abonnement Unibet Coolblue
pi_195224207
Helemaal hip: kristallen in huis. Ze zouden goed zijn voor de energie en sfeer en hun trilling (iedere soort heeft z'n eigen trilling) heeft een gunstig effect op mens en dier. Klinkt mij best goed in de oren, to be TRU (woordgrapje :@), en sommige zijn prachtig. Denk aan zo'n paarse amethist geode: niets mis mee. Maar of dat komt door de speciale eigenschappen die eraan worden toegeschreven of omdat ik 'm gewoon mooi vindt, dat weet ik eigenlijk niet.

Iedere ruimte heeft zo zijn eigen 'speciale stenen', zo leert mij een rondgang op internet:

• Huiskamer: bergkristal, amethist en rozenkwarts (zuiverend en bevorderend voor de communicatie)
• Slaapkamer: maansteen, rozenkwarts en celestien (veiligheid, ontspanning en rust)
• Werkplek: zwarte toermalijn, fluoriet, citrien (straling, concentratie, positieve energie)
• Keuken: aventurijn, rozenkwarts (kalmerend, zuiverend)

Ik ben er eens op gaan letten en zie ze steeds vaker opduiken, en niet alleen bij oma of bij een zweverige oudtante. Ze staat ook 'gewoon' in de winkel ter decoratie en zelfs m'n tandarts heeft er een op de vensterbank.
Zelf heb er een aantal, maar voornamelijk gepolijste exemplaren en klein van stuk. Houd van de glans en de kleur. Normaal gesproken liggen ze ergens in een doos, maar mijn kleuter heeft ze onlangs gevonden, dus liggen ze weer in de huiskamer :)

Heb jij kristallen in huis & waarom?

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 23 september 2020 @ 21:04:44 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195224302
Ik heb ergens een zakje gepolijste kristallen en halfedelstenen liggen omdat ik ooit, lang geleden, het idee had om ze te gaan verzamelen. Ik had een periode in mijn leven dat ik vond dat ik ook een verzameling moest hebben, anders was je leven net compleet :')

Maar nee, heilzame werking of kosmische trillingen enzo... Daar geloof ik niet in.

[ Bericht 2% gewijzigd door herverwijderd op 23-09-2020 21:44:01 ]
pi_195224429
Natelie, ik weet niet hoever je bereid bent te gaan...

maar je bent goed begonnen.

pi_195224530
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:04 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb ergens een zakje gepolijste kristallen en halfedelstenen liggen omdat ik ooit, lang geleden, het idee had om ze te gaan verzamelen. Ik had een periode in mijn leven dat ik vond dat ik ook een verzameling moest hebben, anders was je leven net compleet :')

Maar nee, heilzame werking of kosmische trillingen enzo... Daar geloof ik niet in.
Verklaar Quartz Radio, of Pïezeo dan eens?
pi_195224726
Ah, fijn! een topic over kristallen. Ben paar jaar geleden op Lanzarote geweest en daar heb ik van die groene stenen gekocht. Olivijn heten die. Die worden ook geneeskrachtige gaven toegedicht.

'Peridot (Olivijn) is een beschermende edelsteen voor de aura. Hij verwijdert en neutraliseert vergiften op alle niveau's en opent, reinigt en activeert het hart- en zonnevlecht chakra. Peridot werkt bijzonder krachtig en diep door, voornamelijk op de processen van het hartchakra. Hij kan dit zowel in de diepte als de hoogte verder openen. Dit kristal heft negatieve patronen en oude vibraties op, helpt bestemming en spirituele doel te begrijpen en brengt zelfvertrouwen. Daardoor komen ook de nodige zuiverings en loslaatprocessen aan de oppervlakte, wat een gunstig effect heeft op het verder openen van het Hart en een hoger bewustzijn.

Dit kristal heft negatieve patronen en oude vibraties op, helpt bestemming en spirituele doel te begrijpen. Hij helpt je wanneer je niet goed kunt concentreren, steeds van je standpunten afwijkt of je krachten niet goed kunt verinnerlijken. Hij schenkt inspiratie en nieuwe ideeën. De edelsteen brengt zelfvertrouwen. Zorgen, schuld of obsessies worden opgeruimd en jaloezie, wrok, woede en stress worden verlicht. Peridot edelsteen helpt noodzakelijke veranderingen door te voeren, bevordert psychische helderheid en welzijn en is gericht op het bereiken van spirituele waarheid. Fouten kunnen worden toegegeven en het helpt om verantwoordelijkheid voor het eigen leven te nemen.

Fysieke werking
Peridot heeft een opwekkend effect en het versterkt de stofwisseling. De edelsteen is goed voor de huid, het hart, de thymus, de longen, galblaas, milt, darmkanaal, ogen en maagzweren. Hij helpt bij evenwichtsstoornissen, duizeligheid en astma. Op de buik geplaatst ondersteunt het bevallingen door de spiercontracties te versterken terwijl hij de pijn verlicht. Peridot brengt bipolaire stoornissen in evenwicht en overwint hypochondrie.

Algemene informatie
Olivijn, ook bekend als Peridot en Chrysoliet, is Magnesium-IJzer-Silicaat. De intensiteit van de groene kleur hangt af van het aanwezige IJzer in de steen'.

https://elohim-edelstenen.nl/olivijn
pi_195224854
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:26 schreef Lavenderr het volgende:
Ah, fijn! een topic over kristallen. Ben paar jaar geleden op Lanzarote geweest en daar heb ik van die groene stenen gekocht. Olivijn heten die. Die worden ook geneeskrachtige gaven toegedicht.

'Peridot (Olivijn) is een beschermende edelsteen voor de aura. Hij verwijdert en neutraliseert vergiften op alle niveau's en opent, reinigt en activeert het hart- en zonnevlecht chakra. Peridot werkt bijzonder krachtig en diep door, voornamelijk op de processen van het hartchakra. Hij kan dit zowel in de diepte als de hoogte verder openen. Dit kristal heft negatieve patronen en oude vibraties op, helpt bestemming en spirituele doel te begrijpen en brengt zelfvertrouwen. Daardoor komen ook de nodige zuiverings en loslaatprocessen aan de oppervlakte, wat een gunstig effect heeft op het verder openen van het Hart en een hoger bewustzijn.

Dit kristal heft negatieve patronen en oude vibraties op, helpt bestemming en spirituele doel te begrijpen. Hij helpt je wanneer je niet goed kunt concentreren, steeds van je standpunten afwijkt of je krachten niet goed kunt verinnerlijken. Hij schenkt inspiratie en nieuwe ideeën. De edelsteen brengt zelfvertrouwen. Zorgen, schuld of obsessies worden opgeruimd en jaloezie, wrok, woede en stress worden verlicht. Peridot edelsteen helpt noodzakelijke veranderingen door te voeren, bevordert psychische helderheid en welzijn en is gericht op het bereiken van spirituele waarheid. Fouten kunnen worden toegegeven en het helpt om verantwoordelijkheid voor het eigen leven te nemen.

Fysieke werking
Peridot heeft een opwekkend effect en het versterkt de stofwisseling. De edelsteen is goed voor de huid, het hart, de thymus, de longen, galblaas, milt, darmkanaal, ogen en maagzweren. Hij helpt bij evenwichtsstoornissen, duizeligheid en astma. Op de buik geplaatst ondersteunt het bevallingen door de spiercontracties te versterken terwijl hij de pijn verlicht. Peridot brengt bipolaire stoornissen in evenwicht en overwint hypochondrie.

Algemene informatie
Olivijn, ook bekend als Peridot en Chrysoliet, is Magnesium-IJzer-Silicaat. De intensiteit van de groene kleur hangt af van het aanwezige IJzer in de steen'.

https://elohim-edelstenen.nl/olivijn
Ah fijn, een hele boel uit de duim gezogen bullshit!
Als je dit in gecontroleerde omgeving kunt bewijzen ligt een nobelprijs voor het oprapen. Tot dan, niets meer dan bullshit.
pi_195224923
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:30 schreef Alfje het volgende:

[..]

Ah fijn, een hele boel uit de duim gezogen bullshit!
Als je dit in gecontroleerde omgeving kunt bewijzen ligt een nobelprijs voor het oprapen. Tot dan, niets meer dan bullshit.
Ook hoi en lucht het op? :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 23 september 2020 @ 21:35:02 #8
74056 crew  ToT
pi_195224951
Heb een mega grote verzameling, puur voor de sier.
Heb in het verleden wel het één en ander mee geprobeerd, maar in combinatie met Reiki.
Ben met de stenen gestopt omdat ik de Reiki puur wil houden (het doet wat het moet doen) en ik ook niet zo heel veel in de helende werking van de stenen geloof. Vroeger werden die stenen vermalen en moest men het poeder opdrinken voor de werking, maar toen ze zeldzamer begonnen te worden, kon je ze blijkbaar ineens ook om je nek dragen voor een helende werking.
Da's dus een stap van een chemische werking in je lichaam naar één of andere energetische werking waar men voorheen nog niet aan gedacht had tot de stenen zeldzaam begonnen te worden?
Dus ja, wel wat mee geprobeerd, maar om verschillende redenen van af gestapt. :)
Een deel van mijn collectie is inmiddels ook verkocht trouwens.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 23 september 2020 @ 21:35:44 #9
74056 crew  ToT
pi_195224967
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:30 schreef Alfje het volgende:

[..]

Ah fijn, een hele boel uit de duim gezogen bullshit!
Als je dit in gecontroleerde omgeving kunt bewijzen ligt een nobelprijs voor het oprapen. Tot dan, niets meer dan bullshit.
Copy & paste je dit in alle TRU topics of zo?
pi_195225132
quote:
80s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:35 schreef ToT het volgende:

[..]

Copy & paste je dit in alle TRU topics of zo?
Zou best een goed idee zijn als het forum dat automatisch deed.
Het heeft niet zozeer met opluchten te maken, maar met het feit dat kwakzalverij niet alleen oplichting is, maar ook nog eens gevaarlijk kan zijn omdat mensen met serieuze aandoeningen niet naar de juiste dokter gaan.
  woensdag 23 september 2020 @ 21:43:47 #11
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195225139
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:16 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Verklaar Quartz Radio, of Pïezeo dan eens?
Zou niet weten hoe, maar ik zal mijn post even editten want ik snap je punt geloof ik.
pi_195225183
quote:
81s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:43 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Zou niet weten hoe, maar ik zal mijn post even editten want ik snap je punt geloof ik.
Je edit is nog verwarrender :D

Als iets bewezen is zijn het dat kristallen cosmische trillingen kunnen vertalen... dat heet Radio.
  woensdag 23 september 2020 @ 21:46:25 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195225186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:26 schreef Lavenderr het volgende:
Hij verwijdert en neutraliseert vergiften op alle niveau's
Het is die steen die ze in Harry Potter gebruiken, een bezoar!

Flauw, sorry :P
pi_195225197
Kheb al jaren een biostabil. ^O^
  woensdag 23 september 2020 @ 21:47:10 #15
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195225205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:46 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Je edit is nog verwarrender :D

Als iets bewezen is zijn het dat kristallen cosmische trillingen kunnen vertalen... dat heet Radio.
Oh well.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 23 september 2020 @ 22:27:03 #16
74056 crew  ToT
pi_195225914
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:43 schreef Alfje het volgende:

[..]

Zou best een goed idee zijn als het forum dat automatisch deed.
Het heeft niet zozeer met opluchten te maken, maar met het feit dat kwakzalverij niet alleen oplichting is, maar ook nog eens gevaarlijk kan zijn omdat mensen met serieuze aandoeningen niet naar de juiste dokter gaan.
Ik snap je punt heel goed hoor! :Y
Zelf ga ik in de eerste instantie ook gewoon naar de huisarts, maar ik heb op alternatief gebied ook wel genoeg meegemaakt om te kunnen weten dat je daar ook doorbraken mee KUNT krijgen.
Ik zou er alleen absoluut nooit op vertrouwen.
Mocht je kwalen hebben waarbij directe ingreep niet van levensbelang is of je hebt iets waarvan de artsen zeggen dat je er maar mee zult moeten leren leven; ga dan gerust ff je wat op de alternatieve weg oriënteren, maar laat je niet uitkleden door charlatans die roepen dat ze je gegarandeerd van je kwaal af kunnen helpen als je maar vaak genoeg langs blijft komen en allerlei dure sessies moet gaan dokken.
pi_195226086
Ik heb zelf een aantal amethisten, bergkristal en lapis lazuli. Of ze nu een bepaalde werking hebben, geen idee, maar ik vind ze vooral mooi. Vroeger heb ik wel eens een tijdje een amethist bij me gedragen :)

We hebben er geen in huis staan voor goede energie, al staan er wel twee in vitrinekast in de huiskamer.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195226236
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:10 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Natelie, ik weet niet hoever je bereid bent te gaan...

maar je bent goed begonnen.

Je gelooft toch niet werkelijk dat deze man iets nuttigs te vertellen heeft? Binnen 10 minuten heeft hij zoveel nonsens verteld die direct wordt tegengesproken door alles wat we van basis natuurkunde weten dat het ronduit lachwekkend is.
pi_195226566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 22:45 schreef Alfje het volgende:

[..]

Je gelooft toch niet werkelijk dat deze man iets nuttigs te vertellen heeft? Binnen 10 minuten heeft hij zoveel nonsens verteld die direct wordt tegengesproken door alles wat we van basis natuurkunde weten dat het ronduit lachwekkend is.
Wat vind jij eigenlijk leuk aan TRU dat je deze negativiteit hier komt posten? Dit boeit je blijkbaar helemaal niet maar laat het dan aan de mensen die het wél boeiend vinden. Kijk, ik begrijp dat je het allemaal quatsch vindt, maar andere mensen niet. En dat is toch prima?
pi_195226918
Niks mis me een goede dosis fantasie, zolang mensen maar in de gaten hebben dat het fantasie is. Dat het quatsch is, is geen mening, het is aantoonbaar onjuist wat de man vertelt en ik heb hierboven al aangegeven waarom ik dat onwenselijk en zelfs potentieel gevaarlijk acht.
pi_195230361
quote:
80s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:35 schreef ToT het volgende:
Heb een mega grote verzameling, puur voor de sier.
Heb in het verleden wel het één en ander mee geprobeerd, maar in combinatie met Reiki.
Ben met de stenen gestopt omdat ik de Reiki puur wil houden (het doet wat het moet doen) en ik ook niet zo heel veel in de helende werking van de stenen geloof. Vroeger werden die stenen vermalen en moest men het poeder opdrinken voor de werking, maar toen ze zeldzamer begonnen te worden, kon je ze blijkbaar ineens ook om je nek dragen voor een helende werking.
Da's dus een stap van een chemische werking in je lichaam naar één of andere energetische werking waar men voorheen nog niet aan gedacht had tot de stenen zeldzaam begonnen te worden?
Dus ja, wel wat mee geprobeerd, maar om verschillende redenen van af gestapt. :)
Een deel van mijn collectie is inmiddels ook verkocht trouwens.
Ik heb ook periodes gehad dat ik kettingen van halfedelstenen heb gedragen. Van die hangers met geboortestenen enzo, maar ik moest ze wel mooi vinden. Ik ga niet een ketting dragen, die ik eigenlijk nooit zelf zou uitkiezen, omdat het toevallig m'n geboortesteen was.
Ik geloof niet direct in die heilzame werking, maar ik geloof wel dat als je bepaalde stenen mooi vind & ze daarom in je huis wilt zetten & er blij van wordt, dat het ook niet verkeerd is. Het kan geen kwaad verder.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 september 2020 @ 10:39:39 #22
74056 crew  ToT
pi_195230404
quote:
88s.gif Op donderdag 24 september 2020 10:36 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik heb ook periodes gehad dat ik kettingen van halfedelstenen heb gedragen. Van die hangers met geboortestenen enzo, maar ik moest ze wel mooi vinden. Ik ga niet een ketting dragen, die ik eigenlijk nooit zelf zou uitkiezen, omdat het toevallig m'n geboortesteen was.
Ik geloof niet direct in die heilzame werking, maar ik geloof wel dat als je bepaalde stenen mooi vind & ze daarom in je huis wilt zetten & er blij van wordt, dat het ook niet verkeerd is. Het kan geen kwaad verder.
Een tante van me schoot half in paniek toen ze zag dat ik zo veel stenen had: "Het zijn allemaal entiteiten, en die entiteiten kunnen misschien onderling niet met elkaar overweg!"
Iemand anders vertelde me dat je ze op zich wel bij elkaar kon zetten, zolang ze elkaar maar niet aanraakten.
Dan moet je ze weer reinigen met stromend water en laden met maanlicht of whatever voor dat soort steen het beste was. (Water voor doorzichtige stenen, zon voor iets troebelere stenen, maan voor nog troebelere en begraven in aarde voor volledig ondoorzichtige stenen.)
pi_195230672
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:43 schreef Alfje het volgende:

[..]

Zou best een goed idee zijn als het forum dat automatisch deed.
Het heeft niet zozeer met opluchten te maken, maar met het feit dat kwakzalverij niet alleen oplichting is, maar ook nog eens gevaarlijk kan zijn omdat mensen met serieuze aandoeningen niet naar de juiste dokter gaan.
Qua dat eerste: met zo'n mening stel ik voor dat je TRU voortaan achterwege laat :Y
Qua de rest: ik geloof niet dat érgens staat we wij hier niet naar de arts gaan als we ziek zijn, maar ik krijg wel een idee van hoe je denkt over de mensen die hier posten. Laat ik meteen maar even zeggen dat we hier nergens beweren kanker te kunnen genezen met een paar steentjes. Dus opmerkingen als bullshit, kwakzalverij & oplichting kun je achterwege laten. Maar idd, dit is wel een topic met een TRU-inslag. Daarom staat-ie ook in TRU.

Een tegengeluid is prima, maar we gaan respectvol om met elkaar hier.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195230793
quote:
80s.gif Op donderdag 24 september 2020 10:39 schreef ToT het volgende:

[..]

Een tante van me schoot half in paniek toen ze zag dat ik zo veel stenen had: "Het zijn allemaal entiteiten, en die entiteiten kunnen misschien onderling niet met elkaar overweg!"
Iemand anders vertelde me dat je ze op zich wel bij elkaar kon zetten, zolang ze elkaar maar niet aanraakten.
Dan moet je ze weer reinigen met stromend water en laden met maanlicht of whatever voor dat soort steen het beste was. (Water voor doorzichtige stenen, zon voor iets troebelere stenen, maan voor nog troebelere en begraven in aarde voor volledig ondoorzichtige stenen.)
Je arme tante zag je collectie & had meteen een rustgevend steentje nodig ;)
Entiteiten? Die is nieuw voor me. Is je tante er veel mee bezig? Het klinkt wel vergezocht om entiteiten te verbinden aan edelstenen/kristallen. Heeft ze nog verteld hoe ze aan die zienswijze komt?

Evenals dat je ze niet niet tegen elkaar aan mag leggen. Die kende ik ook nog niet. Ze liggen hier allemaal in en doosje & worden alleen 'gewassen' als dochterlief wil zien 'hoe mooi ze glimmen in het water'. :@
Opladen met maanlicht... ja, och, weet je: het kan verder geen kwaad om stenen een nachtje buiten te leggen of even schoon te maken. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat je ze door de wierrook moet halen en dat snap ik dan niet zo goed. Waarom zou je dat doen? Deed je dat ook met je eigen stenen, dat reinigen en laden?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195230813
Ik had bij mijn eerste reactie niet opgelet in welk subforum het stond aangezien ik er via "actieve topics" binnenkwam. Denk dat het voldoende duidelijk is hoe ik erover denk en zal verder het idee van het subforum respecteren. Geniet vooral van deze mooie stenen en laat je niet teveel meeslepen door pseudo-wetenschappelijke onzin zou ik zeggen en vooral veel plezier!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 september 2020 @ 11:26:33 #26
74056 crew  ToT
pi_195231008
quote:
88s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:06 schreef Natalie het volgende:

[..]

Je arme tante zag je collectie & had meteen een rustgevend steentje nodig ;)
Entiteiten? Die is nieuw voor me. Is je tante er veel mee bezig? Het klinkt wel vergezocht om entiteiten te verbinden aan edelstenen/kristallen. Heeft ze nog verteld hoe ze aan die zienswijze komt?

Evenals dat je ze niet niet tegen elkaar aan mag leggen. Die kende ik ook nog niet. Ze liggen hier allemaal in en doosje & worden alleen 'gewassen' als dochterlief wil zien 'hoe mooi ze glimmen in het water'. :@
Opladen met maanlicht... ja, och, weet je: het kan verder geen kwaad om stenen een nachtje buiten te leggen of even schoon te maken. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat je ze door de wierrook moet halen en dat snap ik dan niet zo goed. Waarom zou je dat doen? Deed je dat ook met je eigen stenen, dat reinigen en laden?
De kinderen van die tante zijn heel spiritueel en zij heeft het er wat van overgenomen. :P

@ wierrook; dat is om ze te reinigen. Kan met stromend water, kan met wierrook.
Dat doe je vooral als je ze een tijdje gebruikt hebt of als een ander persoon ze heeft aangeraakt.
Daarna dus opladen om hen weer helende energie te geven. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 september 2020 @ 11:26:52 #27
74056 crew  ToT
pi_195231011
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:09 schreef Alfje het volgende:
Ik had bij mijn eerste reactie niet opgelet in welk subforum het stond aangezien ik er via "actieve topics" binnenkwam. Denk dat het voldoende duidelijk is hoe ik erover denk en zal verder het idee van het subforum respecteren. Geniet vooral van deze mooie stenen en laat je niet teveel meeslepen door pseudo-wetenschappelijke onzin zou ik zeggen en vooral veel plezier!
^O^ Top!
  donderdag 24 september 2020 @ 11:31:19 #28
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195231068
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 20:59 schreef Natalie het volgende:

Heb jij kristallen in huis & waarom?
Ja; omdat ik een geoloog ben.
Huilen dan.
pi_195231117
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja; omdat ik een geoloog ben.
Echt? Interessant!
Kun je misschien kort uitleggen waar je je momenteel mee bezig houdt? (of tenminste, evt. wat je deed voor Covid-19 ons ging beperken in onze vrijheid)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  donderdag 24 september 2020 @ 14:27:50 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195233633
quote:
88s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:34 schreef Natalie het volgende:

[..]

Echt? Interessant!
Kun je misschien kort uitleggen waar je je momenteel mee bezig houdt? (of tenminste, evt. wat je deed voor Covid-19 ons ging beperken in onze vrijheid)
Ja hoor. Ik heb me de laatste tijd beziggehouden met de (re)kristallisatie van zirkonen (ook gekend als edelsteen) en het dateren daarvan. Een zirkoon heeft als chemische formule ZrSiO4, maar laat het nu zo zijn dat uraniumatomen (U) en zirkoniumatomen (Zr) behoorlijk op elkaar lijken. Zo kan het gebeuren dat een uraniumatoom de plek van een zirkoniumatoom inpikt, waardoor uranium als sporenelement aanwezig is in zirkonen.

Zoals je waarschijnlijk weet kent uranium een aantal radioactieve isotopen, en eenmaal in het kristal vervallen die uraniumatomen via een paar stapjes naar verschillende isotopen van lood (wanneer er veel uranium aanwezig is kan vrijgekomen straling ook het kristal beschadigen) dat normaal eigenlijk niet in de kristalstructuur van zirkonen past. De twee uranium-lood vervalreeksen maken het mogelijk dat je deze mineralen vrij nauwkeurig kan dateren.

Dat kan op meerdere manieren, maar de meestgebruikte is om met een sterke laser gaten in het mineraal te blazen waardoor de losse atomen vrijkomen ("laser ablation"). Vervolgens wordt dat gas naar een massaspectrometer geleid waarmee de verschillende atomen/isotopen "geteld" worden. Op basis van de verhoudingen tussen de verschillende isotopen van uranium (2 isotopen) en lood (4 isotopen) kan je dan de ouderdom bepalen. Nu is de praktijk wat weerbarstiger dan ik hier doe voorkomen en kunnen er op allerlei manieren meetfoutjes en onnauwkeurigheden ontstaan. Ik heb me beziggehouden met de statistische verwerking en doorrekening van die meetfouten en onzekerheden. De verbeterde methode toegepast op bestaande datasets en op nieuwe samples.

Nu is het mooie aan zirkonen dat er een soort zonering optreedt (een beetje vergelijkbaar met boomringen), en dat een kristal in meerdere fases kan groeien. Bijvoorbeeld een eerste kristallisatie bij het afkoelen van een magma, en een tweede groeifase tijdens een latere metamorphe gebeurtenis (= waarbij druk en/of temperatuur toeneemt).

Zie bijvoorbeeld dit exemplaar uit één van de populaties die ik bestudeerd heb:


Het is een beeld verkregen met een elektronenmicroscoop (om preciezer te zijn: je ziet hier de 'backscattered electrons', dat zijn de elektronen uit de elektronenstraal die teruggekaatst worden vanuit het kristal wanneer ze ergens tegenaan botsen). De witte cirkels zijn de plekken waarop gemeten is en zijn 30 micrometer in diameter (voor een indruk van de schaal waarover we het hebben: een haar is zo'n 100 micrometer dik).

Je kan drie domeinen herkennen (let op: dat is iets anders dan de licht/donker-zonering die je ziet):
1) Het (donkergrijze) midden is het oudste stuk en ziet behoorlijk aangetast uit.
2) Het grote middenstuk met duidelijke zonering.
3) De uiterste rand, die er wat rommelig uitziet.

De (zwarte) barsten/scheuren zijn ontstaan tijdens het verwerkingsproces: zo'n kristalletje moet eerst met bruut geweld uit de steen gehaald worden en wordt vervolgens doormidden geslepen. Anders zie je alleen de buitenkant, dus idealiter slijp je precies de helft eraf.

Uit de metingen blijkt dat het eerste domein inderdaad aan verwering onderhevig is geweest: er is namelijk lood en uranium uit 'verdwenen' (in de loop der tijd kunnen elementen zich door het kristalrooster verplaatsen (diffusie noemt men dat) en/of kunnen vloeistoffen een rol spelen). Dat hoeft op zich geen bezwaar te zijn voor datering, en de kern is dan ook gedateerd op zo'n 2.5 miljard jaar.

De rand (met cirkel b) ziet er vrij netjes uit en is gedateerd op ongeveer 1.9 miljard jaar. De buitenste rand is te ver aangetast (en ook wat klein) om fatsoenlijk te kunnen dateren.

Interpretatie: de oude kern is magmatisch (op basis van de verhouding thorium/uranium, maar dat is een beetje een gecompliceerd verhaal) dat daarna een hele tijd aan aantasting onderhevig is geweest, het middenstuk (B) is ontstaan tijdens een tweede magmatische groeifase zo'n 600 miljoen jaar later en de 'rommelige rand' is ontstaan tijdens een derde metamorphe groeifase. Vervolgens kan je kijken wat dat dan weer betekent voor de regionale geologische geschiedenis van het gebied.

Tot zo ver de datering. Nu is één van de projecten waar ik mee bezig was (staat een beetje on hold momenteel) het proces van rekristallisatie in zirkonen: zo'n kristal (of stukken ervan) kan nadat het eenmaal gekristalliseerd is nog veranderen wanneer de omstandigheden juist zijn. De mechanismen daarachter zijn vrij slecht begrepen, maar het is wel belangrijk om daar wat meer inzicht in te verkrijgen omdat die rekristallisatie ook invloed heeft op de verhoudingen uranium, thorium en lood. De elementen op basis waarvan je zo'n ding dus dateert.

Belangrijke vragen zijn:
- Hebben gerekristalliseerde domeinen dezelfde kristallografische oriëntatie als het oorspronkelijke (gezoneerde) zirkoon? Een kristal is geen willekeurig samenraapsel van atomen, maar heeft een bepaalde symmetrie. Met andere woorden: is die symmetrie hetzelfde?
- Wat is de aard van het grensvlak tussen gezoneerde en gerekristalliseerde domeinen. Is dat een compositioneel verschil zonder verandering in kristallografische oriëntatie, of juist wél. Er zijn aanwijzingen dat gerekristalliseerde zirkonen 'poly-kristallijn' zijn (dus uit meerdere kristallen bestaan). Dat zou implicaties hebben voor de temperatuur waarop zo'n zirkoon kan kristalliseren.
- Hoe zit het met "foutjes" in het kristalrooster? Die foutjes in het kristalrooster zijn van grote invloed op de eerdergenoemde diffusie van elementen.
- Wat is de rol van vloeistoffen tijdens rekristallisatie.
- Welke factoren zijn van invloed op rekristallisatie? Denk aan verschillen in beschadiging door radioactief verval of een verschil in sporenelementen.
- Wat zijn de implicaties voor U/Pb-datering?

In de tussentijd vermaak ik me met een ander project, dat gaat over schuifzones. Schuifzones zijn een soort breuken, maar die ductiel (zeg maar 'stroperig') gedrag vertonen. Breuken ken je misschien van de aardbevingen, schuifzones zitten een stukje dieper in de aardkorst waar alles wat warmer is waardoor dingen niet breken maar vervormen. Ik kijk naar de processen die die vervorming accommoderen (waaronder rekristallisatie van verschillende mineralen) en de invloed van vloeistoffen daarop. In het specifiek kijk ik naar een paar schuifzones in de Pyreneeën. Daarbij wil ik ook vaststellen wat de temperatuur was gedurende die vervorming, en wanneer dat plaatsvond (daarover is namelijk nogal wat discussie).

/kort
Huilen dan.
pi_195235045
Dat zal me leren, een wetenschapper vragen om iets kort te beschrijven :')
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  donderdag 24 september 2020 @ 16:37:54 #32
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_195235840
isdatzo is baksteenoloog _O_

Maar.. dat is toch koolstofdatering, als ik het zo even door lees.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 24 september 2020 @ 17:24:40 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195236642
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:37 schreef theguyver het volgende:
isdatzo is baksteenoloog _O_
Ga weg met die fopstenen :{w .
quote:
Maar.. dat is toch koolstofdatering, als ik het zo even door lees.
Nee, daar gaat het over uranium-looddatering. Voor iets meer detail zie deze (misschien iets te beknopte, maar beter krijg ik zo snel niet gevonden) PDF: https://www.earthscope.or(...)ighprecision_UPb.pdf

Koolstofdatering is een andere vorm van radiometrische datering die alleen geschikt is om organisch materiaal te dateren en eigenlijk niet bruikbaar voor geologische toepassingen. Het principe erachter is vrij simpel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Isdatzo op 24-09-2020 17:41:19 ]
Huilen dan.
  vrijdag 25 september 2020 @ 09:11:31 #34
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_195246257
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ga weg met die fopstenen :{w .
[..]

Nee, daar gaat het over uranium-looddatering. Voor iets meer detail zie deze (misschien iets te beknopte, maar beter krijg ik zo snel niet gevonden) PDF: https://www.earthscope.or(...)ighprecision_UPb.pdf

Koolstofdatering is een andere vorm van radiometrische datering die alleen geschikt is om organisch materiaal te dateren en eigenlijk niet bruikbaar voor geologische toepassingen. Het principe erachter is vrij simpel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_195254078


Mooi!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195256288
Ik heb heel veel edelstenen en mineralen.
Of kristallen zoals ze hier genoemd worden.
Loop ook graag rond op een mineralenbeurs. kan uren kijken naar de schoonheid er van.
En lees ook wel over een bepaalde werking die ze hebben.
Dat toermalijn beschermd tegen alle negatieve vormen van straling b.v.
Ik doe er verder niets mee, geniet alleen van hun schoonheid.
Er is alleen een steentje die mij als ik hem vasthoud een enorm warm gevoel geeft, en dat is de Larimar.
pi_195257818
Atlantissteen ^O^
Ja, die is bijzonder.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195262907
Mijn huis lijkt wel een museum inmiddels.
pi_195262960
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 09:28 schreef Dutchguy het volgende:
Mijn huis lijkt wel een museum inmiddels.
Wat gaaf!
Heb je ook een paar van die grote?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195262991
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 09:34 schreef Natalie het volgende:

[..]

Wat gaaf!
Heb je ook een paar van die grote?
Ja best wel. De grootste is een amethist, maar heb ook heel veel andere soorten zoals apofylliet, bergkristal, oceaanjaspis enzovoort. De meesten zijn wat kleiner.
pi_195263838
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 09:37 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ja best wel. De grootste is een amethist, maar heb ook heel veel andere soorten zoals apofylliet, bergkristal, oceaanjaspis enzovoort. De meesten zijn wat kleiner.
Zou best een foto willen zien. Behoort dat tot de mogelijkheden? :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195264547
quote:
88s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:48 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zou best een foto willen zien. Behoort dat tot de mogelijkheden? :)
Ik zal binnenkort eens wat op de foto zetten.
pi_195265561
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:27 schreef Isdatzo het volgende:

Beetje geknipt :@

Ik heb ontzettend genoten van dit stukje en vind het erg interessant!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_195280416
Als je het trouwens leuk lijkt om kristallen te verzamelen zou ik beginnen met wat stukken die niet al te veel geld kosten. Je zou kunnen denken aan Amethist, Rozenkwarts, groene Calciet, oranje Calciet, blauwe Calciet, Bergkristal, Seleniet or zwarte Toermalijn. Op die manier hoef je niet al te veel uit te geven en begin je al snel een leuke collectie.
Dit zijn er een aantal die ik verzameld heb:






[ Bericht 29% gewijzigd door Dutchguy op 27-09-2020 10:05:22 ]
pi_195280437
Ik weet niet ik vind dat nog wel een stap te ver zeg maar ik heb Paul Walker gezien in Pawn shop chronicles
pi_195314621
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 09:54 schreef Dutchguy het volgende:
Als je het trouwens leuk lijkt om kristallen te verzamelen zou ik beginnen met wat stukken die niet al te veel geld kosten. Je zou kunnen denken aan Amethist, Rozenkwarts, groene Calciet, oranje Calciet, blauwe Calciet, Bergkristal, Seleniet or zwarte Toermalijn. Op die manier hoef je niet al te veel uit te geven en begin je al snel een leuke collectie.
Dit zijn er een aantal die ik verzameld heb:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Oh, prachtig!
Dat is al een hele verzameling :D

Wat zijn die drie stenen die vooraan liggen op de laatste foto? Vooral die blauwige aan de rechterkant intrigeert me.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195319696
quote:
88s.gif Op maandag 28 september 2020 20:59 schreef Natalie het volgende:

[..]

Oh, prachtig!
Dat is al een hele verzameling :D

Wat zijn die drie stenen die vooraan liggen op de laatste foto? Vooral die blauwige aan de rechterkant intrigeert me.
Thanks maar het is nog lang niet alles :) Probleem is dat als je begint met verzamelen stoppen heel moeilijk is.



Die stenen zijn groene Calciet, Apophylliet en de blauwe is Celestiet. Celestiet is op zich ook niet erg duur om te verzamelen, goed betaalbaar.

[ Bericht 14% gewijzigd door Dutchguy op 29-09-2020 08:15:28 ]
pi_195319761
Al jaren een grote brok zwarte toermalijn boven mijn pc liggen tegen elektromagnetische straling, maar ook gewoon omdat het een mooie steen is. Baat het niet dan schaadt het niet!
Maar opladen in maanlicht e.d. doe ik er niet mee :)
pi_195325791
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 08:06 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Thanks maar het is nog lang niet alles :) Probleem is dat als je begint met verzamelen stoppen heel moeilijk is.

[ afbeelding ]

Die stenen zijn groene Calciet, Apophylliet en de blauwe is Celestiet. Celestiet is op zich ook niet erg duur om te verzamelen, goed betaalbaar.
Heb je een leuk adresje voor me? O-)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195330008
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 14:38 schreef Natalie het volgende:

[..]

Heb je een leuk adresje voor me? O-)
Zeker. Ik kocht vaak via eBay Duitsland, maar als je binnen Nederland wil kopen kun je goed terecht bij bijv. knuffelsteen.nl, debarnsteenspecialist.nl en de iets duurdere ki-therapiestenen.nl. Maar ook bij Etsy kun je rondkijken. Let bij Etsy en eBay op de recensies.
Let er alleen ook op dat bij bepaalde veel gewilde soorten stenen je wel de echte koopt. Moldaviet is bijv. heel gewild maar daarvan is ontzettend veel nep materiaal in omloop dat nog moeilijk van echt te onderscheiden is. Ook veel Turkoois is niet echt. Celestiet wordt bijv. weer niet nagemaakt bij mijn weten. Het hangt echt van de vraag af.
pi_195340376
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:52 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Zeker. Ik kocht vaak via eBay Duitsland, maar als je binnen Nederland wil kopen kun je goed terecht bij bijv. knuffelsteen.nl, debarnsteenspecialist.nl en de iets duurdere ki-therapiestenen.nl. Maar ook bij Etsy kun je rondkijken. Let bij Etsy en eBay op de recensies.
Let er alleen ook op dat bij bepaalde veel gewilde soorten stenen je wel de echte koopt. Moldaviet is bijv. heel gewild maar daarvan is ontzettend veel nep materiaal in omloop dat nog moeilijk van echt te onderscheiden is. Ook veel Turkoois is niet echt. Celestiet wordt bijv. weer niet nagemaakt bij mijn weten. Het hangt echt van de vraag af.
En Lapis Lazuli wordt ook veel nagemaakt, geloof ik. Heb een aantal stukken in huis (echte), die verwerkt zijn in hangers van juwelen. Hoewel ze niet erg groot zijn, lijkt alles bij mij groot, dus ik draag ze eigenlijk amper.


Celestiet, wauw, deze is echt prachtig! Kost vast een fortuin, maar wat een plaatje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Celestien op 01-10-2020 19:11:19 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195342740
quote:
88s.gif Op woensdag 30 september 2020 11:19 schreef Natalie het volgende:

[..]

En Lapis Lazuli wordt ook veel nagemaakt, geloof ik. Heb een aantal stukken in huis (echte), die verwerkt zijn in hangers van juwelen. Hoewel ze niet erg groot zijn, lijkt alles bij mij groot, dus ik draag ze eigenlijk amper.

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Celestine-d06-182a.jpg/266px-Celestine-d06-182a.jpg
Celestiet, wauw, deze is echt prachtig! Kost vast een fortuin, maar wat een plaatje.
Als je twijfelt of een steen echt is kun je met een watje met aceton dat snel genoeg zien. Als het geverfd is zal het dan het watje verkleuren. Bij echte Lapis Lazuli gebeurt dat niet.

Mooie steen inderdaad, deze heeft wel uitzonderlijk grote heldere kristallen en zal dan ws. duurder zijn. De intensiteit van de kleur speelt dan ook mee. Maar ook met kleinere kristallen zijn ze mooi. Celestien is er trouwens een andere naam voor, of soms Coelestien. Internationaal gebruiken ze vooral Celestite.
pi_195370419
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Als je twijfelt of een steen echt is kun je met een watje met aceton dat snel genoeg zien. Als het geverfd is zal het dan het watje verkleuren. Bij echte Lapis Lazuli gebeurt dat niet.
Niet geverfd. Da's tof!
Heb ooit eens een mooi exemplaar cadeau gedaan aan een vriend. 't Is immers een vriendschapssteen, toch?
Helaas heeft-ie niet echt gewerkt. ;) Maar 't blijven prachtige stenen.

quote:
Mooie steen inderdaad, deze heeft wel uitzonderlijk grote heldere kristallen en zal dan ws. duurder zijn. De intensiteit van de kleur speelt dan ook mee. Maar ook met kleinere kristallen zijn ze mooi. Celestien is er trouwens een andere naam voor, of soms Coelestien. Internationaal gebruiken ze vooral Celestite.
Celestine. Als ik toch ooit voor een nickchange zou gaan: Celestine :)
Ik ga toch eens op zoek op de websites die je eerder gaf. 't Gaat toch weer een beetje kriebelen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195382242
quote:
88s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 19:09 schreef Natalie het volgende:

[..]

Niet geverfd. Da's tof!
Heb ooit eens een mooi exemplaar cadeau gedaan aan een vriend. 't Is immers een vriendschapssteen, toch?
Helaas heeft-ie niet echt gewerkt. ;) Maar 't blijven prachtige stenen.
[..]

Celestine. Als ik toch ooit voor een nickchange zou gaan: Celestine :)
Ik ga toch eens op zoek op de websites die je eerder gaf. 't Gaat toch weer een beetje kriebelen.
Lapis Lazuli is echt een prachtige steen, een van mijn favorieten. Er zit wel echt veel verschil in kwaliteit. Het mooist vind ik de echt de donkerder diepblauwe met weinig witte Calciet en weinig Pyriet er in. Die komen uit Afghanistan. Je ziet ook wel eens wat lichtere met veel witte vlekken, die komt vaak uit Chili maar is lang zo mooi niet.

Celestien klinkt mooier dan de wetenschappelijk naam (Strontium-sulfaat) :P
Hetzelfde met Serafiniet, een prachtige naam voor een hele bijzondere groene steen die alleen in Siberië gevonden wordt. De offficiële naam is Klinochloor maar Serafiniet klinkt zoveel mooier. Die naam is gegeven omdat het lijkt alsof er vleugels (van engelen) in de steen zitten.


(niet mijn hanger helaas)
pi_195382539
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 10:45 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Lapis Lazuli is echt een prachtige steen, een van mijn favorieten. Er zit wel echt veel verschil in kwaliteit. Het mooist vind ik de echt de donkerder diepblauwe met weinig witte Calciet en weinig Pyriet er in. Die komen uit Afghanistan. Je ziet ook wel eens wat lichtere met veel witte vlekken, die komt vaak uit Chili maar is lang zo mooi niet.
Ik zal mijn Lapis Lazuli's eens uploaden. Moet alleen even zoeken waar :)
Heb geen idee waar ze vandaan komen, helaas.

quote:
Celestien klinkt mooier dan de wetenschappelijk naam (Strontium-sulfaat) :P
Oh men...

quote:
Hetzelfde met Serafiniet, een prachtige naam voor een hele bijzondere groene steen die alleen in Siberië gevonden wordt. De offficiële naam is Klinochloor maar Serafiniet klinkt zoveel mooier. Die naam is gegeven omdat het lijkt alsof er vleugels (van engelen) in de steen zitten.

[ afbeelding ]
(niet mijn hanger helaas)
Wauw! Die naam snap ik wel. Echt mesmerizing.
Zal een prijzige hanger zijn.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:17:00 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195386288
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 10:45 schreef Dutchguy het volgende:

Hetzelfde met Serafiniet, een prachtige naam voor een hele bijzondere groene steen die alleen in Siberië gevonden wordt. De offficiële naam is Klinochloor maar Serafiniet klinkt zoveel mooier. Die naam is gegeven omdat het lijkt alsof er vleugels (van engelen) in de steen zitten.

[ afbeelding ]
(niet mijn hanger helaas)
Clinochloor is het magnesium 'end-member' van de chlorietgroep. Wat dat betekent? Chloriet kent niet één vaste chemische formule, maar is een 'vaste oplossing', waarin de elementen Mg, Fe, Ni en Mn en in mindere mate Zn, Li, Ca, in verschillende verhoudingen kunnen voorkomen.

Chloriet is vrij algemeen (ook de magnesiumrijke varianten) en is indicatief voor veel gesteenten die blootgesteld zijn aan een druk en temperatuur passend bij de groenschist-facies (die 'groenschist' dankt haar naam aan de (doorgaans) groene kleur van chloriet). Ook kunnen bepaalde soorten magmatische gesteenten onder de juiste condities reageren naar (heel erg) chloriet-rijke samenstellingen.

Een paar uit eigen collectie:

Chlorietschist (ontstaan uit oorspronkelijk magmatisch gesteente):


Magnetiet-kristal in matrix van fijnkorrelig chloriet:
Huilen dan.
pi_195386545
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 14:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Clinochloor is het magnesium 'end-member' van de chlorietgroep. Wat dat betekent? Chloriet kent niet één vaste chemische formule, maar is een 'vaste oplossing', waarin de elementen Mg, Fe, Ni en Mn en in mindere mate Zn, Li, Ca, in verschillende verhoudingen kunnen voorkomen.

Chloriet is vrij algemeen (ook de magnesiumrijke varianten) en is indicatief voor veel gesteenten die blootgesteld zijn aan een druk en temperatuur passend bij de groenschist-facies (die 'groenschist' dankt haar naam aan de (doorgaans) groene kleur van chloriet). Ook kunnen bepaalde soorten magmatische gesteenten onder de juiste condities reageren naar (heel erg) chloriet-rijke samenstellingen.

Een paar uit eigen collectie:

Chlorietschist (ontstaan uit oorspronkelijk magmatisch gesteente):
[ afbeelding ]

Magnetiet-kristal in matrix van fijnkorrelig chloriet:
[ afbeelding ]
Mooie mineralen. Ik heb de bovenste als hanger deels gepolijst en deels ruw. Vaak levert dat ook mooie effecten op.




[ Bericht 11% gewijzigd door Dutchguy op 02-10-2020 14:40:09 ]
pi_195406256
Ik proef ook wat JALOEZIE hier sluimerend binnen de topic .een verfijnd -smaakvolle-gelukkige persoon voegt vaak al deze ''waardevolle'' blikvangers toe aan haar of zijn iterieur. Een gewone zoutlamp is staat ook prachtig ......
pi_195406526
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:14 schreef Jemirfa het volgende:
Ik proef ook wat JALOEZIE hier sluimerend binnen de topic .een verfijnd -smaakvolle-gelukkige persoon voegt vaak al deze ''waardevolle'' blikvangers toe aan haar of zijn iterieur. Een gewone zoutlamp is staat ook prachtig ......
Dit topic gaat over kristallen, daar mag je best mee pronken. Geen jaloezie te bekennen, hier. :D

Zoutlampen zijn idd ook mooi. Al heb ik die zelf niet in huis staan.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195545906
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:28 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dit topic gaat over kristallen, daar mag je best mee pronken. Geen jaloezie te bekennen, hier. :D

Zoutlampen zijn idd ook mooi. Al heb ik die zelf niet in huis staan.
Eens. Juist het uitwisselen van foto's en info maakt het leuk.
pi_195547491
@Isdatzo
Zijn de groene stenen die ik heb gevonden op Lanzarote als zijnde olivijn ook chloriet of is dit soort toch net wat anders?
pi_195547520
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:14 schreef Jemirfa het volgende:
Ik proef ook wat JALOEZIE hier sluimerend binnen de topic .een verfijnd -smaakvolle-gelukkige persoon voegt vaak al deze ''waardevolle'' blikvangers toe aan haar of zijn iterieur. Een gewone zoutlamp is staat ook prachtig ......
Dan proef je toch niet goed hoor. We vinden deze stenen gewoon mooi wie ze ook heeft.
pi_195547655
Bij m'n dochter op school hadden ze het afgelopen week over stenen. Zo leuk! Ze wilde heel graag haar sodaliet mee, wat natuurlijk mocht. Was een succes :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195547783
quote:
88s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:06 schreef Natalie het volgende:

[..]

Je arme tante zag je collectie & had meteen een rustgevend steentje nodig ;)
Entiteiten? Die is nieuw voor me. Is je tante er veel mee bezig? Het klinkt wel vergezocht om entiteiten te verbinden aan edelstenen/kristallen. Heeft ze nog verteld hoe ze aan die zienswijze komt?

Evenals dat je ze niet niet tegen elkaar aan mag leggen. Die kende ik ook nog niet. Ze liggen hier allemaal in en doosje & worden alleen 'gewassen' als dochterlief wil zien 'hoe mooi ze glimmen in het water'. :@
Opladen met maanlicht... ja, och, weet je: het kan verder geen kwaad om stenen een nachtje buiten te leggen of even schoon te maken. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat je ze door de wierrook moet halen en dat snap ik dan niet zo goed. Waarom zou je dat doen? Deed je dat ook met je eigen stenen, dat reinigen en laden?
Dingen ;stenen'planten veren'slangetjes'spinnen kippen ,duiven etc kunnen in entiteiten veranderen als je ze ''bewerkt'' Maar uiteraard worden ze weer ''normaal'' als je de ''bewerking'' verbreekt en terugstuurt.....OEPS !
pi_195548066
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:29 schreef Jemirfa het volgende:

[..]

Dingen ;stenen'planten veren'slangetjes'spinnen kippen ,duiven etc kunnen in entiteiten veranderen als je ze ''bewerkt'' Maar uiteraard worden ze weer ''normaal'' als je de ''bewerking'' verbreekt en terugstuurt.....OEPS !
Open daar maar een apart topic over, Jemirfa, als een dergelijk onderwerp je interesseert. Succes!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195548135
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:45 schreef Natalie het volgende:

[..]

Open daar maar een apart topic over, Jemirfa, als een dergelijk onderwerp je interesseert. Succes!
Doen we !
pi_195637893
Kennen jullie de olivijn? Ik heb best een verzameling van die aparte stenen met dat mooie groen.
Weet iemand of ze ook als geneeskrachtig aangemerkt kunnen worden?
Ja dus. Het helpt bij vele aandoeningen blijkbaar.


olivijn peridoot
Bezetenheid, fistels, haaruitval, hernia, kanker en andere tumoren, keelaandoening, maakt vitaler, rugklachten, wratten, tegen kanker en andere tumoren (positiviteit en geeft warmte (brandplekjes-doorverwijzen! Beschermt tegen beroerte. Beschermer, versterker zonnevlecht voor negatieve invloeden, genezers en hulpverleners (die zich niet kunnen afsluiten) worden niet meer zo gauw moe en uitgeput (zelfs donkere machten kunnen geen invloed uitoefenen). Helpt je te openen voor je diepste innerlijke bron in jezelf, om emoties en gevoelens beter te verwerken. Werkt zuiverend op de lever, kalmerend. Herstelt balans in het hormonenstelsel, bij prostaatproblemen, bijnieren (zorgt ook voor adrenaline). Groei geslachtshormonen, schildklier. Kinderen met schoolbuikpijn. Beschermt tegen beroerte. NOOIT met een andere steen dragen, omdat hij altijd overheerst, ook niet bij andere sieraden waarin stenen zijn verwerkt, gevolg misselijkheid, duizeligheid. Uitzondering alle toermalijnen (bijv. bij Astma)

[ Bericht 76% gewijzigd door Lavenderr op 14-10-2020 18:21:37 ]
pi_195638007
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 18:08 schreef Lavenderr het volgende:
Kennen jullie de olivijn? Ik heb best een verzameling van die aparte stenen met dat mooie groen.
Weet iemand of ze ook als geneeskrachtig aangemerkt kunnen worden?
Ik heb een zilveren ring met twee olivijnen :Y De kleur is idd prachtig.

Heb ooit eens gelezen dat het beschermende steen is. Een die zorgt voor een meer optimistische kijk op het leven.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 14 oktober 2020 @ 19:13:55 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195639102
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:15 schreef Lavenderr het volgende:
@:Isdatzo
Zijn de groene stenen die ik heb gevonden op Lanzarote als zijnde olivijn ook chloriet of is dit soort toch net wat anders?
Olivijn kom je doorgaans niet heel snel tegen, maar op Lanzarote zou het kunnen (ben niet zo bekend met de geologie daar). Heb je foto's? Het bovenste deel van de aardmantel bestaat grotendeels uit olivijn. Normaal ligt daar een aardkorst van zo'n >30km bovenop in het geval van continentale aardkorst, en een km of 6 in het geval van oceanische aardkorst.

Olivijn heeft een veel hogere dichtheid dan het spul waar de aardkorst doorgaans van gemaakt is, dus er moet e.e.a. gebeurd zijn om het bovenop de aardkorst aan te treffen in plaats van eronder.
Huilen dan.
pi_195639361
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:13 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Olivijn kom je doorgaans niet heel snel tegen, maar op Lanzarote zou het kunnen (ben niet zo bekend met de geologie daar). Heb je foto's? Het bovenste deel van de aardmantel bestaat grotendeels uit olivijn. Normaal ligt daar een aardkorst van zo'n >30km bovenop in het geval van continentale aardkorst, en een km of 6 in het geval van oceanische aardkorst.

Olivijn heeft een veel hogere dichtheid dan het spul waar de aardkorst doorgaans van gemaakt is, dus er moet e.e.a. gebeurd zijn om het bovenop de aardkorst aan te treffen in plaats van eronder.
Het ligt er echt vol met die stenen. Er is een meertje dat ziet er groen van. Ik probeer steeds foto's te uploaden van mijn stenen maar ik zit te knoeien en het lukt me niet. Maar ik blijf proberen want ik wil mijn verzameling natuurlijk wel even showen ;)
pi_195717037
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het ligt er echt vol met die stenen. Er is een meertje dat ziet er groen van. Ik probeer steeds foto's te uploaden van mijn stenen maar ik zit te knoeien en het lukt me niet. Maar ik blijf proberen want ik wil mijn verzameling natuurlijk wel even showen ;)
Het zou kunnen. Ik weet dat in Hawai er een strand is dat helemaal groen is van het olivijn. Lijkt me prachtig om zelf eens te zien. Grotere kristallen zijn vrij zeldzaam, meestal tref je vooral kleinere aan of grotere stukken die niet doorzichtig zijn. Het is een prachtige steen inderdaad.
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 17:57:58 #72
249559 crew  Lavenderr
pi_195717643
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 17:21 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het zou kunnen. Ik weet dat in Hawai er een strand is dat helemaal groen is van het olivijn. Lijkt me prachtig om zelf eens te zien. Grotere kristallen zijn vrij zeldzaam, meestal tref je vooral kleinere aan of grotere stukken die niet doorzichtig zijn. Het is een prachtige steen inderdaad.
Het is dan ook echt prachtig als je zo'n meer ziet wat grotendeels groen is. En nee het ziet er niet uit als kroos, maar heel anders, Je zou echt eens naar Lanzarote moeten gaan om het met eigen ogen te zien. En verder is Lanzarote natuurlijk ook heel erg de moeite waard vanwege de prachtige bergen en vulkanen en alles van Cesar Manrique. En als je ziet hoe zorgzaam mensen daar moeite doen om druiven te planten en zelfs wijn daarvan kunnen maken op die droge grond. Plantje met daarom heen wat steentjes. Echt monnikenwerk.
https://www.bing.com/vide(...)CA4AD55F68&FORM=VIRE
pi_195733655
Bestaan ze ook niet in meerdere kleuren?

Een van mijn favorieten is eigenlijk niet eens een steen, maar een fossiel: amber.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195880525
quote:
88s.gif Op maandag 19 oktober 2020 18:38 schreef Natalie het volgende:
Bestaan ze ook niet in meerdere kleuren?

Een van mijn favorieten is eigenlijk niet eens een steen, maar een fossiel: amber.
Ik hou ook erg van amber oftewel barnsteen. Er zijn ook zoveel variaties daarin qua kleur. Lijkt me echt te gek om ooit eens zelf een stukje aangespoeld barnsteen te vinden.
pi_195880623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:39 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik hou ook erg van amber oftewel barnsteen. Er zijn ook zoveel variaties daarin qua kleur. Lijkt me echt te gek om ooit eens zelf een stukje aangespoeld barnsteen te vinden.
Na een hevige storm op 't strand gaan zoeken, maar geen garantie op succes. Het is mij nooit gelukt.
Het is overigens ook de naam van mijn dochter :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_196820190
Mos agaat om m'n pols en turquoise oorbellen; het is een goede stenendag vandaag :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 19 december 2020 @ 13:51:34 #77
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196820226
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:43 schreef Alfje het volgende:

[..]

Zou best een goed idee zijn als het forum dat automatisch deed.
Het heeft niet zozeer met opluchten te maken, maar met het feit dat kwakzalverij niet alleen oplichting is, maar ook nog eens gevaarlijk kan zijn omdat mensen met serieuze aandoeningen niet naar de juiste dokter gaan.
:O
pi_196826292
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 13:51 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

:O
Je weet dat zo'n smiley post ook niet veel zoden aan de dijk zet, hè? :)

Qua die quote an sich: gewoon negeren. Weet je, er zijn altijd mensen die denken dat in dit subforum allemaal labiele lui rondhangen die alles geloven wat zweeft, so to speak. Wij weten wel beter. Het is alleen jammer dat we dat steeds maar opnieuw duidelijk moeten maken. Maar dat is voer voor een apart topic :P
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197169666
Heb onlangs een hanger met een larimar besteld.
Wat zijn die dingen prijzig! Maar zo mooi O+
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197212952
quote:
88s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 11:10 schreef Celestien het volgende:
Heb onlangs een hanger met een larimar besteld.
Wat zijn die dingen prijzig! Maar zo mooi O+
Ow, jaloers. :D
Nee, niet echt hoor. ;)
Prachtige steen met voor mij een bijzonder krachtige, liefdevolle uitstraling.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 10:39:36 #81
370431 drakin
vurig typje
pi_197220896
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:39 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik hou ook erg van amber oftewel barnsteen. Er zijn ook zoveel variaties daarin qua kleur. Lijkt me echt te gek om ooit eens zelf een stukje aangespoeld barnsteen te vinden.
Alle stukjes die ik ooit vond op helgoland bleken toch glas te zijn.

Ik had een groot stuk jong barnsteen ooit als ketting, maar die brak spontaan.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_197221550
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 10:39 schreef drakin het volgende:

[..]

Alle stukjes die ik ooit vond op helgoland bleken toch glas te zijn.

Ik had een groot stuk jong barnsteen ooit als ketting, maar die brak spontaan.
Wel jammer maar je zou het geluk maar hebben dat je een echt stuk barnsteen vindt. Lijkt me te gek. De barnsteen die ik heb heb ik gewoon gekocht maar vinden lijkt me zoveel leuker.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 11:34:30 #83
370431 drakin
vurig typje
pi_197221743
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 11:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Wel jammer maar je zou het geluk maar hebben dat je een echt stuk barnsteen vindt. Lijkt me te gek. De barnsteen die ik heb heb ik gewoon gekocht maar vinden lijkt me zoveel leuker.
Ik vind het tegenwoordig wel eens in de groothandel. :s)
Ook leuk, maar op het strand ergens zou veel leuker zijn.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_197222340
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 11:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Wel jammer maar je zou het geluk maar hebben dat je een echt stuk barnsteen vindt. Lijkt me te gek. De barnsteen die ik heb heb ik gewoon gekocht maar vinden lijkt me zoveel leuker.
Eens. Lijkt mij ook fantastisch :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197241076
Leuk, een kristallen topic *O*

Als kind spaarde ik stenen en schelpen. Mijn starter was een pyriet cluster. Een paar jaar geleden heb ik de bewaarde stenen van de ouderlijke zolder gehaald en ben weer enthousiast aan het verzamelen geslagen *O*

Ik heb een combinatie van kristallen, voornamelijk van Etsy, en stenen van bepaalde locaties. Beetje illegaal natuurlijk :@ maar ik heb bijvoorbeeld stenen van plekken in Afrika waar ik geweest ben, en van een vriend een geraapte steen uit de VS.

Mijn grootste steen is een rozenkwarts van de aquarium afdeling van de Hornbach _O_ Die had op Etsy zeker het driedubbele gekost *)
  woensdag 6 januari 2021 @ 16:52:02 #86
370431 drakin
vurig typje
pi_197247070
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 10:50 schreef Phoebster het volgende:
Leuk, een kristallen topic *O*

Als kind spaarde ik stenen en schelpen. Mijn starter was een pyriet cluster. Een paar jaar geleden heb ik de bewaarde stenen van de ouderlijke zolder gehaald en ben weer enthousiast aan het verzamelen geslagen *O*

Ik heb een combinatie van kristallen, voornamelijk van Etsy, en stenen van bepaalde locaties. Beetje illegaal natuurlijk :@ maar ik heb bijvoorbeeld stenen van plekken in Afrika waar ik geweest ben, en van een vriend een geraapte steen uit de VS.

Mijn grootste steen is een rozenkwarts van de aquarium afdeling van de Hornbach _O_ Die had op Etsy zeker het driedubbele gekost *)
Ik ga na de lockdown ook maar eens bij intratuin kijken.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  woensdag 6 januari 2021 @ 16:53:52 #87
370431 drakin
vurig typje
pi_197247104
Hebben jullie trouwens ook stenen in huis waarvan je later ontdekte dat het een fake steen was?

Glimmend glas wat als maansteen wordt verkocht, andara kristallen, geverfde stenen of gewoon uit de fabriek zoals opaliet of goudsteen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_197251202
Ik heb online een ring met turkoois besteld, die is echt gewoon hars. Niet eens glas. Daarnaast heb ik een citrien waarvan ik bang ben dat het verhitte amethist is.

Begrijp ik uit jouw post dat jij ook gescamd bent? Hoe ga je daarmee om, bewaar je de nepperds of doe je ze weg?
  woensdag 6 januari 2021 @ 20:36:22 #89
370431 drakin
vurig typje
pi_197252028
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:06 schreef Phoebster het volgende:
Ik heb online een ring met turkoois besteld, die is echt gewoon hars. Niet eens glas. Daarnaast heb ik een citrien waarvan ik bang ben dat het verhitte amethist is.

Begrijp ik uit jouw post dat jij ook gescamd bent? Hoe ga je daarmee om, bewaar je de nepperds of doe je ze weg?
Ik heb jaren terug een maansteen gekocht in een leren zakje bij een atelier en nu keek ik in het zakje blijkt het doodgewoon seleniet of satijnspaat te zijn :(

Maar ik verkoop zelf ook stenen en ben gaandeweg aan het leren dat ik er ook bij een groothandel wel eens ben ingestonken, zodra ik weet dat iets niet echt blijkt te zijn zet ik het erbij. En ik zal nooit van die belachelijke aura en engeltjes of elfjeswoorden gebruiken.
Het meeste wat ik heb is overigens supergoed ^O^
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  woensdag 6 januari 2021 @ 23:37:43 #90
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_197257712
In eivorm, rozekwarts, sneeuwkwarts, obsidian, jaspis, serpentijn
Olifantje drie cm van aventurijn
Malachiet engeltje
Veiligheidspeld met drie heilige kralen
Doosje van tien euro met edelstenen van de wereld
Toermalijn
Amethist uit een potje van plastic
Carneool
Om fluor te lassen😁
pi_197273899
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 16:53 schreef drakin het volgende:
Hebben jullie trouwens ook stenen in huis waarvan je later ontdekte dat het een fake steen was?

Glimmend glas wat als maansteen wordt verkocht, andara kristallen, geverfde stenen of gewoon uit de fabriek zoals opaliet of goudsteen.
Van goudsteen wist ik wel dat het een synthetische steen was, maar daardoor - mijns inziens - niet minder mooi. Van mijn man eens een blauwe goudsteen gehad in de vorm van een hart. Ben hem als ketting gaan dragen. In het licht twinkelt hij alsof je 's nachts naar de lucht kijkt. Erg mooi.

Wat betreft natuurlijke stenen: zover ik weet zijn de exemplaren die ik heb allemaal echt.

Let ook op onder welke naam ze verkocht worden. Daar kun je soms ook al aan zien wat je met iets anders te maken hebt.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197273944
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:06 schreef Phoebster het volgende:
Ik heb online een ring met turkoois besteld, die is echt gewoon hars. Niet eens glas. Daarnaast heb ik een citrien waarvan ik bang ben dat het verhitte amethist is.
Dat laatste wordt vaker gedaan idd.
Zonde als je dacht te maken te hebben met een echte citrien, maar maakt het de steen op zich minder mooi?

Is 't geen ametrien?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197275635
quote:
88s.gif Op donderdag 7 januari 2021 20:21 schreef Celestien het volgende:

[..]

Van goudsteen wist ik wel dat het een synthetische steen was, maar daardoor - mijns inziens - niet minder mooi. Van mijn man eens een blauwe goudsteen gehad in de vorm van een hart. Ben hem als ketting gaan dragen. In het licht twinkelt hij alsof je 's nachts naar de lucht kijkt. Erg mooi.

Wat betreft natuurlijke stenen: zover ik weet zijn de exemplaren die ik heb allemaal echt.

Let ook op onder welke naam ze verkocht worden. Daar kun je soms ook al aan zien wat je met iets anders te maken hebt.
Ik heb wel goudsteen uit een pakket, maar dat was ook allemaal luna vorm en triquettra en dan een paar niet echte stenen ertussen. Ze staan nog niet op mijn winkel maa dat komt er zeker bij te staan dat het om en niet natuurlijke steen gaat.

En er worden geen heilige engeltjes of eenhoorns bij genoemd.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_197285952
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:42 schreef drakin het volgende:

[..]

Ik heb wel goudsteen uit een pakket, maar dat was ook allemaal luna vorm en triquettra en dan een paar niet echte stenen ertussen. Ze staan nog niet op mijn winkel maa dat komt er zeker bij te staan dat het om en niet natuurlijke steen gaat.

En er worden geen heilige engeltjes of eenhoorns bij genoemd.
Engeltjes en eenhoorns?
Dat klinkt meer als de favoriete tv-serie van mijn kleuter. En dan maak ik niet eens een grapje.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 8 januari 2021 @ 17:34:12 #95
370431 drakin
vurig typje
pi_197289561
quote:
88s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 15:00 schreef Celestien het volgende:

[..]

Engeltjes en eenhoorns?
Dat klinkt meer als de favoriete tv-serie van mijn kleuter. En dan maak ik niet eens een grapje.
Er zijn stenen die worden aangeduid als engelenstenen, heilige stenen, aurastenen etc... de naam golden healer is daar een voorbeeld van.
Een bedachte naam om de prijs met fantasie verhaal omhoog te krijgen.

En dan is er nu ook nog prachtig gekleurd glas, ja glas! Met een verhaal over een indiase vrouw die stof zag liggen wat van eenhoorns kwam en zo de andara kristallen bij een vulkaan vond.

Oftewel, 40 tot 400 euro voor een stuk glas is ineens doodnormaal.

Kan me daar zo kwaad om maken, ik vind de esoterisch kant van een steen mega interessant, maar de geologische kant ook. Ik hou zeker niet van namaak bewust verkopen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_197292505
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:34 schreef drakin het volgende:

[..]

Er zijn stenen die worden aangeduid als engelenstenen, heilige stenen, aurastenen etc... de naam golden healer is daar een voorbeeld van.
Een bedachte naam om de prijs met fantasie verhaal omhoog te krijgen.
Ik ben daar geen fan van. Noem 't beestje gewoon bij z'n naam.

quote:
En dan is er nu ook nog prachtig gekleurd glas, ja glas! Met een verhaal over een indiase vrouw die stof zag liggen wat van eenhoorns kwam en zo de andara kristallen bij een vulkaan vond.

Oftewel, 40 tot 400 euro voor een stuk glas is ineens doodnormaal.
Verhalen over of m.b.t. een voorwerp kunnen de prijs van het voorwerp in kwestie best opdrijven. Als het verhaal een bijzondere betekenis heeft, dan kan ik me voorstellen dat iemand daar geld voor over heeft. Maar 't moet wel in verhouding staan, denk ik. 400 euro voor een stuk glas, dat lijkt me wel erg overdreven.

quote:
Kan me daar zo kwaad om maken, ik vind de esoterisch kant van een steen mega interessant, maar de geologische kant ook. Ik hou zeker niet van namaak bewust verkopen.
Stenen een fancy naam geven met als doel de steen voor meer geld te verkopen :N
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197292549
Ik krijg trouwens net de bevestiging dat mijn ketting met larimar onderweg is!

De ketting komt uit Zweden, dus het zal wel even duren voor hij er is, maar de reis naar Nederland is begonnen *O*
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197292705
quote:
88s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:48 schreef Celestien het volgende:
Ik krijg trouwens net de bevestiging dat mijn ketting met larimar onderweg is!

De ketting komt uit Zweden, dus het zal wel even duren voor hij er is, maar de reis naar Nederland is begonnen *O*
Dat is nogal een steentje... :P
pi_197293974
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:53 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Dat is nogal een steentje... :P
Ik koop niet zomaar wat ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197352775
quote:
88s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 20:44 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ik koop niet zomaar wat ;)
Schijnbaar niet :P
  maandag 11 januari 2021 @ 22:23:53 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_197353312
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:06 schreef Phoebster het volgende:
Ik heb online een ring met turkoois besteld, die is echt gewoon hars. Niet eens glas. Daarnaast heb ik een citrien waarvan ik bang ben dat het verhitte amethist is.

Begrijp ik uit jouw post dat jij ook gescamd bent? Hoe ga je daarmee om, bewaar je de nepperds of doe je ze weg?
quote:
88s.gif Op donderdag 7 januari 2021 20:22 schreef Celestien het volgende:

[..]

Dat laatste wordt vaker gedaan idd.
Zonde als je dacht te maken te hebben met een echte citrien, maar maakt het de steen op zich minder mooi?

Is 't geen ametrien?
Is allemaal praktisch hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de oxidatietoestand van ijzer: Fe3+ voor een gelige kleur en Fe4+ geeft een paars kleurtje.
Huilen dan.
pi_197440449
Ik vind ze allebei mooi, maar heb een voorkeur voor paars. :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197568606
Mijn larimar ketting is deze week eindelijk gearriveerd O+
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197582250
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:30 schreef Alfje het volgende:

[..]

Ah fijn, een hele boel uit de duim gezogen bullshit!
Als je dit in gecontroleerde omgeving kunt bewijzen ligt een nobelprijs voor het oprapen. Tot dan, niets meer dan bullshit.
:D

ken je Nico Haak nog?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nico_Haak

Vanaf 1986 maakte Haak reclame voor de Bioregulator, een armbandje dat een heilzame werking zou hebben. Toen Haak in 1990 onverwachts overleed, stortte de verkoop in.[1][2]

https://www.hpdetijd.nl/2(...)-nu-officieel-onzin/

Power Balance bandje nu officieel onzin
Inkoppertje bij de Telegraaf vandaag. Het Power Balance polsbandje, dat er tijdens het WK voor leek te zorgen dat Nederland de finale haalde, mag niet meer als ‘prestatieverhogend’ worden aangeprezen. Volkomen terecht natuurlijk, aangezien de bandjes net zulke aangetoonde kolder zijn als de BioStabil en de Bioregulator.

Gepubliceerd op:08/09 | 2010

Wie kent ze nog? De Bioregulator, vroeger aangeprezen door Nico Haak, tot deze in 1990 op 51-jarige leeftijd overleed aan een hartaanval (waarna het product een tijdje uit de schappen verdween), en de BioStabil, waar Tineke de Nooij reclame voor maakt en wat niets anders is dan een magneet in een hanger?

In deze categorie kwakzalverij en bijgeloof zit ook het Power Balance bandje. Het zou werken door een “resonerend hologram”, wat een loze kreet is, zoals de Vereniging voor Kwakzalverij hier al uitlegt. Het placebo-effect dat het bandje had op onder anderen Wesley Sneijder en basketballer Shaquille O’Neal – die het bandje vervolgens publiekelijk de hemel inprezen – zorgde ervoor dat de makers van het niet meer dan decoratieve armbandje stinkend rijk werden. Dat het inderdaad niet meer is dan een placebo-effect, kunt u hier zien.

Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie dus de misleidende reclames verboden. Of dit ook maar iets betekent valt nog te bezien, want eerder verboden ze ook de Tell Sell reclames voor de BioStabil, welke echter gewoon op televisie te zien bleven.

Tijdens de wedstrijd Nederland-Finland van gisteravond waren er overigens weinig voetballers die openlijk met het wonderbandje rondliepen. Wel had Sneijder zelf [[popup file=”2010-09/oranjebandje_copy1.jpg” description=”twee oranje bandjes” align=”inline” ]] om zijn polsen. Of hier een Power Balance bandje onder zat is niet bekend.

en er was ook zo'n Italiaan die van die Kettingjes verkocht, daar bleek gewoon zand in te zitten geloof ik :')

Hij werd Stinkend rijk ermee voordat ze het eindelijk eens gingen onverzoeken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bruno heette die vent...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruno_Santanera

Bruno Cesare Ortelio Santanera (Turijn, 15 maart 1937) is een in Nederland woonachtige Italiaan die zichzelf 'magneto-mineraaltherapeut' noemt en die door velen als kwakzalver wordt beschouwd. Bij het grote publiek is hij bekend als de bedenker van de BioStabil 2000.

Santanera verhuisde in de jaren 60 van Italië naar Amsterdam, waar hij een carrosseriebedrijf begon. Toen hij in september 1969 hoorde dat er een investeringsregeling zou komen voor bedrijven in Noordoost-Groningen, ging hij een kijkje nemen in het Groningse plaatsje Godlinze. Hij besloot met zijn Nederlandse vrouw naar dit plaatsje te verhuizen. De subsidie liep hij overigens mis, doordat Godlinze net buiten de investeringszone viel, en het carrosseriebedrijf werd omgebouwd tot een bedrijf waarin marmer werd verwerkt tot wand- en vloertegels. Naast ruw marmer begon Santanera ook marmeren beelden en kunstnijverheidsartikelen uit Italië te importeren. Zijn tuin vol marmeren beelden bezorgde hem de bijnaam 'de marmerkoning'.

Toen Santanera in 1972 in financiële problemen raakte en geen horecavergunning kreeg voor een illegaal restaurant, ging hij in hongerstaking. Piet Bakker, een journalist van de Winschoter Courant, schreef een boek over Santanera, en minister Geertsema van Binnenlandse Zaken bracht een bezoek aan Godlinze.

Santanera is enkele jaren later begonnen met mineraaltherapie, nadat hij door een kennis van hooikoorts zou zijn genezen door middel van mineralen. Zijn belangrijkste product is de BioStabil 2000, een hanger met draaimechanisme. De hanger bevat een neodymium-magneetje, door Santanera omschreven als 'samengeperste zeldzame aarde uit Zaïre', en zou onder meer beschermen tegen 'elektromagnetische stress'. De hanger werd verkocht door het bedrijf Tel Sell, op televisie aangeprezen door Tineke de Nooij, maar door de Vereniging tegen de Kwakzalverij omschreven als kwakzalverij.[1] In maart 2004 oordeelde de Reclame Code Commissie in hoger beroep dat de televisiereclame voor de hanger misleidend was en niet meer in de toenmalige vorm mocht worden uitgezonden. In een nieuwe versie figureerde de basisarts Roy Martina. Op 6 juni 2007 oordeelde de Reclame Code Commissie dat ook deze versie niet langer mag worden uitgezonden.

Het televisieprogramma Radar liet begin maart 2004 weinig van de claims van Santanera heel en de verkoop stortte vrijwel geheel in. Santanera spande een kort geding aan waarin hij een verbod op de website biostabil.sucks.nl eiste. Santanera verloor dit geding, en zag af van een geding tegen een tweede website. Hij spande ook een rechtszaak aan tegen Radar. Begin 2005 volgde de uitspraak. Ook deze zaak werd door Santanera verloren. Eind 2005 wilde hij de Sloterdijk Tandzorg Kliniek vervolgen omdat zij in een artikel bekendmaakten dat Biostabil® reeds langer een geregistreerd merk van een heel ander product is. Het gaat hier om kunststof tanden voor kunstgebitten die worden geproduceerd door de firma Dentsply International.[2]

In oktober 2016, twaalf jaar na de uitzending van Radar verspreidde Santanera 1,5 miljoen folders in de regio Hilversum met daarop de tekst: "dit beroemde programma maakt gebruik van vervalsingen, trucages, leugens of halve waarheden en manipuleert de nietsvermoedende kijker. Dit allemaal ter meerdere glorie van de zeer riant betaalde eindredactrice Antoinette Hertzenberg." Ook maakte hij een film waarin hij poogt de bewijslast van de uitzending uit 2004 te weerleggen, en plaatste die op videosite YouTube. De video is inmiddels verwijderd.[3]

Santanera start in 2017 opnieuw een rechtszaak tegen de uitzending van Radar. Hij zei daarover tegen RTV Noord: "In de nieuwe zaak gaat het alleen over feiten. En die zullen de waarheid naar voren brengen."[4]

Santanera is gehuwd en heeft vijf kinderen. Enkelen van deze kinderen figureerden als tevreden 'klanten' in de televisiereclames voor de BioStabil 2000. Twee van de zoons, Oreste en Renato Santanera, drijven tegenwoordig het keuken- en marmercentrum.

https://www.dvhn.nl/groni(...)-Radar-24126892.html



https://www.trouw.nl/nieu(...)atste-snik~b6860bbd/

Maar de etter is wel steenrijk geworden :')
pi_197582425

Als mensen hier met open ogen intrappen kan ik er toch alleen maar om glimlachen. De mens wil opgelicht worden zo is het nu eenmaal. Voor sommigen zal het als placebo wellicht nog werken ook. En anderen hebben een niet zo heel mooie hanger voor 100 euro.
pi_197723768
quote:
88s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:53 schreef Celestien het volgende:
Mijn larimar ketting is deze week eindelijk gearriveerd O+
Blij mee? Ik vind het een prachtige steensoort.
pi_197726521
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:20 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Blij mee? Ik vind het een prachtige steensoort.
Heel blij! Heb hem iedere dag om :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197727303
Ik wou dat ik een foto kon posten, maar heb geen website of ergens waar ik hem kan hosten.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197727618
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:02 schreef Celestien het volgende:
Ik wou dat ik een foto kon posten, maar heb geen website of ergens waar ik hem kan hosten.
Als je een Imgur account aanmaakt kun je foto's uploaden en hier plaatsen.
Ik heb een oranje Zinkiet besteld via eBay UK. Denk dat ik er een hanger van maak.
pi_197729975
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Als je een Imgur account aanmaakt kun je foto's uploaden en hier plaatsen.
Ik heb een oranje Zinkiet besteld via eBay UK. Denk dat ik er een hanger van maak.
Bedankt voor de tip. Dat zal ik morgen naar gaan kijken :)

Even opgezocht hoe een oranje Zinkiet eruit ziet: zo, da's een bijzondere steen. Geloof niet dat ik deze al kende.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197732062
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 17:23 schreef Celestien het volgende:

[..]

Heel blij! Heb hem iedere dag om :Y
Als je hem mooi vind is het het toch goed?
Of is het nu zo dat je door dat kettinkje te dragen dat je je nu beter voelt dan zonder dat kettinkje?

Nee toch? :D of wel?

Want dan ha ik mijn ringetje zoeken met een steentje van Lapis lazuli :P
Neh... ga ik niet doen, maar dan zou er dit gebeuren...

zeggen ze heh! :+

Lapis lazuli is azuurblauw, blauwpaars, bleekgroen of rood van kleur. De steen is opaak met een glasachtige tot vettige glans. Lapis lazuli bestaat voor het grootste gedeelte uit het mineraal lazuriet (blauw) met daarnaast vaak ook wat calciet (wit), sodaliet (blauw) en pyriet (goud). Daarnaast kan het ook (sporen van) augiet, diopsiet, enstatiet, mica, hoornblende en haüyn bevatten.



Werking
Spirituele ontwikkeling, eerlijke communicatie en jezelf zijn.

Lapis lazuli is een hele spirituele steen. Het bevordert spirituele kracht, spirituele vaardigheden,
astraal (ik las anaal :@ :D ) reizen, verlichting, wijsheid en geeft innerlijke rust en vrede.

De steen maakt eerlijk, oprecht en helpt innerlijke waarheid vinden en deze accepteren.
Het helpt je jezelf zijn en je eigen weg bewandelen.
De steen bevordert creativiteit, objectiviteit en helderheid van geest.

Het heeft een positief effect op vriendschappelijke en liefdesrelaties.
Lapis lazuli heeft een sterke werking op de keel en het keel chakra (5e) en stimuleert hierdoor het uiten van je mening, emoties en dingen die je dwars zitten.

Fysiek helpt lapis lazuli klachten van keel, strottenhoofd, schildklier en stembanden.

quote:
Het heeft een positieve werking op migraine, slaapproblemen, duizeligheid, stress, het immuunsysteem, het gehoor en verlaagt de bloeddruk. Het kan ondersteunt bij het herstel na een herseninfarct of TIA.
Ze beloven nog al wat zeg :D maar tis een mooi ringetje



Verzorging
Lapis lazuli niet reinigen met water. De steen kan hier door aangetast worden.



Toepassingen
Lapis lazuli kan op of bij het lichaam gedragen worden (bij voorkeur boven het middenrif, dus bv. om de hals).
De steen kan op de keel op of het voorhoofd gelegd worden.
Het kan verwerkt worden tot een elixer.


Sterrenbeeld
Maagd & Boogschutter



Chakra
Keel chakra (5e) & voorhoofd chakra(6e)
pi_197732168
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:02 schreef Celestien het volgende:
Ik wou dat ik een foto kon posten, maar heb geen website of ergens waar ik hem kan hosten.
is het zoiets?

pi_197732243
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

is het zoiets?

[ afbeelding ]
Dat is Larimar inderdaad.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_197732357
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:28 schreef FaithHealer het volgende:

[..]

Dat is Larimar inderdaad.
ja dat weet ik.. maar ik bedoelde hoe de ketting eruit zag.. maar maakt niet uit....
pi_197732673
quote:
88s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:09 schreef Celestien het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip. Dat zal ik morgen naar gaan kijken :)

Even opgezocht hoe een oranje Zinkiet eruit ziet: zo, da's een bijzondere steen. Geloof niet dat ik deze al kende.
Het is vooral grappig hoe Zinkiet ontstaan is, als bijproduct van een bepaalde Poolse smelterij. Ze vonden het in afvoerpijpen. Er is ook een natuurlijke variant uit een inmiddels gesloten mijn in NJ, USA. Ze maken het tegenwoordig ook kunstmatig in een lab.
pi_197733574
Iets anders, waar kopen jullie je kristallen en stenen? Alleen Nederland of ook internationaal?
pi_197733686
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:10 schreef Dutchguy het volgende:
Iets anders, waar kopen jullie je kristallen en stenen? Alleen Nederland of ook internationaal?
Ruben Robijn in Duiven, en Dyona .
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_197734257
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:14 schreef FaithHealer het volgende:

[..]

Ruben Robijn in Duiven, en Dyona .
Ruben Robijn ken ik inderdaad. Ik kijk ook graag op Etsy, erg leuk om daar rond te neuzen maar de prijzen liggen daar vaak te hoog naar mijn mening.
pi_197734425
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:31 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ruben Robijn ken ik inderdaad. Ik kijk ook graag op Etsy, erg leuk om daar rond te neuzen maar de prijzen liggen daar vaak te hoog naar mijn mening.
Mijn ervaring is dat op een mineralenbeurs je nog weleens je slag kunt slaan.
Veel goedkoper dan op een website.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_197734598
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:36 schreef FaithHealer het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat op een mineralenbeurs je nog weleens je slag kunt slaan.
Veel goedkoper dan op een website.
Dat is absoluut het leukste. Er gaat ook niets boven een steen zelf in je handen te hebben voor je tot aankoop over gaat. Moet wel zeggen dat ik online tot nu toe meestal het geluk heb dat ze niet tegenvallen. Slechts een enkele keer een miskoop gehad.
pi_197736115
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

is het zoiets?

[ afbeelding ]
Ja, alleen dan zonder zo'n gevlochten rand er omheen. :)

Ik draag alleen sieraden die ik mooi vind. Het is nu dat ik deze ketting draag, maar kan morgen of volgende week zo weer anders zijn. Beetje waar ik zin in heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Celestien op 31-01-2021 00:04:32 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197736151
Tut tut, heb even wat woorden over een weer weggehaald. Da's niet welke kant we op willen, laiverds.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197736164
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 23:33 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, alleen dan zonder zo'n gevlochten rand er omheen. :)

Ik draag alleen sieraden die ik mooi vindt. Het is nu dat ik deze ketting draag, maar kan morgen of volgende week zo weer anders zijn. Beetje wat ik zin in heb.
Dat wilde ik vragen.... :Y
pi_197736174
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 23:35 schreef Celestien het volgende:
Tut tut, heb even wat woorden over een weer weggehaald. Da's niet welke kant we op willen, laiverds.
ja beter....
pi_197736803
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:42 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is vooral grappig hoe Zinkiet ontstaan is, als bijproduct van een bepaalde Poolse smelterij. Ze vonden het in afvoerpijpen. Er is ook een natuurlijke variant uit een inmiddels gesloten mijn in NJ, USA. Ze maken het tegenwoordig ook kunstmatig in een lab.
Zo'n verhaal maakt het dan juist weer extra leuk. Is dat wat je aantrekt in de steen, het bijzondere verhaal?

Ik vind blauwe goudsteen mooi, wat een volledig kunstmatige steen is, zover ik weet. Dat donkere blauw met die glanzende puntjes doen me denken aan nachten zonder kunstmatige lichtvervuiling. Prachtig.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197736907
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:10 schreef Dutchguy het volgende:
Iets anders, waar kopen jullie je kristallen en stenen? Alleen Nederland of ook internationaal?
De Oude Aarde (Giethoorn), Spiru, Liatelier, in Haarlem zit ook een leuk winkeltje maar ben de naam even kwijt. Ruben Robijn ken ik ook. Op vakantie in de Alpen pik ik ook nog wel eens wat op.

De larimar uit Zweden is de eerste in lange tijd die ik bewust uit het buitenland heb laten komen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197737063
quote:
88s.gif Op zondag 31 januari 2021 00:02 schreef Celestien het volgende:

[..]

Zo'n verhaal maakt het dan juist weer extra leuk. Is dat wat je aantrekt in de steen, het bijzondere verhaal?

Ik vind blauwe goudsteen mooi, wat een volledig kunstmatige steen is, zover ik weet. Dat donkere blauw met die glanzende puntjes doen me denken aan nachten zonder kunstmatige lichtvervuiling. Prachtig.
Ja en de strerk aardende werking ervan. Maar hoe het ontstaan is vind ik zeker ook interessant. Ik geniet om meerdere redenen van stenen. Niet alleen om hun schoonheid, maar ook om hun metafysische werking en de manier waarop ze ontstaan zijn. Ondertussen lijkt mijn huis af en toe een klein museum.
pi_197737088
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 00:09 schreef Celestien het volgende:

[..]

De Oude Aarde (Giethoorn), Spiru, Liatelier, in Haarlem zit ook een leuk winkeltje maar ben de naam even kwijt. Ruben Robijn ken ik ook. Op vakantie in de Alpen pik ik ook nog wel eens wat op.

De larimar uit Zweden is de eerste in lange tijd die ik bewust uit het buitenland heb laten komen.
Vroeger kocht ik veel via eBay Duitsland en had daar mijn favoriete verkopers. Tegenwoordig koop ik ze online van zowel Marktplaats, winkels in Nederland als bepaalde winkels uit het buitenland. Soms Etsy als de prijzen redelijk zijn.
pi_197746612
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 00:21 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ja en de strerk aardende werking ervan. Maar hoe het ontstaan is vind ik zeker ook interessant. Ik geniet om meerdere redenen van stenen. Niet alleen om hun schoonheid, maar ook om hun metafysische werking en de manier waarop ze ontstaan zijn. Ondertussen lijkt mijn huis af en toe een klein museum.
Met dat laatste is natuurlijk niets mis :D. Wij hebben hier een ook aantal mooie stukken in de kast staan. Als onze dochter wat groter is, dan gaan we ze ook wel op tafel zetten, maar 't is nog teveel 'speelgoed' voor haar. Moet niet hebben dat ze er straks de amethist die ik van m'n grootvader heb geërfd, terug vind in haar poppenhuis. ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197746818
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 23:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat wilde ik vragen.... :Y
Heb hem nog steeds om ;)
Ach weet je, ik geef toe: in mijn 'onzekere' periode heb ik ook wel eens een steen gekocht omdat ik had gehoord dat je je er beter door kon voelen. Maar we hebben het hier over heel wat jaartjes geleden & ik ben niet meer dat meiske van toen. Intussen waardeer ik ze vooral om hun schoonheid, hun verhaal & eigenlijk omdat ik gewoon veel van sieraden & mooie dingen houdt :)

Als mensen graag een amethist bij zich willen dragen omdat ze zich daar beter van voelen: prima. Beetje net als een talisman. Bij serieuze klachten is mijn advies altijd: ga naar je arts. Maar dat zal voor veruit de meeste mensen gelden. Zelfs in dit subforum.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197753788
quote:
88s.gif Op zondag 31 januari 2021 16:11 schreef Celestien het volgende:

[..]

Heb hem nog steeds om ;)
Ach weet je, ik geef toe: in mijn 'onzekere' periode heb ik ook wel eens een steen gekocht omdat ik had gehoord dat je je er beter door kon voelen. Maar we hebben het hier over heel wat jaartjes geleden & ik ben niet meer dat meiske van toen. Intussen waardeer ik ze vooral om hun schoonheid, hun verhaal & eigenlijk omdat ik gewoon veel van sieraden & mooie dingen houdt :)

Als mensen graag een amethist bij zich willen dragen omdat ze zich daar beter van voelen: prima. Beetje net als een talisman. Bij serieuze klachten is mijn advies altijd: ga naar je arts. Maar dat zal voor veruit de meeste mensen gelden. Zelfs in dit subforum.
Helemaal mee eens... :Y
pi_197770305
quote:
88s.gif Op zondag 31 januari 2021 16:03 schreef Celestien het volgende:

[..]

Met dat laatste is natuurlijk niets mis :D. Wij hebben hier een ook aantal mooie stukken in de kast staan. Als onze dochter wat groter is, dan gaan we ze ook wel op tafel zetten, maar 't is nog teveel 'speelgoed' voor haar. Moet niet hebben dat ze er straks de amethist die ik van m'n grootvader heb geërfd, terug vind in haar poppenhuis. ;)
Op een gegeven moment zijn ze oud genoeg dat ze de waarde ervan echt kunnen waarderen. Tot die tijd snap ik dat je ze even apart zet.
Het leuke van veel stenen en kristallen hebben is dat je ze ook nog eens weg kunt geven. Dat doe ik met regelmaat.
pi_197970934
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 21:55 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Op een gegeven moment zijn ze oud genoeg dat ze de waarde ervan echt kunnen waarderen. Tot die tijd snap ik dat je ze even apart zet.
Het leuke van veel stenen en kristallen hebben is dat je ze ook nog eens weg kunt geven. Dat doe ik met regelmaat.
Oh, zeker! Dat laatste doe ik ook. Maar alleen als ik weet dat ze gewaardeerd worden. Niet iedereen is blij met kristallen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198160762
Helemaal vergeten mijn Zinkiet uit de UK te laten zien.




Nog niet zeker of ik hem zo laat (denk van wel) of er een hanger van ga maken.
pi_198357297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 13:35 schreef Dutchguy het volgende:
Helemaal vergeten mijn Zinkiet uit de UK te laten zien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nog niet zeker of ik hem zo laat (denk van wel) of er een hanger van ga maken.
Oh wauw, die is mooi, Dutchguy, vooral zo met het licht eronder!
Hoe lang heb je erop moeten wachten?

En is het al een hanger intussen?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198361300
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:07 schreef Celestien het volgende:

[..]

Oh wauw, die is mooi, Dutchguy, vooral zo met het licht eronder!
Hoe lang heb je erop moeten wachten?

En is het al een hanger intussen?
Ik had 'm al een tijdje in huis maar was vergeten hem te laten zien. Ik denk dat ik hem zo laat. Jij nog wat gekocht? Uiteindelijk viel het wachten nog wel mee. Ik heb ook wat besteld uit India. Dan moet je echt een lange adem hebben
pi_198449790
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:59 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik had 'm al een tijdje in huis maar was vergeten hem te laten zien. Ik denk dat ik hem zo laat. Jij nog wat gekocht? Uiteindelijk viel het wachten nog wel mee. Ik heb ook wat besteld uit India. Dan moet je echt een lange adem hebben
Nee, recent niets meer gekocht. Komt wel weer. Ben nog steeds in m'n nopjes met de Larimar :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198450318
Ik heb een rozenkwarts thuis, ooit gekregen na een cursus. Nu heb ik ook een witte edelsteen gekregen, maar ik weet toch echt niet meer wat het is. Hoe kan ik daarachter komen?
pi_198452118
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:23 schreef Celestien het volgende:

[..]

Nee, recent niets meer gekocht. Komt wel weer. Ben nog steeds in m'n nopjes met de Larimar :)
Snap ik, het is ook geen goedkope hobby en de Larimar zal vast ook niet goedkoop geweest zijn.
pi_198452128
quote:
11s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:50 schreef Koekoekskind het volgende:
Ik heb een rozenkwarts thuis, ooit gekregen na een cursus. Nu heb ik ook een witte edelsteen gekregen, maar ik weet toch echt niet meer wat het is. Hoe kan ik daarachter komen?
Kun je een foto van de witte steen plaatsen?
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:05:46 #142
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198452135
quote:
11s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:50 schreef Koekoekskind het volgende:
Ik heb een rozenkwarts thuis, ooit gekregen na een cursus. Nu heb ik ook een witte edelsteen gekregen, maar ik weet toch echt niet meer wat het is. Hoe kan ik daarachter komen?
Foto maken.
Huilen dan.
pi_198452209
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:05 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Snap ik, het is ook geen goedkope hobby en de Larimar zal vast ook niet goedkoop geweest zijn.
Nee, dat liep wel in de drie cijfers. Maar hij is het wel waard.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198452474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:10 schreef Celestien het volgende:

[..]

Nee, dat liep wel in de drie cijfers. Maar hij is het wel waard.
Bij sommige exemplaren zit er nog bruin matrix gesteente aan. Het is dan net alsof je van bovenaf op een tropische oceaan met eilandjes kijkt. Erg mooi gesteente.
pi_198465838
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Bij sommige exemplaren zit er nog bruin matrix gesteente aan. Het is dan net alsof je van bovenaf op een tropische oceaan met eilandjes kijkt. Erg mooi gesteente.
Dat heb ik nooit gezien, maar kan me er een voorstelling van maken. Prachtig en rustgevend. Heb je zelf ook Larimar? Kan zijn dat je het al gezegd hebt, hoor. Ben een beetje te lui om het topic terug te lezen :@
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198466286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 18:48 schreef Celestien het volgende:

[..]

Dat heb ik nooit gezien, maar kan me er een voorstelling van maken. Prachtig en rustgevend. Heb je zelf ook Larimar? Kan zijn dat je het al gezegd hebt, hoor. Ben een beetje te lui om het topic terug te lezen :@
Ik heb ze zelf ook inderdaad, maar dan meer als trommelsteenhangers. Fijne energie hebben ze inderdaad, rustgevend en ruimtegevend.
pi_198467398
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 19:14 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik heb ze zelf ook inderdaad, maar dan meer als trommelsteenhangers. Fijne energie hebben ze inderdaad, rustgevend en ruimtegevend.
In zou ook eens een mooi plekje in moeten inrichten voor m'n collectie. Nu zitten ze, deels, in de vitrinekast maar het merendeel ligt boven in een lade. Zonde, eigenijk.

Heb veel amethisten. Eens een deel daarvan in een diepe lijst bevestigd zodat ik ze op die manier in m'n kantoor kon hangen. :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198494127
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 20:11 schreef Celestien het volgende:

[..]

In zou ook eens een mooi plekje in moeten inrichten voor m'n collectie. Nu zitten ze, deels, in de vitrinekast maar het merendeel ligt boven in een lade. Zonde, eigenijk.

Heb veel amethisten. Eens een deel daarvan in een diepe lijst bevestigd zodat ik ze op die manier in m'n kantoor kon hangen. :)
Ik heb ze ook door mijn hele huis staan. Blijft fijn om naar te kijken ook al wordt mijn huis zo langzamerhand een museum.
pi_198494530
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 13:48 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik heb ze ook door mijn hele huis staan. Blijft fijn om naar te kijken ook al wordt mijn huis zo langzamerhand een museum.
Toegangsgeld gaan vragen als je straks weer bezoekers mag ontvangen ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198499804
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 14:14 schreef Celestien het volgende:

[..]

Toegangsgeld gaan vragen als je straks weer bezoekers mag ontvangen ;)
Ik kijk wel uit. Moeten ze ook allemaal koffie en naar de wc enzo. :P
pi_198500066
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 18:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik kijk wel uit. Moeten ze ook allemaal koffie en naar de wc enzo. :P
Dan kuch je even. Zijn ze zo weg ;)

(Kan ik die grap maken in deze tijd? :') )
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198500987
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 18:42 schreef Celestien het volgende:

[..]

Dan kuch je even. Zijn ze zo weg ;)

(Kan ik die grap maken in deze tijd? :') )
Ja maar willen ze weten welke steen tegen corona helpt en dan moet ik heel lang stil blijven en lijk ik dom. :P

Ik zeg wel hoe ze zelf een verzameling op kunnen bouwen. Lijkt me beter.
pi_198501147
:D

Ik heb hier een geode in de kast staan, maar heb geen idee wat het is. Ook geen idee waar hij vandaan komt btw. Lekker handig :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  maandag 15 maart 2021 @ 02:19:47 #154
370431 drakin
vurig typje
pi_198505704
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 19:57 schreef Celestien het volgende:
:D

Ik heb hier een geode in de kast staan, maar heb geen idee wat het is. Ook geen idee waar hij vandaan komt btw. Lekker handig :)
Foto?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_198620725
quote:
17s.gif Op maandag 15 maart 2021 02:19 schreef drakin het volgende:

[..]

Foto?
Ik ben er intussen achter dat het 'gewoon' kristal is. Maakt het niet minder mooi, trouwens.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198689437
@Dutchguy Heb je trouwens wel eens gehoord van een Peacock Pyriet?
Ik heb er eens een gekocht in Oostenrijk, maar nooit geweten (of vergeten?) wat het was. Nu kom ik hem bij toeval tegen. Er is geen twijfel mogelijk: die heb ik in de kast staan.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198698570
quote:
88s.gif Op donderdag 25 maart 2021 19:57 schreef Celestien het volgende:
@:Dutchguy Heb je trouwens wel eens gehoord van een Peacock Pyriet?
Ik heb er eens een gekocht in Oostenrijk, maar nooit geweten (of vergeten?) wat het was. Nu kom ik hem bij toeval tegen. Er is geen twijfel mogelijk: die heb ik in de kast staan.
Ik ken het als Peacock Ore, of Borniet. Ik heb er zelf ook eentje. Lijkt het hier op?
pi_198698641
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik ken het als Peacock Ore, of Borniet. Ik heb er zelf ook eentje. Lijkt het hier op?
[ afbeelding ]
Ja, heel erg. Maar met meer paars en roze.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198699535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:28 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, heel erg. Maar met meer paars en roze.
Het zou misschien dan inderdaad Borniet kunnen zijn. Maar ik weet dat er ook Chalcopyriet is en ik weet niet precies wat de verschillen tussen Borniet en dat mineraal zijn tbh.
pi_198699710
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:22 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het zou misschien dan inderdaad Borniet kunnen zijn. Maar ik weet dat er ook Chalcopyriet is en ik weet niet precies wat de verschillen tussen Borniet en dat mineraal zijn tbh.
Zal ik hem eens op m'n Insta zetten?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198699852
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:33 schreef Celestien het volgende:

[..]

Zal ik hem eens op m'n Insta zetten?
Ja leuk maar ik weet dus niet of ik het met zekerheid kan zeggen wat het is.
pi_198700290
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:41 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ja leuk maar ik weet dus niet of ik het met zekerheid kan zeggen wat het is.
Staat er. Twee foto's gemaakt omdat hij veel kleurverschil heeft aan beide kanten. Misschien kan je weet iets van zeggen. :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198702743
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:14 schreef Celestien het volgende:

[..]

Staat er. Twee foto's gemaakt omdat hij veel kleurverschil heeft aan beide kanten. Misschien kan je weet iets van zeggen. :)
Zo te zien inderdaad Borniet. Die kleuren ontstaan door een reactie met zuurstof maar het schijnt dat ze ook wel met zuur behandeld worden.

Die kleuren zie je ook wel terug in Bismuth. Ken je die? Dat is zo'n bizar soort kristal, ze worden kunstmatig gemaakt en je kunt ze zelf ook maken en vormen een soort getrapte pyramides wanneer ze stollen.

pi_198702794
Leuk topic :)
Heb zelf wat kristallen voor de sier, maar ik ben ze kwijtgeraakt denk ik.
Vind het altijd erg leuk om in die kristallen winkeltjes te neuzen, alleen zijn er veel kristallen veels te duur naar mijn smaak en kan je er te weinig mee.
Twiddel
pi_198702801
Er zijn toch ook kristallen die je zelf kan groeien?
Straks ff opzoeken of dat kan en zo ja hoe :D
Twiddel
pi_198702965
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:18 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Zo te zien inderdaad Borniet. Die kleuren ontstaan door een reactie met zuurstof maar het schijnt dat ze ook wel met zuur behandeld worden.
Dan houd ik het op die naam. :) Hij komt uit Sölden (Oostenrijk), of tenminste, daar heb ik hem gekocht. Maar over de herkomst weet ik verder helaas niets. Was wel een geweldig winkeltje, trouwens.

quote:
Die kleuren zie je ook wel terug in Bismuth. Ken je die? Dat is zo'n bizar soort kristal, ze worden kunstmatig gemaakt en je kunt ze zelf ook maken en vormen een soort getrapte pyramides wanneer ze stollen.

[ afbeelding ]
Nee, nooit van gehoord. Wel prachtig! Kijk nou naar de opbouw van kleuren. Het lijkt wel een klein kunstwerkje.

Van de synthetische stenen is de goldfluss in blauw (ook wel blaufluss of blauwsteen, volgens mij) een van m'n favorieten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Celestien op 26-03-2021 18:06:41 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198703305
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:23 schreef summer2bird het volgende:
Er zijn toch ook kristallen die je zelf kan groeien?
Straks ff opzoeken of dat kan en zo ja hoe :D
Synthetische stenen worden wel gemaakt, maar denk niet dat dat een zondagmiddagklusje is ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 18:39:57 #168
249559 crew  Lavenderr
pi_198703703
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:18 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Zo te zien inderdaad Borniet. Die kleuren ontstaan door een reactie met zuurstof maar het schijnt dat ze ook wel met zuur behandeld worden.

Die kleuren zie je ook wel terug in Bismuth. Ken je die? Dat is zo'n bizar soort kristal, ze worden kunstmatig gemaakt en je kunt ze zelf ook maken en vormen een soort getrapte pyramides wanneer ze stollen.

[ afbeelding ]
Prachtig!
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 18:47:47 #169
249559 crew  Lavenderr
pi_198703805
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:23 schreef summer2bird het volgende:
Leuk topic :)
Heb zelf wat kristallen voor de sier, maar ik ben ze kwijtgeraakt denk ik.
Vind het altijd erg leuk om in die kristallen winkeltjes te neuzen, alleen zijn er veel kristallen veels te duur naar mijn smaak en kan je er te weinig mee.
Als je ze vindt, wil je ze dan plaatsen hier, Summerbirdje? Ben wel benieuwd!
pi_198704663
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als je ze vindt, wil je ze dan plaatsen hier, Summerbirdje? Ben wel benieuwd!
Is goed :)
Twiddel
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 20:26:52 #171
249559 crew  Lavenderr
pi_198705492
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Is goed :)
Top ;)
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 19:05:04 #172
249559 crew  Lavenderr
pi_198837311
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Is goed :)
Nog niet gevonden zeker? Of ben je nog niet toegekomen aan het zoeken? Fijne Pasen btw :)
pi_198837822
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 19:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nog niet gevonden zeker? Of ben je nog niet toegekomen aan het zoeken? Fijne Pasen btw :)
Ben toch bang dat ik ze helaas ooit kwijtgeraakt ben :@
Jij ook trouwens :*
Twiddel
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 19:52:50 #174
249559 crew  Lavenderr
pi_198837935
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 19:43 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ben toch bang dat ik ze helaas ooit kwijtgeraakt ben :@
Jij ook trouwens :*
Vreemde Pasen zal dat worden, zo zonder op bezoek te kunnen. Of ontvangen. Maar goed, we maken er maar wat van he, met hoop op betere tijden.
Ja, zoiets kun je zomaar kwijtraken. Later vindt je ze vast weer terug in één of ander kastje.
pi_199155782
Met z'n allen naar een stenenbeurs als covid-19 achter de rug is :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')