abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:39 #276
408813 crew  trein2000
pi_194417108
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:12 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens ben ik wel benieuwd: hoe komt het dat niet half Nederland al besmet is als je blijkbaar via het ventilatiesysteem besmet kunt raken? Is het dan toch een bijzondere cocktail van omstandigheden waardoor dat lukt? Is dit simpelweg een exces?
Mag ik er even tussen neus en lippen door op wijzen dat van meer dan de helft van de besmettingen de bron niet is achterhaald.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:40 #277
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_194417109
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nou, noem dat maar 'gewoon'. De usual suspects zijn er gelijk als de kippen bij zodra er weer een stok is om het RIVM mee te slaan.

Nu zal ik wel weer uitgemaakt worden voor een RIVM-adept, maar dat is dan maar zo. Ik vind het gewoon lachwekkend dat gelijk de spreekwoordelijke hooivorken uit de kast getrokken worden. Zeker wanneer je men wekenlang niet gehoord heb. Er is nog veel onduidelijk over dit rapport. En over de beweegredenen van het RIVM om dit geen publiekelijk rapport te maken.
Het grappige is vooral dat er users tussen zitten die het RIVM lopen te bashen, maar ondertussen wel pas een kapje gaat dragen als het RIVM aangeeft dat het moet in NL.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_194417127
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:32 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat bewoners in een verpleeghuis daar constant zijn. Dat is wat anders dan even in de winkel zijn of een paar uur op kantoor. Maar in het artikel las ik dat er dna van het virus is gevonden in het luchtfilter. Daar moet je best voorzichtig mee zijn. In het begin las je ook dat er dna op oppervlaktes is gevonden. Daarom zit iedereen nu zijn winkelwagen te poetsen. Maar inmiddels is er bewezen dat het eigenlijk onzin is. Je hebt wel een bepaalde hoeveelheid nodig om echt besmet te raken.

https://www.volkskrant.nl(...)nergens-op~b183cdef/
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30561-2/fulltext?dgcid=raven_jbs_etoc_email
Elke keer hetzelfde verhaal.

Iedereen bang, omdat ze een plukje virus vinden in het riool, in een luchtbuis, filter, op allerlei oppervlakken in een cruiseschip. Ze schrijven er nooit bij dat de kans op besmetting in die gevallen 0,0000001% is.

Laten we wel wezen, je wordt besmet met dat virus omdat je close bent geweest met een coronalijer, de rest is allemaal flauwekul-in de marge. Concentratie virusdeeltjes is hoger in een slecht/niet natuurlijk beluchte ruimte (mechanisch belucht), daarom is de kans dan groter.

Virusdeeltje dat uitgekucht wordt op de derde verdieping een halve km aflegt door een systeem van buizen en filters op de 21ste verdieping iemand besmet. Mooi verhaal man.

Waarom moet men het allemaal zo complex maken? :')

In januari hier zelfs eens gelezen dat er twee vogels met corona rondvlogen in Italië. :) Ik heb nooit meer wat van die twee vogels gehoord.

Voordeel is wel dat nu de tafeltjes en stoeltjes mooi gepoetst worden en de plee goed bijgehouden wordt. ;) Leren sommige mensen toch wat manieren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jed1Gam op 05-08-2020 19:53:46 ]
  woensdag 5 augustus 2020 @ 19:40:13 #279
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_194417163
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:32 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat bewoners in een verpleeghuis daar constant zijn. Dat is wat anders dan even in de winkel zijn of een paar uur op kantoor. Maar in het artikel las ik dat er dna van het virus is gevonden in het luchtfilter. Daar moet je best voorzichtig mee zijn. In het begin las je ook dat er dna op oppervlaktes is gevonden. Daarom zit iedereen nu zijn winkelwagen te poetsen. Maar inmiddels is er bewezen dat het eigenlijk onzin is. Je hebt wel een bepaalde hoeveelheid nodig om echt besmet te raken.

https://www.volkskrant.nl(...)nergens-op~b183cdef/
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30561-2/fulltext?dgcid=raven_jbs_etoc_email
Medewerkers van verpleegtehuizen zijn er (hopelijk) ook niet meer dan 40 uur in de week, net als kantoormedewerkers op hun werkplek. En er waren erg veel medewerkers besmet. Dit zal natuurlijk ook te maken hebben met het gebrek aan beschermingsmiddelen, maar ook ventilatie kun je niet uitsluiten helaas.
Ik hoop gewoon dat we vóór we allemaal weer meer naar binnen gaan, er meer duidelijkheid is over wat wel en wat geen risicofactoren zijn voor verdere verspreiding.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_194417278
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:37 schreef Arizona het volgende:
Maar het feit dat het RIVM de richtlijnen rondom ventilatie wél heeft herzien, lijkt me wel reden om dit openbaar en duidelijk kenbaar te maken, zodat kantoren, scholen, magazijnen e.d. daar ook goed van op de hoogte zijn :P.
Mee eens. Ben benieuwd waarom voor deze werkwijze gekozen is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194417299
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mag ik er even tussen neus en lippen door op wijzen dat van meer dan de helft van de besmettingen de bron niet is achterhaald.
Jij hebt het over de plek, niet over de manier van besmetten. Als het ventilatiesysteem een belangrijke rol speelt, zou ik zeggen dat je veel meer brandhaarden zou moeten vinden bij bv. (slecht geventileerde) kantoren.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 5 augustus 2020 @ 19:47:32 #282
408813 crew  trein2000
pi_194417322
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Jij hebt het over de plek, niet over de manier van besmetten. Als het ventilatiesysteem een belangrijke rol speelt, zou ik zeggen dat je veel meer brandhaarden zou moeten vinden bij (slecht geventileerde) kantoren.
Als je niet weet waar iemand besmet is geraakt kun je ook niks zeggen over de manier toch?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194417366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als je niet weet waar iemand besmet is geraakt kun je ook niks zeggen over de manier toch?
Als mensen laagdrempelig via een ventilatiesysteem besmet zouden raken, zouden er meerdere mensen op die plek besmet moeten raken, dus ontstaat er een haard, dus weet je de bron.

Aangezien je de bron niet weet betekent dat dus dat er geen haard is geweest en dus lijkt me dat het klimaatsysteem geen grote rol heeft gespeeld. (Of heel slecht bron- en contactonderzoek)

Een counterfactual dus.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 5 augustus 2020 @ 19:52:27 #284
408813 crew  trein2000
pi_194417435
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als mensen laagdrempelig via een ventilatiesysteem besmet zouden raken, zouden er meerdere mensen op die plek besmet moeten raken, dus ontstaat er een haard, dus weet je de bron.

Aangezien je de bron niet weet betekent dat dus dat er geen haard is geweest en dus lijkt me dat het klimaatsysteem geen grote rol heeft gespeeld. (Of heel slecht bron- en contactonderzoek)

Een counterfactual dus.
Of de aanname “je bent niet binnen anderhalve meter geweest dus je hebt het niet van hem” speelt op waardoor die gevallen niet herkend zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194417447
Overigens werd dit een maand geleden al gezegd: https://nos.nl/collectie/(...)erosolen-is-mogelijk

quote:
GGD Rotterdam-Rijnmond onderzocht het ventilatiesysteem na de grote uitbraak en rapporteerde daarover aan het RIVM.
quote:
En het RIVM zegt te wachten op het vervolgonderzoek van GGD Rotterdam-Rijnmond.
Ik lees hier vooral in dat het RIVM een aantal zaken nog dubbel willen onderzoeken, voordat ze verregaande resultaten de wereld in slingeren.

https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19

En hier lees ik ook nog veel slagen om de arm.

Ben benieuwd of ze er morgen wat over gaan vertellen op de persconferentie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194417460
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Of de aanname “je bent niet binnen anderhalve meter geweest dus je hebt het niet van hem” speelt op waardoor die gevallen niet herkend zijn.
Volgens mij is dat niet hoe BCO werkt. Het lijkt me dat je een haard op hetzelfde kantoor wel op zou moeten merken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194417567
Ik vermoed dat er weinig substantieel veranderd is aan dergelijke uitspraken:

https://www.trouw.nl/nieu(...)virologen~be71e6ee8/

quote:
‘De anderhalvemeterregel heeft toch gewerkt?’

Volgens hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss, aan het Radboudumc in Nijmegen, is het niet ondenkbaar, maar spelen de aerosolen geen rol van betekenis in de verspreiding. “Het valt niet geheel uit te sluiten, maar het overgrote deel van de infecties ontstaat door de grote druppels en door indirect contact.” Daar heeft hij drie argumenten voor. “Als een substantieel deel van de overdracht van het virus via aerosolen zou verlopen, lag de befaamde waarde voor die overdracht, de R, ergens tussen vijftien en twintig, zoals bij de mazelen het geval is. Een coronapatiënt besmet gemiddeld maar twee of drie anderen.”

Daarnaast is in de meeste studies geen levend virus op grotere afstand van een patiënt aangetroffen. En ook de klinische praktijk spreekt tegen de aerosolen. Voss: “De anderhalvemeterregel heeft toch gewerkt? Als de verspreiding door aerosolen een rol had gespeeld, hadden we de epidemie nooit zo met die maatregel onder controle gekregen.”
Dat betekent uiteraard niet dat het op kleine(re) schaal niet mogelijk is. Is ook nooit ontkend.

Maar goed, we zullen zien of deze redenatie overeind blijft.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194417636
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:52 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens werd dit een maand geleden al gezegd: https://nos.nl/collectie/(...)erosolen-is-mogelijk
[..]


[..]

Ik lees hier vooral in dat het RIVM een aantal zaken nog dubbel willen onderzoeken, voordat ze verregaande resultaten de wereld in slingeren.
Je moet toegeven dat het wel grappig is :)

quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 18:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Doe mij een plezier, en geef even een lijst van die onderzoeken waaruit blijkt dat aerosolen daadwerkelijk een rol spelen. Graag een robuust onderzoeksdesign.

Tot dan beschouw ik een dergelijke uitspraak gewoon als gebakken lucht.
En dan is er 2 dagen later opeens een onderzoek van het heilige rivm zelf:d

Kunnen we nu in ieder geval de conclusie trekken dat ventilatie en de rol van aerosolen onderbelicht zijn?

Jij hebt gelijk dat veel onbekend is. Daarom het zekere voor het onzekere nemen en focussen op met teveel mensen BINNEN zijn ij slecht geventileerde ruimtes.

Verzorgingstehuizen, scholen, fabrieken, kantoren en in social settings.
Maak dit net zo belangrijk als 1,5m afstand en handen wassen.
Wat kan het voor kwaad immers.

Scheelt mogelijk vele doden dus het is belangrijk.
pi_194417641
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik vermoed dat er weinig substantieel veranderd is aan dergelijke uitspraken:

https://www.trouw.nl/nieu(...)virologen~be71e6ee8/
[..]

Dat betekent uiteraard niet dat het op kleine(re) schaal niet mogelijk is. Is ook nooit ontkend.

Maar goed, we zullen zien of deze redenatie overeind blijft.
1.5m aandragen alsof het echt gewerkt heeft, zonder kantekening. Bias onderzoeker wel.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:18:05 #290
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194417893
Must-read draadje over het nieuws van het verpleeghuis in Maassluis:

(cc: @DireStraits7)

twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter


twitter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:25:18 #291
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194418005
Wanneer dringt deze logica nu eens door bij OMT/kabinet? Dit adviseerde Slagter en co. in april al, maar is gewoon veel te weinig mee gedaan. Nu de R weer ruimschoots boven de 1 zit en we een x aantal verdubbelingen verder zijn komt er pas weer enig besef van urgentie bij het kabinet. Er zijn echter wederom kostbare weken verloren gegaan.

twitter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194418025
Fuck al die freaks met hun boze twitterfeeds hier 1 berichtje alla maar anders ga ik zelf wel op twitter zitten. :')
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:35:05 #293
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_194418138
Maar gelukkig is er niemand in paniek :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:38:22 #294
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194418205
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Mee eens. Ben benieuwd waarom voor deze werkwijze gekozen is.
Iets met cover en wob.
Men doet iets en kan dan als roepende geldverslinder niet verantwoordelijk worden gehouden.
Kernwoord is in alle gevallen kan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:40:38 #295
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194418232
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:38 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]


Voordeel is wel dat nu de tafeltjes en stoeltjes mooi gepoetst worden en de plee goed bijgehouden wordt. ;) Leren sommige mensen toch wat manieren.
Alles wordt zodanig en zo kort gepoetst, dat het iig niet ontdaan wordt van corona O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:43:09 #296
432997 Ven1972
Man met humor
pi_194418283
Als ik het goed begrijp is er weer corona aanwezig op verpleeghuis???
Humor, serieus en vrolijk!
pi_194418293
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:35 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Maar gelukkig is er niemand in paniek :7
https://www.nu.nl/coronav(...)lockdown-moeten.html

Halsema is bezorgd dat Amsterdam naar een tweede gedeeltelijke lockdown moet.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_194418363
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Alles wordt zodanig en zo kort gepoetst, dat het iig niet ontdaan wordt van corona O+
Nou je hoeft je er niks van aan te trekken, maar ik zou een wc met een desinfectiemiddel waarin minstens 70 % alcohol zit poetsen.

Een vreemde wc, dus.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_194418393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:43 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

https://www.nu.nl/coronav(...)lockdown-moeten.html

Halsema is bezorgd dat Amsterdam naar een tweede gedeeltelijke lockdown moet.
Ja als je het zo uitspreekt is de drempel om de duimschroeven aan te draaien weer een stukje lager.
I'll give you something to do
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:49:03 #300
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194418415
quote:
3s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat er veel is thuisgewerkt zal wel meehelpen.
Het is vooral afstandhouden wat druppeloverdracht tegengaat en het blijf thuis bij ziekte/symptomen, wat hier werkte en dat staat haaks op onze bevolkte manier om te werken en te leven.
Voorts zal iedereen sws op een zeker moment besmet worden en afhankelijk van bevatttelijkheid, gevolgen ondervinden.

Hoe dat straks, moet/gaat met al die kwetsbaren is nog een hamvraag die menig crisisbeheerder zal bezighouden. Nu we het karakter kennen, gaat groepsimmuniteit als oplosssing niet werken. Vooral ook omdat volstrekt onduidelijk is of dan een vaccin wel (voor die fragiele mensen) werkt. Interessante vraag daarbij is of het virus (hoe snel) muteert.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')