abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195147653
TS was afgelopen week op een anderhalvemeterbarbeque van een goede vriend. Een zekere gemeenschappelijke vriendin schitterde door afwezigheid. Toen ik eens vroeg of ze ook nog zou komen antwoordde hij dat ze de vriendschap had verbroken. Ze vond de politieke opvattingen van hem ''onoverbrugbaar'' zo vertelde hij. Redelijk bizar vind ik, dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Weliswaar is hij flink conservatief(zijn boekenkast staat vol met reactionaire schrijvers), maar om daar nou een jarenlange vriendschap voor te verbreken gaat me wel erg ver. Voor mij zijn uiteenlopende opvattingen niet zo'n probleem zolang er maar sprake is van wederzijds respect en de ethische basisbeginselen deelt. Zolang je dat deelt kan ik prima met je overweg. Daarnaast hou ik die polarisatie die je in andere landen ziet graag buiten de deur. Vind ik niet gezond voor een samenleving.

Nou heb ik nog niet aan wederhoor gedaan, dus hoe het precies zit weet ik nog niet, maar advies o.i.d is ook niet mijn doel van dit topic. Mijn vraag is: hoe staan jullie erin? Kun je vrienden zijn met mensen die totaal andere politieke opvattingen eropna houden?
Incelfrikandel
pi_195147659
Ja
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 16:19:58 #3
319979 Fok-it
All is well
pi_195147689
Lijkt me wel, al ga je je wellicht na loop van tijd wel aan elkaar ergeren als het lijnrecht tegenover elkaar staat. Maar zolang je inhoudelijke gesprekken kunt voeren prima
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:20:58 #4
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_195147700
Wetende dat ik toch wel gelijk heb kan dat prima.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_195147717
Ligt er net aan hoe erg het verschilt. Als het een neonazi is, gaat dat natuurlijk niet werken.

Politieke voorkeur weegt nou eenmaal mee met je vriendschap omdat politiek hoe dan ook invloed heeft om mensen. Bijvoorbeeld heel logisch dat een Syrische vluchteling geen PVV'er als vriend wil hebben omdat zijn politieke voorkeur invloed heeft op zijn leven.

Als ik erachter kom dat een vriend/vriendin bijvoorbeeld FvD stemt, is het uiteraard geen vriend/vriendin meer.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Miss 200.000.000! zaterdag 19 september 2020 @ 16:23:56 #6
367000 roos94
pi_195147727
Ja hoor. Zelfs mijn partner heeft heel andere politieke opvattingen. In discussies kan dat soms clashen maar houdt het interessant.
pi_195147736
Goed, duidelijk, die vriend bleek dus gevoelens voor haar te hebben en/of andersom en daar had madam geen trek in, dus een mooi smoesje gebruikt om hem te lozen.

Wat zijn vrouwen toch makkelijk te lezen. Schei toch uit zeg. :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195147740
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:19 schreef Fok-it het volgende:
Lijkt me wel, al ga je je wellicht na loop van tijd wel aan elkaar ergeren als het lijnrecht tegenover elkaar staat. Maar zolang je inhoudelijke gesprekken kunt voeren prima
Ook als een neonazi inhoudelijke gesprekken kan voeren, zou dit niet genoeg zijn om vrienden te blijven lijkt me.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:24:35 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195147741
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:23 schreef Mikeytt het volgende:
Ligt er net aan hoe erg het verschilt.
Dit. Als je lijnrecht tegenover elkaar staat, lijkt me het heel moeilijk om met elkaar als vrienden om te gaan.
KuikenGuppy
pi_195147742
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:23 schreef Mikeytt het volgende:
Ligt er net aan hoe erg het verschilt. Als het een neonazi is, gaat dat natuurlijk niet werken.

Politieke voorkeur weegt nou eenmaal mee met je vriendschap omdat politiek hoe dan ook invloed heeft om mensen. Bijvoorbeeld heel logisch dat een Syrische vluchteling geen PVV'er als vriend wil hebben omdat zijn politieke voorkeur invloed heeft op zijn leven.

Als ik erachter kom dat een vriend/vriendin bijvoorbeeld FvD stemt, is het uiteraard geen vriend/vriendin meer.
Wat doet FvD zo erg fout volgens jou dat je zo moet reageren :)

Fvd is: kritisch tegen de overheid, anti overdreven kapitalisme, Baudet kan niet tegen onrecht. Dit zijn linkse kernpunten :)

Groenlinks en de rest zijn: pro vieze kapitalisme en verarming van de eigen bevolking (bijv. via de klimaatindustrie), zijn niet kritisch naar zichzelf toe en hun beleid (lopen achter EU aan wonen zelf in betere wijken), onrecht kan ze niets schelen ze staan erboven (grapperhaus bijvoorbeeld, bonnetjesaffaires etc)

Verder hebben Baudet en Wilders gelijk over bepaalde buitenlanders. Kijk er zou geen kritiek zijn geweest als deze groepen niet voor zoveel overlast en criminaliteit zouden zorgen. Of wel?

[ Bericht 16% gewijzigd door I-O op 19-09-2020 16:36:31 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:26:58 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_195147769
Het interesseert me geen hol wat de ander stemt, kan nog steeds leuk gezelschap zijn. Al is mijn vriendengroep compleet blank en hoogopgeleid, dus het verschilt niet zoveel van elkaar.
pi_195147782
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:24 schreef I-O het volgende:

[..]

Wat doet FvD zo erg fout volgens jou.
Dat het lijnrecht staat op mijn mening tot het extreme aan toe.

Er zit overigens ook een verschil in vrienden en partner. Van een vriend zou ik het bijvoorbeeld niet zo erg vinden als die op de SP stemt. Van een partner zou ik dit weer totaal niet kunnen hebben.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 16:28:04 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_195147783
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:24 schreef I-O het volgende:

[..]

Wat doet FvD zo erg fout volgens jou.
Dit is R&P, geen POL
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Miss 200.000.000! zaterdag 19 september 2020 @ 16:28:37 #14
367000 roos94
pi_195147793
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:26 schreef Twiitch het volgende:
Het interesseert me geen hol wat de ander stemt, kan nog steeds leuk gezelschap zijn. Al is mijn vriendengroep compleet blank en hoogopgeleid, dus het verschilt niet zoveel van elkaar.
VVD en D66 genot
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:28:58 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195147799
Kan prima, kan er ook prima een vriendschap om verbreken alhoewel het me sterk lijkt dat zo'n vriendschap in de latere jaren van het leven uberhaupt zou kunnen ontstaan.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:30:08 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195147817
Maar alles kan, kijk maar naar extreemrechtse relracist @vosss en mij.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195147827
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:30 schreef Dven het volgende:
Maar alles kan, kijk maar naar extreemrechtse relracist @:vosss en mij.
_O-
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195147847
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Dat het lijnrecht staat op mijn mening tot het extreme aan toe.

Er zit overigens ook een verschil in vrienden en partner. Van een vriend zou ik het bijvoorbeeld niet zo erg vinden als die op de SP stemt. Van een partner zou ik dit weer totaal niet kunnen hebben.
Maar je geeft geen specifieke voorbeelden. Ik denk omdat je dit gewoon niet weet. De slechte reputatie van FvD is puur door hersenspoeling van onderbuik en leugens middels de media. Denk daar eens rustig over na. Wat klopt er in feite met de werkelijkheid?
pi_195147864
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dit is R&P, geen POL
Ik probeer alleen aan te tonen dat mensen zoals mickett en de kennis van ts. Een bepaald slag mensen zijn die afgaan op onderbuik en totaal niet op feiten.
pi_195147903
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:33 schreef I-O het volgende:

[..]

Maar je geeft geen specifieke voorbeelden. Ik denk omdat je dit gewoon niet weet. De slechte reputatie van FvD is puur door hersenspoeling van onderbuik en leugens middels de media. Denk daar eens rustig over na. Wat klopt er in feite met de werkelijkheid?
De slechte reputatie komt vooral door stemgedrag, waanzinideeėn, racistische uitspraken, validistische uitspraken en nog meer, niet door Nu.nl
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195147906
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:
TS was afgelopen week op een anderhalvemeterbarbeque van een goede vriend. Een zekere gemeenschappelijke vriendin schitterde door afwezigheid. Toen ik eens vroeg of ze ook nog zou komen antwoordde hij dat ze de vriendschap had verbroken. Ze vond de politieke opvattingen van hem ''onoverbrugbaar'' zo vertelde hij. Redelijk bizar vind ik, dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Weliswaar is hij flink conservatief(zijn boekenkast staat vol met reactionaire schrijvers), maar om daar nou een jarenlange vriendschap voor te verbreken gaat me wel erg ver. Voor mij zijn uiteenlopende opvattingen niet zo'n probleem zolang er maar sprake is van wederzijds respect en de ethische basisbeginselen deelt. Zolang je dat deelt kan ik prima met je overweg. Daarnaast hou ik die polarisatie die je in andere landen ziet graag buiten de deur. Vind ik niet gezond voor een samenleving.

Nou heb ik nog niet aan wederhoor gedaan, dus hoe het precies zit weet ik nog niet, maar advies o.i.d is ook niet mijn doel van dit topic. Mijn vraag is: hoe staan jullie erin? Kun je vrienden zijn met mensen die totaal andere politieke opvattingen eropna houden?
Tja dat is dus zijn kant van het verhaal hč. Als hij zijn politieke opvattingen telkens zo begon te pushen dat het die hele vriendschap negatief beļnvloedde houdt het een keer op.
pi_195147931
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:37 schreef Chia het volgende:

[..]

Tja dat is dus zijn kant van het verhaal hč. Als hij zijn politieke opvattingen telkens zo begon te pushen dat het die hele vriendschap negatief beļnvloedde houdt het een keer op.
Met nadruk op als. Uit de op van ts is dit niet duidelijk.
pi_195147954
Niet echt problemen mee behalve als zijn politieke mening de behandeling van mij als vriend zou doen veranderen.

Verder kan ik alleen met echt extremen geen vriendschappen beginnen, zoals een sympathisant van de NVU, Pegida of Antifa. Om zomaar wat te noemen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 19-09-2020 16:40:14 ]
pi_195147996
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:38 schreef I-O het volgende:

[..]

Met nadruk op als. Uit de op van ts is dit niet duidelijk.
Ja he he, nogal overduidelijk dat mijn voorbeeld hypothetisch is hč. Ts heeft die vriendin zelf nog niet eens gesproken, dus vandaar dat hij ook in zijn OP maar 1 kant kan belichten.

Ik gaf enkel een voorbeeld van een potentiėle andere kant. Merk namelijk vaker dat inhoud en gedrag op die manier met elkaar vermengd raken in hoe mensen het ervaren, maar dat gedrag het werkelijke struikelblok is.
pi_195148033
Zodra het tegen het extremisme aan gaat zou ik de vriendschap op een laag pitje zetten.


Maar over het algemeen boeit het niet zoveel.

[ Bericht 16% gewijzigd door schommelstoel op 19-09-2020 17:55:38 ]
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:54:02 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195148154
Ja hoor, zolang je het niet over politieke dingen gaat hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195148180
Ja hoor, zolang die opvattingen niet richting NVU of NCPN gaan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiėsto was Tiėsto
pi_195148183
Tuurlijk. Op echte extremen na dan, al iemand een fervent aanhanger is van een ambitieuze Oostenrijker en eindoplossingen oid betwijfel ik of dit verder qua omgang ineens wel een fijn persoon is. Geldt overigens ook voor radicale strenggelovigen en andere uitersten.
pi_195148299
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:39 schreef Erasmus het volgende:
Niet echt problemen mee behalve als zijn politieke mening de behandeling van mij als vriend zou doen veranderen.

Verder kan ik alleen met echt extremen geen vriendschappen beginnen, zoals een sympathisant van de NVU, Pegida of Antifa. Om zomaar wat te noemen.
Antifa zou ik wel prima vinden. Pegida niet.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195148373
Dat zijn doorgaans paupers dus nee bedankt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195148381
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 17:03 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Antifa zou ik wel prima vinden. Pegida niet.
Ben zelf niet zo’n fan van extremisten, dan maakt links of rechts mij vrij weinig uit.
pi_195148485
Is die vriendin Els Rechts?
pi_195148592
Mijn beste vriend heeft een compleet andere politieke voorkeur. Maar we zijn alletwee goed opgevoed, dus kunnen discussiėren met wederzijds respect. Ook kun je juist zo tot andere inzichten komen.

Overigens lijkt het me wel lastig om met een nvu-lid (of iets extreems in die zin) te connecten. Maar dat is meer omdat mensen die een extreme politieke opvatting hebben, n.m.i niet bereid zijn een standpunt bij te schaven.
Tsja, dan heeft discussiėren ook geen zin
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_195148846
Ik kan geen vrienden zijn met mensen die blm aanhangers zijn én een instapost van kozp liken waarop spandoeken staan met o.a "fuck them crackers"

:{w
pi_195148881
Mogelijk.

Maar ik vind zoiets als 'vriendschap verbreken' iets puberaals.

Wat ik een mooi voorbeeld vond van een contrast in politieke voorkeur die werkte was de omgang tussen de linkse John Stewart en de rechtse Bill O'Reilly. Daar kreeg je bijna een Laurel & Hardy duo uit. Werkte door de wrijving uitstekend.

Links en rechts gaan prima samen als het dialoog er blijft. Nederland is ook groot geworden door al dit polderen. :)
pi_195148929
Hoe waren ze dan jarenlang bevriend?
pi_195149804
Met mijn ex is het uitgegaan omdat ze ineens de verbiedcultuur wilde introduceren. Ik heb geen zin om mijn woorden te moeten wegen omdat iemand dan weleens beledigt kan raken, dan moet ze maar een ander zoeken die wel braaf doet wat zij wil :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_195150012
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:37 schreef Chia het volgende:

[..]

Tja dat is dus zijn kant van het verhaal hč. Als hij zijn politieke opvattingen telkens zo begon te pushen dat het die hele vriendschap negatief beļnvloedde houdt het een keer op.
Zo'n houding herken ik niet in hem. Dan zou ik de vriendschap ook verbreken trouwens.

Maar wie weet, ik moet de andere kant nog horen.
Incelfrikandel
pi_195152385
Ja, kan prima. Zolang iemand zijn overtuigingen maar niet bij mij probeert op te dringen of mij probeert te overtuigen.
Je kan alsnog hele zinnige discussies voeren als mensen daarvoor openstaan, is mijn ervaring.
pi_195154887
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:24 schreef vosss het volgende:
Goed, duidelijk, die vriend bleek dus gevoelens voor haar te hebben en/of andersom en daar had madam geen trek in, dus een mooi smoesje gebruikt om hem te lozen.

Wat zijn vrouwen toch makkelijk te lezen. Schei toch uit zeg. :')
Sommige mannen uit de rechtse hoek hebben nogal, hoe verwoord je dat netjes, een superioriteitscomplex wat betreft hun politieke opvattingen. Vaak vinden dit soort types zichzelf uitmuntende debaters (lees herhalen hun standpunten 10 keer, verklaren jouw opvattingen irrationeel en onlogisch, vinden de issues van andere groepen uit de samenleving aanstelleritus, behalve hun eigen issues). Daar ben je op een begeven moment wel klaar mee. Die meid is gewoon verstandig zo'n cynische lul uit haar leven te bannen.
pi_195154991
Ligt eraan hoe dat zich uit in gedrag, gesprekken, etc.
pi_195155141
Nou als iemand Erdolf een toffe pik vindt ben ik er ook wel redelijk klaar mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195155162
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:18 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Sommige mannen uit de rechtse hoek hebben nogal, hoe verwoord je dat netjes, een superioriteitscomplex wat betreft hun politieke opvattingen. Vaak vinden dit soort types zichzelf uitmuntende debaters (lees herhalen hun standpunten 10 keer, verklaren jouw opvattingen irrationeel en onlogisch, vinden de issues van andere groepen uit de samenleving aanstelleritus, behalve hun eigen issues). Daar ben je op een begeven moment wel klaar mee. Die meid is gewoon verstandig zo'n cynische lul uit haar leven te bannen.
Dit is juist precies andersom. Hoewel dat irrationele wel klopt idd. Zoals deze corona waanzin.

En dat aanstelleritus klopt ook inderdaad, racisme zal bijv prima voorkomen in NL. Maar 99% zal zichzelf er niet in herkennen. Nu word je daar als blanke man oid verantwoordelijk voor gehouden terwijl de fout niet bij jezelf ligt.

[ Bericht 10% gewijzigd door ludovico op 20-09-2020 09:21:25 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195158748
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:30 schreef ludovico het volgende:
Nou als iemand Erdolf een toffe pik vindt ben ik er ook wel redelijk klaar mee.
pi_195158780
Ja dat kan. Het hangt er vanaf hoe open en tolerant je staat tegenover iemand zijn politieke opvattingen.
Ō mon citoyens vous serez unis.
  zondag 20 september 2020 @ 09:18:57 #46
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195158816
Niet als ze PVV of Fvd stemmen. Dat zijn racisten.
Praat over de hel en je komt er.
pi_195158860
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 09:18 schreef Scheepskok het volgende:
Niet als ze PVV of Fvd stemmen. Dat zijn racisten.
Waarom ben ik racist ook alweer dan?

Tis wel lastig die groep gekkies serieus te nemen met die ongefundeerde radicale meningen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195158917
Ik denk dat je simpel kan stellen dat naargelang meer opvattingen afwijken er ook meer vriend overblijft. Iemand die dus niet gewoon toevallig hetzelfde roept als jij, maar iemand waarvan het niet uitmaakt zolang je maar wil begrijpen waar iemand vandaan komt.
pi_195159212
Dat ligt eraan hoe groot het verschil is. Met een libertariėr zou ik nooit vrienden kunnen zijn vanwege hun wereldbeeld. Dat staat haaks op de mijne.
pi_195159421
Zou het behoorlijk kansloos vinden als dat niet kan, heb een vriendengroep die bestaat uit voornamelijk jesse klaver fanboys en een andere vriendengroep die allemaal vvders zijn. Zit er zelf tussen in, maar op verjaardagen vind ik het wel altijd leuk om bij een groen links verjaardag de vvd te verdedigen en bij mn vvd vrienden weer andersom. Dan merk je ook meteen hoe sommige mensen in een politieke leven.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')