kijk goed wat je voor type zaag wil en wat voor soort zaagsneden je er mee wilt doen.quote:
Ik wil het voor houtverbindingen gebruiken. Zal niet gelijk zwaluwstaarten zijn maar gewoon de rechte houtverbindingen. De uitleg bij al die zagen is nou niet echt duidelijk en je hebt er echt veeeeeeel.quote:Op zondag 6 december 2020 23:07 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
kijk goed wat je voor type zaag wil en wat voor soort zaagsneden je er mee wilt doen.
een ryoba is een beetje een manusje vanalles. maar je hebt bv ook dozuki's met een harde 'rug' die flapperen wat minder. Ideaal voor bv. zwaluwstaarten enzo.
dan zou ik idd wel voor een fijngetande dozuki gaanquote:Op zondag 6 december 2020 23:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik wil het voor houtverbindingen gebruiken. Zal niet gelijk zwaluwstaarten zijn maar gewoon de rechte houtverbindingen. De uitleg bij al die zagen is nou niet echt duidelijk en je hebt er echt veeeeeeel.
Een markeermes!quote:Op zondag 6 december 2020 23:01 schreef BEFEM het volgende:
Hoe heet zo'n mesje/scherpe pen waarmee je makkelijk puntjes in je hout kan zetten waar je moet boren? En waar je ook mee makkelijk lijnen kan trekken en je die met je zaag kan volgen?
Geen stanleymes.
Centreerpen??quote:Op zondag 6 december 2020 23:01 schreef BEFEM het volgende:
Hoe heet zo'n mesje/scherpe pen waarmee je makkelijk puntjes in je hout kan zetten waar je moet boren? En waar je ook mee makkelijk lijnen kan trekken en je die met je zaag kan volgen?
Geen stanleymes.
Gyokucho Seiun Saku Ryoba trekzaag.quote:Op zondag 6 december 2020 23:02 schreef BEFEM het volgende:
Ik ben ook op zoek naar een niet al te dure trekzaag. Iemand een suggestie? Zijn er goede voor een paar tientjes te krijgen?
Dat ja!!quote:
Deuvelen.quote:Op woensdag 9 december 2020 15:13 schreef BEFEM het volgende:
Ik wil binnenkort nachtkastjes en boekenkasten maken. Ik was van plan om ze met deuvels vast te zetten aan de hand van een goedkoop deuvelmalletje. Nu hoor ik van verschillende kanten zeggen dat je beter met een lamellenfrees kan doen. Vriend heeft eentje van Ferm van 50 euro die werkt zolang je de afstelling niet wijzigt, en je dus alleen 90 graden kan doen.
Nu zit ik toch te twijfelen of ik niet een lamellenfrees moet kopen, en dan een goedkope van 50 euro met kans dat 45 graden hoeken niet goed werken of toch de Makita van 190 euro met gratis accu.
Zo moeilijk allemaal
Iemand pro's en tegens?
Vanwaar? Lamellenfrees ziet er een stuk secuurder uit dan gekut met deuvels die niet precies recht uitlijnen. Het is alleen veel duurderquote:
Ja dacht dat makita er een had. Ben niet zo bekend met het Makita assortiment.quote:Op woensdag 9 december 2020 16:56 schreef BEFEM het volgende:
Je geeft aan dat er een deuvelmachine van Makita is? En dat dat anders is dan een domino? Volgens mij snap ik nu niet precies wat je bedoelt.
er is ook een deuvelmachine ja, zie link hierboven. Verschil zit hem vooral in de vorm van van de zwevende pen. Er zijn ook wat constructieve verschillen. En voor domino's / lamello kan je ook varianten vinden welke je later weer uit elkaar kan halen. (Deze verbindingen worden dus niet verlijmd).quote:Met deuvels en deuvelmal refereer ik naar die link die je stuurt. Dat kan nog weleens gepriegel zijn dat het goed uitlijnt en dat er wel recht geboord wordt in zo'n mal.
Dat weeg ik af tegen over dit apparaat: https://www.mastertools.n(...)jEAQYAiABEgIoSPD_BwE
Maar je zegt dat er ook een deuvelmachine is of bedoel je daar hetzelfde mee? En wat is dan het verschil tussen een domino en bijvoorbeeld deze lamellenfrees?
Lijkt me dan eerder dat je je keus al gemaakt hebt en alleen nog bevestiging zoekt voor de aanschafquote:In principe wil ik wat het beste is, dat lijkt me de lamellenfrees, zeker nu de gratis accu actie is wat ik wel kan gebruiken. Het lijkt me vooral ook handig aangezien die lamellen wat dunner zijn dan deuvels, dus als je een wat dunnere plank hebt die je wilt vastmaken aan een andere dan is de kans op schade minder groot. Maar als dat tov van bijvoorbeeld die deuvelset die jij toont niet heel veel uitmaakt dan ga ik daar misschien wel gewoon voor.
deuvelquote:Op woensdag 9 december 2020 17:21 schreef BEFEM het volgende:
Maar waar doelen jullie nu op met deuvel/domino/lamello
Dan volg ik hem. Ik was ff van mn a propos doordat je zei dat makita ook een deuvelmachine heeft. Dan praten we over hetzelfde.quote:Op woensdag 9 december 2020 17:24 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
deuvel
[ afbeelding ]
https://www.toolstation.n(...)lfreesmachine/p76617
lamello
[ afbeelding ]
Lamello is oorspronkelijk het merk wat met deze verbinding op de markt kwam afaik. daardoor heet het een lamello verbinding (of biscuit joint/biscuit verbinding). Beetje hetzelfde als waarom een verstelbare moersleutel in de volksmond een Bahco heet.
https://forum-fok.digidip(...)c%2F2573185%2F5%2F50
domino
[ afbeelding ]
100% Festool product
https://www.mastertools.n(...)e-df-500-qset-domino
quote:Op woensdag 9 december 2020 17:42 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan volg ik hem. Ik was ff van mn a propos doordat je zei dat makita ook een deuvelmachine heeft. Dan praten we over hetzelfde.
Maar ik wil denk ik wel die lamellenfrees van Makita kopen, maar moet het wel een beetje verantwoorden voor mezelf:+
In ieder geval bedankt voor de info, ik ga eens ff goed nadenken waar ik hem allemaal voor kan gebruiken.
En dat is dus niet zo. Een lamello heeft geen constructieve toegevoegde waarde. Een deuvel en domino wel.quote:Op woensdag 9 december 2020 17:26 schreef FranticDJ het volgende:
Er is overigens niet echt een 'deze is het beste'. Hangt van je budget/situatie af. En met name ook nog welke lijm toepast (en hoe je verlijmd). Op het internet ga je heel veel discussies vinden over vanalles maar dat is een zelfde discussie als volkswagen/audi/mercedes als je het mij vraagt.
In de basis doen ze dus alle drie hetzelfde. Een blinde verbinding maken met een zwevende pen, welke bij elk van de drie systemen een andere vorm heeft. Waarbij je ook nog lijm dient toe te passen.
Het enige verschil is er dat je dus een deuvelverbinding in principe met een normale boormachine (al dan niet met mal) kan maken. Een domino in principe ook met een boormachine (met een hoop gekut) of met een bovenfrees.
En met een lamel(lo)/biscuit heb je wel dat ze niet lekker zelf uitlijnend zijn als deuvels of domino's. Maar om van dat voordeel bij deuvels/domino's gebruik te kunnen maken dien je gewoon secuur af te meten. En dat heb je dan weer met zo'n 'simpel' hand boormalletje voor deuvels ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |