Dat kan wezen, maar is het een gamechanger? Werkt het duizenden besmettingen in de hand?quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:17 schreef devlinmr het volgende:
[..]
ben net terug uit Italië en Duitsland, wat je vooral ziet is dat mensen zich daar veel beter aan de afstand regels houden en de politie je attendeert op het dragen van een masker als het druk lijkt te worden.
In de supermarkten is zelfs 2x mijn temperatuur gemeten
Het stijgt gewoon overal: in België, in Spanje, in Frankrijk, in de UK en ook in Duitsland. Allemaal landen waar ze veel mondkapjes (moeten) dragen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:19 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat kan wezen, maar is het een gamechanger? Werkt het duizenden besmettingen in de hand?
Er zijn wetenschappelijke experimenten gedaan o.a. in Noorwegen, weet je nog?quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Want? Er is een helft zonder en een helft met mondkapjes? Zolang dergelijke experimenten niet zijn gedaan is er geen zinnig woord over te zeggen op basis van besmettingscijfers.
Bottom line, er is geen houden meer aan... no matter what.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het stijgt gewoon overal: in België, in Spanje, in Frankrijk, in de UK en ook in Duitsland. Allemaal landen waar ze veel mondkapjes (moeten) dragen.
Ik vind het echt gênant dat we in Nederland zo schamper doen over dit soort maatregelen, terwijl we onze eigen situatie ondertussen totaal niet onder controle hebben.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:17 schreef devlinmr het volgende:
[..]
ben net terug uit Italië en Duitsland, wat je vooral ziet is dat mensen zich daar veel beter aan de afstand regels houden en de politie je attendeert op het dragen van een masker als het druk lijkt te worden.
In de supermarkten is zelfs 2x mijn temperatuur gemeten
Zolang een virus exponentiële groei voorkomt kunnen enkele tientallen besmettingen die per dag worden voorkomen uiteindelijk ook al enorm veel impact hebben op de groeicurve.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:19 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat kan wezen, maar is het een gamechanger? Werkt het duizenden besmettingen in de hand?
Er is inderdaad geen bewijs dat het niet werkt, maar ook net zo goed geen bewijs dat het wel werkt.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:22 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind het apart dat wanneer de tegenstanders van mond-neusmakers aan het woord komen dat er dan altijd dezelfde 'voorbeeld'landen Frankrijk, Spanje en België bij gehaald worden. Alsof de oplopende cijfers daar op geen enkele wijze zouden kunnen vertraagd door de maskerplicht. Terwijl hier helemaal geen bewijs voor is. Het kan net zo goed dat het Franse, Belgische en Spaanse reproductiegetal nog een stuk hoger zou hebben gelegen zonder het massale gebruik van maskers.
Nogal lomp om Duitsland op dezelfde hoop te gooien. Stijgt daar veel minder hard dan in andere landen. Zou het met het hele beleidspakket te maken hebben wellicht?quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het stijgt gewoon overal: in België, in Spanje, in Frankrijk, in de UK en ook in Duitsland. Allemaal landen waar ze veel mondkapjes (moeten) dragen.
De manier waarop Italianen en Duitsers zich aan alle regels houden is een game changer. Mondkapjes specifiek waarschijnlijk nietquote:Op vrijdag 25 september 2020 13:19 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Men moet gewoon terug naar de kelder, daar wachten tot het virus klaar is. Dat is de enige manier. Maar het is niet praktisch, het kan niet. Dus... Blijf gewoon zoveel mogelijk bij elkaar uit de buurt, om te voorkomen dat je zelf krijgt en/of verspreid. En dat staat allemaal gelijk aan.... *tromgeroffel* .... (anderhalve meter) afstand houdenquote:Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bottom line, er is geen houden meer aan... no matter what.
(geen sarcasme post dit, gewoon hoe het oprecht op me overkomt nu overal)
Ja, en ik weet dat in elk geval in de UK een mondkapje verplicht is in alle winkels. En daar zit je dus rond hetzelfde niveau qua besmettingen als hier.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Toch kiezen de meeste landen ervoor om het voorzorgsprincipe te hanteren omdat het een simpele, goedkope maatregelen is die weinig effort kost en potentieel wel een hele hoop leed voorkomtquote:Op vrijdag 25 september 2020 13:24 schreef iBenny het volgende:
[..]
Er is inderdaad geen bewijs dat het niet werkt, maar ook net zo goed geen bewijs dat het wel werkt.
Dat in combinatie met falend beleid = de cocktail voor een dodelijk najaar/winter..quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik snap ook het bezwaar tegen mondmaskers niet zo. Ookal zou het maar een beetje helpen; alle beetjes helpen toch?quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:22 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind het apart dat wanneer de tegenstanders van mond-neusmakers aan het woord komen dat er dan altijd dezelfde 'voorbeeld'landen Frankrijk, Spanje en België bij gehaald worden. Alsof de oplopende cijfers daar op geen enkele wijze zouden kunnen vertraagd door de maskerplicht. Terwijl hier helemaal geen bewijs voor is. Het kan net zo goed dat het Franse, Belgische en Spaanse reproductiegetal nog een stuk hoger zou hebben gelegen zonder het massale gebruik van maskers.
Kortom, niet eerlijk om enkel te wijzen naar landen met een maskerplicht die overall matig scoren. Het gaat om het totale plaatje. Dat is momenteel in Duitsland, Italië en praktisch heel Oost-Azië een stuk beter.
Voor mij is Occam's Razor een belangrijk principe. Met de huidige kennis (zowel wetenschappelijk als de praktijkervaring van verschillende landen) is het op dit moment het meest aannemelijk dat mondmaskers een deel van de epidemie remmen en mogelijk er ook voor zorgen dat mensen minder ernstig ziek worden (lagere blootstelling aan virusdeeltjes). Ik blijf het dan ook belachelijk vinden dat RIVM en kabinet zich in rare bochten blijven wringen om het mondmaskergebruik nog steeds te ontraden.
Ik blijf erbij dat enkele basale regels - afstand houden, niet in grote groepen bijeen komen, thuis blijven bij klachten - vele malen nuttiger zijn dan Kruidvat-maskertjes van 50 cent.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mijn ervaring is inderdaad dat het opvolgen van alle regels effect heeft in Italië en Duitsland.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het echt gênant dat we in Nederland zo schamper doen over dit soort maatregelen, terwijl we onze eigen situatie ondertussen totaal niet onder controle hebben.
Het is bloedirritant. Dat is ook gewoon een groot bezwaar.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:27 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik snap ook het bezwaar tegen mondmaskers niet zo. Ookal zou het maar een beetje helpen; alle beetjes helpen toch?
Nederlanders negeren deze regels dus hier moeten nieuwe zwaardere regels komen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat enkele basale regels - afstand houden, niet in grote groepen bijeen komen, thuis blijven bij klachten - vele malen nuttiger zijn dan Kruidvat-maskertjes van 50 cent.
Al helpen ze dan maar voor 1% extra die mondmaskers (fysiek of mentaal) - voer ze landelijk in potdomme!quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat enkele basale regels - afstand houden, niet in grote groepen bijeen komen, thuis blijven bij klachten - vele malen nuttiger zijn dan Kruidvat-maskertjes van 50 cent.
In andere landen worden de regels beter gehandhaafd. Is gewoon een feit. Men houdt zich er niet aan, men wordt er onvoldoende op aangesproken. Wat dat betreft zijn we een treurig ikke-ikke-ikke-land.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:27 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Toch kiezen de meeste landen ervoor om het voorzorgsprincipe te hanteren omdat het een simpele, goedkope maatregelen is die weinig effort kost en potentieel wel een hele hoop leed voorkomt
Die ook nog eens meerdere malen gebruikt wordenquote:Op vrijdag 25 september 2020 13:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat ze naar alle waarschijnlijkheid op zijn minst een beetje helpen wordt ook door steeds meer internationale wetenschappers onderkend. Ik ben daar allerminst verrast door. Als mondmaskers vrijwel nul effect zouden hebben werden ze waarschijnlijk ook niet zo massaal in de medische wereld gebruikt. 1 + 1 = 2quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:27 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik snap ook het bezwaar tegen mondmaskers niet zo. Ookal zou het maar een beetje helpen; alle beetjes helpen toch?
Misschien eerst eens beginnen met in winkels en supermarkten en dergelijke die dingen op te doen joh.quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:30 schreef _serial_ het volgende:
Probleem van invoeren van mondkapjes, en die snap ik ook, eenmaal ingevoerd, kom je er veelal lastig weer vanaf.
Veiligheidsaspect vind ik ook zwaarwegend, nu zijn mensen nog herkenbaar op straat, als iedereen met mondkapjes over straat gaat, wordt dat ook lastiger.
Dat staat los of het wel of niet werkt.
Jij denkt dat het verplicht blijft om ze te dragen wanneer de pandemie voorbij is?quote:Op vrijdag 25 september 2020 13:30 schreef _serial_ het volgende:
Probleem van invoeren van mondkapjes, en die snap ik ook, eenmaal ingevoerd, kom je er veelal lastig weer vanaf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |