abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195548013
Diederik Gommers is klaar met ‘halfzachte’ maatregelen: ‘Snelle lockdown is nodig’

Diederik Gommers noemt het opnieuw gestegen aantal coronabesmettingen reden om snel in een volledige lockdown te gaan. Volgens de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care werken de ‘halfzachte’ maatregelen van het kabinet niet.

Gommers eageert Gommers op de zojuist bekendgemaakte cijfers van het RIVM: 6504 nieuwe besmettingen. Dat zijn er ruim 500 meer dan gisteren, terwijl iedereen eigenlijk hoopte dat vandaag de effecten van de laatste coronamaatregelen zichtbaar zouden worden. ,,Die maatregelen zijn niet afdoende gebleken”, concludeert hij. ,,De bedoeling was flatten the curve. Dat wil nog niet lukken.”

Hardere maatregelen zijn nodig om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen, zegt het lid van het Outbreak Management Team. ,,Ik ben er een groot voorstander van dat we zo snel mogelijk in een lockdown gaan. En dan geen intelligente lockdown of iets dergelijks, maar een volledige. Anders verandert er niets. Hopelijk kunnen we er dan snel weer uit.”

Gommers hoopt dat het kabinet haast maakt met het nemen van nieuwe maatregelen. ,,Wat mij betreft mag het allemaal een beetje sneller in een crisis als deze. Mark Rutte moet niet weer op vrijdag zeggen dat hij gaat nadenken over nieuwe maatregelen. Het beleid gaat over ongelooflijk veel schijven, en je ziet het aantal besmettingen al de hele week oplopen. Ik snap niet dat we niet strakker en strenger in de wedstrijd zitten.”

Halfzacht beleid
De ic-arts erkent dat het kabinet in een moeilijke positie zit, door te moeten kiezen tussen medische en economische gevolgen van het covidbeleid. ,,Strengere maatregelen hebben absoluut economische consequenties, maar dit halfzachte (beleid) ook. Want het is niet effectief en het duurt nu langer.”

Gommers zegt er opnieuw bij dat hij niet te veel angst wil zaaien met zijn boodschap. De behandelmethoden om het covidvirus tegen te gaan, worden nog met de week beter. Een steeds kleiner deel van de besmette mensen belandt op de Intensive Care. ,,Het gevaar zit hem er meer in dat de Covidzorg de reguliere ziekenhuiszorg verdringt. Bijna tien procent van de ziekenhuisbedden wordt nu bezet door covidpatiënten. Dat aantal moet echt omlaag.”
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:42:50 #227
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195548021
quote:
88s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:41 schreef Natalie het volgende:

[..]

Maar kan niet zeggen dat de maatregelen die nu getroffen zijn, zijn vruchten afwerpen. Het wordt alleen maar erger qua besmettingen.
Ja, dat vind ik ook zo stom. De maatregelen die ze treffen zijn alleen maar vervelend, zonder dat ze veel effect hebben. Echt worst of both worlds, wat heb je daar nou aan 8)7
pi_195548023
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wil als onderwijsdeskundige best een duit in het zakje doen en die boodschap wat relativeren. Er zijn immers ook veel kinderen die juist profijt hebben gehad van meer rust en meer aandacht van hun ouders. Maar ja, da's geen alarmistisch bericht en dat haalt de kranten dus niet.
Mijn schoonmoeder geeft les op een basisschool, en zegt iets vergelijkbaars. De meeste kinderen krijgen veel meer aandacht en zijn veel kalmer. Er zijn jammer genoeg ook wat uitschieters (vaak vooral bij allochtoonse ouders jammer genoeg), waar de kinderen wekenlang niet bereikbaar waren in maart/april, geen huiswerk instuurden, telefoon niet opnamen en ga zo maar door. Daarnaast waren er een paar kinderen die het ontzettend zwaar hebben gehad doordat de ouders stijf van de stress stonden en dus alleen maar ruzie hadden.

Het gros van de kinderen ging het in elk geval wel goed mee, maar ze gaven wel aan het heel fijn te vinden weer naar school te kunnen.
pi_195548025
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik weet waar het voor staat ;) maar het wordt hier toegepast voor professionele middelen. Zoals ook in de tekst te lezen is.
Aah sorry verkeerd begrepen 🙈😂
pi_195548030
quote:
88s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:41 schreef Natalie het volgende:

[..]

Absoluut.
Maar kan niet zeggen dat de maatregelen die nu getroffen zijn, zijn vruchten afwerpen. Het wordt alleen maar erger qua besmettingen. Eer we dit onder controle hebben, zijn we weken verder, op z'n minst.
Ik begin me af te vragen of we de boel niet veel eerder op de rit hadden gehad als we er eerder aan waren begonnen.
Ik ben dat helaas met je eens en de ironie is natuurlijk dat het OMT waar zo hard op afgegeven word juist strengere maatregelen wilde 2 weken geleden.
  Redactie Games zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:43:08 #231
181272 crew  Noppie2000
pi_195548036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:39 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dit dus. Dit was in maart ook zo en is nu gewoon niet anders. Als je maar half ingrijpt ben je weer langer bezig, raak je draagvlak kwijt en ben je waarschijnlijk ook nog eens meer schade aan het toebrengen aan de economie dan nodig is.
Je denkt dat eerder heftiger ingrijpen wel zorgt voor draagvlak?
pi_195548042
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:42 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20201010
De NRC maakt melding van grote onenigheid binnen het kabinet. VWS wordt laksheid verweten. En men wil toe naar meer ruimte voor zij die zich aan de regels houden, en zij die dat niet doen keihard afstraffen.
Had het gelezen ja. Probleem is alleen dat in Nederland de capaciteit en wil tot handhaving volledig lijkt te ontbreken.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:43:48 #233
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195548043
quote:
Gommers had dit alarmsignaal beter in augustus kunnen afgeven, net als C19 Red Team. Toen was het toch ook al volkomen duidelijk dat het kabinet alleen maar halfzachte, weinig-effectieve maatregelen nam?
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:44:07 #234
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195548046
Gommers is ook de enige die een beetje tegengas probeert te geven. Heb het met hem te doen.
pi_195548051
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:43 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Zorgt dit wel voor draagvlak?
pi_195548057
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:42 schreef RipCity het volgende:
Diederik Gommers is klaar met ‘halfzachte’ maatregelen: ‘Snelle lockdown is nodig’
Dit valt niet uit te leggen aan het grote publiek. Het kabinet zegt eerst dat we medio/eind volgende week aan moeten kijken. Daarna zijn komende zondag en maandag cruciaal. Vervolgens komt Gommers eroverheen die zegt dat we nu echt niet meer af kunnen wachten.

Wat is het nou, hoeveel tijd moeten we nemen om te kijken of maatregelen effect hebben?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195548065
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:42 schreef RipCity het volgende:

Diederik Gommers noemt het opnieuw gestegen aantal coronabesmettingen reden om snel in een volledige lockdown te gaan. Volgens de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care werken de ‘halfzachte’ maatregelen van het kabinet niet.

Gommers eageert Gommers op de zojuist bekendgemaakte cijfers van het RIVM: 6504 nieuwe besmettingen. Dat zijn er ruim 500 meer dan gisteren, terwijl iedereen eigenlijk hoopte dat vandaag de effecten van de laatste coronamaatregelen zichtbaar zouden worden. ,,Die maatregelen zijn niet afdoende gebleken”, concludeert hij. ,,De bedoeling was flatten the curve. Dat wil nog niet lukken.”

Hardere maatregelen zijn nodig om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen, zegt het lid van het Outbreak Management Team. ,,Ik ben er een groot voorstander van dat we zo snel mogelijk in een lockdown gaan. En dan geen intelligente lockdown of iets dergelijks, maar een volledige. Anders verandert er niets. Hopelijk kunnen we er dan snel weer uit.”

Gommers hoopt dat het kabinet haast maakt met het nemen van nieuwe maatregelen. ,,Wat mij betreft mag het allemaal een beetje sneller in een crisis als deze. Mark Rutte moet niet weer op vrijdag zeggen dat hij gaat nadenken over nieuwe maatregelen. Het beleid gaat over ongelooflijk veel schijven, en je ziet het aantal besmettingen al de hele week oplopen. Ik snap niet dat we niet strakker en strenger in de wedstrijd zitten.”

Halfzacht beleid
De ic-arts erkent dat het kabinet in een moeilijke positie zit, door te moeten kiezen tussen medische en economische gevolgen van het covidbeleid. ,,Strengere maatregelen hebben absoluut economische consequenties, maar dit halfzachte (beleid) ook. Want het is niet effectief en het duurt nu langer.”

Gommers zegt er opnieuw bij dat hij niet te veel angst wil zaaien met zijn boodschap. De behandelmethoden om het covidvirus tegen te gaan, worden nog met de week beter. Een steeds kleiner deel van de besmette mensen belandt op de Intensive Care. ,,Het gevaar zit hem er meer in dat de Covidzorg de reguliere ziekenhuiszorg verdringt. Bijna tien procent van de ziekenhuisbedden wordt nu bezet door covidpatiënten. Dat aantal moet echt omlaag.”
Dit is nu exact de reden dat de adviezen van het OMT niet blind meer gevolgd worden. Als hij dit wil, moet hij zich in het OMT er hard voor maken, en niet in een interview met de krant. Als hij er dan geen meerderheid voor krijgt in het OMT om wat voor reden ook, gaat ie de discussie nog een keer aan, maar ga niet de pers opzoeken omdat je je zin niet krijgt.
pi_195548070
quote:
8s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Had het gelezen ja. Probleem is alleen dat in Nederland de capaciteit en wil tot handhaving volledig lijkt te ontbreken.
De strijdkrachten zitten niks te doen in de kazernes.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:46:07 #239
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195548087
quote:

[..]

De bereidheid tot handhaving en dreiging van hoge boetes in een succesvol coronabeleid (het is imo alleen succesvol als je weer gaat indammen naar lage aantallen) is toch wel essentieel te noemen. Gedragsverandering gaat helaas niet vanzelf bij de bevolking. Mensen blijven ook massaal te hard rijden als verkeersboetes enorm laag zijn of er nauwelijks gecontroleerd worden.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:46:14 #240
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195548092
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:45 schreef Confetti het volgende:

[..]

Goed plan, met scherp schieten op iedereen die buiten komt!
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:46:21 #241
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195548095
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:43 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Lees het stuk in de Volkskrant over Australië maar eens. Die zitten al maanden in een totale lockdown - die gesteund wordt door ruim 70% van de mensen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:46:30 #242
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195548101
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit valt niet uit te leggen aan het grote publiek. Het kabinet zegt eerst dat we medio/eind volgende week aan moeten kijken. Daarna zijn komende zondag en maandag cruciaal. Vervolgens komt Gommers eroverheen die zegt dat we nu echt niet meer af kunnen wachten.

Wat is het nou, hoeveel tijd moeten we nemen om te kijken of maatregelen effect hebben?
Verschil is dat de regering een risico neemt en er op gokt dat de huidige maatregelen NET genoeg gaan zijn.

Gommers wil die gok niet nemen, want die weet hoeveel impact het gaat hebben als deze maatregelen niet genoeg zijn.

Straks zijn wij één van de weinige landen die tijdens de tweede golf in soortgelijke situaties als de eerste golf komt.
pi_195548103
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:45 schreef Confetti het volgende:

[..]

Je geeft in dit topic net aan dat je het kabinet niet vertrouwd, maar je wil wel dat het kabinet het leger inzet om mensen in het gareel te krijgen? Als het kabinet echt zo slecht te vertrouwen is als je zelf stelt in dit topic, kun je dat zien als een staatsgreep.
pi_195548105
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het OMT wilde 2 weken geleden natuurlijk al vergaande maatregelen maar de regering wilde dat niet dus het is niet onlogisch wat Gommers hier zegt.
pi_195548113
quote:

[..]

Handhaving is onmogelijk sinds Grapperhaus. Die had gewoon moeten wieberen. Hoe groot persoonlijk drama dat ook zou zijn.

Maar je kunt nu toch niet van een onderbetaalde BOA bewapend met bonnenboekje en portofoon vragen op te treden tegen feestje. Het enige wat die horen is “grapperhaus dit en grapperhaus dat” ik snap wel dat ze daar geen zin in hebben.
zie email 27 oktober
pi_195548115
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:33 schreef FalloutVATS het volgende:

[..]

[..]

Ik denk het eerlijk gezegd wel ja. Dat ze deze maatregelen sowieso nogmaals 3 weken verlengen plus wat nieuwe maatregelen en als het dan nog steeds niet snel zakt dan is het misschien wel tijd voor een intelligente lockdown. Dan moeten ze haast wel.
Alles 4 weken opslot ..virus pleitos en het leven weer oppakken
pi_195548117
quote:
En dan geen intelligente lockdown of iets dergelijks, maar een volledige. Anders verandert er niets.
Bij de vorige golf zijn we daar toch ook prima zonder het toepassen van heel strenge repressie weer uit gekomen? Waarom zou het nu dan wel perse nodig zijn?
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:47:34 #248
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195548121
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Al zou je dat willen, hoe zie je dat qua handhaving dan voor je? Er is in normale onstandigheden al een gebrek aan blauw op straat, hoe ga je constateren of er om 23:05 niet toch stiekem iemand ergens in een woonwijk van of naar een ander adres wandelt of fietst?
We hebben genoeg defensiepersoneel. En omscholen van werklozen tot boa is ook niet heel ingewikkeld.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_195548143
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:47 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Alles 4 weken opslot ..virus pleitos en het leven weer oppakken
Werkt niet, 2 weken is waarschijnlijk al voldoende, we kunnen het virus niet buitenhouden als het vrij rondwaart in de rest van de wereld.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:48:57 #250
12221 Tijn