Daar hebben ze ook geen enkel argument voor, voor zover ik weet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Luke83 het volgende:
Ik zou ook graag in de cijfers, hoe beperkt aanwezig ook, graag een scheiding willen zien in basis- En middelbaar onderwijs. Kinderen in basisschool leeftijd worden vaak niet getest, middelbare scholieren laten zich niet altijd testen. Ook kan ik nog steeds niet begrijpen waarom op het mbo (gros leeftijd 16-20) wel onderling 1,5m moet worden gehouden en bovenbouw havo/vwo niet (grotendeels zelfd leeftijdscategorie). Lijkt mij toch ook data die je graag wilt hebben...
Eigenlijk is het lachwekkend ja, dat we vanwege tekorten in de zorg een hele poppenkast hebben opgetuigd met spatschermen, looproutes, mandjespoetsers, wegwerpmondkapjes en noem maar op.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies dat. Je ziet links en rechts hardwerkende ondernemers omvallen omdat (even heel cru gezegd) we niet op een fatsoenlijke manier in de ziekenhuizen op kunnen schalen. Volgens het LCPS hebben we momenteel zo'n 12.000 ziekenhuisbedden beschikbaar, en er worden er 986 door COVID-patiënten gebruikt. Dat is zo'n 7% van het totaal aantal bedden.
Ik weet dat er een personeelstekort is in de zorg, maar dat is de plek waar je daadwerkelijk verschil maakt, niet dit gelul in de marge. Zorg dat je 5000 extra verplegers hebt, desnoods huur je ze in uit Duitsland ofzo, dan kun je makkelijk 10.000 extra Covid-bedden maken. Eenmaal gedaan, heb je de ruimte om de maatregelen iets meer zn beloop te laten zonder alles kapot te maken met telkens open/sluiten/open/sluiten.
De cijfers in dit plaatje zijn volgens mij fictief en enkel ter illustratie.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Vallon het volgende:
Maatregelen doe verder gneomen zinn, zullen we ergens het volgende zijn
[ afbeelding ]
bron: leeswaardig document HammerDance Pueyo , dat ook het OMT/Kabinet lijkt te volgen.
Nouja, is dat echt raar? Als er wereldwijd zo'n 650.000 mensen per jaar overlijden aan (een vorm van) influenza en dat heeft een mortaliteit van 0.1%, dan heb je daar ook zo'n 650 miljoen besmettingen per jaar, en dat is met een vaccin, dus de daadwerkelijke cases liggen wellicht zelfs hoger. En nee, ik vergelijk het virus niet met influenza, ik gebruik alleen de berekening, voor ik die emmer over me heen krijgquote:Op zondag 11 oktober 2020 21:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mortaliteit is nooit de basis voor het beleid geweest. Ik denk dat je even moet stilstaan bij de enormiteit van het aantal van 750 miljoen besmettingen in 9 maanden.
Ok, dus je wilt mijn punt gewoon niet begrijpen, ook goedquote:Op zondag 11 oktober 2020 21:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, is dat echt raar? Als er wereldwijd zo'n 650.000 mensen per jaar overlijden aan (een vorm van) influenza en dat heeft een mortaliteit van 0.1%, dan heb je daar ook zo'n 650 miljoen besmettingen per jaar, en dat is met een vaccin, dus de daadwerkelijke cases liggen wellicht zelfs hoger. En nee, ik vergelijk het virus niet met influenza, ik gebruik alleen de berekening, voor ik die emmer over me heen krijg
Als er één ding is dat pijnlijk duidelijk is geworden tijdens deze pandemie, is dat het onmogelijk is om iets 'ergens anders' te houden, de wereld is wat dat betreft te afhankelijk van elkaar.
Dat werd toevallig een paar topics terug hier ook benoemd. Dat stokpaardje van Wilders dat VVD de zorg kapot bezuinigd had. Afgelopen jaren waren er weer een grote hoeveelheid mensen aangenomen en zaten we weer op het niveau van daarvoor zo'n beetje.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:10 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet zeggen dat het wel enigzins mijn gevoel voor humor aansprak dat iemand over hardwerkende ondernemers sprak die hard geraakt worden doordat de ziekenhuizen niet goed kunnen schalen.
Ik vermoed zo dat diezelfde ondernemers al een jaar of 10 op de VVD stemmen...de architecten van het huidige zorg beleid. Dus ja...het zal best cru gaan klinken en protesten opleveren maarreh...is wel een beetje karma, toch?
Mooi staatje hè.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Vallon het volgende:
Maatregelen doe verder gneomen zinn, zullen we ergens het volgende zijn
[ afbeelding ]
bron: leeswaardig document HammerDance Pueyo , dat ook het OMT/Kabinet lijkt te volgen.
