quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:50 schreef investeerdertje het volgende:
Een redelijk woonoppervlak per persoon die er woont is redelijk voor een basisrecht. Dat is 120m2 voor een alleenstaande niet. Als je meer kan betalen houd niemand je tegen.
Volgens Leandra niet:quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:51 schreef baskick het volgende:
Dat mogen ze toch ook. En ze kunnen het. Mits ze het kunnen betalen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:
maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
Is ook maar een kul excuus van de bobo's om hun falende beleid te verbergen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niet gezond. De lage rente maakt dat
4) De pensioenen naar de klote gaan,
Het aanbod van fatsoenlijke kleine koopwoningen is echt heel beperkt ten opzichte van net een slagje groter qua m2's, dus zelfs al zou je voor klein willen gaan is dat niet per se makkelijker dan die eengezinswoning. Bovendien is dat vaak de vijver waarin beleggers ook vissen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan moet een alleenstaande dus ook gewoon een eensgezinswoning in de randstad kunnen kopen.
Kunnen slaat m.i. op mogelijkheden, niet op mogen.quote:
Goed idee, maar hoe zouden ze dat kunnen doen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 18:53 schreef hooibaal het volgende:
Die overdrachtsbelasting is een druppel op een gloeiende plaat. Ze kunnen beter de huizenprijzen verlagen.
Klopt allemaal, het meest tragische is, dat e overheid geen flauw benul heeft van het beleid dat gevoerd moet worden om deze factoren te tackelen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:03 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Zijn veel verschillende oorzaken dunkt me:
• Rem op bouw van woningen sinds de crisis in 2007, waardoor we nu met een woning tekort zitten
• Stijging van éénpersoonshuishoudens, vroeger heerste er een taboe op scheiden, maar tegenwoordig is het meer de norm dan de uitzondering
• Emancipatie van de vrouw, het is in de afgelopen 40 jaar steeds normaler geworden om als vrouw te blijven werken en hier zijn ook sociale voorzieningen voor om dit ook te kunnen waarborgen als je kinderen hebt, hierdoor hebben huishoudens meer te besteden wat de huizenprijzen opdrijft.
• ECB die de rente al jaren op vrij wel nihil houdt, vermogenden zullen hierdoor meer hun heil zoeken in stenen om rendement op het vermogen te krijgen.
Ik denk dat je zo nog wel even door kan gaan
Ehm... waar zeg ik dat iemand die het kan betalen met 1 inkomen het niet zou mogen?quote:
Da's een hele geruststelling voor de alleenstaande op de woningmarkt: je mag wel kopen, maar je kunt het niet. Soortement van Tantaluskwelling.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:59 schreef baskick het volgende:
Kunnen slaat m.i. op mogelijkheden, niet op mogen.
Het is geen kwestie van rechten hebben, maar simpelweg van de ontwikkeling van de markt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Want? Heeft een alleenstaande minder rechten dan een "stel"? Denk dat je als alleenstaande net zo graag een woning wilt kopen als een stel. Een stel dat uit elkaar gaat, moet dus ook de gemeenschappelijke woning verkopen en beiden de huurmarkt (of zo) optiefen….
Wellicht een benul, maar de vraag is of ze het willen en kunnen. Sommige oorzaken zijn sociale-culturen oorzaken die nu die sociale norm zijn waar je als overheid niet veel aan gaat veranderen. Rente ben je afhankelijk van de ECB, die gaan nu met corona al helemaal niet aan de interest knop zitten, het is al dat deze op nihil staat want anders zouden ze het nog verder terugschroeven (daarom draaien nu de geldprinters bij de ECB op volle toeren).quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt allemaal, het meest tragische is, dat e overheid geen flauw benul heeft van het beleid dat gevoerd moet worden om deze factoren te tackelen.
Ja, met je aflossingsvrije hypotheek volle bak HRA cashen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou ook veel liever het laatste hebben.
Tja, mensen met een bovenmodaal salaris kunnen ook niet boven hun stand kopen of huren.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's een hele geruststelling voor de alleenstaande op de woningmarkt: je mag wel kopen, maar je kunt het niet. Soortement van Tantaluskwelling.
Uiteraard, dat betekent het ook gewoon.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:59 schreef baskick het volgende:
[..]
Kunnen slaat m.i. op mogelijkheden, niet op mogen.
Je slaat de spijker op de kop. Alleen een huis kopen is bijna niet te doen, tenzij papa en mama belastingvrij een ton kunnen overmaken. De oplossing is om in een afgelegen dorpje ergens een goedkoop plekje kan vinden om te huren, dan kan je stappen maken met sparen en op de trein van de huizenmarkt springen. Maar dat willen veel mensen niet, die willen in de randstand wonen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:21 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Momenteel al een jaar of 3 in een huurhuis (Vrije sector). Destijds ingestapt met een huurprijs van net boven de 1075¤ en nu alweer bijna 1200¤ exclusief. Altijd netjes iedere maand betaald zover niks aan de hand. Omgeving Den Haag/Leidschenveen , geen schulden, leeftijd 30.
Op een gegeven moment wil je toch wel iets voor de toekomst. Als starter heb je ongeveer 12.000¤ zonder overbieden. Je spaart iedere maand maar af en toe komen er toch onverwachtste kosten. Dan begin je opnieuw aan te vullen maar dat gaat zo langzaam dat je er bijna 10 jaar over zal doen voordat je een leuk potje over heb. Zodra je aan een bekende vertelt wat je huur is schrikken ze zich rot. Zoveel betaal ik niet eens aan me hypotheek en mijn woning is bijna 2x zo groot hoor je dan.
Je kijkt om je heen en de 1 na de ander koopt een huis van 400.000 euro alsof het niks is. Een keuken van 20.000 euro erin laten plaatsen.
Om 07.00 stap je de auto in en je bent onderweg naar kantoor. Het knaagt aan je waarvoor je het eigenlijk allemaal voor doet. Een dak boven je hoofd is fijn maar hoelang hou ik dit nog vol denk je? Ieder jaar stijgt je salaris maar tegelijkertijd ook de huur. Dit schiet niet op.
Als starter wil ik als het mogelijk is toch wel dat ene huisje met een tuin. Momenteel zit ik in een appartement en als ik ooit verhuis wil ik erop vooruit gaan.
Een simpele hypotheekberekening geeft aan dat er ongeveer voor 350.000¤ geleend kan worden. Dat kan achteraf iets hoger of lager uitvallen aangezien dit een schatting is.
Waar moet ik op hopen?
Dat de rente stijgt en de huizenmarkt instort?
Overdrachtsbelasting vervalt voor starters alleen zullen wij starters daar veel van merken?
Verbeter me/ corrigeer me gerust.
Dit typ ik als een leek en wat ik om me heen zie gebeuren.
Verwacht je een serieus antwoord?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar wonen i.h.a.? Moet iedereen in één of ander onderkomen kunnen wonen?
Of voor het stel dat ieder modaal verdient dat ze geen vrijstaande villa in t Gooi kunnen kopen.....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's een hele geruststelling voor de alleenstaande op de woningmarkt: je mag wel kopen, maar je kunt het niet. Soortement van Tantaluskwelling.
Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of voor het stel dat ieder modaal verdient dat ze geen vrijstaande villa in t Gooi kunnen kopen.....
Serieus, waarom zou het "normaal" moeten zijn dat een alleenstaande een gezinswoning kan betalen?
Sterker nog; op de meeste plekken kom je als alleenstaande bijvoorbeeld niet eens in aanmerking voor een gezinswoning als het om sociale huur gaat.
Dan is het wel heel normaal dat we zeggen dat het niet mag, maar als het bij koop niet kan omdat één modaal inkomen vaak niet genoeg is om een gezinswoning te kopen dan is het van "boehoehoe" dat is gemeen!!!! want mijn ouders konden wel alleen op het inkomen van mijn vader een gezinswoning kopen!![]()
![]()
![]()
Twee keer modaal is dan ook een beetje de norm voor inkomens voor huishoudens die zich begeven op de woningmarkt, de rest komt gewoon niet in aanmerking (tenzij het om een garagebox gaat).quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik sta mijn huisje graag af aan een starter. Ik had verwacht dat ik met 2 keer modaal inkomen toch ondertussen wel beter zou wonen dan in een rijtjeshuis. Helaas blijkt de waarheid anders en gaat alles in mijn woonplaats onder 275K al weg voordat het 2 dagen op funda staat.
Ik ontken ook niet dat er problemen op de huizenmarkt zijn, ik vind alleen dat "mijn ouders konden ook op één inkomen een rijtjeshuis kopen, dus ik vind ook dat ik recht heb om als alleenstaande een rijtjeshuis te kopen anders is het niet eerlijk" gezeur zo bizar.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.
Wat wel problematisch is, is wachttijden voor sociale huur vaak > 10 jaar zijn. Vrije huursector wordt tot en met 65m2 oppervlakte gedomineerd door investeerders (vooral in de randstad). Huurprijzen van ¤1.200 tot ¤ 1.500 exclusief, met een inkomensnorm van 3,5 tot 4. Wetende dat het modale inkomen ¤2850 is, zie je dat dat gewoon problematisch is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |