abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator woensdag 5 augustus 2020 @ 23:42:55 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194421652
Vorige topics:

FOT / Macro fotografie
FOT / Macro fotografie (deel 2)
FOT / Macro fotografie (deel 3)
FOT / Macro Fotografie (deel 4)
FOT / Macro Fotografie (deel 5)
FOT / Macro Fotografie (deel 6)
FOT / Macro Fotografie (deel 7)
FOT / Macro Fotografie (deel 8)
FOT / Macro Fotografie (deel 9)
FOT / Macrofotografie deel 10
FOT / Macrofotografie deel 11
FOT / Macrofotografie deel 12
FOT / Macrofotografie deeltje 13
FOT / Macro Fotografie deel 14
FOT / Macro Fotografie deel 15
FOT / Macro Fotografie deel 16
FOT / Macrofotografie deel 17
FOT / Macro fotografie deel 18
FOT / Macro fotografie deel 19
FOT / Macro fotografie deel 20
FOT / Macro fotografie deel 21
FOT / [CENTRAAL] Macrofotografie deel 22
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 23
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 24
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 27
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 29
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 30
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 34
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 35

Door met deeltje 36 *O*

Tussenringen, voorzetlenzen, korte lenzen, lange lenzen. In elk geval grote platen van kleine dingen.

Nu weer 299 keer spelen met hele grote lenzen en hele kleine onderwerpjes.

Game on ^O^

Laatste posts uit het vorige topic

Ik had een spin

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

En PdeHoog had een vraag

quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 09:56 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Zeg Ouwesok, met die 50mm moet je er toch akelig dicht bovenop gezeten hebben? Of is dit een crop?
Je moet inderdaad bijzonder close op die spin en meestal is dat met wespenspinnen bittere noodzaak. Ze zitten meestal in hoog gras waar je er met de langere macro's niet bij kunt omdat anders al het gras en de planten in de weg zitten.
Vooral die camera laten zakken moet nogal voorzichtig gebeuren, voor je het weet raak je iets aan dat in contact staat met het web (of webverbinding heeft). Bij deze deed ik dat eerst dus te snel waardoor de spin naar de rand van haar web vluchtte en dan moet je even een minuut of tien wachten alvorens ze weer mooi in het midden hangt.

Opname is niet gecropt, nou ja, op de zijkantjes na om hem weer vierkant te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_194423754
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 23:42 schreef Ouwesok het volgende:
Vorige topics:

Je moet inderdaad bijzonder close op die spin en meestal is dat met wespenspinnen bittere noodzaak. Ze zitten meestal in hoog gras waar je er met de langere macro's niet bij kunt omdat anders al het gras en de planten in de weg zitten.
Vooral die camera laten zakken moet nogal voorzichtig gebeuren, voor je het weet raak je iets aan dat in contact staat met het web (of webverbinding heeft). Bij deze deed ik dat eerst dus te snel waardoor de spin naar de rand van haar web vluchtte en dan moet je even een minuut of tien wachten alvorens ze weer mooi in het midden hangt.

Opname is niet gecropt, nou ja, op de zijkantjes na om hem weer vierkant te krijgen.
^O^
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:50:28 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194458140
Tijd voor wat recente sprinkhanen want ze zijn er weer bijzonder overvloedig

Van een paar weken terug in Horsterwold bij Zeewolde, een krassertje met de A77-II en de Sony 2.8/50mm

Pseudochorthippus parallelus by Ouwesok, on Flickr

Van diezelfde wandeling die verder weinig opleverde een bruine sprinkhaan
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

In Woldlake had ik ze vorige week ook. Met de A7 en de Sigma 2.8/105mm

Nog een bruine sprinkhaan. Keertje van wat verder

Keertje van wat closer

Als ze eenmaal zitten is het een kwestie van rustig blijven in je bewegingen. Als het traag genoeg gaat zien ze je niet en blijven ze zitten. Dat werkt tenminste bij veldsprinkhanen.

Bij Sabelsprinkhanen werkt dat allemaal nauwelijks, die zien je meestal al als je binnen de twee meter komt en meestal lopen of springen ze dan naar ergens waar je er gegarandeerd niet meer bij kunt.

Soms heb je mazzel. En kijk eens hoe ie opgaat in het landschap.
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:21:09 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194465837
De vlinderslag met de Tamron 150-600 op de EOS80D

Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

En een klein koolwitje met een nieuwe aanwinst, de Sigma APO 4-5.6/120-400mm op de A77-II
Hij kan er op zich nog veel dichter bij maar bij 34oC blijven die koolwitjes maar heel kort zitten.
Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 21:48:32 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194495291
Uit de backlog. Een van de zeldzame keren dat ik in het Woldlakebos slechts één libel kan vinden die even voor me wil poseren. Temperatuur was op zich wel goed, licht was vrij beroerd en afnemend en de wind was de grote spelbreker van de dag.
Deze steenrode heidelibel vond een relatief stevig plantje om even op te zitten en ik richtte de A7 met daarop de Sigma 2.8/105mm en schoof die voorzichtig naar de libel toe met af en toe een opname.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

De backlog is overigens afgelopen weekend weer aardig aangevuld.
  maandag 10 augustus 2020 @ 23:50:51 #6
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_194497513
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 21:48 schreef Ouwesok het volgende:
Uit de backlog. Een van de zeldzame keren dat ik in het Woldlakebos slechts één libel kan vinden die even voor me wil poseren. Temperatuur was op zich wel goed, licht was vrij beroerd en afnemend en de wind was de grote spelbreker van de dag.
Deze steenrode heidelibel vond een relatief stevig plantje om even op te zitten en ik richtte de A7 met daarop de Sigma 2.8/105mm en schoof die voorzichtig naar de libel toe met af en toe een opname.

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

De backlog is overigens afgelopen weekend weer aardig aangevuld.
Ziet er weer goed uit :Y
Ik hoop dat het aankomend weekend een beetje weer is om erop uit te gaan met de camera. Afgelopen weekenden geen tijd voor gehad en na werktijd is het te heet om insecten te vinden (of überhaupt een stuk te lopen met een rugzak op je rug/camera om je nek in de brandende zon).
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:38:47 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194513932
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 23:50 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ziet er weer goed uit :Y
Ik hoop dat het aankomend weekend een beetje weer is om erop uit te gaan met de camera. Afgelopen weekenden geen tijd voor gehad en na werktijd is het te heet om insecten te vinden (of überhaupt een stuk te lopen met een rugzak op je rug/camera om je nek in de brandende zon).
Ik hoop ook wel op wat struikgewastijd voor komend weekend. De stekken die ik dicht bij huis heb zijn dit jaar allemaal vernaggeld omdat men er druk met grote machines rondrijdt en een deel daarom niet toegankelijk is óf, nog erger, waar je momenteel amper libellen vindt. Dat betekent wel dat ik door de week geen libellen kan fotograferen
Daarom ben ik een beetje aangewezen op de Weerribben, zo'n drie kwartier rijden.

Neem nou afgelopen weekend met een lens die al lange tijd op mijn verlanglijstje stond maar het exemplaar dat ik nu heb is wat problematisch. Het kost heel veul moeite om er iets toonbaars mee te maken terwijl de Sigma APO 4.5-5.6/120-400mm daar nou net geen moeite mee zou moeten hebben.
Concept is ideaal voor libellen, 400mm die instelt vanaf 1.5m (hey, komt dat even mooi uit) en met een HSM- motor focust. Mechanisch is ie als nieuw, focussen doet ie als de gesmeerde bliksem, alleen geeft dit specifieke exemplaar reflecties waar ik nog niet helemaal uit ben. Gelukkig kan ik nog terug en die kant lijkt het helaas wel op te gaan.

Indicatie van hoe je er steenrode heidelibellen mee aanvliegt.

pi_194516390
Ik heb me gister ook gewaagd aan wat macrofotografie :@ In dit geval een R5 met een 180mm 3.5 macro. Daarbij een experiment met focus stacking. Dit waren 34 opnames.

Conclusie: focus stacking in de Canon software DPP is ruk. Vanuit PS lukt het al beter.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_194518655
Na een jaar gestopt te zijn ben ik weer begonnen met fotograferen 8-) Heb mijn a6000 na 5 jaar vervangen voor een a7iii, wat een feest. *O*

Wasp by Roger, on Flickr

Wasp by Roger, on Flickr
ADO Den Haag, AZ, FC Groningen FC Twente, FC Utrecht, Go Ahead Eagles, Heracles Almelo, NAC Breda, NEC, PEC Zwolle, RKC Waalwijk, Roda JC, SC Cambuur, SC Heerenveen, Vitesse.
  Moderator / PR woensdag 12 augustus 2020 @ 12:10:38 #10
140043 crew  Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194519000
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:49 schreef WIJZIJNAJAX het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn ben ik weer begonnen met fotograferen 8-) Heb mijn a6000 na 5 jaar vervangen voor een a7iii, wat een feest. *O*

[ link | afbeelding ]Wasp by Roger, on Flickr

[ link | afbeelding ]Wasp by Roger, on Flickr
Prima upgrade. Veel plezier ermee *O* .
Huilen dan.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 12:52:16 #11
447318 Kikkerkaas
Kaas met kikkers
pi_194519550
Edit
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 21:55:34 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194608561
Even een inhaalslagje met sprinkhanen

Twee keer sabelsprinkhaan.

