Jos Brech (57) werd dinsdag geconfronteerd met de donkere bladzijden uit zijn verleden. In 1984 en 1985 pleegde hij ontucht met jonge jongens en die zaken werden dinsdag besproken.
Hoewel de zaken geen deel uitmaken van de zaak Nicky Verstappen, vond de rechter het belangrijk om Brechs zedenverleden te bespreken.
Lees ook: Rechters in zaak Nicky: 'Verklaring Brech roept vragen op'
Huilend terug
In 1985 liep hij tegen de lamp. Twee jongetjes, elf en twaalf jaar oud, waren met hun klas in een bos in Wijnandsrade. Ze speelden verstoppertje. Tijdens dat spel werden ze verrast door Brech, die opeens achter ze hurkte. Na een korte woordenwisseling zou hij de jongens één voor één hebben vastgepakt, om vervolgens hun geslachtsdeel te betasten. Ze renden huilend terug naar hun klas.
Geen interesse
De politie kwam uiteindelijk uit bij Brech, die tijdens een verhoor uiteindelijk toegaf dat hij op kleine jongens viel. "Ik ben er vier, vijf jaar geleden achter gekomen dat ik geen interesse heb in vrouwen. Ook niet in mannen. Ik voel me aangetrokken tot kleine jongens", zei hij toen.
Het was hem naar eigen zeggen lange tijd gelukt om van ze af te blijven, tot het incident in Wijnandsrade.
Peter R. de Vries, woordvoerder van de familie Verstappen, vraagt zich ook af hoe dna-sporen van Brech op Nicky's onderbroek zijn gekomen:
poster
360p geselecteerd als afspeelkwaliteit1080p geselecteerd als afspeelkwaliteit
08:35
Vliegerjongen
Later kwam hij terug op die bewering. Een jaar voor het incident in Wijnandsrade, kwam hij een twaalfjarige jongen tegen in Wijlre, bij een weiland in het buitengebied. De vlieger van de jongen was in de knoop geraakt en Brech had hem geholpen. Vervolgens liepen ze samen een stukje. "Toen heb ik hem bij de arm gepakt en gezegd dat ik met hem wilde vrijen. Hij wilde zich losrukken, maar ik pakte hem weer vast."
Hij probeerde de broek van de jongen los te maken, maar dat lukte niet. "Ik heb geprobeerd met mijn hand bij zijn achterwerk te komen. Hij was bang en angstig, ik merkte dat hij niet wilde dat ik dit deed. Toen ik losliet, is hij weggerend", verklaarde hij in 1985 bij de politie.
Lees ook: Verklaring Jos Brech: 'Heb Nicky gevonden, niet gedood'
Kinderwerk
De vijftiger uit Simpelveld is destijds niet veroordeeld; de zaken zijn geseponeerd. Een voorwaarde was dat hij zich zou laten helpen. Desondanks werkte hij later nog veelvuldig met kinderen, bijvoorbeeld als voorzitter van Tienerwerk, vrijwilliger bij verschillende scoutingverenigingen en als medewerker van een peuterspeelzaal in Brunssum.
Brech wilde niet reageren op vrijwel alle zaken die hem werden voorgehouden. "Ik onthoud me van commentaar", was dinsdag een veelgehoord antwoord.
https://www.1limburg.nl/d(...)eresse-jonge-jongensBlijft een bijzondere cv, na die twee aanrandingen en het geen hulp van het Riagg accepteren, is meneer voor de verandering maar weer “gevlucht” Heeft toen maandenlang doorgebracht in Thailand...
Toen die uiteindelijk weer terugkwam, is die de opleiding tot scoutleider gaan doen, in Heikop.
Ik vind het niet vreemd dat ze zijn gedrag als vluchtgedrag omschrijven.