De kritiek op IDLES komt vooral voort uit het politieke klimaat en de eindeloze klassenstrijd in Engeland. Het is een obsessie van de Engelsen: ben je working class, middle class, of upper class, en ben je daar trouw aan/eerlijk over? Of ben je een fookin’ Tory?! Dat terwijl het gebied tussen arbeidsklasse en de middenklasse best troebel is geworden.
De kern van deze kritiek op IDLES dook al bij het debuut op, maar ik denk dat een tekst als ‘Model Village’ (
https://genius.com/Idles-model-village-lyrics) het nu heeft opgedreven. IDLES impliceert met hun imago working class te zijn, het blijken nette middle class jongens te zijn, en dan schiet een tekst als genoemd al snel in het verkeerde keelgat. Wie zijn zij om te oordelen over ons, enzovoorts. Ik snap dus de kritiek van Fat White Family (sowieso een superieure band wat mij betreft, maar dat is een andere discussie) zeer zeker wel. En als je dat uitstraalt, maar dan ook nog eens een rider voor je shows hebt waar je spinazie en met elektrolyt doordrenkt water als eis hebt… (
https://www.independent.c(...)terity-a8849121.html)
Mij bekroop dat gevoel ook, toen op Lowlands 2019 achtereenvolgend de statements
“[immigrants] are one of the best things that happened to Britain and Holland” en
“long live the European Union” gemaakt werden, en dat nog onder luid gejuich van het klapvee werd ontvangen ook. Het gaat er niet eens om of ik daar persoonlijk finaal mee oneens ben of niet, maar dacht wel: ga dat lekker in Engeland spuien, wat weet je nou van ons.
Jason Williamson van Sleaford Mods was een van de eersten die zich publiekelijk erover uitsprak, februari 2019:
https://www.theguardian.c(...)ow#comment-125822350En even later deed Lias Saoudi van Fat White Family/The Moonlandingz zijn duit in het zakje over beiden:
https://www.facebook.com/(...)y-/2459507414078405/Deze week heeft Lias Saoudi het allemaal nog eens genuanceerd in een scherp stuk:
https://www.thesocial.com(...)-zone-8-lias-saoudi/Dus daar valt wat voor te zeggen. Het "neerkijken op" kan ik zeer zeker inkomen. Echter, ik ben van mening dat je een prima opvoeding genoten mag hebben, en gelijke kansen in je jeugd gehad mag hebben, en dan alsnog allerlei ellende om je heen mag benoemen. Als je hart op goede plek zit, kun je je zorgen maken om dingen die jou niet direct aangaan, en wat mij betreft mag je dat ook zeker uitspreken. En al helemaal met een groot podium tot je beschikking. Zonder met de vinger te wijzen, en daar wringt de schoen met IDLES voor een bepaalde groep mensen in Engeland, zoals ik het van een afstand meekrijg.
En ook, waar trek je dan die grens? Ho, jij bent in geboren in een ‘council home’, maar je hebt na 3 baantjes tegelijkertijd uit eigen zak betaalde studies kunnen bekostigen en bent opgeklommen tot succesvol ondernemer: jij mag je nu niet meer uitspreken over armoede! Vind ik onzin. En zo ook IDLES zelf, die zich sterk hebben verweerd:
https://www.independent.c(...)terity-a8849121.html De
ijzersterke klassieker 'Working Class Hero' (deze herfst 50 jaar oud) van Lennon slaat de spijker ook op de kop. En Lennon was ten tijde van deze opname de meest succesvolle muzikant ter wereld met miljoenen op de bank. Dan mag je je nog altijd uitspreken over de maatschappij, toch?
Nog een voorbeeld, ik ben een mega-fan van Beastie Boys, en het kan me geen biet schelen dat ze typisch Joodse, rijke, geprivilegieerde witte kinderen waren die elk instrument en studio tot hun beschikking hadden en nooit hebben moeten ploeteren om hun unieke talent te kunnen uiten. En ze hun publiek (sinds de 90's, niet de 80's lol) het een en ander willen meegeven. Echter, als ze in hun teksten hadden neergekeken op bepaalde groepen mensen, dan had ik er anders over gedacht.
Tot slot, die gozer van Sleaford Mods moet ook z’n muil houden verder. Hij denkt al jaren het alleenrecht te hebben op de stempel “working class”, en op zijn manier zeikt hij alles bóven hem weer af. Kan effe geen bron vinden, wat het niet al te sterk maakt, maar daar was jaren geleden ook van alles over te doen omdat-ie gewoon in een welgestelde en niet al te diverse wijk woont. Of zoals Lias Saoudi al op een schertsende manier zegt in de link hierboven: met succesvolle tours, aardige verkoop en festival-sets, heb je nog last van de lage lonen uit je arbeidsklasse waar je over oreert?