Die twijfel over zijn zuiverheid heb ik ook.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:23 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb zo mijn twijfels over (de zuiverheid van) de motieven van @:nezalezhnost . Waarom ben jij zo'n fan van die dictator?
Ik heb geen zin om weer alles door te lezen, maar de essentie is: je wringt je in de raarste kronkels om de misstanden van een dictatoriaal regime goed te praten. En wanneer je daarop gewezen wordt werp je een rookgordijn op door met een wollige reactie eigenlijk he-le-maal niks te zeggen. Dat doet bij mij (en velen met mij) de wenkbrauwen fronsen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:25 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Kun je voorbeelden geven? Heb je al mijn reacties gelezen (ook in het vorige deel)?
De mooiste vond ik dat de ME zich zou hebben laten provoceren door die dekselse demonstranten die het zat zijn om in een dictatuur te leven (hoe durven ze!). Zonder provocaties was er niks aan de hand geweestquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die twijfel over zijn zuiverheid heb ik ook.
Hij maakt er een punt van dat het demonstratierecht in Nederland ook niet altijd even absoluut is, maar bagatelliseert vervolgens wel dat je in Wit-Rusland in de cel kan belanden wegens het spelen van een liedje dat voor veranderingen pleit.
En hij wijst naar de kleine incidenten waarbij mensen zich misdragen hebben bij anti-Loekasjenko demonstraties, maar bagatelliseert vervolgens wel het Wit-Russische-politieoptreden door te zeggen dat slechts in sommige gevallen mensen onterecht gearresteerd zijn en er slechts in sommige gevallen foutief geweld gebruikt is.
Gewoon de wet naleven. Die je geen enkele vrijheid geeft om te demonstreren.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De mooiste vond ik dat de ME zich zou hebben laten provoceren door die dekselse demonstranten die het zat zijn om in een dictatuur te leven (hoe durven ze!). Zonder provocaties was er niks aan de hand geweest.
Dat ontken ik nergens.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die twijfel over zijn zuiverheid heb ik ook.
Hij maakt er een punt van dat het demonstratierecht in Nederland ook niet altijd even absoluut is, maar bagatelliseert vervolgens wel dat je in Wit-Rusland in de cel kan belanden wegens het spelen van een liedje dat voor veranderingen pleit.
Dat is dus een twistpunt. Hoe klein dergelijke incidenten zijn in het geheel.quote:En hij wijst naar de kleine incidenten
Als ik dat niet zou doen, dan zou ik zeggen dat iedere arrestatie onterrecht was en dat er tegen iedereen geweld is gebruikt. Dat is precies waar sommige mensen naartoe willen, naar een beeld van een volstrekt vredige demonstratie die wreed verstoort is. Ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder is.quote:waarbij mensen zich misdragen hebben bij anti-Loekasjenko demonstraties, maar bagatelliseert vervolgens wel het Wit-Russische-politieoptreden door te zeggen dat slechts in sommige gevallen mensen onterecht gearresteerd zijn en er slechts in sommige gevallen foutief geweld gebruikt is.
Weer een wollig nietszeggend rookgordijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:52 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat ontken ik nergens.
[..]
Dat is dus een twistpunt. Hoe klein dergelijke incidenten zijn in het geheel.
[..]
Als ik dat niet zou doen, dan zou ik zeggen dat iedere arrestatie onterrecht was en dat er tegen iedereen geweld is gebruikt. Dat is precies waar sommige mensen naartoe willen, naar een beeld van een volstrekt vredige demonstratie die wreed verstoort is. Ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder is.
Hoe dan ook, de demonstraties van de eerste nachten zijn uitgegroeid tot vredige demonstraties overdag, waarbij de president zijn geloofwaardigheid heeft verloren. Je zou dat positief kunnen noemen, maar je kunt je afvragen of dat zelfde resultaat met minder geweld van beide kanten gerealiseerd had kunnen worden.
Zie mijn eerste post.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:43 schreef Isdatzo het volgende:
Dus nogmaals: wat is jouw motivatie om ineens zo actief deel te nemen aan een discussie over dit onderwerp?
Den' voli wordt inderdaad gewoon stiekem op de maan gevierd, net als de demonstraties van afgelopen week.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Gewoon de wet naleven. Die je geen enkele vrijheid geeft om te demonstreren.
Wat jij nuance noemt, noem ik goedpraten. Wat jij uitgebreide uitleg noemt, noem ik komen met ratio, logica of argumenten, en als het even kan van gewicht voorzien door vermelding van bronnen. Zonder dat alles blijft het gewoon een hoop gelul in de ruimte.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:57 schreef nezalezhnost het volgende:
ik probeer dat zo integer mogelijk te doen als voorstander van de nuance, maar ik voel me niet tot een uitgebreide uitleg voor iedere noot verschuldigt.
Het is een nogal vreemde nuance als je honderdduizenden vreedzame demonstranten erop afrekent dat ze geen vergunning aangevraagd hebben (wat toch geen nut heeft in een dictatuur). Terwijl je het agressieve politieoptreden met duizenden gewelddadige arrestaties bagatelliseert in de trant van dat er soms verkeerde mensen gearresteerd worden en er soms fout geweld gebruikt is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:57 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Zie mijn eerste post.
Verder wordt ik door Belarussische kennisen die voor Lukashenko zijn als een Tichanovskaja aanhanger betitelt, door de Tichanovskaja aanhangers als een Lukashist en ook mijn Nederlandse kenissen willen mij afschilderen als dictatorsvriendje. Het kan mij eigenlijk aan mijn reet roesten wat ze op dit forum van mij denken. Ik wil graag van mij af schrijven, ik probeer dat zo integer mogelijk te doen als voorstander van de nuance, maar ik voel me niet tot een uitgebreide uitleg voor iedere noot verschuldigt. Dan voelt het voor mij niet meer als van me afschrijven, maar als werk.
Dit is een forum, geen persoonlijk weblog. Dus wordt je gewezen op je manier van "discussiëren".quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 00:57 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Zie mijn eerste post.
Verder wordt ik door Belarussische kennisen die voor Lukashenko zijn als een Tichanovskaja aanhanger betitelt, door de Tichanovskaja aanhangers als een Lukashist en ook mijn Nederlandse kenissen willen mij afschilderen als dictatorsvriendje. Het kan mij eigenlijk aan mijn reet roesten wat ze op dit forum van mij denken. Ik wil graag van mij af schrijven, ik probeer dat zo integer mogelijk te doen als voorstander van de nuance, maar ik voel me niet tot een uitgebreide uitleg voor iedere noot verschuldigt. Dan voelt het voor mij niet meer als van me afschrijven, maar als werk.
Als ze een aanvraag hadden gedaan en die was afgewezen en ze waren daarna toch gaan demonstreren, hadden ze een beter punt wat mij betreft. Verder vind ik het niet chique dat ze op verkiezingsdag zelf al met protesten zijn begonnen. Dat had ook best een dag later gekund.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is een nogal vreemde nuance als je honderdduizenden vreedzame demonstranten erop afrekent dat ze geen vergunning aangevraagd hebben (wat toch geen nut heeft in een dictatuur).
Ik vindt het niet prima, ik besef dat dit op een groot bloedbad had kunnen uitlopen als er helemaal niet gehandhaafd zou zijn. De wijze waarop is gehandhaaft en het geweld dat daarbij onnodig is gebruikt, keur ik af.quote:Terwijl je het agressieve politieoptreden met duizenden gewelddadige arrestaties bagatelliseert in de trant van dat er soms verkeerde mensen gearresteerd worden en er soms fout geweld gebruikt is.
Dat impliceert echt wel dat er prima gehandeld is.
Jij legt wel graag woorden in de mond he?quote:(waarbij jij weer eenvoudig kan zeggen dat je dat niet gezegd hebt)
Tja, de avond dat de eerste exitpolls bekend werden was al duidelijk dat er weer gefraudeerd was. Hoezo dan je demonstratie uitstellen tot de volgende dag? Hoezo is dat netter?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:09 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als ze een aanvraag hadden gedaan en die was afgewezen en ze waren daarna toch gaan demonstreren, hadden ze een beter punt wat mij betreft. Verder vind ik het niet chique dat ze op verkiezingsdag zelf al met protesten zijn begonnen. Dat had ook best een dag later gekund.
Wat bedoel je nou? Dat de handhavers/ordediensten een bloedbad voorkomen hebben? Door willekeurig demonstranten in elkaar te slaan en in politiebusjes te proppen?quote:Ik vindt het niet prima, ik besef dat dit op een groot bloedbad had kunnen uitlopen als er helemaal niet gehandhaafd zou zijn.
Ja, héél gek wanneer er, onder andere, emmers met stembiljetten via ladders naar buiten gesmokkeld wordenquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:09 schreef nezalezhnost het volgende:
vind ik het niet chique dat ze op verkiezingsdag zelf al met protesten zijn begonnen. Dat had ook best een dag later gekund.
Al voor dat de eerste exitpolls bekend werden waren de demonstraties aan de gang.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tja, de avond dat de eerste exitpolls bekend werden was al duidelijk dat er weer gefraudeerd was.
Ik vind het niet zo netjes om tegen een uitslag te protesteren, nog voordat die bekend is. Maar goed, misschien heb ik wel andere normen en waarden.quote:Hoezo dan je demonstratie uitstellen tot de volgende dag? Hoezo is dat netter?
Niet door willekeurige demonstranten in elkaar te slaan, maar doelgericht mensen met molotov-cocktails en vuurwerkbommen van straat te halen.quote:Wat bedoel je nou? Dat de handhavers/ordediensten een bloedbad voorkomen hebben? Door willekeurig demonstranten in elkaar te slaan en in politiebusjes te proppen?
Er zijn uren aan beelden van de eerste avond. Dan kun je inderdaad een fragment pakken waarbij een van de partijen er goed uitkomt en de andere niet. Je kunt ook zeggen er is van twee kanten geweld is uitgeofend en dat vervolgens afkeuren.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:24 schreef luxerobots het volgende:
Even ter herinnering.
Dit was de eerste avond:
Ik durf er geen cijfer aan te hangen. Ik constateer wel dat Lukashenko zijn geloofwaardigheid is kwijt geraakt door het geweld van zijn kant, welk cijfer je daar ook aan geeft.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik durf de stelling wel aan dat 90% van het geweld van de Loekasjenko kant komt.
Precies, maar dat vreemdzame protest is een reactie op het eerdere protest. En dan kun je je afvragen of het ook had plaatsgevonden met en hoeveel minder geweld bij het eerdere protest. Ik acht het zelf best aannemelijk dat er in Belarus krachten aanwezig zijn geweest die het acceptabel vonden om op beperkte schaal geweld toe te passen om zo een reactie uit te lokken en vervolgens zowel de nationale- als internationale publieke opinie te beinvloeden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:30 schreef luxerobots het volgende:
Ik ben blij dat de politie trouwens een stapje terug heeft gedaan.
En dat er daarna vooral vreedzaam protest kwam:
Als je beelden bekijkt. Is het geen spelletje. Er is niet uitgelokt om de publieke opinie te beïnvloeden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 01:36 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Precies, maar dat vreemdzame protest is een reactie op het eerdere protest. En dan kun je je afvragen of het ook had plaatsgevonden met en hoeveel minder geweld bij het eerdere protest. Ik acht het zelf best aannemelijk dat er in Belarus krachten aanwezig zijn geweest die het acceptabel vonden om op beperkte schaal geweld toe te passen om zo een reactie uit te lokken en vervolgens zowel de nationale- als internationale publieke opinie te beinvloeden.
Ik heb vorige week genoeg beelden bekeken.quote:
Omdat het land niet zonder internet kon en toen het internet weer eenmaal werkte het te groot werd, omdat ook gewone mensen zich aansloten en er vanaf toen beter gecoordineerd kon worden. Toen zag je ook dat er ineens veel vrouwen en ook kinderen bij betrokken raakte. De ME'er op het onafhankelijkheidsplein die zijn shild liet zakken, werd niet voor niets door een ketting van vrouwen omhelsd.quote:Waarom ze hiermee gestopt zijn weet ik niet,
Goh, zou het?quote:ik vermoed dat de protesten te massaal zijn om neer te slaan.
Ze hebben niet de celruimte om zomaar iedereen op te sluiten. Dus al zouden ze vreedzame protesten hard willen neerslaan, kunnen ze de mensen vervolgens nergens kwijt.quote:Dat ze daarom van koers veranderd zijn en ook daarom een deel van de protestanten vrijgelaten hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |