abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194456095
Oud-RIVM-directeur voor landelijke mondkapjesplicht, hekelt 'vrijblijvend beleid'.
quote:
Het coronabeleid van de Nederlandse regering is te vrijblijvend en inconsequent. Dat harde oordeel velt Roel Coutinho, microbioloog en oud-directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM, over de Nederlandse respons op de virusuitbraak.


quote:
"Het is erg veel van: we moeten het met z'n allen doen en daarmee is het erg vrijblijvend. Ik denk dat dat een risico is", zegt Coutinho in Nieuwsuur. Hij vindt dat premier Mark Rutte het probleem goed schetst, maar vindt ook dat hij de verantwoordelijkheid te veel bij de bevolking legt. Coutinho pleit er juist voor dat de overheid een norm stelt.

Hij vindt dat er een landelijke mondkapjesplicht moet komen voor in winkels, in restaurants en bij contactberoepen. De microbioloog vindt ook dat de - nu vrijblijvende - test voor mensen die uit risicogebieden Nederland inreizen verplicht zou moeten worden. Ook het bijhouden van gegevens van horecagasten zou verplicht moeten worden.

'Het zal wel niet werken'
Burgemeesters hebben nu van het kabinet de mogelijkheid gekregen om op bepaalde plekken waar het druk is mondkapjes in te zetten. Op dit moment zijn mondkapjes verplicht in bepaalde winkelstraten en op markten in Rotterdam en Amsterdam.

Volgens Coutinho zijn dat soort regels niet eenduidig en erg verwarrend voor mensen. "Dan loop je in de Kalverstraat en dan moet het wel en even verderop weer niet. Dat is toch helemaal niet helder? Dan denken mensen: het zal wel niet werken."

Ook zien mensen dat er in het buitenland op veel meer plekken mondkapjes verplicht zijn. "Op vakantie in Italië en Frankrijk moet het wel en thuis hoeft het niet meer. Dat is niet goed. Nederland moet niet denken dat we hierover een ander standpunt kunnen innemen."

“Voor de 1,5 meter is ook geen wetenschappelijk bewijs en toch doen we het allemaal.
Roel Coutinho, oud-RIVM-directeur

Premier Rutte zei gisteravond nog in de persconferentie dat mondkapjes nauwelijks effectief zijn. Ook het RIVM ziet geen bewijs om mondkapjes verplicht te stellen. Volgens Coutinho is het RIVM altijd op zoek naar onomstotelijk bewijs voor er gekozen wordt voor bepaalde maatregelen.

Maar in een pandemie moet op het zogenoemde voorzorgsprincipe worden gehandeld, niet op bewijs, zegt de microbioloog. "Voor heel veel dingen is geen wetenschappelijk bewijs. Voor 1,5 meter afstand houden ook niet en toch doen we het allemaal. Die maatregelen moet je gewoon durven nemen."

Wisselen van standpunt
Behalve over het nut van het dragen van mondkapjes zijn er meer onderwerpen waar het RIVM anders over denkt dan de experts in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan de verspreiding van het virus door aerosolen. Toch draait het RIVM maar moeilijk bij over dit soort zaken.

Coutinho, die van 2005 tot en met 2013 leiding gaf aan het Centrum Infectieziektebestrijding, wil hierover geen kritiek uiten op zijn opvolger Jaap van Dissel. "Dat helpt niet." Maar hij vindt wel dat het goed zou zijn als het RIVM wisselt van standpunt als dat nodig is.

"Het gaat om een nieuw virus en er komen steeds nieuwe gegevens. Als je nieuwe inzichten krijgt dan moet je die gebruiken. En dan moet je ook kunnen zeggen: ik heb het verkeerd gezien en nu gaan we het anders doen. Daar is niks tegen."
Bron: Nieuwsuur
===============================================
Waarom doet Coutinho dit nou? Is het niet een mes in de rug van Jaap van Dissel?
pi_194456138
quote:
4s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:39 schreef Bocaj het volgende:
Is het niet een mes in de rug van Jaap van Dissel?
Jawel en het zou zo onderhand eens een keer tijd worden dat die knaker een spreekwoordelijk mes in zn rug gestoken kreeg.

Let wel, spreekwoordelijk, NIET letterlijk natuurlijk.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:42:57 #3
206731 Mortaxx
Doomer
pi_194456147
Maar waarom draagt deze man dan zelf geen mondkapje?
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_194456181
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:42 schreef vosss het volgende:

[..]

Jawel en het zou zo onderhand eens een keer tijd worden dat die knaker een spreekwoordelijk mes in zn rug gestoken kreeg.

Let wel, spreekwoordelijk, NIET letterlijk natuurlijk.
Dus jij wil mondkapjesplicht?
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:47:12 #5
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_194456205
Invoeren dan maar.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_194456218
Ben het helemaal met Coutinho eens. Het is te vrijblijvend en soms ronduit verwarrend/onduidelijk.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194456224
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:45 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dus jij wil mondkapjesplicht?
Graag.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194456233
Rutte heeft zelf gezegd dat als Nederlanders zich onverantwoord blijven gedragen dat er dan maatregelen terug gedraaid gaan worden en dat er ook nieuwe maatregelen zullen volgen. Een mondkapjesplicht is dan 1 van die maatregelen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:51:01 #9
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_194456244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:48 schreef Natalie het volgende:
Ben het helemaal met Coutinho eens. Het is te vrijblijvend en soms ronduit verwarrend/onduidelijk.
Veel te vrijblijvend idd.

Maar dit was de laatste waarschuwing meen ik.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_194456251
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:45 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dus jij wil mondkapjesplicht?
De kans is groot dat er bepaalde extra vormen van mondkapjesplichten ingevoerd gaan worden. Je bent daar toch niet verbaasd over?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:53:57 #11
338319 ZarB
Pińa colada
pi_194456287
Ga heen met je mondkapje zeg :r
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194456291
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De kans is groot dat er bepaalde extra vormen van mondkapjesplichten ingevoerd gaan worden. Je bent daar toch niet verbaasd over?
Het is schijnveiligheid!
Maar wat let je om er zelf één vrijwillig op te doen? Ga je gang hoor!
pi_194456303
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:49 schreef Natalie het volgende:

[..]

Graag.
Als je wil dragen doe het! (Misschien doe je het al wel!)
pi_194456311
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:54 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Het is schijnveiligheid!
Maar wat let je om er zelf één vrijwillig op te doen? Ga je gang hoor!
Ik ga straks naar de markt en naar wat winkels in het centrum. Dan ben ik verplicht om een mondkapje te dragen. Word ook streng op gecontroleerd. Gelukkig maar, dat voelt een stuk prettiger aan dan wanneer er mensen zonder kapje rondlopen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194456339
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik ga straks naar de markt en naar wat winkels in het centrum. Dan ben ik verplicht om een mondkapje te dragen. Word ook streng op gecontroleerd. Gelukkig maar, dat voelt een stuk prettiger aan dan wanneer er mensen zonder kapje rondlopen.
Dat zijn dan de drukke gebieden waar 1,5 m blijkbaar niet mogelijk is!
pi_194456350
Ik zie vooralsnog bijna niemand met een mondkapje rondlopen waar het niet verplicht is. Ben benieuwd of die voorstanders van schijnveiligheid hier, zelf al mondkapjes dragen.
pi_194456356
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:58 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dat zijn dan de drukke gebieden waar 1,5 m blijkbaar niet mogelijk is!
In het hele centrum is er een mondkapjesplicht. Genoeg straten en pleinen die heel rustig zijn, maar better safe then sorry.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:59:44 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194456360
Het doet me denken aan de opkomst van de gordel of helm. Zonder wetgeving ben je een mietje als je het doet, inmiddels vinden we het allemaal normaal.

In dat opzicht zou een stok vanuit de overheid wel degelijk kunnen helpen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194456362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik ga straks naar de markt en naar wat winkels in het centrum. Dan ben ik verplicht om een mondkapje te dragen. Word ook streng op gecontroleerd. Gelukkig maar, dat voelt een stuk prettiger aan dan wanneer er mensen zonder kapje rondlopen.
"Ik voel..." is een hele slechte reden om iets te verplichten.
pi_194456376
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:59 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

"Ik voel..." is een hele slechte reden om iets te verplichten.
Gelukkig is het ook veel veiliger als iedereen op de markt een mondkapje draagt. Dat is niet slechts een gevoel.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194456378
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Gelukkig is het ook veel veiliger als iedereen op de markt een mondkapje draagt.
Bron?
pi_194456395
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bron?
Als jij denkt dat een mondkapje niets doet om besmetting te voorkomen dan moet je dat lekker geloven. Dan ga ik jou niet overtuigen ook.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194456402
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als jij denkt dat een mondkapje niets doet om besmetting te voorkomen dan moet je dat lekker geloven. Dan ga ik jou niet overtuigen ook.
Het zijn niet medische mondkapjes, weet je wat niet medisch inhoudt?
pi_194456411
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:06 schreef Antaris het volgende:

[..]

Het zijn niet medische mondkapjes, weet je wat niet medisch inhoudt?
Dat ze minder goed werken als medische mondkapjes. Dat betekent niet dat ze niet werken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194456465
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat ze minder goed werken als medische mondkapjes. Dat betekent niet dat ze niet werken.
Ze werken niet
Even een quote.
Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.
pi_194456505
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:11 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ze werken niet
Even een quote.
Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.
Ik zet mijn geld in op de 99% van de hoogleraren die aangeven dat mondkapjes wel degelijk een verschil uitmaken. En tevens geloof ook ik dat een simpel mondkapje je niet voor 100% beschermt. Dat beweerd verder ook niemand.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194456543
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:11 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ze werken niet
Even een quote.
Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.
Zelfs al is dat zo dan zorgt het er alsnog voor dat het virus minder ver kan verspreiden en het verlaagt de viral load.
pi_194456619
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als jij denkt dat een mondkapje niets doet om besmetting te voorkomen dan moet je dat lekker geloven. Dan ga ik jou niet overtuigen ook.
Zwak.
pi_194456639
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Zelfs al is dat zo dan zorgt het er alsnog voor dat het virus minder ver kan verspreiden en het verlaagt de viral load.
Als men nog steeds gelooft dat het een killervirus is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik zal nooit een muilkorf dragen, mochten ze mij een boete geven dan stap ik naar de rechter.
pi_194456662
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:30 schreef Antaris het volgende:

[..]

Als men nog steeds gelooft dat het een killervirus is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik zal nooit een muilkorf dragen, mochten ze mij een boete geven dan stap ik naar de rechter.
En waar wil jij je op beroepen tegenover de rechter? Wanneer de mondkapjesplicht er komt dan wordt het opgenomen in de coronawet. Dan heeft janken om vrijheid of de grondwet geen zin meer, want een wet in formele zin mag de grondwetsbepalingen beperken en rechters mogen niet toetsen aan de grondwet (art 120 Gw).

Dat wordt thuisblijven voor je. Anders betaal jij je scheel aan boetes.
pi_194456748
Ik ga dat niet doen!
Alles dankzij die linkse kut op de dam die het allemaal te belangrijk vond.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:46:52 #32
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194456770
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:45 schreef halfway het volgende:
Ik ga dat niet doen!
Alles dankzij die linkse kut op de dam die het allemaal te belangrijk vond.
Als het moet in een drukke binnenstad prima, maar ik ga hier in de fucking buitenwijk inderdaad niet met zo'n ding rondlopen. Ze kunnen me wat.
pi_194456771
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:45 schreef halfway het volgende:
Ik ga dat niet doen!
Alles dankzij die linkse kut op de dam die het allemaal te belangrijk vond.
Wat een rare logica :')
pi_194456787
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:46 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Wat een rare logica :')
Waarom?
Veel mensen hebben nu overal schijt aan. Waarom moet ik daar voor boeten?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194456798
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:48 schreef halfway het volgende:

[..]

Waarom?
Veel mensen hebben nu overal schijt aan. Waarom moet ik daar voor boeten?
Om jezelf en anderen te beschermen?
pi_194457431
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:33 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

En waar wil jij je op beroepen tegenover de rechter? Wanneer de mondkapjesplicht er komt dan wordt het opgenomen in de coronawet. Dan heeft janken om vrijheid of de grondwet geen zin meer, want een wet in formele zin mag de grondwetsbepalingen beperken en rechters mogen niet toetsen aan de grondwet (art 120 Gw).

Dat wordt thuisblijven voor je. Anders betaal jij je scheel aan boetes.
Het is eerst maar afwachten of het allemaal wel doorgaat rondom deze spoedwet.
Eerste kamer moet ook nog oordelen en daarna een handtekening van onze koning.

Maar als mensen dit blijven accepteren dan is het einde zoek.
pi_194457433
Om het kabinet gezichtsverlies te besparen nadat ze vergeten waren allerlei beschermingsmateriaal te bestellen werd er verteld dat mondkapjes niet belangrijk waren. Het kabinet ging daarbij op de wetenschap af want Van Dissel als amateursocioloog wist ons te vertellen dat het valse gevoel van veiligheid onveilig gedrag uitlokte.

Lekker kortzichtig, want nu heb je geen draagvlak meer voor mondkapjes. Ik vertik het overigens ook om een mondkapje op te zetten zodat er weer lekker vliegtuigen volgepropt kunnen worden om naar en van risicogebieden te vliegen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_194457822
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:58 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zie vooralsnog bijna niemand met een mondkapje rondlopen waar het niet verplicht is. Ben benieuwd of die voorstanders van schijnveiligheid hier, zelf al mondkapjes dragen.
Ik wel.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:38:39 #40
492092 IxOdysseus
Drugs are bad m'kay
pi_194457973
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:53 schreef ZarB het volgende:
Ga heen met je mondkapje zeg :r
Dit. Achterlijke paniek.
pi_194458193
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 14:26 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik wel.
Dat siert je dan.
pi_194458259
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 14:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dat siert je dan.
Dank. Ik denk, och, kleine moeite. Baat het niet dan schaadt het niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194458670
Het is door wetenschappers in het buitenland allang aangetoond dat mondkapjes, zelfs zelfgemaakte, de verspreiding van virussen drastisch kunnen beperken. Ook de viral load, dus hoeveel virusdeeltjes je binnen krijgt is ook veel minder. Het gevolg daarvan is dat mensen minder ziek worden. Helaas hebben we hier een regering die pretty please aan jongeren vraagt om afstand te houden. We zouden juist moeten handelen volgens het voorzorgsprincipe. Better safe than sorry. Kun je daar niet mee omgaan en weiger je een mondkapje te dragen of om afstand te houden dan mogen daar van mij torenhoge boetes op staan.
pi_194459780
Over welk type mondkapjes hebben we het eigenlijk? Er zijn namelijk zoveel verschillende type....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')