abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194750517
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:50 schreef investeerdertje het volgende:

Een redelijk woonoppervlak per persoon die er woont is redelijk voor een basisrecht. Dat is 120m2 voor een alleenstaande niet. Als je meer kan betalen houd niemand je tegen.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:51 schreef baskick het volgende:
Dat mogen ze toch ook. En ze kunnen het. Mits ze het kunnen betalen.
Volgens Leandra niet:
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:
maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194750555
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:54 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Volgens Leandra niet:
[..]

Kunt is geen mag. Als je het kan, doe.je het toch lekker.
pi_194750581
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is niet gezond. De lage rente maakt dat

4) De pensioenen naar de klote gaan,
Is ook maar een kul excuus van de bobo's om hun falende beleid te verbergen.
Met goed beleid had dit nooit een probleem mogen zijn !
pi_194750590
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan moet een alleenstaande dus ook gewoon een eensgezinswoning in de randstad kunnen kopen.
Het aanbod van fatsoenlijke kleine koopwoningen is echt heel beperkt ten opzichte van net een slagje groter qua m2's, dus zelfs al zou je voor klein willen gaan is dat niet per se makkelijker dan die eengezinswoning. Bovendien is dat vaak de vijver waarin beleggers ook vissen.
pi_194750616
quote:

[..]

[..]

Volgens Leandra niet:
[..]

Kunnen slaat m.i. op mogelijkheden, niet op mogen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194750699
Zijn veel verschillende oorzaken dunkt me:

• Rem op bouw van woningen sinds de crisis in 2007, waardoor we nu met een woning tekort zitten

• Stijging van éénpersoonshuishoudens, vroeger heerste er een taboe op scheiden, maar tegenwoordig is het meer de norm dan de uitzondering

• Emancipatie van de vrouw, het is in de afgelopen 40 jaar steeds normaler geworden om als vrouw te blijven werken en hier zijn ook sociale voorzieningen voor om dit ook te kunnen waarborgen als je kinderen hebt, hierdoor hebben huishoudens meer te besteden wat de huizenprijzen opdrijft.

• ECB die de rente al jaren op vrij wel nihil houdt, vermogenden zullen hierdoor meer hun heil zoeken in stenen om rendement op het vermogen te krijgen.

Ik denk dat je zo nog wel even door kan gaan
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_194750789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:53 schreef hooibaal het volgende:
Die overdrachtsbelasting is een druppel op een gloeiende plaat. Ze kunnen beter de huizenprijzen verlagen.
Goed idee, maar hoe zouden ze dat kunnen doen?
pi_194750812
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:03 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Zijn veel verschillende oorzaken dunkt me:

• Rem op bouw van woningen sinds de crisis in 2007, waardoor we nu met een woning tekort zitten

• Stijging van éénpersoonshuishoudens, vroeger heerste er een taboe op scheiden, maar tegenwoordig is het meer de norm dan de uitzondering

• Emancipatie van de vrouw, het is in de afgelopen 40 jaar steeds normaler geworden om als vrouw te blijven werken en hier zijn ook sociale voorzieningen voor om dit ook te kunnen waarborgen als je kinderen hebt, hierdoor hebben huishoudens meer te besteden wat de huizenprijzen opdrijft.

• ECB die de rente al jaren op vrij wel nihil houdt, vermogenden zullen hierdoor meer hun heil zoeken in stenen om rendement op het vermogen te krijgen.

Ik denk dat je zo nog wel even door kan gaan
Klopt allemaal, het meest tragische is, dat e overheid geen flauw benul heeft van het beleid dat gevoerd moet worden om deze factoren te tackelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:08:50 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194750817
quote:

[..]

[..]

Volgens Leandra niet:
[..]

Ehm... waar zeg ik dat iemand die het kan betalen met 1 inkomen het niet zou mogen?
Ik stel alleen dat je niet verontwaardigd moet zijn als je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.

Nergens heb ik het er over dat het niet mag; wie zich een vrijstaande villa van 450m² kan permitteren als alleenstaande moet ook zijn goddelijke gang gaan. Fantastisch lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194750839
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:59 schreef baskick het volgende:
Da's een hele geruststelling voor de alleenstaande op de woningmarkt: je mag wel kopen, maar je kunt het niet. Soortement van Tantaluskwelling.
pi_194751140
Momenteel al een jaar of 3 in een huurhuis (Vrije sector). Destijds ingestapt met een huurprijs van net boven de 1075¤ en nu alweer bijna 1200¤ exclusief. Altijd netjes iedere maand betaald zover niks aan de hand. Omgeving Den Haag/Leidschenveen , geen schulden, leeftijd 30.

Op een gegeven moment wil je toch wel iets voor de toekomst. Als starter heb je ongeveer 12.000¤ zonder overbieden. Je spaart iedere maand maar af en toe komen er toch onverwachtste kosten. Dan begin je opnieuw aan te vullen maar dat gaat zo langzaam dat je er bijna 10 jaar over zal doen voordat je een leuk potje over heb. Zodra je aan een bekende vertelt wat je huur is schrikken ze zich rot. Zoveel betaal ik niet eens aan me hypotheek en mijn woning is bijna 2x zo groot hoor je dan.

Je kijkt om je heen en de 1 na de ander koopt een huis van 400.000 euro alsof het niks is. Een keuken van 20.000 euro erin laten plaatsen.

Om 07.00 stap je de auto in en je bent onderweg naar kantoor. Het knaagt aan je waarvoor je het eigenlijk allemaal voor doet. Een dak boven je hoofd is fijn maar hoelang hou ik dit nog vol denk je? Ieder jaar stijgt je salaris maar tegelijkertijd ook de huur. Dit schiet niet op.

Als starter wil ik als het mogelijk is toch wel dat ene huisje met een tuin. Momenteel zit ik in een appartement en als ik ooit verhuis wil ik erop vooruit gaan.
Een simpele hypotheekberekening geeft aan dat er ongeveer voor 350.000¤ geleend kan worden. Dat kan achteraf iets hoger of lager uitvallen aangezien dit een schatting is.

Waar moet ik op hopen?
Dat de rente stijgt en de huizenmarkt instort?
Overdrachtsbelasting vervalt voor starters alleen zullen wij starters daar veel van merken?

Verbeter me/ corrigeer me gerust.
Dit typ ik als een leek en wat ik om me heen zie gebeuren.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:21:31 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194751145
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Want? Heeft een alleenstaande minder rechten dan een "stel"? Denk dat je als alleenstaande net zo graag een woning wilt kopen als een stel. Een stel dat uit elkaar gaat, moet dus ook de gemeenschappelijke woning verkopen en beiden de huurmarkt (of zo) optiefen….
Het is geen kwestie van rechten hebben, maar simpelweg van de ontwikkeling van de markt.
Een eengezinswoning is betaalbaar met een gezinsinkomen, en daar waar dat in de jaren 70 alleen het inkomen was van die meneer die op zondag het vlees kwam snijden, staat die meneer anno 2020 niet alleen ook op woensdag en donderdag het vlees te snijden maar staat hij het vaak nog te braden ook.
Ergo; het gezinsinkomen anno 2020 is niet meer het inkomen van één persoon maar dat van twee personen, derhalve zijn de huizenprijzen ook meegestegen.

En nee, ik verbied niemand een huis in zijn eentje te kopen, ik stel alleen dat we niet meer verontwaardigd moeten zijn dat een alleenstaande geen eengezinswoning kan kopen.
Even los van het feit dat je vroeger vaak een woonvergunning nodig had en die als alleenstaande voor een gezinswoning niet eens altijd kon krijgen.
Tevens kunnen we wel eens naar het afwerkingsniveau van een gezinswoning uit de jaren 60 of 70 kijken, die met één inkomen gekocht kon worden, want een en ander was een stuk kariger dan tegenwoordig, en een jaren 60 doorzonwoning in originele staat (badkamer is dan alleen een douche en wastafel) betaal je geen hoofdprijs voor.

Het is geen recht een 5-persoons woning in je eentje te kunnen kopen, en ja, als je inkomen voldoende is zal het nog met gemak kunnen en dan is er niemand die het je verbiedt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 27-08-2020 21:21:26 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194751149
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt allemaal, het meest tragische is, dat e overheid geen flauw benul heeft van het beleid dat gevoerd moet worden om deze factoren te tackelen.
Wellicht een benul, maar de vraag is of ze het willen en kunnen. Sommige oorzaken zijn sociale-culturen oorzaken die nu die sociale norm zijn waar je als overheid niet veel aan gaat veranderen. Rente ben je afhankelijk van de ECB, die gaan nu met corona al helemaal niet aan de interest knop zitten, het is al dat deze op nihil staat want anders zouden ze het nog verder terugschroeven (daarom draaien nu de geldprinters bij de ECB op volle toeren).

Er zijn daarnaast een hoop Nederlands met 'too much skin in the game' te hogen hypotheken, waar een stijging van de rente de grondslag zal zijn van een persoonlijk faillissement. Gelukkig legt 99,9% van de hypotheekafnemers deze lage rente vast voor de komende 20 á 25 jaar. Dat neemt niet weg dat als in de komende 20 á 25 jaar de rente terugkeert naar een oud-niveau (of de woningmarkt in zakt om een andere reden) er een hoop Nederlanders zullen zijn met een onderwaarde op de hypotheek en vast zullen zitten aan het huis (tenzij ze het verlies kunnen nemen).
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:23:30 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194751195
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou ook veel liever het laatste hebben.
Ja, met je aflossingsvrije hypotheek volle bak HRA cashen.
Ik ga er vanuit dat die komt te vervallen, en in mijn berekening heb ik de HRA ook buiten beschouwing gelaten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194751210
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's een hele geruststelling voor de alleenstaande op de woningmarkt: je mag wel kopen, maar je kunt het niet. Soortement van Tantaluskwelling.
Tja, mensen met een bovenmodaal salaris kunnen ook niet boven hun stand kopen of huren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194751305
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor stellen?
Vanzelfsprekend
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:28:15 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194751319
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Uiteraard, dat betekent het ook gewoon.
https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/kunnen

Verder ben ik talig genoeg om het werkwoord "mogen" te gebruiken als ik dat bedoel, dus als ik "kunnen" gebruik dan bedoel ik dat ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194751320
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:21 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Momenteel al een jaar of 3 in een huurhuis (Vrije sector). Destijds ingestapt met een huurprijs van net boven de 1075¤ en nu alweer bijna 1200¤ exclusief. Altijd netjes iedere maand betaald zover niks aan de hand. Omgeving Den Haag/Leidschenveen , geen schulden, leeftijd 30.

Op een gegeven moment wil je toch wel iets voor de toekomst. Als starter heb je ongeveer 12.000¤ zonder overbieden. Je spaart iedere maand maar af en toe komen er toch onverwachtste kosten. Dan begin je opnieuw aan te vullen maar dat gaat zo langzaam dat je er bijna 10 jaar over zal doen voordat je een leuk potje over heb. Zodra je aan een bekende vertelt wat je huur is schrikken ze zich rot. Zoveel betaal ik niet eens aan me hypotheek en mijn woning is bijna 2x zo groot hoor je dan.

Je kijkt om je heen en de 1 na de ander koopt een huis van 400.000 euro alsof het niks is. Een keuken van 20.000 euro erin laten plaatsen.

Om 07.00 stap je de auto in en je bent onderweg naar kantoor. Het knaagt aan je waarvoor je het eigenlijk allemaal voor doet. Een dak boven je hoofd is fijn maar hoelang hou ik dit nog vol denk je? Ieder jaar stijgt je salaris maar tegelijkertijd ook de huur. Dit schiet niet op.

Als starter wil ik als het mogelijk is toch wel dat ene huisje met een tuin. Momenteel zit ik in een appartement en als ik ooit verhuis wil ik erop vooruit gaan.
Een simpele hypotheekberekening geeft aan dat er ongeveer voor 350.000¤ geleend kan worden. Dat kan achteraf iets hoger of lager uitvallen aangezien dit een schatting is.

Waar moet ik op hopen?
Dat de rente stijgt en de huizenmarkt instort?
Overdrachtsbelasting vervalt voor starters alleen zullen wij starters daar veel van merken?

Verbeter me/ corrigeer me gerust.
Dit typ ik als een leek en wat ik om me heen zie gebeuren.
Je slaat de spijker op de kop. Alleen een huis kopen is bijna niet te doen, tenzij papa en mama belastingvrij een ton kunnen overmaken. De oplossing is om in een afgelegen dorpje ergens een goedkoop plekje kan vinden om te huren, dan kan je stappen maken met sparen en op de trein van de huizenmarkt springen. Maar dat willen veel mensen niet, die willen in de randstand wonen.

Trouwens ben ik dat zelf ook, ik woon in de ring in Amsterdam en tik samen met mijn vriendin ¤1.500 euro per maand af aan huur. Kies ik bewust voor omdat ik de stad wonen fijn vindt. Op den duur willen we gaan kopen, maar we hebben nog wel een jaar of 2 nodig om zo'n 70 tot 80 ruggen bij elkaar te kunnen schrapen om zo een stuk eigen geld mee te brengen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:29:01 #194
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194751334
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar wonen i.h.a.? Moet iedereen in één of ander onderkomen kunnen wonen?
Verwacht je een serieus antwoord?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:33:01 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194751420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Of voor het stel dat ieder modaal verdient dat ze geen vrijstaande villa in t Gooi kunnen kopen.....
Serieus, waarom zou het "normaal" moeten zijn dat een alleenstaande een gezinswoning kan betalen?

Sterker nog; op de meeste plekken kom je als alleenstaande bijvoorbeeld niet eens in aanmerking voor een gezinswoning als het om sociale huur gaat.
Dan is het wel heel normaal dat we zeggen dat het niet mag, maar als het bij koop niet kan omdat één modaal inkomen vaak niet genoeg is om een gezinswoning te kopen dan is het van "boehoehoe" dat is gemeen!!!! want mijn ouders konden wel alleen op het inkomen van mijn vader een gezinswoning kopen! :( :'( :'( :'(
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194751579
Ik sta mijn huisje graag af aan een starter. Ik had verwacht dat ik met 2 keer modaal inkomen toch ondertussen wel beter zou wonen dan in een rijtjeshuis. Helaas blijkt de waarheid anders en gaat alles in mijn woonplaats onder 275K al weg voordat het 2 dagen op funda staat.
pi_194751596
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of voor het stel dat ieder modaal verdient dat ze geen vrijstaande villa in t Gooi kunnen kopen.....
Serieus, waarom zou het "normaal" moeten zijn dat een alleenstaande een gezinswoning kan betalen?

Sterker nog; op de meeste plekken kom je als alleenstaande bijvoorbeeld niet eens in aanmerking voor een gezinswoning als het om sociale huur gaat.
Dan is het wel heel normaal dat we zeggen dat het niet mag, maar als het bij koop niet kan omdat één modaal inkomen vaak niet genoeg is om een gezinswoning te kopen dan is het van "boehoehoe" dat is gemeen!!!! want mijn ouders konden wel alleen op het inkomen van mijn vader een gezinswoning kopen! :( :'( :'( :'(
Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.

Wat wel problematisch is, is wachttijden voor sociale huur vaak > 10 jaar zijn. Vrije huursector wordt tot en met 65m2 oppervlakte gedomineerd door investeerders (vooral in de randstad). Huurprijzen van ¤1.200 tot ¤ 1.500 exclusief, met een inkomensnorm van 3,5 tot 4. Wetende dat het modale inkomen ¤2850 is, zie je dat dat gewoon problematisch is.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:42:11 #198
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194751614
Genoeg woningen te krijgen. Tenzij je tussen de buitenlanders in de steden wil wonen.
pi_194751710
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik sta mijn huisje graag af aan een starter. Ik had verwacht dat ik met 2 keer modaal inkomen toch ondertussen wel beter zou wonen dan in een rijtjeshuis. Helaas blijkt de waarheid anders en gaat alles in mijn woonplaats onder 275K al weg voordat het 2 dagen op funda staat.
Twee keer modaal is dan ook een beetje de norm voor inkomens voor huishoudens die zich begeven op de woningmarkt, de rest komt gewoon niet in aanmerking (tenzij het om een garagebox gaat).
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:49:49 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194751772
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.

Wat wel problematisch is, is wachttijden voor sociale huur vaak > 10 jaar zijn. Vrije huursector wordt tot en met 65m2 oppervlakte gedomineerd door investeerders (vooral in de randstad). Huurprijzen van ¤1.200 tot ¤ 1.500 exclusief, met een inkomensnorm van 3,5 tot 4. Wetende dat het modale inkomen ¤2850 is, zie je dat dat gewoon problematisch is.
Ik ontken ook niet dat er problemen op de huizenmarkt zijn, ik vind alleen dat "mijn ouders konden ook op één inkomen een rijtjeshuis kopen, dus ik vind ook dat ik recht heb om als alleenstaande een rijtjeshuis te kopen anders is het niet eerlijk" gezeur zo bizar.
Al even los van het feit dat die ouders dat vaak deden na eerst een tijdje samen sparen voor ze getrouwd waren en tot het huwelijk (en soms daarna zelfs) nog bij hun ouders woonden, en dan kon er vaak flink gespaard worden.

Overigens zijn er nu ook nog stellen die het zo doen, vaak stellen die beiden al jong beginnen te werken en zelf erg handig zijn, dan kan er dus ook casco geleverd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')