abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:18:09 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194550984
Wat jaren geleden heb ik op een schip wat elektra moeten installeren, daar had men ook spanplafonds.
Al had dat in die omgeving er meer mee te maken dat het materiaal veel lichter is dan een traditioneel gipsplaten plafond, en die besparing telt natuurlijk wel aan wanneer je +/- 200 hutten aan boord hebt ;)

Hier thuis hebben we zelf alle plafonds er onder gemaakt dat viel niet altijd mee, want hier in huis bleek niets echt helemaal recht en haaks te zijn _O-
pi_194551677
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 11:18 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat jaren geleden heb ik op een schip wat elektra moeten installeren, daar had men ook spanplafonds.
Al had dat in die omgeving er meer mee te maken dat het materiaal veel lichter is dan een traditioneel gipsplaten plafond, en die besparing telt natuurlijk wel aan wanneer je +/- 200 hutten aan boord hebt ;)
Is in eerste plaats vanwege het gewicht idd :Y en dan met name op 'hoge plaatsen' wat een ongewenst effect heeft op de stabiliteit (kapseis gevaar :7) Al wil je, om mensen te stuwen, ook weer niet te weinig gewicht op hoge plaatsen hebben (gaat je boot harder van slingeren)

En span plafonds rammelen in principe niet.

Gipsplaat zal je ook niet zien, dat zal een vorm van een stalen systeemplafond zit dat geschroefd/gebout zit. Dat gaat na verloop van tijd hoe dan ook rammelen door trillingen. Gipsplaat komt dan gewoon naar beneden gevallen omdat het verbrokkelt rond de schroeven door trillingen.

* FranticDJ heeft niet voor niks 200 stukjes dubbel gevouwen papier tussen allerlei naden in z'n hut zitten

maar gipsplaat is makkelijk alleen te doen mits je de juist tools hebt (zoals bv een fatsoenlijk liftje) Heb wel eens panplafond gezien, zag er nice uit. Maar goed, een kind dat met z'n speelgoed ging gooien was ook gelijk einde hele plafond.
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:43:28 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194552394
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 11:58 schreef FranticDJ het volgende:
Is in eerste plaats vanwege het gewicht idd :Y en dan met name op 'hoge plaatsen' wat een ongewenst effect heeft op de stabiliteit (kapseis gevaar :7) Al wil je, om mensen te stuwen, ook weer niet te weinig gewicht op hoge plaatsen hebben (gaat je boot harder van slingeren)

En span plafonds rammelen in principe niet.

Gipsplaat zal je ook niet zien, dat zal een vorm van een stalen systeemplafond zit dat geschroefd/gebout zit. Dat gaat na verloop van tijd hoe dan ook rammelen door trillingen. Gipsplaat komt dan gewoon naar beneden gevallen omdat het verbrokkelt rond de schroeven door trillingen.
En zo leer ik alle dagen weer bij, de ruimtes waren niet vrij hoog. Geloof dat het een meter 2.20 was of iets dergelijks. Heb even wat foto's terug gekeken uit 2012 en inderdaad in de hutten voor de passagiers en grote verblijven zijn het allemaal spanplafonds. Benedendeks waren het meer een soort van systeemplafond-achtige panelen.

Heb even wat foto's geupload, ik plaats ze wel even in een spoiler tag hieronder

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij is nu ergens aangemeerd op de Donau zie ik :P
pi_194552502
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En zo leer ik alle dagen weer bij, de ruimtes waren niet vrij hoog. Geloof dat het een meter 2.20 was of iets dergelijks. Heb even wat foto's terug gekeken uit 2012 en inderdaad in de hutten voor de passagiers en grote verblijven zijn het allemaal spanplafonds. Benedendeks waren het meer een soort van systeemplafond-achtige panelen.

Heb even wat foto's geupload, ik plaats ze wel even in een spoiler tag hieronder

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij is nu ergens aangemeerd op de Donau zie ik :P
^O^ rivier amateurs :+ Maarja stabiliteit van t schip is ook op hun van toepassing :7
pi_194553254
Als je niet stuct heb je kans dat je de naden wel gaat zien in het strijklicht. Maar misschien ook niet, omdat normaal niet zo dicht tegen het plafond kijkt.

Maar finish of stucpasta is heel makkelijk in gebruik, zeker op een gipsplaat.
.
pi_194553422
Hoe erg is het om de naden te zien?

Hier op de eerste verdieping een plafond van gipsplaten dat is gespackt met plintjes langs de muren.
Het zit er netjes in en ik kan me er niet echt aan storen dat je de naden hierin ziet.

Als je op je budget moet letten kan laten stucen later ook nog.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:08:51 #32
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_194558096
Naden zijn best wel makkelijk weg te krijgen als je na het vullen en schuren van de naden vliesbehang aanbrengt. Ik heb het zelf ook gedaan en met wat handigheid is het behangen van een plafond best wel goed te doen :s)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_194558423
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 19:08 schreef boertie het volgende:
Ik heb het zelf ook gedaan en met wat handigheid is het behangen van een plafond best wel goed te doen :s)
Met bloemetjesbehang.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:36:45 #34
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_194558443
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 19:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Met bloemetjesbehang.
Vliesbehang icm sauzen heeft bij mij een snaarstrak plafond opgeleverd :Y
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_194558455
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 19:36 schreef boertie het volgende:
Vliesbehang icm sauzen heeft bij mij een snaarstrak plafond opgeleverd :Y
^O^ ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194567121
Gipsplaten gebruikt om het plafond van de woonkamer te vernieuwen en gelijktijdig rondom het effect van indirecte verlichting te creëren.



Idem de keuken...over de volle lengte een goot gemaakt om daarmee de keuken te verlichten. Kan ook in twee delen, voor en achter, worden ingesteld. De 3 spotjes kunnen onafhankelijk van de gootverlichting worden gebruikt. Werken met gipsplaten geeft wat meer mogelijkheden.



[ Bericht 3% gewijzigd door cempexo op 15-08-2020 10:36:22 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194567185
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 19:36 schreef boertie het volgende:

[..]

Vliesbehang icm sauzen heeft bij mij een snaarstrak plafond opgeleverd :Y
monnikenwerk maar mooi resultaat ja :Y heb hier wafeltjespatroon aan het plafond. Niet zelf gedaan want dat had ik nooit gedaan.

Wel balken plafond dus dat zie je er wel enigszins door, maar verder redelijk strak ja.
pi_194568376
M'n broer heeft in 2 ruimtes in huis een spanplafond laten maken... Eerst de woonkamer en daar was hij zo dik tevreden over dat hij daarna ook een slaapkamer heeft laten doen. Ik zelf heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar wat ik zie wel dat het retestrak is en erg netjes uitziet. En volgens broer is het qua kosten niet echt voordeliger dan gipsplafond maken. Maar het werk is veel sneller en veel schoner. Beetje geoefende vakman knalt er 20m² in in minder dan een dag werk. En het is meteen af wanneer het hangt.

Met gipsplaatplafond heb je heel wat meer werk en rommel. Regelwerk hangen, plaat ertegen schroeven, dan naden vullen, strak schuren en dan schilderen. Het gehele plafond behandelen met voorstrijk en dan laten stuken is niet absoluut een must, de naden/schroeven netjes en goed wegwerken is ook een optie. In beide gevallen ontkom je er niet aan het plafond te moeten schilderen. Wat je wel hebt met alleen de naden wegwerken is dat je door de jaren heen de latex verkleurd en het verkleurd anders op de naden als op de gipsplaat papierlaag. Dus staat je dat tegen zul je wat vaker en eerder opnieuw moeten schilderen dan bij een geheel gestuukt plafond. Na gelang er meer lagen latex op het plafond komen wordt die verkleuring ook steeds minder duidelijk.

Neem daar in mee, een echte goede stukadoor is niet alleen zeldzaam maar ook redelijk prijzig is. Sla je een prutser aan de haak die ad hoc komt opdraven voor zacht prijsje, dan is het of niet strak en schuur je je het apezuur om het beetje redelijk te krijgen. Het laat mogelijk los na een paar jaar en er denderen wat platen stukwerk vanaf en dan moet je het helemaal opnieuw laten doen. Met de stukadoor achterwege te laten, alleen de naden strak vullen en daarna wat vaker schilderen met goede kwaliteit latex is op de lange rit minder risico en goedkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 15-08-2020 11:16:01 ]
pi_194586984
Als we het dan toch hebben over het vullen van de naden, wat is een goede voorstrijk/primer? Wanneer ik daar naar zoek zegt elk merk dat ze de beste zijn. "Wij van wc eend, raden wc eend aan."

Dus wat is jullie ervaring? Welke latex voor het texen en welke voorstrijk voor het voorbehandelen gebruiken jullie?
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_194590364
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 14:41 schreef Pro_Shifty het volgende:
Als we het dan toch hebben over het vullen van de naden, wat is een goede voorstrijk/primer? Wanneer ik daar naar zoek zegt elk merk dat ze de beste zijn. "Wij van wc eend, raden wc eend aan."

Dus wat is jullie ervaring? Welke latex voor het texen en welke voorstrijk voor het voorbehandelen gebruiken jullie?
Ik gebruik geen voorstrijk meer. Soms toen ik nog Flexa/Histor "yoghurtsmurrie" gebruikte, deed ik dat in 2 lagen en in de eerste deed ik een kopje water per 5 liter latex, met een eetlepel behangplaksel. Nog een beetje verdunnen, en dat was de voorstrijklaag op kleur. Daarna de definitieve laag onverdund.

Sinds ik Sikkens gebruik, is het leven een stuk simpeler geworden: gewoon 1 laag latexen zonder voorstrijk en klaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194591616
Als ik het goed lees wat deze ts wil moet ie gewoon gipsplaten nemen met ronde kanten, dingen netjes tegen het plafond schroeven met z'n 2e, netjes de naden symmetrisch verdelen over de ruimte, latje langs de muren om de lelijke randen af te werken (latje van 44mm breed en je hebt een cm per kant speling voor t snijden) dan de naden kitten met acrylaatkit en de gaatjes vullen, sauzen en klaar. Een net plafond. Wel met de naden in t zicht.
  Moderator zondag 16 augustus 2020 @ 19:27:14 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194592082
Wat denk je van Agnes platen TS? Dat is makkelijk zelf te doen en het is in een keer afgewerkt ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194592100
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:27 schreef derLudolf het volgende:
Wat denk je van Agnes platen TS? Dat is makkelijk zelf te doen en het is in een keer afgewerkt ^O^
dat is idd wel de beste optie ja. Ook handelbaar in je eentje :Y en veel afwerk materiaal in dezelfde serie als in de plaatjes zelf.
pi_194592174
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 14:41 schreef Pro_Shifty het volgende:
Als we het dan toch hebben over het vullen van de naden, wat is een goede voorstrijk/primer? Wanneer ik daar naar zoek zegt elk merk dat ze de beste zijn. "Wij van wc eend, raden wc eend aan."

Dus wat is jullie ervaring? Welke latex voor het texen en welke voorstrijk voor het voorbehandelen gebruiken jullie?
Wat ik laatste gebruikte. Naden gevuld met gaasband en uniflot. Daarna afgewerkt met stucpasta. Sigmafix erop en 2 lagen Sikkens latex.

Naden onzichtbaar.
.
  Moderator zondag 16 augustus 2020 @ 19:36:51 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194592252
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

dat is idd wel de beste optie ja. Ook handelbaar in je eentje :Y en veel afwerk materiaal in dezelfde serie als in de plaatjes zelf.
Jup en je kunt ook wel meters maken. Laatst 25 pakken vertrekt op anderhalve zaterdag.

Met veel zaagwerk en tegelijkertijd spotjes aanleggen en bekabelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194592825
De naden hebben ik afgewerkt met elastische lijm. Tweemaal gesausd, verder geen voorbehandeling.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194593573
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jup en je kunt ook wel meters maken. Laatst 25 pakken vertrekt op anderhalve zaterdag.

Met veel zaagwerk en tegelijkertijd spotjes aanleggen en bekabelen.
:Y

En het is ook verbazingwekkend goed te overschilderen, voor een plastic folie laag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')