Nee, ik begrijp je punt. Ik zeg alleen: Het is niet raar, dit doen andere virussen ook. Het is heel kut dat het nu is met een virus waar we geen vaccin voor hebben, maar dit had prima vooraf ingecalculeerd kunnen worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus je wilt mijn punt gewoon niet begrijpen, ook goed
Ik heb niets met Wilders of zijn gekakel, ik heb wel iets met feiten. Ondernemers zijn bij uitstek de demografische groep die VVD stemt, het huidige zorg beleid is een VVD project. Dus...karma.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat werd toevallig een paar topics terug hier ook benoemd. Dat stokpaardje van Wilders dat VVD de zorg kapot bezuinigd had. Afgelopen jaren waren er weer een grote hoeveelheid mensen aangenomen en zaten we weer op het niveau van daarvoor zo'n beetje.
Karma is het om ziekenhuizen als bedrijven te laten runnen, zonder de verantwoordelijkheden van een bedrijf.
Ik dacht dat jij hier al lang genoeg zat om te weten dat het niet om de mortaliteit ging.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, is dat echt raar? Als er wereldwijd zo'n 650.000 mensen per jaar overlijden aan (een vorm van) influenza en dat heeft een mortaliteit van 0.1%, dan heb je daar ook zo'n 650 miljoen besmettingen per jaar, en dat is met een vaccin, dus de daadwerkelijke cases liggen wellicht zelfs hoger. En nee, ik vergelijk het virus niet met influenza, ik gebruik alleen de berekening, voor ik die emmer over me heen krijg
Als er één ding is dat pijnlijk duidelijk is geworden tijdens deze pandemie, is dat het onmogelijk is om iets 'ergens anders' te houden, de wereld is wat dat betreft te afhankelijk van elkaar.
Dan heb ik er nog één. Een groot deel van de patiënten op de IC heeft (volgens allerlei artsen) serieus overgewicht, richting morbide obese. Dus, karma?quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb niets met Wilders of zijn gekakel, ik heb wel iets met feiten. Ondernemers zijn bij uitstek de demografische groep die VVD stemt, het huidige zorg beleid is een VVD project. Dus...karma.
Natuurlijk, want toen het gemeld werd bij de WHO in november 2019 wist de hele wereld het gelijk, dit gaat een grote pandemie worden. Wees nou eens even reeel.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp je punt. Ik zeg alleen: Het is niet raar, dit doen andere virussen ook. Het is heel kut dat het nu is met een virus waar we geen vaccin voor hebben, maar dit had prima vooraf ingecalculeerd kunnen worden.
Ging het ook niet, dat benoemde ik in de post ervoor, dit was puur over de hoeveelheid besmettingen in een jaarquote:Op zondag 11 oktober 2020 21:15 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij hier al lang genoeg zat om te weten dat het niet om de mortaliteit ging.
Helemaal eens met je laatste opmerking.
Pragmatisme.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Luke83 het volgende:
Ook kan ik nog steeds niet begrijpen waarom op het mbo (gros leeftijd 16-20) wel onderling 1,5m moet worden gehouden en bovenbouw havo/vwo niet (grotendeels zelfd leeftijdscategorie).
Dat zeg ik toch nergens? Jij benoemt 750 miljoen besmettingen in 9 maanden, ik zeg dat influenza ook zo'n 650 miljoen besmettingen in een jaar heeft en dat zo'n snelle verspreiding niet raar is. Ik ga er vanuit dat het WHO, ECDC en CDC wel draaiboeken hebben voor een pandemie die ze snel in gang kunnen zetten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Natuurlijk, want toen het gemeld werd bij de WHO in november 2019 wist de hele wereld het gelijk, dit gaat een grote pandemie worden. Wees nou eens even reeel.
Al deze maatregelen, laat staan wat er nog gaat komen kost de samenleving miljarden en het leed is ook niet te overzien. Als je 2000 IC-bedden had gehad kon je veel meer spelen met maatregelen en had je veel bredere marges, die 1200 waarvan hooguit een derde voor Covid is niks.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies dat. Je ziet links en rechts hardwerkende ondernemers omvallen omdat (even heel cru gezegd) we niet op een fatsoenlijke manier in de ziekenhuizen op kunnen schalen. Volgens het LCPS hebben we momenteel zo'n 12.000 ziekenhuisbedden beschikbaar, en er worden er 986 door COVID-patiënten gebruikt. Dat is zo'n 7% van het totaal aantal bedden.
