De concurrentie in de ontwikkeling van motoren voor straatauto's is dermate hoog dat goed kan dat de F1 binnenkort met verouderde technieken aan het racen is.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
Zien motorleveranciers überhaupt nog wel toekomst in de formule 1? Gezien de groene golf die er over autofabrikanten heen raast, zie ik eigenlijk geen enkele grote fabrikant dit nog als groot promotiekanaal zien. Wat dat betreft zie ik het wel een beetje somber in voor de toekomst van de formule 1. De "ouderwetse verbrandingsmotor" heeft zijn beste tijd gehad, waarom zou een autofabrikant daar dan nog heel veel resources aan ontwikkeling in gaan steken? Hoe jammer ik dat ook vind, het is wel een feit. Vroeger werd techniek ontwikkeld voor de formule 1 ook nog wel eens toegepast op straatauto's, dat is toch echt veel minder het geval op dit moment.
De kleintjes zoals Aston Martin zouden wel willen, maar die hebben niet genoeg resources om op het huidige niveau te ontwikkelen. Als het om een simpele V8 ging deden ze wel mee.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
Zien motorleveranciers überhaupt nog wel toekomst in de formule 1? Gezien de groene golf die er over autofabrikanten heen raast, zie ik eigenlijk geen enkele grote fabrikant dit nog als groot promotiekanaal zien. Wat dat betreft zie ik het wel een beetje somber in voor de toekomst van de formule 1. De "ouderwetse verbrandingsmotor" heeft zijn beste tijd gehad, waarom zou een autofabrikant daar dan nog heel veel resources aan ontwikkeling in gaan steken? Hoe jammer ik dat ook vind, het is wel een feit. Vroeger werd techniek ontwikkeld voor de formule 1 ook nog wel eens toegepast op straatauto's, dat is toch echt veel minder het geval op dit moment.
De leveranciers hebben zelf voor de formule gekozen, inclusief een verlenging tot en met 2025. Als ze er niet achter zouden staan, zouden ze dat niet gedaan hebben.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
Zien motorleveranciers überhaupt nog wel toekomst in de formule 1? Gezien de groene golf die er over autofabrikanten heen raast, zie ik eigenlijk geen enkele grote fabrikant dit nog als groot promotiekanaal zien. Wat dat betreft zie ik het wel een beetje somber in voor de toekomst van de formule 1. De "ouderwetse verbrandingsmotor" heeft zijn beste tijd gehad, waarom zou een autofabrikant daar dan nog heel veel resources aan ontwikkeling in gaan steken? Hoe jammer ik dat ook vind, het is wel een feit. Vroeger werd techniek ontwikkeld voor de formule 1 ook nog wel eens toegepast op straatauto's, dat is toch echt veel minder het geval op dit moment.
juist die brandstofmotor gaat nog doorontwikkelingen meemaken en daarbij is de Formule 1 de ideale omgeving.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
Zien motorleveranciers überhaupt nog wel toekomst in de formule 1? Gezien de groene golf die er over autofabrikanten heen raast, zie ik eigenlijk geen enkele grote fabrikant dit nog als groot promotiekanaal zien. Wat dat betreft zie ik het wel een beetje somber in voor de toekomst van de formule 1. De "ouderwetse verbrandingsmotor" heeft zijn beste tijd gehad, waarom zou een autofabrikant daar dan nog heel veel resources aan ontwikkeling in gaan steken? Hoe jammer ik dat ook vind, het is wel een feit. Vroeger werd techniek ontwikkeld voor de formule 1 ook nog wel eens toegepast op straatauto's, dat is toch echt veel minder het geval op dit moment.
Waterstof?..quote:Op donderdag 8 oktober 2020 17:18 schreef beantherio het volgende:
Het probleem is en blijft dat er voor Formule 1 nog niets beters bestaat dan de hybride motor. Puur electrisch zou nog wel 10 jaar kunnen duren en een motor op basis van biobrandstof is waarschijnlijk slechts een tussenoplossing waar motorbouwers voor de lange termijn geen heil in zullen zien (en ze dus voor de korte termijn niet in willen investeren). Tja, dan zit je nog wel even vast aan wat je hebt.
Er zijn flink wat initiatieven gaande om nieuwe batterijen te ontwikkelen die langer meegaan, meer vermogen hebben en sneller opladen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 15:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
juist die brandstofmotor gaat nog doorontwikkelingen meemaken en daarbij is de Formule 1 de ideale omgeving.
niet alleen de brandstofmotor overigens, de brandstof zelf blijft ook in ontwikkeling. zie Mercedes/Petronas.
de vooruitgang van batterij-pakketten daarentegen laat veel te wensen over. afgezien van een ander formaat batterij-cel is er weinig nieuws aan de zon.
dat zijn toch de supercapacitors waar men al 10 jaar experimenten mee doet?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 18:05 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Er zijn flink wat initiatieven gaande om nieuwe batterijen te ontwikkelen die langer meegaan, meer vermogen hebben en sneller opladen.
Voorbeelden zijn onder andere de Ultra Fast Carbon Electrode, cobalt-vrije lithium-ion batterijen en IBM zou zelfs in samenwerking met Mercedes een batterij met grondstoffen uit zeewater ontwikkelen die ook beter zou zijn dan een standaard Lithium-Ion batterij.
Bio ≠ synthetischquote:Op donderdag 8 oktober 2020 17:18 schreef beantherio het volgende:
Het probleem is en blijft dat er voor Formule 1 nog niets beters bestaat dan de hybride motor. Puur electrisch zou nog wel 10 jaar kunnen duren en een motor op basis van biobrandstof is waarschijnlijk slechts een tussenoplossing waar motorbouwers voor de lange termijn geen heil in zullen zien (en ze dus voor de korte termijn niet in willen investeren). Tja, dan zit je nog wel even vast aan wat je hebt.
Die eerste wel. Blijkbaar hebben ze een doorbraak gemaakt (die deze week in het nieuws was), waardoor ze zeggen in 2023 dit te kunnen produceren en de auto-industrie als belangrijke markt te zien.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dat zijn toch de supercapacitors waar men al 10 jaar experimenten mee doet?
EV's zijn stuk voor stuk gebaseerd op 18650 cellen. Er was laatst het formaat 21700 in het nieuws, men noemde dit een vooruitgang.
quote:The technology is also said to be easily recyclable and eco-disposable at the end of its lifecycle, with NAWA estimating that the technology could reduce could reduce the CO2 footprint of a lithium battery cell by as much as 60 per cent.
One of the key markets for the technology is expected to be the automotive sector, which currently accounts for 75 per cent of lithium-ion battery production. The company claims that an advanced lithium-ion battery with an Ultra Fast Carbon Electrode could double the kWh stored, meaning EVs could draw on more power to go further, or faster, making 1,000km ranges commonplace in a mass market for EVs. Charging time could be reduced to as little as five minutes for an 80 per cent charge, while battery lifecycle could be improved by a factor of up to five, it added.
Hamilton is er ook op tegen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef Nattekat het volgende:
En dat dan voor een suf Tilkebaantje niets beter dan Sochi op een voormalig regenwoud, bekostigd door dubieuze constructies.
Wow, er is een dag gekomen dat ik het met Hamilton eens benquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:04 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Hamilton is er ook op tegen.
https://www.racefans.net/(...)prix-track-hamilton/
Gelijk heeft hijquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:04 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Hamilton is er ook op tegen.
https://www.racefans.net/(...)prix-track-hamilton/
Williams heeft het contract met Merc pas verlengdquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 14:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik sluit niet uit dat Williams met Renault motoren gaat rijden.
Zie ook post #237quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 14:57 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik ben het eindelijk een keer roerend eens met dhr. Lewis:
https://www.formule1.nl/n(...)-al-genoeg-circuits/
Kan zijn. Maar met de budget cap die eraan komt is dat echt een no-go geworden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 14:54 schreef Lokale_Notabele het volgende:
In het verleden hebben RBR en Toro Rosso vaker met verschillende motoren gereden.
Hoezo dan? Alpha Tauri zit daar ruim binnen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:05 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Kan zijn. Maar met de budget cap die eraan komt is dat echt een no-go geworden.
Kunnen ze minder onderdelen delen, zoals de achterwielophanging en zo.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:09 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Hoezo dan? Alpha Tauri zit daar ruim binnen.
Simpel gezegd, ze kunnen nu onderdelen samen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:09 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Hoezo dan? Alpha Tauri zit daar ruim binnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |