abonnement Unibet Coolblue
pi_195285298
Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regels:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg in het thematopic

In de week van 5-11 oktober koken we 1 of meerdere gerechten uit Mexico.

Het gebied dat nu Mexico is, wordt al eeuwen bevolkt. Negen duizend jaar geleden werd het gebied bevolkt door de Maya's. Uit diverse opgravingen en overleveringen is duidelijk geworden hoe het dieet van de Maya's er destijds uitzag. Wat ik bijzonder vind is dat er niet heel veel veranderd is, in 9000 jaar...

Mais speelt in al die jaren, en dus nog steeds, een enorm belangrijke rol in de Mexicaanse keuken. Ondanks dat graan en rijst wel verkrijgbaar is, staat mais als koolhydraat stipt bovenaan. Ze maken er een masa (deeg) van om tortilla's van te maken. Naast eten maken ze ook drankjes van en met mais. Zowel warm, Atole, als koud, Tejuino.

Chilipeper is nog een ingrediënt waar de Mexicaanse keuken niet zonder kan. Ze kennen een enorme hoeveelheid chilipepers welke variëren in vorm, smaak en scherpte. De pepers worden gebruikt in de basis van verschillende sauzen, moles. Alle moles beginnen met 1 of meerder soorten chilipeper. Verder zitten er vaak tomatillos in, een heleboel kruiden en vaak iets van fruit en cacao. Mole Poblano is 1 van de bekendste en heeft zo'n 20 ingrediënten.

Naast mais en chilipepers zijn bonen, tomaten, avocado's en zoete aardappel veel geziene ingrediënten waar al duizenden jaren mee gekookt wordt.

Toen in de 16e eeuw de Spanjaarden Mexico veroverden brachten zij nieuwe ingredienten mee. Er bleef maar weinig van plakken. Tot dan toe aten de Mexicanen qua vlees niet heel veel meer dan kalkoen en dat veranderende met de komst van de Spanjaarden. Ook kende de keuken eigenlijk geen zuivel. Daar zijn ze nog steeds niet heel erg van, maar kaas heeft wel een belangrijke plek ingenomen in de Mexicaanse keuken.

Dan nog een klein stukje over TexMex. TexMex is een regionale Amerikaanse keuken, ontstaan door Mexicanen die in het Zuiden van Amerika wonen. Er zijn een aantal verschillen met de traditionele Mexicaanse keuken. Het gebruik van kaas is in de TexMex veel veelvuldiger dan in Mexico bijvoorbeeld. Ook kent de TexMex tortillas van bloem.

Er zijn onnoemelijk veel Mexicaanse gerechten waar je deze week uit kan kiezen. Denk aan burritos of enchilada's, maar ook huevos rancheros of pozole.
Voor een lijst Mexicaanse gerechten klik hier of slinger zelf the interwebz aan.
Op deze site staan fijne Mexicaanse recepten Isabel Eats

Cook on! :Y)


[ Bericht 1% gewijzigd door Lonaa op 27-09-2020 16:50:19 ]
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 27 september 2020 @ 14:42:18 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195286083
Verwachtingen:
200 taco gerechten
10 burrito's
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195286485
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:42 schreef Mikeytt het volgende:
Verwachtingen:
200 taco gerechten
10 burrito's
En wat ga jij dan maken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 27 september 2020 @ 15:02:13 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195286608
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 14:56 schreef golfer het volgende:

[..]

En wat ga jij dan maken?
Zat te denken enchiladas of birria
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195287600
Oeh Huevos Rancheros staan hier nog een keer op dorst.. misschien eens in de mexicaanse week proppen dan! ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_195288391
Net het nieuwe boek van Yvette van Boven binnen gekregen, het gaat Barbacoa worden, maar dan wel in de slowcooker
We have far more in common than that which devides us..
pi_195288926
Op deze site staan fijne Mexicaanse recepten Isabel Eats.
Spoilers!
pi_195289050
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op deze site staan fijne Mexicaanse recepten Isabel Eats.
Die zet ik in de OP!
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195289544
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Net het nieuwe boek van Yvette van Boven binnen gekregen, het gaat Barbacoa worden, maar dan wel in de slowcooker
Hoi, is dat toevallig 'Homemade Basics', of heeft ze nog een nieuw boek uitgebracht?
(Bovengenoemde titel staat op mijn verlanglijst btw.)
pi_195289725
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:13 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Hoi, is dat toevallig 'Homemade Basics', of heeft ze nog een nieuw boek uitgebracht?
(Bovengenoemde titel staat op mijn verlanglijst btw.)
Nee, het is deze (ik hou van oven gerechten)
https://www.bol.com/nl/p/(...)9_10.12.ProductImage
We have far more in common than that which devides us..
pi_195289800
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Nee, het is deze (ik hou van oven gerechten)
https://www.bol.com/nl/p/(...)9_10.12.ProductImage
Ah, oké, bedankt! Dat ziet er geweldig uit, die moet ik nu óók hebben natuurlijk :)
pi_195289868
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:24 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ah, oké, bedankt! Dat ziet er geweldig uit, die moet ik nu óók hebben natuurlijk :)
Ik mag eigenlijk geen kookboeken meer kopen, maar deze schreeuwde naar mijn keuken
We have far more in common than that which devides us..
pi_195290053
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:42 schreef Mikeytt het volgende:
Verwachtingen:
200 taco gerechten
10 burrito's
Dan zijn er wel veel deelnemers :P
Ik doe midden in de week mijn inkopen dus ik denk er nog even over na.
pi_195290476
Chimichanga,s :)
pi_195451784
Chili con of sin carne was natuurlijk een idee, maar ik kreeg vorige week het Oven kookboek van Yvette van Boven binnen. En die viel open op barbacoa. Dat is iets dat je maakt op een bbq of in de oven, maar ook slowcooker kan natuurlijk.
Ik heb gesmuld, dit komt vaker op het menu. Lekker met geroosterde zoete aardappel en zelfgemaakte guacamole.



We have far more in common than that which devides us..
pi_195455713
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 20:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Chili con of sin carne was natuurlijk een idee, maar ik kreeg vorige week het Oven kookboek van Yvette van Boven binnen. En die viel open op barbacoa. Dat is iets dat je maakt op een bbq of in de oven, maar ook slowcooker kan natuurlijk.
Ik heb gesmuld, dit komt vaker op het menu. Lekker met geroosterde zoete aardappel en zelfgemaakte guacamole.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er heerlijk uit :9
Spoilers!
pi_195456113
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat ziet er heerlijk uit :9
Was het ook. De saus is best scherp, maar door het vlees niet meer, maar heel smaakvol. Was van plan geweest om zelf de tortilla te maken, maar helemaal vergeten, en had teveel honger :D
We have far more in common than that which devides us..
pi_195456232
De Mexicaanse keuken is mijn lievelings maar door ziekte lukt het waarschijnlijk niet om mee te doen. Ik geniet by proxy wel van jullie creaties :9
Spoilers!
pi_195456683
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
De Mexicaanse keuken is mijn lievelings maar door ziekte lukt het waarschijnlijk niet om mee te doen. Ik geniet by proxy wel van jullie creaties :9
Ui en knof nog steeds niet?
We have far more in common than that which devides us..
pi_195456914
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:07 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ui en knof nog steeds niet?
Dat is het probleem niet, daar werk ik wel omheen of ik neem een pil. Ik ben aan het experimenteren met andere meds dus ben te wazig om zelf te kunnen koken ;)
Spoilers!
pi_195457131
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat is het probleem niet, daar werk ik wel omheen of ik neem een pil. Ik ben aan het experimenteren met andere meds dus ben te wazig om zelf te kunnen koken ;)
Op die manier.kan morgen wel kopie van het recept mailen. Komt trouwens weinig koken aan te pas, heb het in de sc gedaan
We have far more in common than that which devides us..
pi_195457136
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:39 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Op die manier.kan morgen wel kopie van het recept mailen. Komt trouwens weinig koken aan te pas, heb het in de sc gedaan
Thanks, graag :)
Spoilers!
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 04:35:01 #23
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_195458751
Wij aten gister wraps.. en ik bedacht nog net voordat ik begon met eten dat het Mexicaanse week was, dus nog even een fotootje gemaakt..



Eenvoudige vulling van gehakt, ui, fishtaco kruiden _O_ , kidney bonen en een half potje salsa. Met zelfgemaakte GC en zure room. Bij wijze van experiment deden we nog wat verkruimelde tortilla chips bij de vulling en dat was me toch een partij lekker !!! :9~ :9~

En nu dus midden in de nacht wakker door de gebruikt knoflook.. }:|
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_195458962
Ja, yo! Toch maar weer eens meedoen O+

Flavour, het nieuwste boek van Ottolengi dat afgelopen maand uitkwam, heeft nogal wat Mexicaanse invloeden dus daar wat van gekozen :) Ik maakte gister als hoofdgerecht zelf maïstortillas met als vulling kruidige en knapperig geroosterde oesterzwam met cascabelpeperolie + pickle van koolrabi, pickle van rode ui met hibiscus en sinaasappel en een crema van avocado en kokosnoot:


Toe een flan met anchopeper en mandarijn :9


Misschien later in de week nog tamales *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 06-10-2020 05:16:07 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_195470060
Bohh! minilot! :9

Ik ben sinds een tijdje wel verslingerd aan Ottolenghi en besloot vandaag zijn ovengebakken aardappeltjes met feta, oregano en knoflookolie uit Simple te maken voor bij mijn loaded carne asada fries.
De carne asada is gemaakt met dit recept met wat extra oregano, chillipoeder en komijn door de marinade.

Verder maakte ik een simpele pico de gallo met komkommer en guacamole. Er waren nog wat ingemaakte ui en er was sour cream. :9

Sterkheidsbaas van alles.
pi_195471989
Wat een lekkere mexicaantjes aten jullie :9~ :9~
pi_195494444
Wij aten chili sin carne.
pi_195532020
Chimichanga,s :) met zelf gemaakte tortilla,s







pi_195532675
Oh my @Sorella :9~ Ik wist niet wat een chimichanga was. Nu wil ik het.
Spoilers!
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:33:45 #30
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195532748
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 05:11 schreef minilot het volgende:
Ja, yo! Toch maar weer eens meedoen O+

Flavour, het nieuwste boek van Ottolengi dat afgelopen maand uitkwam, heeft nogal wat Mexicaanse invloeden dus daar wat van gekozen :) Ik maakte gister als hoofdgerecht zelf maïstortillas met als vulling kruidige en knapperig geroosterde oesterzwam met cascabelpeperolie + pickle van koolrabi, pickle van rode ui met hibiscus en sinaasappel en een crema van avocado en kokosnoot:
[ afbeelding ]

Toe een flan met anchopeper en mandarijn :9
[ afbeelding ]

Misschien later in de week nog tamales *O*
Supertof!

Hoe maak je die maïstortilla's? Zien er goed uit ^O^
Ik had laatste echte gekocht in de supermarkt maar die smaakten naar karton :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195532883
Bohh! Sorella! _O_

Hier vandaag carnitas. :9

Daarvoor deed ik gisteren dit in een pan:

+ het bakje bigsap van de vorige keer carnitas, dat in de vriezer lag te wachten.

Ik maakte een slaw vandaag van spitskool en wortel met wat azijn en een dressing van geroosterde mosterdzaad, dille en olijfolie.

Op een wrap, dikke klodder sour cream, wat tomaat, sla, ingelegde ui, avocado en GO.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195537439
Lekkere dingen allemaal hoor :)

Ik doe nog weleens chili con carne maken en dan zet ik reepjes komkommer, sla, uien, tomaat, geraspte kaas en crème fraîche op tafel zodat we zelf de tortilla,s kunnen vullen
pi_195538417
O, wauw, wat een lekkere gerechten allemaal!

Deze week een paar nachtjes weg, dus ik doe niet mee.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:06:40 #34
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_195545451
Ooh wist ik niet maar toevallig vanavond gewoon de Tex Mex Tacos.

Pe4 ongeluk mee doen :D
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_195545978
Ik ook :+ , chili sin carne met taco's en guacemole, niet heel spannend en origineel. Maar wel lekker :Y)


[ Bericht 0% gewijzigd door Karzai op 10-10-2020 14:26:53 ]
pi_195546093
De ingelegde ui van Lonaa is een goed idee, ga ik ook maken
pi_195546400
Taco's waren gebroken, zijn halve tacootjes geworden


[ Bericht 40% gewijzigd door Karzai op 10-10-2020 20:56:17 ]
pi_195554467
Soms heb je zo ontzettend lekker gegeten dat je het van de daken wilt schreeuwen. Gelukkig heb ik jullie O+

Ik verheugde me al 1,5 week op de carne asada fries die we vanavond gingen maken en ze waren nog lekkerder dan ik me had voorgesteld. Ik had het grootste deel van het kookproces geen beschikking over mijn camera.

Dus, carne asada fries. Gekruide friet met gemarineerde bavette, pico de gallo, guacamole, crème fraîche, limoensap, koriander en feta. Met de meest geweldige maiskolf ever: gegrild, bestreken met mayo, limoen en chipotle, en afgemaakt met verkruimelde feta.



Ik kon helemaal los met mijn pepers voor deze maaltijd. In de marinade en de pico de gallo zat geroosterde zelf gekweekte poblano, in de marinade en mayo zat zelfgekweekt, -gerookt en -gedroogd chipotlepoeder, in de guacamole zat een zelf gekweekte rode jalapeno en zelf gekweekte en ingemaakte jalapenos :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 10-10-2020 21:34:50 ]
Spoilers!
pi_195554506
oh :o

OH! :9

_O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195555306
Hoop pepertjes :)
pi_195555351
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:19 schreef Karzai het volgende:
Taco's waren gebroken, zijn halve tacootjes geworden
[ afbeelding ]
Taco's zijn altijd lekker. Er bestaan ook taco schuitjes, dan heb je dat gedoe met die gebroken schelpen niet.

Hoe was je ingelegde ui?
Spoilers!
pi_195555365
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 21:54 schreef Sorella het volgende:
Hoop pepertjes :)
Allemaal milde pepers maar zo smaakvol :9
Spoilers!
pi_195555633
_O_

Ik wil ook milde pepers :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195556493
Ohh @Karzai en @Lucky_Strike, bij beiden had ik graag meegegeten :9~
We have far more in common than that which devides us..
pi_195560085
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Taco's zijn altijd lekker. Er bestaan ook taco schuitjes, dan heb je dat gedoe met die gebroken schelpen niet.

Hoe was je ingelegde ui?
Die smaakte wonderbaarlijk goed, paar uurtjes in appelazijn en zout gelegd
pi_195564348
Mja, mijn repertoire Mexicaans bestaat uit chilli con Carne en burritos en die staan al in de respectievelijke topics.

Props voor de gerechten, peeps.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')