Ja nouja... wat lxiv zegt. Plant het gewoon vol ipv. allerlei troep in de grond te stoppen. En wat weerhoudt je om dat mulchen te proberen? Moet je de boel wel na dat jaar volplanten natuurlijk. Anders heb je een half jaar later het onkruid nog hoger staan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Tja, hier stond niets. Behalve onkruid dus. En daar was al minimaal 20 jaar niets aan gedaan.
Het scheelt wel enorm. Mijn ervaring is dat binnen een jaar of 2-3 je nog maar amper hoeft te wieden. Als je het goed dicht zet. (En dus niet de hierboven methodiek van 2 plantjes per m2 en een bak schrale kale grond ertussen).quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Absoluut! Onkruid vrij wordt het niet maar ooit krijg ik het gevoel dat ik er een beetje grip op heb
Omdat het een sukkel isquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom moet jouw man zo ontzettend veel werken dan?
Mijn vrouw doet ook niet veel buiten hoor, maar gelukkig is ze wel veel thuis zodat ik als ik thuis ben in de tuin kan wekren.
We gaan niet weken werken om het beplanten weer een jaar uit te stellen. Er komen planten in. We willen naar iets moois kunnen kijkenquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja nouja... wat lxiv zegt. Plant het gewoon vol ipv. allerlei troep in de grond te stoppen. En wat weerhoudt je om dat mulchen te proberen? Moet je de boel wel na dat jaar volplanten natuurlijk. Anders heb je een half jaar later het onkruid nog hoger staan.
Ik snap niet waarom dat zo populair is. Hier in het dorp hebben alle oude mensen dat. De jongeren hebben dan het liefst bestrating met een paar bloembakken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Het scheelt wel enorm. Mijn ervaring is dat binnen een jaar of 2-3 je nog maar amper hoeft te wieden. Als je het goed dicht zet. (En dus niet de hierboven methodiek van 2 plantjes per m2 en een bak schrale kale grond ertussen).
Oh ja. Een eigen bedrijf. Dat is eigenlijk altijd wel keihard werken. Hopelijk wordt het na enkele jaren dan wel weer wat beter te doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Omdat het een sukkel isWe hebben een eigen bedrijf dus bovengemiddeld werken hoort daar bij. En hij doet daar een stapje bovenop
[..]
We gaan niet weken werken om het beplanten weer een jaar uit te stellen. Er komen planten in. We willen naar iets moois kunnen kijken
Nouja, dan moet je dat doen. Ik hoop dat het brengt wat je hooptquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Omdat het een sukkel isWe hebben een eigen bedrijf dus bovengemiddeld werken hoort daar bij. En hij doet daar een stapje bovenop
[..]
We gaan niet weken werken om het beplanten weer een jaar uit te stellen. Er komen planten in. We willen naar iets moois kunnen kijken
Dat is inderdaad een bejaardendingetje. Ziet er ook niet uit in mijn ogenquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dat zo populair is. Hier in het dorp hebben alle oude mensen dat. De jongeren hebben dan het liefst bestrating met een paar bloembakken.
Nee, vind ik ook niet. Niet natuurlijk ook. En dan bijv van die tulpen er tussen, 1 voor 1..quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:20 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een bejaardendingetje. Ziet er ook niet uit in mijn ogen.
Staat genoteerdquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:18 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nouja, dan moet je dat doen. Ik hoop dat het brengt wat je hoopt. Maar wens je sterkte met planten, de boel in leven houden & onkruid trekken volgend jaar.
Al moet ik wel zeggen dat het mij een beetje pijn doet dat je in deze tijd 2 pogingen doet met een giga hoeveelheid plastic.
Tip: koop je planten nu. En bij een kweker. *Nu* is het moment om planten in de grond te zetten. Kwekerijen (die factor 2-3 goedkoper zijn dan tuincentra) hebben nu het grootste assortiment en als je planten er nu in zet dan kunnen ze goed wortelen. Zodat ze volle bak kunnen groeien volgend jaar. In het voorjaar gaat energie vooral in groeien boven de grond en bouwen ze dus een minder sterk wortelstelsel op.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Anyway. Ik vermaak me dus nu al enorm met het uitzoeken van de beplanting die het voorjaar de grond in kan. Mijn nieuwe favoriete woord is 'bodembedekker'.
Ik weet het. Dat gaat helaas niet lukken. Het zal een deel in het voorjaar en een deel in het najaar van volgend jaar worden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tip: koop je planten nu. En bij een kweker. *Nu* is het moment om planten in de grond te zetten. Kwekerijen (die factor 2-3 goedkoper zijn dan tuincentra) hebben nu het grootste assortiment en als je planten er nu in zet dan kunnen ze goed wortelen. Zodat ze volle bak kunnen groeien volgend jaar. In het voorjaar gaat energie vooral in groeien boven de grond en bouwen ze dus een minder sterk wortelstelsel op.
Dat is zeker geen stijlbreuk! Ik heb zelfs liever een zwierige haag dan een statische. Siergras past bovendien bij het riet aan de waterkant. Belangrijk is vooral dat het in de winter nog beschutting biedt. Het hoeft niet groen te blijven, maar het moet ook niet volledig afgestorven zijn.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 21:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat te denken van een siergras haag? Dat beweegt dus ziet er altijd zacht uit. Maar misschien teveel stijlbreuk. Laurier is ook mooi als je het niet strak snoeit.
Ik vind zelf bodembedekkers vooral vervelend. Vaak zijn het planten die over de grond kruipen en dan moet je het onkruid er zorgvuldig tussenuit trekken. Ik wil zelf vooral flink volle borders. Als planten groot en sterk zijn, groeit er nauwelijks onkruid tussendoor. Alleen moet je tot de planten dat stadium hebben bereikt meer energie erin stoppen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Anyway. Ik vermaak me dus nu al enorm met het uitzoeken van de beplanting die het voorjaar de grond in kan. Mijn nieuwe favoriete woord is 'bodembedekker'.
Wij hebben ook wel een aantal stukken waar het een pietsje minder is. Of waar het er anders uitziet wegens ander onkruidquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind zelf bodembedekkers vooral vervelend. Vaak zijn het planten die over de grond kruipen en dan moet je het onkruid er zorgvuldig tussenuit trekken. Ik wil zelf vooral flink volle borders. Als planten groot en sterk zijn, groeit er nauwelijks onkruid tussendoor. Alleen moet je tot de planten dat stadium hebben bereikt meer energie erin stoppen.
Ik heb een tuin met een vergelijkbare afmeting en ik merk dat vooral specifieke stukken in de tuin problematisch zijn. Maar er zijn ook grote delen van de tuin die nauwelijks wiedwerk vragen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- het bosstrookje (onkruid houdt niet zo van schaduw klaarblijkelijk)
- het gazon (ga ik met de maaier overheen)
- de bloemenweide (er groeit wel wat onkruid maar dat is er onderdeel van)
Ik ben vooral in m'n nopjes met de bloemenweide, want die maai ik maar één keer per jaar en verder doe ik er niks aan. Ik heb 'geluk' omdat ik een bloemenweide heb op een stuk schrale grond. De vorige bewoner heeft er acht lagen landbouwplastic in de grond gedaan en steen en glas overheen gegooid. Vraag me niet waarom. Zoiets zou je ook zelf kunnen proberen te creëren in een deel van de tuin, een schraal stuk grond als basis voor een bloemenweide. (Gebruik alleen geen glas...)
Serieus? Een rol van 50 cm breed en 100 meter lang voor nog geen ¤ 30,- incl BTW en verzending? Of kijk ik ergens overheen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:37 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Dat was Van der Steen XXL - JeNetje.
https://www.vdsteenxxl.co(...)oek-anti-worteldoek/
Maar ik bestelde dat via JeNetje.nl. Die website bestaat niet meer. Maar was onderdeel va Van der Steen. Ik weet niet of wat zij nu aanbieden echt hetzelfde doek ik, lijkt mij wel
Onze buren hebben wilde wingerd tegen hun gevel. Het is een flinke klus om de plant in toom te houden. Ze willen het bij 2x snoeien per jaar houden, maar ik zie ze wat vaker in de weer om de wingerd van de ramen en de dakrand weg te houden. Ik vind de wingerd tegen de gevel een prachtig gezicht maar ik pieker er niet over om wingerd tegen mijn eigen gevel te zetten. Dat is ook omdat ik hoogtevrees heb.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 10:50 schreef Irrem het volgende:
Iemand hier ervaring met wilde wingerd langs de gevel?
We zijn aan het kijken of een groene gevel haalbaar is. De gevel staat op het zuiden en is nu een grote kale muur (geen ramen, alleen onderaan de voordeur). Dacht dat wilde wingerd slecht zou zijn voor de voegen, maar dat wordt van meerder kanten tegen gesproken.
Ik lees dat het een snelle groeier is en ik vind het niet erg om er onderhoud aan te moeten plegen. Is 1 a 2x per jaar een flinke snoeibeurt voldoende of moet ik rekenen op veel meer werk?
Als dat er staat, dan zal dat wel toch?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:12 schreef Twieki het volgende:
[..]
Serieus? Een rol van 50 cm breed en 100 meter lang voor nog geen ¤ 30,- incl BTW en verzending? Of kijk ik ergens overheen?
[ afbeelding ]
Kocht altijd worteldoek bij de Intratuin, 5 x 2 meter was al iets van ¤ 12,- of zo. Vond ik al aan de prijzige kant.
Maar ik heb sinds het voorjaar een volkstuin en ben bezig bakken te maken en wil worteldoek (en eventueel houtsnippers / boomschors) op de paden hebben. Als dat echt zo goedkoop is bij Van der Steen XXL...
Thx. Daar ben ik dus een beetje bang voor, dat ik gedurende de zomer iedere 2 weken de ladder op moet om hem ergens bij weg te houden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Onze buren hebben wilde wingerd tegen hun gevel. Het is een flinke klus om de plant in toom te houden. Ze willen het bij 2x snoeien per jaar houden, maar ik zie ze wat vaker in de weer om de wingerd van de ramen en de dakrand weg te houden. Ik vind de wingerd tegen de gevel een prachtig gezicht maar ik pieker er niet over om wingerd tegen mijn eigen gevel te zetten. Dat is ook omdat ik hoogtevrees heb.
Onze gevelhersteller was ook niet te spraken over wat de wingerd deed met de muren van de buren, maar ik kan zelf niet goed inschatten of dat een beroepsmopperaar was of dat hij een punt had. Ik heb er wel eens onderzoek naar gedaan of een klimplant tegen een gevel goed of slecht is, maar het is lastig om wetenschappelijk onderbouwde informatie te vinden.
Elke plant die zichzelf hecht aan de muur geeft dezelfde problemen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:29 schreef Irrem het volgende:
[..]
Thx. Daar ben ik dus een beetje bang voor, dat ik gedurende de zomer iedere 2 weken de ladder op moet om hem ergens bij weg te houden.
Wat vooral als nadeel wordt gegeven is dat de hechtwortels op de gevel achterblijven als je hem snoeit. En met scheuren in de gevel wordt het ook niet aangeraden.
Ik ga me eens verder inlezen over andere klimmers.
Blauwe regen valt daar ook onder, volgens mij.quote:Op zondag 1 november 2020 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf een vuurdoorn overwogen, maar vind die niet zo mooi. Ik heb er nu voor gekozen om klimplanten te nemen die ondersteund moeten worden met een rek (Toscaanse jasmijn, passiebloem, clematis, trompetklimmer).
Ja, hier al zo'n 15 jaar 2 wingerds tegen de westgevel. De hele gevel is groen, nu roodquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 10:50 schreef Irrem het volgende:
Iemand hier ervaring met wilde wingerd langs de gevel?
We zijn aan het kijken of een groene gevel haalbaar is. De gevel staat op het zuiden en is nu een grote kale muur (geen ramen, alleen onderaan de voordeur). Dacht dat wilde wingerd slecht zou zijn voor de voegen, maar dat wordt van meerder kanten tegen gesproken.
Ik lees dat het een snelle groeier is en ik vind het niet erg om er onderhoud aan te moeten plegen. Is 1 a 2x per jaar een flinke snoeibeurt voldoende of moet ik rekenen op veel meer werk?
Interessant! Hoe ben je op het idee gekomen? Volgens onze gevelhersteller zorgt de plant er juist voor dat de gevel vochtig blijft. Onze buurman is van mening dat de wingerd helpt met de isolatie. En jij hebt juist de ervaring dat je erdoor van je vochtproblemen af bent gekomen. Ik blijf benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing, dus ik houd me aanbevolen als iemand leestips heeft.quote:Op maandag 2 november 2020 08:37 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ja, hier al zo'n 15 jaar 2 wingerds tegen de westgevel. De hele gevel is groen, nu rood![]()
De wingerd hecht niet aan de muur met wortels, maar met zuignapjes. Een soort handjes eigenlijk.
Wij hebben em aangeplant om vocht uit de muur te trekken, en dat is goed gelukt. Er zat veel vochtdoorslag aan de binnenzijde van de muur, maar dat is al jaren verleden tijd.
Het is inderdaad een prachtige plant! Ik heb het geluk dat ik er wel tegenaan kijk maar me niet met het snoeiwerk op hoogte bezig hoef te houden.quote:Het is een prachtplant die zomers veel insecten trekt tijdens de bloei, en in het najaar vogels die de besjes opeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |