quote:
Op zaterdag 19 september 2020 18:39 schreef Tijger_m het volgende:RFC's zijn technische documenten, meer niet, en ze zijn ook nog eens niet-bindend. We volgen ze als IT en telecom sector omdat het in ons aller belang is omdat RFC's ons een basis geeft voor telecomunicatie maar ze geven op geen enkele wijze wettelijke rechten.
Data op jouw computer is wettelijk gezien van jou. Punt uit. Tenzij je toestemming hebt gegeven om die in te zien mag dat niet al zijn er nog zoveel RFC's die beschrijven HOE je toegang kan krijgen.
De TS is, laat ik het netjes zeggen, een beetje in de war, volgens mij.

Fijn de inhoud, laten we de verwarring samen doorlopen, komen we vast uit bij duidelijkheid.

Data op jouw computer
is inderdaad absoluut van jou, heb je helemaal gelijk in , hoeven we het dus verder niet over te hebben, fijn dat we dat eens zijn

Zolang je met jouw computer bezig bent, stand-alone, zonder extern netwerk, kun je veilig oud worden.

Het probleem begint op het moment dat jijzelf, jouw eigen computer verbinding laat vragen aan "het internet".

Op dat moment ga je een overeenkomst aan met de partij die die verbinding mogelijk heeft gemaakt, net zoals je je aan de verkeersregels op straat zal moeten houden, als je tenminste veilig aan wil komen.

Omdat het internet bestaat uit netwerken die weer onderling verbonden zijn, is er 1 taal nodig die ze allemaal spreken omdat er anders helemaal geen verbinding mogelijk is, ten minste niet op de manier die jouw computer zal kunnen begrijpen.

Die taal is beschreven in de RFC's, en zijn om die simpele reden dus dwingend voorgeschreven als je wilt komen meepraten, ... wijk jij af dan komen jouw pakketjes niet aan en heb je geen verbinding, althans niet met de rest van het internet, simpel zat.

Nu komt het hele vervelende stuk dat je liever niet wilt horen, maar wat toch heus echt op dit moment de realiteit is:

Het internet is gemaakt voor 1 doel, communicatie tussen 2 of meer partijen, via ten minste 1 maar vaak meerdere andere partijen, waardoor een route van A naar Z altijd mogelijk blijft.

In het heel kort gezegd praten computers onderling maar op 1 manier, ZELFS als jij bovenop die communicatie een heel Os uitrolt zoals windows, dat doet niet iets MEER dan wat al gebeuren kon, maar haalt voor jou de 100.000 opties weg die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken, en op de andere 10 plakt ie een mooi knopje voor jou om op te klikken.

...dat betekent niet dat de andere 99.990 opties dan ineens niet meer bestaan, en ook niet dat als iemand die toch gebruikt aan het "inbreken" is op de windows-kleurplaat die je over jouw werkelijke communicatie hebt gelegd.

Nu werkt die communicatie maar op 1 manier zoals gezegd, en dat is als volgt:
1. ik vraag jou wat je allemaal beschikbaar hebt.
2. jij meldt dat netjes.
3. ik maak mijn keuze uit de geboden opties.
4. ik stel je de daadwerkelijke vraag om 1 van die opties uit te voeren.
5. jij gaat even na of jouw instructies het toelaten danwel verbieden onder de gegeven omstandigheden.
6. je meldt mij het antwoord op mijn vraag.
7. je voert de gevraagde opdracht daadwerkelijk uit, of meldt me waarom je dat niet kunt.

Bij punt 1 gaat het al mis, en de rest gaan we later langslopen als we zover zijn, laten we nummer 1 uitlichten, en als voorbeeld een simpele webserver nemen.

Hier is het probleem:

Jij gaat er waarschijnlijk vanuit dat ik uitsluitend aan jouw webserver mag vragen om mij iets te laten zien waarvan ik al weet of kan vermoeden (bijvoorbeeld via google) dat hij het ook beschikbaar heeft....

GET (WGET)
http://www.enzovoort.meuk 
... maar da's niet het begin van ons gesprekje, en daar komen die geile RFC's weer buiten spelen:

We hebben afgesproken dat ik aan jouw server mag vragen wat de opties zijn die hij mij allemaal bereid is te bieden,... dus GET options ...

Nu krijg ik een rijtje met opties, waaronder bijvoorbeeld de optie DELETE.

Jouw machine staat me dus te vertellen dat ik hem, op z'n allerminst ,.. mag vragen om die optie uit te voeren met alle parameters erachter die ik kan verzinnen.

... nogmaals, niet omdat ik zo graag kwaad wil, maar omdat jouw computer die optie NIET als ongewenst heeft aangemerkt.

... je kunt ( ook maar vooral in het Strafrecht ) ... niet tegelijkertijd iets goed vinden, .... maar toch eigenlijk ook niet.

Wat je ( door gebruik van internet ) via de RFC's toestaat.... vind je dus goed, anders was je daar niet.

Daarom is het NU zo belangrijk dat je je vast gaat afvragen wat je eigenlijk allemaal hebt draaien thuis,... en niet wat het nu doet, maar wat er allemaal aan gevraagd zou kunnen worden.

Verbinding is een mooi goed, maar er zitten dus wel twee kanten aan, en een van die kanten is niet uitwisbaar, de andere kant wel.

... 3 x raden welke kant.
[ Bericht 1% gewijzigd door Oversight op 20-09-2020 05:59:44 ]