abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 september 2020 @ 00:29:25 #126
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195140497
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 23:31 schreef Schuifpui het volgende:
...
En zou kan je nog wel meer vragen stellen aan de hand van de cijfers van het dashboard. Maar nee, we gaan er met z'n allen vanuit dat deze getallen de waarheid zijn, maken hier beleid op en stellen alleen vragen of we niet te veel of niet genoeg doen en zeuren nog een keer ...
Het is vooral struisvogelen omdat niemand het echte antwoord heeft -en weet.
De waarheid is een overtuiging die het beste is te verkopen.

Cijfers worden steeds weer uit en in een andere context gebruikt. Percentages worden vervangen door aantallen, al naar gelang dit een beter beeld geeft. Mensen zijn sws nooit goed in berekenen. Helemaal bar wordt het men dit visualiseert door pieken of dalingen in een grafiek, in aantal of tijd, uitvergroot cq verkleind, laat staan vergelijken met andere waarden of met desinformatie, verdeeldheid zaait.

Kil gesteld is het virus niet gevaarlijk voor de populatie geheel, wel voor een flink deel van bepaalde individuen met aandoeningen. Dat zo zeggen wordt dan gezien als ...vulin.. wat vooral een kwalificerende mening wordt. Vervolgens domineert in de discussie vooral of er alleen een ja of nee, zwart of wit mogelijk is. Terwijl je prima kunt kijken waar een abc-aanpak meer effectief is en oplossing-xyz minde gewenst is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 19 september 2020 @ 00:45:36 #127
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195140636
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 23:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Als ik zo'n type maatschappij afweeg (mensen weghalen uit hun gezin, gezinnen opbreken, economische schade), tegenover wat we nu met zijn allen inleveren (anderhalve meter en kroegen dicht om 1 uur), dan is dat eerste echt een absurd idee.
Er is geen enkel land die zo'n beleid voert.
Maar iedereen moet zelf maar die afweging maken.
Ik wil het niet persoonlijk maken maar toch de vraag generiek in het topic proberen te stellen van vanuit overwegen. Niemand is uit op een nare & kille samenleving en helemaal niemand gaat anderen (laten) weghalen. Laten we dat als recht op vrijheid van mensen voorop stellen.
//--//
Stel er is "risico", is iemand dan wel of niet bereid tijdelijk ter zelfbescherming dan "zelf" die afstand te nemen van de geliefden en zaken die ter harte gaan ?

Ik begrijp maar snap niet goed waarom je als persoon daarvoor regels moet of wilt hebben.
Wil, moet, kun en ga je dan je kwetsbare geliefde (oudere) bezoeken ?
Dat iets lastig is of niet past is altijd zo maar wil toch niet zeggen iets dan dus onmogelijk is ?

Ik zoek een beetje een tussenweg in de discussie tussen "willen" en "moeten" met dat "kunnen".
Kortom wat zou iemand zelf doen wanneer die zelf alle mogelijkheden heeft om een (vermeend) risico te verkleinen ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 19-09-2020 00:54:25 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 00:52:42 #128
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195140689
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 23:40 schreef Kyran het volgende:
Zie net trouwens welke beroepen in aanmerkingen komen voor de zorgbonus. Het geld was duidelijk op _O-
Humor :@ als het niet zo triest :'( was.... laat het dan zou ik zeggen.
https://www.rijksoverheid(...)beroepen-en-functies

Een buurvrouw is blij van "geluk" en de ander in mijn straat die zich het schompes heeft gewerkt, kijkt redelijk beteuterd. Goeie motivatie voor een tweede ronde zei ik tegen Kees.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 19-09-2020 01:23:08 ]
pi_195140858
http://www.telegraaf.nl/n(...)namaatregelen-gezien

Intelligente lockdowns op regionaal niveau inderdaad :Y .

Zal het over 2 weken alsnog op uit gaan draaien natuurlijk.
blablablabla
  zaterdag 19 september 2020 @ 01:22:28 #130
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195140878
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Zelfbeschikking is geen oneindig recht als je daar anderen kwaad mee doet.
Ik vind het jammer en pijnlijk om te lezen dat dit idee uit je jeugdervaring voort komt.

Ik zie jou overigens helemaal niet als een harteloos persoon. Anders zou je niet zo betrokken bij dit onderwerp zijn. :)
Thx, het is geen idee noch voortkomend daaruit. Ervaringen maken duidelijk dat onmogelijke keuzes, soms deel van het leven (zullen) vormen.

Ik ben op "zoek" waar iemand "gevaar" ziet wanneer die zichzelf kan (en gaat) beschermen tegen een besmetting ?
//--//
Als ik mij opsluit in huis, een alarm plaatst of uit veiligheid het eten laat bezorgen of ontslag neem op grond van Covid19 redenen (om het maar ontopic te houden), wie breng ik dan daarmee in gevaar ?
Zelfbeschikking is wat anders dan anderen dus daarmee hun rechten te kunnen ontnemen.

Dat door keuzes, consequenties voor -en bij anderen ontstaan, neem je mee in een beslissing.
Besluiten weg te blijven bij een ziek persoon, is dat ook en doorgaans geen makkelijke afweging.

Dat de samenleving graag WIL hebben dat een buschauffeur de volle bus bestuurt, of die leraar met een zieke vrouw thuis, doorgaat met lesgeven aan pubers; is geen zelfbeschikking maar vooral misbruik van "macht" omdat die mensen hun brood moeten of willen dienen.

Maar goed, ik laat mij meevoeren en laat het maar even hierbij :z . Ik denk wel dat tal van besluiten gelardeerd zijn met -en op grond van cognitieve dissonantie. Feitelijk is helder wat er moet gebeuren maar de consequenties van acties gaat in tegen de eigen natuur die daardoor verwaterd. Zoals cafés om 01u00 dicht.
pi_195141120
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 17:37 schreef _serial_ het volgende:

Ook is het interessant zijn om te weten hoeveel er bij de teststraten positief getest zijn en totaal geen symptomen hebben.

Maar daar zal wel geen onderzoek naar gedaan worden momenteel.
Die groep was voor het gemak nog even vergeten.

Het is bizar dat we in een situatie zitten waarin er meer mensen zijn mét covid symptomen die geen covid blijken te hebben, dan mensen zonder covid symptomen die wel covid blijken te hebben.
pi_195141155
quote:
Ook mogen kinderen die bijvoorbeeld verkouden zijn, beginnende keelpijn hebben of een snotneus hebben, weer gewoon naar school en de opvang
quote:
Kinderen tot en met twaalf jaar dragen nauwelijks bij aan het virus", aldus De Jonge. "Het verspreidingsrisico onder kinderen is klein." Het aangepaste beleid moet ervoor zorgen dat kinderen niet onnodig veel schooldagen missen en dat het wat minder druk wordt in de teststraten.
Godverdomme wat een kutland. Dit is gewoon exact de situatie met mondkapjes en verzorgingstehuizen.

Er is een tekort in testcapaciteit door faalbeleid en nu sturen we vanuit onze februari logica kinderen met covid symptomen vrolijk naar school.

Niet eens zekere voor het zekere maar gewoon naar school.
Je hebt 6 maanden gehad om hierop in te spelen maar niks..

Leraren, opa's/,oma's, bso's, ouders in risicogroepen gereduceerd tot verwaarloosbare opofferingen van amateuristisch beleid.

Onvergeeflijk dit. Kinderen van gestorven (groot)ouders/leraren, hou de regering hier maar vol verantwoordeliijk wanneer volwassen.
pi_195141195
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 02:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

[..]

Godverdomme wat een kutland. Dit is gewoon exact de situatie met mondkapjes en verzorgingstehuizen.

Er is een tekort in testcapaciteit door faalbeleid en nu sturen we vanuit onze februari logica kinderen met covid symptomen vrolijk naar school.

Niet eens zekere voor het zekere maar gewoon naar school.
Je hebt 6 maanden gehad om hierop in te spelen maar niks..

Leraren, opa's/,oma's, bso's, ouders in risicogroepen gereduceerd tot verwaarloosbare opofferingen van amateuristisch beleid.

Onvergeeflijk dit. Kinderen van gestorven (groot)ouders/leraren, hou de regering hier maar vol verantwoordeliijk wanneer volwassen.
Ik snap dit ook niet. Ze kunnen toch op z'n minst gewoon thuisblijven als ze ziek/verkouden zijn? Hier worden ze er met een tablet letterlijk bij gezet in de kring. Kunnen ze gewoon de les volgen.
Lekker voor de leerkrachten ook, dit krijgen ze dus terug voor voorrang in de teststraten.
pi_195141417
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 september 2020 22:04 schreef Vallon het volgende:

[..]

opvallend hoe vaak aids/hiv de gordijnen beweegt, laten we/ik beter niet inhoudelijk dat verder bespreken.

Er is geen bewijs dat groepsimmuniteit als strategie werkt, er is wel "bewijs" dat je dit zo - achteraf - kunt concluderen.

Mijn insteek is verder een wat andere dan de repliek duidt. Ik schets met HIV/aids als voorbeeld, prima werkt met groepsimmuniteit als gevolggevende "strategie" omdat de mensen die besmet zijn, zich doorgaans houden aan gedragsnormen en voorgeschreven behandeling. De rest van de bevolking hoeft niets extra te doen dan dat zij normaal ook al doet.

Een vaccin is noodzakelijk wanneer het gedrag als "bestrijding" onvoldoende. Groepsimmuniteit als indirecte bescherming voor/bij Covid19 is imho alleen haalbaar wanneer er een werkend en bruikbaar vaccin is voor het merendeel van de bevolking. Dat vaccin is er, buiten vele optimisme, voorlopig nog niet.

Ik trek groepsimmuniteit sterk in twijfel omdat daarmee een verkeerde strategie als reëel werkbare verwachting wordt neergezet om een kwetsbaar deel (in verre minderheid) van de bevolking te willen beschermen voor besmettingsgevolgen.
Kort samengevat ik snap nog steeds niks van hiv. Voor de rest snap ik ook nog niks van hoe het immuunsysteem werkt. Prima geen probleem maar stop dan gewoon met deze onzin.

En trouwens dat hiv/aids gordijn begin je constant zelf over.
pi_195142158
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 01:19 schreef Elan het volgende:

Nog harder roepen! Wellicht krijg je dan binnenkort wel je zin. Je had natuurlijk veel meer verwacht van de persco. Viel een beetje tegen hoor.
pi_195142223
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:04 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Nog harder roepen! Wellicht krijg je dan binnenkort wel je zin. Je had natuurlijk veel meer verwacht van de persco. Viel een beetje tegen hoor.
Ja want wezenlijk gaat er dus amper iets veranderen. Het is te hopen dat mensen weer wat meer gewaarschuwd zijn en op gaan letten..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195142245
quote:

Natuurlijk pleit Gommers daarvoor. Waar werkt hij ook alweer..?
I'll give you something to do
pi_195142256
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:18 schreef galantis het volgende:

[..]

Natuurlijk pleit Gommers daarvoor. Waar werkt hij ook alweer..?
Die zijn allemaal te lang uit de picture geweest. Willen weet hun moment of fame pakken. Die zien ook wel dat het virus nauwelijks schade meer toebrengt.
pi_195142370
Wat een droevig negatieve instelling hebben sommigen hier zeg.
pi_195142402
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 02:13 schreef Za het volgende:

[..]

Die groep was voor het gemak nog even vergeten.

Het is bizar dat we in een situatie zitten waarin er meer mensen zijn mét covid symptomen die geen covid blijken te hebben, dan mensen zonder covid symptomen die wel covid blijken te hebben.
Zelfs toen covid nog niet bestond waren er miljoenen mensen met covid symptomen. Waarom is dat bizar? Het is nu eenmaal geen virus met heel specifieke symptomen zoals bijvoorbeeld polio, mazelen, ebola.
  zaterdag 19 september 2020 @ 08:43:24 #141
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195142420
quote:

Jaaaa daar zijn de “twee weken” roepers weer!
Hoe ging dat de afgelopen maanden?

Maarja, als je maar vaak genoeg roept zal je vast een keer gelijk krijgen :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195142456
Sommige denken dat er volgend jaar een vaccinatie is en het virus verdwijnt. Realiteit helaas is dat er een zeer reëel scenario is dat er geen vaccinatie komt binnen nu en 12 maanden.

Maatregelen die genomen werden in maart zijn onmogelijk zo lang vol te houden, wat sommige ook mogen denken
pi_195142470
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:21 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Die zijn allemaal te lang uit de picture geweest. Willen weet hun moment of fame pakken. Die zien ook wel dat het virus nauwelijks schade meer toebrengt.
Het virus is nog even dodelijk als begin dit jaar. Het enige verschil is dat we (nog) niet op hetzelfde aantal besmettingen zitten. Door de huidige verdubbeling elke week zijn we daar wel hard op weg naar toe. Snap dat exponentiële groei lastig te bevatten kan zijn.
pi_195142554
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het virus is nog even dodelijk als begin dit jaar. Het enige verschil is dat we (nog) niet op hetzelfde aantal besmettingen zitten. Door de huidige verdubbeling elke week zijn we daar wel hard op weg naar toe. Snap dat exponentiële groei lastig te bevatten kan zijn.
Tuurlijk jongen. In Maart is het land in lockdown gegaan. In April en Mei waren er veel meer doden dan nu terwijl we nu veel meer dingen mogen. Binnen 2 weken zou men klachten moeten krijgen dus het overgrote deel had het toen opgelopen tijdens de lockdown. Maar ja hoor het is nog even dodelijk. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door HarrieKeen op 19-09-2020 09:01:38 ]
pi_195142588
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:56 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Tuurlijk jongen. In Maart is het land in lockdown gegaan. In April en Mei waren er veel meer doden dan nu terwijl we nu veel meer dingen mogen. Maar ja hoor het is nog even dodelijk. :')
Het duurt enkele weken na besmetting tot dat iemand dood gaat. Na een lockdown stopten de besmettingen natuurlijk niet. Bijvoorbeeld door huisgenoten. Volgens de modellen zaten we toen nog op 20.000 besmettingen per dag. Is het vertragingseffect ook te lastig om te begrijpen?
pi_195142609
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:21 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Juist, maar afgezien van dat, wat heeft een voorzitter van een vereniging voor de IC´s in vredesnaam te zeggen over welke maatregelen je in zou moeten gaan voeren?
De bias is toch gigantisch. En de expertise geheel afwezig.
Vraag dan een epidemioloog, of een ethicus.
I'll give you something to do
pi_195142617
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 09:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het duurt enkele weken na besmetting tot dat iemand dood gaat. Na een lockdown stopten de besmettingen natuurlijk niet. Bijvoorbeeld door huisgenoten. Volgens de modellen zaten we toen nog op 20.000 besmettingen per dag. Is het vertragingseffect ook te lastig om te begrijpen?
Dus we kunnen eigenlijk beter niet in lockdown. :')
En vertragingseffect. Waarom geldt dat vertragingseffect kwa doden nu niet dan? De lockdown is al vanaf juni opgeheven. :')

Samenvatting:

Lockdown 20.000 besmettingen per dag. Duizenden doden.
Geen lockdown: 1000+ besmettingen per dag, handjevol doden per week. :')

*O*
pi_195142681
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 09:06 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Dus we kunnen eigenlijk beter niet in lockdown. :')
En vertragingseffect. Waarom geldt dat vertragingseffect kwa doden nu niet dan? De lockdown is al vanaf juni opgeheven. :')

Samenvatting:

Lockdown 20.000 besmettingen per dag. Duizenden doden.
Geen lockdown: 1000+ besmettingen per dag, handjevol doden per week. :')

*O*
Omdat we in juni nog nauwelijks besmettingen hadden door een succesvolle lockdown?
pi_195142724
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 09:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Omdat we in juni nog nauwelijks besmettingen hadden door een succesvolle lockdown?
En toch waren er toen veel meer doden. :')
pi_195142751
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 09:21 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

En toch waren er toen veel meer doden. :')
Ik geef het op. Discussiëren met iemand die incubatietijd, vertragingseffect en hoe lockdowns werken niet begrijpt is zinloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')