Ik weet dat er een personeelstekort is in de zorg, maar dat is de plek waar je daadwerkelijk verschil maakt, niet dit gelul in de marge. Zorg dat je 5000 extra verplegers hebt, desnoods huur je ze in uit Duitsland ofzo, dan kun je makkelijk 10.000 extra Covid-bedden maken. Eenmaal gedaan, heb je de ruimte om de maatregelen iets meer zn beloop te laten zonder alles kapot te maken met telkens open/sluiten/open/sluiten.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 13:17 schreef VoMy het volgende:
Het is helemaal niet gezegd dat het aan het gedrag van de IC-patiënten ligt dat ze nu op de IC liggen. Daar nu al harde uitspraken over doen is veel te voorbarig en daar heeft ook niemand wat aan. Je moet juist uitzoeken hoe het kan dat bepaalde groepen oververtegenwoordigd lijken - ligt het aan hun woonsituatie (meerdere generaties door elkaar, dichtbevolkte wijken, kleine huizen?), aan hun vrijetijdsbesteding, aan hun sociale leven. Tijdens de eerste golf werd nog een verband gelegd met vitamine D tekorten, iets wat je volgens mij met een donkerdere huidskleur sowieso sneller hebt in Nederland, wellicht speelt dat nog een rol nu het herfst wordt.
Als je dan weet waar het aan ligt, kun je daar je beleid op aanpassen.
Direct met beschuldigende vingers wijzen, waarom zou je dat doen?
quote:Op zondag 11 oktober 2020 13:21 schreef capricia het volgende:
Eens. De oorzaak kan in veel liggen. Ook in bijv het feit dat er bij bepaalde bevolkingsgroepen meer obesitas, diabetes etc voor komt.
In dat opzicht verwacht ik ook dat er meer mensen liggen die beneden modaal verdienen. Omdat die groepen ook vaak meer obees etc zijn.
Gezondheid heeft ook een sociaal economische factor.
Gelukkig nog een paar nuttige, goede posts van vanmiddag. Heb even teruggelezen en een mens kan niet van elke reactie even vrolijk worden helaas. Enige nuance ontbreekt zowat totaal; laat staan wetenschappelijke kadrering en context.quote:Op zondag 11 oktober 2020 13:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil hierbij ook de parallel trekken naar de VS. Waar je ook zag dat sociaal economisch kwetsbare groepen (veelal donkere mensen) het hardst geraakt werden.
Ook daar zaten verschillende oorzaken achter. Het type werk, de manier van dichter op elkaar wonen, onderliggende gezondheidsfactoren, obesitas, etc.
Alleen maar roepen dat die mensen zich niet aan de maatregelen houden, is te simpel.
Als iedereen nou eens een verplichte cursus genuanceerd denken en reageren ging volgen, zou het wellicht soms wat prettiger zijn hier op het forum.quote:
Als je 2000 IC bedden had dan veranderde er niets aan de situatie. Het probleem is personeel en niet bedden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Al deze maatregelen, laat staan wat er nog gaat komen kost de samenleving miljarden en het leed is ook niet te overzien. Als je 2000 IC-bedden had gehad kon je veel meer spelen met maatregelen en had je veel bredere marges, die 1200 waarvan hooguit een derde voor Covid is niks.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
De cijfers in dit plaatje zijn volgens mij fictief en enkel ter illustratie.
Nee ik sta hier niet achter met mijn zelf keuze -en beschikking als centraal opgelegd, wel als iets een eigen keuze is of word; dat mensen zelf kunnen overwegen (incl daaruit voortvloeiende consequenties).quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi staatje hè.
Als je hier achter staat, achter deze theorie, the hammer and the dance, dat is wat dat RedTeam doet.
Precies, dus dan ligt er bij beleidsmakers al een veronderstelling dat de leeftijdscategorie 15/16+ besmettelijk(er) zijn, anders zou die afstand op mbo niet hoeven. Prima, maar monitor dan de besmettingen in dat specifieke onderdeel van het onderwijs beter dan alleen kopje "scholen". Als er geen hogere besmettingshaarden/kansen zijn bij die groep, alleen maar beter, maar om zomaar die afstand los te laten en hopen en bidden dat het goed gaat is denk ik ook niet de bedoeling. Het zou zo ontzettend zonde zijn als er straks weer maatregelen in de ene sector (bijv. Horeca) genomen worden, terwijl dat slechts een deel van de stijgingen mogelijk verklaart.quote:
2000 bedden MET personeel vanzelfsprekend, die bedden zijn er inmiddels wel heb ik begrepen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je 2000 IC bedden had dan veranderde er niets aan de situatie. Het probleem is personeel en niet bedden.
Opnieuw slappe hap dus. Lekker doormodderen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:37 schreef kol7680 het volgende:
Ook bij Nieuwsuur. Geen lockdown maar ala RTL Nieuws iets strengere maatregelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |