Ik vind het maar een raar gegoochel met cijfers. En dat begint meteen al met de aanname (?) dat 30.000 mensen in de zomer verkoudheidsklachten hebben. Is dat in september nog steeds zo?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:31 schreef Gretzl het volgende:
In aanvulling op de berichten van @:Elan:
[ twitter ]
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)bij-de-ggd~b83fe887/
Het gaat ook om de analyse/close-read die je op twitter over het artikel moet lezen. Dan begrijp je hopelijk mijn puntquote:Op donderdag 10 september 2020 13:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk geen heel goede onderbouwing. Het is een nogal licht stukje met een hoop aannames, en weinig concrete data.
Waarom deel je het dan?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik beweer ook helemaal niet dat het artikel van Trouw zo goed geschreven vind. Er worden nogal rare conclusies/aannames gesteld.
De close-read van dhr. Van Zelst is wel de moeite om even door te nemen:
[ twitter ]
Eerder een heleboel hypochonders dan puur voor de lol, zoals al eerder geopperd werd.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sommigen mensen hebben inderdaad een bijzondere fetisj. Maar ik kan me niet voorstellen dat er uitgerekend hiervoor een substantieel deel van de bevolking een fetisj heeft.
Niet zo projecteren joh!quote:Op donderdag 10 september 2020 13:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Misschien hebben sommigen gewoon een bijzondere fetisj?
https://www.parool.nl/ned(...)wat-zorgen~bdd9329c/quote:1. Waarom mogen alleen mensen mét klachten zich laten testen?
Het doel van het testbeleid is het coronavirus indammen. Mensen met koorts, keelpijn of een snotneus hebben een grotere kans op een coronabesmetting, dus is het zinvoller om die personen te testen dan personen zonder klachten. “Wij doen geen prettests voor nieuwsgierige mensen,” aldus een voorlichter van de landelijke GGD. Dat beleid hebben de GGD’s al vanaf juni, maar ze constateren dat steeds meer mensen zónder klachten zich melden, waardoor de capaciteit in de knel komt.
Dude, ik deel toch juist ook de link naar het twitterdraadje.quote:
Een of de vijf mensen heeft hooikoorts in Nederland en daar zomers ook last van. Die klachten lijken op verkoudheidsklachten. Die 30.000 lijkt me dikke bullshit.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:38 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik vind het maar een raar gegoochel met cijfers. En dat begint meteen al met de aanname (?) dat 30.000 mensen in de zomer verkoudheidsklachten hebben. Is dat in september nog steeds zo?
Maar zijn dat echt zoveel mensen dat de testcapaciteit in het geding komt?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Eerder een heleboel hypochonders dan puur voor de lol, zoals al eerder geopperd werd.
Nu zijn het weer vooral hypochonders en niet vooral mensen die een dag of twee extra vrji willen?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Eerder een heleboel hypochonders dan puur voor de lol, zoals al eerder geopperd werd.
Lol je schetst weer een extreme premisse en redeneert van daaruit. Hoeveel denk je dat dit voor komt als je eerlijk bent?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat je werkgever (in elk geval in theorie) de bedrijfsarts wel zou kunnen inschakelen om e.e.a. te verifiëren qua ziekteverzuim als hij er weinig vertrouwen in heeft.
Begin eens met handhaven op plaatsen waar wel genoeg boa's zijn. Zoals je al zegt is het juist in die plattelandsgemeenten op dit moment minder belangrijk.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:40 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Handhaven is niet onmogelijk, maar in een flink aantal gemeenten is er echt geen capaciteit om goed te handhaven. In plattelandsgemeenten met hooguit 2 boa's waar het ook nog vaak 'ons kent ons' is, is handhaving een illusie. Sowieso betwijfel ik hoe happig men is op handhaven in provincies als Drenthe, Friesland en Groningen die nooit echt geraakt zijn door het virus, maar al wel maanden de nevenschade van de maatregelen volledig moeten dragen.
quote:Proefpersoon waardoor onderzoek naar coronavaccin werd stopgezet, mag ziekenhuis verlaten
Nee je dumpt eerst weer random een tweet van die Van Zelst en als ik daar kritiek op heb kom je weer met de volgende tweet.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:40 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dude, ik deel toch juist ook de link naar het twitterdraadje.
Staat zo'n testuitslag niet gewoon in je medisch dossier dan? Want dat mag de bedrijfsarts inzien en vervolgens kan daar een beoordeling uit voortvloeien of het ziekteverzuim al dan niet terecht was.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tot die gegevens heeft ook de bedrijfsarts niet zomaar toegang. Hij kan je hooguit oproepen om te checken of de door jou verzonnen klachten echt bestaan.
Helaas wordt die premisse dus ook in bepaalde gedeeld door GGD GHOR-woordvoerder Sonja Kloppenburg, zoals in het Trouw-stuk beschreven is.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Lol je schetst weer een extreme premisse en redeneert van daaruit. Hoeveel denk je dat dit voor komt als je eerlijk bent?
Waar ik me zelf aan stoor is dat de zogenoemde 'prettesters' nu als excuus worden gebruikt voor het capaciteitsprobleem in de teststraten. Ik zie dat als een grote drogreden.quote:Als de cijfers van het RIVM en de GGD’en worden gecombineerd, is een schatting te maken van het aantal prettesters, ziet ook Kloppenburg.
Je snapt volgens mij niet dat je op de link moet klikken om het hele twitterdraadje te lezen? Anders heeft het weinig zinquote:Op donderdag 10 september 2020 13:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee je dumpt eerst weer random een Tweet van die Van Zelst en als ik daar kritiek op heb kom je weer met de volgende tweet.
Nee, je zegt letterlijk 'dit bizarre artikel van Trouw'. Niet: lees het twitterdraadje onder dit artikel. Dus volgens mij ben jij degene die het niet helemaal snapt.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:49 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Je snapt volgens mij niet dat je op de link moet klikken om het hele twitterdraadje te lezen? Anders heeft het weinig zin
Het is verder helemaal geen random tweet, past uitstekend in het thema dat er nu in dit topic besproken wordt.
Die suggestie van die hypochonders kwam niet bij mij vandaan maar werd geopperd maar goed.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nu zijn het weer vooral hypochonders en niet vooral mensen die een dag of twee extra vrji willen?
Ik denk dat echt de meerderheid van de mensen die zich meldt voor een test daar een reden voor hebben die echt corona-gerelateerd is. In hun ogen althans.
Ik heb me vorige week laten testen omdat ik verkouden was, hoofdpijn had, erg moe was, maar vooral omdat ik in het weekend een familieweekend had en de daar aanwezige ouderen niet onbedoeld wilde besmetten. Anders had ik mijn klachten nog een paar dagen aangezien (en thuis gebleven, uiteraard) en geen test nodig gehad.
Ik denk dat zulke situaties voor veel meer mensen gelden dan dat er prettesters zijn.
Ik heb vooral behoefte aan minder tweets van Slagter en Van Zelst in deze topicreeks.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:53 schreef Gretzl het volgende:
Hier nog een tweet @:Da_Sandman, mocht je nog enige behoefte hebben aan verduidelijking:
[ twitter ]
Ja, bizar omdat aan de analyse van Trouw geen touw vast te knopen is. Niet bizar omwille om van de nieuwfeiten die er worden gedeeld.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee, je zegt letterlijk 'dit bizarre artikel van Trouw'. Niet: lees het twitterdraadje onder dit artikel. Dus volgens mij ben jij degene die het niet helemaal snapt.
Dan heb je pech want ze zijn met hun data verwerking juist zeer goed en objectief bezig m.i.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik heb vooral behoefte aan minder tweets van Slagter en Van Zelst in deze topicreeks.
Welke Slagter?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik heb vooral behoefte aan minder tweets van Slagter en Van Zelst in deze topicreeks.
Waaruit maak je op dat het in de realiteit schering en inslag is dat mensen zich laten testen zonder een enkele klacht en zonder een voor op zich logische reden als een afspraak waarvoor ze graag willen weten of ze besmet zijn, contact met iemand die zich laat testen of zelfs contact met een positief getest persoon?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Die suggestie van die hypochonders kwam niet bij mij vandaan maar werd geopperd maar goed.
Wat is volgens jou een plausibele verklaring dan dat mensen zich zonder klachten laten testen? Gewoon "zomaar" , of.... ?
Je schijnt bijzonder stellig te zijn in je talrijke argumenten waarom mensen het volgens jou niet zullen doen, maar vervolgens is het kennelijk in de realiteit schering en inslag bij de teststraten.
Waarom heb je specifiek van hen minder tweets nodig?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Lol je kunt veel over die lui zeggen maar objectief? Kom op hequote:Op donderdag 10 september 2020 13:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan heb je pech want ze zijn met hun data verwerking juist zeer goed en objectief bezig m.i.
Hij mag het verlaten, maar kan het niet omdat hij verlamd is. Hahaatjes!quote:
Omdat bepaalde users deze tweets er nogal vaak bijhalen. Nergens voor nodig.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom heb je specifiek van hen minder tweets nodig?
De bassist van Blof.quote:
In Nederland wordt het minst getest van heel west-europa. Dichtsbijzijnde landen die minder testen zijn Polen en Tsjechië.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:48 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Helaas wordt die premisse dus ook in bepaalde gedeeld door GGD GHOR-woordvoerder Sonja Kloppenburg, zoals in het Trouw-stuk beschreven is.
[..]
Waar ik me zelf aan stoor is dat de zogenoemde 'prettesters' nu als excuus worden gebruikt voor het capaciteitsprobleem in de teststraten. Ik zie dat als een grote drogreden.
En nu de temperatuur wat daalt heb je eerder een snotneus. De mijne is ook weer terug, als ik even buiten gelopen of gefietst heb begint hij meteen een beetje te lopen.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Wie zegt overigens dat het mensen zonder klachten zijn? Er wordt opgeroepen te testen met milde klachten. Dus gaat iedereen met een snotneusje testen. Zo gek niet toch?
Edit nvm, je moet dan alleen in quarantaine.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waaruit maak je op dat het in de realiteit schering en inslag is dat mensen zich laten testen zonder een enkele klacht en zonder een voor op zich logische reden als een afspraak waarvoor ze graag willen weten of ze besmet zijn, contact met iemand die zich laat testen of zelfs contact met een positief getest persoon?
Oh ik dacht dat het om de achterliggende draad ging. Snap je jezelf nog?quote:Op donderdag 10 september 2020 13:54 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, bizar omdat aan de analyse van Trouw geen touw vast te knopen is. Niet bizar omwille om van de nieuwfeiten die er worden gedeeld.
Hopelijk is het nu volledig duidelijk
Naar het beleid kun je uiteraard niet objectief kijken. Dat is per definitie onmogelijk.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Lol je kunt veel over die lui zeggen maar objectief? Kom op he.
Ze presenteren cijfers (met name van Zelst, alsmede https://twitter.com/edwinveldhuizen). Gewoon zeer nuttige en objectieve informatie, waarbij ze kijken naar trends etc.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Lol je kunt veel over die lui zeggen maar objectief? Kom op he.
Dat is dus niet meer zo, in verband met de capaciteitsproblemen mag ook die groep zich alleen laten testen bij klachten.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je contact hebt gehad met iemand die positief getest is dan mag, nee moet je je laten testen, dus over die groep gaat het sowieso niet.
Dat zou kunnen, ik verwacht dat men snel gaat werken met een lijst met 'essentiële beroepen'.quote:Op donderdag 10 september 2020 14:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Even een voorspelling droppen:
Als de testcapaciteit niet snel voldoende opgeschaald kan worden gaat men vanuit de politiek het testadvies veranderen en mensen oproepen om terughoudender te zijn met testen. Daar hameren ze een tijdje op en voor je het weet zit de GGD weer duimen te draaien omdat alleen mensen die hondsberoerd zijn zich nog laten testen
Thx! Had hem al aangepast. Je hoeft inderdaad alleen in quarantaine.quote:Op donderdag 10 september 2020 14:04 schreef Arizona het volgende:
[..]
Dat is dus niet meer zo, in verband met de capaciteitsproblemen mag ook die groep zich alleen laten testen bij klachten.
Bron: https://lci.rivm.nl/informatie-nauwe-contacten-patient
Bert Slagter is geen wetenschapper. Hij is 2 keer een opleiding begonnen en heeft deze niet af gemaakt. Daar is die ook op gewezen en toen heeft die snel dat verandert op zijn twitter en linkedin.quote:Op donderdag 10 september 2020 14:00 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Naar het beleid kun je uiteraard niet objectief kijken. Dat is per definitie onmogelijk.
Je kunt wel zo goed als mogelijk objectief proberen te kijken naar de feitelijke cijfers. Dat is wel wat datawetenschappers zoals de heren Slagter en Van Zelst doen.
Besef wel dat objectief beleid in feite ook niet bestaat (politieke partijen kiezen op basis van hun overtuigingen voor een bepaalde aanpak). Adviseurs binnen het OMT zijn ook verre van objectief. Is geen verwijt, want dat is onvermijdelijk in een wereld waar de opvattingen over een nieuw virus nog zo ver uiteenlopen.
[ twitter ]
Dit is niet cijfers presenteren:quote:Op donderdag 10 september 2020 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ze presenteren cijfers (met name van Zelst, alsmede https://twitter.com/edwinveldhuizen). Gewoon zeer nuttige en objectieve informatie, waarbij ze kijken naar trends etc.
quote:Ik begrijp de limieten aan testcapaciteit. Aan menselijke capaciteit. Ik begrijp zelfs het gebrek aan het vermogen tot anticiperen. Echt.
Maar: Stop met vingerwijzen naar de burger. Dit soort uitspraken leveren alleen maar verliezers op. Vooral in de samenleving zelf.
Ok, dan niet..quote:Op donderdag 10 september 2020 14:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dit is niet cijfers presenteren:
Ik begrijp de limieten aan testcapaciteit. Aan menselijke capaciteit. Ik begrijp zelfs het gebrek aan het vermogen tot anticiperen. Echt.
Maar: Stop met vingerwijzen naar de burger. Dit soort uitspraken leveren alleen maar verliezers op. Vooral in de samenleving zelf.
Och het wordt weer te ingewikkeldquote:
Heb je soms een vorm van autisme (oprechte vraag), want je neemt alles zo vreselijk letterlijk altijd..?quote:Op donderdag 10 september 2020 14:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Och het wordt weer te ingewikkeld
Wat wil je nu met deze aanval bereiken?quote:Op donderdag 10 september 2020 14:06 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Bert Slagter is geen wetenschapper. Hij is 2 keer een opleiding begonnen en heeft deze niet af gemaakt. Daar is die ook op gewezen en toen heeft die snel dat verandert op zijn twitter en linkedin.
En jij hebt ook een persoonlijke mening @Da_Sandman, net als Jaap van Dissel, Sjaak de Gouw, Hugo de Jonge, Ferd Grapperhaus, Mark Rutte en +17 miljoen andere Nederlanders. Mag het soms?quote:Op donderdag 10 september 2020 14:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dit is niet cijfers presenteren:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |