Het bedienen van een fluctuerende vraag is natuurlijk ook niet echt de sterke kant van een kernreactor. Die staat in principe aan of uit.quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt ook. In die zin is kernenergie achterhaald door de tijd, alternatieven zijn op sommige momenten goedkoper. Maar blijft het punt van betrouwbaarheid: is wind-, zonne- en biomassa in staat op alle tijdstippen in de vraag te voldoen? Een vraag die sterk fluctueert en sterk stijgt??
Met je eens. Maar probleem gericht denken is niet altijd een manier van werken bij uiteindelijk de mensen die het moeten oplossen.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb juist net gemotiveerd waarom die infrastructuur voor EV's en warmtepompen niet zo'n probleem is.
Kookplaten en hun piekbelasting zijn de echt uitdaging maar dat zou met thuisaccu's (of wijkacccu's) op te vangen zijn maar zelfs ook met... EV's die terugleveren in een wijk als er meer vraag is.
Probleemgericht denken is natuurlijk ook een optie
De echte uitdaging ligt daar bij de netbeheerders (inclusief Tennet) en hun visie gaat meestal wat verder dan 4 jaarquote:Op zaterdag 19 september 2020 12:15 schreef Megumi het volgende:
[..]
Met je eens. Maar probleem gericht denken is niet altijd een manier van werken bij uiteindelijk de mensen die het moeten oplossen.Die hebben ook andere overwegingen die ze belangrijker vinden. Zeker na vier jaar.
Oplossingsgericht denken nog beter! Wie de kookplaat aanzet, rijdt geen auto. Die hangt gedurende de kooktijd aan het net om te leveren. Peak Load Shaving met de EV.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb juist net gemotiveerd waarom die infrastructuur voor EV's en warmtepompen niet zo'n probleem is.
Kookplaten en hun piekbelasting zijn de echt uitdaging maar dat zou met thuisaccu's (of wijkacccu's) op te vangen zijn maar zelfs ook met... EV's die terugleveren in een wijk als er meer vraag is.
Probleemgericht denken is natuurlijk ook een optie
Dat zei ikquote:Op zaterdag 19 september 2020 12:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Oplossingsgericht denken nog beter! Wie de kookplaat aanzet, rijdt geen auto. Die hangt gedurende de kooktijd aan het net om te leveren. Peak Load Shaving met de EV.
Het kan daarom best een "geluk" zijn dat EV's, elektrische kookplaten, thuisaccu's en warmtepompen juist de komende 20-30 jaar een grotere rol gaan spelen. Ze kunnen elkaar prima aanvullen.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kookplaten en hun piekbelasting zijn de echt uitdaging maar dat zou met thuisaccu's (of wijkacccu's) op te vangen zijn maar zelfs ook met... EV's die terugleveren in een wijk als er meer vraag is.
Ook in Nederland gebeuren er mooie dingen op dat gebied.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zei ik
[..]
Het kan daarom best een "geluk" zijn dat EV's, elektrische kookplaten, thuisaccu's en warmtepompen juist de komende 20-30 jaar een grotere rol gaan spelen. Ze kunnen elkaar prima aanvullen.
En thuis- / wijkaccu's hebben in de winter uiteraard ook nut, je laadt ze bij op momenten dat de netbelasting laag is en ze leveren op het moment dat de belasting hoog is. Die accu's kunnen in milliseconden schakelen, dus dat is geen punt.
Tesla (en ook andere bedrijven) bewijzen in o.a. Australië en Californië dat het werkt.
Nu de accutechniek onder de $100 per ruwe kWh opslag is gezakt (en dat zet nog steeds door) komen er interessante tijden.
https://www.logistiek.nl/(...)720905735.1600511919quote:Het dc op bedrijventerrein Park15 direct aan de snelweg A15 beschikt over een uniek accupakket van 1 megawatt, waarmee Lidl door slimme koeltechniek pieken en dalen op het elektriciteitsnetwerk kan opvangen en waarmee in theorie 7.000 huishoudens kunnen worden voorzien van stroom. Hillen: “In combinatie met de koeltechniek kunnen we pieken en dalen in het stroomnetwerk opvangen. Daarvoor zijn we ook een samenwerkingsverband aangegaan met netwerkbeheerder Liander. Op het moment dat zij een piek zien aankomen in het stroomverbruik dan verbruiken wij alleen stroom uit ons accupakket. Als wij moeten terugleveren aan het net dan kunnen wij dat ook doen uit onze accu die we ook maximaal kunnen gebruiken met onze zonnepanelen.
Mooi voorbeeld inderdaadquote:Op zaterdag 19 september 2020 12:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook in Nederland gebeuren er mooie dingen op dat gebied.
[..]
https://www.logistiek.nl/(...)720905735.1600511919
Wel even denken aan een goede blusvoorziening want brandgevaar is nog wel een dingetje.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld inderdaad
We leven op dat vlak in een "mooie" tijd.
Er is in de historie van de mensheid namelijk nog nooit zoveel geld en andere resources geïnvesteerd in accu-techniek als de laatste (en zeker ook toekomstige 20) jaar.
Solid state accu's, zout water accu's, aluminium accu's, iedere toepassing zal een optimale techniek vinden.
Veel is nu nog "proof of concept" om netbeheerders, bedrijven, consumenten en (niet onbelangrijk) overheid te overtuigen maar uiteindelijk zal dat volwassen worden.
In auto's en mobiele devices is energiedichtheid het belangrijkst maar voor thuis- en wijkaccu's zullen levensduur en kosten meer een rol spelen en ruimte minder. Een accupakket in je kruipruimte, onder je grasmat of als extra gebouw buiten het dorp / stad daar heb je in de praktijk geen last van.
Ik dacht bij dc eerst aan direct current….quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook in Nederland gebeuren er mooie dingen op dat gebied.
[..]
https://www.logistiek.nl/(...)720905735.1600511919
Dat is heel erg afhankelijk van de gebruikte accu-techniek.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel even denken aan een goede blusvoorziening want brandgevaar is nog wel een dingetje.
Gewoon onder de motorkap? 75 kWh, kan je thuis veel mee!quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
In auto's en mobiele devices is energiedichtheid het belangrijkst maar voor thuis- en wijkaccu's zullen levensduur en kosten meer een rol spelen en ruimte minder. Een accupakket in je kruipruimte, onder je grasmat of als extra gebouw buiten het dorp / stad daar heb je in de praktijk geen last van.
Dat is nu net de plek waar de accu-pakketten niet zittenquote:
Ev’s kookplaten E-geisers warmtepanelen...quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EV's zijn niet zo'n grote uitdaging, ze kunnen zelfs een deeloplossing voor het probleem zijn (omdat ze ook stroom kunnen bufferen).
Daarnaast: een auto in Nederland rijdt gemiddeld 13.000km per jaar, ofwel zo'n 35km per dag.
Je hoeft dus per dag gemiddeld (!) per auto maar 6kWh bij te laden. Als je dat over een wijk of straat verspreidt, heb je het over een laadstroom 's nachts van slechts 1kW gemiddeld om hem tussen 0:00 en 6:00 weer bij te laden.
Uiteraard zijn er auto's die verder rijden, zijn er auto's die overdag laden, etc. Maar het overgrote deel van de mensen rijdt er overdag mee (bijvoorbeeld woon- /werkverkeer) en gooit hem 's avonds aan de lader en met slimme grid-laders (techniek bestaat al) kunnen die prima hun laadstroom afstemmen op benodigde stroom en beschikbare stroom.
De uitzonderingen daargelaten kan zeker 80% van de mensen z'n auto dus prima 's nachts bijladen.
Warmtepompen (en airco's) zijn apparaten die de hele dag doorpruttelen, dus die belasting kan je redelijk goed berekenen. Gemiddeld (!) trekken die zo'n 0,8 tot 2kW continu als ze draaien, afhankelijk van de buitentemperatuur.
De grootste uitdaging? Elektrisch koken. Miljoenen huishoudens die tussen 17:00 en 19:00 hun kookplaat en oven aanslingeren en zo'n 4 tot 5kW per huishouden trekken (piek ligt hoger maar ook hier werk je weer met gemiddelden en niet de aansluitwaarde).
Moet ik toch maar een bio-diesel generator in de garage klaarzettenquote:Op zaterdag 19 september 2020 13:13 schreef Fer het volgende:
[..]
Ev’s kookplaten E-geisers warmtepanelen...
Het probleem ligt vooral bij de productiekant.
Als in onze regio alle kolen en kerncentrales dicht gaan en niemand een gascentrale wil exploiteren wordt het komende decennia toch wel marginaal kwa capaciteit.
Weet jij wat er in de planning staat?quote:Op zaterdag 19 september 2020 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Moet ik toch maar een bio-diesel generator in de garage klaarzetten
Nee, we zitten straks allemaal in het donker.quote:Op zaterdag 19 september 2020 14:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Weet jij wat er in de planning staat?
Doel en Tihange gaan in 2025 uit, dat de halve capaciteit van België. Frankrijk zal hun oudste centrales sluiten. Maasvlakte en Eemshaven gaan bij ons dicht.
Komt er nog wat nieuws voor?
Gascentrales in Nl. gaan veel langer mee dan gepland; i.i.g. tot 2040, om regelvermogen te leveren.quote:Op zaterdag 19 september 2020 14:06 schreef Fer het volgende:
Weet jij wat er in de planning staat?
Doel en Tihange gaan in 2025 uit, dat de halve capaciteit van België. Frankrijk zal hun oudste centrales sluiten. Maasvlakte en Eemshaven gaan bij ons dicht.
Komt er nog wat nieuws voor?
Die centrales in België zijn wel echt oud met constant allerlei gebreken. Verstandig om die te sluiten maar waar zij de vervangende capaciteit vandaan moeten halen...quote:Op zaterdag 19 september 2020 14:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Gascentrales in Nl. gaan veel langer mee dan gepland; i.i.g. tot 2040, om regelvermogen te leveren.
Wat België betreft: als ze net zo inventief zijn als bij de kerncentrale Borssele, kunnen die centrales veel langer mee.
Ik dacht (maar weet niet zeker) dat Tihange 1 & 3 al tijden stilliggen t/m vandaag.
Er is nogal een verschil tussen een nieuwe centrale aansluiten op het bestaande netwerk op land en een compleet nieuwe infrastructuur aanleggen op zee.quote:Op vrijdag 18 september 2020 19:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat bieden ze ook aan voor kernenergie, ook daar wordt het energienetwerk naar de centrale gewoon door de overheid neergelegd. Dat is namelijk een overheidstaak, het energienet is gelukkig in publieke handen.
Paar jaar geleden toen de situatie echt kritiek dreigde te worden, was er sprake van mobiele drijvende kernreactoren (Russische makelij) die voor de Belgische kust zouden afmeren.quote:Op zaterdag 19 september 2020 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
Die centrales in België zijn wel echt oud met constant allerlei gebreken. Verstandig om die te sluiten maar waar zij de vervangende capaciteit vandaan moeten halen...
Er zijn wel vaker doldwaze ideeënquote:Op zaterdag 19 september 2020 22:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Paar jaar geleden toen de situatie echt kritiek dreigde te worden, was er sprake van mobiele drijvende kernreactoren (Russische makelij) die voor de Belgische kust zouden afmeren.
Ik wel. Dan is het lekker rustig.quote:Op vrijdag 18 september 2020 21:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wie is hier zeer links? Kernenergie is gewoon heel, heel duur, het bouwproces is heel lang en niemand in Nederland wil een kerncentrale in zijn buurt.
Over vijftig jaar, zegt men al vijftig jaar...quote:Op zaterdag 19 september 2020 23:33 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:
Is er hier een slimme fokker die weet wanneer we kern fusie zullen hebben?
Op zijn vroegst rond 2050 kan er een centrale zijn die commercieel draait. ITER is daar het testbed voor.quote:Op zaterdag 19 september 2020 23:33 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:
Is er hier een slimme fokker die weet wanneer we kern fusie zullen hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |