Het is een clubje met uitsluitend notoire beleidscritici, dat was mijn punt. Dat ze vanuit hun eigen vakgebied het beleid bekritiseren ontken ik niet; wel dat ze niet bevooroordeeld zouden zijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:33 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zoals Slagter zegt, het staat alle professionals of bezorgde burgers vrij om een ander tegenspraak-team op te richten. Het verwijt dat er in #TeamRed teveel mensen met dezelfde invalshoek zouden zitten kan ik niet rijmen. Er zijn in ieder geval genoeg mensen aangesloten vanuit diverse vakgebieden.
In absolute aantallen zijn er veel studenten, relatief niet. Steden als Nijmegen en Groningen hebben volgens mij relatief veel meer studenten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ja en waar toeristen en studenten en sowieso de meeste mensen zijn...
Er is reden om verontrust te zijn. Laten we kijken naar de maatregelen die de meeste impact hebben, in het bijzonder met als doel om besmettingen in de thuis- en familiesfeer te beperken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:34 schreef Gretzl het volgende:
Ik kon vanwege een afspraak de RIVM-briefing niet live volgen. Heb ik nog iets gemist? Iemand die het verhaal Van Dissel in een paar regels kan samenvatten?
Is dat zo?quote:
Regio waar ik woon ligt centraal in het land nabij brandhaarden als Amsterdam, Utrecht, Almere er wonen 245.000 mensen maar toch relatief heel weinig besmettingen vergeleken met die gebieden.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ja en waar toeristen en studenten en sowieso de meeste mensen zijn...
owja, je hebt helemaal gelijk... sloeg nergens op wat ik zeiquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is dat zo?
Bij exponentiële groei wordt een hoeveelheid steeds met hetzelfde getal vermenigvuldigd. De exponentiële formule heeft de vorm van N = gt · b.
Je kunt niet spreken van lineaire groei met twee meetpunten...quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is dat zo?
Bij exponentiële groei wordt een hoeveelheid steeds met hetzelfde getal vermenigvuldigd. De exponentiële formule heeft de vorm van N = gt · b.
quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:38 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Is wel makkelijk om op de jonge generatie te kankeren. Heel Nederland gaat over de zeik als iemand de opmerking 'dor hout' maakt. Als zo'n jongere naar de NOS had geschreven: "Beste meneer Hoek, u bent 94, maybe just take one for the team?" was het land ook weer te klein geweest. Dus houden ze het bij hun eigen belangen en zijn het weer sneeuwvlokjes.
Het gaat erom dat je de omstandigheden niet kunt bepalen maar wel hoe je ermee omgaat. In de oorlog had je geen keuze, het overkwam je gewoon. Met Covid-19 is dat niet zo, een hoop van wat er nu gebeurt is wanbeleid, hoewel Nederland er nog lichter vanaf komt dan andere landen. Afvlakken van de curve en ic-capaciteit redden, zodat we mensen niet in de gangen van het ziekenhuis hoeven te laten inslapen, dat is gelukt. Nu zitten we in een soort vagevuur terwijl de ziekenhuizen leegstaan.
We leven nu in vredestijd met een nare pandemie, dat kun je niet vergelijken met WO2 maar met andere periodes in vredestijd. Mijn vader moest in de jaren '70 in militaire dienst en vindt nog steeds dat hem anderhalf jaar (als ik het goed heb) is afgenomen. Allemaal vanwege Russen die nooit kwamen. Hij was dan ook weer te trots om gekte te veinzen of "principieel" dienst te weigeren. Is verder helemaal goed met hem gekomen maar hij blijft het kut vinden dat hij die tijd heeft verspild omdat conscriptie in vredestijd toen nog de norm was.
Dat is nu eigenlijk ook de situatie voor jongeren met coronavirus, er worden je dingen afgenomen omwille van iets wat heel weinig met jou te maken heeft. En niet alleen pleziertjes maar je perspectief. De millennial-generatie blijft al achter qua vermogen en eigen woningbezit, nu staan we aan het begin van een nog ergere crisis dan die van 2020 waar generatie Z nog verder door zal worden achtergesteld. We hebben het 'geluk' dat de rest van de wereld niet veel beter is, anders had dit geintje nog een behoorlijke braindrain kunnen opleveren.
Leiden.....quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In absolute aantallen zijn er veel studenten, relatief niet. Steden als Nijmegen en Groningen hebben volgens mij relatief veel meer studenten.
Ik lees hierin: spreek niet met grote groepen mensen af. Geef geen feestjes.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is reden om verontrust te zijn. Laten we kijken naar de maatregelen die de meeste impact hebben, in het bijzonder met als doel om besmettingen in de thuis- en familiesfeer te beperken.
Over mondkapjes: zetten nauwelijks zoden aan de dijk.
Over ventilatie: systemen moeten aan het Bouwbesluit voldoen.
Over aerosolen: gegevens wijzen erop dat besmettingen vooral via grote druppels plaatsvinden.
Over scholen: kinderen en jongeren met klachten moeten thuis blijven.
Neee!!! "U heeft 10 jaar oorlog meegemaakt. Dat is erg. Maar ik heb geen gala gehad, terwijl ik de jurk al had. Dat is óók erg."quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:22 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Deze sneeuwvlokjes generatie
Nee, dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Alleen Auckland heeft voor een periode van 72 uur te maken met beperkingen in het openbare leven. 3 dagen, dat is niks vergeleken met al het ongemak dat komt wanneer het het virus zich endemisch zou verspreiden. De rest van het land zit op alertlevel 2 en hoeft buiten de basisregels niks anders te doen. Nieuw-Zeeland kiest ervoor om regionalisering zo effectief mogelijk toe te passen. Zodat je in de ene regio niet teveel doet en de andere regio niet te weinig. Een helder en doeltreffend beleid.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 13:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nieuw Zeeland gooit weer alles dicht na 4(!) nieuwe cases![]()
Het is wel apart dat die opeens opduiken, na iets van 100 dagen geen binnenlandse besmettingen te hebben.
https://www.nu.nl/coronav(...)and-in-lockdown.htmlquote:Om verdere verspreiding te voorkomen, heeft de regering een lockdown in Auckland afgekondigd. Vanaf woensdagmiddag 12.00 uur (lokale tijd) moeten de bijna anderhalf miljoen inwoners van de stad zoveel mogelijk thuisblijven en sociaal contact vermijden. De lockdown blijft drie dagen van kracht. Ook in de rest van Nieuw-Zeeland worden de maatregelen aangescherpt.
Mee eens hoor.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
Sorry ik repost anders nooit, maar nog één keer over die 'sneeuwvlokjes' die reageren op die 94-jarige meneer die zegt dat een halfjaar thuiszitten wel meevalt, omdat ik er toch wel wat pissig van word en het de voorlaatste post was in het vorige deel:
[..]
Dat eerste zou voor het openen van scholen wel een probleem kunnen worden.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik lees hierin: spreek niet met grote groepen mensen af. Geef geen feestjes.
Als iemand dat nou had geschreven als reactie dan was ik het ermee eens. Maar iedere reactie ging over ikke ikke en ikke.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
Sorry ik repost anders nooit, maar nog één keer over die 'sneeuwvlokjes' die reageren op die 94-jarige meneer die zegt dat een halfjaar thuiszitten wel meevalt, omdat ik er toch wel wat pissig van word en het de voorlaatste post was in het vorige deel:
[..]
Dat is nog 2 weken opgeschort vanwege het zomerreces.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:49 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja en we zouden nu qua doden en ic-opnames toch al op het punt moeten zitten van "Nog 2 weken geduld en dan gaan we de ellende meemaken" van 2 weken geleden? Of is het nog twee weken opgeschort?
Ja, best logisch in zo'n evaluatieprocesquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is een clubje met uitsluitend notoire beleidscritici, dat was mijn punt. Dat ze vanuit hun eigen vakgebied het beleid bekritiseren ontken ik niet; wel dat ze niet bevooroordeeld zouden zijn.
Nee hoor. Leiden gaat prima... https://allecijfers.nl/ni(...)-provincie-gemeente/quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Leiden.....
https://sleutelstad.nl/20(...)iet-in-leidse-regio/
edit nvm Leiden is dus ook kut:
https://www.leidschdagbla(...)e&utm_medium=organic
Dit zijn 4 jongeren....quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:47 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Neee!!! "U heeft 10 jaar oorlog meegemaakt. Dat is erg. Maar ik heb geen gala gehad, terwijl ik de jurk al had. Dat is óók erg."
Ja muts, ik had m'n bier te laat in de koeling gezet en die was lauw gisterenavond. Dat is óók erg.
Manmanman... Noem mij maar oud, als dit de jongeren zijn wil ik daar niet mee geassocieerd worden.
Dankquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is reden om verontrust te zijn. Laten we kijken naar de maatregelen die de meeste impact hebben, in het bijzonder met als doel om besmettingen in de thuis- en familiesfeer te beperken.
Over mondkapjes: zetten nauwelijks zoden aan de dijk.
Over ventilatie: systemen moeten aan het Bouwbesluit voldoen.
Over aerosolen: gegevens wijzen erop dat besmettingen vooral via grote druppels plaatsvinden.
Over scholen: kinderen en jongeren met klachten moeten thuis blijven.
Zolang het vooral jongeren zijn die besmet raken zal dat wel meevallen, maar er komt natuurlijk een moment dat je dat niet meer in de hand kunt houden. Dan moment kan snel komen met deze groeicijfersquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:49 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja en we zouden nu qua doden en ic-opnames toch al op het punt moeten zitten van "Nog 2 weken geduld en dan gaan we de ellende meemaken" van 2 weken geleden? Of is het nog twee weken opgeschort?
Ik heb zelf het begin gemist, maar voor zover ik weet heeft hij het niet in concrete zin over gewenste maatregelen gehad om de besmettingen in de thuis- en familiesfeer te beperken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik lees hierin: spreek niet met grote groepen mensen af. Geef geen feestjes.
Eens met die post wel. Sowieso vind ik het flauwekul om jongeren zo enorm te generaliseren. Als dat gebeurd richting de ouderen dan is de wereld te klein inderdaad.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Al meermaals verlengd met nog eens twee weken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:49 schreef Vasilevski het volgende:
Je complete jeugd opofferen staat tot oorlog als je gala missen staat tot pandemie. En die jeugd van nu moet daar niet over zitten zeiken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ah thx inmiddels dus alweer gestabiliseerd. Ik sla die link met actualiteit even op, handigquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee hoor. Leiden gaat prima... https://allecijfers.nl/ni(...)-provincie-gemeente/
Hoezo is 10 in plaats van 14 dagen zoveel minder belastend? Alsnog een vrij lange periode voor mensen die liever gewoon aan het werk zouden gaan of van hun vakantie willen genietenquote:Van Dissel denkt dat de periode waarin mensen in quarantaine moeten, als zij positief getest zijn of terugkomen uit een oranje gebied, misschien kan worden verkort van veertien naar tien dagen. Dat is minder belastend, waardoor mensen zich er misschien beter aan houden.
Ik weet niet of het wanbeleid is. Wat ik wel weet is dat Nederland klaarblijkelijk last heeft van een gebrek aan inlevingsvermogen en een overvloed aan egoïsme. In alle generaties.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Er is echt niemand te vinden die dat zou vinden. Zelfs Van Dissel niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:51 schreef Gretzl het volgende:
De professionals die van mening zijn dat het Nederlandse beleid fantastisch heeft gewerkt en dat er eigenlijk niks verbeterd kan worden zul je niet horen.
Er is een verschil tussen constructieve kritiek en alleen maar kritiek leveren. Dit clubje behoort tot dat laatste, hoewel ze het aardig onderbouwen.quote:Deze mensen uiten vooral constructieve kritiek op het functioneren van kabinet/OMT/RIVM. In een goed functionerende samenleving zou zo'n controlefunctie volkomen normaal zijn.
daar begon meneer Van Hoek toch echt zelf mee... de bejaarden die hier elke dag het terras van de Supervlaai bevolken om koffie te drinken en taart te eten worden niet aangesproken... terwijl die ook echt de regels niet volgen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het wanbeleid is. Wat ik wel weet is dat Nederland klaarblijkelijk last heeft van een gebrek aan inlevingsvermogen en een overvloed aan egoïsme. In alle generaties.
Want de Coronacrisis is gewoon kut. Voor iedereen en iedere generatie op z’n eigen manier. Het heeft geen enkele zin om de ‘ja maar mijn clubje is zielig’ kaart te spelen. Iedereen heeft er last van en we moeten het samen. Met jongeren, met ouderen, met zieken, met iedereen. Dat constante vliegen afvangen tussen generaties heeft echt geen enkele zin.
Is ook maar net wat je gewend bent he. Wij zeggen hier ook gewoon dat we trek/honger hebben. Wil je dan ook elke keer maar horen dat je je aanstelt en niet mag klagen omdat er kindjes in Afrika zijn die pas écht honger hebben? Laat mensen lekker klagen, iedereen ervaart dingen anders. Maar net wat je hebt meegemaakt en hoe je dat in perspectief kan plaatsen. Je kan van de jongere generaties niet verwachten dat ze weten hoe het voelde om in oorlogstijd te leven. Ze hebben het nooit meegemaakt. Maar ze hebben wel andere dingen meegemaakt. Dingen die de oudere generaties misschien weer nooit hebben meegemaakt. Ieders perspectief is anders.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Je complete jeugd opofferen staat tot oorlog als je gala missen staat tot pandemie. En die jeugd van nu moet daar niet over zitten zeiken.
https://rijksoverheid.bou(...)t/bb2012/hfd3/afd3-6quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:52 schreef Claudia_x het volgende:
En wat staat er eigenlijk in het Bouwbesluit? Hij had het erover dat recirculatie an sich niet slecht was, alleen recirculatie zonder de juiste filters en zonder het aanvoeren van verse lucht. Doet het Bouwbesluit daar uitspraken over?
Ze zijn het gewoon zat dat hun leed wordt vergeleken met het ergste leed dat nu levenden ooit is overkomen, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Tegen ondernemers zeggen we toch ook niet: klote dat je bedrijf over de kop gaat, maar er is tenminste geen totale oorlog en je wordt ook niet afgevoerd naar een concentratiekamp.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Je complete jeugd opofferen staat tot oorlog als je gala missen staat tot pandemie. En die jeugd van nu moet daar niet over zitten zeiken.
Goede post, like gegeven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Is ook maar net wat je gewend bent he. Wij zeggen hier ook gewoon dat we trek/honger hebben. Wil je dan ook elke keer maar horen dat je je aanstelt en niet mag klagen omdat er kindjes in Afrika zijn die pas écht honger hebben? Laat mensen lekker klagen, iedereen ervaart dingen anders. Maar net wat je hebt meegemaakt en hoe je dat in perspectief kan plaatsen. Je kan van de jongere generaties niet verwachten dat ze weten hoe het voelde om in oorlogstijd te leven. Ze hebben het nooit meegemaakt. Maar ze hebben wel andere dingen meegemaakt. Dingen die de oudere generaties misschien weer nooit hebben meegemaakt. Ieders perspectief is anders.
Dat is dan ook niet de groep die klaagt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
daar begon meneer Van Hoek toch echt zelf mee... de bejaarden die hier elke dag het terras van de Supervlaai bevolken om koffie te drinken en taart te eten worden niet aangesproken... terwijl die ook echt de regels niet volgen.
Naast dat dit niet waar is heb ik geen oordeel gegeven over wie begon.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
daar begon meneer Van Hoek toch echt zelf mee... de bejaarden die hier elke dag het terras van de Supervlaai bevolken om koffie te drinken en taart te eten worden niet aangesproken... terwijl die ook echt de regels niet volgen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de huidige situatie met een halfjaar voorbij is. Zijn uitgangspunt klopt dus al niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:46 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Met een half jaar kom je toch wel aardig dicht in de buurt bij het vaccin dat er mogelijk begin 2021 is. Uiteraard is niets zeker, maar vooralsnog lijken de vooruitzichten daar wel enigszins op te wijzen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:59 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de huidige situatie met een halfjaar voorbij is. Zijn uitgangspunt klopt dus al niet.
dit ja... door met de 2WO te vergelijken kun je alles wel doodrelativeren. Dat is gewoon zo makkelijk. Ow je vriendin is bij je weg? Ja kut man, maar in de 2WO werden er mannen afgevoerd naar Duitsland, dus niet zo janken hoor.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze zijn het gewoon zat dat hun leed wordt vergeleken met het ergste leed dat nu levenden ooit is overkomen, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Tegen ondernemers zeggen we toch ook niet: klote dat je bedrijf over de kop gaat, maar er is tenminste geen totale oorlog en je wordt ook niet afgevoerd naar een concentratiekamp.
Dat doen ze dan ook niet. Daar hebben ze momenteel geen tijd voor want zee, zon en zuipen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Zee, zon en zuipen kan dan ook gewoon nog steeds. Ook met inachtneming van de coronaregels.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 16:02 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat doen ze dan ook niet. Daar hebben ze momenteel geen tijd voor want zee, zon en zuipen.
De rest is daarover aan t zeiken.
En het is ook waarschijnlijk die generatie die voor de kosten op mag gaan draaien. Ik snap ook wel dat ze klagen. Helemaal omdat ze vrijwel overal als schuldige worden neergezet. Ze worden heerlijk gegeneraliseerd, terwijl (en dit is een gok - geen nummers voor) er een aanzienlijk deel echt hun best doen om rekening te houden met hun families en risico groepen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 16:00 schreef Elan het volgende:
Eigenlijk zijn het ook de jongeren die de meeste concessies moeten doen, terwijl het virus hun het minste raakt. Logisch dat dat je opfokt, helemaal als je nog een halve puber bent en de hormonen door je lijf gieren.
Misschien kun jij voor mij vertalen van oersaai jargon naar Nederlands? Staat er nu in dat recirculatie zonder verse lucht niet mag? Geldt dit alleen voor nieuwbouw of ook voor renovatie en/of bestaande bouw? En hoe verhoudt het gewijzigde advies van het RIVM zich tot dit Bouwbesluit?quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
https://rijksoverheid.bou(...)t/bb2012/hfd3/afd3-6
En ja op het antwoord van je vraag.
Het is gewoon heel vergelijkbaar met de jaren '60/'70 naar mijn mening. Je bent jong en je wilt wat, maar je moet in militaire dienst. Op school krijg je alleen maar gelul over het glorieuze koloniale verleden van ons vaderland. De leraren zijn autoritair. In de Telegraaf staat alleen maar gelul over langharig werkschuw tuig. Je bent natuurlijk sowieso een viespeuk omdat je ook wel een keer wilt neuken. Vrouwen die aan de pil willen zijn hoeren. De muziek die je luistert is onverstaanbare helse takkenherrie (ja zo werd er echt over die liedjes van 2 minuutjes van de Beatles gedacht) geproduceerd door mannen met vies lang haar. En ga zo maar door.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 16:00 schreef Elan het volgende:
Eigenlijk zijn het ook de jongeren die de meeste concessies moeten doen, terwijl het virus hun het minste raakt. Logisch dat dat je opfokt, helemaal als je nog een halve puber bent en de hormonen door je lijf gieren.
inderdaad, vorige week ging mijn schoonvader met pensioen en kreeg van zijn werkgever een borrel aangeboden in een café in amsterdam... het waren met name zijn werkmaten in de 60 die zich niets aantrokken van de coronaregels; handen schudden, omhelzingen, zoenen, dicht op elkaar zitten...quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 16:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En het is ook waarschijnlijk die generatie die voor de kosten op mag gaan draaien. Ik snap ook wel dat ze klagen. Helemaal omdat ze vrijwel overal als schuldige worden neergezet. Ze worden heerlijk gegeneraliseerd, terwijl (en dit is een gok - geen nummers voor) er een aanzienlijk deel echt hun best doen om rekening te houden met hun families en risico groepen.
Er zijn net zo goed ouderen die de regels niet volgen. Die worden heel wat minder in de schijnwerpers gezet. Uiteindelijk zou ook dat niet correct zijn natuurlijk; bedoel meer dat er in elke generatie wel mensen zijn die wat egoïstischer zijn ingesteld. Het zijn echter de jongeren die telkens de klos zijn. Makkelijk doelwit. Mensen zijn momenteel wat luchtiger ingesteld, dat is niet generatie verbonden.
Yup en zij worden straks het meest geraakt door de economische gevolgen. Weer een verloren generatie als de millenials.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 16:00 schreef Elan het volgende:
Over 2 weken?quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Zolang het vooral jongeren zijn die besmet raken zal dat wel meevallen, maar er komt natuurlijk een moment dat je dat niet meer in de hand kunt houden. Dan moment kan snel komen met deze groeicijfers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |