik denk dat je het goed bedoeltquote:Op maandag 12 oktober 2020 01:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, zelf denk ik vooral dat je niet de grenzen moet opzoeken om daartegen aan te schurken maar vooral kunt kijken of je de actie zelf beter kunt nalaten als er grenzen zijn (gesteld).
Prima om te doen wat je zelf wilt maar dan wel dat afwegen en minder dan te kijken of dat van iemand mag.
Dat is ook het probleem dat ik heb met opgelegde regels die vrijheden beperken. Ik maak zelf wel uit of ik niemand of 10 man thuis uitnodig en met wie ik ga lebberbekken.
In het licht van een virusbesmetting/risico zal ik eerder niemand uitnodigen dan het risico - ook door anderen, te laten - opzoeken.
In grotere gezelschappen kun je denken aan een soort risicograad aanduiding en het verder aan de mensen zelf overlaten of ze daar wel of niet willen komen.
Wanneer in een ruimte waar voorheen 1800 man opgehokt zaten er dan 30 zijn, mag je die aanduiden als veilig, met 300 personen medium en wanneer die ruimte meer dan 600 man heeft en afstandhouden moeilijker wordt; als onveilig(er). Idem met thuisbezoek waar afhankelijk van ruimte/situatie; iemand kan zeggen veilig met één, meer dan 3 minder veilig en boven 6; onveilig. Gewoon dus gezond verstand hanteren voor wie en wat er waarvoor een maatstaf is.
Een vermeende kwetsbare kan vervolgens dan zelf bepalen of die zich dat risico wil laten of gaan getroosten. Hierbij kan je altijd nog hanteren als advies om bij twijfel niet(s) in te halen.
Kortom schalen en perpsectief bieden met eigen afgewogen keuze ipv rigide gaan opleggen of iets volgens een willekeurig getal mag en niet ma.
Maak voor mijn part een web/app die jezelf kunt gebruiken om je lokale risico af te checken en dan te kijken of een doelbestemming idem daarin past qua besmettingsrisico. Hierbij accepteren dat er geen 100% zekerheid is noch garanties zijn.

quote:Op maandag 12 oktober 2020 01:49 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Lappen tekst en ik denk dat je het goed bedoelt

Evenstar

Evenstar

quote:Op maandag 12 oktober 2020 01:52 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat denken we allemaal!
Sorry Vallon

Evenstar

Evenstar

Deze?quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:00 schreef Kyran het volgende:
Is er ergens ook een aantal IC-opnames per 100.000 inwoners lijst ofzo?
Nederland staat nu volgens mij met stip bovenaan qua aantal nieuwe positieve testen per 100.000, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel als je niet weet hoeveel ze in andere landen testen. Nu zal het in Europe wel redelijk gelijk zijn, maar hoe eerlijk is het om te vergelijken met landen zoals Brazilië? Volgens mij zijn zij niet echt van het testen, toch?

Evenstar

Evenstar

Je kan het voor NL wel uitrekenen natuurlijk, maar het lijkt mij interessant om het voor de andere landen ook te zien. Dan krijg je, wat mij betreft, een eerlijkere vergelijking tussen Nederland en andere landen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:09 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Deze?
https://stichting-nice.nl/
Of deze:
https://allecijfers.nl/ni(...)orona_intensive_care
Ow wacht.... niet goed gelezen. Vond het ook al zo raar dat jij Nice niet kon vinden.
Ik denk het niet, want volgens mij werkt alleen RIVM met 'per 100.000' en zij verzamelen -voor zover ik weet- geen ic-opnames?

Wat mij vooral opvalt is dat wij in de top worden vergezeld door allemaal landen die een mondkapjesplicht kennen. En nu weet ik dat wij een complexe combinatie van maatregelen en gevolgen hebben. Maar ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de werking van mondkapjes nihil is. Hierbij komt ook nog eens de opvatting van het RIVM in de afgelopen maanden.quote:België op tweede plaats in Europa wat betreft coronabesmettingen
Ons land heeft in Europa het op één na hoogste aantal besmettingen per 100.000 inwoners. Het 14-daags gemiddelde in België is 364. Alleen Tsjechië doet het nog slechter, daar zijn er 432 besmettingen per 100.000 inwoners. Tot nu toe bengelde België rond de vijfde plaats. Net na ons land komt Nederland, met 344 besmettingen per 100.000 inwoners, dan volgen Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (al zijn daar de cijfers wat achterop door een technisch probleem).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/11/liveblog-11-oktober-2020/

Het dichtste bij wat ik weet te komen om makkelijk te kunnen vergelijken isquote:Op maandag 12 oktober 2020 02:12 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je kan het voor NL wel uitrekenen natuurlijk, maar het lijkt mij interessant om het voor de andere landen ook te zien. Dan krijg je, wat mij betreft, een eerlijkere vergelijking tussen Nederland en andere landen.

Ik kan ook het aantal posts vertienvoudigen... maar vermoed dat dit ook weer niet is gewenst.quote:Op maandag 12 oktober 2020 01:49 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Lappen tekst en ik denk dat je het goed bedoelt

Nou, toevallig ben ik jarig en het lijkt me nu hartstikke leuk om eens uitgebreid door jou gefeliciteerd te worden!quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik kan ook het aantal posts vertienvoudigen... maar vermoed dat dit ook weer niet is gewenst.

Ik sta positief tegen uitgebreide posts. Beetje argumenten en zo. Een voedingsbodem om ver te discuteren. Beter dan veel van die slecht onderbouwde oneliners of huishoudelijke mededelingen:quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik kan ook het aantal posts vertienvoudigen... maar vermoed dat dit ook weer niet is gewenst.
quote:Op maandag 12 oktober 2020 01:47 schreef Stray_cat het volgende:
Ik ben een beetje verkouden, al een maand of 9

He, ben jij soms Belg?quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:24 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik sta positief tegen uitgebreide posts. Beetje argumenten en zo. Een voedingsbodem om ver te discuteren. Beter dan veel van die slecht onderbouwde oneliners of huishoudelijke mededelingen:
[..]

Die zal je zelf kunnen berekenen, totaal getal delen door 17m.quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:00 schreef Kyran het volgende:
Is er ergens ook een aantal IC-opnames per 100.000 inwoners lijst ofzo?
Nederland staat nu volgens mij met stip bovenaan qua aantal nieuwe positieve testen per 100.000, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel als je niet weet hoeveel ze in andere landen testen. Nu zal het in Europe wel redelijk gelijk zijn, maar hoe eerlijk is het om te vergelijken met landen zoals Brazilië? Volgens mij zijn zij niet echt van het testen, toch?

Omdat ik discuteren schreef? Nee, de spellingscontrole van Chrome heeft Vlaamse trekjes en ik had geen zin om mijn spellingscontrole te verbeteren.quote:

quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
Omdat ik discuteren schreef? Nee, de spellingscontrole van Chrome heeft Vlaamse trekjes en ik had geen zin om mijn spellingscontrole te verbeteren.
 Ja, daarom vroeg ik het inderdaad!
  Ja, daarom vroeg ik het inderdaad!   

met risico van een flood waarschuwing....quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:22 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, toevallig ben ik jarig en het lijkt me nu hartstikke leuk om eens uitgebreid door jou gefeliciteerd te worden!

Hartelijk gelukgewenst met deze behaalde mijlpaalquote:Op maandag 12 oktober 2020 02:22 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, toevallig ben ik jarig en het lijkt me nu hartstikke leuk om eens uitgebreid door jou gefeliciteerd te worden!

Gefeliciteerdquote:Op maandag 12 oktober 2020 02:22 schreef Mammietje het volgende:
[..]

quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
En dat er nog vele mooie schrijfsels uit de vingers mogen komen.

Hier kan je gegevens van EU landen vinden, in excel formaat: https://www.ecdc.europa.e(...)t-occupancy-covid-19quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:12 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je kan het voor NL wel uitrekenen natuurlijk, maar het lijkt mij interessant om het voor de andere landen ook te zien. Dan krijg je, wat mij betreft, een eerlijkere vergelijking tussen Nederland en andere landen.

Evenstar

Evenstar

quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:38 schreef crystal_meth het volgende:
Frankrijk W40: 1.33
Estonia W40: 1.88

Buiten een dringend advies, komt er nog geen draagplicht. Het wettelijk raamwerk ontbreekt daarvoor (d8 ik nog).quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:15 schreef maan_man het volgende:
Ik zie net bij de Belg dat wij zijn ingehaald door België als het aankomt aantal besmetting per 100.000 inwoners:
[..]
Wat mij vooral opvalt is dat wij in de top worden vergezeld door allemaal landen die een mondkapjesplicht kennen. En nu weet ik dat wij een complexe combinatie van maatregelen en gevolgen hebben. Maar ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de werking van mondkapjes nihil is. Hierbij komt ook nog eens de opvatting van het RIVM in de afgelopen maanden.
Toch ben ik bang dat wij dinsdag worden opgezadeld met een mondkapjesplicht. Niet omdat hij werkt maar vooral omdat Rutten wil laten zien dat hij iets doet. En dan die onzin van die burgermeester van Eindhoven: "Ja, het zorgt in ieder geval voor bewustwording. Een herinnering dat er iets aan de hand is." Dat doet een gek hoedje ook. Op een motor zetten wij toch ook een helm op en geen feestneus. Simpelweg omdat een helm werkt en een feestneus niet. Ook al zou je kunnen proberen om iemand wijs te maken dat een feestneus voor enige bewustwording aangaande de gevaren van motorrijden zorgt. Kies gewoon voor maatregelen waarvan je kan verwachten dat ze helpen.
Op zo'n manier krijg ik een beetje afkeer van het beleid, terwijl ik best wil meewerken aan meer kansrijke maatregelen.

Op plaatsen waar waarschijnlijk weinig besmettingen plaatsvinden (winkels ..) kan je niet veel besmettingen voorkomen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 02:15 schreef maan_man het volgende:
Ik zie net bij de Belg dat wij zijn ingehaald door België als het aankomt aantal besmetting per 100.000 inwoners:
[..]
Wat mij vooral opvalt is dat wij in de top worden vergezeld door allemaal landen die een mondkapjesplicht kennen. En nu weet ik dat wij een complexe combinatie van maatregelen en gevolgen hebben. Maar ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de werking van mondkapjes nihil is. Hierbij komt ook nog eens de opvatting van het RIVM in de afgelopen maanden.
[..]

Ik herinner me van Tsjechië dat ze daar in maart al een mondkapjesplicht invoerden. Ik ken namelijk een Tsjechische vrouw die daar heel trots op was en maar bleef zeggen dat Tsjechie het goede voorbeeld gaf en zo. Wij deden het he-le-maal verkeerd. Weet iemand of die plicht al die tijd is blijven bestaan, of dat ze dat ergens weer hebben los gelaten? Want anders had het idd echt totaal geen nutquote:Op maandag 12 oktober 2020 02:15 schreef maan_man het volgende:
[..]

Daar zijn ook andere oplossingen voor, zoals inschrijven op een tijdslot in de supermarkt of vooraf aangeven wat je nodig hebt en dat alleen ophalen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 04:25 schreef crystal_meth het volgende:
Je kan de meeste risico's vermijden (geen bezoek aan/van vrienden etc.), maar mensen moeten nu eenmaal inkopen doen (tenzij je alles online kan bestellen). Verplichte mondmaskers beschermen tegen dat kleine maar onvermijdbare risico.

Alle maatregelen werden eind juni opgeheven. En toen het begon te stijgen verzette de premier zich eerst tegen het opnieuw verplichten van maskers.quote:Op maandag 12 oktober 2020 04:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik herinner me van Tsjechië dat ze daar in maart al een mondkapjesplicht invoerden. Ik ken namelijk een Tsjechische vrouw die daar heel trots op was en maar bleef zeggen dat Tsjechie het goede voorbeeld gaf en zo. Wij deden het he-le-maal verkeerd. Weet iemand of die plicht al die tijd is blijven bestaan, of dat ze dat ergens weer hebben los gelaten? Want anders had het idd echt totaal geen nut
https://www.theguardian.c(...)k-of-second-lockdownquote:Its regulations on face masks, which required coverings to be worn even outdoors for nearly two months, won widespread international praise as infection numbers remained modest compared with other countries.
The apparent success prompted the government of the prime minister, Andrej Babi¨, to gradually ease restrictions before lifting them almost entirely in late June.
As the country returned to near normal, however, cases began to surge in August before soaring in September, drawing accusations of complacency from political opponents.
Babi¨, who initially vetoed proposals to reimpose mask rules before backtracking, has sought to deflect blame partly onto a supposedly non-compliant public, which he said was less willing than before to follow the rules.
“The virus is behaving differently than at the beginning of the year,” he said last week. “People’s opinion on wearing a face mask has fundamentally changed, and 7% of Czechs never wear one.”
He said at the weekend that he would accept whatever recommendation the team made regarding the need for a second lockdown, Czech Radio reported.

Laatste keer dat ik checkte aanvaardden de supermarktketens in België geen nieuwe klanten voor die diensten, sommige stopten er zelfs mee wegens gebrek aan personeel.quote:Op maandag 12 oktober 2020 05:07 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Daar zijn ook andere oplossingen voor, zoals inschrijven op een tijdslot in de supermarkt of vooraf aangeven wat je nodig hebt en dat alleen ophalen.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |