abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_194452302
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
pi_194469420
Op zich stoer dat ze het gewoon publiceren. Het staat er wel een beetje suggestief van "tja in de gedragscode staat het gewoon, maar die ene consument heeft mazzel gehad, met zijn crowdfunding actie".
Laat die handjes wapperen!
pi_194469666
Nog even wachten op #dingspiel2.

Als dat verder dezelfde strekking heeft, kan het al direct een stuk minder makkelijk worden weggezet als "één consument, één dossier".
pi_194471760
Inderdaad. Ratten zijn het, alles om jurisprudentie en precedenten te voorkomen. Uitspraken laten vernietigen, tot afwijkende afspraken komen met lastige klanten... Ja onze buren op het andere forum hebben er dossiers mee vol staan.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:00:32 #6
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_195551771
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, uiteraard met warmtepomp en enkel vloerverwarming. Voor de warmwatervoorziening is een boilervat met een bruto inhoud van 150 liter aanwezig.
Daarnaast is er sprake van een verticaal gesitueerd douchewarmte terugwin systeem om de warmte van het wegstromend douchewater te gebruiken voor het verwarmen van het douchewater.

Nu is het een meerwerk optie om voor 600 euro het boilervat te vergroten naar 200 liter.

Ik vraag mij af of het nodig is. Ik ben alleenstaand. Geen idee of daar ooit verandering in gaat komen (Fokker he :P)Ik heb straks geen bad, enkel een douche. Ik douche dagelijks 1x 10 minuten, heel af en toe 2 keer. Als doucheset heb ik gekozen voor een Baderie be fresh round 2.0 doucheset.

Kunnen jullie mij adviseren of jullie in mijn situatie het boilervat zouden vergroten?
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_195551888
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 19:00 schreef JohnBercow het volgende:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, uiteraard met warmtepomp en enkel vloerverwarming. Voor de warmwatervoorziening is een boilervat met een bruto inhoud van 150 liter aanwezig.
Daarnaast is er sprake van een verticaal gesitueerd douchewarmte terugwin systeem om de warmte van het wegstromend douchewater te gebruiken voor het verwarmen van het douchewater.

Nu is het een meerwerk optie om voor 600 euro het boilervat te vergroten naar 200 liter.

Ik vraag mij af of het nodig is. Ik ben alleenstaand. Geen idee of daar ooit verandering in gaat komen (Fokker he :P)Ik heb straks geen bad, enkel een douche. Ik douche dagelijks 1x 10 minuten, heel af en toe 2 keer. Als doucheset heb ik gekozen voor een Baderie be fresh round 2.0 doucheset.

Kunnen jullie mij adviseren of jullie in mijn situatie het boilervat zouden vergroten?
Voor alleen douchen is het zat, je kan altijd de temperatuur iets hoger zetten 55 of 60 graden, desnoods met hulp van element) om meer warm water te krijgen.

Met een gezin en zeker met een bad is het krap.

Heb hier 200 liter op ongeveer 54 graden en met bad lukt dat prima.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:32:27 #8
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_195552329
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Voor alleen douchen is het zat, je kan altijd de temperatuur iets hoger zetten 55 of 60 graden, desnoods met hulp van element) om meer warm water te krijgen.

Met een gezin en zeker met een bad is het krap.

Heb hier 200 liter op ongeveer 54 graden en met bad lukt dat prima.

Thanks!

En stel er zou wel een gezin komen, maar geen bank. Is het dan voor 3/4 personen a 10 minuten douchen pp voldoende?

En met die temperatuur bedoel je de temperatuur die je instelt op de warmtepomp?
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_195552456
Wij hebben in de woonkamer afgelopen zomer een Mitsubishi SRK 35 ZS-WT laten plaatsen om te verwarmen, de GJ prijs van ennatuurlijk is namelijk prijzig en onze stroom is "gratis". Daarnaast is de mogelijkheid om te koelen in de zomer heerlijk.

De eerste ervaringen met verwarmen zijn erg positief. De binnenunit is net zoals bij het koelen eigenlijk niet te horen en de ruimte (65m2) wordt heel gelijkmatig warm.

De stadsverwarming houden we aan voor SWW en back-up verwarming.
Ik ben benieuwd hoe de Mitsu gaat presteren bij vorst :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 10-10-2020 19:50:07 ]
pi_195552468
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 19:32 schreef JohnBercow het volgende:

[..]

Thanks!

En stel er zou wel een gezin komen, maar geen bank. Is het dan voor 3/4 personen a 10 minuten douchen pp voldoende?
Hij kan altijd weer bijverwarmen, desnoods moet je dan even wachten.

quote:
En met die temperatuur bedoel je de temperatuur die je instelt op de warmtepomp?
Ja.
pi_195932304
Hallo,

Bestaat er eigenlijk ook een buitenunit waar je binnen zowel een muurunit voor luchtkoeling en een waterunit die cv-water kan verwarmen?
.
pi_195934109
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:19 schreef Fer het volgende:
Hallo,

Bestaat er eigenlijk ook een buitenunit waar je binnen zowel een muurunit voor luchtkoeling en een waterunit die cv-water kan verwarmen?
Laat ik daar nou ook al eens aan gedacht hebben, zoiets zou het beste van twee werelden zijn. 's Zomers optimaal koelen als een airco (inclusief ontvochtigen van de lucht) en 's winters comfortabel, gelijkmatig en geruisloos verwarmen met de vloerverwarming. Zeker voor goed geïsoleerde (nieuw)bouw waar het benodigde koelvermogen nauwelijks lager is dan het benodigde verwarmingsvermogen en de buitenunit dus zowel voor koelen al verwarmen goed gedimensioneerd is zou zo'n systeem ideaal zijn.

Ik heb er nooit echt naar gezocht, maar ben zo'n systeem ook niet toevallig ergens tegengekomen.
pi_195949703
Misschien heb ik het weleens gevraagd, maar ik stel hem weer. Wat verklaart het prijsverschil tussen een llwp en een lwwp?

https://www.comfortklimaa(...)60vnx-a-3-phase.html

8kw luchtwater 4350¤

https://www.klimate.nl/mi(...)del-singlesplit.html

8kw lucht lucht 2378¤
.
pi_195949874
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 18:18 schreef Fer het volgende:
Misschien heb ik het weleens gevraagd, maar ik stel hem weer. Wat verklaart het prijsverschil tussen een llwp en een lwwp?

https://www.comfortklimaa(...)60vnx-a-3-phase.html

8kw luchtwater 4350¤

https://www.klimate.nl/mi(...)del-singlesplit.html

8kw lucht lucht 2378¤
Ten eerste in de water lucht zit meer massa. Letterlijk is die veel zwaarder, door het gebruik van een koper/rvs warmtewisselaar en een A+ systeempomp, kleppen, appendages. Ook meer en uitgebreidere regeltechniek.
Andere oorzaak is de massa productie van lucht/lucht systemen.
Voor de warme landen wordt velen malen meer lucht/lucht geproduceerd.
Vakman pur sang
pi_195950556
Lucht/water heeft meer mogelijkheden. Je kunt hem aansluiten op het bestaande verwarmingssysteem en hem daarnaast gebruiken om een vat water mee te verwarmen. Lucht/lucht zuigt enkel de lucht in een ruimte aan en verwarmt of koelt dat.
pi_195950670
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ten eerste in de water lucht zit meer massa. Letterlijk is die veel zwaarder, door het gebruik van een koper/rvs warmtewisselaar en een A+ systeempomp, kleppen, appendages. Ook meer en uitgebreidere regeltechniek.
Andere oorzaak is de massa productie van lucht/lucht systemen.
Voor de warme landen wordt velen malen meer lucht/lucht geproduceerd.
De SRK80 binnenuit weegt 16,5kg. De HSB100 18kg.

Een pomp+platenwisselaar vs ultrastille fan+warmtewisselaar, het rechtvaardigt toch geen 2000¤ prijsverschil?
.
pi_195950730
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:17 schreef Fer het volgende:

[..]

De SRK80 binnenuit weegt 16,5kg. De HSB100 18kg.

Een pomp+platenwisselaar vs ultrastille fan+warmtewisselaar, het rechtvaardigt toch geen 2000¤ prijsverschil?
Ik leg het je precies uit, wat snap je daaraan niet?
Vakman pur sang
pi_195950851
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik leg het je precies uit, wat snap je daaraan niet?
Een Grundfos a label pomp kost 200-300¤ en een koper/rvs platenwisselaar ook zoiets.

Maar een axiale 48db fan van goede kwaliteit is ook niet geheel gratis
.
pi_195951033
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:29 schreef Fer het volgende:

[..]

Een Grundfos a label pomp kost 200-300¤ en een koper/rvs platenwisselaar ook zoiets.

Maar een axiale 48db fan van goede kwaliteit is ook niet geheel gratis
Het gaat om massa productie vs een nichemarkt.
Vakman pur sang
pi_195951164
Ik krijg wel weer IDSE subsidie op de lucht/water versie. Kun je er nog wel goed mee koelen? Las toch wel over condensatie op de waterleidingen als je teveel onder de 19c gaat koelen.

Of bestaan er ook luchtkoelers die je op de waterleiding van de binnenuit kan aansluiten?

In mijn situatie zou ik de vloer op de begane grond willen verwarmen in de winter en de zolder willen koelen in de zomer.
.
pi_195952068
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:43 schreef Fer het volgende:
Ik krijg wel weer IDSE subsidie op de lucht/water versie. Kun je er nog wel goed mee koelen? Las toch wel over condensatie op de waterleidingen als je teveel onder de 19c gaat koelen.

Of bestaan er ook luchtkoelers die je op de waterleiding van de binnenuit kan aansluiten?

In mijn situatie zou ik de vloer op de begane grond willen verwarmen in de winter en de zolder willen koelen in de zomer.
Er zijn mogelijkheden met fancoil units.
Maar beter kun je op zolder een split airco zetten.

Op de aanvoerbuis kan een condensatiebewaking komen. Die schakelt de wp af net boven dauwpunt temperatuur.

Ook zou je de leidingen dampdicht kunnen isoleren.

Maar ik zou de vloer beneden gewoon meekoelen, alleen als het erg warm is, dat is behoorlijk prettig wel.
Vakman pur sang
pi_195959240
Andere vraag, wat is de gemiddelde besparing van een warmtepomp voor warmwater, in vergelijking met een gewone boiler? Inclusief hygiëne cycles?

Ik verbruik nu ongeveer 200 m3 gas voor warm water, dus ongerekend 1500-2000kwh warmte.
.
pi_195959577
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:07 schreef Fer het volgende:
Andere vraag, wat is de gemiddelde besparing van een warmtepomp voor warmwater, in vergelijking met een gewone boiler? Inclusief hygiëne cycles?

Ik verbruik nu ongeveer 200 m3 gas voor warm water, dus ongerekend 1500-2000kwh warmte.
¤170 aan gas per jaar is per definitie een lange terugverdientijd.
Maar als je een warmtepomp neem neem dan gewoon een tapwatervoorraad erbij.

Dan kun je van gas af.
Vakman pur sang
pi_195976413
Ik denk, dat ik heb gevonden wat ik zocht.

https://www.ferroli.com/n(...)uwelijk-met-monobloc

Gaat namelijk om, dat ik nogal een beperkte ruimte heb in huis en we graag lang douchen. Dus ik ben een beetje bang voor een tekort aan tapwater, een koude douche. Deze titano smart pro, bestaat uit een binnenuit met een gewone boiler van 80l en een buffervat van 60l, weegt maar 64kg.

De gewone boiler wordt gevuld met voorverwarmd water van 35c, dmv de warmtepomp en een platenwisselaar. Daarna zal de boiler het verder opwarmen tot 62-65c en kan de warmtepomp gelijk verder met het huis verwarmen.

Tijdens het douchen, zal er water uit de boiler gemengd worden met water uit de platenwisselaar. Waardoor je dus langer met de inhoud van de boiler kan doen.

Lijkt veel voordelen te hebben: Grote sww watervoorraad, beperkte afmetingen en gewicht binnenunit. Warmtepomp is alleen nodig tijdens het douchen zelf en kan dus meer tijd besteden aan verwarmen van het huis, ipv het tapwatervat opwarmen. Warmtepomp hoeft alleen nog maar tot 35c te verwarmen, waardoor de COP hoger blijft. Geen hygiëne cycles.
.
pi_195978027
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:34 schreef Fer het volgende:
Ik denk, dat ik heb gevonden wat ik zocht.

https://www.ferroli.com/n(...)uwelijk-met-monobloc

Gaat namelijk om, dat ik nogal een beperkte ruimte heb in huis en we graag lang douchen. Dus ik ben een beetje bang voor een tekort aan tapwater, een koude douche. Deze titano smart pro, bestaat uit een binnenuit met een gewone boiler van 80l en een buffervat van 60l, weegt maar 64kg.

De gewone boiler wordt gevuld met voorverwarmd water van 35c, dmv de warmtepomp en een platenwisselaar. Daarna zal de boiler het verder opwarmen tot 62-65c en kan de warmtepomp gelijk verder met het huis verwarmen.

Tijdens het douchen, zal er water uit de boiler gemengd worden met water uit de platenwisselaar. Waardoor je dus langer met de inhoud van de boiler kan doen.

Lijkt veel voordelen te hebben: Grote sww watervoorraad, beperkte afmetingen en gewicht binnenunit. Warmtepomp is alleen nodig tijdens het douchen zelf en kan dus meer tijd besteden aan verwarmen van het huis, ipv het tapwatervat opwarmen. Warmtepomp hoeft alleen nog maar tot 35c te verwarmen, waardoor de COP hoger blijft. Geen hygiëne cycles.
Dit is een hele slechte keuze.
Kijk eens naar de oplossing van Mitsubishi electric of daikin.
En ga voor 200+ liter warm water
Vakman pur sang
  zondag 1 november 2020 @ 12:36:10 #26
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_195978302
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:34 schreef Fer het volgende:

Warmtepomp hoeft alleen nog maar tot 35c te verwarmen, waardoor de COP hoger blijft. Geen hygiëne cycles.
Dat is een kleine gedachtenfout ;)

Een warmtepomp die met een COP van desnoods 1,1 het water verwarmt, doet dat altijd nog 10% efficiënter dan een boiler met elektrische elementen die hooguit een rendement van 100% kan halen. In de praktijk is een warmtepomp daar natuurlijk nog veel efficiënter in.

Als een hoge COP je doel is, dan zou ik de warmtepomp alleen gebruiken op dagen boven de 18 graden Celsius en elektrische straalkacheltjes neerzetten op koudere dagen. Is niet goed voor je verbruik maar de COP van je warmtepomp is wel geweldig.

Daarnaast: mijn Mitsubishi is per dag maar een uurtje bezig met warm water maken (55 graden Celsius) en in de winter is dat 's nachts, dus dan slaap ik en zal ik het helemaal niet merken als de temperatuur in de woning 0,3 graden zakt.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-11-2020 12:52:27 ]
pi_195983938
200l is ongeveer 4x10 minuten douchen, een beetje krap in ons geval soms. Daarom zou ik liever in zulke situaties een gewone boiler willen hebben, die ik tijdelijk dan even op 80c kan zetten.

Zou ik zoiets zelf zijn na te bouwen, waarbij de boiler bijvoorbeeld via een spiraal door het buffervat gevuld wordt?
.
  zondag 1 november 2020 @ 16:31:24 #28
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_195984327
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:17 schreef Fer het volgende:
200l is ongeveer 4x10 minuten douchen, een beetje krap in ons geval soms. Daarom zou ik liever in zulke situaties een gewone boiler willen hebben, die ik tijdelijk dan even op 80c kan zetten.

Zou ik zoiets zelf zijn na te bouwen, waarbij de boiler bijvoorbeeld via een spiraal door het buffervat gevuld wordt?
Als iedereen binnen 1 uur op een dag wil douchen dan kan het krap zijn.

Opties:
- groter boilervat (bijvoorbeeld 300 liter)
- doorstroomverwarmer
- verwarmen tot ~55 graden met de warmtepomp en dan de rest met een element doen
- minder lang douchen
- niet allemaal binnen een paar minuten na elkaar douchen (warmtepomp kan tussen douchebeurten prima het water weer opwarmen)
pi_195985394
Ik heb dit gevonden, een boiler met spiraal erin.

https://www.polarheat.nl/(...)ee-warmtewisselaars/

Kun je zoiets aansluiten op een monobloc met een 3weg klep? 55c water is vaak wel voldoende, maar soms zou wat extra capaciteit wel lekker zijn.
.
pi_195987160
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 17:15 schreef Fer het volgende:
Ik heb dit gevonden, een boiler met spiraal erin.

https://www.polarheat.nl/(...)ee-warmtewisselaars/

Kun je zoiets aansluiten op een monobloc met een 3weg klep? 55c water is vaak wel voldoende, maar soms zou wat extra capaciteit wel lekker zijn.
Beter zoiets.
In de boiler van 180l zit ook een elektrisch element.
Monoblocks hebben een lagere CoP
Vakman pur sang
pi_195988569
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als iedereen binnen 1 uur op een dag wil douchen dan kan het krap zijn.

Opties:
- groter boilervat (bijvoorbeeld 300 liter)
- doorstroomverwarmer
- verwarmen tot ~55 graden met de warmtepomp en dan de rest met een element doen
- minder lang douchen
- niet allemaal binnen een paar minuten na elkaar douchen (warmtepomp kan tussen douchebeurten prima het water weer opwarmen)
- met zijn vieren tegelijk douchen, 40 minuten lang
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_195988612
Remeha is ook niet gek. Heeft een Mitsubishi buitenuniversitair en goed geprijsd met een 180L boiler met booster.
https://www.warmteservice(...)ZTg1MWU3ZGM1ZTY2Yjcz
Vakman pur sang
pi_195989004
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 19:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Remeha is ook niet gek. Heeft een Mitsubishi buitenuniversitair en goed geprijsd met een 180L boiler met booster.
https://www.warmteservice(...)ZTg1MWU3ZGM1ZTY2Yjcz
Ziet er goed uit, dit soort towers waren 2 jaar terug nog 6-7000
.
pi_195989176
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:13 schreef Fer het volgende:

[..]

Ziet er goed uit, dit soort towers waren 2 jaar terug nog 6-7000
Zeker. En ¤1900 subsidie.
Remeha is een grote club die wel service blijft verlenen
Vakman pur sang
  zondag 1 november 2020 @ 20:39:20 #35
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_195989550
Ik zou inderdaad eerder voor een Remeha gaan (met de Mitsubishi buiten-unit) dan een Nefit.
pi_195991249
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:17 schreef Fer het volgende:
200l is ongeveer 4x10 minuten douchen, een beetje krap in ons geval soms. Daarom zou ik liever in zulke situaties een gewone boiler willen hebben, die ik tijdelijk dan even op 80c kan zetten.

Zou ik zoiets zelf zijn na te bouwen, waarbij de boiler bijvoorbeeld via een spiraal door het buffervat gevuld wordt?
Bij een beetje fatsoenlijke warmtepomp kan je de SWW temperatuur ook gewoon tijdelijk wat hoger zetten (vaak tot wel 80 graden). Dan gebruikt het apparaat het elektrisch element zodra de boiler boven pakweg 60 graden komt.

Maar 200l van 60 graden, dat is al een goede 300 liter van 40 graden. Dat is inderdaad 40 minuten douchen. Maar na de eerste douchebeurt gaat de WP ook alweer met een kW of 6 het water opwarmen. Elke twee minuten dat de WP aan het pruttelen is, kan de laatste weer een minuut langer douchen. Met nog 5 minuten tussen de douchebeurten in, heb je dan in totaal voor ongeveer een uur warm douchewater.
pi_196029652
Maar zou zo’n Remeha tower nog voordelen hebben boven een Panasonic of Daikin monoblock en een losse boiler met warmtewisselaar en 3weg klep? In principe heeft die Panasonic alle besturing en regelingen voor een tapwater boiler ingebouwd.
.
pi_196029805
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:53 schreef Fer het volgende:
Maar zou zo’n Remeha tower nog voordelen hebben boven een Panasonic of Daikin monoblock en een losse boiler met warmtewisselaar en 3weg klep? In principe heeft die Panasonic alle besturing en regelingen voor een tapwater boiler ingebouwd.
Panasonic is volgens mij niet zo best. Hoor ik uit ervaringsverhalen.
Daikin heeft in Principe dezelfde oplossingen.
Maar waarom monoblock? Dat is echt veel slechter qua COP.
Vakman pur sang
pi_196032251
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou inderdaad eerder voor een Remeha gaan (met de Mitsubishi buiten-unit) dan een Nefit.
ik heb ze vier jaar geleden vergeleken. De Remeha is absoluut de betere, goede buitenunit en veel instelbaar. De Nefit had veel minder opties.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  dinsdag 3 november 2020 @ 21:29:22 #40
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_196032463
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:53 schreef Fer het volgende:
Maar zou zo’n Remeha tower nog voordelen hebben boven een Panasonic of Daikin monoblock en een losse boiler met warmtewisselaar en 3weg klep? In principe heeft die Panasonic alle besturing en regelingen voor een tapwater boiler ingebouwd.
Het is misschien handig om eerst voor jezelf op een rijtje te hebben wat je voorwaarden zijn:

- beschikbare ruimte
- beschikbaar budget
- benodigd vermogen voor verwarmen
- meterkast 1-fase of 3-fase
- hoeveel liter warm water
- etc

En vanuit die voorwaarden kunnen we kijken welke (totaal)oplossingen beschikbaar zijn, wat de ervaringen zijn, etc.

Het iedere keer werken vanuit iets wat je gevonden hebt zonder totaalplaatje is als een computer samenstellen waarvan je af en toe een Intel CPU roept, dan weer een Nvidia videokaart, een dag later een AMD CPU en dan toch liever voor een Raspi gaan :P

Maar zonder gekheid, zet het eens uitéén.
Als je ruimte hebt en een redelijk budget, dan zou ik ook niet voor een monoblock gaan. Dat maakt je mogelijkheden ook meer flexibel.
  dinsdag 3 november 2020 @ 21:30:12 #41
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_196032478
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 21:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb ze vier jaar geleden vergeleken. De Remeha is absoluut de betere, goede buitenunit en veel instelbaar. De Nefit had veel minder opties.
Heeft de Nefit nog steeds van die 3x3kW "waterkokers" om het opgegeven vermogen te halen bij -10? :P Of is dat al verbeterd?
pi_196033409
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heeft de Nefit nog steeds van die 3x3kW "waterkokers" om het opgegeven vermogen te halen bij -10? :P Of is dat al verbeterd?
Nou die heeft Remeha ook, ik heb zelfs ik geloof 18kW elektrisch element erin zitten, zit op een separate voedingskabel 3F400V.
Maar die zit erin voor <-15kW en voor de naverwarming warm water.
Ik heb die helemaal uitgeschakeld behalve voor de wekelijkse hygiëne opwarming, en dan schakelt die maar 1 van de 3 elementen even in.
Vakman pur sang
  dinsdag 3 november 2020 @ 22:10:08 #43
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_196033561
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2020 22:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nou die heeft Remeha ook, ik heb zelfs ik geloof 18kW elektrisch element erin zitten, zit op een separate voedingskabel 3F400V.
Maar die zit erin voor <-15kW en voor de naverwarming warm water.
Ik heb die helemaal uitgeschakeld behalve voor de wekelijkse hygiëne opwarming, en dan schakelt die maar 1 van de 3 elementen even in.
Lijkt me heel onpraktisch als je bijvoorbeeld ook nog een EV wil opladen? Nu heb ik voorlopig een Corolla Hybrid dus nog geen stopcontact nodig maar dat zal over 5 of 10 jaar wel anders zijn.

Ben wel blij met de Mitsubishi wat dat betreft, alleen een 2kW elementje dat eens in de 14 dagen even inschakelt voor de legionella run, voor de rest komt hij niet in actie.
pi_196033670
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Lijkt me heel onpraktisch als je bijvoorbeeld ook nog een EV wil opladen? Nu heb ik voorlopig een Corolla Hybrid dus nog geen stopcontact nodig maar dat zal over 5 of 10 jaar wel anders zijn.

Ben wel blij met de Mitsubishi wat dat betreft, alleen een 2kW elementje dat eens in de 14 dagen even inschakelt voor de legionella run, voor de rest komt hij niet in actie.
Ik denk niet dat je het snapt.
Het elektrisch element zit er puur in om deze wp ook toe te kunnen passen op hoogestookte installaties of bij bizarre omstandigheden (de wp is defect)
Denk dat Remeha deze heeft ingezet als extra zekerheid. Je hoeft ze niet aan te sluiten!
De buitenunit doet hetzelfde als jouw unit.
Vakman pur sang
  dinsdag 3 november 2020 @ 22:17:16 #45
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_196033781
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2020 22:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je het snapt.
Het elektrisch element zit er puur in om deze wp ook toe te kunnen passen op hoogestookte installaties of bij bizarre omstandigheden (de wp is defect)
Denk dat Remeha deze heeft ingezet als extra zekerheid. Je hoeft ze niet aan te sluiten!
De buitenunit doet hetzelfde als jouw unit.
Ah, oké. Dan heb ik het idd niet begrepen.
pi_196042471
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heeft de Nefit nog steeds van die 3x3kW "waterkokers" om het opgegeven vermogen te halen bij -10? :P Of is dat al verbeterd?
die zitten er ook in. Maar dat was voor mij geen probleem. Ik woon in Den Haag. Kust en grote stad. -10 maak ik niet mee. Zeker in combinatie met 1500 euro goedkoper kan die waterkoker bij nood wel een keer aan.

De Remeha heeft trouwens 3x 2kw waterkokers, van af -15.

Ze slaan ook aan als je de thermostaat extreem ophoogt en hij besluit het niet snel te kunnen verwarmen icm buitentemperatuur.

Toen ik twee jaar geleden wegens een overlijden terugkwam was mijn woonkamer 14 graden en buiten was het -4. Dan is het wel lekker als hij het huis even op de elementen naar 21 graden jaagt. Hij kan dan zelfs 80 graden water produceren.


Ik gebruik de remeha niet voor tap-water. Dus hoe dat werkt weet ik niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 04-11-2020 07:17:46 ]
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_196043342
Die waterkokers zijn idd handig in extreme gevallen.

Hoe vaak hebben we nou werkelijk - 10 in Nederland. En dan bedoel ik langer dan het koudste dipje in de vroege ochtend. Want in de nacht mag het van mij in huis best een graad afkoelen. Langdurig zulke lage temperaturen komt gemiddeld misschien 2 dagen per jaar voor. Nou, dan mag van mij een element wel even aanspringen. Of als het op een vrije dag is ga ik een taart oid bakken. Dan gebruik ik het COP1 element van mijn oven wel als bij verwarming.

Overigens, bij luchttemperatuur van - 5 en aanvoertemperatuur van 50 graden haalde de 7kW Nefit hier vorig jaar ook nog een afgifte van 6,5kW. Met elektrische elementen uitgeschakeld in de verwarmingstand. Nu ik volledig voorzien ben van LTV en de aanvoertemperatuur niet hoger mag worden dan 40 graden, verwacht ik dat het vermogen bij - 10 ook echt niet onder die 6,5kW komt. Voor mij dicht genoeg bij de beloofde 7kW.

Leuk weetje: de verwarming is hier in huis nu al 4 dagen niet aan geweest! En dat in november...
pi_196056959
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is misschien handig om eerst voor jezelf op een rijtje te hebben wat je voorwaarden zijn:

- beschikbare ruimte
- beschikbaar budget
- benodigd vermogen voor verwarmen
- meterkast 1-fase of 3-fase
- hoeveel liter warm water
- etc

En vanuit die voorwaarden kunnen we kijken welke (totaal)oplossingen beschikbaar zijn, wat de ervaringen zijn, etc.

Het iedere keer werken vanuit iets wat je gevonden hebt zonder totaalplaatje is als een computer samenstellen waarvan je af en toe een Intel CPU roept, dan weer een Nvidia videokaart, een dag later een AMD CPU en dan toch liever voor een Raspi gaan :P

Maar zonder gekheid, zet het eens uitéén.
Als je ruimte hebt en een redelijk budget, dan zou ik ook niet voor een monoblock gaan. Dat maakt je mogelijkheden ook meer flexibel.
Ok hier zijn de gegevens:

Tussenwoning van 110 m2 uit 1998
Huidig verbruik 800 m3 gas
Vloerverwarming op de bg en een convector
Binnenruimte beperkt, eigenlijk alleen de ruimte van de huidige cv ketel, 1,0x0,5x2,4m
Buitenruimte plat dak boven de cv en eventueel ook op het dakterras.

Budget 5000-6000¤
Vermogen 6-7kw zou voldoende moeten zijn.
Meterkast is 1x40 maar zou naar 3x25 kunnen
200l warm water is wel voldoende, als de WP het met 6kw weer kan bijverwarmen

Vloerverwarming staat nu op 26c op de inlaat en de rest is voor de convector, aanvoer cv op 60c. Convector zal ik binnenkort voorzien van fans, om eens te kijken hoe deze presteren met een lagere aanvoer. Rest van het huis staan de radiatoren dicht en de badkamer krijgt een nieuwe convector en electrische vloerverwarming.
.
pi_196323121
Zomaar een nieuwtje:

Politiek, ACM en netbeheerders zien eindelijk in dat er niet zomaar geld in rekening gebracht kan worden bij iemand die zijn gascontract opzegt. Dus voortaan ontvangen mensen die hun gas opzeggen geen rekening meer voor de zinloze verwijdering van de gasaansluiting in hun woning.

4 jaar strijd door een alsmaar groeiende groep Tweakers begint aardig zijn vruchten af te werpen.

https://www.tweedekamer.n(...)0&did=2020D46728.%22
pi_196379882
En er wordt hard aan getrokken hoor op Tweakers aan die netbeheerders leugens.

Hier vandaag ook mijn warmtepomp geleverd gehad. Nu nog even installeren.

Panasonic 9kW monoblock.
Laat die handjes wapperen!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')