Namen zijn bijzondere persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens mag je volgens de AVG als organisatie niet verwerken (aka lijstjes mee opstellen) wanneer daar geen grondslag voor is of die gegevens niet voor dat doel zijn verstrekt. Kindernamen worden verstrekt met het doel kinderbijslag te ontvangen. Niet om views voor GeenStijl te genereren.quote:
Namen zijn persoonsgegevens maar geen bijzondere persoonsgegevens die bijzondere bescherming behoeven. Jouw redenering is dat namen niet herleidbaar mogen zijn tot individuen. Maar dat geldt ook voor de 655 Julia's uit 2020. Weliswaar is een zeldzame naam eerder aan één specifiek persoon te koppelen, maar dat is zelden meteen te checken. Denk eerder dat dit pas na jaren, als het kind zelf profielen gaat aanmaken op social media, mogelijk is. De eerste jaren de geboorte is dat niet zo (althans, het is erg onaannemelijk) en daarna is het nog maar de vraag of het kind in kwestie online de volledige naam gaat gebruiken (maar als het SVB de namenlijsten na 5 jaar verwijdert, valt er al niks te googlen).quote:Op vrijdag 8 januari 2021 15:17 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Namen zijn bijzondere persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens mag je volgens de AVG als organisatie niet verwerken (aka lijstjes mee opstellen) wanneer daar geen grondslag voor is of die gegevens niet voor dat doel zijn verstrekt. Kindernamen worden verstrekt met het doel kinderbijslag te ontvangen. Niet om views voor GeenStijl te genereren.
Een zeldzame naam is tegenwoordig makkelijker herleidbaar naar een persoon zonder dat daar andere gegevens (achternaam/woonplaats) voor nodig zijn. Wanneer je zoekt op die ene naam, komt er maar een persoon naar boven. Dat is de privacy die door de SVB beschermd moet worden.
Dus dan is de vraag, vanaf wanneer kun je deze namen zien als gewoon gegeven, ipv een bijzonder persoonsgegeven? De SVB heeft een keuze moeten maken in de mogelijke herleidbaarheid van personen en ergens moet een grens worden getrokken. Schijnbaar hebben ze bepaald dat boven de 25 een naam met zekerheid niet meer te herleiden is naar een specifiek persoon. Ik denk dat ze daar voor een redelijk ruime marge hebben gekozen. Er wordt hier dus niet met twee maten gemeten.
Met je eerdere post over Djemino was met een enkele klik te achterhalen over wie het ging. Dat is dan een bekende ouder maar elke ouder die iets openbaar op social media dropt kan op die manier met een simpele zoekactie al naar boven komen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 17:01 schreef MorganLeFay het volgende:
Weliswaar is een zeldzame naam eerder aan één specifiek persoon te koppelen, maar dat is zelden meteen te checken. Denk eerder dat dit pas na jaren, als het kind zelf profielen gaat aanmaken op social media, mogelijk is. De eerste jaren de geboorte is dat niet zo (althans, het is erg onaannemelijk) en daarna is het nog maar de vraag of het kind in kwestie online de volledige naam gaat gebruiken (maar als het SVB de namenlijsten na 5 jaar verwijdert, valt er al niks te googlen).
Mensen die dat doen hechten over het algemeen niet zo heel veel belang aan hun privacyquote:Op vrijdag 8 januari 2021 17:50 schreef Elleska het volgende:
[..]
Met je eerdere post over Djemino was met een enkele klik te achterhalen over wie het ging. Dat is dan een bekende ouder maar elke ouder die iets openbaar op social media dropt kan op die manier met een simpele zoekactie al naar boven komen.
Zelf ervoor kiezen dingen over jezelf of je eigen kind publiceren is nogal wat anders dan dat een overheidsinstantie dat voor je doet he.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 18:08 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Mensen die dat doen hechten over het algemeen niet zo heel veel belang aan hun privacy![]()
Als ze hun profiel afgeschermd hebben en niet posten in openbare profielen, zijn die kinderen ook niet te vinden.
Maar het is i.m.o. wel bijzonder merkwaardig dat iemand enerzijds een hele bijzondere naam zou kiezen, omdat ie een originele naam wil geven (die niemand anders heeft - wat ze dan vaak ook van de daken schreeuwen), maar zich anderzijds in zijn privacy aangetast zou voelen door de publicatie van de naam in het lijstje van de SVB.
Maar wat de overheidsinstantie doet, is niet tot de persoon herleidbaar (geen achternaam, woonplaats, etc.), tenzij de ouders zelf van alles gaan posten met de naam erbij. Dan wordt het inderdaad herleidbaar. Dan kun je je nog afvragen of het nou een inbreuk op je priveleven, als bedoeld in art. 8 EVRM, is als een voornaam ergens in een namenlijstje staat. Net zoals de voornaam van alle andere kinderen die in 2020 in Nederland geboren zijn. Zoals dat de Julia van de buren één van de 655 Julia's is. Een lijstje dat verder geen enkele informatie over jezelf bevat.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 18:29 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Zelf ervoor kiezen dingen over jezelf of je eigen kind publiceren is nogal wat anders dan dat een overheidsinstantie dat voor je doet he.
Kdv-genootje van Mayra heet Lily en heeft een broer die Noah en een zus die Vera heet. Vind ik persoonlijk mooi passenquote:Op vrijdag 8 januari 2021 22:12 schreef Rebubbled het volgende:
Maar wat is je punt nu eigenlijk? Dat jij van mening bent dat de SVB alles of niets moet doen? Cool. Thnx voor het delen.
Iemand nog namen die bij Lily passen? Mila en Liam waren namelijk mijn favorieten voor een tweede, maar als die zo hoog staan, dan liever niet. 😁
Da's toch niet zo'n rare reactiequote:Op vrijdag 8 januari 2021 22:47 schreef Rebubbled het volgende:
Toen ik op mijn werk aangaf dat ze Lily zou gaan heten, zei mijn collega 'Oh zo heette mijn hond vroeger.'Oké Bridget. Dank voor de input.
Ik vind namen met een L erin wel mooi. Zou niet een tweede keer voor een L als eerste letter gaan. Hebben jullie al voorkeursnamen voor een tweede?
Ja, een heel merkwaardige discussie in het namentopic waar elk jaar naar de SVB-lijst wordt uitgekeken - en over wordt gediscussieerd.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 22:12 schreef Rebubbled het volgende:
Maar wat is je punt nu eigenlijk? Dat jij van mening bent dat de SVB alles of niets moet doen? Cool. Thnx voor het delen.
Iemand nog namen die bij Lily passen? Mila en Liam waren namelijk mijn favorieten voor een tweede, maar als die zo hoog staan, dan liever niet. 😁
Ik vind inderdaad wel dat er een verschil zit tussen "Dat vind ik echt een hondennaam" (ik zei dat hier laatst over Boef), en "Zo heette mijn hond vroeger". Dat eerste hoeft ook niet eens beledigend bedoeld te zijn, eerder een constatering.quote:Op zaterdag 9 januari 2021 12:05 schreef MorganLeFay het volgende:
Eens met SQ dat Bridgets reactie niet zo gek is. Dat is i.m.o. niet beledigend bedoeld, meer een uiting van herkenning.
Heb ik iets gemist???quote:Op vrijdag 8 januari 2021 22:12 schreef Rebubbled het volgende:
Ik kan dat inderdaad ook niet vinden. Vind het sowieso niet echt een gebruiksvriendelijke site meer ofzo. Vind het altijd wel grappig om te zien hoe vaak mijn eigen naam is gegeven, maarliefst X keer afgelopen jaarquote:Op vrijdag 8 januari 2021 12:42 schreef Lot_1 het volgende:
Hoe kun je zien of een naam gestegen/gedaald is ten opzichte van 2019?
Wie weet wie weet zie je de prinsquote:Op vrijdag 25 december 2020 09:14 schreef oh-oh het volgende:
Nee naar dat prachtige nr van Iggy Pop. En Candy Dulfer, en die leuke ouderwetse animatieserie. Candy is echt een kick ass naam.
Van mijn naam zijn er 29 bij gekomen, van aapie 233. Dat vind ik nog best veel!quote:Op zaterdag 9 januari 2021 19:12 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik kan dat inderdaad ook niet vinden. Vind het sowieso niet echt een gebruiksvriendelijke site meer ofzo. Vind het altijd wel grappig om te zien hoe vaak mijn eigen naam is gegeven, maarliefst 87 keer afgelopen jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
quote:Op zaterdag 9 januari 2021 23:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Van mijn naam zijn er 29 bij gekomen, van aapie 233. Dat vind ik nog best veel!Inderdaad best veel! Ik ken persoonlijk niemand met dezelfde naam als aapie. Vind het wel echt een leuke naamSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 9 januari 2021 23:53 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Inderdaad best veel! Ik ken persoonlijk niemand met dezelfde naam als aapie. Vind het wel echt een leuke naam.
Dank je! Ik ben er ook erg blij mee, het past ook echt bij ons. Wij hebben sowieso dezelfde smaak qua namen, Y. vind ik ook heel leuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Misschien roept hij je, ja hij roept je!!!quote:Op zaterdag 9 januari 2021 19:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wie weet wie weet zie je de prins
Als hij de heuvel op klimt?
quote:Op zondag 10 januari 2021 00:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dank je! Ik ben er ook erg blij mee, het past ook echt bij ons. Wij hebben sowieso dezelfde smaak qua namen, Y. vind ik ook heel leuk!Ik ben ook nog steeds blij met Y! Daar was ik stiekem toch wel bang voor, aangezien ik echt over alles twijfel. Maar tot nu toe gelukkig geen spijtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Pff gaat hetquote:Op woensdag 20 januari 2021 13:59 schreef Mrmime het volgende:
De kinderen van Florentijn Hofman (kunstenaar / WIDM) heten Das, Dit (jongens) en Zij en Mini (meisjes). Het moet niet gekker worden.
quote:Op woensdag 20 januari 2021 13:59 schreef Mrmime het volgende:
De kinderen van Florentijn Hofman (kunstenaar / WIDM) heten Das, Dit (jongens) en Zij en Mini (meisjes). Het moet niet gekker worden.
quote:Op zondag 10 januari 2021 00:52 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik ben ook nog steeds blij met Y! Daar was ik stiekem toch wel bang voor, aangezien ik echt over alles twijfel. Maar tot nu toe gelukkig geen spijtNu wil ik wel weten waar de Y voor staat en wat je eigen naam is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Oh, dat is wel een bijzondere versie ja. Ik ken alleen het Ierse Niamh en het verengelste Neve (spreek je hetzelfde uit).quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:33 schreef Burdie het volgende:
Op school zit een Nev.
Ik kwam er laatst achter dat je de uitspreekt als "nief". Nooit eerder van gehoord.
Ik denk niet snel dat een naam geestelijk belastend voor een kind kan zijn, maar "Dit" "Zij" en "Mini" zijn echt niet leuk als namen (Das kan ik nog handelen).quote:Op woensdag 20 januari 2021 13:59 schreef Mrmime het volgende:
Misschien vernoemd naar deze nevquote:Op woensdag 20 januari 2021 15:33 schreef Burdie het volgende:
Op school zit een Nev.
Ik kwam er laatst achter dat je de uitspreekt als "nief". Nooit eerder van gehoord.
Dat verwoord je goed inderdaad, het ontkennen van persoonlijkheid.. alsof het voorwerpen zijnquote:Op woensdag 20 januari 2021 15:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk niet snel dat een naam geestelijk belastend voor een kind kan zijn, maar "Dit" "Zij" en "Mini" zijn echt niet leuk als namen (Das kan ik nog handelen).
Wie heeft dat gedaan? Dit hier.
Wie gaat er met je mee? Zij daar.
Wie is die vrouw van 1 meter 85 en 120 kilo? Oh, dat is Mini....
Het is een soort van ontkennen van een persoonlijkheid.
Ik hou al niet van "je" en "ke" achtervoegsels omdat het verkleinend is, maar Mini is wel next level verkleinend.
Ja idiote namen. Ik ken toevallig twee oude omaatjes en die heten allebei Mini, afgeleid van van Wilhelmina. Dus Mini kan ik nog enigszins handelen, maar die andere drie pffffquote:Op woensdag 20 januari 2021 15:50 schreef Bottoms_up het volgende:
Mini zou je eventueel nog kunnen afkorten tot Min. Nog altijd niet veel maar beter dan Zij.
Het enige positieve is dat hij geen van zijn kinderen voortrekt. Ze hebben alle vier rotnamen.
Ik zou daar Mina van maken.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:52 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ja idiote namen. Ik ken toevallig twee oude omaatjes en die heten allebei Mini, afgeleid van van Wilhelmina. Dus Mini kan ik nog enigszins handelen, maar die andere drie pffff
Zus is wel als naam gegeven in het verleden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:59 schreef F_r het volgende:
[..]
Ik zou daar Mina van maken.
Zus en broer komt bij oudere ook voor. Maar ik verwacht dat die eigenlijk een andere naam hebben maar zo genoemd worden
Oh Y is nummer 8 in de top 10 van 2020, haha! Yara.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:28 schreef F_r het volgende:
[..]
Nu wil ik wel weten waar de Y voor staat en wat je eigen naam is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 20 januari 2021 17:10 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Oh Y is nummer 8 in de top 10 van 2020, haha! Yara.Ik ga straks even zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan het me niet voorstellenquote:Ze dragen markante namen, zoons Das (13) en Dit (12) en dochters Zij (8) en Mini (6). ,,Maar ik krijg daar alleen maar toffe reacties op”, stelt Hofman.
Ik ken een m. erci en p. romissquote:Op woensdag 20 januari 2021 17:37 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Kan het me niet voorstellen![]()
Ik klaag hier weleens over de namen van de kinderen van Angela Schijf, drie dochters genaamd Zus, Mensje en Bloem en dat vond ik al vreemd genoeg maar blijkbaar valt het wel mee![]()
Het is wachten tot iemand z'n kind God noemt, of Iemand, of Ik.
Er zijn een paar namen die niet mogen inderdaad. Heb t even opgezocht omdat ik benieuwd was of er en vast lijstje was, dat is er kennelijk niet.quote:Op woensdag 20 januari 2021 17:38 schreef Smart_ass het volgende:
Volgens mij mag je je kind geen God noemen in Nederland.
Jammer dat "jansen de vries" niet magquote:Voorbeelden van ongepaste voornamen
bespottelijke namen;
scheldwoorden;
naam die bestaat uit heel veel namen;
bestaande achternaam, tenzij dat ook een bestaande voornaam is, bijvoorbeeld ‘Roos’.
Ik heb meer het idee dat niemand hem recht in zijn gezicht durft te vertellen wat ze van die namen vinden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 17:37 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Kan het me niet voorstellen![]()
Ik klaag hier weleens over de namen van de kinderen van Angela Schijf, drie dochters genaamd Zus, Mensje en Bloem en dat vond ik al vreemd genoeg maar blijkbaar valt het wel mee![]()
Het is wachten tot iemand z'n kind God noemt, of Iemand, of Ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |