abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194446534
Trillende kunststof schijfjes die zich niet zelfstandig kunnen voortbewegen, kunnen wel samenklonteren tot een groter geheel dat zich kan verplaatsen. Geïnspireerd door het gedrag van groepjes cellen, presenteren Amerikaanse onderzoekers nu hun ‘deeltjesrobot’.

https://www.nemokennislin(...)20ben%20je%20slimmer

Ter informatie.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Spellchecker vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:05:53 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194448387
Erg interessant inderdaad. Ik zie de term nergens in het artikel voorkomen, maar vermoed dat dit ook voor ons begrip van emergente eigenschappen een rol kan spelen.
-
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 10:32:44 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194485861
Dit zijn altijd wel toffe systemen :Y

Ik programmeer met studenten vaak simpele simulaties van biologische systemen (denk vogelzermen, bacterie colonies of groepen cellen) en het is wonderlijk met hoe weinig regels je redelijk complexe systemen kunt krijgen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194504298
Vet!
nee, jij dan!
pi_194521457
quote:
88s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit zijn altijd wel toffe systemen :Y

Ik programmeer met studenten vaak simpele simulaties van biologische systemen (denk vogelzermen, bacterie colonies of groepen cellen) en het is wonderlijk met hoe weinig regels je redelijk complexe systemen kunt krijgen.
Uit nieuwsgierigheid...kun je aan mij iets laten zien daarvan ... als erkende leek ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator woensdag 12 augustus 2020 @ 15:02:37 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194521483
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:01 schreef cempexo het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid...kun je aan mij iets laten zien daarvan ... als erkende leek ?
Dit is een oudje...


Vrij simpele regeltjes, vogels kijken om zich heen en proberen gemiddeld dezelfde kant op te vliegen, ze proberen van de (anderskleurige) predator weg te vliegen. Als ze te ver zijn willen ze naar waar de meeste vogels te zien zijn. En ze kunnen niet te scherp van hoek veranderen en zijn niet zo precies cq. maken random fouten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194521533
Ik begrijp dat de gele stippeltjes leven is en elkaar opzoekt ?! Zo ja, waarom doen ze dat dan ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator woensdag 12 augustus 2020 @ 15:07:39 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194521560
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:05 schreef cempexo het volgende:
Ik begrijp dat de gele stippeltjes leven is en elkaar opzoekt ?! Zo ja, waarom doen ze dat dan ?
Omdat ze de door mij opgelegde regeltjes volgen die onder de post staan :D Nou zijn deze een stuk "slimmer" dan die uit jouw post. Ze weten bijvoorbeeld precies waar de anderen zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194521589
quote:
88s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat ze de door mij opgelegde regeltjes volgen die onder de post staan :D
Yeps ik zag het pas later...doet me denken aan de ooievaars die hier in het najaar/winter landen, wat blijven hangen (soms enkele dagen) en gezamenlijk weer verder optrekken. De groep blijft de groep en reageert niet op andere groepen die boven hun vliegen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator woensdag 12 augustus 2020 @ 15:12:38 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194521622
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Yeps ik zag het pas later...doet me denken aan de ooievaars die hier in het najaar/winter landen, wat blijven hangen (soms enkele dagen) en gezamenlijk weer verder optrekken. De groep blijft de groep en reageert niet op andere groepen die boven hun vliegen.
Deze is nog puur 2D maar als je hem 3D maakt lijkt het nog meer op een echte zwerm.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194521635
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:01 schreef cempexo het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid...kun je aan mij iets laten zien daarvan ... als erkende leek ?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194521908
Bekeken...in termen van mensentaal: heeft dit gedrag te maken met een sociale structuur, bv herkenning en erkenning als groep? Of is het simpelweg rationeel geconditioneerd -genen- gedrag ?

[ Bericht 2% gewijzigd door cempexo op 12-08-2020 15:42:17 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator woensdag 12 augustus 2020 @ 15:42:22 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194522087
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:29 schreef cempexo het volgende:
Bekeken...in termen van mensentaal: heeft dit gedrag te maken met een sociale structuur, bv herkenning en erkenning als groep? Of is het simpelweg geconditioneerd -genen- gedrag ?
Het heeft te maken met computer regels. Maar als je het wil zien in de biologie ik denk dat het een combi is tussen natuurkunde (je wilt niet botsen en kunt niet meer dan een bepaalde hoek van je pad afwijken) en cultuur je wilt bij je groep blijven. Ik denk dat een vogel in de zwerm zich geen weet heeft van hoe mooi de zwerm eruit ziet als je er vanbuitenaf naar kijkt :D Verder zal waar de zwerm naartoe beweegt weer meer met instinct te maken hebben richting de zon of richting het zuiden of naar waar gras is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194522173
Ik denk dat dieren per definitie een groepsgedrag als basis heeft...kent.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194522178
In een simulatie is het heel eenvoudig, je hebt een aantal input argumenten als wat is er voor en naast de vogel et cetera, en daar komt door een functie een richting uit als output. Zo zal een vroowerp recht voor de vogel sterke impact hebben om van richting te veranderen, en een buurvogel die iets uitwijkt in mindere mate.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194522857
quote:
16s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:49 schreef FlippingCoin het volgende:
In een simulatie is het heel eenvoudig, je hebt een aantal input argumenten als wat is er voor en naast de vogel et cetera, en daar komt door een functie een richting uit als output. Zo zal een vroowerp recht voor de vogel sterke impact hebben om van richting te veranderen, en een buurvogel die iets uitwijkt in mindere mate.
Op een andere manier blijft bij mij de sociale structuur van leven en in dit thema groepsgedrag, een dominante rol spelen. Deze groep zwanen daalt gezamenlijk af op het land, blijft er een tijdje, voedsel denk ik, en stijgt vervolgens gezamenlijk weer op. Ik neem aan dat dit zich zal herhalen in andere gebieden.

Groepsgedrag waarborgt kennelijk iets. Wat leidt wat ?



[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 12-08-2020 16:39:31 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')