abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194603835
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:37 schreef borbit het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of TS kinderen heeft? Ik zou gewoon de goedkoopste aannemer nemen en dan zorgen dat je niet te veel tijd doorbrengt op de plek waar de dragende muur stond.
Ja als je later aangeklaagd wil worden voor dood door schuld is dat een uitstekend plan.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 17 augustus 2020 @ 16:40:57 #27
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194603864
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja als je later aangeklaagd wil worden voor dood door schuld is dat een uitstekend plan.
Ik heb hooguit één keer per jaar bezoek. En dan nog maar voor 5 minuten ofzo. Dus dat kan makkelijk in de voortuin. En zelf vermijd ik gewoon het stuk waar ik de muur heb weggehaald. En al valt het op mij ga ik natuurlijk mijzelf niet aanklagen.
pi_194604061
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:37 schreef borbit het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of TS kinderen heeft? Ik zou gewoon de goedkoopste aannemer nemen en dan zorgen dat je niet te veel tijd doorbrengt op de plek waar de dragende muur stond.
Leuke (matige) troll
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:22:18 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194604433
TS is alweer gevlogen.
KuikenGuppy
pi_194605022
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:22 schreef Burdie het volgende:
TS is alweer gevlogen.
snap ik. TS wil voor een prikke een vergunningsplichtige verbouwing uitvoeren....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194605172
Als het niet vergunningsplichtig is durf ik goed stempelen en een balk erin leggen met goede mortel ook nog wel aan zonder berekening hoor.

Zo'n berekening tovert zo'n knuppel op gewoon uit zijn archief.
Laat die handjes wapperen!
pi_194606998
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:12 schreef Gieliovd het volgende:
Als het niet vergunningsplichtig is durf ik goed stempelen en een balk erin leggen met goede mortel ook nog wel aan zonder berekening hoor.

Zo'n berekening tovert zo'n knuppel op gewoon uit zijn archief.
welke maat balk leg je erin dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194607137
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 20:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke maat balk leg je erin dan?
Een passende en voor de esthetiek mag hij er niet onderuit komen. :P
pi_194660801
Ben zelf voor eenzelfde project aan het rondkijken (nog geen offertes opgevraagd). Als ik een beetje van de gevonden prijzen uitga van dergelijke projecten zit je voor enkel het slopen en het inleggen van de balk al op zo’n ¤3500,-. Daar komt afwerking en krachtenberekening dus nog bij.

En ja, als je draagmuren (dus constructie) van een huis gaat wijzigen ben je verplicht een vergunning aan te vragen.

De berekening mag je wel zelf (of door een handige kennis) laten maken. Is niet heel complex.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  zondag 23 augustus 2020 @ 10:39:40 #35
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_194685568
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
Met dat soort dingen moet je niet gaan klootzakken, zeker niet als je zelf al niet al te handig bent. Het is niet echt leuk als een plafond neerstort op je kinderen over een paar jaar.

Oftewel professionals bij halen.
Of als je later verzakkingen etc krijgt, recent bij vrienden meegemaakt dat er geen berekening is gemaakt, en de aannemer beknibbelde op materiaal.

Staan nu stempels door heel het huis en over een paar weken gaan we alles maar dan ook alles strippen, 60K schade, en gezeik waar je geen zin in hebt.

Wel weer een leuke klus voor mij, dat dan weer wel.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_194685605
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:39 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Of als je later verzakkingen etc krijgt, recent bij vrienden meegemaakt dat er geen berekening is gemaakt, en de aannemer beknibbelde op materiaal.

Staan nu stempels door heel het huis en over een paar weken gaan we alles maar dan ook alles strippen, 60K schade, en gezeik waar je geen zin in hebt.

Wel weer een leuke klus voor mij, dat dan weer wel.
Pic's or it didn't happen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 augustus 2020 @ 10:46:12 #37
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_194685672
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Pic's or it didn't happen...
Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_194685989
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Ben razend benieuwd!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194699757
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Telt een totaal getordeerde IPE120 die was gebruikt om een betonnen vloer en twee verdiepingen op te vangen ook? En dan ook nog niet fatsoenlijk opgelegd, nauwelijks ondersabeld en gaten aan de rand door de boven en onderflens voor een loze elektrabuis. De scheuren in de muur waren mij ineens duidelijk toen ik de omtimmering wegbrak.

De berekening kwam uit op een HEA140..
pi_194701193
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 05:35 schreef tux87 het volgende:

[..]

Telt een totaal getordeerde IPE120 die was gebruikt om een betonnen vloer en twee verdiepingen op te vangen ook? En dan ook nog niet fatsoenlijk opgelegd, nauwelijks ondersabeld en gaten aan de rand door de boven en onderflens voor een loze elektrabuis. De scheuren in de muur waren mij ineens duidelijk toen ik de omtimmering wegbrak.

De berekening kwam uit op een HEA140..
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Pic's or it didn't happen...
pi_194701208
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 05:35 schreef tux87 het volgende:

Telt een totaal getordeerde IPE120 die was gebruikt om een betonnen vloer en twee verdiepingen op te vangen ook? En dan ook nog niet fatsoenlijk opgelegd, nauwelijks ondersabeld en gaten aan de rand door de boven en onderflens voor een loze elektrabuis. De scheuren in de muur waren mij ineens duidelijk toen ik de omtimmering wegbrak.

De berekening kwam uit op een HEA140..
Zit daar een factor 3 tussen aan max. belasting??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194730184
Wij hebben een draagmuur van 4,15m laten verwijderen. Best een flinke overspanning dus veel staalwerk vereist. Er is nu een portaal geplaatst van staal. HEA160 als ligger en de rest HEA120. Heeft ons 3900,- gekost incl constructie berekening. Afwerking doen wij zelf.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:10:45 #43
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_194801545
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:12 schreef Gieliovd het volgende:
Als het niet vergunningsplichtig
Dan is het geen dragende muur.

quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Hij gebruikte twee aan elkaar gelaste profielen i.p.v. een doorlopend profiel?

Een bouwvergunning is een fractie van de kosten, maar wel een extra (onafhankelijke) check of je berekeningen/uitvoeringsplan wel goed gemaakt zijn. Ook een goede constructeur kan een slechte dag hebben en iets over het hoofd zien.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:19:03 #44
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194801698
Wat voor een vloer is het?

Hoe breed is de opening?

Wat voor wand is het?

Wat voor fundering zit er onder?

Zoveel vragen. Het is eenvoudig te berekenen, maar de maatregelen verschillen heel erg per situatie.

Een berekening kost je ongeveer 400 a 600 euro als je verder geen begeleiding wil tijdens de uitvoering.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:24:11 #45
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194801800
De mooiste oplossing is als je een stalen balk type HEB gebruikt als latei boven de sparing en dezelfde balk op je fundering legt en beide balken aan elkaar verbindt middels stalen kokerprofielen. Zo heb je je belastingen teruggebracht in de huidige toestand.

Doe je dat niet dan krijg je hele geconcentreerde belastingen vanuit die latei op de resterende wand naast je sparing. Het is altijd de vraag hoe sterk deze wand is als deze is opengebroken. Daarnaast wordt de fundering niet meer gelijkmatig belast maar gecontroleerd naast de sparing. Als je fundering het niet kan hebben en wil gaan zakken heb je flinke schade die niet eenvoudig te repareren is.

Ik ga graag voor zekerheid en draag de belastingen af in zijn oorspronkelijke vorm. Dan weet ik zeker dat het sterk genoeg is.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 21:28:09 #46
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194801878
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:19 schreef Ixnay het volgende:
Wat voor een vloer is het?

Hoe breed is de opening?

Wat voor wand is het?

Wat voor fundering zit er onder?

Zoveel vragen. Het is eenvoudig te berekenen, maar de maatregelen verschillen heel erg per situatie.

Een berekening kost je ongeveer 400 a 600 euro als je verder geen begeleiding wil tijdens de uitvoering.
Wat kost zoiets gemiddeld? Dus niet de berekening, maar als je een draagmuur van 3,5x2.5 wil laten verwijderen? (Ervan uitgaande dat de constructieberekening dit toelaat)

- Betonnen vloer
- Muur geen idee wat voor muur. Gewoon een muur :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 30 augustus 2020 @ 22:23:57 #47
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194802866
quote:
5s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Wat kost zoiets gemiddeld? Dus niet de berekening, maar als je een draagmuur van 3,5x2.5 wil laten verwijderen? (Ervan uitgaande dat de constructieberekening dit toelaat)

- Betonnen vloer
- Muur geen idee wat voor muur. Gewoon een muur :')
De muur doorbreken kun je zelf doen. Uurtje of 2 werk. Er zijn genoeg mensen die dit voor je willen doen. Hooguit een paar honderd euro.

Echter kun je in een dragende muur meestal niet zomaar een sparing maken met die afmetingen. Dat zou betekenen dat de muur in de huidige staat veel te sterk is uitgevoerd, oftewel materiaal is verspild, muur had dunner of korter gekund.

De benodigde maatregelen rondom de sparing is het nauwkeurige werk, dat gat maken is niet het punt, dat kan iedere beunhaas.
pi_194841879
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 22:23 schreef Ixnay het volgende:

[..]

De muur doorbreken kun je zelf doen. Uurtje of 2 werk. Er zijn genoeg mensen die dit voor je willen doen. Hooguit een paar honderd euro.

Echter kun je in een dragende muur meestal niet zomaar een sparing maken met die afmetingen. Dat zou betekenen dat de muur in de huidige staat veel te sterk is uitgevoerd, oftewel materiaal is verspild, muur had dunner of korter gekund.

De benodigde maatregelen rondom de sparing is het nauwkeurige werk, dat gat maken is niet het punt, dat kan iedere beunhaas.
Is daar ook een bedrag op te plakken dan?

Bij ons is de dragende muur ook 3.5 meter lang en 2.5 meter hoog. Of is dit echt afhankelijk van de constructieberekening en tekening?

Slopen en afvoeren van de muur doen we uiteraard zelf. Het gaat echt puur om het plaatsen van de constructie, materiaal etc.

Ik vraag het uiteraard omdat ik er geen verstand van heb. Dus misschien is mijn vraag te kort door de bocht of mis ik informatie, heb geen idee waar je met zoiets rekening mee moet houden en wat belangrijk is.

(We laten een constructieberekening maken en we vragen een omgevingsvergunning aan)
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_194842178
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:24 schreef Ixnay het volgende:
De mooiste oplossing is als je een stalen balk type HEB gebruikt als latei boven de sparing en dezelfde balk op je fundering legt en beide balken aan elkaar verbindt middels stalen kokerprofielen. Zo heb je je belastingen teruggebracht in de huidige toestand.

Doe je dat niet dan krijg je hele geconcentreerde belastingen vanuit die latei op de resterende wand naast je sparing. Het is altijd de vraag hoe sterk deze wand is als deze is opengebroken. Daarnaast wordt de fundering niet meer gelijkmatig belast maar gecontroleerd naast de sparing. Als je fundering het niet kan hebben en wil gaan zakken heb je flinke schade die niet eenvoudig te repareren is.

Ik ga graag voor zekerheid en draag de belastingen af in zijn oorspronkelijke vorm. Dan weet ik zeker dat het sterk genoeg is.
O wow, dit is wel een hele sjieke oplossing.

Ik zou me niet zulke zorgen maken. Het enige wat me opvalt vaak is dat men die balken direct naar de uitsparing laat rusten op de wand. Zorg voor een extra 10 cm, zodat niet meteen alle krachten op de rand komen te staan.

Ik heb trouwens lataien die iets je dik/breed zijn uitgevoerd, ze zijn precies even breed als de muur. Zodat je in het buitenmetselwerk de latei zit doorlopen omdat die 1mm cementlaag ervan is gedrukt. :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')