abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194601082
Hi allemaal,

Zoals mijn naam al doet vermoeden; Ik ben geen held in klussen.
Ik heb mijn eerste huis gekocht (bouwjaar 1972) en zou graag de keuken open willen maken naar de woonkamer toe en de huidige deur naar de gang toe dicht laten maken.

De draagmuur is ongeveer +/- 3 meter (3.05).
De deur is van normale breedte.

Zouden jullie als deskundigen een schatting kunnen geven qua totaal prijs als ik dit laat doen door iemand? De buren ken ik al aardig goed, dus zou het liefst zonder gemeentelijke vergunningen etc doen :).

Tevens kan ik via mijn werk een balk laten bestellen, alleen weet ik niet of dat dit heel erg zwaar drukt op de prijs?

Mocht er nog informatie missen, hoor ik het graag!

Bedankt,
KlusAmateur.
pi_194601113
Het begint bij het maken van een constructieberekening, die kan je ook een indicatie geven van de kosten
pi_194601145
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:09 schreef Banaanvragen het volgende:
Het begint bij het maken van een constructieberekening, die kan je ook een indicatie geven van de kosten
Het is zeker niet mogelijk om dit zonder een constructieberekening te doen? Bespaard toch al weer gauw +/- ¤300 wanneer dit wel kan..
pi_194601180
Laat gewoon die berekening maken.

De kans dat het verkeerd gaat is misschien klein, maar de gevolgen (en kosten) zijn in dat geval groot.

Met een constructieberekening bescherm je jezelf ook tegen kiezen voor goedkope offertes die te laag zijn doordat door de aannemer te veel op de constructie wordt beknibbeld. Als je nu al aanhikt tegen de kosten voor een vergunning en constructeur ligt dat gevaar serieus op de loer ;)
pi_194601222
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:13 schreef KlusAmateur het volgende:

[..]

Het is zeker niet mogelijk om dit zonder een constructieberekening te doen? Bespaard toch al weer gauw +/- ¤300 wanneer dit wel kan..
Alles is mogelijk, maar wil je dat risico lopen?

De hele operatie gaat toch wel een paar duizend euro kosten, dan zou de berekening niet het gene zijn waarop ik zou besparen..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_194601226
Luid en duidelijk!

Ik ga kijken voor een constructieberekening, bedankt voor alle snelle feedback!

Groeten,
KlusAmateur.
pi_194601227
Als 300 euro al veel is...zou je dan niet beter een jaartje doorsparen ...je gaat nog veel mee tegenkomen
Ik zwaai naar dieren.
pi_194601266
Met dat soort dingen moet je niet gaan klootzakken, zeker niet als je zelf al niet al te handig bent. Het is niet echt leuk als een plafond neerstort op je kinderen over een paar jaar.

Oftewel professionals bij halen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_194601305
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
Met dat soort dingen moet je niet gaan klootzakken, zeker niet als je zelf al niet al te handig bent. Het is niet echt leuk als een plafond neerstort op je kinderen over een paar jaar.

Hetzelfde geld natuurlijk voor het stutten van de plafonds, het verwijderen van de draagmuren, en het strak laten aansluiten van de ijzerenbalk zodat deze over alle delen goed draagt
  maandag 17 augustus 2020 @ 13:33:06 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194601327
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:21 schreef Geerd het volgende:
Als 300 euro al veel is...zou je dan niet beter een jaartje doorsparen ...je gaat nog veel mee tegenkomen
Nah, das ook wat kort door de bocht. Als je 300 euro gewoon over balk smijt omdat het maar 300 euro is, dan ben je of snel klaar met verbouwen, of heb je verrekt diepe zakken. Juist bij verbouwen moet je kritisch zijn met uitgaven.

Al is een constructieve berekening natuurlijk net een puntje waar je imho beter niet op bezuinigd.
pi_194601347
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nah, das ook wat kort door de bocht. Als je 300 euro gewoon over balk smijt omdat het maar 300 euro is, dan ben je of snel klaar met verbouwen of heb je verrekt diepe zakken. Juist bij verbouwen moet je kritisch zijn met uitgaven.

Al is een constructieve berekening natuurlijk net een puntje waar je imho beter niet op bezuinigd.
Als jij een draagmuur gaat verwijderen, H-binten gaat plaatsen, leidingen bv verleggen, alle vloer/wand/plafond-shit weer strak maken + de afwerking ervan dan ben je sowieso duizenden euro's kwijt. Bezuinigen op structurele integriteit van een huis is dan echt de allerslechtste besparing die je kan doen.
pi_194601357
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nah, das ook wat kort door de bocht. Als je 300 euro gewoon over balk smijt omdat het maar 300 euro is, dan ben je of snel klaar met verbouwen, of heb je verrekt diepe zakken. Juist bij verbouwen moet je kritisch zijn met uitgaven.

Vertel mij wat over verbouwen ..je gaat altijd wat tegenkomen..ga ik dit nu meteen ff goed aanpakken of over 3 jaar weer alles los trekken ... dat idee zegmaar...
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 17 augustus 2020 @ 13:36:50 #13
36431 bleiblei
pi_194601371
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:34 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Als jij een draagmuur gaat verwijderen, H-binten gaat plaatsen, leidingen bv verleggen, alle vloer/wand/plafond-shit weer strak maken + de afwerking ervan dan ben je sowieso duizenden euro's kwijt. Bezuinigen op structurele integriteit van een huis is dan echt de allerslechtste besparing die je kan doen.
Volgens mij zeg ik nergens dat jullie geen gelijk hebben. Ik zeg alleen wel dat dingen roepen als "als je 300euro al veel vindt" quatsch is bij een verbouwing. Zo moet je namelijk nooit denken tijdens een verbouwing.
  maandag 17 augustus 2020 @ 13:39:16 #14
36431 bleiblei
pi_194601406
quote:
10s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:35 schreef Geerd het volgende:

[..]

Vertel mij wat over verbouwen ..je gaat altijd wat tegenkomen..ga ik dit nu meteen ff goed aanpakken of over 3 jaar weer alles los trekken ... dat idee zegmaar...
Jep, herkenbaar. En binnen een week spijt als je het niet voor de 100% hebt gedaan :') .
pi_194601459
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Jep, herkenbaar. En binnen een week spijt als je het niet voor de 100% hebt gedaan :') .
Juist ..zodoende bedoel ik zeuren over 300.- ..je gaat het 10 voudige kwijt zijn ondertussen ...
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 17 augustus 2020 @ 14:06:49 #16
36431 bleiblei
pi_194601790
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:43 schreef Geerd het volgende:

[..]

Juist ..zodoende bedoel ik zeuren over 300.- ..je gaat het 10 voudige kwijt zijn ondertussen ...
Ja, maar dat is weer wat ik bedoel. Geld eruit is zo makkelijk.
Ik had ooit een makelaar die zei "joh, wat doe je moeilijk over 0.5% courtage, je gaat tonnen uitgeven".
Allemaal wel leuk en aardig, maar met die 0.5% courtage kan ik wel mooi een genoeg verf kopen om het hele huis te schilderen.

En dat geldt dus ook voor die 300 euro. Ja, je gaat wel meer uitgeven, maar je gaat ook nog veel meer nodig hebben.
Dus is het imho goed om eerst te denken "is die 300 euro uitgeven wel echt nodig". En niet gaan denken "het is maar 300 euro, ik zal nog veel meer uit moeten geven, hoppetee". Wij zijn nu 2ton verder en ik probeer bij elke uitgave toch ff na te denken. Want ik heb de fout gemaakt te snel dingen te bestellen waardoor ik nu nog een stapel 6x4tjes, voor 250 euro aan stalen latten van 4m lang, dozen bouten en schroeven, etc. heb liggen :P .

En dat geld had ik nu liever uitgegeven aan plantjes voor de tuin bijv.
pi_194601874
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik had ooit een makelaar die zei "joh, wat doe je moeilijk over 0.5% courtage, je gaat tonnen uitgeven".
Allemaal wel leuk en aardig, maar met die 0.5% courtage kan ik wel mooi een genoeg verf kopen om het hele huis te schilderen.

En dat geldt dus ook voor die 300 euro. Ja, je gaat wel meer uitgeven, maar je gaat ook nog veel meer nodig hebben.
Dus is het imho goed om eerst te denken "is die 300 euro uitgeven wel echt nodig". En niet gaan denken "het is maar 300 euro, ik zal nog veel meer uit moeten geven, hoppetee". Wij zijn nu 2ton verder en ik probeer bij elke uitgave toch ff na te denken. Want ik heb de fout gemaakt te snel dingen te bestellen waardoor ik nu nog een stapel 6x4tjes, voor 250 euro aan stalen latten van 4m lang, dozen bouten en schroeven, etc. heb liggen :P .

_O- _O- _O- _O-

Ja oke,, maar als je deze vraag op Fok! moet stellen, heb je er dus zelf geen kaas van gegeten en dan is het denk ik in dit geval wel handiger om 300 er tegen aan te gooien of een echte aannemer te laten komen :D :D
Ik zwaai naar dieren.
pi_194601980
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens hoor, eigenlijk is het gewoon zonde van je geld.
pi_194602001
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:13 schreef KlusAmateur het volgende:

[..]

Je Geldschieter wordt niet vrolijk als het fout gaat.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194602087
Het is mij allemaal al geheel duidelijk zoals ik eerder al vermelden.
Het was niet bedoeld om een hele discussie te starten op dit forum..

Iedere euro die bespaard kan worden is toch weer mooi meegenomen, maar bij deze beslissing is het inderdaad beter om die ¤300 uit te geven dan te besparen.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, wat mij betreft mag hier een slotje op.
  maandag 17 augustus 2020 @ 14:27:56 #21
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194602104
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:07 schreef KlusAmateur het volgende:
De buren ken ik al aardig goed, dus zou het liefst zonder gemeentelijke vergunningen etc doen :).
Doe even een check in het omgevingsloket, want meestal heb je wel een vergunning nodig voor het verwijderen van een draagmuur.
KuikenGuppy
pi_194602538
Voor het wijzigen van de draagconstructie is in principe een vergunning nodig. En om die vergunning te kunnen krijgen, moet je verplicht een constructieberekening meesturen met je vergunningaanvraag.
pi_194602990
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor het wijzigen van de draagconstructie is in principe een vergunning nodig. En om die vergunning te kunnen krijgen, moet je verplicht een constructieberekening meesturen met je vergunningaanvraag.
Dit weet ik wel zeker en ik heb er veel ellende mee gehad in het verleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194603106
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:26 schreef KlusAmateur het volgende:
Het is mij allemaal al geheel duidelijk zoals ik eerder al vermelden.
Het was niet bedoeld om een hele discussie te starten op dit forum..

Iedere euro die bespaard kan worden is toch weer mooi meegenomen, maar bij deze beslissing is het inderdaad beter om die ¤300 uit te geven dan te besparen.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, wat mij betreft mag hier een slotje op.
Top!

Toch nog een aanvulling: Met een constructieberekening kan een aannemer een offerte maken voor een efficiënte oplossing, aansluitend bij de constructieberekening. Mogelijk wordt de uitvoering hierdoor goedkoper dan bij werken zonder constructieberekening, waarbij een verstandige aannemer of klusser in de nieuwe draagconstructie een flinke veiligheidsmarge zou opnemen. Nog een voordeel van een tekening laten maken :)
  maandag 17 augustus 2020 @ 16:37:01 #25
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194603815
quote:

Hoe weet je nou of TS kinderen heeft? Ik zou gewoon de goedkoopste aannemer nemen en dan zorgen dat je niet te veel tijd doorbrengt op de plek waar de dragende muur stond.
pi_194603835
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:37 schreef borbit het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of TS kinderen heeft? Ik zou gewoon de goedkoopste aannemer nemen en dan zorgen dat je niet te veel tijd doorbrengt op de plek waar de dragende muur stond.
Ja als je later aangeklaagd wil worden voor dood door schuld is dat een uitstekend plan.
  maandag 17 augustus 2020 @ 16:40:57 #27
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194603864
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja als je later aangeklaagd wil worden voor dood door schuld is dat een uitstekend plan.
Ik heb hooguit één keer per jaar bezoek. En dan nog maar voor 5 minuten ofzo. Dus dat kan makkelijk in de voortuin. En zelf vermijd ik gewoon het stuk waar ik de muur heb weggehaald. En al valt het op mij ga ik natuurlijk mijzelf niet aanklagen.
pi_194604061
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:37 schreef borbit het volgende:

[..]

Leuke (matige) troll
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:22:18 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194604433
TS is alweer gevlogen.
KuikenGuppy
pi_194605022
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:22 schreef Burdie het volgende:
TS is alweer gevlogen.
snap ik. TS wil voor een prikke een vergunningsplichtige verbouwing uitvoeren....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194605172
Als het niet vergunningsplichtig is durf ik goed stempelen en een balk erin leggen met goede mortel ook nog wel aan zonder berekening hoor.

Zo'n berekening tovert zo'n knuppel op gewoon uit zijn archief.
Laat die handjes wapperen!
pi_194606998
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:12 schreef Gieliovd het volgende:
Als het niet vergunningsplichtig is durf ik goed stempelen en een balk erin leggen met goede mortel ook nog wel aan zonder berekening hoor.

Zo'n berekening tovert zo'n knuppel op gewoon uit zijn archief.
welke maat balk leg je erin dan?
pi_194607137
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 20:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke maat balk leg je erin dan?
Een passende en voor de esthetiek mag hij er niet onderuit komen. :P
pi_194660801
Ben zelf voor eenzelfde project aan het rondkijken (nog geen offertes opgevraagd). Als ik een beetje van de gevonden prijzen uitga van dergelijke projecten zit je voor enkel het slopen en het inleggen van de balk al op zo’n ¤3500,-. Daar komt afwerking en krachtenberekening dus nog bij.

En ja, als je draagmuren (dus constructie) van een huis gaat wijzigen ben je verplicht een vergunning aan te vragen.

De berekening mag je wel zelf (of door een handige kennis) laten maken. Is niet heel complex.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  zondag 23 augustus 2020 @ 10:39:40 #35
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_194685568
quote:

Of als je later verzakkingen etc krijgt, recent bij vrienden meegemaakt dat er geen berekening is gemaakt, en de aannemer beknibbelde op materiaal.

Staan nu stempels door heel het huis en over een paar weken gaan we alles maar dan ook alles strippen, 60K schade, en gezeik waar je geen zin in hebt.

Wel weer een leuke klus voor mij, dat dan weer wel.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_194685605
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:39 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Of als je later verzakkingen etc krijgt, recent bij vrienden meegemaakt dat er geen berekening is gemaakt, en de aannemer beknibbelde op materiaal.

Staan nu stempels door heel het huis en over een paar weken gaan we alles maar dan ook alles strippen, 60K schade, en gezeik waar je geen zin in hebt.

Wel weer een leuke klus voor mij, dat dan weer wel.
Pic's or it didn't happen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 augustus 2020 @ 10:46:12 #37
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_194685672
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_194685989
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Zodra het plafond er uit is zal ik een duidelijke foto maken, ooit een HEB160 gezien die kops aan elkaar gelast is en met wat losse strips verstevigd is?
Ben razend benieuwd!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194699757
quote:

[..]

Telt een totaal getordeerde IPE120 die was gebruikt om een betonnen vloer en twee verdiepingen op te vangen ook? En dan ook nog niet fatsoenlijk opgelegd, nauwelijks ondersabeld en gaten aan de rand door de boven en onderflens voor een loze elektrabuis. De scheuren in de muur waren mij ineens duidelijk toen ik de omtimmering wegbrak.

De berekening kwam uit op een HEA140..
pi_194701193
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 05:35 schreef tux87 het volgende:

[..]

Telt een totaal getordeerde IPE120 die was gebruikt om een betonnen vloer en twee verdiepingen op te vangen ook? En dan ook nog niet fatsoenlijk opgelegd, nauwelijks ondersabeld en gaten aan de rand door de boven en onderflens voor een loze elektrabuis. De scheuren in de muur waren mij ineens duidelijk toen ik de omtimmering wegbrak.

quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:41 schreef blomke het volgende:

[..]

pi_194701208
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 05:35 schreef tux87 het volgende:

Zit daar een factor 3 tussen aan max. belasting??
pi_194730184
Wij hebben een draagmuur van 4,15m laten verwijderen. Best een flinke overspanning dus veel staalwerk vereist. Er is nu een portaal geplaatst van staal. HEA160 als ligger en de rest HEA120. Heeft ons 3900,- gekost incl constructie berekening. Afwerking doen wij zelf.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:10:45 #43
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_194801545
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:12 schreef Gieliovd het volgende:
Als het niet vergunningsplichtig
Dan is het geen dragende muur.

quote:
Hij gebruikte twee aan elkaar gelaste profielen i.p.v. een doorlopend profiel?

Een bouwvergunning is een fractie van de kosten, maar wel een extra (onafhankelijke) check of je berekeningen/uitvoeringsplan wel goed gemaakt zijn. Ook een goede constructeur kan een slechte dag hebben en iets over het hoofd zien.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:19:03 #44
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194801698
Wat voor een vloer is het?

Hoe breed is de opening?

Wat voor wand is het?

Wat voor fundering zit er onder?

Zoveel vragen. Het is eenvoudig te berekenen, maar de maatregelen verschillen heel erg per situatie.

Een berekening kost je ongeveer 400 a 600 euro als je verder geen begeleiding wil tijdens de uitvoering.
  zondag 30 augustus 2020 @ 21:24:11 #45
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194801800
De mooiste oplossing is als je een stalen balk type HEB gebruikt als latei boven de sparing en dezelfde balk op je fundering legt en beide balken aan elkaar verbindt middels stalen kokerprofielen. Zo heb je je belastingen teruggebracht in de huidige toestand.

Doe je dat niet dan krijg je hele geconcentreerde belastingen vanuit die latei op de resterende wand naast je sparing. Het is altijd de vraag hoe sterk deze wand is als deze is opengebroken. Daarnaast wordt de fundering niet meer gelijkmatig belast maar gecontroleerd naast de sparing. Als je fundering het niet kan hebben en wil gaan zakken heb je flinke schade die niet eenvoudig te repareren is.

Ik ga graag voor zekerheid en draag de belastingen af in zijn oorspronkelijke vorm. Dan weet ik zeker dat het sterk genoeg is.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 21:28:09 #46
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194801878
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:19 schreef Ixnay het volgende:
Wat voor een vloer is het?

Hoe breed is de opening?

Wat voor wand is het?

Wat voor fundering zit er onder?

Zoveel vragen. Het is eenvoudig te berekenen, maar de maatregelen verschillen heel erg per situatie.

Een berekening kost je ongeveer 400 a 600 euro als je verder geen begeleiding wil tijdens de uitvoering.
Wat kost zoiets gemiddeld? Dus niet de berekening, maar als je een draagmuur van 3,5x2.5 wil laten verwijderen? (Ervan uitgaande dat de constructieberekening dit toelaat)

- Betonnen vloer
- Muur geen idee wat voor muur. Gewoon een muur :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 30 augustus 2020 @ 22:23:57 #47
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194802866
quote:
5s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Wat kost zoiets gemiddeld? Dus niet de berekening, maar als je een draagmuur van 3,5x2.5 wil laten verwijderen? (Ervan uitgaande dat de constructieberekening dit toelaat)

- Betonnen vloer
- Muur geen idee wat voor muur. Gewoon een muur :')
De muur doorbreken kun je zelf doen. Uurtje of 2 werk. Er zijn genoeg mensen die dit voor je willen doen. Hooguit een paar honderd euro.

Echter kun je in een dragende muur meestal niet zomaar een sparing maken met die afmetingen. Dat zou betekenen dat de muur in de huidige staat veel te sterk is uitgevoerd, oftewel materiaal is verspild, muur had dunner of korter gekund.

De benodigde maatregelen rondom de sparing is het nauwkeurige werk, dat gat maken is niet het punt, dat kan iedere beunhaas.
pi_194841879
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 22:23 schreef Ixnay het volgende:

[..]

De muur doorbreken kun je zelf doen. Uurtje of 2 werk. Er zijn genoeg mensen die dit voor je willen doen. Hooguit een paar honderd euro.

Echter kun je in een dragende muur meestal niet zomaar een sparing maken met die afmetingen. Dat zou betekenen dat de muur in de huidige staat veel te sterk is uitgevoerd, oftewel materiaal is verspild, muur had dunner of korter gekund.

De benodigde maatregelen rondom de sparing is het nauwkeurige werk, dat gat maken is niet het punt, dat kan iedere beunhaas.
Is daar ook een bedrag op te plakken dan?

Bij ons is de dragende muur ook 3.5 meter lang en 2.5 meter hoog. Of is dit echt afhankelijk van de constructieberekening en tekening?

Slopen en afvoeren van de muur doen we uiteraard zelf. Het gaat echt puur om het plaatsen van de constructie, materiaal etc.

Ik vraag het uiteraard omdat ik er geen verstand van heb. Dus misschien is mijn vraag te kort door de bocht of mis ik informatie, heb geen idee waar je met zoiets rekening mee moet houden en wat belangrijk is.

(We laten een constructieberekening maken en we vragen een omgevingsvergunning aan)
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_194842178
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 21:24 schreef Ixnay het volgende:
De mooiste oplossing is als je een stalen balk type HEB gebruikt als latei boven de sparing en dezelfde balk op je fundering legt en beide balken aan elkaar verbindt middels stalen kokerprofielen. Zo heb je je belastingen teruggebracht in de huidige toestand.

Doe je dat niet dan krijg je hele geconcentreerde belastingen vanuit die latei op de resterende wand naast je sparing. Het is altijd de vraag hoe sterk deze wand is als deze is opengebroken. Daarnaast wordt de fundering niet meer gelijkmatig belast maar gecontroleerd naast de sparing. Als je fundering het niet kan hebben en wil gaan zakken heb je flinke schade die niet eenvoudig te repareren is.

Ik ga graag voor zekerheid en draag de belastingen af in zijn oorspronkelijke vorm. Dan weet ik zeker dat het sterk genoeg is.
O wow, dit is wel een hele sjieke oplossing.

Ik zou me niet zulke zorgen maken. Het enige wat me opvalt vaak is dat men die balken direct naar de uitsparing laat rusten op de wand. Zorg voor een extra 10 cm, zodat niet meteen alle krachten op de rand komen te staan.

Ik heb trouwens lataien die iets je dik/breed zijn uitgevoerd, ze zijn precies even breed als de muur. Zodat je in het buitenmetselwerk de latei zit doorlopen omdat die 1mm cementlaag ervan is gedrukt. :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')