FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Offerte na ondertekening gewijzigd door aanbieder
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 17:58
Beste WGR fokkers,

Vorige week een bedrijf over de vloer gehad voor een offerte voor een drietal kunststofkozijnen. Offerte werd na wat onderhandelingen aangeboden op ¤4000,- inclusief montage (was 3834 exclusief horren, 4000 incl). Getekend door adviseur en dezelfde dag door mij inclusief datum (17-9-2020). Vandaag gebeld door de adviseur dat de prijs te scherp was en dat meneer terug gefloten was door zijn manager. Nieuw aanbod ¤4500,- inclusief of 4250,- ex horren. Wanneer ik niet akkoord zou gaan mocht ik ook naar een andere partij, het stond immers in de kleine lettertjes.

Op de website niets over te vinden, maar thuis de offerte er eens op nageslagen.

Art 3. Offerte is vrijblijvend. De offerte wordt gedagtekend en geldt vanaf die dag 4 weken. De in een offerte vermelde prijzen zijn incl btw tenzij anders aangegeven.

Art 14. Mondelinge afspraken die niet op de offerte zijn vermeld zijn niet rechtsgeldig.

Zit ik er naast wanneer ik aangeef dat zij nu de kozijnen voor ¤4000,- moeten leveren?
Mikeyttmaandag 21 september 2020 @ 18:01
Een getekende offerte is een rechtsgeldig contract zolang hij nog geldig is.

Dus je kan gewoon aangeven ze voor 4000 euro geleverd wil hebben.
madam-aprilmaandag 21 september 2020 @ 18:06
Ze dienen gewoon voor ¤4000 te leveren want de offerte is gewoon een rechtsgeldig contract waar zij zich aan dienen te houden.
Meridiaanmaandag 21 september 2020 @ 18:09
Je hebt vast een kopietje al, toch?
En sowieso moet het voor de door jou getekende prijs.
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 18:11
Ik heb het orgineel. Ok, dank.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 18:18
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 18:06 schreef madam-april het volgende:
Ze dienen gewoon voor ¤4000 te leveren want de offerte is gewoon een rechtsgeldig contract waar zij zich aan dienen te houden.
Dit lijkt mij ook het geval inderdaad.

En uit sympathie zou ik persoonlijk het verschil dan delen.
Fe2O3maandag 21 september 2020 @ 18:25
Post alle regeltjes eens ... Geheid dat er ontbindende voorwaarden in staan.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 19:02
Nou ja in ieder geval maar schriftelijk (via e-mail volstaat meestal) reageren. Straks houden ze je 4 weken aan het lijntje via de telefoon en komen ze er wel mee weg. (gebeurt vast niet maar je snapt het idee). Kan best zo zijn dat ze doen alsof het te laag is en gewoon wat meer eruit willen slepen op deze manier. Hangt maar net van het soort bedrijf af. Hoe staat het bedrijf in trustpilot om maar wat te noemen?
madam-aprilmaandag 21 september 2020 @ 19:09
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 18:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Post alle regeltjes eens ... Geheid dat er ontbindende voorwaarden in staan.
Wettelijke gezien mag een offerte met een geldigheidstermijn niet worden ingetrokken. Dus zelfs als er ontbindende voorwaarden in zouden staan zijn die niet rechtsgeldig.
baskickmaandag 21 september 2020 @ 19:09
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 18:18 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dit lijkt mij ook het geval inderdaad.

En uit sympathie zou ik persoonlijk het verschil dan delen.
Echt, why? Er is toch niets sympathieks aan hun handelswijze?
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 19:20
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Echt, why? Er is toch niets sympathieks aan hun handelswijze?
Ik vind dit nogal een overtrokken reactie. Het gaat om een foutje. Beetje begrip voor elkaar brengt ons verder in deze tijden.
Scorpiemaandag 21 september 2020 @ 19:25
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:20 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Ik vind dit nogal een overtrokken reactie. Het gaat om een foutje. Beetje begrip voor elkaar brengt ons verder in deze tijden.
Wie zegt dat het om een foutje gaat ?
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 19:27
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wie zegt dat het om een foutje gaat ?
Zie OP
Fermaandag 21 september 2020 @ 19:29
Staat er niet ergens offertes zijn ter goedkeuring van de directie?

Overigens als je ze eraan houdt, krijg je waarschijnlijk een goedkoop merk, of ondersteboven gemonteerd :P
Scheepskokmaandag 21 september 2020 @ 19:37
Offerte is vrijblijvend. Dat betekent dat de aanbieder voordat je die hebt geaccepteerd mag aanpassen.
Maar jij hebt ook getekend. Dan is het geen offerte meer, maar een overeenkomst.
Scorpiemaandag 21 september 2020 @ 19:37
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:27 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Zie OP
Er staat “te scherp”. Niks over foutieve prijsopgaven.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 19:43
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er staat “te scherp”. Niks over foutieve prijsopgaven.
Denk gewoon even na. Serieus man :')
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 19:52
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:27 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Zie OP
Tja. Dat is niet helder te krijgen. Adviseur was vrij zeker van zijn zaak. De buren hebben zelfs bij hetzelfde bedrijf twee ramen laten plaatsen voor ¤2500,- incl gratis horren. Daar heb ik niet zelf naar gerefereerd, alleen dat de buren ook een scherpe aanbiedingen hebben ontvangen. Daarna begon hij zelf over dat daar een fout in de offerte was gemaakt (geen montagekosten) en dat die lage prijs niet gaat lukken.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 20:02
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:52 schreef Reintji het volgende:

[..]

Tja. Dat is niet helder te krijgen. Adviseur was vrij zeker van zijn zaak. De buren hebben zelfs bij hetzelfde bedrijf twee ramen laten plaatsen voor ¤2500,- incl gratis horren. Daar heb ik niet zelf naar gerefereerd, alleen dat de buren ook een scherpe aanbiedingen hebben ontvangen. Daarna begon hij zelf over dat daar een fout in de offerte was gemaakt (geen montagekosten) en dat die lage prijs niet gaat lukken.
Zoals ik al zei, ik zou het verschil delen. Zoals ze al zeiden kun je ook naar een andere aanbieder, even goede vrienden. Dat zeg je niet als je ruim boven je ondergrens zit.

Daarnaast is ¤2500,- voor 2 kozijnen ¤3750,- voor 3 kozijnen. Inflatie en margebegroting meegenomen zit je afhankelijk van het aantal jaar dat eroverheen is gegaan al ruim over de ¤4000,-.

Zoals ik al zei zou ik schikken voor ¤4250,-. Als zij zeggen dat het een foutje is, dan heeft dat er alle schijn van. Dit is geen consumentenconflictje. Dit is een B2B markt en daarin is relatieniveau toch echt ten alle tijden belangrijker dan gemuggenzift om een paar geeltjes.
madam-aprilmaandag 21 september 2020 @ 20:05
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:52 schreef Reintji het volgende:

[..]

