Oh ja, had dat niet goed gezien. Hopelijk lezen ze hier niet mee.quote:Op vrijdag 6 november 2020 13:36 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Vergeet Faröerna niet. Ondertussen denk ik trouwnes dat Ierland en Denemarken de goede kant opgaan. In Estland lijkt er ook nog weinig echt aan de hand. De rest van Europa is vreselijk inderedaad.
Bibliotheek idem als deze 2 weken in NL.quote:Op maandag 16 november 2020 20:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Bibliotheken niet. Fopmaatregelen of weten die Zweden meer dan wij?
In Australie en Nieuw-Zeeland gooien ze zonder met de ogen te knipperen het hele land maanden in lockdown dus dit lijkt een rake observatie.quote:Op maandag 16 november 2020 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Bibliotheek idem als deze 2 weken in NL.
Het valt me wel op dat van zuid naar noord Europa de maatregelen van zeer stringent directief naar meer adviserend en minder ingrijpend gaan.
Persoonlijk plaats ik ons NL in de Noordelijke regionen.
Maar dat zullen anderen hier anders ervaren.
quote:Op maandag 16 november 2020 20:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Bibliotheken niet. Fopmaatregelen of weten die Zweden meer dan wij?
Ze gooien ze niet dicht hè? Ze adviseren alleen om daar niet met z'n allen heen te gaan.quote:Op maandag 16 november 2020 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Bibliotheek idem als deze 2 weken in NL.
Het valt me wel op dat van zuid naar noord Europa de maatregelen van zeer stringent directief naar meer adviserend en minder ingrijpend gaan.
Persoonlijk plaats ik ons NL in de Noordelijke regionen.
Maar dat zullen anderen hier anders ervaren.
Ik weet niet naar welke grafiek jij kijkt, maar als ik kijk naar het aantal doden die vallen in Zweden, dan valt dat natuurlijk wel degelijk mee.quote:Op dinsdag 17 november 2020 09:52 schreef Vasilevski het volgende:
Maar de voorspelling dat de tweede golf daar milder zou zijn door de opgebouwde immuniteit komt in ieder geval niet uit.
Nu ben ik ook in Lissabon geweest 1,5 week geleden in verband met wat voorbereidingen voor wat werk in Brazilië. (Dat is overigens niet mijn idee, maar voor mijn werkgever inderdaad zeer interessant).quote:Op dinsdag 17 november 2020 09:52 schreef Vasilevski het volgende:
Het is trouwens allemaal heel betrekkelijk, ik was zelf vorige maand in Portugal. Daar is al maanden een mondkapjesplicht (sinds kort ook buiten) die strikt wordt gehandhaafd. Je komt daar echt geen winkel of restaurant in zonder mondkapje, omdat het personeel je er direct op wijst. En anders wordt er wel streng gecontroleerd door de marechaussee, dat zijn wel even wat andere types dan die boa's hier.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)nu-toch-maatregelen/quote:Van maandag 2 november tot en met zondag 15 november telde Zweden 550 besmettingen per 100 000 inwoners. De curve stijgt de laatste dagen exponentieel. Vanuit de ziekenhuizen klinken steeds vaker noodkreten dat ze het aantal patiënten niet meer aankunnen.
Geen alcohol na 22 uur
En dus neemt ook Zweden nu strengere maatregelen. Vanaf maandag mogen in Zweden maximaal acht mensen tegelijk samenkomen in de publieke ruimte. Er gelden bepaalde uitzonderingen op die regel als aanwezigen vaste zitplaatsen toegewezen krijgen en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Er komt ook een verbod op de verkoop van alcohol in cafés en restaurants na 22 uur. In supermarkten kan je in Zweden sowieso geen alcohol kopen en de staatswinkels die dat wel doen, sluiten om 18 uur de deuren.
In het artikel;quote:Op zondag 22 november 2020 12:39 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)nu-toch-maatregelen/
https://nos.nl/liveblog/2(...)oronaregels-aan.htmlquote:8 UUR GELEDEN
Denemarken verscherpt coronaregels
In Denemarken gaan nog eens 31 steden en dorpen in een gedeeltelijke lockdown. Minister van Volksgezondheid Heunicke heeft de coronaregels aangescherpt na een recordaantal nieuwe besmettingen. Strengere regels golden al voor 38 plaatsen.
Vanaf morgen zal bijna 80 procent van de bevolking te maken hebben met striktere coronaregels, schrijft persbureau Reuters. Zo zijn cafés, restaurant, theaters, musea en bibliotheken gesloten. Ook krijgen oudere kinderen en studenten online les.
In een etmaal zijn er 3132 nieuwe besmettingen bijgekomen. Dat is het hoogste aantal sinds het begin van de crisis, schrijft de Deense publieke omroep DR. Het aantal geteste Denen, 3700, was ook niet eerder zo hoog.
De buurprovincies zullen ook wel kunnen helpen. Al is het in Skåne (rond Malmö) en Västra Götaland (rond Göteborg) ook wel aardig mis. Ik had om eerlijk te zijn niet verwacht dat Stockholm het weer zo zwaar zou krijgen. Al moet ook gezegd worden dat het aantal besmettingen vrij stabiel is en het aantal IC opnames per dag ook al een week of vier tussen de 20 en 25 schommelt. Ook in Stockholm is het allemaal vrij stabiel en nu het equivalent van de bovenbouw van middelbare scholen weer dicht zijn kan ik me niet voorstellen dat het niet vrij snel gaat zakken.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:10 schreef capricia het volgende:
99% van de IC capaciteit gevuld in Stockholm ('We need help,' says Stockholm healthcare chief as COVID fills intensive care wards) en bijna 9.000 cases erbij vandaag.
Hopelijk kunnen de buurlanden wat assistentie verlenen.
Ik had overigens nou niet het idee dat de bevolking in Stockholm zich erg druk maakt. De winkelstraten had genoeg mensen, nergens verplicht mondmaskers en zelfs het aantal mondkapjesfundamentalisten die er wel een dragen zijn echt op 1 hand te tellen. (En dat moet men helemaal zelf weten, want als je het uit principe draagt zal je er ook goed mee om gaan en gebruik je ook de exemplaren die jezelf daadwerkelijk beschermen).quote:Op vrijdag 11 december 2020 09:42 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
De buurprovincies zullen ook wel kunnen helpen. Al is het in Skåne (rond Malmö) en Västra Götaland (rond Göteborg) ook wel aardig mis. Ik had om eerlijk te zijn niet verwacht dat Stockholm het weer zo zwaar zou krijgen. Al moet ook gezegd worden dat het aantal besmettingen vrij stabiel is en het aantal IC opnames per dag ook al een week of vier tussen de 20 en 25 schommelt. Ook in Stockholm is het allemaal vrij stabiel en nu het equivalent van de bovenbouw van middelbare scholen weer dicht zijn kan ik me niet voorstellen dat het niet vrij snel gaat zakken.
https://nos.nl/liveblog/2(...)xamenleerlingen.htmlquote:Denemarken op slot, niet-essentiële winkels dicht
Denemarken gaat van 25 december tot 3 januari op slot. Alle winkels moeten dicht, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Winkelcentra moeten morgenochtend al dicht, zei premier Frederiksen, en kappers en fysiotherapeuten mogen vanaf 21 december hun werk niet meer uitoefenen.
De coronabeperkingen worden aangescherpt omdat het aantal besmettingen snel toeneemt. Net als in Nederland is ook in Denemarken het aandeel positieve tests gestegen. In de Deense ziekenhuizen liggen nu 493 coronapatiënten, 54 meer dan gisteren.
Aan de kerstdis mogen in Denemarken nog steeds 10 mensen aanschuiven, maar premier Frederiksen riep op om de feestdagen in beperkte kring te vieren.
Denemarken wil in de laatste week van het jaar beginnen met vaccineren.
https://nos.nl/artikel/23(...)-versoepelingen.htmlquote:Denemarken - aanscherping maatregelen
Ook de Denen maken zich zorgen over het toenemend aantal besmettingen. Waar eerst slechts in delen van het land strenge maatregelen waren afgekondigd, gelden sinds vanmiddag overal in Denemarken dezelfde regels. Zo sluit overal de horeca (behalve voor afhaal en bezorging), moet men zo veel mogelijk thuiswerken, is binnensporten verboden en is online onderwijs de norm. Ook gaan musea, bioscopen en restaurants dicht. De maatregelen gelden tot 3 januari 2021.
Denemarken is opgedeeld in vijf regio's. In de regio's Noord-Jutland en Zuid-Denemarken zijn de aantallen besmettingen per 100.000 inwoners fors toegenomen. In het Noord-Jutland is er zelfs sprake van een verdubbeling: 170 besmettingen per 100.000, in vergelijking met 77 vorige week.
Volgens de minister van Volksgezondheid, Magnus Heunicke, worden de ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten gehouden. Hij sluit niet uit dat er strengere maatregelen komen met de kerstdagen.
Hier een nog uitgebreider artikel:quote:Zweedse koning: onze corona-aanpak is een mislukking
Zweedse koning Carl XVI Gustaf (74) noemt 2020 een “verschrikkelijk” jaar en zegt dat de nationale coronavirus-strategie mislukt is.
Al sinds het begin van de epidemie doet Zweden alles anders. De aanpak kwam er op neer dat iedere Zweed werd verzocht een beetje uit te kijken, dan kwam het allemaal goed. Uiteraard had die aanpak ook luidruchtige aanhangers in ons land.
Alleen: het is een eclatante mislukking geworden. Omdat Zweden dun bevolkt is duurde het lang voor dat het virus het land door was, maar nu hoort Zweden tot de kopgroep van Europese landen, met verhoudingsgewijs veel doden
“Ik denk dat we gefaald hebben. Er is een groot aantal mensen overleden en dat is vreselijk”, zegt de koning in het programma.
“De mensen in Zweden hebben enorm geleden. Je moet denken aan alle familieleden die geen afscheid hebben kunnen nemen van hun overleden familieleden. Ik vind het een zware en traumatische ervaring. “ https://www.welingelichte(...)-een-mislukking.html
Ja. Er is van de week een onderzoek gepubliceerd daar. De regering ligt zwaar onder vuur. Ik zal kijken of ik er iets van kan vinden.quote:Op donderdag 17 december 2020 13:31 schreef luxerobots het volgende:
De Zweedse koning betreurt het aantal doden en zegt dat de corona-aanpak gefaald heeft. Bijzonder voor een man die zich normaal niet met de politiek bemoeit.
[..]
Hier een nog uitgebreider artikel:
https://www.hln.be/buiten(...)en-gefaald~a5ea029a/
En ook gewoon stug blijven volhouden tijdens de tweede golfquote:Op vrijdag 18 december 2020 15:34 schreef Confetti het volgende:
Tegnell mag wel eens strafrechtelijk onderzocht worden. Het is ongekend brutaal en arrogant om wat de hele wereld doet niet over te nemen en de bevolking als een soort proefkonijn te gebruiken. Gegokt en verloren, zeker nu er een vaccin komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |