abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195105542

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
Go hard or go home
  donderdag 17 september 2020 @ 10:11:22 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195105578
Op voorwaarde dat er goede stappen worden genomen om het personeel te beschermen, dan zouden we er goed aan doen om zo snel mogelijk ook het tertiaire onderwijs weer te heropenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195105585
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:03 schreef _serial_ het volgende:
Ik denk dat je stiekem niet moet willen om meer (heel veel strengere) maatregelen te nemen, want dan kom je steeds in een golf op en neer, waar je niet meer uitkomt, waar niemand weet wat ze kunnen verwachten, en allerlei sectoren komen in de regen en drup, met allerlei gevolgen van dien.

Hooguit met sectoren/belanghebbende/verenigingen in overleg gaan waar momenteel nu de problemen zitten.

Als ik de baas zou zijn van het journaal had ik de groep die nu besmet is geraakt niet zo zeer een volledige BCO gedaan, want kennelijk komen de besmette mensen toch wel bij de teststraat, dus dat is verloren tijd, maar wel een kruisverhoor afgenomen over hun gangen de afgelopen 2 weken, dat had dan een beter beeld gegeven waar de besmettingen vermoedelijk dan wel opgedaan worden.
Dat tweede is toch de basis voor het eerste? En het eerste loopt toch vast wanneer met op het tweede niet antwoordt/niet eerlijk is daarover?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195105589
[quote]0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, ze beoordelen de kans op besmetting als heel klein en het risico weegt niet op tegen de schade van het sluiten van de scholen.
[/quote

Met dat inschatten van het risico zitten ze er dus naast. Steeds meer blijkt dat jongeren vanaf 12 jaar net zo besmettelijk zijn als volwassenen.

Er zit nog een wereld van verschil tussen de scholen zonder maatregelen door laten gaan en de boel sluiten. Je kunt maatregelen nemen als de hele dag een vast leslokaal, gespreide begintijden van de lessen, gespreide pauzes, 1.5 meter ook tussen leerlingen op school verplichten en zorgen voor goede ventilatie.
pi_195105599
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 08:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Rivm is te stellig als het op kinderen, mondkapjes,ventilatie en aerosolen aan komt.
Oogkleppen op en totaal niet flexibel tov hun eerdere stellingen uit februari.
Dit idd. Al zijn ze eindelijk terug gekomen op de mondkapjes kwestie.
Heeft wel een half jaar geduurd nadat de rest van de wereld het al onderkend heeft.

Overigens wel enigzins blij dat het hier niet zo strict is maakt de samenleving wel een stuk leuker.

En besmettingen in de zorg zijn niet raar gezien de maatregelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_195105601
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:11 schreef Janneke141 het volgende:
Op voorwaarde dat er goede stappen worden genomen om het personeel te beschermen, dan zouden we er goed aan doen om zo snel mogelijk ook het tertiaire onderwijs weer te heropenen.
Lijkt me gezien de huidige tendens geen goed idee. Dan loopt het OV weer helemaal vol.
pi_195105636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
Steeds meer blijkt dat jongeren vanaf 12 jaar net zo besmettelijk zijn als volwassenen.
Oh?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195105647
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:07 schreef Noek het volgende:

[..]

Zie je in een restaurant veel mensen hossen op de vloer de laatste tijd?
Dus nee, je loopt niet meer risico, met de activiteiten die plaatsvinden wellicht wel. Zo word je ook niet dik wanneer je na 20u eet maar als je gewoon 3000 kcal naar binnenwerkt wel.

Heb het over kroegen.
Als je die eerder dicht gooit gaan mensen gewoon eerder beginnen met zuipen. In Engeland zijn de pubs dicht ergens tussen 23-02AM in plaats van 03:00 of 04:00 qua gedrag maakt het niet uit ze zijn alleen wat eerder lazarus .
blablablabla
  donderdag 17 september 2020 @ 10:18:26 #9
346939 Janneke141
pi_195105676
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 17 september 2020 10:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, ze beoordelen de kans op besmetting als heel klein en het risico weegt niet op tegen de schade van het sluiten van de scholen.
[/quote

Met dat inschatten van het risico zitten ze er dus naast. Steeds meer blijkt dat jongeren vanaf 12 jaar net zo besmettelijk zijn als volwassenen.

Er zit nog een wereld van verschil tussen de scholen zonder maatregelen door laten gaan en de boel sluiten. Je kunt maatregelen nemen als de hele dag een vast leslokaal, gespreide begintijden van de lessen, gespreide pauzes, 1.5 meter ook tussen leerlingen op school verplichten en zorgen voor goede ventilatie.
Alles wat je voorstelt, op goede ventilatie na, gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Afstandsregels tussen leerlingen onderling zijn sowieso nutteloos, maar dat had je zelf denk ik ook wel bedacht.

Er is geen harde leeftijdsgrens voor wanneer je wel of niet besmettelijker bent, dat is een oplopende lijn. Wat we in elk geval wel zeker weten is dat er bij jongeren in het algemeen, en bij kinderen in het bijzonder, nauwelijks klachten ontstaan. Maatregelen die bedoeld zijn om de verspreiding van het virus te vertragen (maar dat nauwelijks doen) zorgen vooral voor het ontregelen van de normale ontwikkeling van een kind. Daarmee berokkenen we, in mijn optiek, een stuk meer schade dan de schade die het virus zelf voor die groep oplevert.
pi_195105709
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alles wat je voorstelt, op goede ventilatie na, gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Afstandsregels tussen leerlingen onderling zijn sowieso nutteloos, maar dat had je zelf denk ik ook wel bedacht.

Er is geen harde leeftijdsgrens voor wanneer je wel of niet besmettelijker bent, dat is een oplopende lijn. Wat we in elk geval wel zeker weten is dat er bij jongeren in het algemeen, en bij kinderen in het bijzonder, nauwelijks klachten ontstaan. Maatregelen die bedoeld zijn om de verspreiding van het virus te vertragen (maar dat nauwelijks doen) zorgen vooral voor het ontregelen van de normale ontwikkeling van een kind. Daarmee berokkenen we, in mijn optiek, een stuk meer schade dan de schade die het virus zelf voor die groep oplevert.
Dan heb je als maatschappij de keuze om andere plekken waar veel groepen samenkomen en het virus te verspreiden te verbieden over beperken, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd kan worden zonder dat de verspreiding uit de hand loopt.

Hoe gaan vaste leslokalen en verspreiding van pauzes en beginnen ten koste van de kwaliteit van het onderwijs trouwens?
pi_195105747
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:09 schreef Noek het volgende:
Laatste cijfers, weinig spannend:
Als ik dat grafiekje van positieve test van het begin vergelijk met nu en dan met de grafiekjes eronder en de stelling dat het virus niet milder geworden is..... kan dan iemand uitrekenen hoe dat bovenste grafiekje er waarschijnlijk aan het begin uit had gezien?

Dat moeten dan echt serieus veel mensen geweest zijn die positief waren.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195105750
Ben echt helemaal klaar met die coronamaatregelen en het gebrek aan handhaving. Hier volgt een persoonlijk relaas, geloof me of niet, I don't care.

Ik werk bij een bedrijf waar ze geen enkele maatregelen nemen. Corona lijkt wel Voldemort: niemand noemt het bij de naam.

Gisterenavond een trip naar Berlijn door de plee kunnen trekken. Ik heb bijbanen in de muziek: allemaal naar de tering. Vervolgens arriveer ik op kantoor waar zes man hutjemutje op elkaar staat. En ik zou willen zeggen dat dat een exclusief probleem op mijn werk is, maar dit gebeurt op zoveel meer plaatsen natuurlijk.

Ik ben geen jaloers ingesteld persoon, maar begin me langzaam behoorlijk geneigd te voelen meldingen te doen en te verworden tot een soort NSB'er. Klopt gewoon niet dit.
pi_195105754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Heb het over kroegen.
Als je die eerder dicht gooit gaan mensen gewoon eerder beginnen met zuipen. In Engeland zijn de pubs dicht ergens tussen 23-02AM in plaats van 03:00 of 04:00 qua gedrag maakt het niet uit ze zijn alleen wat eerder lazarus .
Clubs idem die zgn gesloten zijn.
Wat is jouw voorstel dan?
Alle horeca dicht?
Go hard or go home
  donderdag 17 september 2020 @ 10:27:32 #14
346939 Janneke141
pi_195105821
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dan heb je als maatschappij de keuze om andere plekken waar veel groepen samenkomen en het virus te verspreiden te verbieden over beperken, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd kan worden zonder dat de verspreiding uit de hand loopt.

Hoe gaan vaste leslokalen en verspreiding van pauzes en beginnen ten koste van de kwaliteit van het onderwijs trouwens?
Er zijn nogal wat vakken die je niet zo maar in ieder willekeurig theorielokaal kan geven, denk aan scheikunde of kunstvakken of alle praktijkvakken in het vmbo. Daarnaast is het in de bovenbouw ook niet haalbaar omdat je daar zit met keuzevakken.

Het werken met verspringende lestijden levert een groot roosterprobleem op: doordat lestijden niet meer gelijk lopen wordt het eigenlijk onmogelijk om iedere les door de juiste vakdocent te laten geven. En het beperken van interactie tijdens de pauzes gaat weer ten koste van de sociale interactie.

Kijk, als dit nu voor twee weken of voor mijn part twee maanden was dan was het allemaal niet zo'n probleem, maar het is een open einde-regeling. In feite ontzeggen we op dit moment alle mbo-leerlingen en hbo- en universitaire studenten fatsoenlijk onderwijs tot (dit weet niemand). Dat kun je niet volhouden, en levert op termijn grote schade op. Daarmee wil ik de mogelijke schade van het virus niet ontkennen of bagatelliseren, maar we zullen daar een balans in moeten zoeken die op termijn houdbaar is. De huidige balans is dat volgens mij absoluut niet - wat ook blijkt uit de 'andere keuzes' die mensen zo langzamerhand beginnen te maken.
pi_195105858
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:23 schreef Noek het volgende:

[..]

Clubs idem die zgn gesloten zijn.
Wat is jouw voorstel dan?
Alle horeca dicht?
Ik hoop qua regels voor samenkomsten tijdelijk terug naar 1 juni, dus 30 personen maximaal binnen, + voldoende afstand + reserveringsplicht. Waarbij er geen onderscheid is of het object een schoenenwinkel is of een bruin café of de lokale bibliotheek. Die regels gaan dan hopelijk gelden voor de hele Randstad + Groningen.

https://www.rijksoverheid(...)i-in-eenvoudige-taal

Lijkt me voor iedereen direct duidelijk waar ze aan toe zijn en je hoeft niet te gaan lopen kloten met maatwerk want dat werkt gewoon niet qua handhaving.
blablablabla
pi_195105859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:22 schreef Randier het volgende:
Ben echt helemaal klaar met die coronamaatregelen en het gebrek aan handhaving. Hier volgt een persoonlijk relaas, geloof me of niet, I don't care.

Ik werk bij een bedrijf waar ze geen enkele maatregelen nemen. Corona lijkt wel Voldemort: niemand noemt het bij de naam.

Gisterenavond een trip naar Berlijn door de plee kunnen trekken. Ik heb bijbanen in de muziek: allemaal naar de tering. Vervolgens arriveer ik op kantoor waar zes man hutjemutje op elkaar staat. En ik zou willen zeggen dat dat een exclusief probleem op mijn werk is, maar dit gebeurt op zoveel meer plaatsen natuurlijk.

Ik ben geen jaloers ingesteld persoon, maar begin me langzaam behoorlijk geneigd te voelen meldingen te doen en te verworden tot een soort NSB'er. Klopt gewoon niet dit.
NSB'er vind ik geen gepaste term. Het virus is geen Nazi. Eigenlijk is het verzetswerk en patriotisme.
pi_195105905
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik hoop qua regels voor samenkomsten tijdelijk terug naar 1 juni, dus 30 personen maximaal binnen, + voldoende afstand. Waarbij er geen onderscheid is of het object een schoenenwinkel is of een bruin café of de lokale bibliotheek. Die regels gaan dan hopelijk gelden voor de hele Randstad + Groningen.

https://www.rijksoverheid(...)i-in-eenvoudige-taal

Lijkt me voor iedereen direct duidelijk waar ze aan toe zijn en je hoeft niet te gaan lopen kloten met maatwerk want dat werkt gewoon niet qua handhaving.
1 juni waren sportscholen nog gesloten bijv en daar zijn tot op heden geen clusters ontstaan.
Die dan ook dicht? Er zal wel enig maatwerk moeten komen want anders draai je nodeloos mensen de nek om in Groningen of de Randstad.
Nu snap ik wel dat jij daar geen boterham minder om vreet maar hey solidariteit hè, dat vinden ze hier prachtig.
Go hard or go home
pi_195105909
Ik heb een voorgevoel dat de cijfers vandaag tot optimisme gaan leiden.
  donderdag 17 september 2020 @ 10:35:42 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195105931
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195105986
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn nogal wat vakken die je niet zo maar in ieder willekeurig theorielokaal kan geven, denk aan scheikunde of kunstvakken of alle praktijkvakken in het vmbo. Daarnaast is het in de bovenbouw ook niet haalbaar omdat je daar zit met keuzevakken.

Het werken met verspringende lestijden levert een groot roosterprobleem op: doordat lestijden niet meer gelijk lopen wordt het eigenlijk onmogelijk om iedere les door de juiste vakdocent te laten geven. En het beperken van interactie tijdens de pauzes gaat weer ten koste van de sociale interactie.

Kijk, als dit nu voor twee weken of voor mijn part twee maanden was dan was het allemaal niet zo'n probleem, maar het is een open einde-regeling. In feite ontzeggen we op dit moment alle mbo-leerlingen en hbo- en universitaire studenten fatsoenlijk onderwijs tot (dit weet niemand). Dat kun je niet volhouden, en levert op termijn grote schade op. Daarmee wil ik de mogelijke schade van het virus niet ontkennen of bagatelliseren, maar we zullen daar een balans in moeten zoeken die op termijn houdbaar is. De huidige balans is dat volgens mij absoluut niet - wat ook blijkt uit de 'andere keuzes' die mensen zo langzamerhand beginnen te maken.
Dus het zit hem meer in dat het onmogelijk is vanwege beperkingen dan dat het een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs. Dat kan ik me wel voorstellen ja.

Denk dat de conclusie is dat door het faalbeleid van de overheid het onderwijs weer in de knel dreigt te raken. Als zij een goed indammingsbeleid hadden, met effectief testen en goed bron en contactonderzoek, en de handhaving van de maatregelen op orde was, dan zaten we nu niet in een situatie waarin het virus weer uit de hand dreigt te lopen...
pi_195106003
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:34 schreef Noek het volgende:

[..]

1 juni waren sportscholen nog gesloten bijv en daar zijn tot op heden geen clusters ontstaan.
Die dan ook dicht? Er zal wel enig maatwerk moeten komen want anders draai je nodeloos mensen de nek om in Groningen of de Randstad.
Nu snap ik wel dat jij daar geen boterham minder om vreet maar hey solidariteit hè, dat vinden ze hier prachtig.
Sportschool idd niet gezien. Maar sportverenigingen hebben tientallen clusters te pakken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195106015
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:39 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dus het zit hem meer in dat het onmogelijk is vanwege beperkingen dan dat het een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs. Dat kan ik me wel voorstellen ja.

Denk dat de conclusie is dat door het faalbeleid van de overheid het onderwijs weer in de knel dreigt te raken. Als zij een goed indammingsbeleid hadden, met effectief testen en goed bron en contactonderzoek, en de handhaving van de maatregelen op orde was, dan zaten we nu niet in een situatie waarin het virus weer uit de hand dreigt te lopen...
Overheid laat zeker steken vallen daar ja.

Sowieso ridicuul dat mensen met klachten zich niet meer kunnen laten testen. BCO is ook ondermaats en het uitstel van de app helpt daarin al helemaal niet. Al is die app nutteloos als mensen zich toch niet kunnen laten testen..
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195106021
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Sportschool idd niet gezien. Maar sportverenigingen hebben zo'n 80 clusters te pakken.
Dat is dus maatwerk
Niet op 1 hoop gooien, net als dat de horeca breed is, is de sport dat ook
Go hard or go home
pi_195106030
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dit idd. Al zijn ze eindelijk terug gekomen op de mondkapjes kwestie.
Heeft wel een half jaar geduurd nadat de rest van de wereld het al onderkend heeft.

Overigens wel enigzins blij dat het hier niet zo strict is maakt de samenleving wel een stuk leuker.

En besmettingen in de zorg zijn niet raar gezien de maatregelen.
Ik woon in Engeland, en ik heb niet het idee dat mondkapjes hier nu als zo'n probleem gezien worden. Zo ervaar ik het ook niet. Ga je een winkel, kantoor of openbaar gebouw binnen, dan zet je een mondkapje op.
Hoe dat in een eigen kantoor, waar geen bezoekers komen, zal zijn weet ik niet, mogelijk gaat ons kantoor volgende week open.
  donderdag 17 september 2020 @ 10:42:27 #25
346939 Janneke141
pi_195106036
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:39 schreef Jaeger85 het volgende:
Nee, het is de combinatie van beiden. Onderwijs draait om interactie en het functioneert alleen als leerlingen met een veilig en gerust gevoel naar school kunnen. Als de hele lesdag draait om allerlei coronaregels en om onmogelijkheden om normaal met elkaar om te gaan, dan leren ze nauwelijks iets. En de digitale lessen die worden gegeven aan leerlingen die, individueel of klassikaal, thuiszitten leveren helemaal weinig op. Dat heeft weinig met onderwijs te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')