Bronquote:Jort Kelder vindt dat vrouwen iets minder vaak in de slachtofferrol moeten kruipen en iets vaker moeten gaan werken, in plaats van een paar ochtendjes per week. Dat zegt hij in gesprek met de Playboy. Vrouwen moeten de hand in eigen boezem steken, vindt Jort. “Nergens in de moderne wereld werken vrouwen zoveel parttime. Kennelijk kunnen ze zich dat permitteren. Of ze vinden het wel handig als hij zich over de kop werkt om het huis, de auto en de vakanties bij elkaar te zweten.“
In het chique Amsterdam-Zuid ‘wemelt het ervan’, zegt Jort. “Hij uren draaien op de Zuidas, zij naar pilates in het park en een chardonnaytje toe op het terras. En geef ze eens ongelijk.”
Totdat het huwelijk kapotgaat. “Dan kun je wel je hand op gaan houden bij je vent voor alimentatie, maar dat is toch een sneue afhankelijkheid waar we vanaf willen?”
En maar klagen dat ze minder betaald krijgen, aldus Jort. “Feministen geven van die afhankelijkheid vaak mannen en rolpatronen de schuld. Kan zijn. Maar vaststaat dat mannen hardere studies doen, meer uren werken en dus ook meer verdienen, waardoor de zo gewenste gelijkheid ver weg is.”
Je kunt in Nederland makkelijk carrière maken als vrouw, zegt hij. “Velen wentelen zich in slachtofferschap, maar waar dat voor de oma’s en moeders niet gold, zijn de Samantha’s en Fleurine’s van nu uitstekend in staat hun dromen te verwezenlijken.”
“Ze moeten alleen wel willen en ja, sorry, ook harder werken dan een paar dagen in de week.”
Het is wel lekker generaliserend geschreven natuurlijk, maar ja het is een stuk in de Playboy.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat is een harde studie? Geologie?
Verder: deels eens. Om me heen vinden de meesten die semi-traditionele verdeling wel prima. Vrouw parttime + kinderen + poetsen, man werken en soms een beetje ‘meehelpen’
Een serieuze studie en geen communicatie, genderstudies of vrijetijdsmanagement.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Verder: deels eens. Om me heen vinden de meesten die semi-traditionele verdeling wel prima. Vrouw parttime + kinderen + poetsen, man werken en soms een beetje ‘meehelpen’
Maar 24 uur per week werken voor de vrouw wel.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:28 schreef -XOR- het volgende:
Chardonnay-drinkend zuidasvolk is niet bepaald exemplarisch voor de gemiddelde Nederlandse gezinssituatie.![]()
Precies, beetje kortzichtig van meneer Kelder.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:28 schreef -XOR- het volgende:
Chardonnay-drinkend zuidasvolk is niet bepaald exemplarisch voor de gemiddelde Nederlandse gezinssituatie.![]()
Hier thuis doen we hetzelfde, alleen zijn er nog geen kinderen. Ik vind het ook prima eerlijk gezegd, we redden het prima met het geld dat we hebben en ik heb liever meer vrije tijd dan dat ik geld aan het verdienen ben voor m'n werkgever.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:28 schreef -XOR- het volgende:
Dat is meneer Kelder zijn wereldbeeld nu eenmaal.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:37 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Precies, beetje kortzichtig van meneer Kelder.
Mwah, is vaak een overeenkomst tussen man en vrouw. Een gezin kan je (imho) simpelweg niet op een gezonde manier draaien met 2x fulltime banen. Kan je niet maken naar je kinderen toe vind ik. Als je dan een kerel hebt die niet bereid is wat minder te werken, en een vrouw die het wel convenient vindt om een paar dagen of zelfs niet te werken, dan ben je al uit balans qua afhankelijkheid van beide kanten. Kortom, je .oet het samen doen. En die chardonnay dames als uitgangspunt gebruiken is natuurlijk vrij bekrompen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar 24 uur per week werken voor de vrouw wel.
Maar waarom gaat de vrouw dan 24 uur werken en niet de man?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mwah, is vaak een overeenkomst tussen man en vrouw. Een gezin kan je (imho) simpelweg niet op een gezonde manier draaien met 2x fulltime banen. Kan je niet maken naar je kinderen toe vind ik. Als je dan een kerel hebt die niet bereid is wat minder te werken, en een vrouw die het wel convenient vindt om een paar dagen of zelfs niet te werken, dan ben je al uit balans qua afhankelijkheid van beide kanten. Kortom, je .oet het samen doen. En die chardonnay dames als uitgangspunt gebruiken is natuurlijk vrij bekrompen.
Waarom "moet" dit veranderen van bepaalde groeperingen terwijl het anno 2020 een duidelijke éigen keuze is?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:41 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Maar waarom gaat de vrouw dan 24 uur werken en niet de man?
van mij moet niks maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij de vrouw een zelfde soort opleiding heeft genoten en toch werkt de man meer.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom "moet" dit veranderen van bepaalde groeperingen terwijl het anno 2020 een duidelijke éigen keuze is?
Prima dat je dat als gezin overeenkomt maar als er vervolgens geklaagd wordt dat vrouwen minder verdienen en minder vaak op topposities komen moet je bij mij niet mee aankomen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mwah, is vaak een overeenkomst tussen man en vrouw. Een gezin kan je (imho) simpelweg niet op een gezonde manier draaien met 2x fulltime banen. Kan je niet maken naar je kinderen toe vind ik. Als je dan een kerel hebt die niet bereid is wat minder te werken, en een vrouw die het wel convenient vindt om een paar dagen of zelfs niet te werken, dan ben je al uit balans qua afhankelijkheid van beide kanten. Kortom, je .oet het samen doen. En die chardonnay dames als uitgangspunt gebruiken is natuurlijk vrij bekrompen.
Prima toch. Dat moeten mensen lekker zelf weten.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:46 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
van mij moet niks maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij de vrouw een zelfde soort opleiding heeft genoten en toch werkt de man meer.
Omdat die man denkt dat carrière maken alleen mogelijk is met 40+ uur per week en work first dan family? Heb ik in mijn omgeving nog gezien. Man vond dat vrouw ook moest werken. Maar zelf hadtie werk op 1 en dan zijn gezin. Ja, zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:41 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
quota ben ik ook niet voor. Gewoon beste man of vrouw op een bepaalde positie. sekse is odnergeschikt.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Prima toch. Dat moeten mensen lekker zelf weten.
Mocht een vrouw met een degelijke opleiding alleen komen te staan dan heeft ze dus prima papieren om aan de slag te kunnen.
Maar met die pretstudies of VBO administratie kom je inderdaad niet in aanmerking voor hogere functies als receptioniste. Allemaal vrij logisch en daar hebben we helemaal geen vrouwen-quota voor nodig. Ik ben écht blij dat de TU/e is terug gefloten met hun idioterie.
Ja dat probeerde ik ook een beetje vragend te stellenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Omdat die man denkt dat carrière maken alleen mogelijk is met 40+ uur per week en work first dan family? Heb ik in mijn omgeving nog gezien. Man vond dat vrouw ook moest werken. Maar zelf hadtie werk op 1 en dan zijn gezin. Ja, zo werkt het niet.
Dat zegt hij toch: een man die niet bereid is minder te gaan werken, een vrouw die het wel prima vindt. Het is toch in de meeste gevallen iets wat je samen zo regelt.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:41 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Dat is al aan het veranderen imo, steeds meer mannen werken minder. Maar dat gaat allemaal niet in 3 jaar om. Dat kost gewoon veel tijd.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:51 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Ja dat probeerde ik ook een beetje vragend te stellenhet traditionele denken is natuurlijk dat de man alleen 40 uur kan werken.
Dit inderdaad. Dan bekijk je de wereld wel heel erg vanuit een zeer beperkte bubbel. Overigens gaat hij volgens mij uit van kinderloze relaties en dan zal ook mama niet alle tijd van de wereld hebben voor ‘pilatesles’. Zeker niet in een gemiddeld NL gezin. Ik kan me voorstellen dat er dan niet twee keer fulltime gewerkt wordt, of dat daar in ieder geval niet per se naar gestreefd wordt. Dat de vrouw dan parttime werkt, kan aan verschillende zaken liggen (zoals wel degelijk traditionele rolpatronen of allerhande zaken). Vrouwen werken sowieso steeds meer uren (gemiddeld 28 uur vs 39 bij man), al dan niet nog steeds parttime. Ik snap zijn punt wel, maar hij slaat in zijn frustratie enorm de plank mis.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:28 schreef -XOR- het volgende:
Eens.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Rechten en bedrijfseconomie zijn harde studies omdat je er later lekker het menetsjment mee in kunt en biologie en klassieke talen zijn geen harde studies?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een serieuze studie en geen communicatie, genderstudies of vrijetijdsmanagement.
Studies waar je na je afstuderen wel een fatsoenlijke baan mee krijgt.
Klopt, mijn vriendin werkt ook niet en houdt helemaal niet van wijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:28 schreef -XOR- het volgende:
Ik zou rechten geen harde studie noemen. 1 van de eenvoudigere wo studies. Biologie ook niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rechten en bedrijfseconomie zijn harde studies omdat je er later lekker het menetsjment mee in kunt en biologie en klassieke talen zijn geen harde studies?
Jouw definitie van een harde studie was dat je er na je afstuderen een fatsoenlijke baan mee kon krijgen. Ik ben het er niet mee oneens dat je van tevoren best mag kijken naar de carriereperspectieven, maar klassieke talen is bv niet bepaald een pretstudie en het niveau zal daar bepaald niet lager liggen dan bij massastudies als rechten en bedrijfseconomie.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rechten en bedrijfseconomie zijn harde studies omdat je er later lekker het menetsjment mee in kunt en biologie en klassieke talen zijn geen harde studies?
Wij hebben 5 HR miepen in dienst die allemaal 1/5de FTE werken, echt handig die keren wanneer je eens iets moet hebben van die afdeling, elke dag iemand anders voor je neus die dan uiteraard niet weet waar het over gaatquote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:01 schreef Montagui het volgende:
Kijkend naar mijn werkplek werkt zo ongeveer 80% van de mannen 5 dagen in de week. En die 20% is voor het overgrote deel mannen op een wat gevorderde leeftijd die een generatieregeling hebben.
Van de vrouwen is het hard halen als 20% 5 dagen in de week werkt. Maar goed, daarnaast werken de meeste van die overige 80% thuis ivm kinderen en het huishouden.
M.i. is het verder aan de vrouw zelf wanneer deze zich wil toeleggen op een carrière ipv gezin. Maar aub niet zeuren als je voor een gezin kiest, zelf voornamelijk voor de kinderen gaat zorgen en daarmee je carrièrekansen verspeelt (op wat uitzonderingen na die beide kunnen combineren). En ga je voor een carrière en gezin dan zal je een partner moeten hebben die je daar in steunt. Misschien dat daar nog wat te winnen valt.
Rechten ja daar kun je wat mee als tweede studie.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wat anders dan Kelder stelt natuurlijk. Hoe je het ook wendt of keert, voor kinderen moet ook gezorgd worden en dat kost gewoon tijd. Ik zie om me heen wel veel collega's die toch ook een dagje minder gaan werken om toch ook een dagje extra aan de opvoeding te kunnen bijdragen. Toch zie ik de situatie dat bij het krijgen van het kind het de vrouw is die teruggaat naar 3 dagen of minder per week en de man die gewoon full-time doorwerkt. Ook in situaties waarbij de vrouw gewoon de beter verdienende baan heeft.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik gok zomaar dat een studie klassieke talen zwaarder is dan rechten of economie. (niet dat die laatste twee op zich geen prima studies zouden zijn)quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:10 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Rechten ja daar kun je wat mee als tweede studie.
Net als biologie plak daar scheikunde aan vast en je kunt er zeker een baan mee vinden.
Klassieke talen --> pretstudi zonder baangarantie. ---> tenzij je internationaal belastingsrecht erbij doet oid dan heeft het wel toegevoegde waarde.
// mijn mening
De decaan op mijn middelbare school zei altijd dat als je echt niets kon, je altijd nog rechten kon gaan studeren.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat een studie klassieke talen zwaarder is dan rechten of economie. (niet dat die laatste twee op zich geen prima studies zouden zijn)
Dat weet ik nog zo net niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat een studie klassieke talen zwaarder is dan rechten of economie. (niet dat die laatste twee op zich geen prima studies zouden zijn)
Dit herken ik ook bij m’n collega. Zij met drie dagen verdient evenveel als dr man fultime. Waarom kies je dan voor die verdeling, dan zou ieder 4 dagen echt veel beter zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wat anders dan Kelder stelt natuurlijk. Hoe je het ook wendt of keert, voor kinderen moet ook gezorgd worden en dat kost gewoon tijd. Ik zie om me heen wel veel collega's die toch ook een dagje minder gaan werken om toch ook een dagje extra aan de opvoeding te kunnen bijdragen. Toch zie ik de situatie dat bij het krijgen van het kind het de vrouw is die teruggaat naar 3 dagen of minder per week en de man die gewoon full-time doorwerkt. Ook in situaties waarbij de vrouw gewoon de beter verdienende baan heeft.
Nou ja, als je je geen werkster kan veroorloven, dan woon je ook niet in een huis waarvan het schoonmaken 2 werkdagen in beslag neemt, lijkt me.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit herken ik ook bij m’n collega. Zij met drie dagen verdient evenveel als dr man fultime. Waarom kies je dan voor die verdeling, dan zou ieder 4 dagen echt veel beter zijn.
Vrouwen zonder kinderen die parttime werken en man wel fulltime vind ik wel lui in het algemeen. Al hebben die natuurlijk niet die werkster die wij wel hebben (2 uur per week), dat is hun argument om het goed te praten.
Ik denk wel dat er vaker een schoon vaatdoekje zal liggen dan bij onsquote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, als je je geen werkster kan veroorloven, dan woon je ook niet in een huis waarvan het schoonmaken 2 werkdagen in beslag neemt, lijkt me.
Geen last van, hier maakt zo'n robotding de vloer schoon.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk wel dat er vaker een schoon vaatdoekje zal liggen dan bij ons
Hoogopgeleiden zijn smeerlap met vaatdoek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |