quote:
quote:
‘Meester’ Jurgen Van den Broeck en ‘leerling’ Steff Cras, debutant en columnist in deze krant in de Tour: “Steff moet ervan genieten, dat heb ik te weinig gedaan”
Koersen deden ze nooit samen, maar Jurgen Van den Broeck (37) en Steff Cras (24) kennen elkaar al geruime tijd. De oudste blonk een decennium geleden uit in de Ronde van Frankrijk, met een derde en vierde plaats in het eindklassement als absolute hoogtepunten. De benjamin aan de tafel begint zaterdag aan zijn eerste Ronde van Frankrijk. En mag vanaf volgende week meteen columnist spelen in Het Nieuwsblad. De Tour door de ogen van een nieuwsgierige debutant.
Café De Welkom in Noorderwijk. Pleisterplaats bij uitstek voor wielerfreaks en in virusvrije jaren altijd van de partij in de Tour met hun tot rijdend café omgebouwde VW-busjes. Dit jaar niet. “Aan wie zou ik een pint verkopen?” vraagt cafébaas Jo Helsen zich af. Niet aan Steff Cras, de 24-jarige renner van Lotto-Soudal die zaterdag in Nice zijn eerste Tourkilometers rijdt. En ook niet aan Jurgen Van den Broeck, nog steeds afgetraind als zou hij zaterdag zo opnieuw op de fiets kunnen stappen. Sinds zijn afscheid drie jaar geleden liep hij al een marathon en afgelopen zondag debuteerde de Kempenaar in de VW Fun Cup op het circuit van Zolder.
Cras woont in Voortkapel, deelgemeente van Westerlo. “En Jurgens tante had een café in het nabijgelegen Oevel. Zo ben ik eigenlijk in contact gekomen met Jurgen. En we deelden dezelfde trainer, Marc Lamberts. Jammer dat ik niet meer met hem kan werken nu hij vast bij Jumbo-Visma in dienst is. Marc was mijn eerste trainer, die band blijft uniek.”
“En Marc werkt alleen maar met jongens die er alles voor doen en laten”, vult Van den Broeck aan. “Dus weet je meteen wat voor iemand Steff is. Als ik hem met mezelf vergelijk is hij veel meer een klimmerstype. Ik hoop dat hij in de bergen een beetje vrijheid krijgt, zoals ik in mijn eerste Tour voor Lotto. Waarom niet al meteen in het openingsweekend? Ik denk niet dat er in de buurt van Nice gespurt zal worden. Het wordt een lastige Tour met vooral kansen voor de vluchters. Dus ook voor Steff.”
“Spurten met Caleb Ewan is telkens het hoofddoel voor Lotto-Soudal, maar als dat geen optie is, moeten we proberen zoveel als mogelijk mee in de aanval te gaan”, aldus Cras. “In de overgangsetappes is het dus aan Gilbert, De Gendt en hopelijk mezelf. Het uitvallen van Tim Wellens kan voor mij wel wat veranderen. Met Frederik Frison erbij ga ik vermoedelijk in het vlakke gedeelte minder moeten werken en kan ik mij meer sparen voor de bergetappes. Het gaat een lastige Tour worden, heb ik gezien in het boekske van Het Nieuwsblad. De spurters gaan niet veel kansen krijgen, denk ik.”
Leeftijdsverschil
Ondanks een leeftijdsverschil van dertien jaar voelen de twee elkaar goed aan. “Ik vind het jammer dat we nooit samen gekoerst hebben”, vertelt Cras. “Hij is net gestopt toen ik naar de profs overstapte. Maar ik heb Jurgen vaak om advies gevraagd en ging in de winter al wel eens met hem mee op stage naar Calpe. Toen ik prof werd, heb ik ook gevraagd welke ploeg goed zou zijn voor mij. Jurgen raadde me Katusha aan omdat ik er met manager Azevedo iemand zou vinden die op de lange termijn werkt. Als ik één kwaliteit van Jurgen mag overnemen? Zijn doorzettingsvermogen.”
Ook nu nog heeft Van den Broeck goede raad voor zijn streekgenoot. “Steff moet van zijn eerste Tour genieten, want dat heb ik te weinig gedaan. Voor mij was de Tour de mooiste koers, maar het was nooit echt genieten, dat gevoel kwam pas als je in Parijs arriveerde. (grijnst) Hij heeft het geluk dat er door corona geen pers aan de bussen of na de aankomst wordt toegelaten. Ik heb me daar nooit van mijn beste zijde getoond omdat ik er niet op was voorbereid.”
“Ik reed vorig jaar de Vuelta, maar dat is toch een heel andere wedstrijd, zonder stress”, vertelt Cras. “Ook nu is er geen druk van de ploeg uit. De Tour rijden is een jeugddroom die in vervulling gaat. Ik had alleen niet gedacht dat het zo vroeg zou zijn. En als ik eerlijk moet zijn: zonder corona stond ik zaterdag niet in Nice. Dus wat mij betreft is het toch een heel klein beetje merci corona.”
Seizoen redden
Cras maakt zijn Tourdebuut op 24-jarige leeftijd, Van den Broeck was twee jaar ouder toen hij voor het eerst naar Frankrijk afzakte. Van den Broeck: “Of het te vroeg is? Neen, hij heeft vorig jaar de Vuelta goed verteerd. Het wordt wel een stressvolle Tour. Zowat elke ploeg moet proberen dit vreemde seizoen te redden in de Tour en dat ga je zien in het verloop van de etappes.”
“Dat zie je zelfs in andere koersen”, beweert Cras. “In de Ronde van Polen was het na amper twee uur koers superhard wringen om een plaatsje op te schuiven. Iedereen wil zijn publiciteit rapen. Ik ga dus telkens goed vooraan proberen te starten.”
Over Lotto-Soudal geen verkeerd woord. Cras: “Een Belgische ploeg, dat is toch altijd gezelliger. En ik kan er van heel wat renners nog heel veel leren. Tijdens onze stage in de Vogezen lag ik met Philippe Gilbert op de kamer. Ongelooflijk, maar die won al topkoersen toen ik nog niet aan wielrennen dacht. Ik begon te koersen toen hij in de Tour de gele trui pakte (2011, nvdr.). Heeft hij die dag jou niet geflikt, Jurgen?”
Van den Broeck: “Neen, dat was een paar dagen later, op de Mur de Bretagne. Ik moest aanzetten, deed wat werd gevraagd, maar niemand volgde. In plaats van het gat te laten reed Phil de kloof dicht en won… Cadel Evans. Ik denk dat hij panikeerde omdat er een ploegmaat dreigde te winnen (grijnst).”
Corona
Echt schrik heeft Cras niet voor zijn eerste Tour. Misschien voor het slechte weer. Onzin, vindt Van den Broeck. “Slecht? Jij gaat juist heel goed weer hebben. Normaal blijft in de Pyreneeën het asfalt aan je banden plakken. Nu gaat het een pak frisser zijn. En de grootste schrik die ik had – het publiek op de cols – gaat ook minder zijn.”
“Als ik misschien ergens schrik voor heb, dan zijn het de coronamaatregelen”, zegt Cras. “Twee man positief binnen de ploeg, en dat hoeven niet eens renners te zijn, en de ploeg vliegt eruit. Dan heb je het als renner niet meer zelf in de hand. Van corona zelf heb ik geen schrik. In de UAE Tour kwam ik in de lift mijn ex-ploegmaat Dimitri Strakhov tegen. Ik gaf hem een hand, ’s anderendaags hoorde ik dat hij positief had getest.”
“Wacht tot het team van de drager van de gele trui in die positie komt te zitten”, besluit Van den Broeck. “Wat gaan ze dan doen? Patrick Lefevere vroeg het zich in jullie krant al af. Awel, ik ook.”
Steff Cras
24 jaar
Tourdebutant
Jurgen Van den Broeck
37 jaar
Reed zeven keer de Tour
3de in 2010, 4de in 2012