Maar niet alle ziektes zijn natuurlijk relevant in kader van griep (Covid)quote:Op zondag 4 oktober 2020 12:58 schreef tesssssssss het volgende: [..] 5.400.000 mensen hebben meer dan 1 chronische aandoening. Volgens deze link. https://www.volksgezondhe(...)kend-bij-de-huisarts
Ik wou net een nieuw deel openen met Porsche 911 als TTquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef Xqtress het volgende:
Was gewoon 8 minuten geen nieuw topic geopend
Nee, maar het rijtje op de site van het RIVM wat betreft risico-groepen is ook erg lang.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Maar niet alle ziektes zijn natuurlijk relevant in kader van griep (Covid)
Had nog gedacht aan waar Fok! geplaceerd is of heeft.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik wou net een nieuw deel openen met Porsche 911 als TT
Logisch gevolg van adviezen aan een volk welke de adviezen aan de welbekende laars lapt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:22 schreef roos94 het volgende:
Het feit dat de reguliere zorg zo snel wordt afgeschaald is gewoon walgelijk. Kut corona
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepenquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef Landgeld het volgende:
[..]
ja maar HIJ leeft gezond.....quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen
Wat zijn de risicogroepen bij het nieuwe coronavirus?
Mensen die ouder zijn dan 70 jaar
Mensen die ouder zijn dan 70 jaar hebben een verhoogd risico op ernstig beloop van COVID-19. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. Ook in Nederland is de helft van de patiënten die met COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen ouder dan 69 jaar. Van de overledenen (die getest zijn) is driekwart ouder dan 76 jaar.
Kwetsbare ouderen die moeite hebben om hun zelfredzaamheid te behouden, lopen meer risico dan vitale ouderen. Kwetsbaarheid neemt toe met de leeftijd en kan zich uiten op verschillende gebieden. De ene kwetsbare oudere heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij de lichamelijke verzorging terwijl de andere heel vergeetachtig is en naar de dagbesteding gaat.
Volwassenen (ouder dan 18 jaar) met onderliggende ziekten
Volwassenen met bepaalde onderliggende aandoeningen hebben ook een groter risico op een ernstig beloop van COVID-19. Het gaat om (één van) de volgende aandoeningen:
Mensen met chronische luchtweg- of longproblemen die onder behandeling van een longarts zijn.
Chronische hartpatiënten die daardoor in aanmerking komen voor een griepprik.
Mensen met suikerziekte die slecht ingesteld zijn en/of met complicaties.
Mensen met een nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een niertransplantatie.
Mensen met een verminderde weerstand tegen infecties doordat zij medicijnen gebruiken voor een auto-immuunziekte en mensen die een orgaan of stamceltransplantatie hebben ondergaan. Mensen die een bloedziekte hebben. Mensen met een verminderde weerstand doordat ze weerstand verlagende medicijnen nemen. Kankerpatiënten tijdens of binnen 3 maanden na chemotherapie en/of bestraling. Mensen met ernstige afweerstoornissen waarvoor zij behandeling nodig hebben van een arts. Mensen die geen milt hebben, of een milt die niet functioneert, lopen geen extra risico op ernstige COVID-19, maar wel op een mogelijke (secundaire) infectie met pneumokokken.
Mensen met een hiv humaan immunodeficientievirus -infectie die (nog) niet onder behandeling zijn van een arts of met een hivinfectie met een CD4 cluster of differentiation 4 cluster of differentiation 4 getal onder <200/mm2.
Mensen met ernstige leverziekte.
Mensen met zeer ernstig overgewicht.
Dat is zo, maar dan nog blijven er heel veel over.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Voor de duizendste keer. Een griep wordt veroorzaakt door het influenza virus. Vandaar dat het FLU heet in het Engels. Covid 19 is GEEN griep.quote:Op zondag 4 oktober 2020 12:36 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Mondkapje in een winkel is totaal onnodig. Effect niet bewezen....
Het is een griep. Ja, een heftige en makkelijk overdraagbare variant.
Ik leef gezond, heb geen overgewicht, ga drie keer per week naar de gym. Dat is ook verantwoordelijkheid nemen. Voor je eigen gezondheid ja.
50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Teveel.
Dat virus KAN een virale longontsteking veroorzaken en daar is nog geen medicijn voor.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:19 schreef Landgeld het volgende:
[..]
https://www.nederlandwere(...)nd/reizen/reisadviesquote:Reisadvies Duitsland | Ministerie van Buitenlandse Zaken
Laatst gewijzigd op: 04-10-2020 | Nog steeds geldig op: 04-10-2020
Als u uit de Nederlandse provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant komt, moet u bij binnenkomst in Duitsland een negatieve COVID-19 test tonen die niet ouder is dan 48 uur. Dit geldt niet als u uit de provincies Zeeland of Limburg komt. Als u dit niet kunt overleggen moet u zich bij aankomst in Duitsland preventief laten testen. Dan wordt gevraagd om daarna 14 dagen in zelfquarantaine te gaan. ...
Ik vind het vrij bizar dat 700 extra patiënten hier al voor zorgen. Nederland heeft 120 ziekenhuizen, dus minder dan 6 patiënten extra per ziekenhuis. Totaal aantal ziekenhuisbedden is 39000. Nog geen 2% zijn Covid patiënten en dan gaat het al mis.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:22 schreef roos94 het volgende:
Het feit dat de reguliere zorg zo snel wordt afgeschaald is gewoon walgelijk. Kut corona
Mensen die dat nu nog niet snappen, die wíllen het niet snappen, die kunnen het niet snappen of ze lopen te trollen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor de duizendste keer. Een griep wordt veroorzaakt door het influenza virus. Vandaar dat het FLU heet in het Engels. Covid 19 is GEEN griep.
Vergeet niet Covid 19 patiënten cohort verpleging nodig hebben.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik vind het vrij bizar dat 700 extra patiënten hier al voor zorgen. Nederland heeft 120 ziekenhuizen, dus minder dan 6 patiënten extra per ziekenhuis. Totaal aantal ziekenhuisbedden is 39000. Nog geen 2% zijn Covid patiënten en dan gaat het al mis.
Nope. Wij hebben ook al aanbod voor omboeking gehad van park waar we heen zouden gaan.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Hyperdude het volgende:
Wilde volgende week naar Duitsland.
Kan ook al niet meer zonder test
[..]
https://www.nederlandwere(...)nd/reizen/reisadvies
in nederland hadden we geen lockdown dus neequote:Op zondag 4 oktober 2020 13:45 schreef Za het volgende:
Britse kinderen hebben mogelijk hun immuniteit verloren tijdens de lockdown.
Volwassenen krijgen eens in de twee of drie jaar een verkoudheid veroorzaakt door coronavirussen. Kinderen krijgen ze daarentegen vijf of zes keer per jaar omdat ze elkaar op school voortdurend opnieuw infecteren, zei Kassiotis. Als gevolg hiervan heeft ongeveer 60% van hen antistoffen tegen het coronavirus, 10 keer het niveau van volwassenen.
"Kinderen krijgen over het algemeen geen ernstige Covid-19 waarschijnlijk omdat bescherming wordt geboden door kruisreagerende antilichamen die worden geactiveerd door herhaalde verkoudheden door het coronavirus".
Cruciaal is dat het lijkt erop dat de antilichaamspiegels van het coronavirus sterk dalen wanneer kinderen de school verlaten en dat baart zorgen:Britse kinderen hebben mogelijk hun immuniteit verloren tijdens de lockdown. "Het volgende coronavirus dat zich onder hen verspreidt, zou de pandemische soort kunnen zijn, niet de seizoensgebonden koude variant", zei Kassiotis. "Dat lijkt niet te gebeuren, maar het is zorgwekkend."
https://www.theguardian.c(...)off-or-worsens-covid
Dit geldt uiteraard niet alleen voor kinderen maar ook voor jongeren.
Hebben we de" tweede golf" zelf gecreëerd?
Kinderen zaten maanden binnen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:46 schreef Predator40 het volgende:
in nederland hadden we geen lockdown dus nee
Ik mag hopen dat deze crisis ervoor zorgt dat er gestuurd gaat worden op structureel meer capaciteit, want hoe het nu in Nederland geregeld is kan echt niet.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik vind het vrij bizar dat 700 extra patiënten hier al voor zorgen. Nederland heeft 120 ziekenhuizen, dus minder dan 6 patiënten extra per ziekenhuis. Totaal aantal ziekenhuisbedden is 39000. Nog geen 2% zijn Covid patiënten en dan gaat het al mis.
Je kan nog wel naar Frankrijk en Italiëquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Voor mij gelukkig wat minder ingrijpend. Hopelijk een goed alternatief voor je beschikbaar.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Nope. Wij hebben ook al aanbod voor omboeking gehad van park waar we heen zouden gaan.
dat is serieus echt onzinquote:
Tot er weer een overbetaalde manager komt met het goede idee om efficient te werk te gaan.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat deze crisis ervoor zorgt dat er gestuurd gaat worden op structureel meer capaciteit, want hoe het nu in Nederland geregeld is kan echt niet.
Nederland heeft 1200 IC-bedden terwijl alleen al de deelstaat Noordrein-Westfalen er 6000 heeft. Dat spreekt boekdelen.
Ik zou ook naar Duitsland. Balen inderdaadquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik wil naar een beschaafd land. Niet naar zo'n Coronaland, zoals NL.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Je kan nog wel naar Frankrijk en Italië
Ach joh. De kans dat dit ergens wordt gecontroleerd is nihil.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:50 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Ik zou ook naar Duitsland. Balen inderdaad
Mhmm, maar daar kun je ook vraagtekens bij zetten, natuurlijk, moet je zorg gaan inrichten op een situatie die zo zeldzaam is als covid?'quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat deze crisis ervoor zorgt dat er gestuurd gaat worden op structureel meer capaciteit, want hoe het nu in Nederland geregeld is kan echt niet.
Nederland heeft 1200 IC-bedden terwijl alleen al de deelstaat Noordrein-Westfalen er 6000 heeft. Dat spreekt boekdelen.
16% van ons nationale budget gaat op aan zorg, er werken 1.4 miljoen mensen in de zorg in Nederland. Hoe ver denk jij dat we dat kunnen laten stijgen?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Tot er weer een overbetaalde manager komt met het goede idee om efficient te werk te gaan.
Vergis je niet in de plotselinge grenscontroles als je over de grens rijdt met een Nederlandse auto.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:52 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ach joh. De kans dat dit ergens wordt gecontroleerd is nihil.
Het lijkt me een goed idee om af te stappen van het idee dat alles maar altijd maximaal efficiënt ingericht moet worden, zeker als het gaat om essentiële diensten als de gezondheidszorg. We zijn een van de rijkste landen van de wereld, dus als er ergens de mogelijkheden zijn om te zorgen dat er plek genoeg is, is het hier wel.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mhmm, maar daar kun je ook vraagtekens bij zetten, natuurlijk, moet je zorg gaan inrichten op een situatie die zo zeldzaam is als covid?'
IC bedden kosten gewoon heel veel geld want het is niet alleen het bed maar ook de staf en apparatuur die er bij hoort en gegeven de kosten van de zorg in Nederland vraag ik mij serieus af of dat in verhouding staat tot de meerwaarde.
Dat betekent niet dat alle kinderen binnen zaten, natuurlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:54 schreef Za het volgende:
[..]
Werden begin april niet alle scholen gesloten?
Vanwege een roep vanuit de bevolking?
En in mei gingen ze weer open. Dus niks "maandenlang".quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:54 schreef Za het volgende:
[..]
Ze mochten niet naar school, wat serieuze problemen, en achterstanden heeft veroorzaakt bij een significant deel van de kinderen. Geloof maar niet dat een beetje buitenspelen dat oplost. (nog nagelaten hoeveel kinderen echt nog buitenspelen in plaats van achter de iPad zitten..)quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:50 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat is serieus echt onzin
kinderen konden en mochten gewoon spelen bij elkaar en met elkaar in nederland dan
en dat werd ook zeker gedaan, hele speeltuinen waren gewoon vol hier
In het artikel staat te lezen dat kinderen op scholen virussen oplopen en dit: "Cruciaal is dat het lijkt erop dat de antilichaamspiegels van het coronavirus sterk dalen wanneer kinderen de school verlaten".quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:50 schreef Predator40 het volgende:
dat is serieus echt onzin
kinderen konden en mochten gewoon spelen bij elkaar en met elkaar in nederland dan
en dat werd ook zeker gedaan, hele speeltuinen waren gewoon vol hier
dat betekende niet dat alle kinderen binnen zaten....rare conclusiequote:Op zondag 4 oktober 2020 13:54 schreef Za het volgende:
[..]
Die kans is best groot.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:55 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Vergis je niet in de plotselinge grenscontroles als je over de grens rijdt met een Nederlandse auto.
Gek genoeg is dat mischien juist een probleem, wij worden niet gedwongen om keuzes te maken die we oncomfortabel vinden. Al jarenlang word er gezegd dat we eens serieus moeten gaan kijken naar de keuzes die we maken met de zorg maar zodra dat geprobeerd wordt ontploft de goegemeente verontwaardigd.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het lijkt me een goed idee om af te stappen van het idee dat alles maar altijd maximaal efficiënt ingericht moet worden, zeker als het gaat om essentiële diensten als de gezondheidszorg. We zijn een van de rijkste landen van de wereld, dus als er ergens de mogelijkheden zijn om te zorgen dat er plek genoeg is, is het hier wel.
16 maart dichtquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
En in mei gingen ze weer open. Dus niks "maandenlang".
geen zorgen dat gebeurd nu ook gewoon weer volopquote:Op zondag 4 oktober 2020 13:57 schreef Za het volgende:
[..]
In het artikel staat te lezen dat kinderen op scholen virussen oplopen en dit: "Cruciaal is dat het lijkt erop dat de antilichaamspiegels van het coronavirus sterk dalen wanneer kinderen de school verlaten".
Dan spelen ze ook nog samen, maar niet in een grote setting als een school waar honderden kinderen samenkomen en elkaar besmetten.
11 mei gingen de basisscholen alweer open, toch?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
16 maart dicht
8 juni open
Bijna 3 maanden.
kinderen speelden gewoon met elkaar en tevens is de zomervakantie ook gewoon 10 weken ?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
16 maart dicht
8 juni open,
Bijna 3 maanden.
Gedeeltelijk, soms wel soms niet. meestal max 2 dagdelen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
11 mei gingen de basisscholen alweer open, toch?
Het artikel ging over het VK, overigens.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
16 maart dicht
8 juni open
Bijna 3 maanden.
die hebben wel een strengere lockdown gehad volgens mij ?quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het artikel ging over het VK, overigens.
Ik bedoel dat niet letterlijk maar als in gingen niet naar school.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:57 schreef Predator40 het volgende:
dat betekende niet dat alle kinderen binnen zaten....rare conclusie
Ja, klopt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:00 schreef Predator40 het volgende:
[..]
die hebben wel een strengere lockdown gehad volgens mij ?
En waarom stelt men dan in Duitsland vast dat kinderen wel degelijk corona verspreiden en niet immuun zijn ondanks die door jou geclaimde blootstelling?quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:01 schreef Za het volgende:
[..]
Ik bedoel dat niet letterlijk maar als in gingen niet naar school.
Het gebeurde overigens wel, enorm veel kinderen werden binnengehouden, heel veel ouders waren bang.
Maar dat is de discussie niet, kijk anders nog even naar de quote, kinderen bouwen immuniteit op omdat ze op scholen wel 10 keer per jaar met corona virussen in aanraking komen.
Waarom zijn we zo rijk denk je?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het lijkt me een goed idee om af te stappen van het idee dat alles maar altijd maximaal efficiënt ingericht moet worden, zeker als het gaat om essentiële diensten als de gezondheidszorg. We zijn een van de rijkste landen van de wereld, dus als er ergens de mogelijkheden zijn om te zorgen dat er plek genoeg is, is het hier wel.
Alle vormen van onderwijs?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:57 schreef Tijn het volgende:
En in mei gingen ze weer open. Dus niks "maandenlang".
Omlaag als in de constante stijging zou moeten stoppen. 16% en 1.4 miljoen mensen werkzaam is toch wel een punt waarop je de limieten bereikt, volgens mij.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zijn we zo rijk denk je?
Verder wordt de zorg al onbetaalbaar de komende jaren, de kosten moeten eerder omlaag dan omhoog.
Nee, basisscholen. Maar bij jonge kinderen speelt het denk ik wel het meest, dat effect van elkaar aansteken en daardoor immuniteit opbouwen.quote:
Vast wel. Is een jaar geldig.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Voor mij gelukkig wat minder ingrijpend. Hopelijk een goed alternatief voor je beschikbaar.
Ik quote een artikel, ik claim niets.quote:
Blijkbaar is het toch niet genoeg. Of moet de boel anders worden ingericht. Ik heb er totaal geen kijk op, maar het is wel een bizarre constatering dat er in Duitsland zoveel meer capaciteit is dan hier. Dan kun je toch moeilijk de conclusie trekken dat het hier nog wat minder moet allemaal.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omlaag als in de constante stijging zou moeten stoppen. 16% en 1.4 miljoen mensen werkzaam is toch wel een punt waarop je de limieten bereikt, volgens mij.
Waarom zou dat in het voortgezet onderwijs niet spelen?quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:04 schreef Tijn het volgende:
Nee, basisscholen. Maar bij jonge kinderen speelt het denk ik wel het meest, dat effect van elkaar aansteken en daardoor immuniteit opbouwen.
Punt is dat het nooit genoeg is, het stijgt sowieso ieder jaar en pre-corona 10% in 3 jaar. Dus in dat tempo ga je heel snel en hard richting onbetaalbaar zonder rigoreuze ingrepen in andere uitgaven die ook allemaal noodzakelijk zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Blijkbaar is het toch niet genoeg. Of moet de boel anders worden ingericht. Ik heb er totaal geen kijk op, maar het is wel een bizarre constatering dat er in Duitsland zoveel meer capaciteit is dan hier. Dan kun je toch moeilijk de conclusie trekken dat het hier nog wat minder moet allemaal.
Die zagen we niet omdat je toen pas getest werd op het moment dat men al bijna richting IC ging.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:07 schreef Za het volgende:
[..]
Waarom zou dat in het voortgezet onderwijs niet spelen?
We zien toch juist een enorme piek bij jongeren die we eerst niet zagen?
Er zijn telkens door het RIVM-Sanquin representatieve steekproeven gedaan, vanaf 18 Jr.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:09 schreef _serial_ het volgende:
Die zagen we niet omdat je toen pas getest werd op het moment dat men al bijna richting IC ging.
Niemand heeft hier een glazen bol vrees ik.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Hoe denken jullie dat de situatie er medio december uitziet.
Ik moet in december bevallen. En ik heb nu eigenlijk heel erg stress dat ze gaan zeggen: ziekenhuis is vol/besmettingen voorkomen, ga het maar thuis doen.
Ik woon 30 minuten van het ziekenhuis dus ik wil echt écht niet thuis bevallen. Als er ineens iets helemaal mis gaat en we moeten weg met spoed is 30 minuten veel te lang.
Dat gaat niemand je hier kunnen vertellen ben ik bang. Zou dat regelmatig met je begeleidend arts bespreken en tegen die tijd weer bekijken. Succes en sterkte in ieder geval, spannende tijdquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Ik moet in december bevallen. En ik heb nu eigenlijk heel erg stress dat ze gaan zeggen: ziekenhuis is vol/besmettingen voorkomen, ga het maar thuis doen.
Ik woon 30 minuten van het ziekenhuis dus ik wil echt écht niet thuis bevallen. Als er ineens iets helemaal mis gaat en we moeten weg met spoed is 30 minuten veel te lang.
Ik weet niet of de budgetten en de hoeveelheid capaciteit zo 1:1 met elkaar samenhangen. Ik weet überhaupt niet waar nou het meeste geld in de zorg naartoe gaat, maar het lijkt me duidelijk dat al dat geld niet in de zakken van bijvoorbeeld de verpleegkundigen terecht komt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Punt is dat het nooit genoeg is, het stijgt sowieso ieder jaar en pre-corona 10% in 3 jaar. Dus in dat tempo ga je heel snel en hard richting onbetaalbaar zonder rigoreuze ingrepen in andere uitgaven die ook allemaal noodzakelijk zijn.
Waarom zouden we niet wat meer naar de Duitsers kunnen kijken wat dit betreft? Zo verschillend zijn onze twee landen nou ook weer niet, lijkt me. Natuurlijk zijn er accentverschillen, maar om nou te zeggen dat er geen ruimte in onze ziekenhuizen is omdat we een paar snelwegen hebben gerenoveerd klinkt niet echt logisch imho.quote:Wij zijn Duitsland niet. Duitsland heeft al bijna 2 decennia geen flikker in zijn infrastructuur geinvesteerd, bijvoorbeeld, iets wat Nederland zich niet kan veroorloven door onze economische activiteiten.
Stress is niet goed voor je, geniet eens van de laatste maanden van de zwangerschap. Je wilt toch een gezonde baby hebben.... Ik begrijp je volledig, maar je kunt ook goed overleggen met verloskundige wat het beste is voor je.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Als het écht spoed is ga je met een ambulance en die doen er geen 30 minuten over.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
het gaat nu volgas.....en we hebben pas een paar dagen dit rukweerquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:14 schreef dick_laurent het volgende:
Nou hier om mij heen vallen ze met de bosjes om opeens. Twee verkouden directe collega's die thuis zitten, test afwachten. De buurvrouw appte net of wij wat boodschapjes voor dr wilde doen want ook zij zat verkouden thuis wachtend op testuitslag en goede vriendin van mijn vrouw appte dat ze inmiddels ook verkouden thuis zat.
Die kraamsuites lijken me totaal niet ingericht om andere patiënten te ontvangen, dus dat lijkt me één van de laatste dingen die afgeschaald worden. Een collega van me is in april bevallen, zij gaf aan dat haar partner erbij mocht zijn en verder niemand, ze waren eigenlijk in het ziekenhuis in quarantaine.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Mijn zus zat een beetje in dezelfde situatie. Ze is uiteindelijk begin mei bevallen en kon toen gelukkig gewoon in het ziekenhuis terecht, vooral omdat de golf toen al flink op z'n retour was. Ik hoop voor je dat dat ook in december het geval gaat zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Niet te druk om maken, makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zal zeker met alle aandacht en zorg naar dit soort gevallen worden gekeken. Veel sterkte.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Een vriend van mij is AIOS gynaecologie. Gynaecologen gruwelen van thuisbevallingen. Niemand gaat thuis hoeven te bevallen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
In maart-mei zijn de bevallingen in ziekenhuizen gewoon doorgegaan. Mijn vriendin werkt op die afdeling, zij werden ook niet op andere afdelingen ingezet. Kan gewoon bevallen, hooguit mag niet de halve familie mee.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Ze gaan je echt niet thuis laten bevallen als je niet wil.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:12 schreef roos94 het volgende:
Afgelopen maart heeft ons lokale ziekenhuis alle reguliere zorg geannuleerd, zodat ze helemaal beschikbaar waren voor het opvangen van covid-patiëntenquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die kraamsuites lijken me totaal niet ingericht om andere patiënten te ontvangen, dus dat lijkt me één van de laatste dingen die afgeschaald worden.
Daar zal wel nuance in zitten, of dat je naar een ander ziekenhuis kunt oid. Bevallingen wachten tenslotte niet op een virusquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Afgelopen maart heeft ons lokale ziekenhuis alle reguliere zorg geannuleerd, zodat ze helemaal beschikbaar waren voor het opvangen van covid-patiënten
Sommige dingen kunnen gewoonweg niet worden geannuleerd.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Afgelopen maart heeft ons lokale ziekenhuis alle reguliere zorg geannuleerd, zodat ze helemaal beschikbaar waren voor het opvangen van covid-patiënten
Ja, ik denk ook dat mensen naar een ander ziekenhuis zijn gestuurd toen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar zal wel nuance in zitten, of dat je naar een ander ziekenhuis kunt oid. Bevallingen wachten tenslotte niet op een virus
Nou we zijn de 4K voorbij.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:21 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Positief getest: 4008
Totaal: 135892 (+4003 ivm -5 corr.)
Opgenomen: 25
Totaal: 12881 (+24 ivm -1 corr.)
Opgenomen op IC*: 17
Huidig: 174
Totaal: 3365
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Overleden: 5
Totaal: 6454 pic.twitter.com/8aXitUq1Vo
Gemeentes met 10 of meer besmettingen
458 Amsterdam
269 Rotterdam
256 s-Gravenhage
133 Utrecht
75 Groningen
55 Nijmegen
55 Tilburg
53 Almere
44 Westland
42 Zoetermeer
40 Alphen aan den Rijn
40 Delft
36 Haarlemmermeer
35 Haarlem
34 Leidschendam-Voorburg
33 Amstelveen
33 Breda
33 Nissewaard
32 Zaanstad
32 Bergen op Zoom
32 Eindhoven
32 s-Hertogenbosch
31 Oss
30 Hengelo
29 Emmen
29 Gouda
28 Leiden
28 Venlo
26 Schiedam
25 Enschede
25 Amersfoort
24 Alkmaar
24 Dordrecht
22 Capelle aan den IJssel
22 Zuidplas
20 Leeuwarden
20 Ede
20 Vlaardingen
20 Hoeksche Waard
19 Apeldoorn
19 Arnhem
19 Barendrecht
19 Nieuwkoop
18 Almelo
18 De Ronde Venen
17 Veenendaal
17 Maassluis
17 Lansingerland
17 Bladel
17 Pijnacker-Nootdorp
16 Deventer
16 Soest
16 Roosendaal
15 Zeist
15 Weert
14 Aalsmeer
14 Diemen
14 Purmerend
14 Stichtse Vecht
14 Gooise Meren
13 Doetinchem
13 Tiel
13 Weesp
13 Katwijk
13 Noordwijk
13 Rijswijk
13 Lelystad
13 Krimpenerwaard
13 Altena
13 Vijfheerenlanden
12 Hilversum
12 Langedijk
12 Maastricht
12 Venray
11 IJsselstein
11 Hoorn
11 Zwijndrecht
11 Heusden
11 Waalwijk
11 Utrechtse Heuvelrug
11 Goeree-Overflakkee
10 Nijkerk
10 De Bilt
10 Alblasserdam
10 Albrandswaard
10 Wassenaar
10 Oosterhout
10 Nederweert
10 Halderberge
10 Berg en Dal
Er zijn 25 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 38 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 131 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 72 gemeentes met 6-9 besmettingen
Zorgstelsels zijn sowieso vaak appels met peren vergelijken. Nederland zet bv. heel veel in op eerstelijnszorg.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Punt is dat het nooit genoeg is, het stijgt sowieso ieder jaar en pre-corona 10% in 3 jaar. Dus in dat tempo ga je heel snel en hard richting onbetaalbaar zonder rigoreuze ingrepen in andere uitgaven die ook allemaal noodzakelijk zijn.
Wij zijn Duitsland niet. Duitsland heeft al bijna 2 decennia geen flikker in zijn infrastructuur geinvesteerd, bijvoorbeeld, iets wat Nederland zich niet kan veroorloven door onze economische activiteiten.
4000+ op een zondag is best hoog, tevens is de testcapaciteit nog steeds niet op orde, volgende week moet diequote:Op zondag 4 oktober 2020 14:21 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Positief getest: 4008
Totaal: 135892 (+4003 ivm -5 corr.)
Opgenomen: 25
Totaal: 12881 (+24 ivm -1 corr.)
Opgenomen op IC*: 17
Huidig: 174
Totaal: 3365
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Overleden: 5
Totaal: 6454
Gemeentes met 10 of meer besmettingen
458 Amsterdam
269 Rotterdam
256 s-Gravenhage
133 Utrecht
75 Groningen
55 Nijmegen
55 Tilburg
53 Almere
44 Westland
42 Zoetermeer
40 Alphen aan den Rijn
40 Delft
36 Haarlemmermeer
35 Haarlem
34 Leidschendam-Voorburg
33 Amstelveen
33 Breda
33 Nissewaard
32 Zaanstad
32 Bergen op Zoom
32 Eindhoven
32 s-Hertogenbosch
31 Oss
30 Hengelo
29 Emmen
29 Gouda
28 Leiden
28 Venlo
26 Schiedam
25 Enschede
25 Amersfoort
24 Alkmaar
24 Dordrecht
22 Capelle aan den IJssel
22 Zuidplas
20 Leeuwarden
20 Ede
20 Vlaardingen
20 Hoeksche Waard
19 Apeldoorn
19 Arnhem
19 Barendrecht
19 Nieuwkoop
18 Almelo
18 De Ronde Venen
17 Veenendaal
17 Maassluis
17 Lansingerland
17 Bladel
17 Pijnacker-Nootdorp
16 Deventer
16 Soest
16 Roosendaal
15 Zeist
15 Weert
14 Aalsmeer
14 Diemen
14 Purmerend
14 Stichtse Vecht
14 Gooise Meren
13 Doetinchem
13 Tiel
13 Weesp
13 Katwijk
13 Noordwijk
13 Rijswijk
13 Lelystad
13 Krimpenerwaard
13 Altena
13 Vijfheerenlanden
12 Hilversum
12 Langedijk
12 Maastricht
12 Venray
11 IJsselstein
11 Hoorn
11 Zwijndrecht
11 Heusden
11 Waalwijk
11 Utrechtse Heuvelrug
11 Goeree-Overflakkee
10 Nijkerk
10 De Bilt
10 Alblasserdam
10 Albrandswaard
10 Wassenaar
10 Oosterhout
10 Nederweert
10 Halderberge
10 Berg en Dal
Er zijn 25 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 38 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 131 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 72 gemeentes met 6-9 besmettingen
Nederlandse verpleegkundigen verdienen de hoogste salarissen in de EU (en de een na hoogste ter wereld). En het is ze gegunt, laat dat duidelijk zijn, maar zo duidelijk is dat dus niet.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik weet niet of de budgetten en de hoeveelheid capaciteit zo 1:1 met elkaar samenhangen. Ik weet überhaupt niet waar nou het meeste geld in de zorg naartoe gaat, maar het lijkt me duidelijk dat al dat geld niet in de zakken van bijvoorbeeld de verpleegkundigen terecht komt.
[..]
Waarom zouden we niet wat meer naar de Duitsers kunnen kijken wat dit betreft? Zo verschillend zijn onze twee landen nou ook weer niet, lijkt me. Natuurlijk zijn er accentverschillen, maar om nou te zeggen dat er geen ruimte in onze ziekenhuizen is omdat we een paar snelwegen hebben gerenoveerd klinkt niet echt logisch imho.
Maar hoeveel % van NL woont in die top 10?quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:23 schreef _serial_ het volgende:
Alleen de top 10 is al goed voor bijna 1500 besmettingen
Dat is ook iets van 33% van de inwoners van Nederland zo bijzonder is dat dus niet.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:23 schreef _serial_ het volgende:
Alleen de top 10 is al goed voor bijna 1500 besmettingen
Dichtbevolkte gebieden zijn logischerwijs de meest riskante voor verspreiding.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar hoeveel % van NL woont in die top 10?
Uiteindelijk is dat het, ja. En ik hoop dat zo'n crisis als deze ervoor zorgt dat die bereidwilligheid wat omhoog gaat. Dan maar een snelweg minderquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het gaat ook om wat je bereid bent op te geven voor meer uitgaven in de zorg.
Ja, die zijn er.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:27 schreef Xqtress het volgende:
Zijn er ook gegevens over de leeftijd en de herkomst van de besmettingen. Het rijst de pan echt uit.
Die maakt het RIVM elke week hier bekend: https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederlandquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:27 schreef Xqtress het volgende:
Zijn er ook gegevens over de leeftijd en de herkomst van de besmettingen. Het rijst de pan echt uit.
Uiteindelijk zorgt die infrastructuur er wel voor dat er überhaupt geld binnenkomt waarvan de zorg betaald gaat worden.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat het, ja. En ik hoop dat zo'n crisis als deze ervoor zorgt dat die bereidwilligheid wat omhoog gaat. Dan maar een snelweg minder
Niet als we lekker blijven thuiswerkenquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zorgt die infrastructuur er wel voor dat er überhaupt geld binnenkomt waarvan de zorg betaald gaat worden.
Dat thuiswerken is ook eindig. Eigenlijk is deze crisis vanuit mobiliteitsoogpunt een zeer welkome terugval, omdat we al tegen de grenzen van onze infrastructuur (snelwegen, spoor etc.) aan het aanlopen waren.quote:
Maar om nou van elke snelweg een biljartlaken te maken kost ook onnodig bakken en bakken met geld.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zorgt die infrastructuur er wel voor dat er überhaupt geld binnenkomt waarvan de zorg betaald gaat worden.
Nee!!! Ik wil terug naar de kantoortuin!!! Lekker omringd door collega's die de hele dag om je heen kletsen over dingen zoals hun kinderen die nu een voetschimmel infectie hebben! Ik mis dat!!! Ik wil dat weer terug!quote:
Vergeet niet dat de landen ook anders in elkaar zitten. Academische ziekenhuizen liggen veel verder uit elkaar, dus kans is groter dat je een helikopter nodig hebt. Zelfde geldt voor de gebieden met erg weinig bewoners. Daarnaast heeft DE idd vele malen meer IC-bedden, wat nu heel prettig is, maar buiten een pandemie als deze stof staan te vangen en dus erg veel geld kosten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederlandse verpleegkundigen verdienen de hoogste salarissen in de EU (en de een na hoogste ter wereld). En het is ze gegunt, laat dat duidelijk zijn, maar zo duidelijk is dat dus niet.
https://www.nursing.nl/ne(...)gen-grootverdieners/
We praten over structurele uitgaven en ja, zo werkt het wel degelijk. En het gaat niet alleen om snelwegen maar ook om bruggen, tunnels, stations, spoorwegen etc. Het gaat ook om wat je bereid bent op te geven voor meer uitgaven in de zorg.
Een hele hoop overcapaciteit op de IC kost ook onnodig bakken en bakken met geld.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:32 schreef Confetti het volgende:
Maar om nou van elke snelweg een biljartlaken te maken kost ook onnodig bakken en bakken met geld.
Hoezo zo overdreven slechte cijfers roepen? To.v. gister en eergister is de stijging gering, aantal ziekenhuisopnamen/IC opnamen nog steeds relatief gelijk, aantal doden weer laag.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
Slechte cijfers! We gaan een cruciale week tegemoet.. *fingers crossed*
Zeker, de afgelopen 2 weken zag het er zo uit :quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:27 schreef Xqtress het volgende:
Oei, verontschuldiging en grote dankquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:33 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Omdat ik die al heb gepost voor je
Dat is inderdaad precies mijn punt, in hoeverre is dat soort capaciteit nodig buiten een pandemie.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de landen ook anders in elkaar zitten. Academische ziekenhuizen liggen veel verder uit elkaar, dus kans is groter dat je een helikopter nodig hebt. Zelfde geldt voor de gebieden met erg weinig bewoners. Daarnaast heeft DE idd vele malen meer IC-bedden, wat nu heel prettig is, maar buiten een pandemie als deze stof staan te vangen en dus erg veel geld kosten.
Het stijgt nog wel maar de groei vlakt af, eigenlijk zie ik het wel positief in nuquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
volgende week zitten we "gewoon" over de 5000, het kwartje is nog steeds niet gevallen bij veel mensen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
en het standaard blokje om lopen met de pauze, verrijkt echt je leven !quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nee!!! Ik wil terug naar de kantoortuin!!! Lekker omringd door collega's die de hele dag om je heen kletsen over dingen zoals hun kinderen die nu een voetschimmel infectie hebben! Ik mis dat!!! Ik wil dat weer terug!
5000 is jammer, maar geen ramp. 8000 zou een probleem worden.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgende week zitten we "gewoon" over de 5000, het kwartje is nog steeds niet gevallen bij veel mensen.
veel thuisfeestjes nog
volgens mij zijn er nooit grote stijgingen in de cijfers in het weekend.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:36 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het stijgt nog wel maar de groei vlakt af, eigenlijk zie ik het wel positief in nu
In dit tempo, als het niet afvlakt zitten we daar over een dag of 10, denkelijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
[..]
5000 is jammer, maar geen ramp. 8000 zou een probleem worden.
Dat zijn jongeren he. En ja, of het slim is en handig...Nee. Kan ik het ze anderzijds heel erg kwalijk nemen? Kweenie.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgende week zitten we "gewoon" over de 5000, het kwartje is nog steeds niet gevallen bij veel mensen.
veel thuisfeestjes nog
wow is dat nou +/-15% meer ?quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:41 schreef _serial_ het volgende:
Aardige toename in opnames wel in het weekend. Wellicht dat de administratie daar wat schort.
163 covidpatiënten op IC, 647 in kliniek
4 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 810, 69 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 647 buiten de Intensive Care, 62 meer dan gisteren.
Op de IC liggen 163 covidpatiënten, 7 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 536 non-covid-patiënten op de IC, 35 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 699, 28 minder dan de vorige dag.
In de afgelopen 24 uur zijn er 11 verplaatsingen geweest tussen de regio’s, waarvan 3 IC-patiënt.
Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘De forse stijging in de afgelopen 24 uur past binnen de dagvariatie en sluit aan bij de eerdere predictie. Op basis van de besmettingscijfers verwachten wij dat het aantal ziekenhuisopnames in de komende dagen verder zal stijgen. De verhouding tussen het aantal klinische en IC patiënten blijft daarbij nog steeds anders dan tijdens de eerste piek.’
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet verbazend, toch? Opnames lopen meestal 1 a 2 weken achter op constatering van covid besmetting. Dus de stijging van de positieve gevallen in de afgelopen weken zal je langzaam maar zeker gaan zien in opnames.quote:
Als je de eerste week met de 2e week vergelijkt lijkt de stijging te vertragen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:41 schreef _serial_ het volgende:
Aardige toename in opnames wel in het weekend. Wellicht dat de administratie daar wat schort.
163 covidpatiënten op IC, 647 in kliniek
4 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 810, 69 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 647 buiten de Intensive Care, 62 meer dan gisteren.
Op de IC liggen 163 covidpatiënten, 7 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 536 non-covid-patiënten op de IC, 35 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 699, 28 minder dan de vorige dag.
In de afgelopen 24 uur zijn er 11 verplaatsingen geweest tussen de regio’s, waarvan 3 IC-patiënt.
Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘De forse stijging in de afgelopen 24 uur past binnen de dagvariatie en sluit aan bij de eerdere predictie. Op basis van de besmettingscijfers verwachten wij dat het aantal ziekenhuisopnames in de komende dagen verder zal stijgen. De verhouding tussen het aantal klinische en IC patiënten blijft daarbij nog steeds anders dan tijdens de eerste piek.’
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Idd, begrijpelijk. Heeft iemand ergens een idee hoeveel 'gewone' verpleegbedden er beschikbaar zijn in NL, die hiervoor gebruikt kunnen worden, net als IC-bedden? Als het er 1000 zijn, hebben we een probleem. Als het er 10.000 zijn, lijkt het nog onder controle.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet verbazend, toch? Opnames lopen meestal 1 a 2 weken achter op constatering van covid besmetting. Dus de stijging van de positieve gevallen in de afgelopen weken zal je langzaam maar zeker gaan zien in opnames.
Ik dacht gisteren gelezen te hebben dat er 38.000 zijn maar pin mij er niet op vast, ik zag het gepost worden iig.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Idd, begrijpelijk. Heeft iemand ergens een idee hoeveel 'gewone' verpleegbedden er beschikbaar zijn in NL, die hiervoor gebruikt kunnen worden, net als IC-bedden? Als het er 1000 zijn, hebben we een probleem. Als het er 10.000 zijn, lijkt het nog onder controle.
810 opnames klinkt als veel, maar heb geen idee in welke context.
Naja in de eerste golf in maart lagen er geloof ik op het hoogtepunt rond de 4000 mensen op de reguliere verpleegafdeling. In dat opzicht zitten we daar (nog) vrij ver van verwijderd.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Idd, begrijpelijk. Heeft iemand ergens een idee hoeveel 'gewone' verpleegbedden er beschikbaar zijn in NL, die hiervoor gebruikt kunnen worden, net als IC-bedden? Als het er 1000 zijn, hebben we een probleem. Als het er 10.000 zijn, lijkt het nog onder controle.
810 opnames klinkt als veel, maar heb geen idee in welke context.
Je kunt relatief snel bedden bijplaatsen, zoals met de coronahotels in de eerste golf, verplegers is een ander issuequote:Op zondag 4 oktober 2020 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht gisteren gelezen te hebben dat er 38.000 zijn maar pin mij er niet op vast, ik zag het gepost worden iig.
Met "bedden" wordt dan ook "bedden + ruimte + apparatuur + personeel" bedoeld natuurlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:52 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je kunt relatief snel bedden bijplaatsen, zoals met de coronahotels in de eerste golf, verplegers is een ander issue
Als het goed is wel, ja.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met "bedden" wordt dan ook "bedden + ruimte + apparatuur + personeel" bedoeld natuurlijk.
Laten we even stellen dat het er 30.000 zijn. Covid patiënten moet je geïsoleerd verplegen, dus laten we uitgaan van 10.000 dan. Dan is de huidige bezetting op de verpleegafdeling minder dan 10% en de bezetting op de IC rond de 15% totaal. Dat lijken mij (zonder ervoor doorgeleerd te hebben) prima cijfers.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht gisteren gelezen te hebben dat er 38.000 zijn maar pin mij er niet op vast, ik zag het gepost worden iig.
Ah, teruggevonden, iemand zei inderdaad 38000 maar gaf geen onderbouwing daarbij dus ik kan het niet verifieren.
Ik betwist dat nietquote:Op zondag 4 oktober 2020 14:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we even stellen dat het er 30.000 zijn. Covid patiënten moet je geïsoleerd verplegen, dus laten we uitgaan van 10.000 dan. Dan is de huidige bezetting op de verpleegafdeling minder dan 10% en de bezetting op de IC rond de 15% totaal. Dat lijken mij (zonder ervoor doorgeleerd te hebben) prima cijfers.
Tuurlijk kan het hard stijgen, maar het lijkt mij prima onder controle dan.
Dat is ook het probleem (nog) niet, het probleem is de groeiende instroom. Plus natuurlijk dat we graag willen dat de reguliere zorg ook zoveel mogelijk doorgang vindt. Op het moment dat het niet meer gaat, ben je te laat om in te grijpen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dan is de huidige bezetting op de verpleegafdeling minder dan 10% en de bezetting op de IC rond de 15% totaal. Dat lijken mij (zonder ervoor doorgeleerd te hebben) prima cijfers.
Dat is ook de hele insteek van de huidige maatregleen, de verwachting dat het (te) snel niet meer onder controle zou zijn. Verpleegkundig personeel, langdurige zorg, te grote instroom etc. zijn grotere drempels dan de fysieke ruimte.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we even stellen dat het er 30.000 zijn. Covid patiënten moet je geïsoleerd verplegen, dus laten we uitgaan van 10.000 dan. Dan is de huidige bezetting op de verpleegafdeling minder dan 10% en de bezetting op de IC rond de 15% totaal. Dat lijken mij (zonder ervoor doorgeleerd te hebben) prima cijfers.
Tuurlijk kan het hard stijgen, maar het lijkt mij prima onder controle dan.
Dat begrijp ik, maar als je sommige reacties op de vorige pagina's leest lijkt het wel of we verdoemd zijn en of 't "maart all over again" is. Dat is bij lange na niet zo.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is ook het probleem (nog) niet, het probleem is de groeiende instroom. Plus natuurlijk dat we graag willen dat de reguliere zorg ook zoveel mogelijk doorgang vindt.
Idd.quote:Op zondag 4 oktober 2020 14:36 schreef zalkc het volgende:
Het stijgt nog wel maar de groei vlakt af, eigenlijk zie ik het wel positief in nu
Moet lukken, zo groot is Staphorst nietquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Faraday01 het volgende:
Kunnen we Staphorst in quarantaine plaatsen?
Ik hou mijn hele leven al graag sociale afstand van reformatorische mensen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Moet lukken, zo groot is Staphorst niet
haha maar dit is wel schandalig en laat meteen zien dat die uitzondering voor de gelovige medemens moet stoppenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zeggen dat het gods wil is om daar te blijven. Kan ook een mooi experiment zijn om te kijken of groepsimmuniteit haalbaar is, maar dan moeten ze wel daar blijvenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
dat is wel een beetje te kort door de bocht.....quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Za het volgende:
[..]
Idd.
Die hele aërosolen theorie kan inmiddels ook wel op de schop.
Tienduizenden asymptomatische virulent virus uitwolkende personen die zich door de maatschappij begeven, in winkels, scholen, bibliotheken, restaurants, en dan een trend als deze.
Hm, ja, kan wel eens complex zijn in sommige Nederlandse gemeentesquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:04 schreef zalkc het volgende:
Ik hou mijn hele leven al graag sociale afstand van reformatorische mensen.
Voordeel is dat die reli's daar toch niet weg gaan want de grote stad is uiteraard "van den Duivel"quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Faraday01 het volgende:
Het is niet uit te leggen, nee. Als jij niet bij een voetbalwedstrijd van je kind langs de lijn mag staan maar er wel 600 mensen in een kerk samen mogen komen dan vraag je om narigheid als overheid.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
haha maar dit is wel schandalig en laat meteen zien dat die uitzondering voor de gelovige medemens moet stoppen
Dat had al een goed idee geweest voor heel deze coronacrisis natuurlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:02 schreef Faraday01 het volgende:
Kunnen we voetbal niet als een formele religie bestempelen en voetbalvelden de kerk gaan noemen?quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is niet uit te leggen, nee. Als jij niet bij een voetbalwedstrijd van je kind langs de lijn mag staan maar er wel 600 mensen in een kerk samen mogen komen dan vraag je om narigheid als overheid.
ja maar immuun door god he....quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is niet uit te leggen, nee. Als jij niet bij een voetbalwedstrijd van je kind langs de lijn mag staan maar er wel 600 mensen in een kerk samen mogen komen dan vraag je om narigheid als overheid.
Kan, kan, persoonlijk vind ik het wel overeenkomsten hebben, het is allebei onzinquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:07 schreef chratnox het volgende:
[..]
Kunnen we voetbal niet als een formele religie bestempelen en voetbalvelden de kerk gaan noemen?
Ja maar ja maar, wij geloven in een onzichtbare man in de wolken! Dus wij zijn superieur.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
hoe weet je dat het een man is?quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, wij geloven in een onzichtbare man in de wolken! Dus wij zijn superieur.
Ze beroepen zich op een grondrecht en ja, dat is er. Maar het helpt niet om draagvlak te houden in de samenleving. Erg slim en doordacht is het allemaal niet maar als je CDA en CU in de regering hebt zitten dan zullen beperkingen op religieuze zaken er niet zo simpel door komen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, wij geloven in een onzichtbare man in de wolken! Dus wij zijn superieur.
Nou ze hebben het meestal over de "heer" dus ja....quote:
Triggered.quote:
Covid besmette personen stoten per uur miljoenen deeltjes zeer besmettelijk actief virus uit:quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:04 schreef Predator40 het volgende:
dat is wel een beetje te kort door de bocht.....
hek er omheen tot mei 2021 en ze doen maarquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze beroepen zich op een grondrecht en ja, dat is er. Maar het helpt niet om draagvlak te houden in de samenleving. Erg slim en doordacht is het allemaal niet maar als je CDA en CU in de regering hebt zitten dan zullen beperkingen op religieuze zaken er niet zo simpel door komen.
Ik heb die vraag in een dronken en dom moment wel 's gesteld na 't stappen hier in de regio (bible belt, na het stappen was er altijd de 'Ik geloof' bus).quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:10 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou ze hebben het meestal over de "heer" dus ja....
Of hij moet transgender zijn, dat zou eventueel ook kunnen? Don't ask me man
Natuurlijk niet. Besmetting vis aerosolen vormt alleen een risico in slecht geventileerde ruimtes waar veel mensen bij elkaar zijn. Die situaties zijn drastisch verminderd sinds maart.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:11 schreef Za het volgende:
[..]
Covid besmette personen stoten per uur miljoenen deeltjes zeer besmettelijk actief virus uit:
https://www.news-medical.(...)ticles-per-hour.aspx
Stel je eens voor, 80% asymptomatisch, zij begeven zich overal, hun enorme aërosolen covid wolken verspreidend.
Onderaan de streep besmetten zij gemiddeld 1,27 persoon.
Dat haalt de vermeende aërosolen besmettingsroute onderuit.
Waar kun je überhaupt na 10 uur 's avonds alcohol kopen? In die anderhalve avondwinkel?quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:16 schreef _serial_ het volgende:
Utrecht wil verkoop alcohol na 22.00 uur aan banden leggen na weekeinde vol onrust
Daarnaast beraadt de gemeente zich op ‘mogelijkheden voor extra maatregelen’.
We zijn maar een klein beetje langzaam aan het doordraaien hoor
Uh, er stonden dikke rijen bij de supermarkt nadat de kroegen sluiten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:16 schreef _serial_ het volgende:
Utrecht wil verkoop alcohol na 22.00 uur aan banden leggen na weekeinde vol onrust
Tja, je moet wat. Burgemeesters zien dat die maatregelen zonder morren door het gros geaccepteerd worden, dus ga je gewoon een stapje verder. Let maar op, die avondklok komt er gewoon in sommige gemeenten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:16 schreef _serial_ het volgende:
De avondklok zou ik niet achter staan, nergens. Sluit gewoon de natte horeca zijn geheel.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Tja, je moet wat. Burgemeesters zien dat die maatregelen zonder morren door het gros geaccepteerd worden, dus ga je gewoon een stapje verder. Let maar op, die avondklok komt er gewoon in sommige gemeenten.
het is veel te kort door de bocht om dat te concluderenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:11 schreef Za het volgende:
[..]
Covid besmette personen stoten per uur miljoenen deeltjes zeer besmettelijk actief virus uit:
https://www.news-medical.(...)ticles-per-hour.aspx
Stel je eens voor, 80% asymptomatisch, zij begeven zich overal, hun enorme aërosolen covid wolken verspreidend.
Onderaan de streep besmetten zij gemiddeld 1,27 persoon.
Dat haalt de vermeende aërosolen besmettingsroute onderuit.
Het gaat in dit geval om supermarkten he. Ik zie 't al voor me, om 21.45 nog een vrachtwagenlading jongeren naar binnen om extra flessen Bacardi in te slaan. Lekkere schijnmaatregel die meer het eigen gebrek aantoont dan daadwerkelijk verschil maakt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De avondklok zou ik niet achter staan, nergens. Sluit gewoon de natte horeca zijn geheel.
Welnee.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:13 schreef erkel het volgende:
Natuurlijk niet. Besmetting vis aerosolen vormt alleen een risico in slecht geventileerde ruimtes waar veel mensen bij elkaar zijn. Die situaties zijn drastisch verminderd sinds maart.
Ja, maar ze komen om 21:45 omdat de kroeg om 22:00 sluit. Sluit de kroegen de hele dag en ze lopen om 22:00 ook niet in de stad rond. Geen avondklok voor nodig.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het gaat in dit geval om supermarkten he. Ik zie 't al voor me, om 21.45 nog een vrachtwagenlading jongeren naar binnen om extra flessen Bacardi in te slaan. Lekkere schijnmaatregel die meer het eigen gebrek aantoont dan daadwerkelijk verschil maakt.
Ja dit is precies wat een gemeente moet doen, mazen dichten adhv vertoond gedrag. Dan ben je effectief en gericht bezig.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:18 schreef Leonos het volgende:
[..]
Uh, er stonden dikke rijen bij de supermarkt nadat de kroegen sluiten.
Goede oplossing dit.
aldus Prof Zaquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:24 schreef Za het volgende:
[..]
Welnee.
Elke supermarkt, warenhuis, bibliotheek, kledingzaak, drogisterij, juwelier, wachtkamer bij de huisarts, casino, ontvangstruimte bij banken, ondergrondse parkeergarages etc etc etc worden geheel niet of nauwelijks geventileerd.
Daar lopen al deze covidwolken uitstotende asymptomatische verspreiders, en daarna wandel jij binnen, rechtstreeks de aërosolen in.
Gelukkig besmetten zij gemiddeld 1,27 persoon.
Dat is meestal zo in het weekend, laten we maar even afwachten tot dinsdag wat de cijfers doen. Als het niet meer stijgt medio volgende week dan is het goed nieuws.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:26 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)esmettingen-covid-19
4007 nieuwe besmettingen.
Dat is dus niet zo een grote stijging![]()
Als je er op een hele positieve manier naar kijkt
Misschien is het eens tijd dat te concluderen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:22 schreef Predator40 het volgende:
het is veel te kort door de bocht om dat te concluderen
Het enige wat dit laat zien is dat de mensen die in die kroegen zijn willen feesten, ondanks alles. Of ze nou om 10u 's avonds kratten bier willen kopen of dat ze dan om 2u 's middags doen, die feesten blijven, daar vinden ze wel wat op.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar ze komen om 21:45 omdat de kroeg om 22:00 sluit. Sluit de kroegen de hele dag en ze lopen om 22:00 ook niet in de stad rond. Geen avondklok voor nodig.
1.27 dacht ikquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:27 schreef FalloutVATS het volgende:
Waar stond het R getal nou op toen de strengere maatregelen bekend werden?
Onjuist:quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:28 schreef Za het volgende:
[..]
Begin maart hadden wij 560.000 besmette personen volgens het RIVM, grotendeels asymptomatisch.
Ja, eens MAAR in een feestje thuis heb je niet hetzelfde verkeer, en het wisselende verkeer, wat je hebt in een kroeg. Een barman of vrouw die besmet is kan zomaar tientallen mensen ziek maken in een avond, dat risico is toch wat minder bij feestjes thuis.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het enige wat dit laat zien is dat de mensen die in die kroegen zijn willen feesten, ondanks alles. Of ze nou om 10u 's avonds kratten bier willen kopen of dat ze dan om 2u 's middags doen, die feesten blijven, daar vinden ze wel wat op.
Zolang je de kroeg sluit omdat er een groot besmettingsrisico is, maar tegelijkertijd de kerk in Staphorst 600 man laat ontvangen en een marokkaanse/turkse bruiloft met 180 mensen opbreekt zonder enige boete ga je dit soort dingen krijgen. Mensen denken dan: Zij mogen toch ook hun feestje vieren?
Is het egoïstisch? Ja. Is het logisch? Ook dat.
Die feestjes thuis kan je ook onmogelijk verbieden.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het enige wat dit laat zien is dat de mensen die in die kroegen zijn willen feesten, ondanks alles. Of ze nou om 10u 's avonds kratten bier willen kopen of dat ze dan om 2u 's middags doen, die feesten blijven, daar vinden ze wel wat op.
Zolang je de kroeg sluit omdat er een groot besmettingsrisico is, maar tegelijkertijd de kerk in Staphorst 600 man laat ontvangen en een marokkaanse/turkse bruiloft met 180 mensen opbreekt zonder enige boete ga je dit soort dingen krijgen. Mensen denken dan: Zij mogen toch ook hun feestje vieren?
Is het egoïstisch? Ja. Is het logisch? Ook dat.
Nouja, dat weet ik niet. In een kroeg/bar heb je nog dat de eigenaar/uitbater het risico loopt zelf een grote boete te krijgen, dus die zal op zijn minst zn best doen zich aan de maatregelen te houden. Gaat het fout kun je dan ingrijpen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, eens MAAR in een feestje thuis heb je niet hetzelfde verkeer, en het wisselende verkeer, wat je hebt in een kroeg. Een barman of vrouw die besmet is kan zomaar tientallen mensen ziek maken in een avond, dat risico is toch wat minder bij feestjes thuis.
Dat durf ik toch te betwijfelen eerlijk gezegd. De spreiding in een café zal groter zijn maar de kans lijkt me een stuk minder dan een feestje thuis met een paar man die letterlijk schijt hebben aan alle regels. De kans dat iemand op een thuisfeestjes besmet wordt lijkt me echt vele malen groter dan in de kroeg.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, eens MAAR in een feestje thuis heb je niet hetzelfde verkeer, en het wisselende verkeer, wat je hebt in een kroeg. Een barman of vrouw die besmet is kan zomaar tientallen mensen ziek maken in een avond, dat risico is toch wat minder bij feestjes thuis.
Eerlijk gezegd? Ik weet het niet. Ik weet dat het RIVM stelde dat clusters in horeca gemiddeld 10 positieve tests opleverden wat een veelvoud was van andere clusters maar dat was 2 weken terug, ik weet niet of dat plaatje nog geldig is.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat durf ik toch te betwijfelen eerlijk gezegd. De spreiding in een café zal groter zijn maar de kans lijkt me een stuk minder dan een feestje thuis met een paar man die letterlijk schijt hebben aan alle regels. De kans dat iemand op een thuisfeestjes besmet wordt lijkt me echt vele malen groter dan in de kroeg.
Weet je dit zeker Vallon?quote:Op zaterdag 3 oktober 2020 17:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
In het voortraject test men zsm en vooral het vermoedelijke oordeel van de arts weegt (dan) mee of je dan al of niet als Corona wordt aangemerkt. De reden van opname speelt daarin natuurlijk ook een grote rol.
De afwezigheid van een uitslag is natuurlijk ook geen zekerheid dat er geen besmetting is.
Eenmaal liggend of geweest in een Covid19 sectie, ga je idd niet zo maar terug naar de non-Covid19 sectie.
Het blijft altijd beslissing van de artsenij. Hoewel ik geruchten verneem dat men daar niet zo nauwlettend naar kijkt. Immers "geen symptomen = dus niet besmettelijk" heerst volop. Ook iemand die Covid19 heeft gehad, kan weer supersnel en wel, overal aan het "werk".
Dit is tenminste het verhaal dat ik vernam van mensen die werken in het ziekenhuis.
Eens. Ik denk wel dat als je alles gaat sluiten, het gewoon de 'illegaliteit' in gaat, beetje net als met drugs in veel landen. Extreem voorbeeld, maar de strekking is denk ik hetzelfde.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd? Ik weet het niet. Ik weet dat het RIVM stelde dat clusters in horeca gemiddeld 10 positieve tests opleverden wat een veelvoud was van andere clusters maar dat was 2 weken terug, ik weet niet of dat plaatje nog geldig is.
We doen er allemaal maar een gok naar...inclusief de overheid, zo lijkt het
Nee, maar ik heb ook geen vriendenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Zijn er hier mensen die ook nog echt feesten met gasten in huis? Dus meer dan 2/3 gasten en compleet schijt aan afstand houden?
Hier in de wijk (Randstad) zie ik ieder weekend nog feestjes. Ik denk echt dat veel mensen er totaal niet mee bezig zijn, en gewoon hun ding blijven doen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Zijn er hier mensen die ook nog echt feesten met gasten in huis? Dus meer dan 2/3 gasten en compleet schijt aan afstand houden?
Nee, ik niet ,maar ik denk dat er genoeg zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Ze zijn allemaal extreem egoistisch en eigenwijs.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hier in de wijk (Randstad) zie ik ieder weekend nog feestjes. Ik denk echt dat veel mensen er totaal niet mee bezig zijn, en gewoon hun ding blijven doen.
En janken wanneer er strengere maatregelen komen natuurlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ze zijn allemaal extreem egoistisch en eigenwijs.
Maar wel janken als door hun eigen asociale gedrag ze niet geholpen worden als ze van hun scooter vallen en een been breken.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)st-coronamaatregelenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ze zijn allemaal extreem egoistisch en eigenwijs.
Maar wel janken als door hun eigen asociale gedrag ze niet geholpen worden als ze van hun scooter vallen en een been breken.
Heel veel mensen boeit het gewoon niet meer. Hoe kut het ook is want dan blijven we nog langer in deze situatie zitten. Zijn helaas gewoon veel tokkievolk die gewoon doorgaan met wat ze doenquote:Op zondag 4 oktober 2020 15:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hier in de wijk (Randstad) zie ik ieder weekend nog feestjes. Ik denk echt dat veel mensen er totaal niet mee bezig zijn, en gewoon hun ding blijven doen.
Begin maart had 3,3% van de Nederlanders Covid (560.000), volgens een representatieve steekproef uitgevoerd door Sanquin in opdracht van het RIVM.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:35 schreef Tourniquet het volgende:
Onjuist:
[ afbeelding ]
bron: https://www.tweedekamer.n(...)van%20het%20RIVM.pdf
Als er zoveel clusters in de horeca zijn volgens RIVM waarom vinden we die dan nauwelijks terug in de cijfers?quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd? Ik weet het niet. Ik weet dat het RIVM stelde dat clusters in horeca gemiddeld 10 positieve tests opleverden wat een veelvoud was van andere clusters maar dat was 2 weken terug, ik weet niet of dat plaatje nog geldig is.
Wanneer wordt die geupdate? Is dat op een vast tijdstip?quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:49 schreef FalloutVATS het volgende:
[..]
Ah ja want hij staat nog steeds op 1,27 en zie dat die nog geupdate moet worden.
Volgens mij kwamen die wel in de cijfers voor, als ik het goed heb, uit mijn hoofd, waren het 131 horeca clusters met rond de 1300 positieve covid gevallen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als er zoveel clusters in de horeca zijn volgens RIVM waarom vinden we die dan nauwelijks terug in de cijfers?
In sommige landen publiceren ze zelfs alle clusters die ze kennen, zodat je jezelf er mogelijk aan kan linken.
Nochtans heb ik niet het idee dat we weten hoe de spreiding precies plaatsvindt. Maar wat ik de overheid wel kwalijk wil nemen is dat zij het gedrag niet kunnen of willen voorspellen en daar hun beleid op voeren.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat deel snap ik echt totaal niet, persoonlijk, en in het VK maakt het de problemen naar verluid alleen maar groter omdat men zich nog sneller vol laat lopen waarna covid niet eens meer registreert in hun dronken hoofd.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nochtans heb ik niet het idee dat we weten hoe de spreiding precies plaatsvindt. Maar wat ik de overheid wel kwalijk wil nemen is dat zij het gedrag niet kunnen of willen voorspellen en daar hun beleid op voeren.
Het is toch ridicuul om te denken dat mensen om 10 uur braaf naar huis gaan na een paar biertjes in de kroeg.
Ook nuchter registreert het echt niet (meer) bij veel mensen. Maart is al te lang geleden voor ze, dus het leven gaat gewoon zoals het ging. Eens met @Vliegbaard, het is onbegrijpelijk dat hier totaal geen rekening mee gehouden wordt door de overheid.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat deel snap ik echt totaal niet, persoonlijk, en in het VK maakt het de problemen naar verluid alleen maar groter omdat men zich nog sneller vol laat lopen waarna covid niet eens meer registreert in hun dronken hoofd.
Nou ja, in China begrepen ze wel goed dat ze de verantwoordelijkheid niet bij de bevolking moesten neerleggen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ook nuchter registreert het echt niet (meer) bij veel mensen. Maart is al te lang geleden voor ze, dus het leven gaat gewoon zoals het ging. Eens met @:Vliegbaard, het is onbegrijpelijk dat hier totaal geen rekening mee gehouden wordt door de overheid.
Maatregelen die hier niet te verkopen zijn en deels ook nog eens illegaal zouden zijn. Laten we die weg maar niet bewandelen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ja, in China begrepen ze wel goed dat ze de verantwoordelijkheid niet bij de bevolking moesten neerleggen.
(Ja, ik weet dat het harstikke Communistisch is, ja)
Maar dat waren geen halve maatregelen in ieder geval.
Het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij burgers, is de reden waarom we al zo lang in de problemen zitten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maatregelen die hier niet te verkopen zijn en deels ook nog eens illegaal zouden zijn. Laten we die weg maar niet bewandelen.
Maar, wat wel duidelijk is, de overheid heeft het verantwoordelijkheidsgevoel van de burgers zwaar overschat. Niet voor de eerste keer. En de overheid is onvoldoende duidelijk, communiceert niet goed genoeg WAAROM bepaalde maatregelen genomen worden en is te traag met reageren.
Het gebrek aan vooruitziende blik, waardoor burgers niet weten waar ze aan toe zijn en zien dat maatregelen half ingevoerd worden is de reden waarom we al zo lang in de problemen zitten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij burgers, is de reden waarom we al zo lang in de problemen zitten.
Ik geloof niet dat er veel mensen in Nederland het zouden accepteren dat ze voor onbepaalde tijd worden opgesloten in eigen huis en letterlijk alleen hun beroep uit zouden mogen voeren wanneer echt strikt noodzakelijk (bijna alleen zorg).quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij burgers, is de reden waarom we al zo lang in de problemen zitten.
...en waarschijnlijk ook blijven tot er iemand met een vaccin over de brug komt.
Als het overlijdensrisico was zoals Ebola gegarandeerd wel, maar daar is dit virus niet dodelijk genoeg voor. Mensen zien de doemberichten, zeggen tegelijkertijd: "Ik ken helemaal niemand die er aan dood is gegaan" en gaan door met hun leven.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er veel mensen in Nederland het zouden accepteren dat ze voor onbepaalde tijd worden opgesloten in eigen huis en letterlijk alleen hun beroep uit zouden mogen voeren wanneer echt strikt noodzakelijk (bijna alleen zorg).
Maar corona is geen ebola en op die manier moeten we het niet behandelen ook.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als het overlijdensrisico was zoals Ebola gegarandeerd wel, maar daar is dit virus niet dodelijk genoeg voor. Mensen zien de doemberichten, zeggen tegelijkertijd: "Ik ken helemaal niemand die er aan dood is gegaan" en gaan door met hun leven.
Dat bedoel ik ook niet, maar volledig eens.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar corona is geen ebola en op die manier moeten we het niet behandelen ook.
quote:Op zondag 4 oktober 2020 11:02 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb er op zich geen moeite mee om zo'n medische verklaring te geloven, maar er zijn artsen die hun medische positie misbruikt hebben om principiële mondkapjesweigeraars een medische verklaring te verstrekken waarmee ze dus mondkapjesvrij in het OV 'mogen' plaatsnemen. Daar heb ik dus wel moeite mee, want daarmee devalueren ze die medische verklaring. Dus vandaar de vraag: zijn er überhaupt medische redenen te verzinnen dat zo'n medische verklaring terecht wordt afgegeven. Of is het bij voorbaat al nonsens?
Hetzelfde als dat ik op zich geen moeite heb met dat sommige mensen een invalidenparkeerkaart hebben en daardoor de speciale parkeerplekken mogen gebruiken, maar ik heb er wel moeite mee als sommige mensen ten onrechte aan zo'n invalidenparkeerkaart zijn gekomen en die alleen maar hebben vanuit comfort. Dat systeem moet gewoon betrouwbaar zijn, als buitenstaander moet je erop kunnen vertrouwen dat iemand terecht zo'n kaart heeft. Als dat niet kan, ja, dan gaan buitenstaanders zelf oordelen, want het systeem is niet te vertrouwen.
Dus wat ik probeer te vragen: klopt dat systeem van die medische verklaringen? Zijn er ook mensen die terecht met die medische verklaring op zak lopen (in dat geval: prima!), of is het vooral een vorm van misbruik van de goedgelovigheid van veel mensen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inzake mondkapjes draagplicht OV, lijkt bij ander inzien (samengevat) geen uitzondering noch enige ontheffing voor wat dan ook mogelijk, ongeacht wat iemand doet/heeft/zegt/toont.
Mensen die geen mondkapje verdragen zullen dus geen gebruik kunnen maken van het OV.
//--// hieronder mijn technische uitwerking die interessant qua discussie kan zijn en veronderstelde zaken zo doorkantelt.
Probleem wat ik bij rondvraag & zoeken vernam, dat de huisarts geen geneeskundige verklaring zal afgeven; wat een KNMG brancheafspraak is. een: bron en bij KNMG weigeringsbriefje
Punt dan/ook wordt dat een controlerend ambtenaar vanwege privacy een medische reden niet zomaar mag onderzoeken. Zelfs al lijkt de persoon 100% gezond. Een ontheffing vertelt dat er ontheffing er is (punt)..
De dienstdoende controleur, zal voor verdere beoordeling moeten afgaan op wat de overtreder zegt waar is en daar grondwettelijk aan toe moeten toegeven, echter.......
Wettelijk is er GEEN dispensatie mogelijk om zonder mondkapje gebruik van het OV te mogen maken. Zie ook: ov-belangen. Er is ook geen taak noch plicht voor de vervoerder de reden voor weigering v.e. draagplicht te toetsen.
Een weigeraar of overtreder kan technisch dus geweigerd of resp. beboet worden (bij gebruik van het OV)... of dat dan terecht is wordt dan bij protest van de persoon, impliciet dan als willekeur aan de "rechter" overgelaten.
Hiermee vaststellen dat de mondkapjes-regel is omgeven met vooral gaten. Mensen met een issue, denk ook aan gebruik arm/handen en/of psychische beperkingen; zijn zonder kapje dus niet welkom in het OV.
Maar goed ook hier geldt ws dat die (relatief) kleine groep getroffenen, het hier zelf mag uitzoeken en zonder mondkapje dan geen gebruik kunnen & mogen maken van het OV."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Kan je lang wachten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:15 schreef DonDruiper het volgende:
Ik neem aan dat er een persco morgen komt waar de volgende maatregelen per direct ingaan.
- maximaal 30 personen binnen, wie dan ook, waar dan ook en op 1,5 meter.
- de compleet debiele regel van geen toeschouwers meer in de buitenlucht bij amateursport wordt direct geschrapt.
Kan niet anders.
'Kan niet anders'quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:15 schreef DonDruiper het volgende:
Ik neem aan dat er een persco morgen komt waar de volgende maatregelen per direct ingaan.
- de compleet debiele regel van geen toeschouwers meer in de buitenlucht bij amateursport wordt direct geschrapt.
Kan niet anders.
Absurd, en niet uit te leggen dat een relatief klein aantal de zorg zo kan stilleggen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:42 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik vermoed dat optie een wel realiteit gaat worden maar dat je nog even zal moeten wachten op de tweede.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:15 schreef DonDruiper het volgende:
Kan niet anders.
Ik las & begreep ook dat ons lichaam (eventuele) antistoffen in twee maanden wegwerkt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:45 schreef Za het volgende:
Britse kinderen hebben mogelijk hun immuniteit verloren tijdens de lockdown.
Volwassenen krijgen eens in de twee of drie jaar een verkoudheid veroorzaakt door coronavirussen. Kinderen krijgen ze daarentegen vijf of zes keer per jaar omdat ze elkaar op school voortdurend opnieuw infecteren, zei Kassiotis. Als gevolg hiervan heeft ongeveer 60% van hen antistoffen tegen het coronavirus, 10 keer het niveau van volwassenen.
"Kinderen krijgen over het algemeen geen ernstige Covid-19 waarschijnlijk omdat bescherming wordt geboden door kruisreagerende antilichamen die worden geactiveerd door herhaalde verkoudheden door het coronavirus".
Cruciaal is dat het lijkt erop dat de antilichaamspiegels van het coronavirus sterk dalen wanneer kinderen de school verlaten en dat baart zorgen:Britse kinderen hebben mogelijk hun immuniteit verloren tijdens de lockdown. "Het volgende coronavirus dat zich onder hen verspreidt, zou de pandemische soort kunnen zijn, niet de seizoensgebonden koude variant", zei Kassiotis. "Dat lijkt niet te gebeuren, maar het is zorgwekkend."
https://www.theguardian.c(...)off-or-worsens-covid
Dit geldt uiteraard niet alleen voor kinderen maar ook voor jongeren.
Hebben we de" tweede golf" zelf gecreëerd?
Er zijn nu totaal (3?) berichten van herbesmetting en de eerste besmettingen zijn al meer dan 6 maanden geleden. Ik denk dat het tijd is om dat als 'onderzoeken we later wel' te bestempelen. Anders had je echt wel andere beelden in de ziekenhuizen gehad.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik las & begreep ook dat ons lichaam (eventuele) antistoffen in twee maanden wegwerkt.
Geen goed nieuws.
Je kan toch dmv t-cellen ook immuun zijn? Was bij sars uit 2003 ook al 17 jaar. Waarom wordt dat nooit meegenomen alsof het over die verdwijnende antistoffen gaat?quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik las & begreep ook dat ons lichaam (eventuele) antistoffen in twee maanden wegwerkt.
Geen goed nieuws.
De groep die kwetsbaar is, kan zichzelf beter beperken waarvoor de rest dan ruimte moet scheppen door hen conform te benaderen en qua zorg te behandelen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:46 schreef Tijger_m het volgende:
De complexiteit van het "simpele" idee om risicogroepen in een soort lockdown te stoppen is enorm groot.
Allereerst is er de groep die gewoon werkt, niet al het werk kan vanaf huis gedaan worden, moeten die mensen ontslagen worden?
Dan zijn er de partners, moeten die ook thuisblijven? Zo niet dan heeft het hele concept geen zijn, dat voegt weer een enorm aantal mensen toe aan de lockdown.
Volgende probleem, hoe gaan die mensen, met name de ouderen, verzorging krijgen? Thuiszorg, medische ondersteuning etc. Door wie moet dat gebeuren en moeten die personen dan ook niet in lockdown?
Dus als je dat allemaal bij elkaar optelt dan zit alsnog half Nederland in lockdown, economisch win je heel weinig en je hebt met succes de samenleving redelijk om zeep geholpen en de mensen die in lockdown zaten mogen in Maart stemmen, ook een puntje in een democratie.
Paar maanden terug werd het door iemand van Sanquin wel mooi uitgelegd. Het ene deel is anti-stoffen, het andere deel een soort 'geheugencellen' die snel opschakelen als je zelf geïnfecteerd wordt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Jan kan toch dmv t-cellen ook immuun zijn? Was bij sars uit 2003 ook al 17 jaar. Waarom wordt dat nooit meegenomen alsof het over die verdwijnende antistoffen gaat?
Het vermoeden bestaat dat mensen met een 2e besmetting niet eens zieken worden of zelfs asymptomatisch blijven.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn nu totaal (3?) berichten van herbesmetting en de eerste besmettingen zijn al meer dan 6 maanden geleden. Ik denk dat het tijd is om dat als 'onderzoeken we later wel' te bestempelen. Anders had je echt wel andere beelden in de ziekenhuizen gehad.
Het is in dit topic al heel vaak genoemd, er is veel meer dan alleen anti-stoffen wat betreft je immuunsysteem.
Maar dan zijn we er toch ook? Als het effect van het virus tot verkouddheid gereduceerd wordt en mensen niet meer in het ziekenhuis komen, dan is het "maar een griepje" en kan de wereld weer verder als voorheen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Paar maanden terug werd het door iemand van Sanquin wel mooi uitgelegd. Het ene deel is anti-stoffen, het andere deel een soort 'geheugencellen' die snel opschakelen als je zelf geïnfecteerd wordt.
In het laatste deel van dit interview gaat het erover: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10420841/dosis-antistoffen-in-plasma-daalt-veel-sneller-dan-gedacht
Ja, en dus moet het doel niet zijn om de besmettingen tot 0 te reduceren, maar om het gecontroleerd rond te laten gaan. Oftewel: Irrelevant dat er 4000 besmettingen waren vandaag, zolang de zorg het maar prima aan kan.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Maar dan zijn we er toch ook? Als het effect van het virus tot verkouddheid gereduceerd wordt en mensen niet meer in het ziekenhuis komen, dan is het "maar een griepje" en kan de wereld weer verder als voorheen.
We zitten nog minimaal een jaar in deze ellende ben ik bangquote:Op zondag 4 oktober 2020 16:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vaccin gaat echt nog wel even duren spijtig genoeg
Toch blijf ik me afvragen wat nu de argumenten zijn om langs een amateurveld (buiten) niet (beperkt) publiek toe te staan en in allerlei drukkere binnengelegenheden wel.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vermoed dat optie een wel realiteit gaat worden maar dat je nog even zal moeten wachten op de tweede.
Alleen al dat ze Trump liever een experimentele antistoffencocktail geven dan één van de vaccins zegt al genoeg volgens mij.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:45 schreef _serial_ het volgende:
[..]
We zitten nog minimaal een jaar in deze ellende ben ik bang
Wat ik er van lees kunnen we over een jaar een vaccin hebben. Dan zou het opgelost moeten zijn. Op die manier is het vor mij ook vol te houden. Vanaf het begin in gedachten dat we tot medio 2021 hier wel inzitten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en dus moet het doel niet zijn om de besmettingen tot 0 te reduceren, maar om het gecontroleerd rond te laten gaan. Oftewel: Irrelevant dat er 4000 besmettingen waren vandaag, zolang de zorg het maar prima aan kan.
Dat vaccin gaat echt nog wel even duren spijtig genoeg
Bij het Sanquin-onderzoek wordt gekeken naar antilichamen in het bloed. Die 560.000 zegt dus iets over het aantal mensen dat de ziekte in maart al min of meer had doorgemaakt (aantal is momenteel volgens het RIVM al boven het miljoen), maar is iets anders dan het aantal mensen dat op een bepaald moment besmettelijk rondloopt.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:49 schreef Za het volgende:
[..]
Begin maart had 3,3% van de Nederlanders Covid (560.000), volgens een representatieve steekproef uitgevoerd door Sanquin in opdracht van het RIVM.
Er loopt hier een reeks over, met alle links en publicaties hieromtrent van het RIVM en Sanquin.
COR / Mogelijk miljoenen Nederlanders reeds besmet (goed nieuws)
COR / Mogelijk miljoenen Nederlanders reeds besmet #2
Wat heeft hij aan een preventief niet goedgekeurd vaccin als hij al besmet is? Of we bedoel je hiervoor?quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Alleen al dat ze Trump liever een experimentele antistoffencocktail geven dan één van de vaccins zegt al genoeg volgens mij.
Vaccins geef je ook niet als behandelingquote:Op zondag 4 oktober 2020 16:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Alleen al dat ze Trump liever een experimentele antistoffencocktail geven dan één van de vaccins zegt al genoeg volgens mij.
Dit kan gewoon bijna niet een doel op zich zijn zou je zeggen. Wellicht met de gedachte te voorkomen dat men daarna met z'n allen binnen gaat zitten in de kantine. Maar dan zou slechts het sluiten van laatstgenoemde volstaan.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Toch blijf ik me afvragen wat nu de argumenten zijn om langs een amateurveld (buiten) niet (beperkt) publiek toe te staan en in allerlei drukkere binnengelegenheden wel.
Een vaccin toedienen terwijl hij t al heeft is dan ook weinig zinvol volgens mijquote:Op zondag 4 oktober 2020 16:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Inderdaad. Gooi dan gewoon die kantine dicht, maar gun mensen gewoon dat verzetje van een wedstrijdje kijken op zaterdag- of zondagmiddag. Daarmee houd je ook wat meer draagvlak. Dit is weer uitzichtloos.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:49 schreef galantis het volgende:
[..]
Dit kan gewoon bijna niet een doel op zich zijn zou je zeggen. Wellicht met de gedachte te voorkomen dat men daarna met z'n allen binnen gaat zitten in de kantine. Maar dan zou slechts het sluiten van laatstgenoemde volstaan.
quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Wat heeft hij aan een preventief niet goedgekeurd vaccin als hij al besmet is? Of we bedoel je hiervoor?
Ja, daar zat ik even naast, heh.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Vaccins geef je ook niet als behandeling
Ik mag niet eens meer koffie drinken na gesport te hebben in de sportschool, kansloos.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:51 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Inderdaad. Gooi dan gewoon die kantine dicht, maar gun mensen gewoon dat verzetje van een wedstrijdje kijken op zaterdag- of zondagmiddag. Daarmee houd je ook wat meer draagvlak. Dit is weer uitzichtloos.
Nee, dat geloof ik ook niet maar " virus indam-technisch" gezien ging het wel goed.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er veel mensen in Nederland het zouden accepteren dat ze voor onbepaalde tijd worden opgesloten in eigen huis en letterlijk alleen hun beroep uit zouden mogen voeren wanneer echt strikt noodzakelijk (bijna alleen zorg).
Gaat nergene over, intensief sporten in een slecht geventileerde ruimte is prima zolang je maar met een doekje het apparaat schoon veegt en je geen koffie drinkt op afstand na afloop.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:52 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik mag niet eens meer koffie drinken na gesport te hebben in de sportschool, kansloos.
nee, die komt er voorlopig niet werd van de week gezegd tijdens het debat.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:55 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Is er bekend of wij aan een kaart werken net als Ierland en wanneer deze komt?
Lijkt me beter om perspectief te hebben wanneer wat gaat gebeuren bij welke signaalwaardes.
Als er iets goed geregeld is bij ons is het ventilatie, je waait bijna de sportschool uit.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Gaat nergene over, intensief sporten in een slecht geventileerde ruimte is prima zolang je maar met een doekje het apparaat schoon veegt en je geen koffie drinkt op afstand na afloop.
schijnmaatregelen en maart-oogkleppen op rivm logica.
Dan zal het draagvlak onder de bevolking nog verder afnemen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
nee, die komt er voorlopig niet werd van de week gezegd tijdens het debat.
Rutte en Co. kennende zal dat weer eens komen als het kalf al is verdronken.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:55 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Is er bekend of wij aan een kaart werken net als Ierland en wanneer deze komt?
Lijkt me beter om perspectief te hebben wanneer wat gaat gebeuren bij welke signaalwaardes.
https://www.hhkstaphorst.nl/uploads/124/nieuws/Site_2020-10-02.pdfquote:Op zondag 4 oktober 2020 16:52 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik mag niet eens meer koffie drinken na gesport te hebben in de sportschool, kansloos.
En het pareltje..quote:De buitendeuren zullen in deze koudere tijd van het jaar gesloten zijn. De deuren van de kerkzaal staan open.
Dat wordt weer feest komende weekquote:ZINGEN IN DE EREDIENST
• Over het wel of niet verantwoord zijn van gemeentezang kan de overheid geen eenduidig advies geven. Uit de
adviezen van deskundigen blijkt o.a. dat de mate van ventilatie van een gebouw, het aantal aanwezigen en het
volume van het gebouw van wezenlijk belang zijn voor het risico op besmetting. Aangezien de gemeentezang
een wezenlijk belangrijk onderdeel is van de eredienst, hebben kerkenraad en kerkvoogdij dit zorgvuldig
afgewogen en besloten om wel te blijven zingen.
Ik geloof dat men mensen niet teleur wilde stellen met vals perspectief.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:59 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dan zal het draagvlak onder de bevolking nog verder afnemen.
Wat was de reden waarom niet?
quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Rutte en Co. kennende zal dat weer eens komen als het kalf de hele kudde al is verdronken.
Gelukkig maar. Ik ben blij dat gyms vooralsnog wel open blijven. Zelf ga ik sinds maart niet meer maar het is wel gezond en bekangrijk vooor veel mensen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als er iets goed geregeld is bij ons is het ventilatie, je waait bijna de sportschool uit.
Sportschool waar ik zit loop je eerder een verkoudheid op door op de tocht te zitten dan corona heb ik 't idee. Sportscholen nemen 't naar mijn idee echt wel serieus.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Ik ben blij dat gyms vooralsnog wel open blijven. Zelf ga ik sinds maart niet meer maar het is wel gezond en bekangrijk vooor veel mensen.
Zolang ze safe zijn en niet tot besmettingshaarden leiden kan het gewoon door.
Dit (houdbaarheid immuniteit) kan nu al worden onderzocht. Kwestie van mensen in hun behandeling en herstel volgen. Het is niet dat er maar 1 persoon is die alle werkzaamheden doet en daarom moet prioriteren.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn nu totaal (3?) berichten van herbesmetting en de eerste besmettingen zijn al meer dan 6 maanden geleden. Ik denk dat het tijd is om dat als 'onderzoeken we later wel' te bestempelen. Anders had je echt wel andere beelden in de ziekenhuizen gehad.
Het is in dit topic al heel vaak genoemd, er is veel meer dan alleen anti-stoffen wat betreft je immuunsysteem.
Verkoudheid loop je niet op door op de tocht te zitten...quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Sportschool waar ik zit loop je eerder een verkoudheid op door op de tocht te zitten dan corona heb ik 't idee. Sportscholen nemen 't naar mijn idee echt wel serieus.
Tocht en koude, kan iemand wel bevattelijker maken. Alles interacteert tot een gevolg.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Verkoudheid loop je niet op door op de tocht te zitten...
Dat wordt ook door een virus veroorzaakt.
En ik neem dus ook aan dat griep en Covid19 beter/sneller zullen floreren.quote:bron: infonu
De luchtvochtigheid en temperatuur in de najaar- en wintermaanden zijn ideaal voor virussen en bacteriën om te kunnen overleven, en daardoor zijn ze dus in grote hoeveelheden aanwezig. Bovendien heeft afkoeling van het lichaam wel invloed op een verminderde afweer van het lichaam voor infecties van de luchtwegen. Daardoor kun je het verkoudheidsvirus dus wel gemakkelijker oplopen.
Maar je bent er veel vatbaarder voor als je het koud hebt/op de tocht zit. Dus ja, het komt door een virus, maar wanneer je op de tocht zit ben je er wel vatbaarder voor: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/word-je-verkouden-door-tocht~b51e9018b/quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Verkoudheid loop je niet op door op de tocht te zitten...
Dat wordt ook door een virus veroorzaakt.
Al deze ruimtes die je noemt, zijn goed geventileerde ruimtes. Tenminste, ik ga er vanuit dat ze aan de bouwbesluiten voldoen. Bij winkels staat de deur vaak open of misschien wel continu. Ironisch genoeg is de wachtkamer van de huisarts misschien wel een probleemgeval.quote:Op zondag 4 oktober 2020 15:24 schreef Za het volgende:
[..]
Welnee.
Elke supermarkt, warenhuis, bibliotheek, kledingzaak, drogisterij, juwelier, wachtkamer bij de huisarts, casino, ontvangstruimte bij banken, ondergrondse parkeergarages etc etc etc worden geheel niet of nauwelijks geventileerd.
Daar lopen al deze covidwolken uitstotende asymptomatische verspreiders, en daarna wandel jij binnen, rechtstreeks de aërosolen in.
Gelukkig besmetten zij gemiddeld 1,27 persoon.
Zoals beloven dat het misschien over 3 weken beter gaat, zeker?quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik geloof dat men mensen niet teleur wilde stellen met vals perspectief.
Wie heeft dat beloofd?quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zoals beloven dat het misschien over 3 weken beter gaat, zeker?
Rutte, laatst toch? Tijdens de persconferentie toen-ie aankondigde dat er nationale maatregelen genomen worden.quote:
Luister maar na, hij heeft niks beloofd. Hij hoopte dat daarmee de besmettingen zouden afvlakkenquote:Op zondag 4 oktober 2020 17:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Rutte, laatst toch? Tijdens de persconferentie toen-ie aankondigde dat er nationale maatregelen genomen worden.
Slapen zeker niet in een tweepersoonsbed.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:33 schreef michiel_merk het volgende:
Toch wel apart, vrienden van mij zijn afgelopen getest op Corona (stelletje) hij positief,zij negatief.
Als ik het me goed herinner ( die pers-conferentie) zouden we na twee weken een daling moeten zien.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:35 schreef FalloutVATS het volgende:
Gaat echt niet na die 3 weken beter hoor. Ga er maar vanuit dat het verlengd wordt en wellicht nu dat mondkapjes verplicht wordt.
zoek maar op wekenquote:Op zondag 4 oktober 2020 17:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Rutte, laatst toch? Tijdens de persconferentie toen-ie aankondigde dat er nationale maatregelen genomen worden.
quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:37 schreef zalkc het volgende:
[..]
zoek maar op weken
https://www.rijksoverheid(...)r-de-jonge-28-9-2020
Hier doet-ie toch voorkomen dat het misschien over 3 weken weer de goede kant op gaat? Iedereen die de cijfers een beetje volgt, begrijpt dat de kans daarop nihil is.quote:De maatregelen van vandaag gelden vooralsnog voor drie weken.
...
Daarna volgt een nieuw weegmoment en dat is feitelijk een T-splitsing. Of we slagen erin het aantal besmettingen te laten dalen en dan kunnen we kijken hoe we weer terug kunnen naar de regionale aanpak, met meer maatwerk per regio. Of we slagen daar niet in en dan zijn hardere maatregelen nodig, die ons dichterbij die intelligente lockdown, vergelijkbaar met het voorjaar brengen.
Ja, dank je wel.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:37 schreef zalkc het volgende:
[..]
zoek maar op weken
https://www.rijksoverheid(...)r-de-jonge-28-9-2020
Een daling is wel erg positief. Meer een effect is de verwachting. Dus een minder snelle stijgingquote:Op zondag 4 oktober 2020 17:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner ( die pers-conferentie) zouden we na twee weken een daling moeten zien.
En wat betekent dat concreet? De besmettingen laten dalen...quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
[..]
Hier doet-ie toch voorkomen dat het misschien over 3 weken weer de goede kant op gaat? Iedereen die de cijfers een beetje volgt, begrijpt dat de kans daarop nihil is.
kan het mij niet voorstellen, ze zitten altijd aan elkaar..klef stelletjequote:Op zondag 4 oktober 2020 17:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Slapen zeker niet in een tweepersoonsbed.
Ik mag hopen vanaf de hoogste piek. Dus dat je x dagen achtereen een lager aantal besmettingen registreert.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat betekent dat concreet? De besmettingen laten dalen...
Is dat vanaf die 2400 die we doen hadden. Of een daling vanaf de 4.000?
Ik interpreteer het zelf als: het reproductiegetal teruggebracht tot onder de 1.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Concreet willen ze de R waarde naar 0,9 oftewel een daling.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:42 schreef erkel het volgende:
[..]
Een daling is wel erg positief. Meer een effect is de verwachting. Dus een minder snelle stijging
Je hoort het wel vaker. Iets missen we hierbij voor mijn gevoel.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:45 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
kan het mij niet voorstellen, ze zitten altijd aan elkaar..klef stelletje
Misschien al eerder corona opgelopen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je hoort het wel vaker. Iets missen we hierbij voor mijn gevoel.
Net of iemand wel ziek is maar niey besmettelijk, of heel kort besmettelijk.
Is gewoon raar dat je verhalen hebt dat iemand met wie amper contact is geweest besmet raakt en bij andere situaties partners die een bed delen niet.
Een minder snelle stijging.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:42 schreef erkel het volgende:
[..]
Een daling is wel erg positief. Meer een effect is de verwachting. Dus een minder snelle stijging
Die R moet dan van 1.27 naar 0,9quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Concreet willen ze de R waarde naar 0,9 oftewel een daling.
Dan nog zou je in theorie de partner destijds ook besmetten.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:51 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Misschien al eerder corona opgelopen.
Inderdaad. En dat al over twee weken.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die R moet dan van 1.27 naar 0,9
Ja maar ik zie dat niet gebeuren. We gaan richting de winter en het griepseizoen komt er weer aan. Cijfers blijven omhoog gaan. Ben bang dat dit sowieso heel dit jaar nog zo gaat zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner ( die pers-conferentie) zouden we na twee weken een daling moeten zien.
Dat is wel mooi, misschien is niet iedereen even vatbaar voor dat virus.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dan nog zou je in theorie de partner destijds ook besmetten.
Ik ken bv een gezin waarbij de vrouw echt zwaar risicogroep is. Haar man had het maar zij negatief. Wel 1 van de kinderen.
Zelfde met een ander stel van 25, vrouw moest bijna naar het ziekenhuis, die man gewoon negatief en nergens last van.
Kan, maar is wel interessant om te weten hoe het precies zit. Want je zou in eerste instantie denken dat met zo'n besmettelijk virus bedpartners het sowieso krijgen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:56 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dat is wel mooi, misschien is niet iedereen even vatbaar voor dat virus.
Historisch gezien klopt dat inderdaad, ook bij de pest waren er mensen die niet ziek werden.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:56 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dat is wel mooi, misschien is niet iedereen even vatbaar voor dat virus.
Denk ik het ook ja, maar het is te erg op dit moment met vele besmettingen en opnames. De verwachting is dat de opnames paar weken blijft stijgen en geldt namelijk voor nieuwe coronabesmettingen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, dat gaan we niet halen, denk ik
Hier nog een artikel uit India over dit gegeven, op dit moment weten ze nog niet waarom.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Kan, maar is wel interessant om te weten hoe het precies zit. Want je zou in eerste instantie denken dat met zo'n besmettelijk virus bedpartners het sowieso krijgen.
Exact, ook één van de redenen waarom het blinde geloof in het allesverlossende vaccin enige nuance verdient.quote:Op zondag 4 oktober 2020 16:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Geen goed nieuws.
Hangt ervan af hoe ze het berekenen, maw welke periode (in dagen) ze ter referentie nemen. Dit is net als bij lopende gemiddeldes nogal bepalend voor de uitkomst.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:55 schreef FalloutVATS het volgende:
[..]
Daarom moet wel heel bijzonder zijn wil dat over 2 weken onder de 1 komen.
Er is geen ander geloof.quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:04 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Exact, ook één van de redenen waarom het blinde geloof in het allesverlossende vaccin enige nuance verdient.
De R0-waarde op de dashboardwebsite van de rijksoverheid wordt volgens mij per week berekend. Er zit wel een behoorlijke vertraging op trouwens. Het reproductiegetal dat ze nu weergeven is de waarde van 11 september (!)quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:07 schreef galantis het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe ze het berekenen, maw welke periode (in dagen) ze ter referentie nemen. Dit is net als bij lopende gemiddeldes nogal bepalend voor de uitkomst.
In feite heb je na een daling in één dag al een R onder de 1, als je dan ook één enkele dag als periode neemt.
Klopt en dit is van afgelopen dinsdag (qua vastgelegd).quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
De R0-waarde op de dashboardwebsite van de rijksoverheid wordt volgens mij per week berekend. Er zit wel een behoorlijke vertraging op trouwens. Het reproductiegetal dat ze nu weergeven is de waarde van 11 september (!)
Oke dan moeten we op de dag des oordeels dus minder nieuwe besmettingen hebben dan 7 dagen daarvoor.quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
De R0-waarde op de dashboardwebsite van de rijksoverheid wordt volgens mij per week berekend. Er zit wel een behoorlijke vertraging op trouwens. Het reproductiegetal dat ze nu weergeven is de waarde van 11 september (!)
Onhaalbaar zoals het nu gaat.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die R moet dan van 1.27 naar 0,9
Vanaf het ingaan van de maatregelen lijkt me. De 2400 dus.quote:Op zondag 4 oktober 2020 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe willen ze dit blijven verkopen? Met drie man en een paardenkop je clubje op zondag aanmoedigen langs de lijn mag niet maar wel 600 man in een kerk in Staphorst en bruiloften met 180 man die onbekeurd blijven. Valt toch niet uit te leggen.quote:
Hoe gaat het dan nu? Want de effecten van de huidige maatregelen zie je pas terug na 10-14 dagen, we zitten nu op dag 5. Dat is natuurlijk altijd het geval geweest, is nu echt niet ineens anders.quote:
Al verbied je die grote bruiloften en die uit elkaar geplofte kerk, het zijn wel de uitzonderingen. Oftewel het zet weinig zoden aan de dijk.quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe willen ze dit blijven verkopen? Met drie man en een paardenkop je clubje op zondag aanmoedigen langs de lijn mag niet maar wel 600 man in een kerk in Staphorst en bruiloften met 180 man die onbekeurd blijven. Valt toch niet uit te leggen.
Ja dat zal wel, maar de tendens in het land is gewoon duidelijk: te veel mensen houden zich te slecht/niet aan de maatregelen en derhalve krijg je de R niet genoeg naar beneden.quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:47 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Hoe gaat het dan nu? Want de effecten van de huidige maatregelen zie je pas terug na 10-14 dagen, we zitten nu op dag 5. Dat is natuurlijk altijd het geval geweest, is nu echt niet ineens anders.
Ik denk dat ze sturen op de r0, oftewel een dalende lijn. En niet op het absolute aantal.quote:Op zondag 4 oktober 2020 18:39 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Vanaf het ingaan van de maatregelen lijkt me. De 2400 dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |