abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_196097185
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 13:36 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Vergeet Faröerna niet. Ondertussen denk ik trouwnes dat Ierland en Denemarken de goede kant opgaan. In Estland lijkt er ook nog weinig echt aan de hand. De rest van Europa is vreselijk inderedaad.
Oh ja, had dat niet goed gezien. Hopelijk lezen ze hier niet mee. :P

volgens deze cijfers wordt het verschil tussen het duo Zweden-Litouwen en Denemarken nu weer groter trouwens:
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
pi_196204449
Het is nog steeds zorgelijk in Zweden. Ondertussen is een groot deel van het land terug naar veel van de maatregelen van het voorjaar, al is de bovenbouw van middelbare scholen nu nog open. In Skåne (zeg maar de semi-Denen rond Malmö), waar maatregelen eerder werden genomen dan in bijvoorbeeld Stockholm lijkt er nu afvlakking te zijn in het aantal gevallen. Als die afvlakking volkgende week overal te zien zou zijn, dan mag Zweden complimenten krijgen, want dan lijkt de piek toch een stuk lager dan in de meeste landen van Europa (Noorwegen, Denemarken, Finland, Estland en Ierland doen het beter, maar die doen het gewoon heel goed).

Het toont wel aan dat je stijging in ziekenhuisopnames en sterfgevallen nu echt wel kunt zien aankomen op basis van het aantal positieve tests en dat Zweden inderdaad een paar weken eerder had kunnen ingrijpen omdat de stijging in positieve tests toen al heel duidelijk was. Nog steeds greep Zweden op een vergelijkbaar moment in de curve in als Duitsland en veel eerder dan bijvoorbeeld Nederland.
  Moderator maandag 16 november 2020 @ 19:50:30 #153
236264 crew  capricia
pi_196275924
twitter
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
pi_196277042
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2020 19:50 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]
Bibliotheken niet. Fopmaatregelen of weten die Zweden meer dan wij?
  Moderator maandag 16 november 2020 @ 21:10:03 #155
236264 crew  capricia
pi_196277346
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 20:54 schreef VoMy het volgende:

[..]

Bibliotheek idem als deze 2 weken in NL.

Het valt me wel op dat van zuid naar noord Europa de maatregelen van zeer stringent directief naar meer adviserend en minder ingrijpend gaan.

Persoonlijk plaats ik ons NL in de Noordelijke regionen.
Maar dat zullen anderen hier anders ervaren.
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
  maandag 16 november 2020 @ 21:50:44 #156
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_196278065
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2020 21:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Het valt me wel op dat van zuid naar noord Europa de maatregelen van zeer stringent directief naar meer adviserend en minder ingrijpend gaan.

In Australie en Nieuw-Zeeland gooien ze zonder met de ogen te knipperen het hele land maanden in lockdown dus dit lijkt een rake observatie.
It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen.
pi_196282817
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 20:54 schreef VoMy het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2020 21:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ze gooien ze niet dicht hè? Ze adviseren alleen om daar niet met z'n allen heen te gaan.

Het is verder inderdaad zo dat verschillende landen een verschillende mate van strengheid hebben, maar dat ze wel allemaal hetzelfde effect proberen te bereiken. In Zweden is het vertrouwen tussen overheid en burger wellicht groter dan in andere landen, of is dwang door de overheid helemaal niet normaal. Dit in tegenstelling tot zuid-Europese landen waar historisch gezien het katholicisme, fascisme en communisme (dus drie verschillende smaken van collectivisme) invloedrijk waren.

Het is trouwens allemaal heel betrekkelijk, ik was zelf vorige maand in Portugal. Daar is al maanden een mondkapjesplicht (sinds kort ook buiten) die strikt wordt gehandhaafd. Je komt daar echt geen winkel of restaurant in zonder mondkapje, omdat het personeel je er direct op wijst. En anders wordt er wel streng gecontroleerd door de marechaussee, dat zijn wel even wat andere types dan die boa's hier.

Alleen dan gaan ze vervolgens wel 8 man uit verschillende huishoudens uitnodigen in een klein appartementje waar iedereen handen schudt, knuffelt en zoent en waar je natuurlijk nooit afstand kunt houden. En daar blijven restaurants en cafés gewoon open, zelfs in de tweede lockdown (behalve in het weekend sinds deze maand, dan is wel echt alles dicht). Dus je moet thuisblijven van de overheid maar je mag nog wel naar een restaurant, als iemand het nog kan volgen.

In veel van die 'strenge' landen zouden ze keihard lachen als de overheid zou zeggen dat je niet meer dan drie mensen thuis mag uitnodigen en dat je geen fysiek contact meer moet hebben. Terwijl wij het heel normaal vinden om etentjes met een grote vriendengroep even te laten zitten, en over het algemeen geen handen meer schudden. En daar zijn ze erg huiverig om de restaurants weer dicht te knallen zoals in de eerste golf wel het geval was, terwijl het hier blijkbaar als laaghangend fruit wordt gezien (hopelijk komen ze daar nog op terug, want het is erg zuur voor de branche).

Toen was Portugal erg streng en werd het lage aantal besmettingen en doden gezien als een 'wonder', dankzij het test- en traceerbeleid, de gehoorzaamheid van de burger aan de overheid, en natuurlijk de magische mondkapjes. Nu in de tweede golf hebben ze inmiddels meer besmettingen en doden per dag dan Nederland, maar op een kleinere bevolking. Net als hier is de saamhorigheid nu weg en verdedigt iedereen z'n eigen belang, en gaan mensen gewoon weer doen waar ze zin in hebben. En ligt de overheid van alle kanten zwaar onder vuur terwijl iedereen eerst nog achter de premier aanliep.

Is wat offtopic voor Zweden maar het is wel interessant als vergelijkingsmateriaal tussen het uiterste noorden en zuiden van Europa. En relevant voor iedereen die denkt dat er 'simpele' oplossingen zijn zoals testen-testen-testen en mondkapjes. Uiteindelijk komen alle landen vanzelf aan de beurt. En dat geldt trouwens ook voor Zweden, waar het grootste pluspunt is dat ze in ieder geval geen harde repressie gebruiken. Maar de voorspelling dat de tweede golf daar milder zou zijn door de opgebouwde immuniteit komt in ieder geval niet uit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vasilevski op 17-11-2020 10:00:35 ]
pi_196283603
Het is denk ik vooral goed dat fouten worden toegegeven en men beleid aanpast. Aanbevelingen in Zweden worden door veel mensen als wetten gezien trouwens, er staat alleen geen straf op. (Zo is in Zweden ook J-walking verboden, maar er staat geen straf op).

Ik weet trouwens niet zeker of de nieuwe maatregelen mogelijk zijn. Ik had verwacht dat met de maatregelen die eind oktober in veel gebieden zijn genomen, dat als ze effectief zijn, de piek van het aantal nieuwe besmettingen deze week zou zijn. Maar dan nog: beter iets te veel ingrijpen dan te weinig nu.

Verder is het irritant hoe ook mensen die verstand van zaken hebben blijven roepen hoe slecht Zweden het doet in vergelijking met de Scandinavische buren. Het is waar dat Zweden het slecht doet in vergelijking met die landen, maar dat doen ongeveer alle landen in Europa (misschien met uitzondering van Ierland en Estland). En al die andere landen in Europa doen het weer slecht in vergelijking met Zweden (misschien dat Duitsland en Letland nog vergelijkbaar zijn). Straks krijg je waarschijnlijk weer een explosie van mensen die wijzen op de grote hoeveelheid nieuw gemelde doden in Zweden (daarbij vergetend dat de afgelopen drie dagen geen nieuwe updates zijn geweest en dat vandaag en morgen de sterfgevallen sinds vrijdag worden gemeld).
  dinsdag 17 november 2020 @ 20:41:17 #159
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_196292967
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 09:52 schreef Vasilevski het volgende:
Maar de voorspelling dat de tweede golf daar milder zou zijn door de opgebouwde immuniteit komt in ieder geval niet uit.
Ik weet niet naar welke grafiek jij kijkt, maar als ik kijk naar het aantal doden die vallen in Zweden, dan valt dat natuurlijk wel degelijk mee.

Als je kijkt naar positieve testen zijn die inderdaad hoog, maar je ziet niet de 'spike' in aantal doden zoals je dat in andere landen wel ziet.

In landen in Europa, en dan met name het zuiden, zie je overal waar men een harde lockdown voerde, dus met verplicht binnenblijven van mensen, nu dat het dodenaantal ook explodeert.
Dat feit moet je ook meenemen in de effectiviteit van lockdowns, natuurlijk met een lockdown krijg je de cijfers naar beneden op korte termijn, maar je bent nog steeds heel kwetsbaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 09:52 schreef Vasilevski het volgende:
Het is trouwens allemaal heel betrekkelijk, ik was zelf vorige maand in Portugal. Daar is al maanden een mondkapjesplicht (sinds kort ook buiten) die strikt wordt gehandhaafd. Je komt daar echt geen winkel of restaurant in zonder mondkapje, omdat het personeel je er direct op wijst. En anders wordt er wel streng gecontroleerd door de marechaussee, dat zijn wel even wat andere types dan die boa's hier.
Nu ben ik ook in Lissabon geweest 1,5 week geleden in verband met wat voorbereidingen voor wat werk in Brazilië. (Dat is overigens niet mijn idee, maar voor mijn werkgever inderdaad zeer interessant).
De mondkapjesplicht in winkels of restaurants is er inderdaad en iedereen heeft deze over het algemeen wel op. Buiten is het alleen verplicht op plekken waar geen afstand gehouden kan worden.
De 'strikte' handhaving zie je in shopping malls waar beveiliging rondloopt, maar in kleinere restaurants viel dat allemaal wel mee. En buiten, ik ben diverse agenten en de GNR tegengekomen en ik heb geen enkele opmerking gekregen, zoals de lokale contactpersonen mij aangaven, de politie is er helemaal niet mee bezig als ze er zelf niet iets aan kunnen verdienen.
Waar ik me wel aan kan ergeren, in de luchthaven is een lounge, daar mag je alleen in het restaurant gedeelte eten en drinken. Dat klinkt logisch, maar het restaurant gedeelte is 1/4 van de totale lounge, met als gevolg dat iedereen daar zat, terwijl als je de hele lounge zou gebruiken iedereen veel beter gespreid zat. Protocollen gemaakt compleet zonder toetsing met de werkelijkheid.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_196293891
Over Zweden: ik had eerlijk gezegd niet de dodentallen gezien, had om de een of andere reden het idee dat die ook wel zouden meestijgen, of dat er sowieso wel een goede reden zou zijn dat ze nu wel strengere maatregelen nemen. Maar dat is vooralsnog inderdaad niet het geval. En inderdaad veel minder dan b.v. Portugal met vergelijkbaar aantal besmettingen (weet niet of je die twee verder moet vergelijken). Goed nieuws in ieder geval!

Interessante ervaringen uit Portugal ook! ^O^ Ik was nog benieuwd inderdaad hoe het nu zat met die verplichting buiten. Heb Braziliaanse vrienden in Porto die me vertellen dat het overal buiten verplicht zou zijn, en die hem dus ook overal dragen. Maar inderdaad als je dan zelf gaat lezen, zie je dat het alleen verplicht is "op plekken waar geen afstand kan worden gehouden". Ja ga dat maar eens handhaven als politie zijnde. :')

Ik kan me wel voorstellen dat de overheid daar ook gewoon een beetje bluft zodat toch veel mensen het ding te allen tijde gaan dragen, anders kan ik het niet verklaren. Toen ik er was (voor deze nieuwe regel) droegen veel mensen er al eentje buiten. Heb wel in Aveiro een opmerking gehad van een oude dame die vond dat ik ook op de bushalte (in de open lucht) een mondkapje moest dragen, terwijl die regel over 'buiten' toen nog niet geldig was. Is trouwens superkut als je in het najaar van b.v. een metro/bus naar het treinstation moet, 10 seconden buiten in de stortregen in Porto is al genoeg om je masker zo nat te maken dat je het eigenlijk weg moet flikkeren, maar dat doen ze dus niet. :') Volgens mij lopen ze daar met het natte weer en het niet-vervangen van mondkapjes gewoon met geweldige incubators voor allerlei virussen rond te snotteren. Je ziet gewoon de snotplekken in je mondkapje na enige tijd. Gatverdamme!

Heb op het vliegveld van Lissabon volgens mij in datzelfde gedeelte gezeten. Lange overstap, mijn vlucht van Porto naar Amsterdam was binnen een uurtje na boeking geannuleerd en vervangen door een vlucht met overstap. TAP. :') Lekker 2 uur daar met boek en flesje water gezeten zonder mondkapje, zolang je maar zit maakt het ze niet meer zoveel uit.

Ga jij zelf ook naar Brazilië of dat verder niet meer? Ben wel benieuwd hoe het daar nu 'on the ground' is, zit eraan te denken om volgend jaar heen te gaan. Je komt er nu wel weer in en die president vindt mondkapjes voor mietjes, maar de deelstaten zullen wel hun eigen plan trekken.
pi_196361174
quote:
Van maandag 2 november tot en met zondag 15 november telde Zweden 550 besmettingen per 100 000 inwoners. De curve stijgt de laatste dagen exponentieel. Vanuit de ziekenhuizen klinken steeds vaker noodkreten dat ze het aantal patiënten niet meer aankunnen.

Geen alcohol na 22 uur
En dus neemt ook Zweden nu strengere maatregelen. Vanaf maandag mogen in Zweden maximaal acht mensen tegelijk samenkomen in de publieke ruimte. Er gelden bepaalde uitzonderingen op die regel als aanwezigen vaste zitplaatsen toegewezen krijgen en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Er komt ook een verbod op de verkoop van alcohol in cafés en restaurants na 22 uur. In supermarkten kan je in Zweden sowieso geen alcohol kopen en de staatswinkels die dat wel doen, sluiten om 18 uur de deuren.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)nu-toch-maatregelen/
  zondag 22 november 2020 @ 21:34:29 #162
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_196369690
quote:
In het artikel;
Professor Nele Brusselaers
Heel verhaal over mondmaskers.

Zucht.

Dat is dat mokkel die voor haar veiligheid naar België ging omdat men daar wel mondmaskers gebruiken. Nou we zien wat het gebracht heeft in België....

Het is ook niet voor niets dat de VRT dit brengt, want die laten de virologen vrijuit op de zender praten over doemscenario's en zijn niet weg om wat propaganda te brengen door mondmaskers te pas en te ompas erbij te halen.

Het moet nu vooral lijken dat Zweden een hele grote ommezwaai maakt. Maar in Zweden zijn veel minder beperkingen dan in landen die wel erg strenge maatregelen volgen.
Ik verwacht dat het aanstaande vaccin aan de basis staat van deze dwingende adviezen van de Zweedse regering.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')