Tja. Dat is niet helder te krijgen. Adviseur was vrij zeker van zijn zaak. De buren hebben zelfs bij hetzelfde bedrijf twee ramen laten plaatsen voor ¤2500,- incl gratis horren. Daar heb ik niet zelf naar gerefereerd, alleen dat de buren ook een scherpe aanbiedingen hebben ontvangen. Daarna begon hij zelf over dat daar een fout in de offerte was gemaakt (geen montagekosten) en dat die lage prijs niet gaat lukken.
Ze hebben echt heel erg pech, de getekende offerte is bindend en die mogen ze niet intrekken.
Scorpiemaandag 21 september 2020 @ 20:07
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:43 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Denk gewoon even na. Serieus man :')
Ik wens je veel succes een offerte te laten ontbinden op basis van een prijs”fout” van 10%. En TS, in tegenstelling tot deze klaphark dus zo achteloos meer wil lappen zou ik mijn poot stijfhouden. Vraag hem eerst maar eens wat er “te scherp” was geprijsd voordat je meer geld schuift.
Scorpiemaandag 21 september 2020 @ 20:08
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:02 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik zou het verschil delen. Zoals ze al zeiden kun je ook naar een andere aanbieder, even goede vrienden. Dat zeg je niet als je ruim boven je ondergrens zit.

Daarnaast is ¤2500,- voor 2 kozijnen ¤3750,- voor 3 kozijnen. Inflatie en margebegroting meegenomen zit je afhankelijk van het aantal jaar dat eroverheen is gegaan al ruim over de ¤4000,-.

Zoals ik al zei zou ik schikken voor ¤4250,-. Als zij zeggen dat het een foutje is, dan heeft dat er alle schijn van. Dit is geen consumentenconflictje. Dit is een B2B markt en daarin is relatieniveau toch echt ten alle tijden belangrijker dan gemuggenzift om een paar geeltjes.
B2B markt ? Waar heb je het over ? Dit is een typische B2C transactie.
madam-aprilmaandag 21 september 2020 @ 20:10
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:02 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik zou het verschil delen. Zoals ze al zeiden kun je ook naar een andere aanbieder, even goede vrienden. Dat zeg je niet als je ruim boven je ondergrens zit.

Daarnaast is ¤2500,- voor 2 kozijnen ¤3750,- voor 3 kozijnen. Inflatie en margebegroting meegenomen zit je afhankelijk van het aantal jaar dat eroverheen is gegaan al ruim over de ¤4000,-.

Zoals ik al zei zou ik schikken voor ¤4250,-. Als zij zeggen dat het een foutje is, dan heeft dat er alle schijn van. Dit is geen consumentenconflictje. Dit is een B2B markt en daarin is relatieniveau toch echt ten alle tijden belangrijker dan gemuggenzift om een paar geeltjes.
Ts is gewoon een consument hoor, geen bedrijf.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 20:12
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:10 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ts is gewoon een consument hoor, geen bedrijf.
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

B2B markt ? Waar heb je het over ? Dit is een typische B2C transactie.
Ohhh wacht even, dat veranderd de zaak wel ja. Ik weet niet waarom, maar ik dacht om een of andere reden dat TS voor zijn bedrijf een offerte kreeg.

Nee dan zou ik ze ook aan het aanbod gehouden hebben inderdaad.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 20:14
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes een offerte te laten ontbinden op basis van een prijs”fout” van 10%. En TS, in tegenstelling tot deze klaphark dus zo achteloos meer wil lappen zou ik mijn poot stijfhouden. Vraag hem eerst maar eens wat er “te scherp” was geprijsd voordat je meer geld schuift.
Zo dan allejezus. Gezellig persoon ben jij zeg :')

Heb medelijden met je collega’s ed. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2020 20:15:16 ]
Ivo1985maandag 21 september 2020 @ 20:19
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 19:29 schreef Fer het volgende:
Staat er niet ergens offertes zijn ter goedkeuring van de directie?

Zo'n voorwaarde houdt natuurlijk geen stand. Als de directie onvoldoende vertrouwen heeft in de offertes die door daarvoor aangewezen personeel worden uitgebracht, dient het bedrijf de processen zodanig in te richten dat de offerte wordt gecontroleerd/goedgekeurd voordat deze aan de klant verzonden wordt.
tstilemaandag 21 september 2020 @ 20:25
Wat een bedragen zeg voor wat plastic en glas :{

Het zou mij niet verbazen als ze omkomen in het werk en op deze manier wat extra willen verdienen aan de klanten waar dat kan. Omdat ze misschien sowieso meer klanten hebben dan ze tijd voor hebben.

Het lijkt me dat er een dikke marge op zit en dat 500 het verschil niet zou moeten zijn. En als dat wel zo is dan moet je als bedrijf gewoon sportief zijn en je verlies nemen zonder de klant voor het blok te zetten. De klant heeft ook tijd erin gestoken. Het bedrijf moet gewoon zichzelf op de kop geven hiervoor en ervoor zorgen dat ze het in de toekomst slimmer aanpakken. Te lage offerte maken is gewoon ondernemersrisico. Beetje lame vind ik het dus.

En 30% meer ramen dan de buren hoeft geen 30% hogere prijs te zijn. Een deel van de kosten die ze maken zijn vaste kosten wat voor een raam meer of minder weinig uitmaakt.
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 20:26
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:02 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik zou het verschil delen. Zoals ze al zeiden kun je ook naar een andere aanbieder, even goede vrienden. Dat zeg je niet als je ruim boven je ondergrens zit.

Daarnaast is ¤2500,- voor 2 kozijnen ¤3750,- voor 3 kozijnen. Inflatie en margebegroting meegenomen zit je afhankelijk van het aantal jaar dat eroverheen is gegaan al ruim over de ¤4000,-.
Buren hebben de ramen vorig jaar laten plaatsen.
Dus was zelf idd uitgegaan van zelfde pakket voor 3750-4000 ongeveer. Uiteindelijk dus ruim 3800 ex en 4000 incl horren (die de buurman er dus ook bij had voor 2500). Daar maken ze vandaag dus 4500 van.
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 20:28
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:25 schreef tstile het volgende:
Wat een bedragen zeg voor wat plastic en glas :{

Het zou mij niet verbazen als ze omkomen in het werk en op deze manier wat extra willen verdienen aan de klanten waar dat kan. Omdat ze misschien sowieso meer klanten hebben dan ze tijd voor hebben.

Het lijkt me dat er een dikke marge op zit en dat 500 het verschil niet zou moeten zijn. En als dat wel zo is dan moet je als bedrijf gewoon sportief zijn en je verlies nemen zonder de klant voor het blok te zetten. De klant heeft ook tijd erin gestoken. Het bedrijf moet gewoon zichzelf op de kop geven hiervoor en ervoor zorgen dat ze het in de toekomst slimmer aanpakken. Te lage offerte maken is gewoon ondernemersrisico. Beetje lame vind ik het dus.
Klinkt plausibel. Andere offertes van bedrijven uit de buurt voor dezelfde ramen (merk en type) waren zelfs 5800 en 7100,-
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 20:31
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:26 schreef Reintji het volgende:

[..]

Buren hebben de ramen vorig jaar laten plaatsen.
Dus was zelf idd uitgegaan van zelfde pakket voor 3750-4000 ongeveer. Uiteindelijk dus ruim 3800 ex en 4000 incl horren (die de buurman er dus ook bij had voor 2500). Daar maken ze vandaag dus 4500 van.
Mijn excuses, om een of andere reden heb ik dus helemaal gemist dat jij consument bent. In dat geval had ik ze er wel aan gehouden inderdaad.

Uit coulance had ik dan persoonlijk alsnog wel willen settelen voor ¤4250,-, omdat druk zetten om die ¤250,- doorgaans geen positief effect zal hebben op de kwaliteit. Uiteindelijk wil je toch graag een gemotiveerde aannemer die een stapje extra voor je zet als het nodig is.

Maar zo denk ik dan weer. De andere kant van het verhaal snap ik evengoed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2020 20:33:39 ]
Leandramaandag 21 september 2020 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:26 schreef Reintji het volgende:

[..]

Buren hebben de ramen vorig jaar laten plaatsen.
Dus was zelf idd uitgegaan van zelfde pakket voor 3750-4000 ongeveer. Uiteindelijk dus ruim 3800 ex en 4000 incl horren (die de buurman er dus ook bij had voor 2500). Daar maken ze vandaag dus 4500 van.
Ik zou er klaar mee zijn.
Je kunt ze er juridisch wel aan houden, maar als ze dan prutswerk gaan leveren zit je met ellende die nooit goed opgelost gaat worden.

Aan het eind gaat het je dan meer kosten.

Ik zou naar een andere kozijnenleverancier gaan, ook als je sowieso dat merk/model kozijnen wilt zullen er meer zijn die het kunnen leveren.
Hoeveel andere offertes heb je voor diezelfde kozijnen gehad, en wat was het verschil?
Leandramaandag 21 september 2020 @ 20:36
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:28 schreef Reintji het volgende:

[..]

Klinkt plausibel. Andere offertes van bedrijven uit de buurt voor dezelfde ramen (merk en type) waren zelfs 5800 en 7100,-
Dat vind ik een vrij fors verschil, enig idee hoe dat komt?
Marsenalmaandag 21 september 2020 @ 20:51
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:28 schreef Reintji het volgende:

[..]

Klinkt plausibel. Andere offertes van bedrijven uit de buurt voor dezelfde ramen (merk en type) waren zelfs 5800 en 7100,-
Dat vind ik nogal wat. Dan zit je dus met die 4500 alsnog niet verkeerd? Ik zou het nog overwegen, want je kan wel voet bij stuk houden, maar dan sturen ze ook de zwakste kracht die half werk levert en dan kan je dat weer probere op te lossen.
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 20:57
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat vind ik een vrij fors verschil, enig idee hoe dat komt?
Nee, geen idee. Zijn van hetzelfde merk (Schuco)
Reintjimaandag 21 september 2020 @ 21:03
Dank voor alle antwoorden en gedachten. Lijkt een gevalletje van wel recht hebben, geen recht krijgen. Zal ze morgen contacten wat we er van kunnen maken.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 21:06
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:57 schreef Reintji het volgende:

[..]

Nee, geen idee. Zijn van hetzelfde merk (Schuco)
Over welke maten hebben we het? Beetje afhankelijk van de maten is het voor deze kozijnen (en ik ga uit van ~ 15 jaar garantie) niet veel geld.
trein2000maandag 21 september 2020 @ 21:13
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:05 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ze hebben echt heel erg pech, de getekende offerte is bindend en die mogen ze niet intrekken.
Waarom zitten we op intrekking van een aanbod? We hebben al een aanvaarding en daarmee een overeenkomst?
baskickmaandag 21 september 2020 @ 22:04
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 21:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarom zitten we op intrekking van een aanbod? We hebben al een aanvaarding en daarmee een overeenkomst?
Dit neigt wel naar een poging de reeds gesloten overeenkomst in te trekken en een nieuwe te bereiken:

quote:
99s.gif Op maandag 21 september 2020 17:58 schreef Reintji het volgende:
Vandaag gebeld door de adviseur dat de prijs te scherp was en dat meneer terug gefloten was door zijn manager. Nieuw aanbod ¤4500,- inclusief of 4250,- ex horren. Wanneer ik niet akkoord zou gaan mocht ik ook naar een andere partij, het stond immers in de kleine lettertjes.
trein2000maandag 21 september 2020 @ 22:31
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 22:04 schreef baskick het volgende:
Dit neigt wel naar een poging de reeds gesloten overeenkomst in te trekken
Dat kan niet.
quo_maandag 21 september 2020 @ 22:32
Volgens mij zit de crux in het woordje "vrijblijvend".
Met een offerte die vrijblijvend is heb je net niks in handen, de aanbieder kan zijn condities wijzigen zoals hij wil.
En met een handtekening van de klant er onder verandert een vrijblijvende offerte beslist niet in een rechtsgeldige overeenkomst.
trein2000maandag 21 september 2020 @ 22:34
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:32 schreef quo_ het volgende:
Volgens mij zit de crux in het woordje "vrijblijvend".
Met een offerte die vrijblijvend is heb je net niks in handen, de aanbieder kan zijn condities wijzigen zoals hij wil.
En met een handtekening van de klant er onder verandert een vrijblijvende offerte beslist niet in een rechtsgeldige overeenkomst.
Wanneer gaat volgens jou een ondertekende offerte over in een overeenkomst dan?
quo_maandag 21 september 2020 @ 22:37
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wanneer gaat volgens jou een ondertekende offerte over in een overeenkomst dan?
Als het in plaats van een vrijblijvende offerte een vaste offerte was.
daNpymaandag 21 september 2020 @ 22:39
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat vind ik een vrij fors verschil, enig idee hoe dat komt?
Genoeg mensen die de prijs betalen wat de leverancier vraagt. Ook bij keukens e.d.

En de buren hebben ramen gekocht, TS kozijnen mét ramen... of lees ik een verschil wat er niet is?
trein2000maandag 21 september 2020 @ 22:53
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:37 schreef quo_ het volgende:

[..]

Als het in plaats van een vrijblijvende offerte een vaste offerte was.
Maar wanneer ontstaat de overeenkomst dan? Ik zou het toch als een aanbod willen aanmerken hoor. En dan is de ondertekening door de klant de aanvaarding.
quo_maandag 21 september 2020 @ 23:13
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar wanneer ontstaat de overeenkomst dan? Ik zou het toch als een aanbod willen aanmerken hoor. En dan is de ondertekening door de klant de aanvaarding.
Bij een vrijblijvende offerte die door de klant aanvaard is zijn er drie mogelijkheden:
- De aanbieder bevestigt de aanvaarding --> overeenkomst
- De aanbieder trekt alsnog de offerte in --> geen overeenkomst
- De aanbieder laat niets van zich horen --> na x-tijd is er alsnog sprake van een overeenkomst

Er zit overigens wel een tegenstrijdigheid in de voorwaarden die TS aanhaalt in de OP, namelijk de vrijblijvende offerte MET een geldigheidsduur.
Dat levert wel een boeiende situatie op. Lees maar eens op https://www.hbojuristen.c(...)jblijvend-of-bindend
Dit zou TS kunnen helpen om het werk toch voor het oorspronkelijke bedrag gedaan te krijgen.
Als hij/zij nog durft. Ik zou nooit in zee gaan met een partij waar je al trammelant mee hebt voordat de inkt van de aanbieding echt droog is.

In mijn werk leg ik overigens aanbiedingen die vrijblijvend zijn of onder voorbehoud van goedkeuring door xyz meteen aan de kant. Hooguit waag ik er nog een belletje aan met de boodschap dat ik een echt aanbod wil en dat ik verdere geen tijd ga steken in aanbiedingen die elk moment ingetrokkken kunnen worden.
snabbimaandag 21 september 2020 @ 23:22
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zou er klaar mee zijn.
Je kunt ze er juridisch wel aan houden, maar als ze dan prutswerk gaan leveren zit je met ellende die nooit goed opgelost gaat worden.

Aan het eind gaat het je dan meer kosten.

Ik zou naar een andere kozijnenleverancier gaan, ook als je sowieso dat merk/model kozijnen wilt zullen er meer zijn die het kunnen leveren.
Hoeveel andere offertes heb je voor diezelfde kozijnen gehad, en wat was het verschil?
Eens. Je kan nog zo gelijk hebben met de offerte, eigenlijk ben je behoorlijk afhankelijk van hoe zij te werk gaan.
Dus je kan nog zo gelijk hebben, maar de vraag is welk risico je over hebt om je gelijk te halen.
trein2000maandag 21 september 2020 @ 23:28
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:13 schreef quo_ het volgende:

[..]

Bij een vrijblijvende offerte die door de klant aanvaard is zijn er drie mogelijkheden:
- De aanbieder bevestigt de aanvaarding --> overeenkomst
- De aanbieder trekt alsnog de offerte in --> geen overeenkomst
- De aanbieder laat niets van zich horen --> na x-tijd is er alsnog sprake van een overeenkomst

Er zit overigens wel een tegenstrijdigheid in de voorwaarden die TS aanhaalt in de OP, namelijk de vrijblijvende offerte MET een geldigheidsduur.
Dat levert wel een boeiende situatie op. Lees maar eens op https://www.hbojuristen.c(...)jblijvend-of-bindend
Dit zou TS kunnen helpen om het werk toch voor het oorspronkelijke bedrag gedaan te krijgen.
Als hij/zij nog durft. Ik zou nooit in zee gaan met een partij waar je al trammelant mee hebt voordat de inkt van de aanbieding echt droog is.

In mijn werk leg ik overigens aanbiedingen die vrijblijvend zijn of onder voorbehoud van goedkeuring door xyz meteen aan de kant. Hooguit waag ik er nog een belletje aan met de boodschap dat ik een echt aanbod wil en dat ik verdere geen tijd ga steken in aanbiedingen die elk moment ingetrokkken kunnen worden.
6:219 eerste lid. Door die termijn is herroeping niet meer mogelijk. Dan is het tijdstip daarvan (waar lid 2 over gaat) niet meer relevant, want ook daar kun je nog wel een boom over opzetten.
trein2000maandag 21 september 2020 @ 23:28
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef snabbi het volgende:
Eens. Je kan nog zo gelijk hebben met de offerte, eigenlijk ben je behoorlijk afhankelijk van hoe zij te werk gaan.
Wat wouden ze doen kromme kozijnen leveren? Dan plegen ze gewoon wanprestatie.
Waterdrinkermaandag 21 september 2020 @ 23:42
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat wouden ze doen kromme kozijnen leveren? Dan plegen ze gewoon wanprestatie.
Nou ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ze kunnen ook best lastig doen. De montage-afspraak een dag vooraf afzeggen, met baggerschoenen door je huis banjeren, cheap-ass dingen gebruiken die op zich ook nog wel aan de offerte voldoen, enzovoorts.

Maar goed, er is (inderdaad) weinig mis met even flink op je strepen te staan en eisen waar je recht op hebt: nakoming van de overeenkomst.
snabbimaandag 21 september 2020 @ 23:48
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat wouden ze doen kromme kozijnen leveren? Dan plegen ze gewoon wanprestatie.
Ik zou me meer zorgen maken over de montage dan over het materiaal zelf. Niet perse als wraakactie van de ondernemer, maar ook als bezuiniging.
#ANONIEMmaandag 21 september 2020 @ 23:59
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:25 schreef tstile het volgende:
Wat een bedragen zeg voor wat plastic en glas :{

Het zou mij niet verbazen als ze omkomen in het werk en op deze manier wat extra willen verdienen aan de klanten waar dat kan. Omdat ze misschien sowieso meer klanten hebben dan ze tijd voor hebben.
Dan steek je de offerte direct al lekker hoog in en ga je niet achteraf tijd verspillen met terugkrabbelen op deze manier.

Ik denk op zich wel dat er inderdaad iets te laag is ingeschat, maar dan moeten ze op dit project maar gewoon een beetje verlies nemen. Hoef jij je als consument niet schuldig over te voelen of uit coulance in mee te gaan.
hertogjan_lekkermandinsdag 22 september 2020 @ 00:06
quote:
99s.gif Op maandag 21 september 2020 17:58 schreef Reintji het volgende:
Beste WGR fokkers,

Vorige week een bedrijf over de vloer gehad voor een offerte voor een drietal kunststofkozijnen. Offerte werd na wat onderhandelingen aangeboden op ¤4000,- inclusief montage (was 3834 exclusief horren, 4000 incl). Getekend door adviseur en dezelfde dag door mij inclusief datum (17-9-2020). Vandaag gebeld door de adviseur dat de prijs te scherp was en dat meneer terug gefloten was door zijn manager. Nieuw aanbod ¤4500,- inclusief of 4250,- ex horren. Wanneer ik niet akkoord zou gaan mocht ik ook naar een andere partij, het stond immers in de kleine lettertjes.

Op de website niets over te vinden, maar thuis de offerte er eens op nageslagen.

Art 3. Offerte is vrijblijvend. De offerte wordt gedagtekend en geldt vanaf die dag 4 weken. De in een offerte vermelde prijzen zijn incl btw tenzij anders aangegeven.

Art 14. Mondelinge afspraken die niet op de offerte zijn vermeld zijn niet rechtsgeldig.

Zit ik er naast wanneer ik aangeef dat zij nu de kozijnen voor ¤4000,- moeten leveren?
mocht die adviseur uberhaubt wel namens het bedrijf offerte aanbieden?
trein2000dinsdag 22 september 2020 @ 00:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:06 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]

mocht die adviseur uberhaubt wel namens het bedrijf offerte aanbieden?
Interne bevoegdheidsverdeling is niet het probleem van de wederpartij. Als jij je enigszins geloofwaardig als bevoegd presenteert dan ben je dat ook.
alopiodinsdag 22 september 2020 @ 00:25
Draai het eens om. Stel dat jij na het ondertekenen ergens anders een aanbod voor zeg 3500 euro had gezien. En je had naar de kozijnen boer gegaan en gezegd sorry was een foutje ik heb toch voor jouw te dure offerte gekozen je mag voor 3500 leveren of ontbinden. Denk dat ze je vierkant hadden uitgelachen.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 00:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:25 schreef alopio het volgende:
Draai het eens om. Stel dat jij na het ondertekenen ergens anders een aanbod voor zeg 3500 euro had gezien. En je had naar de kozijnen boer gegaan en gezegd sorry was een foutje ik heb toch voor jouw te dure offerte gekozen je mag voor 3500 leveren of ontbinden. Denk dat ze je vierkant hadden uitgelachen.
Sterk
baskickdinsdag 22 september 2020 @ 07:13
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat kan niet.
Dat is evident, ja. Toch proberen ze het, zo lijkt het :+
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 08:38
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 20:51 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal wat. Dan zit je dus met die 4500 alsnog niet verkeerd? Ik zou het nog overwegen, want je kan wel voet bij stuk houden, maar dan sturen ze ook de zwakste kracht die half werk levert en dan kan je dat weer probere op te lossen.
Als ze blijkbaar geen probleem hebben met de zwakste kracht sturen die half werk levert, waarom zouden ze dat dan niet bij die 4500 alsnog doen? Die logica mis ik even.

quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2020 23:42 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Nou ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ze kunnen ook best lastig doen. De montage-afspraak een dag vooraf afzeggen, met baggerschoenen door je huis banjeren, cheap-ass dingen gebruiken die op zich ook nog wel aan de offerte voldoen, enzovoorts.

Maar goed, er is (inderdaad) weinig mis met even flink op je strepen te staan en eisen waar je recht op hebt: nakoming van de overeenkomst.
Denk jij dat de monteur in de instructie van de werkvoorbereider mee krijgt dat hij zich op die manier moet gaan gedragen? En gekut met afspraken kost het bedrijf zelf ook alleen maar extra tijd. Evenals het instrueren van monteurs op die manier trouwens.

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef snabbi het volgende:

[..]

Eens. Je kan nog zo gelijk hebben met de offerte, eigenlijk ben je behoorlijk afhankelijk van hoe zij te werk gaan.
Dus je kan nog zo gelijk hebben, maar de vraag is welk risico je over hebt om je gelijk te halen.
Maar als een bedrijf inderdaad zo te werk gaat, dan loop je dat risico nog steeds als je wel die 4500 aftikt.

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zou me meer zorgen maken over de montage dan over het materiaal zelf. Niet perse als wraakactie van de ondernemer, maar ook als bezuiniging.
Als ze op die manier bezuinigen om winst te maximaliseren, waarom zou zich dat dan beperken tot (particuliere) klanten die zich niet coulant opstellen? En hoe zie je dat voor je? Worden die monteurs dan geïnstrueerd bij wie ze zich wel en bij wie ze zich niet van hun beste kant moeten laten zien? :') Waarom zouden ze dan niet lekker elke particulier proberen een poot uit te draaien?

De prijs die ze bieden is voor particulieren kennelijk wel scherp, dus daarmee trekken ze waarschijnlijk altijd alsnog genoeg particuliere klanten en zijn ze niet afhankelijk van positieve aanbevelingen van particulieren onderling. Zoals bij een bedrijf dat hogere prijzen hanteert vaker wel het geval is, omdat particulieren anders niet overtuigd zijn van de meerwaarde.

Alleen bij potentiële grote opdrachtgevers zoals woningbouwverenigingen is het een keer de moeite om zonder zeuren een uurtje extra te maken zodat er geen uitloop is en je op die manier van je beste kant te laten zien, want daar kan je van profiteren in de toekomst doordat het significant werk oplevert.

Maar bij de ene particulier aso zijn en je bij de ander voorbeeldig gedragen? Dat lijkt me sterk. Op het moment dat je hier oprecht voor vreest zou ik sowieso lekker een ander bedrijf zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 08:44:02 ]
raptorixdinsdag 22 september 2020 @ 08:49
Volgens mij zou dat echt mogen als er een fout is gemaakt die zo duidelijk is dat het echt niet de bedoeling was, ik heb het zelf een keer gehad dat ik een inschatting aan een project manager moest geven, ik had 20 doorgegeven en hij was in de veronderstelling dat het 20 uur was, terwijl ik toch echt dagen bedoelde (gezien de klus was dat wel duidelijk leek me), gelukkig vond de klant het ook merkwaardig en stuurde de offerte terug met de vraag of dit wel klopte, maar volgens mij was dat een voorbeeld geweest waarbij je er wel aan ontkomt, een verschil van rond de 10/15 procent is niet te zien als "foutje"
raptorixdinsdag 22 september 2020 @ 08:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:06 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]

mocht die adviseur uberhaubt wel namens het bedrijf offerte aanbieden?
Ik neem aan van wel, het is is niet dat je een willekeurig belletje doet naar een medewerker x, ik neem aan dat deze specialist namens het bedrijf is gestuurd en dus ook mandaat heeft.
Marsenaldinsdag 22 september 2020 @ 09:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 08:38 schreef Chia het volgende:

[..]

Als ze blijkbaar geen probleem hebben met de zwakste kracht sturen die half werk levert, waarom zouden ze dat dan niet bij die 4500 alsnog doen? Die logica mis ik even.

Dat weet je van tevoren natuurlijk nooit, maar zodra zo'n bedrijf die opdracht uitvoert en vind dat ze te weinig marge hebben, is de kans wel vele malen groter.
Scorpiedinsdag 22 september 2020 @ 09:09
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:02 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dat weet je van tevoren natuurlijk nooit, maar zodra zo'n bedrijf die opdracht uitvoert en vind dat ze te weinig marge hebben, is de kans wel vele malen groter.
Want als het werk verkeerd wordt uitgevoerd is de schade nog groter en hou je als bedrijf al helemaal niks meer over. Klinkt plausibel.
Marsenaldinsdag 22 september 2020 @ 09:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want als het werk verkeerd wordt uitgevoerd is de schade nog groter en hou je als bedrijf al helemaal niks meer over. Klinkt plausibel.
Alright, als je dat niet een reëele mogelijkheid acht, soit, TS moet uiteindelijk zelf bepalen wat hij ermee doet.
KimJong-undinsdag 22 september 2020 @ 09:17
quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2020 23:42 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Nou ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ze kunnen ook best lastig doen. De montage-afspraak een dag vooraf afzeggen, met baggerschoenen door je huis banjeren, cheap-ass dingen gebruiken die op zich ook nog wel aan de offerte voldoen, enzovoorts.

Maar goed, er is (inderdaad) weinig mis met even flink op je strepen te staan en eisen waar je recht op hebt: nakoming van de overeenkomst.
Een beetje afhankelijk van hoe groot het bedrijf is. Als het een groot bedrijf is dan staan de monteurs echt volledig los van de sales/directie problemen. Die krijgen gewoon een opdracht, en echt niet 'loop een keer extra met baggerschoenen door het huis' instructie mee.

Een echte ondernemer zou z'n verlies nemen en zeker niet zorgen dat deze klant nog meer tijd/energie/aandacht gaat kosten. Die zou voor de positieve review gaan om het op een andere manier goed te maken. Niet half werk leveren zodat hij nogmaals iemand moet sturen.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 09:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 08:49 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij zou dat echt mogen als er een fout is gemaakt die zo duidelijk is dat het echt niet de bedoeling was, ik heb het zelf een keer gehad dat ik een inschatting aan een project manager moest geven, ik had 20 doorgegeven en hij was in de veronderstelling dat het 20 uur was, terwijl ik toch echt dagen bedoelde (gezien de klus was dat wel duidelijk leek me), gelukkig vond de klant het ook merkwaardig en stuurde de offerte terug met de vraag of dit wel klopte, maar volgens mij was dat een voorbeeld geweest waarbij je er wel aan ontkomt, een verschil van rond de 10/15 procent is niet te zien als "foutje"
Klopt, zo'n voorbeeld is een keer bij de Rijdende Rechter geweest. Voor een leek was toen eigenlijk al te zien dat er een fout was gemaakt bij het inschatten van de prijs. Dat was te zien doordat er een nette offerte met kostenspecificatie lag.

Maar in dit geval geven ze niet concreet aan dat er bijvoorbeeld een essentiële post überhaupt niet is verrekend. Met 'de prijs is te scherp' komt het op mij over alsof er gewoon per ongeluk niet genoeg marge op is gezet. Bovendien zetten ze TS voor het blok en negeren ze de getekende opdracht die er ligt. En dat vind ik een heel ander verhaal. Dan doe je het maar lekker tegen de kostprijs.

quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:02 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dat weet je van tevoren natuurlijk nooit, maar zodra zo'n bedrijf die opdracht uitvoert en vind dat ze te weinig marge hebben, is de kans wel vele malen groter.
Dus enerzijds ontbreekt het ze aan moraal om gewoon verantwoordelijkheid en verlies te nemen als gevolg van een fout die ze alleen zichzelf kunnen aanrekenen, maar ze zijn dan wel weer zo ethisch om die marge alleen bij die ene niet coulante particulier te vereffenen en niet bij andere particuliere klussen? :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want als het werk verkeerd wordt uitgevoerd is de schade nog groter en hou je als bedrijf al helemaal niks meer over. Klinkt plausibel.
En dit. Het gaat hier niet om een heel groot bedrag of zo en door al het gezeik wat half of laks werk dan oplevert gaat je projectje sowieso het schip in. Of het moet echt een heel malafide bedrijf zijn dat van de een op de andere dag plotseling volledig onbereikbaar is.
Marsenaldinsdag 22 september 2020 @ 09:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:17 schreef Chia het volgende:
Dus enerzijds ontbreekt het ze aan moraal om gewoon verantwoordelijkheid en verlies te nemen als gevolg van een fout die ze alleen zichzelf kunnen aanrekenen, maar ze zijn dan wel weer zo ethisch om die marge alleen bij die ene niet coulante particulier te vereffenen en niet bij andere particuliere klussen? :')
[..]

Ik zie dat je een denkfout maakt, je doet nu net alsof zo'n bedrijf altijd een vooropgezet plan heeft, ik wil alleen de mogelijkheid benoemen dat als TS op zn strepen gaat staan, dat zij dan hun goedkoopste krachten zouden kunnen sturen. Vrij simpel, ik denk dat je het nu overanalyseert. :)
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 09:28
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:21 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik zie dat je een denkfout maakt, je doet nu net alsof zo'n bedrijf altijd een vooropgezet plan heeft, ik wil alleen de mogelijkheid benoemen dat als TS op zn strepen gaat staan, dat zij dan hun goedkoopste krachten zouden kunnen sturen. Vrij simpel, ik denk dat je het nu overanalyseert. :)
Nee dat maak jij ervan.

En wederom, als een bedrijf zonder problemen krachten stuurt die niet capabel genoeg zijn, loop je dat risico net zo goed als je niet op je strepen gaat staan. Juist ómdat het onwaarschijnlijk is dat er sprake is van een vooropgezet plan. Of dat risico nou iets groter wordt door op je strepen te gaan staan is daarom irrelevant, want dat risico zou er sowieso niet moeten zijn.

Dus mi ben jij juist degene die hier overanalyseert.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 09:31:33 ]
Marsenaldinsdag 22 september 2020 @ 09:34
Okee, je zal wel gelijk hebben
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 09:42
Nou ja, ik stel zelf offertes van vergelijkbare omvang voor specialistisch werk op en zet het werk in gang. Bij zulke kleine projecten op die manier op projectniveau proberen te 'bezuinigen' om de schade te beperken werkt onderaan de streep niet tenzij je sowieso geen probleem hebt met wanprestaties leveren en vervolgens de klant ghosten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 09:42:34 ]
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 10:35
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:21 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik zie dat je een denkfout maakt, je doet nu net alsof zo'n bedrijf altijd een vooropgezet plan heeft, ik wil alleen de mogelijkheid benoemen dat als TS op zn strepen gaat staan, dat zij dan hun goedkoopste krachten zouden kunnen sturen. Vrij simpel, ik denk dat je het nu overanalyseert. :)
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Reintjidinsdag 22 september 2020 @ 10:37
Vandaag contact opgenomen met vertegenwoordiger. Die geeft nu aan dat hij er niets meer aan kan doen en verwijst door naar het hoofdbedrijf. Wanneer ik niet akkoord ga met het voorstel (wat tegen de eigen voorwaarden in druist, getekende overeenkomst is vier weken geldig en mondelinge afspraken zijn niet geldig) vervalt het aanbod binnen 14 dagen. Aangegeven dat ik dat niet in de voorwaarden zie staan, maar dat zou volgens zijn uitleg een algemene regel van de kamer van koophandel zijn.

Puntje wat ik gisteren vergeten ben te vermelden is dat meneer bij het ondertekenen "koopovereenkomst" heeft aangevinkt ipv "offerte". Wanneer ik er volgens de voorwaarden vanaf wil moet ik brief sturen met een stempel van de kamer van koophandel te Enschede, binnen acht dagen aangetekend en wel.
baskickdinsdag 22 september 2020 @ 10:54
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:37 schreef Reintji het volgende:
Vandaag contact opgenomen met vertegenwoordiger. Die geeft nu aan dat hij er niets meer aan kan doen en verwijst door naar het hoofdbedrijf. Wanneer ik niet akkoord ga met het voorstel (wat tegen de eigen voorwaarden in druist, getekende overeenkomst is vier weken geldig en mondelinge afspraken zijn niet geldig) vervalt het aanbod binnen 14 dagen. Aangegeven dat ik dat niet in de voorwaarden zie staan, maar dat zou volgens zijn uitleg een algemene regel van de kamer van koophandel zijn.

Puntje wat ik gisteren vergeten ben te vermelden is dat meneer bij het ondertekenen "koopovereenkomst" heeft aangevinkt ipv "offerte". Wanneer ik er volgens de voorwaarden vanaf wil moet ik brief sturen met een stempel van de kamer van koophandel te Enschede, binnen acht dagen aangetekend en wel.
Wat heeft de KvK ermee te maken dan? :7 Hebben ze wel enig idee wat ze doen?
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 11:28
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:37 schreef Reintji het volgende:
Vandaag contact opgenomen met vertegenwoordiger. Die geeft nu aan dat hij er niets meer aan kan doen en verwijst door naar het hoofdbedrijf. Wanneer ik niet akkoord ga met het voorstel (wat tegen de eigen voorwaarden in druist, getekende overeenkomst is vier weken geldig en mondelinge afspraken zijn niet geldig) vervalt het aanbod binnen 14 dagen. Aangegeven dat ik dat niet in de voorwaarden zie staan, maar dat zou volgens zijn uitleg een algemene regel van de kamer van koophandel zijn.

Puntje wat ik gisteren vergeten ben te vermelden is dat meneer bij het ondertekenen "koopovereenkomst" heeft aangevinkt ipv "offerte". Wanneer ik er volgens de voorwaarden vanaf wil moet ik brief sturen met een stempel van de kamer van koophandel te Enschede, binnen acht dagen aangetekend en wel.
Wow wat, de KvK? :')

Ik zou die vent opbellen en zeggen dat hij even goed moet luisteren en dat je er niet van gediend bent om voor de gek gehouden te worden.

Dit is echt bizar.

Nu zou ik inderdaad echt voet bij stuk houden.
Essebesdinsdag 22 september 2020 @ 11:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:54 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat heeft de KvK ermee te maken dan? :7 Hebben ze wel enig idee wat ze doen?
Waarschijnlijk bedoelen ze dat ze hun algemene voorwaarden bij de KVK hebben gedeponeerd. Die specifieke versie bedoelen ze dus.
trein2000dinsdag 22 september 2020 @ 11:53
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:37 schreef Reintji het volgende:
Vandaag contact opgenomen met vertegenwoordiger. Die geeft nu aan dat hij er niets meer aan kan doen en verwijst door naar het hoofdbedrijf. Wanneer ik niet akkoord ga met het voorstel (wat tegen de eigen voorwaarden in druist, getekende overeenkomst is vier weken geldig en mondelinge afspraken zijn niet geldig) vervalt het aanbod binnen 14 dagen. Aangegeven dat ik dat niet in de voorwaarden zie staan, maar dat zou volgens zijn uitleg een algemene regel van de kamer van koophandel zijn.

Puntje wat ik gisteren vergeten ben te vermelden is dat meneer bij het ondertekenen "koopovereenkomst" heeft aangevinkt ipv "offerte". Wanneer ik er volgens de voorwaarden vanaf wil moet ik brief sturen met een stempel van de kamer van koophandel te Enschede, binnen acht dagen aangetekend en wel.
Hier op past maar een reactie: :')

Is dit beun de haas of wat?
Reintjidinsdag 22 september 2020 @ 12:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Hier op past maar een reactie: :')

Is dit beun de haas of wat?
Niet eens. Bedrijf wat met lokale adviseurs werkt. Maar dat gaat, zoals het lijkt, niet altijd van een leien dakje.
TheoddDutchGuydinsdag 22 september 2020 @ 12:12
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zou er klaar mee zijn.
Je kunt ze er juridisch wel aan houden, maar als ze dan prutswerk gaan leveren zit je met ellende die nooit goed opgelost gaat worden.

Aan het eind gaat het je dan meer kosten.

Ik zou naar een andere kozijnenleverancier gaan, ook als je sowieso dat merk/model kozijnen wilt zullen er meer zijn die het kunnen leveren.
Hoeveel andere offertes heb je voor diezelfde kozijnen gehad, en wat was het verschil?
Als zij prutswerk zouden leveren is het redelijk en juridisch zeer duidelijk.
Als ze na een aantal pogingen het niet kunnen of willen herstellen : contract ontbinden (wel schriftelijk dat kenbaar maken uiteraard)alle kosten terug + ze zullen de nieuwe installatie van het gebeuren moeten betalen.

Daar valt echt weinig aan af te dingen, de wet is daar zeer helder over.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als zij prutswerk zouden leveren is het redelijk en juridisch zeer duidelijk.
Als ze na een aantal pogingen het niet kunnen of willen herstellen : contract ontbinden, alle kosten terug + ze zullen de nieuwe installatie van het gebeuren moeten betalen.

Daar valt echt weinig aan af te dingen, de wet is daar zeer helder over.
Dit inderdaad.

Dat is toch het voordeel wanneer je consument bent. Je bent aan alle kanten ingedekt.
TheoddDutchGuydinsdag 22 september 2020 @ 12:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:13 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dit inderdaad.

Dat is toch het voordeel wanneer je consument bent. Je bent aan alle kanten ingedekt.
Gegeven is wel dat je het “prutswerk” na de eventueel mislukte herstelpogingen door een onafhankelijke expert laat controleren.
Eventueel via je rechtsbijstand is dat als het goed is mogelijk.

Plus natuurlijk dat het geen "Henk van om de hoek" bedrijf is, want dan heb je nog altijd het risico dat je van een kale kip niets kan plukken.
Cracka-assdinsdag 22 september 2020 @ 12:22
Mooi dossier.

Ik zou ze laten leveren conform offerte. Als ze dan een te hoge factuur sturen zou ik deze vervolgens betwisten.

En dan afwachten.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Gegeven is wel dat je het “prutswerk” na de eventueel mislukte herstelpogingen door een onafhankelijke expert laat controleren.
Eventueel via je rechtsbijstand is dat als het goed is mogelijk.

Plus natuurlijk dat het geen "Henk van om de hoek" bedrijf is, want dan heb je nog altijd het risico dat je van een kale kip niets kan plukken.
Maar een kale kip kun je nog steeds gaarkoken :P

Nee ik snap je punt. Maar als het is zoals TS zegt, dan is het een bedrijf van redelijk formaat. Andere zouden ze niet lokaal adviseurs hebben. Lijkt me :P
aegir_de_vikingdinsdag 22 september 2020 @ 12:37
Ik zou hem melden dat je verwacht dat hij zich aan de overeenkomst houdt, mocht hij de overeenkomst willen opbreken dan zou een vergoeding van 10% van de offerte aan jou wel op z'n plaats zijn. Dit als vergoeding voor jouw tijd.
Holenbeerdinsdag 22 september 2020 @ 12:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als zij prutswerk zouden leveren is het redelijk en juridisch zeer duidelijk.
Als ze na een aantal pogingen het niet kunnen of willen herstellen : contract ontbinden (wel schriftelijk dat kenbaar maken uiteraard)alle kosten terug + ze zullen de nieuwe installatie van het gebeuren moeten betalen.

Daar valt echt weinig aan af te dingen, de wet is daar zeer helder over.
als ik alleen al lees over 'aantal pogingen', 'contract ontbinden', 'kosten terugkrijgen'... dan weet je dat je in een molen zit wat niet in een weekje doorlopen is. Je moet er maar zin in hebben voor paar euro, laat staan er altijd voor thuis blijven voor al die pogingen (al is dat met Corona wel makkelijker). Het is kut, maar ik zou een andere kozijnenboer zoeken. Gelijk krijgen is namelijk wat anders dan het hebben.
ArnosLdinsdag 22 september 2020 @ 13:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als zij prutswerk zouden leveren is het redelijk en juridisch zeer duidelijk.
Als ze na een aantal pogingen het niet kunnen of willen herstellen : contract ontbinden (wel schriftelijk dat kenbaar maken uiteraard)alle kosten terug + ze zullen de nieuwe installatie van het gebeuren moeten betalen.

Daar valt echt weinig aan af te dingen, de wet is daar zeer helder over.
Houd er dan wel ff rekening mee dat je zo een jaar met een hoop gezeik en gedoe zit. Moet je ook maar net zin in hebben.
baskickdinsdag 22 september 2020 @ 13:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:50 schreef Essebes het volgende:

[..]

Waarschijnlijk bedoelen ze dat ze hun algemene voorwaarden bij de KVK hebben gedeponeerd. Die specifieke versie bedoelen ze dus.
Dat zou kunnen, maar dat maakt het geen regel van de KvK. En zijn die dan van toepassing verklaard, correct terhandgesteld, en dus geldig?
TheoddDutchGuydinsdag 22 september 2020 @ 13:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar dat maakt het geen regel van de KvK. En zijn die dan van toepassing verklaard, correct terhandgesteld, en dus geldig?
TS heeft helemaal niets met hun algemene voorwaarden van doen, dat wil zeggen, als er iets in staat wat niet overeenkomt met consumentenrecht dan mogen ze er in zetten wat ze willen.. maar dat doet er dan niet toe.

TS heeft, nogmaals, niets met hun kvk inschrijving van doen of de algemene voorwaarden.. die overigens van te voren bekend moeten zijn voor je wat dan ook ondertekent of akkoord mee gaat qua koopovereenkomst of juist bij een offerte.

Anders valt de boel sowieso door de mand bij een eventuele rechtszaak.
escortmk2dinsdag 22 september 2020 @ 14:06
Kies je voor je gelijk of voor je geluk?

Natuurlijk kan je ze aan de offerte houden, ga je een lang traject in en kost het je waarschijnlijk veel tijd en ergernis. De vraag is of het je dat waard is.

Als je de kozijnen ook voor die 4500 in principe wel zou willen (lees: het is voor jou nog steeds een mooi aanbod) dan zou ik aangeven dat je ze formeel aan die 4000 zou kunnen houden maar dat een foutje menselijk is en dat je voorstelt het verschil te delen. Dan heb jij nog steeds mooie kozijnen, voor een lager bedrag dan je alternatieven, en de kozijnenboer is waarschijnlijk ook blij.
baskickdinsdag 22 september 2020 @ 14:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

TS heeft helemaal niets met hun algemene voorwaarden van doen, dat wil zeggen, als er iets in staat wat niet overeenkomt met consumentenrecht dan mogen ze er in zetten wat ze willen.. maar dat doet er dan niet toe.

TS heeft, nogmaals, niets met hun kvk inschrijving van doen of de algemene voorwaarden.. die overigens van te voren bekend moeten zijn voor je wat dan ook ondertekent of akkoord mee gaat qua koopovereenkomst of juist bij een offerte.

Anders valt de boel sowieso door de mand bij een eventuele rechtszaak.
Klopt, maar daar ging het niet over. Mijn twee vragen waren retorisch:

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:54 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat heeft de KvK ermee te maken dan? :7 Hebben ze wel enig idee wat ze doen?
Kreatordinsdag 22 september 2020 @ 14:30
Ik zou in het midden gaan zitten que prijs. Als ze dat niet willen, zou ik van de koop afzien.
Innisdemondinsdag 22 september 2020 @ 19:06
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:30 schreef Kreator het volgende:
Ik zou in het midden gaan zitten que prijs. Als ze dat niet willen, zou ik van de koop afzien.
Ja da's nou het probleem he?
Kreatordinsdag 22 september 2020 @ 19:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 19:06 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ja da's nou het probleem he?
Nee.
BEdinsdag 22 september 2020 @ 20:10
NM, mosterd na de maaltijd. O-)

[ Bericht 84% gewijzigd door BE op 22-09-2020 20:17:11 ]
Reintjiwoensdag 23 september 2020 @ 21:27
Briefje aan gewaagd. Bedankt voor de input allen.