Een keer goed gecamoufleerd
Tettigonia Viridissima by Ouwesok, on Flickr
A77-II met Sigma 120-400mm

En een keer in de wat-kan-mij-het-verrotten-modus waarin je ze in de tweede helft van hun seizoen vaak aantreft.
Tettigonia Viridissima by Ouwesok, on Flickr
A77-II met Sigma 5.6/180mm

Bruine sprinkhaan van de ene kant

En van de andere kant
Beide kanten met de A7 en de Sigma 2.8/105mm

Met dezelfde combinatie een bruine sprinkhaan op een stengel

Een van de specialiteiten in de Weerribben, de gouden sprinkhaan
beide opnamen met de A77-II en de Sigma 2.8/105mm
Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr

Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr
pi_194784328
Vanmiddag klein rondje met Sigma 105 mm

#35.
  woensdag 2 september 2020 @ 23:54:20 #14
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_194857302
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 21:06 schreef Clayton1 het volgende:
Vanmiddag klein rondje met Sigma 105 mm

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice! Ik heb vanmiddag ook een klein rondje Te Werve gedaan, zal morgen wel ff wat foto's posten.
  donderdag 3 september 2020 @ 22:12:22 #15
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_194874030
Foto's van gister, rondje Te Werve met de EOS RP en de RF 35mm Macro. Het was eindelijk weer om er met de camera op uit te gaan en ik had tijd. Gros van de foto's (zo niet alle) gemaakt op MF. Ik had gehoopt dat de firmware-update van de lens en camera verbetering in de AF zou brengen maar de AF vindt randen van blaadjes en random plekken op takjes interessanter dan insecten.
Weideschorpioenvlieg (Panorpa vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr

Groene schildwants (Palomena prasina) by Ed Rendum, on Flickr
Brandnetelmot )Anthophila fabriciana) by Ed Rendum, on Flickr
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr
Vliegje (Meiosimyza spec) by Ed Rendum, on Flickr
Vlieg (Mydea corni) by Ed Rendum, on Flickr
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 01:34:04 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194876376
Lekker bezig allemaal :Y

Vorig weekend tijd om mijn Jupiter J9 2.0/85mm eens uit te laten en voor de zekerheid nam ik een goed nestje tussenringen mee voor als er tussen de bloemen iets rond zou kruipen. Closefocussen met een Russische portetlens dus.
Camera was de A7 en eerlijk gezegd viel het resultaat me honderd procent mee, er komt best wat detail uit de J9. Omdat ik nu niet op het specifieke handschrift van de J9 uit was ging het diafragma wat verder dicht, ongeveer 8.
Om tot resultaat te komen is een ander verhaal, de Russische Sonnar heeft een geleidelijke overgang van scherp naar onscherp waardoor het een uitdaging wordt om hem exact goed in de scherpte te draaien.
Daarbij merk je, als je voor dit werk macrolenzen gewend bent dat je nogal snel de samenstelling van je tussenringen moet wisselen als het beestje wat groter of kleiner is en met die p-draadringen draai je je dan compleet suf

Een roofvlieg
Tolmerus atricapillus by Ouwesok, on Flickr

Een groene schildwants
Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr

Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr
  maandag 7 september 2020 @ 23:10:14 #17
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_194945000
Gister was ik nog ff bij moeders op bezoek. Mijn jongere broer had een bordje met stukken fruit (appel, banaan, mandarijn) staan voor de vlinders. Die zaten er eerder vorige week wel, gister was het echter druk met wespen en wat vliegen. Op het drukst telde ik 10 wespen op het fruit. Ik moet nog een berg foto's door DPP4 halen maar dat komt eind v/d week wel. Dit zijn er alvast een paar uit de serie.

Gemaakt met de EOS RP en de RF 35mm 1.8 Macro IS STM. MF met focusafstand op 17cm (kortste afstand):

Vlieg (Muscina stabulans) by Ed Rendum, on Flickr

Gewone wesp (Vespula vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr

Gewone wesp (Vespula vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr

Ik was vergeten om mijn Gorillapod mee te nemen, dus ik moest vrij dichtbij komen met mijn gezicht. Mijn moeder vond het enger dan ik, geloof ik ;) ik ben niet zo bang uitgevallen en wespen doen me letterlijk en figuurlijk niets
pi_195046332
Dagpauwoog,

#35.
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 18:41:51 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195114233
Even wat achterstalligheden van afgelopen weekend alweer.

De zaterdag was het weer tijd voor het Woldlakebos waar meer dan genoeg paardenbijters waren om fijn een middagje mee te spelen.

Camera was de A77-2 en de lens was voor de eerste serie de Sigma 2.8/105mm. De bewolking was dikker dan wenselijk en dus moesten we hoog in de ISO's en om het extra uitdagend te maken woei het nogal hard.
al heb je dan wel het voordeel dat de libellen iets minder vluchterig zijn

Van close tot zeer close
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Ietsje lager en een fractie closer

Even voor de afwisseling een blauwe glazenmaker er tussendoor. Deze hing echter zo ongelukkig dat ik niet voor een kopje kon gaan.
Aeshna cyanea by Ouwesok, on Flickr

Het aantal heidelibellen viel die middag wat tegen. Er vlogen er meer dan genoeg rond maar ze wilden niet echt op de goeie plekken gaan zitten.
Onderstaande maakte een uitzondering

en ook hier weer even lekker close

Tijd voor close combat. De Sony 2.8/50mm gaat erop en al snel hebben we weer een paardenbijtertje te pakken die even in een boom hangt uit te blazen.

donderdag 17 september 2020 @ 20:59:58 #20
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_195116861
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:41 schreef Ouwesok het volgende:
Even wat achterstalligheden van afgelopen weekend alweer.

De zaterdag was het weer tijd voor het Woldlakebos waar meer dan genoeg paardenbijters waren om fijn een middagje mee te spelen.

Camera was de A77-2 en de lens was voor de eerste serie de Sigma 2.8/105mm. De bewolking was dikker dan wenselijk en dus moesten we hoog in de ISO's en om het extra uitdagend te maken woei het nogal hard.
al heb je dan wel het voordeel dat de libellen iets minder vluchterig zijn

Van close tot zeer close
[ link | afbeelding ]Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Ietsje lager en een fractie closer

Even voor de afwisseling een blauwe glazenmaker er tussendoor. Deze hing echter zo ongelukkig dat ik niet voor een kopje kon gaan.
[ link | afbeelding ]Aeshna cyanea by Ouwesok, on Flickr

Het aantal heidelibellen viel die middag wat tegen. Er vlogen er meer dan genoeg rond maar ze wilden niet echt op de goeie plekken gaan zitten.
Onderstaande maakte een uitzondering

en ook hier weer even lekker close

Tijd voor close combat. De Sony 2.8/50mm gaat erop en al snel hebben we weer een paardenbijtertje te pakken die even in een boom hangt uit te blazen.

Very nice! :Y
Ik hoop dat het de komende dagen wat minder gaat waaien, zodat het de moeite waard wordt om een rondje duinen (Westduinpark, tussen Kijkduin en Duindorp) te doen. Ben ik dit jaar nog niet één keer aan toe gekomen.
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 21:43:14 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195117678
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:59 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Very nice! :Y
Ik hoop dat het de komende dagen wat minder gaat waaien, zodat het de moeite waard wordt om een rondje duinen (Westduinpark, tussen Kijkduin en Duindorp) te doen. Ben ik dit jaar nog niet één keer aan toe gekomen.
Afgelopen zondag de Waterleidingduinen gedaan. Was qua libellen nog een dollere boel dan de Weerribben. Foto's komen nog.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:34:12 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195161369
Even een paar kleinere beestjes tussendoor, het moet wel macro blijven immers

Het verschil tussen dikke bewolking en dat ene gaatje waardoor je even wél licht hebt met een tweetandschildwants
3x woordwaarde

Met de A77-2 en de Sigma 105mm
Met wolken
Picromerus bidens by Ouwesok, on Flickr

Met dat zonnetje

Dan de 105 eraf en de Sony 2.8/50mm erop en dat verschil blijkt nog niet eens zo groot

Ook met wisselende omstandigheden een groene schildwants
Zonder zon een nimfje

En met iets meer licht een imago

beide met de 105mm

En nog een groene schildwants met de 50mm, nu op de A7
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 00:31:49 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195191149
Nog van vorige week in de Waterleidingduinen waar het krioelde van de steenrode heidelibellen.

Vooral in de varens en dan met zo'n nazomerzonnetje zien ze er prachtig uit. Serietje met de EOS80D en de Tamron 150-600mm

abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')