https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30316-4.htmlquote:2. Reikwijdte van het voorstel
a. Het wetsvoorstel verbiedt, naast de toepassing van geestelijk geweld of vernederende behandeling, de fysieke bestraffing van kinderen («corporal punishment»). Hieronder valt iedere vorm van geweld die wordt gebruikt als opvoedingsmiddel. In de praktijk blijkt het begrip «geweld» niettemin verschillend te worden geïnterpreteerd. Er zijn ouders die geweldgebruik kwalificeren als een verantwoord correctiemechanisme. Dat is niet een interpretatie die verenigbaar is met dit wetsvoorstel. Ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden is een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel.
Geweldsuitoefening levert in beginsel ook in strafrechtelijke zin mishandeling op. Zoals de Raad terecht opmerkt, is de meest eenvoudige vorm van mishan-deling het opzettelijk een ander pijn laten ondervinden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat iedere vorm van fysieke bestraffing die opzettelijk wordt gegeven en bij het kind pijn veroorzaakt, in beginsel onder de norm te scharen is. De reflexwerking van de voorgestelde aanpassing van het Burgerlijk Wetboek brengt met zich mee dat de ruimte om geweldsuitoefening jegens kinderen in het strafrecht niet als mishandeling aan te merken, verkleind wordt.
Tegelijk kan evenwel niet worden gesteld dat elke tik die de bedoeling tot corrigeren heeft, geweld oplevert. Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt, is geen geweld. Ook het stevig beetpakken van een kind om te voorkomen dat het iets gevaarlijks doet, valt niet onder het toepassen van geweld, omdat alsdan niet het bestraffen maar het voorkomen overheerst. Wel kan gesteld worden dat ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel is. Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident valt om die reden onder de norm en is derhalve niet verenigbaar met het gebod.
De memorie van toelichting is conform bovenstaande verduidelijkt.
Waarom denk je dat dat een gevolg is van "pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes" ? Kun je dat onderbouwen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Want als je ze niet slaat ben je ze aan het pamperen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Dat schijnt men nog steeds te denken ja. Evenals "het is maar een tik"quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Want als je ze niet slaat ben je ze aan het pamperen?
Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandelingquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:22 schreef Tim_G het volgende:
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
Dat zegt toch niemand, dat maak je ervan. Maar lui die roepen dat een corrigerend tikje mishandeling is zijn er wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Want als je ze niet slaat ben je ze aan het pamperen?
Sinds 2007 is een corrigerende tik bij wet verboden in Nederland.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:22 schreef Tim_G het volgende:
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
Jezus kerel, dat doet de wet niet?! daar wijs ik je keer op keer op.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:23 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandeling
En ik wijs je er keer op keer op dat je verkeerd leest en interpreteertquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Jezus kerel, dat doet de wet niet?! daar wijs ik je keer op keer op.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Jezus kerel, dat doet de wet niet?! daar wijs ik je keer op keer op.
Ik ben bang dat Tim_G dit niet als bewijs zietquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sinds 2007 is een corrigerende tik bij wet verboden in Nederland.
Bijvorobeeld hier te lezen.
Of hier.
Blij dat ik ver voor die tijd ben geborenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sinds 2007 is een corrigerende tik bij wet verboden in Nederland.
Bijvorobeeld hier te lezen.
Of hier.
Want?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:29 schreef Fugue het volgende:
[..]
Blij dat ik ver voor die tijd ben geboren
Want jij wordt graag gespanked door je daddyquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:29 schreef Fugue het volgende:
[..]
Want jij hebt genoten van de corrigerende tikken die je hebt gekregen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:29 schreef Fugue het volgende:
[..]
Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroedenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Want jij wordt graag gespanked door je daddy
En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:31 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik vind dat mijn opvoeding erg goed gelukt is
Leerde je dat uit angst voor pijn of omdat je doorhad waarom wat je dan ook gedaan had niet acceptabel was?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:32 schreef Fugue het volgende:
[..]
Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroeden
zoals? en waarom? en waarom helpen alternatieven niet?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef zuco het volgende:
Sommige kinderen hebben dat af en toe nodig.
Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef devlinmr het volgende:
[..]
zoals? en waarom? en waarom helpen alternatieven niet?
Het is verboden om een reden, er is al veel onderzoek gedaan naar fysiek straffen bij kinderen, en keer op keer de zelfde conclusie, namelijk dat de kinderen die fysiek gestraft worden, eerder ontsporen dan degene bij wie dat niet zo is.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:38 schreef zuco het volgende:
[..]
Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |