abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zaterdag 12 september 2020 @ 07:44:26 #26
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195015441
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Precies zoals ik zeg, je snapt het gelijkheidsbeginsel niet. Het gaat niet om het ontkennen van verschillen, het gaat er over dat je die niet mag gebruiken als overweging. :)
Ik begrijp hem wel, anders interpreteren bedoel je. In mijn ogen kan iemand die verschilt door biologische kenmerken, geloof en/of ras wel degelijk anders zijn. Alleen niet minderwaardig.

De verschillen ontkennen werkt niet. Ik heb meer dan voldoende praktijkvoorbeelden waaruit dat blijkt. En ook een aantal waar de verschillen vanuit de minderheden juist worden benadrukt; denk aan het vrouwenhotel in Amsterdam ZO, denk aan aparte klassementen binnen de sport etc.

Verschillen ontkennen leidt tot geforceerde gekkigheid, spanningen en werkt niet goed. Verschillen erkennen zorgt ervoor dat iedereen dat gaat doen wat past, gelijkwaardig afgerekend wordt een zo iedereen blij is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 12 september 2020 @ 07:50:53 #27
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195015468
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik dat wel zo wil, ik vind dat er te weinig onderzoek is gedaan naar de onderliggende oorzaken. Het zou zo kunnen dat de oorzaak is dat veel vrouwen niet willen, omdat topbanen vaak meer dan 40uur per week werk is. Dan is het logisch dat ze ondervertegenwoordigd zijn.

Zijn ze ondervertegenwoordigd omdat mannen nou eenmaal mannen aan nemen en er genoeg beschikbare vrouwen zijn, dan ben ik wel voor de wet. Maar ik wil wel eerst echt grondig dat onderzoek. Sommige partijen lijken hun ogen te sluiten voor de werkelijkheid dat moeders niet fulltime willen werken (wat Segers al zei gister: betaald werk is heilig verklaard door veel politieke partijen).
Er zou sowieso wat meer waardering mogen zijn voor werk dat niet direct economisch productief, maar wel maatschappelijk nuttig is, zoals het opvoeden van kinderen in een stabiel en goed functionerend huishouden.
pi_195020449
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 07:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik begrijp hem wel, anders interpreteren bedoel je. In mijn ogen kan iemand die verschilt door biologische kenmerken, geloof en/of ras wel degelijk anders zijn. Alleen niet minderwaardig.

De verschillen ontkennen werkt niet. Ik heb meer dan voldoende praktijkvoorbeelden waaruit dat blijkt. En ook een aantal waar de verschillen vanuit de minderheden juist worden benadrukt; denk aan het vrouwenhotel in Amsterdam ZO, denk aan aparte klassementen binnen de sport etc.

Verschillen ontkennen leidt tot geforceerde gekkigheid, spanningen en werkt niet goed. Verschillen erkennen zorgt ervoor dat iedereen dat gaat doen wat past, gelijkwaardig afgerekend wordt een zo iedereen blij is.
Je maakt weer dezelfde fout. Het gelijkheidsbeginsel ontkent verschillen niet.
pi_195020640
@MoreDakka Dat voortrekken van vrouwen in (select gekozen) functies (natuurlijk) gaat dus tegen dat beginsel in.
  Moderator zaterdag 12 september 2020 @ 15:09:34 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195020916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 14:51 schreef I-O het volgende:
@:moredakka Dat voortrekken van vrouwen in (select gekozen) functies (natuurlijk) gaat dus tegen dat beginsel in.
quote:
Art 1:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.[
Als er een discrepantie is van 80/20 of meer dan is er geen sprake van gelijke gevallen en mag je ongelijk behandelen, volgens mij. Maar goed, we gaan het zien, als de wet ingevoerd is mag een ieder een rechtszaak aanspannen en om een uitspraak vragen en kan men ook naar het EU hof voor duidelijkheid. Ik denk dat de klager dan verliest.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195020994
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

[..]

Als er een discrepantie is van 80/20 of meer dan is er geen sprake van gelijke gevallen en mag je ongelijk behandelen, volgens mij. Maar goed, we gaan het zien, als de wet ingevoerd is mag een ieder een rechtszaak aanspannen en om een uitspraak vragen en kan men ook naar het EU hof voor duidelijkheid. Ik denk dat de klager dan verliest.
Hoe weet je dat zeker. Bewijs? Ik bedoel dat kun je onmogelijk bewijzen behalve beweren dat het zo is. Maar dat is nog geen bewijs. En daar moet dan al helemaal geen wet op worden gemaakt om een en ander voor te trekken. Het is namelijk bizarre selectieve (want alleen op leuke prestige banen in dit geval) SJW nonsense. Wat mij betreft laten zulke dingen precies zien wat de maatschappij tegenwoordig ziek maakt.
  Moderator zaterdag 12 september 2020 @ 15:59:54 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195021801
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:14 schreef I-O het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zeker. Bewijs? Ik bedoel dat kun je onmogelijk bewijzen behalve beweren dat het zo is. Maar dat is nog geen bewijs. En daar moet dan al helemaal geen wet op worden gemaakt om een en ander voor te trekken. Het is namelijk bizarre selectieve (want alleen op leuke prestige banen in dit geval) SJW nonsense. Wat mij betreft laten zulke dingen precies zien wat de maatschappij tegenwoordig ziek maakt.
Natuurlijk kan ik dat niet bewijzen, lees je wel wat ik schrijf? Ik zeg dat ik denk dat het zo is. Mijn mening dus op basis van de wet die wel degelijk beperkingen aangeeft.

Nou ja, ok, prima, als jij denkt dat de SER, dat zijn de werkgevers en werknemers, de 2e Kamer en de regering allemaal SJW's zijn, mag je vinden, ik denk niet dat je er erg ver mee gaat komen. Ik vind het allemaal prima, zoals ik al zei, de wet kan getoetst worden en je mag er van alles van vinden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195022437
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

[..]

Als er een discrepantie is van 80/20 of meer dan is er geen sprake van gelijke gevallen en mag je ongelijk behandelen, volgens mij.
Je maakt een categoriefout. De verdeling van werknemers op basis van geslacht is een groepseigenschap. De wet gaat over individuŰn.
  zondag 13 september 2020 @ 10:04:36 #34
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195033649
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 16:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je maakt een categoriefout. De verdeling van werknemers op basis van geslacht is een groepseigenschap. De wet gaat over individuŰn.
Nog wel ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_195040675
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar je rekent een vrouw toch niet af op het feit dat ze een baarmoeder heeft maar op het feit dat ze minder effectieve arbeid kan leveren en dus minder kan bijdragen in een team. Om die reden is de man de betere keuze en niet omdat omdat hij geen baarmoeder heeft.

Oftewel, zoals eerder gezegd, ontkennen dat er verschillen zijn werkt niet. Ze zijn er, daar is geen ontkomen aan. Daardoor is de toegevoegde waarde aan een organisatie ook anders.
Een baarmoeder zorgt helemaal niet voor minder effectieve arbeid. Hoe kom je daarbij? :?
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 13 september 2020 @ 20:01:06 #36
110057 AgLarrr
Rara Temporum Felicitas
pi_195045846
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:16 schreef I-O het volgende:

Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Holy shit.. zie hier wat voor een racistische bagger een gebrekkige opleiding in combinatie met een hoogstens middelmatige geest kan produceren. Enkel iemand met black privilege kan zoiets op dit moment uitkramen zonder een vervolging aan de broek te krijgen. Hoog tijd om het principe van gelijke rechten ook naar dit deel van de bevolking uit te breiden. Het is wel klaar met de positieve discriminatie.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 13 september 2020 @ 20:11:42 #37
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195046032
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:01 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Holy shit.. zie hier wat voor een racistische bagger een gebrekkige opleiding in combinatie met een hoogstens middelmatige geest kan produceren. Enkel iemand met black privilege kan zoiets op dit moment uitkramen zonder een vervolging aan de broek te krijgen. Hoog tijd om het principe van gelijke rechten ook naar dit deel van de bevolking uit te breiden. Het is wel klaar met de positieve discriminatie.
:') Deze voormalig Tokkieville en Burke kwijler is nogal de weg kwijt lijkt het. De romantisch reactionair van de '1% privilege'.

Er bestaat helemaal niet zoiets als black privilege. Daar is geen enkel systematisch bewijs voor. Alleen wat anekdotisch bewijs, waarbij dan volstrekt over het hoofd wordt gezien dat de ruime meerderheid van strafbare uitingen met een sepot worden af gedaan. Zeker niet alleen Akwasi. Het OM kan en wil niet alles vervolgen, en uitgerekend de populistische wind van de laatste 20 jaar heeft er een grote invloed op gehad. Anders had GeenStijl een probleem gehad, zeker weten.

Of dat er nog honderden andere commissies bestaan waar magistraten meerdere functies bij bekleden. Dat is nu eenmaal Nederland (waar PVV en FvD niks aan zullen doen, en het Corrupt Democratisch Appel al helemaal niet).

Doorgaans werkt dat stapelen van functies en 'interlocking directorates' in het voordeel van de old boys, het ons soort mensen, en niet de minderheden. Nu toevallig dan wel.

Natuurlijk kan men dan bedenkingen hebben bij het vervolgen van Wilders (ik vind: Wilders achter de tralies zou mooi zijn) maar het zijn rechtse ministers geweest zoals 'hard aanpakken' Opstelten die het OM een zetje moesten geven en aansporen.
<a href="http://twitter.com/ewaldeng/status/772333622531461120" target="_blank" rel="nofollow">En dat al in 1993</a>
Gandhi - “The world has enough for everyone's need, but not enough for everyone's greed.”
  zondag 13 september 2020 @ 20:19:16 #38
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195046150
twitter

Hier is de media stil over.
<a href="http://twitter.com/ewaldeng/status/772333622531461120" target="_blank" rel="nofollow">En dat al in 1993</a>
Gandhi - “The world has enough for everyone's need, but not enough for everyone's greed.”
  zondag 13 september 2020 @ 20:20:11 #39
110057 AgLarrr
Rara Temporum Felicitas
pi_195046169
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 20:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

:') Deze voormalig Tokkieville en Burke kwijler is nogal de weg kwijt lijkt het. De romantisch reactionair van de '1% privilege'.
Muhahah, dat ik uitgerekend jouw trigger.

quote:
Er bestaat helemaal niet zoiets als black privilege. Daar is geen enkel systematisch bewijs voor.
Er bestaat ook niet zoiets als white privilege, daar is ook geen enkel systematisch -laat staan wetenschappelijk- bewijs voor. Maar aangezien het hip is om met dit soort pseudo-wetenschappelijke termen te strooien kunnen de woke lords het krijgen ook.

Fighting fire with fire.

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 13-09-2020 20:27:17 ]

zondag 13 september 2020 @ 20:28:14 #40
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195046297
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:20 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Muhahah, dat ik uitgerekend jouw trigger.
[..]

Er bestaat ook niet zoiets als white privilege, daar is ook geen enkel systematisch bewijs voor. Maar aangezien het hip is om met dit soort pseudo-wetenschappelijke termen te strooien kunnen de woke lords het krijgen ook.

Fighting fire with fire.
Oh jawel. Meer dan genoeg. Nogal triest om dat te ontkennen en maakt wel weer duidelijk met wat voor reactionair ik van doen heb.

https://www.nybooks.com/a(...)shment-more-justice/

https://www.oneworld.nl/l(...)rgelijken-met-de-vs/

http://stukroodvlees.nl/w(...)e-op-herman-vuijsje/

De enige nuance die daarbij aangebracht dient te worden is dat het (vaak) niet alleen 'kleur' is maar een kwestie van klasse. Dat wil zeggen: de gekleurde coca´ne dealer en snuiver op Wall Street (de Zuidas) heeft net zo goed een privilege ten opzichte van een wietroker op zolder.
  zondag 13 september 2020 @ 20:34:45 #41
110057 AgLarrr
Rara Temporum Felicitas
pi_195046411
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 20:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Oh jawel. Meer dan genoeg. Nogal triest om dat te ontkennen en maakt wel weer duidelijk met wat voor reactionair ik van doen heb.

https://www.nybooks.com/a(...)shment-more-justice/

https://www.oneworld.nl/l(...)rgelijken-met-de-vs/

http://stukroodvlees.nl/w(...)e-op-herman-vuijsje/

De enige nuance die daarbij aangebracht dient te worden is dat het (vaak) niet alleen 'kleur' is maar een kwestie van klasse. Dat wil zeggen: de gekleurde coca´ne dealer en snuiver op Wall Street (de Zuidas) heeft net zo goed een privilege ten opzichte van een wietroker op zolder.
Ja hoor, willekeurige auteurs en blogs. Zo ken ik er nog wel een paar.

Doe me eens een paar fatsoenlijke studies van internationaal gerenommeerde wetenschappers die op zijn minst aan een top 100 universiteit doceren. Want anders filteren we die rommel die in de VS onder het mom van "gender studies" en wat al dies meer aan pseudo-wetenschap geproduceerd wordt er ook niet uit.

NB: geef het nog even en reactionair is weer een geuzenterm. Die gasten die nu de barricaden op gaan zijn lekker bezig hun eigen glazen in te keilen.

En Dr. King draait zich om in zijn graf :N

pi_195046728
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:34 schreef AgLarrr het volgende:

Hij was zeker tegen reltrappers. Met welke motieven dan ook.
Hij was ook tegen het ontkennen van racisme .. en dat is wat je deed in bericht #30
  zondag 13 september 2020 @ 20:51:00 #43
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195046738
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:34 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ja hoor, willekeurige auteurs en blogs. Zo ken ik er nog wel een paar.

Doe me eens een paar fatsoenlijke studies van internationaal gerenommeerde wetenschappers die op zijn minst aan een top 100 universiteit doceren. Want anders filteren we die rommel die in de VS onder het mom van "gender studies" en wat al dies meer aan pseudo-wetenschap geproduceerd wordt er ook niet uit.
Nou vooruit, en omdat de Amerikaanse situatie hierin ook telt, neem deze man dan, economie professor op Harvard:

https://en.wikipedia.org/wiki/Raj_Chetty

Van zijn hand is het artikel "Race and Economic Opportunity in the United States: An Intergenerational Perspective". Zoek dat even op. Het is in een jaar tijd 320+ keer geciteerd. Co-auteurs zijn Hendren van Harvard; Jones en Porter van het US Census Bureau (wat Trump probeert te ondermijnen).

Daarin wordt een duidelijk bewijs voor institutioneel racisme gegeven - door jou telkens ontkend - en white privilege. Naar dit artikel is trouwens verwezen in het StukRoodVlees blog.

Daarin staan tevens vele andere verwijzingen naar systematisch en structureel empirisch onderzoek door gerenommeerde universiteiten.

Dat jij het bestaan hiervan ontkent, zegt meer over jou dan de anderen. Het enige punt dat je zou kunnen hebben is welk label je daarop moet plakken.

quote:
NB: geef het nog even en reactionair is weer een geuzenterm. Die gasten die nu de barricaden op gaan zijn lekker bezig hun eigen glazen in te keilen.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 13-09-2020 21:07:44 ]
  zondag 13 september 2020 @ 20:55:16 #44
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195046794
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Hij was ook tegen het ontkennen van racisme .. en dat is wat je deed in bericht #30
Dat is wat cancervatieve reactionairen doen.
pi_195046879
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:14 schreef I-O het volgende:

[..]

Beste ......

Er zijn verschillende stromingen denk ik.

De ene stroming heeft het steeds over discriminatie en achterstelling. Dat is meestal verbonden aan extreem (Klaver) links.

De andere meent dat ieder mens zich persoonlijk moet invechten, dicht bij het standpunt van de VVD

Waarom is het voor Mohammed (met gelijke intelligentie en opleiding) misschien moeilijker om te passen in een bepaalde baan? Vaak heeft Mohammed niet van baby af aan Nederlands geleerd en alleen al daardoor een achterstand opgelopen die nooit meer is in te halen.

En vrouwen? Waarom zijn er zo weinig vrouwen automonteur of zoiets? En nog veel andere beroepen? Waarom zouden we geen quotum afspreken voor maximaal 70% van de automonteurs mag man zijn? Dat doen ze niet want dan loopt de economie spaak.
Nee, ze proberen goede sier te maken met meer vrouwelijke hoogleraren etc, dat is waar jij en anderen geen genoegen mee moeten nemen.
  zondag 13 september 2020 @ 21:02:36 #46
110057 AgLarrr
Rara Temporum Felicitas
pi_195046916
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij was zeker tegen reltrappers. Met welke motieven dan ook.
Ik ontken racisme niet. Niets menselijks is welk mens dan ook vreemd. Sterker nog, ik kaart het in post 30 juist aan. Je gaat daar nogal racistisch tekeer Bluesdude. Maar er zal ergens een balk in de weg zitten. Laat me je helpen: vervang het woord blanke voor neger danwel zwarte. Kijk even of je je dan nog prettig voelt bij je uitspraak (niet gaan kniesoren over historisch feitelijkheden, die kloppen nu ook al niet).

Verder: ik ontken a) dat racisme en discriminatie een blank fenomeen zijn, en b) dat er in Nederland sprake is van institutioneel racisme. Ik heb in beide gevallen de feiten aan mijn zijde.

Dat die laatste niet voor de VS zou gelden, zoals bronnen van Klopkoek beweren, zou waar kunnen zijn maar interesseert me eigenlijk niet. Ik woon niet in de VS en de situatie in de VS valt niet te vergelijken met die in NL.

zondag 13 september 2020 @ 21:02:49 #47
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195046919
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:16 schreef I-O het volgende:
Voor wie nog behoefte heeft.

Ik vond zelf dit commentaar erg opvallend
[..]

Eh, ja. "Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren" lijkt me zoiets als zeggen dat bijenkolonies al duizenden jaren door bijen worden overheerst. Technisch misschien niet onjuist, maar vrij betekenisloos.
  zondag 13 september 2020 @ 21:05:55 #48
110057 AgLarrr
Rara Temporum Felicitas
pi_195046968
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 20:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou vooruit, en omdat de Amerikaanse situatie hierin ook telt, neem deze man dan, economie professor op Harvard:

https://en.wikipedia.org/wiki/Raj_Chetty

Van zijn hand is het artikel "Race and Economic Opportunity in the United States: An Intergenerational Perspective". Zoek dat even op. Het is in een jaar tijd 320+ keer geciteerd. Co-auteurs zijn Hendren van Harvard; Jones en Porter van het US Census Bureau (wat Trump probeert te ondermijnen).

Daarin wordt een duidelijk bewijs voor institutioneel racisme gegeven - door jou telkens ontkend - en white privilege. Naar dit artikel is trouwens verwezen in het StukRoodVlees blog.

Daarin staan tevens vele andere verwijzingen naar systematisch en structureel empirisch onderzoek door gerenommeerde universiteiten.

Dat jij het bestaan hiervan ontkent, zegt meer over jou dan de anderen. Het enige punt dat je zou kunnen hebben is welk label je daarop moet plakken.
[..]
In de VS? Vast wel. Hier in NL? Zeker niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door capricia op 13-09-2020 21:08:10 ]

pi_195047034
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:02 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Verder: ik ontken a) dat racisme en discriminatie een blank fenomeen zijn, en b) dat er in Nederland sprake is van institutioneel racisme. Ik heb in beide gevallen de feiten aan mijn zijde.

Zo is het. God is een racist. God heeft ons geschapen naar zijn evenbeeld of zoiets.
  zondag 13 september 2020 @ 21:15:26 #50
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195047162
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:05 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

In de VS? Vast wel. Hier in NL? Zeker niet.
Dit is nu precies waarom dit soort discussies zo vermoeiend zijn. Na een terugtrekkende beweging is de nieuwe loopgraaf: "dat is de VS en niet Nederland". Men valt terug op een nieuwe verdedigingslinie.

Maar jij hebt het in bovenstaande post nota bene zelf over de VS en hun genderstudies, en de top 100 universiteiten (grotendeels Angelsaksisch dus logischerwijs daarop gericht waarbij het nietige Nederland niet zo relevant is om diepgaand te onderzoeken).

Dat zijn de gezette doelpalen. Nergens heb je het specifiek over Nederland. Nergens wordt dat specifiek genoemd. De VS wordt daarentegen wÚl genoemd.

Dus krijg jij ook een daarop toegesneden antwoord. Nogmaals: in bovenstaande links staat ook veel bewijs voor de Nederlandse situatie.

Onder andere:

https://www.sciencedirect(...)ii/S0276562419302392

https://www.tandfonline.c(...)369183X.2019.1622793

Door de eis te stellen dat het buiten discussie (zonder twijfel) een top 100 universiteit moet zijn, heb jij deze route alvast voor een deel mooi afgesneden.

Dat maakt jou een pretentieus figuur (wie de bal kaatst, en daarbij uit de hoogte doet, kan hem terug verwachten).
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')