Moeilijk uit te leggen. Probeer een voorbeeldje te noemen..quote:Op dinsdag 5 januari 2021 09:14 schreef StateOfMind het volgende:
Noem eens wat van die kulmaatregelen
In Nederland kreeg men een bonus van 1000¤ netto, in België 985¤ bruto...quote:Op maandag 28 december 2020 09:48 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik kreeg mijn positieve testuitslag op dezelfde dag dat ik mijn bonus kreeg
Het ziet ernaar uit dat ik na de verplichte isolatieperiode nog niet klachtenvrij ben en dus niet aan het werk mag.
Kom maar door met die prik.
Bron: De Standaardquote:Zorgpersoneel boos om inhoudingen op premie
Zorgverleners schrikken, nu ze op hun loonbriefje zien dat van de aanmoedigingspremie van 985 euro netto weinig overblijft. ‘Hoe kun je zo nog spreken van waardering?’
Lieve De Brouwer is verpleegkundige in het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst. Normaal staat ze op de hartbewaking, maar tijdens de eerste coronagolf verzorgde ze covid-19-patiënten op de afdeling intensieve zorg. Toen ze haar laatste loonbriefje zag, schrok ze even. Ze krijgt een federale aanmoedigingspremie van 920 euro. Maar van dat brutobedrag houdt ze netto 387 euro over.
‘Als de overheid aankondigt dat je een premie van meer dan 900 euro zult krijgen, verwacht je niet dat daar maar een derde van overblijft’, zegt ze aan de telefoon. ‘Het was vandaag hét gespreksonderwerp onder de collega’s. We waren allemaal verontwaardigd. Hoe kun je nog spreken van waardering voor het zorgpersoneel als de overheid je een geschenk geeft en twee derde daarvan meteen weer afneemt? Wat is de boodschap dan? “Je hebt iets gehad, doe nu maar voort.” Dan had ik liever dat ons niets was beloofd. Want nu ben ik meer ontgoocheld. Van de beloofde consumptiecheque van 300 euro hebben we trouwens ook nog niets gezien.’
De Brouwer was gisteren niet de enige die haar loonbriefje online gooide. Op Radio 1 reageerde ook verpleegkundige Sabine Serroels van de Sint-Jozefskliniek in Izegem ontgoocheld. Zowel bij de eerste als bij de tweede golf stond ze op een covidafdeling. Ze kreeg deze week de maximale aanmoedigingspremie van 985 euro bruto, maar houdt netto 407 euro over. ‘De mensen zeggen dat je van alles krijgt, maar uiteindelijk hou je er maar weinig van over.’
Premies worden beschouwd als extra loon waarop sociale bijdragen (rsz) en bedrijfsvoorheffing betaald moeten worden. ‘Dat is normaal’, zegt het ministerie van Volksgezondheid in een reactie. Het ministerie wijst er ook op dat de federale overheid begin november een bedrag van 200 miljoen euro heeft uitgetrokken voor de eenmalige aanmoedigingspremie en dat de sociale partners mee beslist hebben over de verdeling ervan. Uit dat voorstel kwam het bedrag van 985 euro bruto voor wie tussen 1 september en 30 november voltijds heeft gewerkt.
Minimaal 8 uur dacht ik. Wellicht heeft ze dat tijdelijk gewerkt.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 09:17 schreef Kanaroe het volgende:
Over die bonus gesproken, een achternichtje van mij werkt 4 uur per week (bijbaantje) als schoonmaakster van kantoortjes in een woon-zorgcentrum en heeft 1000 euro bonus gekregen.
Ik gun het haar van harte, maar dat was toch niet de bedoeling van de bonus?
Huh de podotherapeut in onze verzorgingshuizen is gewoon open.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 09:23 schreef Kanaroe het volgende:
Zelf zit ik thuis in werklockdown, werk als zelfstandige in de voetzorg, maar dat valt onder de 'cosmetische' contactberoepen.
Lange haren doen geen pijn, ingroeiende nagels en likdoorns wel. Mijn arme cliënten..
Podotherapie is vergelijkbaar met fysio en is daarom ook toegankelijk.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 10:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Huh de podotherapeut in onze verzorgingshuizen is gewoon open.
Ja, die vallen onder het kopje 'medisch', als er een zorgverzekeraar aan te pas komt tel je wel mee. De machine moet wel blijven draaien hèquote:Op dinsdag 5 januari 2021 10:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Huh de podotherapeut in onze verzorgingshuizen is gewoon open.
Betalen ze daar ook eens belastingquote:Op dinsdag 5 januari 2021 10:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In Nederland kreeg men een bonus van 1000¤ netto, in België 985¤ bruto...
[..]
Bron: De Standaard
Je bent geen medisch pedicure? Die mogen wel werken lijkt me of alleen bij indicatiequote:Op dinsdag 5 januari 2021 11:47 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ja, die vallen onder het kopje 'medisch', als er een zorgverzekeraar aan te pas komt tel je wel mee. De machine moet wel blijven draaien hè
Nee, ik ben basispedicure. Heb wel diabetes en reuma papiertjes gehaald, maar wens niet samen te werken met zorgverzekeraars.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 16:54 schreef Magica het volgende:
[..]
Je bent geen medisch pedicure? Die mogen wel werken lijkt me of alleen bij indicatie
Wel bizar ja, vorige 'lockdown' duurde ook erg lang, mensen krijgen voetproblemen en zorgpersoneel kan er weinig mee. Pedicure is erg belangrijkquote:Op dinsdag 5 januari 2021 17:08 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Nee, ik ben basispedicure. Heb wel diabetes en reuma papiertjes gehaald, maar wens niet samen te werken met zorgverzekeraars.
Bepaalde behandelingen mogen wèl gegeven worden door de medisch pedicure zoals ik begreep van mijn brancheorganisatie, maar dan nog is dat vrij beperkt.
Dit vraagt om een topic met ervaringenquote:
Maar na spuit twee mogen we je aanrakenquote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:08 schreef Ace1 het volgende:
Haha ja we moeten ook een kwartier in de ruimte blijven voor het geval van een anafylactische reactie
quote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:14 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Maar na spuit twee mogen we je aanraken
Life verslag met foto's graagquote:
Bij ons ook een kwartiertje nablijven. Moet ook allemaal in eigen tijd, begrijpelijk wel. Deze week verwacht ik ook te worden ingeënt. Van tevoren moeten we een hele lijst met disclaimers ondertekenenquote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:54 schreef aapieannie het volgende:
Ik heb voor 20 januari de afspraak staan voor prik 1.
10 februari prik 2.
Ook wij moeten een kwartier blijven na prikken. Denk dat dit de standaard word.
Wij krijgen betaalt voor de tijd zag ik in de mailquote:Op woensdag 6 januari 2021 09:28 schreef Meridiaan het volgende:
[..]
Bij ons ook een kwartiertje nablijven. Moet ook allemaal in eigen tijd, begrijpelijk wel. Deze week verwacht ik ook te worden ingeënt. Van tevoren moeten we een hele lijst met disclaimers ondertekenen
LOLquote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:14 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Maar na spuit twee mogen we je aanraken
Waarom vreemd?quote:Op woensdag 6 januari 2021 09:00 schreef GS-Raw het volgende:
Als WMO medewerker kwam je niet in aanmerking voor de bonus maar je mag nu wel als 1 van de eersten een prik halen, vreemd.
Geen klachten! Je krijgt een kaartje van het RIVM met het batchnummer en de datum van deze en volgende vaccinatie. Ook melden ze het ergens aan dat je het via DigiD kan inzien.quote:Op woensdag 6 januari 2021 07:55 schreef Blues het volgende:
Als 61 jarige wordt ik eerder gevaccineerd dan t feit dat ik overige zorgverlener ben. Die zijn pas in maart aan de beurt. 🤔
[..]
Life verslag met foto's graag
Tof zeg!quote:Op woensdag 6 januari 2021 14:57 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Geen klachten! Je krijgt een kaartje van het RIVM met het batchnummer en de datum van deze en volgende vaccinatie. Ook melden ze het ergens aan dat je het via DigiD kan inzien.
Hij leeft nogquote:Op woensdag 6 januari 2021 14:57 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Geen klachten! Je krijgt een kaartje van het RIVM met het batchnummer en de datum van deze en volgende vaccinatie. Ook melden ze het ergens aan dat je het via DigiD kan inzien.
Onze medewerkers stonden expliciet benoemd dat ze niet in aanmerking kwamen oftewel; niet dicht genoeg bij het vuur. Dat is al vreemd aangezien er complete COVID teams zijn die huizen van besmette cliënten schoonmaken. Nu is er een vaccin en nu horen ze opeens wel bij de groep die dicht bij het vuur staat. Dat vind ik vreemd. Jij niet?quote:
Haha ja wij grapten ook al dat je dan als teams weer kunt proosten. Maar denk dat mensen sowieso wel de flinke poos voorzichtig zullen blijven.quote:Op woensdag 6 januari 2021 09:51 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
LOL![]()
Alleen als jij ook gevaccineerd bent natuurlijk
Ik ook vanmiddag. Las net dat de lijnen overbezet zijn; 10 minuutjes was ik er door.quote:Op woensdag 6 januari 2021 17:19 schreef Magica het volgende:
Ik heb ook 2 afspraken gemaakt!
16 januari de 1e
Ik 20 min. Gesprek duurde ook nog 10 min dus snap wel dat het druk isquote:Op woensdag 6 januari 2021 17:24 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ik ook vanmiddag. Las net dat de lijnen overbezet zijn; 10 minuutjes was ik er door.
Ik kom een paar weken achter je aan.quote:Op woensdag 6 januari 2021 09:51 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
LOL![]()
Alleen als jij ook gevaccineerd bent natuurlijk
Je doet het nogquote:Op woensdag 6 januari 2021 14:57 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Woeiii, geen last van de Bill Gates-chip?quote:Op woensdag 6 januari 2021 14:57 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Leidinggevende kan je niks maken als je besluit niet te vaccineren. Tis niet verplicht. En ik zou wel testen, het is niet 100% gegarandeerd afdoende (helaas).quote:Op woensdag 6 januari 2021 18:07 schreef Gia het volgende:
Heb een vraagje over vaccineren in de zorg, puur interesse: je hoeft het niet te melden aan je leidinggevende of je wel of niet gevaccineerd bent, maar wat als je klachten krijgt die op Corona lijken? Is het dan voldoende om aan te tonen dat je gevaccineerd bent of is het 'hoppa' toch weer naar de teststraat?
En komt de leidinggevende op deze wijze er toch niet achter wie wel en wie niet de prik hebben gepakt?
Zus van me is al 6x getest, omdat ze een hoestje heeft. Rookster.quote:Op woensdag 6 januari 2021 18:48 schreef Blues het volgende:
Leidinggevende kan je niks maken als je besluit niet te vaccineren. Tis niet verplicht. En ik zou wel testen, het is niet 100% gegarandeerd afdoende (helaas).
Mijn collega zei ookquote:Op woensdag 6 januari 2021 18:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Zus van me is al 6x getest, omdat ze een hoestje heeft. Rookster.
Ze hoopt dat niet meer te hoeven na vaccinatie.
Maar dat kan tegenvallen, dus.
Vind dit zo naar voor alle zorgpersoneel. Hoop echt dat het gauw beter wordt.
Ik ben ook ontzettend vaak getest bij vaker luchtweginfecties bij allergieën. Sinds een paar maanden gebruik ik flucloxacilline neusspray, dat helpt erg goedquote:Op woensdag 6 januari 2021 18:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Zus van me is al 6x getest, omdat ze een hoestje heeft. Rookster.
Ze hoopt dat niet meer te hoeven na vaccinatie.
Maar dat kan tegenvallen, dus.
Vind dit zo naar voor alle zorgpersoneel. Hoop echt dat het gauw beter wordt.
Ik snap niet waarom een afspraak in de eerste prikgolf(je) al een goede 2 weken uitstel heeftquote:Op woensdag 6 januari 2021 19:11 schreef Ellatjuh het volgende:
Wat een gedoe zeg..
4x gebeld en kreeg telkens te horen dat er geen medewerkers beschikbaar waren door drukte en of ik met 30 minuten opnieuw wilde proberen.
Uur geleden kwam ik wel verder en moest mn bsn nummer erbij houden.
Na een half uur horen dat alle medewerkers in gesprek waren kreeg ik iemand aan de telefoon😎
Donderdag 21 januari ben ik aan de beurt.
En 3 weken later weer.
Het was het wachten waard
dat handig valt volgens mij wel mee, enige is dat je ze niet lang kan bewaren op koelkast temperatuur. volgens mij is dit puurr een logstiek probleem wat simpel op te lossen is. knal een uitpak afdeling uit de grond, regel een partij bezorgers en laat die bezorgers adhv gemaakt afspraken op locaties in de nacht de hoeveelheid bezorgen voor de volgende dag, zodat iedere ochtend rond uurr of 6/7 alles op locatie is. moet toch te doen zijn?quote:Op woensdag 6 januari 2021 20:02 schreef Ceviche het volgende:
Mwah er hebben zich al veel mensen aangemeld als vrijwilliger om te prikken (paar duizend).
Werk bij een huisartsenpraktijk en daar prikten we met de griepvaccinatie 800 man in 1 dag met vijf mensen. Hele praktijk zou dan in 14 dagen geprikt kunnen worden. Nou moet iedereen natuurlijk 2 x maar niet iedereen laat zich inenten, niet zoveel mensen zijn bereid om te prikken, en die vaccins zijn niet zo handig als de griepprik, en zo zijn er nog wel wat bezwaren. Maar met dezelfde opzet als de griepprik zou het toch wel moeten lukken. Ik denk ook eigenlijk wel dat we daarheen gaan, als 'het grote publiek' aan de beurt is.
Ik dacht dat veel WMO-taken ook destijds afgeschaald waren.quote:Op woensdag 6 januari 2021 17:12 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Onze medewerkers stonden expliciet benoemd dat ze niet in aanmerking kwamen oftewel; niet dicht genoeg bij het vuur. Dat is al vreemd aangezien er complete COVID teams zijn die huizen van besmette cliënten schoonmaken. Nu is er een vaccin en nu horen ze opeens wel bij de groep die dicht bij het vuur staat. Dat vind ik vreemd. Jij niet?
Behalve die metaalsmaak direct na vaccinatie nergens last van.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:44 schreef Goddelijker het volgende:
Vandaag ook mijn vaccinatie opgehaald, toch last van hoofdpijn erdoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |