Lastig om actuele cijfers van opnamen op te halen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Twee interessante berichten vandaag.
Nederlander met mondkapje wordt niet opeens onvoorzichtig
Frappante conclusie, dat we dan maar een mondkapje in moeten voeren. Ik trek de tegenovergestelde conclusie: het RIVM staat op het standpunt dat mondkapjes niet helpen en hooguit voor een wenselijke gedragsverandering zorgen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen gedragsverandering is. Ergo: er is geen aanleiding om alsnog mondkapjes in te voeren.
4.000 besmettingen in een week, maar in het ziekenhuis is het rustig. Hoe kan dat?
Omdat minder mensen in het ziekenhuis belanden en er meer tijd tussen testen en ziekenhuisopname zit, is het - in combinatie met de werkdruk - lastiger voor GGD's om actuele cijfers van ziekenhuisopnamen op te halen. De cijfers op het coronadashboard vormen dus een onderschatting. Lekker dan.
Ik had de verkeerde link gepost. Zie de link die ik nu heb gedeeld.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Lastig om actuele cijfers van opnamen op te halen?
Wij leveren dat automatisch aan. Net zoals bijna alle ziekenhuizen. Dat gaat via de regio (bij ons NAZB) naar de LNAZ. Dat heeft echt niks met werkdruk te maken.
We leveren overigens niet dagelijks meer aan, dus om die reden zijn er niet altijd actuele dagelijkse cijfers.
Goede communicatie!quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had de verkeerde link gepost. Zie de link die ik nu heb gedeeld.
De verschillen tussen de cijfers van het RIVM en de daadwerkelijke opnamen in het ziekenhuis zijn flink opgelopen. Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat er sinds 1 juli 203 nieuwe patiënten zijn opgenomen. Volgens de gegevens die de ziekenhuizen zelf doorgeven aan de Stichting NICE zijn er sinds die datum al zeker 353 ziekenhuisopnamen geweest.
Dat is niet best, want dat betekent dat 'men' niet op de juiste cijfers het handelen kan baseren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had de verkeerde link gepost. Zie de link die ik nu heb gedeeld.
De verschillen tussen de cijfers van het RIVM en de daadwerkelijke opnamen in het ziekenhuis zijn flink opgelopen. Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat er sinds 1 juli 203 nieuwe patiënten zijn opgenomen. Volgens de gegevens die de ziekenhuizen zelf doorgeven aan de Stichting NICE zijn er sinds die datum al zeker 353 ziekenhuisopnamen geweest.
Maar het zorgt wel weer voor extra vertraging in het het constateren van noodzaak om het beleid aan te passen. Er zit eerst tijd tussen het constateren van besmettingen en het toenemen van ziekenhuisopnames en daarna nog tussen het toenemen van ziekenhuisopnames en de centrale registratie daarvan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:00 schreef Hannnnn het volgende:
Is geen verrassing. De opnames die het RIVM doorgaf klopten al weken niet met de lijn vanuit LCPS.
Als je op Nice kijkt hadden we zelf op het laagste moment nog gemiddeld 4-5 opnames per dag terwijl RIVM er meestal maar 1 of 2 doorgaven. We zitten nu al een dag of 10 op zo'n 15 per dag.
Zolang dat niet weer gaat stijging is dat geen probleem maar slordig is het wel.
Plus draagvlak onder de bevolking voor maatregelen is er minder omdat de cijfers meevallen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het zorgt wel weer voor extra vertraging in het het constateren van noodzaak om het beleid aan te passen. Er zit eerst tijd tussen het constateren van besmettingen en het toenemen van ziekenhuisopnames en daarna nog tussen het toenemen van ziekenhuisopnames en de centrale registratie daarvan.
Het stuurt wel degelijk gedrag de goede kant op. Het aantal shoppers in de Kalverstraat is met ruim 30% gedaald. Dat is precies wat je wil.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Nederlander met mondkapje wordt niet opeens onvoorzichtig
Frappante conclusie, dat we dan maar een mondkapjesverplichting in moeten voeren. Ik trek de tegenovergestelde conclusie: het RIVM staat op het standpunt dat mondkapjes niet helpen en hooguit voor een wenselijke gedragsverandering zorgen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen gedragsverandering is. Ergo: er is geen aanleiding om alsnog mondkapjes in te voeren.
Klopt, daarom hoop ik dat de beleidsmakers kijken naar Nice/LCPS als het om ziekenhuisbezetting gaat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het zorgt wel weer voor extra vertraging in het het constateren van noodzaak om het beleid aan te passen. Er zit eerst tijd tussen het constateren van besmettingen en het toenemen van ziekenhuisopnames en daarna nog tussen het toenemen van ziekenhuisopnames en de centrale registratie daarvan.
Deze redenering: "als je het niet met mij eens bent, ben je verantwoordelijk voor vele doden" hoor je veel. Echter, het is inderdaad onredelijk om een hele bevolking maatregelen op te leggen voor een virus met een IFR van ongeveer 0.5 % (bron: WHO). Dat betekend dat 1 op de 200 mensen hieraan overlijdt. Van de mensen die overlijden is het merendeel rond de 80 jaar. M.i. rechtvaardigt dit niet de naam "Killer virus" en alle maatregelen die wij ons nu zelf opleggen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:38 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Is het ooit in je opgekomen dat het wellicht onmogelijk is gebleken om risicogroepen zichzelf te laten beschermen zonder de gehele samenleving te laten bijdragen? Zelfs mét de huidige maatregelen lukt het maar net. Vind jij dat we iedereen die mogelijk risico loopt op een eiland moeten dumpen? Want ook risicogroepen hebben een gezin, familie, vrienden, werk, kortom- een leven.
Extreem omslachtig om dat dan via mondkapjes te doen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het stuurt wel degelijk gedrag de goede kant op. Het aantal shoppers in de Kalverstraat is met ruim 30% gedaald. Dat is precies wat je wil.
Toegang aan de poort is inderdaad een stuk handiger, maar om de een of andere reden willen we dat niet. Dan maar zo.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef galantis het volgende:
[..]
Extreem omslachtig om dat dan via mondkapjes te doen.
Kan je net zo goed verplichten dat iedereen daar crocs moet dragen. Dan blijft ook wel 30% weg.
Dit is veel te ingewikkeld voor de meesten. Zowel om te begrijpen als om uit te voeren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef zoost het volgende:
[..]
Voor wat betreft de risicogroepen. Als je als risico persoon de maatregelen (goed ventileren, 1,5 meter, social distancing, werk aan een goede gezondheid) zelf in acht neemt, zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Die maatregelen hoeven niet voor de gehele samenleving te gelden.
En terecht dat ze er geen zin meer in hebben. Ik heb meerdere familieleden in de zorg die bijvoorbeeld ingezet zijn zonder speciale training op de IC. Het was een noodgreep toen het niet anders kon, maar behalve een gratis burnout staat er niks tegenover. Je krijgt nog steeds tijdelijke contactjes tegen een laag loon, er is weinig te onderhandelen wat betreft je werktijden want te weinig personeel. En dat bouw je 0 krediet mee op want zodra je iets verzoekt of zelf ziek wordt kun je opbokken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Meteen FiPo meepakken.
Ik maak me opzich best zorgen om een tweede golf. Vooral om de bereidheid van personeel om op de cohorten te gaan werken. Dat is echt veel lager dan bij de eerste golf. Nog minder personeel dus.
Waar zeg ik dat mensen die het er niet mee eens zijn verantwoordelijk zijn voor de doden? Dat is omgekeerd redeneren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef zoost het volgende:
[..]
Deze redenering: "als je het niet met mij eens bent, ben je verantwoordelijk voor vele doden" hoor je veel. Echter, het is inderdaad onredelijk om een hele bevolking maatregelen op te leggen voor een virus met een IFR van ongeveer 0.5 % (bron: WHO). Dat betekend dat 1 op de 200 mensen hieraan overlijdt. Van de mensen die overlijden is het merendeel rond de 80 jaar. M.i. rechtvaardigt dit niet de naam "Killer virus" en alle maatregelen die wij ons nu zelf opleggen.
Voor wat betreft de risicogroepen. Als je als risico persoon de maatregelen (goed ventileren, 1,5 meter, social distancing, werk aan een goede gezondheid) zelf in acht neemt, zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Die maatregelen hoeven niet voor de gehele samenleving te gelden.
Tja, in de zorg hebben ze inmiddels ook wel door dat een aantal partijen veel populistische prietpraat de wereld in slingeren?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 09:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Of het nou terecht is of niet, houd ze dan geen worst voor.
Ingewikkeld? De gemiddelde nederlander heeft schijt aan de regeltjes, in andere landen kunnen ze het wel. Heeft weinig nut als ik wel afstand probeer te houden maar iedere tokkie die ik tegenkom niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:39 schreef galantis het volgende:
[..]
Dit is veel te ingewikkeld voor de meesten. Zowel om te begrijpen als om uit te voeren.
Dan maar alles plat.
Dat is echt niet toe te schrijven aan de mondkapjes. Dat NOS-bericht slaat weer eens nergens op, want er staat ook dat in Utrecht (zonder verplichting) het aantal bezoekers met een kwart terugliep. Dat komt dus waarschijnlijk door de hittegolf.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het stuurt wel degelijk gedrag de goede kant op. Het aantal shoppers in de Kalverstraat is met ruim 30% gedaald. Dat is precies wat je wil.
Tuurlijk joh, in de andere landen houden de mensen zich wel keurig aan de regels.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
De gemiddelde nederlander heeft schijt aan de regeltjes, in andere landen kunnen ze het wel.
Is het dan de NOS die beter onderzoek moet doen of de ondernemers die hun kans schoon zien om een statement te maken?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is echt niet toe te schrijven aan de mondkapjes. Dat NOS-bericht slaat weer eens nergens op, want er staat ook dat in Utrecht (zonder verplichting) het aantal bezoekers met een kwart terugliep. Dat komt dus waarschijnlijk door de hittegolf.
Kortom, slechts een heel klein deel zou mogelijkerwijs toe te schrijven zijn aan de mondkapjesverplichting.
Beide.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:52 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Is het dan de NOS die beter onderzoek moet doen of de ondernemers die hun kans schoon zien om een statement te maken?
Te ingewikkeld voor de risicogroepen om te begrijpen dat ze het zelf in de hand hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ingewikkeld? De gemiddelde nederlander heeft schijt aan de regeltjes, in andere landen kunnen ze het wel. Heeft weinig nut als ik wel afstand probeer te houden maar iedere tokkie die ik tegenkom niet.
Zoals ik al eerder zei, kom je wel eens buiten?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, in de andere landen houden de mensen zich wel keurig aan de regels.
Kom jij wel eens in het buitenland?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, kom je wel eens buiten?
Je hebt het per definitie niet zelf in de hand. Hoe werkt dat dan? Heb ik een muur om mij heen als ik iets pak uit een schap bij de supermarkt?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:53 schreef galantis het volgende:
[..]
Te ingewikkeld voor de risicogroepen om te begrijpen dat ze het zelf in de hand hebben.
Als de mogelijkheid bestaat dat je op straat niet genoeg afstand kan houden (en je serieus in de veronderstelling bent dat een contacttijd van 1 seconde een niet verwaarloosbare kans op virusoverdracht heeft) dan zou ik toch maar proberen die situaties te vermijden.
Regels of niet, je kan er niet klakkeloos van uitgaan dat overal perfect afstand wordt gehouden.
In andere landen zeggen de handhavers in elk geval niet publiekelijk dat ze toch niet gaan handhaven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, in de andere landen houden de mensen zich wel keurig aan de regels.
Je hebt het wel zelf in de hand. Niet naar de supermarkt gaan maar bestellen. Nederland is niet ingericht op 1,5 meter en dat zal het ook nooit worden. Puur een illusie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:54 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je hebt het per definitie niet zelf in de hand. Hoe werkt dat dan? Heb ik een muur om mij heen als ik iets pak uit een schap bij de supermarkt?
Eens. Het geeft wel mooi aan dat het standpunt bepaald wordt door waar de belangen liggen. Ik ben benieuwd of we binnenkort dan een bericht lezen dat de omzet weer is gestegen ondanks dat de mondkapjes nog steeds verplicht zijn.quote:
Dus nee, je hebt het niet zelf in de hand. Ik zei niet dat Nederland er op is ingericht of dat zou moeten. Dus nogmaals, hoe heb ik het zelf in de hand? Geef eens goed antwoord dan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:55 schreef galantis het volgende:
[..]
Je hebt het wel zelf in de hand. Niet naar de supermarkt gaan maar bestellen. Nederland is niet ingericht op 1,5 meter en dat zal het ook nooit worden. Puur een illusie.
Hou toch op. We krijgen gewoon disproportioneel veel nieuws mee vanuit Nederland. En dan zit er in dat nieuws nog een grote bias t.o.v. wat er niet goed gaat (want nieuws).quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:54 schreef hooibaal het volgende:
[..]
In andere landen zeggen de handhavers in elk geval niet publiekelijk dat ze toch niet gaan handhaven.
Ik sta paf.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:45 schreef Jazeg het volgende:
Waar zeg ik dat mensen die het er niet mee eens zijn verantwoordelijk zijn voor de doden? Dat is omgekeerd redeneren.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de gehele samenleving (het woord zegt het al) de gevolgen van een pandemie draagt en niet alleen degenen die het grootste risico dragen. Als er in de toekomst een virus komt dat alleen kinderen treft gaan we dan alle kinderen afzonderen? En als het alleen mensen van een bepaalde afkomst treft? Ik vind dat een nare gedachtegang.
Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben maar ben ik even blij dat we in een ontwikkeld land wonen waar de meerderheid (en regering) er niet zo over denkt.
Ik vind het behoorlijk denigrerend om het "te ingewikkeld voor risicogroepen" te noemen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:53 schreef galantis het volgende:
[..]
Te ingewikkeld voor de risicogroepen om te begrijpen dat ze het zelf in de hand hebben.
Als de mogelijkheid bestaat dat je op straat niet genoeg afstand kan houden (en je serieus in de veronderstelling bent dat een contacttijd van 1 seconde een niet verwaarloosbare kans op virusoverdracht heeft) dan zou ik toch maar proberen die situaties te vermijden.
Regels of niet, je kan er niet klakkeloos van uitgaan dat overal perfect afstand wordt gehouden.
Situaties vermijden waarin je de afstand niet kan houden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:56 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus nee, je hebt het niet zelf in de hand. Ik zei niet dat Nederland er op is ingericht of dat zou moeten. Dus nogmaals, hoe heb ik het zelf in de hand? Geef eens goed antwoord dan.
Neen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef zoost het volgende:
Mensen onder de (pak em beet; 65 jaar) lopen 0.000 risico.
Onmogelijk, tenzij we het samen doen. Je weet wel, als samenleving.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef galantis het volgende:
[..]
Situaties vermijden waarin je de afstand niet kan houden.
Dus jij vind dat iemand die de pech heeft in een risicogroep te vallen zijn hele leven moet opgeven zodat de mensen die het geluk hebben gezond en jong te zijn niets hoeven aan te passen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:55 schreef galantis het volgende:
[..]
Je hebt het wel zelf in de hand. Niet naar de supermarkt gaan maar bestellen. Nederland is niet ingericht op 1,5 meter en dat zal het ook nooit worden. Puur een illusie.
Wie eist, bewijst. Jij claimt dat het nul is, dus het voorrekenen mag je zelf doen.quote:
Of jongeren zich wel of niet aan afstandsregels moeten houden staat los van of ouderen dat voor zichzelf kunnen doen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk denigrerend om het "te ingewikkeld voor risicogroepen" te noemen.
Ik denk dat de meeste mensen uit een risicogroep (en, zoals al vaker gezegd, dat zijn echt veel meer mensen dan alleen 80+ met een half jaar te leven) heel goed begrijpen hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen. Ik denk dat de meesten dit ook zonder meer doen.
Maar net zo min als je van jongeren kunt verwachten dat zij hun leven volledig stil leggen, kun je dat van andere mensen verwachten. Ook de mensen die tot een risicogroep behoren. Sowieso nemen veel van deze mensen deel aan het arbeidsproces. Veel zullen thuis kunnen werken en dat ook doen, maar lang niet iedereen. Maar buiten dat: net zoals er begrip hoort te zijn voor de behoeften van jongeren om met elkaar te zijn in allerlei vormen, is dat voor andere mensen ook van groot belang. Sociale interactie is voor veruit de meeste mensen belangrijk. Je kunt ook niet van mensen uit risicogroepen verwachten dat zij zich voor onbepaalde tijd afzonderen van de maatschappij en in een (sociaal) isolement leven.
Ik weet niet of ik hier om moet lachen of huilen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik sta paf.
Het is m.i. niet meer dan normaal dat je maatregelen neemt die proportioneel zijn en effectief. Jij wilt een soort collectieve maatregel vanwege een misplaatst gevoel van solidariteit. Dat mag je natuurlijk zelf weten, maar het verplichtende karakter staat mij tegen. Mensen onder de (pak em beet; 65 jaar) lopen 0.000 risico. Waarom wil je deze groep al die maatregelen opleggen. Het slaat echt nergens op.
Dit is gewoon bewezen onzin.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef zoost het volgende:
Helemaal mee eens. Maar dit zag ik al jaren aankomen: de Nederlandse maatschappij bestaan nauwelijks meer. Iedereen is egoïstisch en gaat voor eigen gewin. Iedereen kan de tering krijgen behalve ikke, ikke, ikke.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:02 schreef Mr.Sandman het volgende:
Het is echt te triest voor woorden hoe de gemiddelde persoon niet eens rekening lijkt te willen houden met een ander. Het kost verdomme niet eens veel moeite.
En DAT klopt dus niet. Voor risicogroepen maakt het niet zoveel uit of de rest zich aan de regels houdt. Die zijn nog steeds supervoorzichtig als ze zich bewust zijn van hun risico, en terecht. Het is een illusie te denken dat als iedereen zich wat aan de regels houdt dat zij opeens dezelfde vrijheid kunnen genieten. Dat kan simpelweg niet, daar is het virus te gevaarlijk voor. Als ik in de risicogroep zou vallen, of de afstandsregels nou perfect worden nageleefd of niet, ik zou waarschijnlijk aan huis gekluisterd zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:01 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Dus jij vind dat iemand die de pech heeft in een risicogroep te vallen zijn hele leven moet opgeven zodat de mensen die het geluk hebben gezond en jong te zijn niets hoeven aan te passen.
En dat verkies je boven de optie waarbij iedereen een beetje inlevert om daarmee een groot deel vrijheid voor iedereen over te houden?
Dit is gewoon bewezen onzin.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:05 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar dit zag ik al jaren aankomen: de Nederlandse maatschappij bestaan nauwelijks meer. Iedereen is egoïstisch en gaat voor eigen gewin. Iedereen kan de tering krijgen behalve ikke, ikke, ikke.
Slob wil het vast liever niet horen, maar pubers spelen wel degelijk een rol in de snelle verspreiding van het virus. De kop van het stuk heeft het over Russische roulette...quote:Middelbare scholieren zouden verplicht een meter afstand moeten houden van elkaar. Dat stelt Károly Illy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Kindergeneeskunde en lid van het Outbreak Management Team (OMT). ,,Inmiddels weten we dat zeker oudere tieners het coronavirus wel degelijk verspreiden. Het allerlaatste wat we willen is dat scholen weer moeten sluiten.’’
Onder kinderartsen groeit het onbehagen over de bijna 1 miljoen leerlingen van middelbare scholen die vanaf deze week terugkeren in de klaslokalen. Het kabinet besloot in juni dat de scholen na de zomervakantie weer open mogen zonder aanvullende coronamaatregelen. Sindsdien is het bewijs dat ook oudere kinderen het coronavirus verspreiden echter toegenomen, verklaart Illy. ,,Kinderen op de basisschool en kinderopvang spelen nauwelijks een rol, maar voor kinderen in de middelbare schoolleeftijd ligt dat echt anders.’’
Echt? Mensen houden geen rekening met anderen, dat zie je heel goed in deze hele covid-19 situatie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is gewoon bewezen onzin.
Ah, spuit elf. Dit bericht is al oud. En geen OMT-standpunt, maar van een teruggefloten OMT-lid.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:07 schreef hooibaal het volgende:
Het OMT wil toch weer afstandsregels invoeren in het middelbaar onderwijs:
[..]
Slob wil het vast liever niet horen, maar pubers spelen wel degelijk een rol in de snelle verspreiding van het virus. De kop van het stuk heeft het over Russische roulette...
Hoe dan? We komen bij dezelfde supermarkt, waarom blijf je zulke situaties negeren? Makkelijk hoor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:06 schreef galantis het volgende:
[..]
En DAT klopt dus niet. Voor risicogroepen maakt het niet zoveel uit of de rest zich aan de regels houdt.
Wat een quatsch. Maar het bekt wel lekker natuurlijk, van die groteske uitspraken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:08 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Echt? Mensen houden geen rekening met anderen, dat zie je heel goed in deze hele covid-19 situatie.
Oh, dat heb ik dan inderdaad gemist. Onder politieke druk van de Jonge en Slob die niet willen toegeven dat de volledige heropening te voorbarig was, neem ik dan maar aan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ah, spuit elf. Dit bericht is al oud. En geen OMT-standpunt, maar van een teruggefloten OMT-lid.
Tja ik denk dat je gelijk hebt. Het valt me vooral zo tegen dat zelf de eenvoudige dingetjes zoveel weerstand oproepen. Het is allang geen samenleving meer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:05 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar dit zag ik al jaren aankomen: de Nederlandse maatschappij bestaan nauwelijks meer. Iedereen is egoïstisch en gaat voor eigen gewin. Iedereen kan de tering krijgen behalve ikke, ikke, ikke.
O ja. Hoeveel doden van gezonde mensen (geen onderliggend lijden) van onder de 65+ zijn er? laten we zeggen 200 max. Op een bevolking van 17.000.000 = een getal van 5 achter de comma.quote:
Als er egoïsten zijn, dan zijn dat wel degene die een hele samenleving willen opzadelen met beperkende, buitenproportionele en ingrijpende maatregelen voor hun gevoel van veiligheid. Gelukkig kunnen ze wel trots roepen dat ze het voor een ander doen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:05 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik zou boodschappen laten bezorgen door een dienst of familie. Zelfs als iedereen zich aan de 1,5 meter houdt zou ik het de risicogroepen afraden om naar de supermarkt gaan. Waarom zou je überhaupt het risico willen lopen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Hoe dan? We komen bij dezelfde supermarkt, waarom blijf je zulke situaties negeren? Makkelijk hoor.
Nee, het is eerder iets van 0.01%quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:58 schreef zoost het volgende:
Prima hoor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wat een quatsch. Maar het bekt wel lekker natuurlijk, van die groteske uitspraken.
Lees eens een willekeurig SCP-rapport. Het is gewoon onzin. Je kunt dit soort simplistische uitspraken blijven herhalen, dat maakt ze niet opeens waar. En al helemaal niet o.b.v. wat selectief bij elkaar geshopt anekdotisch bewijs.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:10 schreef Mr.Sandman het volgende:
Het is allang geen samenleving meer.
De risicogroepen zijn niet de 65-plussers. In de risicogroepen zitten ook veel heel wat jongere mensen. Mensen met aandoeningen waarmee ze prima kunnen leven en een redelijk normaal leven kunnen leiden, kunnen studeren, werken, een gezinsleven hebben, sporten, op vakantie kunnen, naar festivals en theater, etcetera.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:02 schreef galantis het volgende:
[..]
Of jongeren zich wel of niet aan afstandsregels moeten houden staat los van of ouderen dat voor zichzelf kunnen doen.
Wat maakt het mij nou ooit als ze straks beslissen dat iedereen onder de 30 onderling geen afstand meer hoeft te houden? Dan kun je het nog steeds zelf wel doen.
Hoe verandert het naleven van afstandsregels door jongeren onderling nou de mate waarin risicogroepen in een sociaal isolement terechtkomen? Ze moeten nog steeds voorzichtig zijn, daar verandert echt geen moer aan.
Heb je het echt zo zwaar onder de huidige maatregelen? Echt?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:11 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Als er egoïsten zijn, dan zijn dat wel degene die een hele samenleving willen opzadelen met beperkende, buitenproportionele en ingrijpende maatregelen voor hun gevoel van veiligheid. Gelukkig kunnen ze wel trots roepen dat ze het voor een ander doen.
Dus wederom nee. Bedankt. Ofzo.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:11 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik zou boodschappen laten bezorgen door een dienst of familie. Zelfs als iedereen zich aan de 1,5 meter houdt zou ik het de risicogroepen afraden om naar de supermarkt gaan. Waarom zou je überhaupt het risico willen lopen?
Je moet je karretje schoonmaken bij de supermarkt en als je in de kroeg bent moet je je naam opschrijven. De horror.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Heb je het echt zo zwaar onder de huidige maatregelen? Echt?
Want mensen willen dit voor hun eigen veiligheid? Ik maak me niet echt zorgen om mijn eigen veiligheid. Ik maak me vooral zorgen om de veiligheid van de zwakkeren in de samenleving en specifieke risicogroepen. Wij als samenleving hebben in mijn ogen de plicht om die mensen te beschermen. Als ik daarvoor wat afstand moet houden of moet thuiswerken dan doe ik dat. Alles behalve buitenproportioneel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:11 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Als er egoïsten zijn, dan zijn dat wel degene die een hele samenleving willen opzadelen met beperkende, buitenproportionele en ingrijpende maatregelen voor hun gevoel van veiligheid. Gelukkig kunnen ze wel trots roepen dat ze het voor een ander doen.
Exact, (morbide) obesitas of kettingrokers vallen bijvoorbeeld niet onder onderliggend lijden maar kunnen je Coronabesmetting toch behoorlijk heftiger maken. Ook genoeg relatief jonge mensen vallen in die categorie en lopen dus extra risico.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De risicogroepen zijn niet de 65-plussers. In de risicogroepen zitten ook veel heel wat jongere mensen. Mensen met aandoeningen waarmee ze prima kunnen leven en een redelijk normaal leven kunnen leiden, kunnen studeren, werken, een gezinsleven hebben, sporten, op vakantie kunnen, naar festivals en theater, etcetera.
Het gaat er niet om of jongeren de afstandsregels exact naleven, het gaat erom dat ze dat wel deels zouden kunnen doen. Het is in mijn ogen niet meer dan normaal om met z'n allen ervoor te zorgen dat iedereen een leven kan leiden van enige kwaliteit. Als je alle mensen die in de risicogroep gaat isoleren zodat de rest (niet alleen de jongeren, gewoon de mensen die niet tot de risicogroepen behoren) ongestoord door enige maatregel zijn oude leven kan voortzetten, krijg je ook problemen: economisch (er vallen veel mensen weg uit het arbeidproces) en qua volksgezondheid (want deze mensen gaan óók emotioneel en geestelijk lijden onder hun isolement.
We moeten de barricades op! Ik ben rebels! #politiestaatquote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je moet je karretje schoonmaken bij de supermarkt en als je in de kroeg bent moet je je naam opschrijven. De horror.
Wees blij dat je in Nederland woont waar de maatregelen veel minder ingrijpend zijn dan zowat elk ander land om ons heen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:11 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Lekker blijven hangen in je eigen weltschermz. Prima hoor.quote:
Laten we dat vooral iedereen even voor zichzelf bepalen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Waarom zou ik het zelf zwaar moeten hebben om te stellen dat het ingrijpende, beperkende en buitenproportionele maatregelen zijn?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:15 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Want mensen willen dit voor hun eigen veiligheid? Ik maak me niet echt zorgen om mijn eigen veiligheid. Ik maak me vooral zorgen om de veiligheid van de zwakkeren in de samenleving en specifieke risicogroepen. Wij als samenleving hebben in mijn ogen de plicht om die mensen te beschermen. Als ik daarvoor wat afstand moet houden of moet thuiswerken dan doe ik dat. Alles behalve buitenproportioneel.
quote:Gelukkig kunnen ze wel trots roepen dat ze het voor een ander doen.
95% van de overledenen was 65+ dus je kan toch wel zeggen dat dat de risicogroep is toch? En die andere 5% was praktisch alleen 50+.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:12 schreef miss_sly het volgende:
De risicogroepen zijn niet de 65-plussers. In de risicogroepen zitten ook veel heel wat jongere mensen. Mensen met aandoeningen waarmee ze prima kunnen leven en een redelijk normaal leven kunnen leiden, kunnen studeren, werken, een gezinsleven hebben, sporten, op vakantie kunnen, naar festivals en theater, etcetera.
Je draait het om. Iedereen (incl. de economie) moet nu lijden voor de risicogroepen. Als je in die risicogroepen hoort kun je mondkapje op doen en bijv. niet naar festivals of drukke regio's gaan. Nu moet de hele economie lijden voor een klein groepje zwakkeren, die sowieso al niet veel meer toevoegden aan de economie. Je weet dat de meeste 65+'ers met pensioen zijn?quote:Het gaat er niet om of jongeren de afstandsregels exact naleven, het gaat erom dat ze dat wel deels zouden kunnen doen. Het is in mijn ogen niet meer dan normaal om met z'n allen ervoor te zorgen dat iedereen een leven kan leiden van enige kwaliteit. Als je alle mensen die in de risicogroep gaat isoleren zodat de rest (niet alleen de jongeren, gewoon de mensen die niet tot de risicogroepen behoren) ongestoord door enige maatregel zijn oude leven kan voortzetten, krijg je ook problemen: economisch (er vallen veel mensen weg uit het arbeidproces) en qua volksgezondheid (want deze mensen gaan óók emotioneel en geestelijk lijden onder hun isolement.
Ja dat we geen rekening willen houden met elkaar had je al duidelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:17 schreef galantis het volgende:
[..]
Laten we dat vooral iedereen even voor zichzelf bepalen.
Mijn ex vriendin had taaislijmziekte (cystic fybrosis) en zat 4 keer per jaar 3 weken aan de antibiotica. In die 12 weken per jaar deden we helemaal niets, bleven alleen thuis. Als ik een snotneus had kon ik niet naar haar toe, ga zo maar door. Die 12 weken was haar leven echt niets meer dan thuis zijn, sondevoeding, antibiotica, TV kijken en slapen. De kwaliteit van leven is dan echt niets, dus volledige isolatie zou ik echt niemand aan willen doen, risicogroep of niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of jongeren de afstandsregels exact naleven, het gaat erom dat ze dat wel deels zouden kunnen doen. Het is in mijn ogen niet meer dan normaal om met z'n allen ervoor te zorgen dat iedereen een leven kan leiden van enige kwaliteit. Als je alle mensen die in de risicogroep gaat isoleren zodat de rest (niet alleen de jongeren, gewoon de mensen die niet tot de risicogroepen behoren) ongestoord door enige maatregel zijn oude leven kan voortzetten, krijg je ook problemen: economisch (er vallen veel mensen weg uit het arbeidproces) en qua volksgezondheid (want deze mensen gaan óók emotioneel en geestelijk lijden onder hun isolement.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je moet je karretje schoonmaken bij de supermarkt en als je in de kroeg bent moet je je naam opschrijven. De horror.
Wat?? Waar zeg ik dat ik trots ben om thuis te werken of wat afstand te houden? Het is maar een kleine moeite, meer niet. Dat jij vervolgens jouw idee van trots op mijn uitspraak projecteert is kolder. Maar goed, maak mij lekker belachelijk om jezelf dan vervolgens weer heel goed te voelen. Prima, geen problemen mee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:18 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Waarom zou ik het zelf zwaar moeten hebben om te stellen dat het ingrijpende, beperkende en buitenproportionele maatregelen zijn?
[..]
[..]
Stel dat ieder jaar in de toekomst er een griepgolf is met ongeveer 5000 doden (wat redelijk in de lijn ligt met het gemiddelde) dan vind jij dat we ieder jaar tijdens deze griepgolf weer al deze maatregelen moeten nemen om zo wat ouderen te redden?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:15 schreef JeMoeder het volgende:
Want mensen willen dit voor hun eigen veiligheid? Ik maak me niet echt zorgen om mijn eigen veiligheid. Ik maak me vooral zorgen om de veiligheid van de zwakkeren in de samenleving en specifieke risicogroepen. Wij als samenleving hebben in mijn ogen de plicht om die mensen te beschermen. Als ik daarvoor wat afstand moet houden of moet thuiswerken dan doe ik dat. Alles behalve buitenproportioneel.
Het gaat niet om jou, lastig he?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:18 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Waarom zou ik het zelf zwaar moeten hebben om te stellen dat het ingrijpende, beperkende en buitenproportionele maatregelen zijn?
Nee want de maatregelen zijn om een andere reden ingevoerd.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Stel dat ieder jaar in de toekomst er een griepgolf is met ongeveer 5000 doden (wat redelijk in de lijn ligt met het gemiddelde) dan vind jij dat we ieder jaar tijdens deze griepgolf weer al deze maatregelen moeten nemen om zo wat ouderen te redden?
Nee, maar wel als die influenza er voor zorgt dat de zorg overspoelt door grote aantallen ernstig zieken. Zoals men verwachtte met de mexicaanse griep bijvoorbeeld. Maarja, dat bleek achteraf mee te vallen en dan is het makkelijk roepen dat het allemaal niet nodig was.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Stel dat ieder jaar in de toekomst er een griepgolf is met ongeveer 5000 doden (wat redelijk in de lijn ligt met het gemiddelde) dan vind jij dat we ieder jaar tijdens deze griepgolf weer al deze maatregelen moeten nemen om zo wat ouderen te redden?
De maatregelen zijn er om overbelasting van de zorg te voorkomen (want als het om de doden ging dan deden we hetzelfde wel voor de griep).quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hoe zuur moet je zijn om zo te denken?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:28 schreef galantis het volgende:
En nu zijn er de gutmenschen die de invoering van de regels misgebruiken om vanuit een soort misplaatste selectieve empathie te laten zien hoe erg ze wel niet rekening houden met de kwetsbaren.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want de maatregelen zijn om een andere reden ingevoerd.
Dus je weet dat je ermee wat mensenlevens kan redden, maar dan vinden jullie het blijkbaar toch niet waard? Wat maakt het dan uit dat de IC overspoeld wordt, dat zorgt indirect ook alleen maar voor meer doden. Uiteindelijk is het doel toch zo min mogelijk doden?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:26 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Nee, maar wel als die influenza er voor zorgt dat de zorg overspoelt door grote aantallen ernstig zieken. Zoals men verwachtte met de mexicaanse griep bijvoorbeeld. Maarja, dat bleek achteraf mee te vallen en dan is het makkelijk roepen dat het allemaal niet nodig was.
Dat vraag ik mij ook af inderdaad.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:30 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Hoe zuur moet je zijn om zo te denken?
Je moet wel eerst uitloggen met je kloon.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:31 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af inderdaad.
Elke dag worden uit financiele redenen besloten om dingen niet te doen wat mensenlevens kan redden. Bv het niet aanpassen van een verkeerspunt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Dus je weet dat je ermee wat mensenlevens kan redden, maar dan vinden jullie het blijkbaar toch niet waard? Wat maakt het dan uit dat de IC overspoeld wordt, dat zorgt indirect ook alleen maar voor meer doden. Uiteindelijk is het doel toch zo min mogelijk doden?
Nu laat je jezelf wel erg kennen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:32 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je moet wel eerst uitloggen met je kloon.
Ben een week begonnen in regio noord en ik kan je vertellen; die 1,5 meter is een utopie. Dus vergeef me dat ik de praatjes van rutte al aardig beu ben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:32 schreef Elan het volgende:
Grootste gevaar zit volgens studies bij jonge kinderen, omdat die de ziekte vaak asymptomatisch doorlopen maar wél besmettelijk zijn.
Gelukkig hebben we daar hier prima op geanticipeerd door voorzichtig aan te doen en niet de scholen direct volledig weer open te gooien!
Bron?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Aan de doodgewone griep houd ook niemand blijvend letsel over. Nadat je genezen bent van corona kan je de rest van je leven problemen blijven houden met je hartspier, longen of nieren.
Ik dacht al een drogreden te missen, maar daar is die dan. In andere landen zijn ze inderdaad nog veel meer doorgeslagen, maar dat maakt toch niet dat over de Nederlandse situatie niks gezegd mag worden?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wees blij dat je in Nederland woont waar de maatregelen veel minder ingrijpend zijn dan zowat elk ander land om ons heen.
En stop eens met je zielige slachtofferrol.
Zelf een vraag stellen om het op mij persoonlijk te betrekken en als ik daar niet op inga en een wedervraag stel, kom je hiermeequote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:24 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het gaat niet om jou, lastig he?
Ja natuurlijk, maar het gaat om het grote plaatje. Veel doden en zieken betekent uiteindelijk minder welvaart, dus het op micro- en macroniveau beter voor de samenleving.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Dus je weet dat je ermee wat mensenlevens kan redden, maar dan vinden jullie het blijkbaar toch niet waard? Wat maakt het dan uit dat de IC overspoeld wordt, dat zorgt indirect ook alleen maar voor meer doden. Uiteindelijk is het doel toch zo min mogelijk doden?
Zodat je iets minder alleen bent?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:34 schreef galantis het volgende:
Ik zou werkelijk waar niet weten van wie, of met welk doel, maar goed.
Jij denkt dat de gewone griep problemen aan de hartspier, longen en nieren op kunnen leveren?quote:
Terwijl wij elkaar hier in de haren vliegen over het gedrag van jongeren en vakantiegangers dreigt daar een gevaar dat vele male groter is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:34 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ben een week begonnen in regio noord en ik kan je vertellen; die 1,5 meter is een utopie. Dus vergeef me dat ik de praatjes van rutte al aardig beu ben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |