abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194455372
Wie heeft het niet eens meegemaakt, dat je in zo'n stroming terechtkwam? Hoe vaak is het net goed afgelopen? Ik ben gaan zwemmen als een gek en voelde opeens grond onder de voeten. Wist toen ook niet dat je zijwaarts moest gaan zwemmen. Afschuwelijke ervaring, als je ziet dat je ondanks keihard ploeteren alleen maar verderaf lijkt te gaan.
Er moet wel degelijk iets gebeuren. In Israel staan om de zoveel meter badmeesters op het strand. Hier doen we helemaal niets, 'eigen verantwoordelijkheid'. Kleine kinderen hebben nog helemaal geen kracht om uit een mui te komen, pubers komen om het is verschrikkelijk.
NEDERLAND DOE IETS
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:37:52 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_194455389
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:35 schreef Mondkapje het volgende:
Wie heeft het niet eens meegemaakt, dat je in zo'n stroming terechtkwam?
Nooit.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194455405
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nooit.
Dan heb je zeker niet vaak gezwommen in zee. Ik vraag me af hoevaak het net goed gegaan is.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:46:43 #4
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194455484
Betere voorlichting wellicht.

Verder zitten er nou eenmaal gevaren bij zwemmen op open water.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194455491
Proef ik hier aanname dat iedereen meerdere keren per jaar in een mui terecht komt :?

Ik zwem wel eens in zee, nooit erin gekomen.
pi_194455507
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:35 schreef Mondkapje het volgende:
Wie heeft het niet eens meegemaakt, dat je in zo'n stroming terechtkwam? Hoe vaak is het net goed afgelopen? Ik ben gaan zwemmen als een gek en voelde opeens grond onder de voeten. Wist toen ook niet dat je zijwaarts moest gaan zwemmen. Afschuwelijke ervaring, als je ziet dat je ondanks keihard ploeteren alleen maar verderaf lijkt te gaan.
Er moet wel degelijk iets gebeuren. In Israel staan om de zoveel meter badmeesters op het strand. Hier doen we helemaal niets, 'eigen verantwoordelijkheid'. Kleine kinderen hebben nog helemaal geen kracht om uit een mui te komen, pubers komen om het is verschrikkelijk.
NEDERLAND DOE IETS
#ophef :{

We doen hier wel degelijk iets. Strandwachten, dagelijks in kaart brengen waar en wanneer een mui kan ontstaan, voorlichting geven.

Probleem zijn vooral de eigenwijze en ongeļnteresseerde strandbezoekers. Kleine kinderen moet je met sterke stroming ook niet zonder toezicht laten zwemmen, pubers en volwassenen kunnen prima uit een mui komen door zijwaarts te zwemmen of door je rustig mee te laten voeren met de mui en dan vanuit kalm water weer terug te zwemmen.
pi_194455783
:')
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:18:38 #8
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194455864
TS heeft wel een punt eigenlijk.

Laten we muien verbieden
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:28:15 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194455978
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:18 schreef Drekkoning het volgende:
TS heeft wel een punt eigenlijk.

Laten we muien verbieden
Ja alle muien terug naar Muiden!
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:29:13 #10
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194455990
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:48 schreef FYazz het volgende:

Kleine kinderen moet je ook niet zonder toezicht laten zwemmen,
Fixed.

Verder moet ts niet zo de drama queen uithangen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:59:54 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194456364
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:35 schreef Mondkapje het volgende:
Wie heeft het niet eens meegemaakt, dat je in zo'n stroming terechtkwam? Hoe vaak is het net goed afgelopen? Ik ben gaan zwemmen als een gek en voelde opeens grond onder de voeten. Wist toen ook niet dat je zijwaarts moest gaan zwemmen. Afschuwelijke ervaring, als je ziet dat je ondanks keihard ploeteren alleen maar verderaf lijkt te gaan.
Er moet wel degelijk iets gebeuren. In Israel staan om de zoveel meter badmeesters op het strand. Hier doen we helemaal niets, 'eigen verantwoordelijkheid'. Kleine kinderen hebben nog helemaal geen kracht om uit een mui te komen, pubers komen om het is verschrikkelijk.
NEDERLAND DOE IETS
Is geen geld voor. Weet je wat dat kost op 400 km strand?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:06:46 #12
406136 Le_Professeur
Arsčne Charles Ernest Wenger.
pi_194456407
Ben er eerder weleens in terecht gekomen, maar als je weet dat je je moet laten meevoeren dan is er niks aan de hand. Ik vond het juist geinig dat je dan tientallen meters vanuit de kust ineens kon staan.

Mensen die er als een bezetene tegenin gaan zwemmen snap ik ook niet zo, ook al weet je het niet. Je komt er al vrij rap achter dat je jezelf alleen aan het uitputten bent, waardoor je pas echt in de problemen komt. Zo lang je drijft, kan je ademen, dus meevoeren is sowieso de enige logische actie die je kan doen nadat je even kort dat moment van paniek hebt gehad. Het hoofd boven water houden kost op zee al moeite genoeg.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:08:57 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194456428
Wat wordt bedoeld met zijwaarts zwemmen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194456487
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:06 schreef Le_Professeur het volgende:
Ben er eerder weleens in terecht gekomen, maar als je weet dat je je moet laten meevoeren dan is er niks aan de hand. Ik vond het juist geinig dat je dan tientallen meters vanuit de kust ineens kon staan.

Mensen die er als een bezetene tegenin gaan zwemmen snap ik ook niet zo, ook al weet je het niet. Je komt er al vrij rap achter dat je jezelf alleen aan het uitputten bent, waardoor je pas echt in de problemen komt. Zo lang je drijft, kan je ademen, dus meevoeren is sowieso de enige logische actie die je kan doen nadat je even kort dat moment van paniek hebt gehad. Het hoofd boven water houden kost op zee al moeite genoeg.
Vanaf hier slaat de paniek toe, dan doe je rare dingen.
pi_194456492
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:08 schreef LXIV het volgende:
Wat wordt bedoeld met zijwaarts zwemmen?
Evenwijdig aan de kust, totdat je voorbij de mui bent en makkelijker terug naar de kust kan zwemmen.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:14:47 #16
406136 Le_Professeur
Arsčne Charles Ernest Wenger.
pi_194456507
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:08 schreef LXIV het volgende:
Wat wordt bedoeld met zijwaarts zwemmen?
Gedraaide borstcrawl, ademen door te schudden met je hoofd.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:15:21 #17
406136 Le_Professeur
Arsčne Charles Ernest Wenger.
pi_194456514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:13 schreef ijs. het volgende:

[..]

Vanaf hier slaat de paniek toe, dan doe je rare dingen.
Ja dan komt de vraag; wil je dood ga dan door zo niet stop dan met je als een mongool te gedragen je zit op de noordzee hier zwemmen geen haaien (die je kop eraf bijten)
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:17:19 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194456530
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Evenwijdig aan de kust, totdat je voorbij de mui bent en makkelijker terug naar de kust kan zwemmen.
Ok,duidelijk. Zag pas een plaatje over hoe uit zo’n mui te komen maar dat was echt volstrekt onduidelijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:23:59 #19
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_194456591
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:35 schreef Mondkapje het volgende:
Wie heeft het niet eens meegemaakt, dat je in zo'n stroming terechtkwam?
Nooit

quote:
Hoe vaak is het net goed afgelopen? Ik ben gaan zwemmen als een gek en voelde opeens grond onder de voeten. Wist toen ook niet dat je zijwaarts moest gaan zwemmen. Afschuwelijke ervaring, als je ziet dat je ondanks keihard ploeteren alleen maar verderaf lijkt te gaan.
Vervelend voor je.

quote:
Er moet wel degelijk iets gebeuren. In Israel staan om de zoveel meter badmeesters op het strand. Hier doen we helemaal niets, 'eigen verantwoordelijkheid'. Kleine kinderen hebben nog helemaal geen kracht om uit een mui te komen, pubers komen om het is verschrikkelijk.
NEDERLAND DOE IETS
Nee joh. Omdat jij een nare ervaring hebt gehad, hoeft niet heel Nederland plotseling iets te gaan doen. :')
F.K.A. SuperwormJim
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:45:25 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194456752
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok,duidelijk. Zag pas een plaatje over hoe uit zo’n mui te komen maar dat was echt volstrekt onduidelijk.


Deze is wel duidelijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194457076
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:45 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze is wel duidelijk.
Ik was alleen 's avonds gaan zwemmen, bij andere zwemmers vandaan - je wilt rust tenslotte - en toen ik merkte dat ik snel afdreef ben ik schuin naar rechts naar de andere zwemmers gaan zwemmen en dat is mijn redding geweest want opeens grond onder de voeten oftewel ik zat naast de mui. Als ik recht naar voren was blijven zwemmen had ik het niet gered.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:15:02 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194457092
Is mij als tiener overkomen. Ben toen gered door een oudere man die toevallig in de buurt zwom.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_194457120
Was even schrikken toen ik daar in terecht kwam. Was gewoon een beetje aan dobberen toen de stroming mij mee wilde voeren richten zee, probeerde er tegenin te zwemmen maar dat ging niet. Rustig adem gehaald, mee laten voeren en even later kon ik 200m verderop weer terug naar de kant zwemmen.
pi_194457345
Je zou dit eigenlijk op de lagere school al uitgelegd moeten krijgen en toeristen moeten standaard een foldertje krijgen. Probleem opgelost.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:58:31 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194457536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:41 schreef Mondkapje het volgende:
Je zou dit eigenlijk op de lagere school al uitgelegd moeten krijgen en toeristen moeten standaard een foldertje krijgen. Probleem opgelost.
Ja en een boete geven aan iedereen die verdrinkt in een mui
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194457596
Het officiėle advies in woorden:

Zwem bij voorkeur op bewaakt strand, op sommige badplaatsen zijn de veilige zones gemarkeerd met vlaggen;
Let op de algemene vlaggen:
Rood: verboden te zwemmen;
geel : gevaarlijk zwemmen.
Twijfelt u of er een mui ligt, vraag het aan de lifeguards;
Zwem bij voorkeur bij elkaar;
Merkt u dat u in een muistroming terecht komt schakel dan over op de ‘overlevingsmodus’ d.w.z. doe niets maar blijf drijven ga niet als een dolle tegen de stroom in zwemmen, spaar energie en zorg dat u geen water binnen krijgt. Als u boven op een golf komt zwaai dan, dit wordt door de lifeguards gezien en deze kunnen zeer snel bij u zijn;
Wordt het water rustiger dan bent u waarschijnlijk uit de muistroom, zwem nu rustig naar de kant. Ga vooral niet naar de plek terug waar u vandaan komt. Op de zandbank aangekomen probeer wat uit te rusten.
Vanaf de zandbank naar strand eerst goed kijken of er geen voedingsstroom loopt, anders kom je weer in de mui terecht. Waad eerst naar een rustig gedeelte alvorens de zwin over te steken.
https://www.muien.nl/nl/m(...)eerde-mui/index.html
pi_194457686
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 14:03 schreef Mondkapje het volgende:
Het officiėle advies in woorden:

Zwem bij voorkeur op bewaakt strand, op sommige badplaatsen zijn de veilige zones gemarkeerd met vlaggen;
Let op de algemene vlaggen:
Rood: verboden te zwemmen;
geel : gevaarlijk zwemmen.
Twijfelt u of er een mui ligt, vraag het aan de lifeguards;
Zwem bij voorkeur bij elkaar;
Merkt u dat u in een muistroming terecht komt schakel dan over op de ‘overlevingsmodus’ d.w.z. doe niets maar blijf drijven ga niet als een dolle tegen de stroom in zwemmen, spaar energie en zorg dat u geen water binnen krijgt. Als u boven op een golf komt zwaai dan, dit wordt door de lifeguards gezien en deze kunnen zeer snel bij u zijn;
Wordt het water rustiger dan bent u waarschijnlijk uit de muistroom, zwem nu rustig naar de kant. Ga vooral niet naar de plek terug waar u vandaan komt. Op de zandbank aangekomen probeer wat uit te rusten.
Vanaf de zandbank naar strand eerst goed kijken of er geen voedingsstroom loopt, anders kom je weer in de mui terecht. Waad eerst naar een rustig gedeelte alvorens de zwin over te steken.
https://www.muien.nl/nl/m(...)eerde-mui/index.html
Ah, kijk, er wordt al aan voorlichting gedaan ^O^

NEDERLAND DOET IETS
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_194457751
Ik vind eigenlijk dat er in Nederland heel veel gedaan wordt aan veiligheid bij zwemmen in open water. Overal staan borden, bij populaire stranden is toezicht, en iedere debiel weet dat je kinderen niet zonder toezicht in zee laat zwemmen. Verder weet iedereen dat zwemmen in open water met risico's komt, er staan ook echt overal borden die daarvoor waarschuwen.

En als dat allemaal niet genoeg is, en je komt alsnog in de problemen, dan is het ook wel een beetje de wetten van de natuur, hoe sneu ook.
-nee-
pi_194460934
quote:
Die laatste zin is weer verwarrend: 'als je niet goed kan zwemmen, ga dan niet verder dan je knieėn het water in'. Het gebeurt juist bij mensen die wél goed kunnen zwemmen dus dat had hij nu net niet moeten zeggen.
Verder is het het duidelijkste filmpje wat ik tot nu toe gezien heb.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:07:30 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_194462525
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:12 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ik was alleen 's avonds gaan zwemmen, bij andere zwemmers vandaan - je wilt rust tenslotte - en toen ik merkte dat ik snel afdreef ben ik schuin naar rechts naar de andere zwemmers gaan zwemmen en dat is mijn redding geweest want opeens grond onder de voeten oftewel ik zat naast de mui. Als ik recht naar voren was blijven zwemmen had ik het niet gered.
Dus het probleem ligt bij jou.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_194463069
nog nooit van gehoord of voor gewaarschuwd en dat terwijl ik vanaf kinds af aan lopend 20min van de kust woon :')

nederland en voorlichtingen.. het kan bijna niet slechter
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:47:03 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194463203
Is mij nooit overkomen. Maar ik heb dan ook vroeger les gehad in het herkennen van muien, stromingen, enzo.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:47:39 #34
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194463213
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 19:39 schreef mschol het volgende:
nog nooit van gehoord of voor gewaarschuwd en dat terwijl ik vanaf kinds af aan lopend 20min van de kust woon :')

nederland en voorlichtingen.. het kan bijna niet slechter
2 min van de kust en hier wel
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:49:11 #35
492092 IxOdysseus
Drugs are bad m'kay
pi_194463236
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nooit.
Dit.
pi_194463406
laat die dikke duitsers lekker die mui in zwemmen joh, scheelt weer wat gaten dichten :Y
nooit begrepen hoe stompzinnig je bent dat je tot je kopje onder gaat door uitputting blijft proberen om tegen de stroom in te zwemmen :') je hebt toch na 1 minuut zwemmen wel door dat je dat niet gaat lukken?
hardcoholic
pi_194463493
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:03 schreef Ferdii het volgende:
laat die dikke duitsers lekker die mui in zwemmen joh, scheelt weer wat gaten dichten :Y
nooit begrepen hoe stompzinnig je bent dat je tot je kopje onder gaat door uitputting blijft proberen om tegen de stroom in te zwemmen :') je hebt toch na 1 minuut zwemmen wel door dat je dat niet gaat lukken?

dat schijn je dus door paniek niet door te hebben
pi_194463577


Dit plaatje beschrijft heel duidelijk hoe een mui eruit ziet en hoe je eruit kunt komen als je wordt meegetrokken door de stroming.
One man's trash, another man's treasure.
pi_194463604
Van de website van de KNRM:

WAT IS EEN MUI?

Een mui is de algemene benaming voor een watergang die buitendijks ontstaat door de afvoer van zeewater.

Het is een dieper gedeelte dwars op de kustlijn tussen twee zandbanken in. Het water tussen het strand en de zandbanken in stroomt bij eb en vloed richting deze diepere gedeeltes. Hierdoor ontstaat een krachtige stroming richting zee.

Gelukkig gebeuren er relatief weinig ongelukken bij zwemmen in zee. De gevaarlijkste situaties doen zich voor rond muien.

Wat moet je doen wanneer je in een mui terecht komt:

• Laat je meegaan met de stroming;

• Wanneer de stroming minder wordt zwem dan iets parallel aan de kust;

• Zwem daarna richting de brekende golven (ondiepte);

• Rust uit wanneer er weer grond onder je voeten is;
One man's trash, another man's treasure.
pi_194472990
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:41 schreef Mondkapje het volgende:
Je zou dit eigenlijk op de lagere school al uitgelegd moeten krijgen en toeristen moeten standaard een foldertje krijgen. Probleem opgelost.
Inderdaad. Het is mij als ook een aantal malen overkomen, maar gelukkig had ik door dat ik mij beter een stuk af kon laten drijven en dan zijwaarts kon zwemmen om weer bij de kust te komen.
pi_194473209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:19 schreef Arkai het volgende:
Van de website van de KNRM:

WAT IS EEN MUI?

Een mui is de algemene benaming voor een watergang die buitendijks ontstaat door de afvoer van zeewater.

Het is een dieper gedeelte dwars op de kustlijn tussen twee zandbanken in. Het water tussen het strand en de zandbanken in stroomt bij eb en vloed richting deze diepere gedeeltes. Hierdoor ontstaat een krachtige stroming richting zee.

Gelukkig gebeuren er relatief weinig ongelukken bij zwemmen in zee. De gevaarlijkste situaties doen zich voor rond muien.

Wat moet je doen wanneer je in een mui terecht komt:

• Laat je meegaan met de stroming;

• Wanneer de stroming minder wordt zwem dan iets parallel aan de kust;

• Zwem daarna richting de brekende golven (ondiepte);

• Rust uit wanneer er weer grond onder je voeten is;
Begint al vertrouwelijk te voelen, misschien een paar keer oefenen, spannend!
pi_194473230
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:57 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Inderdaad. Het is mij als ook een aantal malen overkomen, maar gelukkig had ik door dat ik mij beter een stuk af kon laten drijven en dan zijwaarts kon zwemmen om weer bij de kust te komen.
Dit is de beste korte uitleg ooit.
pi_194480817
Vier zwemmers overleden vandaag.
https://www.haarlemsdagbl(...)n-moet-het-water-uit
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')