NOS blogquote:11 minuten geleden
Expert kunnen mondkapjesadvies heroverwegen
De experts van het Outbreak Management Team (OMT) kunnen hun mondkapjesadvies heroverwegen als er een aanzienlijke stijging is van het aantal coronapatiënten. Dat schrijft het OMT in zijn advies aan het kabinet.
Gisteren zei Jaap van Dissel (RIVM) dat het OMT nog altijd geen reden ziet om niet-medische mondkapjes verplicht te stellen, omdat er geen bewijs is voor de werking ervan. Het kabinet heeft dat advies overgenomen.
Het OMT pleit in zijn advies ook voor een onderzoek naar welke niet-medische mondkapjes effectief zijn in het tegenhouden van druppels met het virus, voordat het mondkapjesadvies eventueel wordt heroverwogen. Minister de Jonge schrijft in een reactie dat hij met zijn collega Van Ark en het RIVM gaat bekijken hoe zo'n onderzoek eruit kan gaan zien.
Mondkapjes zouden ook gewoon een non issue moeten zijn. Dat is deels een fout van de overheid. In Korea gaf de overheid mondkapjes aan elke burger, elke week volgens mij opnieuw zelfs. Gratis.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:45 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Vreemde insinuaties die je maakt. Nergens beweer ik opzet van welke partij dan ook, dus geen idee waarom je dat erbij moet betrekken?
De doorgeslagen mondkapjesdiscussie is het zoveelste teken van tunnelvisie op covid-19, maar goed, als mensen dat graag willen voor een gevoel van veiligheid prima. Val alleen de rest van Nederland er niet mee lastig, waarvan een deel probeert zich al vier maanden lang zo goed en kwaad als het kan te houden aan de regels. Meer dan 100 gemeenten die al sinds 1 juli geen nieuw positieve test hebben en die zouden dan opeens met strenge maatregelen te maken krijgen. Lijkt me nogal rigoureus en absurd.
Ik ben voor proportionele maatregelen om de zorg te ontlasten en het aantal gevallen te beperken. Ik ben tegen draconische maatregelen voor 17 miljoen Nederlanders, omdat er een kleine opleving is in voornamelijk de twee grootste steden.
Op zoek naar bewijs om te voldoen aan het geschreeuw van een stel drammers voor wie het aantal maatregelen nooit genoeg zal zijn. Al je vrijheden opgeven voor de 'volksgezondheid', dan ben je ziende blind.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:52 schreef ondeugend het volgende:
[..]
NOS blog
Kennelijk verwacht men toch bewijs te kunnen krijgen
Jij denkt echt dat van alle mensen die dit (toch wel zeer welvarende en internationaal hoog aangeschreven) land besturen niemand op het idee is gekomen om hier over na te denken?quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:40 schreef galantis het volgende: [..] Nee ik heb het over dat corona het enige is wat lijkt te tellen. Tuurlijk is niemand erop uit om de economie om zeep te helpen. Maar men lijkt te onnozel om te zien wat voor desastreuze effecten economische achteruitgang hebben op jawel, de volksgezondheid. Voor ieder extra persoon op bijstandsniveau is X aantal verloren levensjaren. Deze balans wordt door niemand opgemaakt.
Die van mij nooit gedaan. Ook niet een week nadat ze open mochten. Wel altijd de zeep idd.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hoe zit het bij jullie kappers?
De mijne draagt geen mondkapje meer, er staat alleen nog een flacon desinfecterende zeep bij de ingang die elke klant moet gebruiken. In mei werkte hij nog wel met een kapje.
Maar als ze het vinden, hebben drammers wel gelijk gehad.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:55 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Op zoek naar bewijs om te voldoen aan het geschreeuw van een stel drammers voor wie het aantal maatregelen nooit genoeg zal zijn. Al je vrijheden opgeven voor de 'volksgezondheid', dan ben je ziende blind.
Mondkapjes is natuurlijk de minst 'vrijheidsberovende' optie. lockdowns zijn 10 keer zo erg.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:55 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Op zoek naar bewijs om te voldoen aan het geschreeuw van een stel drammers voor wie het aantal maatregelen nooit genoeg zal zijn. Al je vrijheden opgeven voor de 'volksgezondheid', dan ben je ziende blind.
Daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld..quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mondkapjes is natuurlijk de minst 'vrijheidsberovende' optie. lockdowns zijn 10 keer zo erg.
Klopt, maar je moet de mate van hinder/ongemak/vrijheden inleveren wel afzetten tegen de effectiviteit van een maatregel.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mondkapjes is natuurlijk de minst 'vrijheidsberovende' optie. lockdowns zijn 10 keer zo erg.
Ik twijfel er niet over dat er enig bewijs is dat ze werken. Net als dat er bewijs is dat het effect er amper tot niet is. Zeker bij het rommelige en ad hoc gebruik wat ongeveer 95% doet, is het effect minimaal en kan het zelfs meer kwaad dan goed doen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Maar als ze het vinden, hebben drammers wel gelijk gehad.
Het valse dilemma, wat een drogreden zeg.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mijn kapster draagt een mondkapje en handschoentjes.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hoe zit het bij jullie kappers?
De mijne draagt geen mondkapje meer, er staat alleen nog een flacon desinfecterende zeep bij de ingang die elke klant moet gebruiken. In mei werkte hij nog wel met een kapje.
Dat het meer kwaad kan doen door slecht gebruik is een valide punt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:03 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet over dat er enig bewijs is dat ze werken. Net als dat er bewijs is dat het effect er amper tot niet is. Zeker bij het rommelige en ad hoc gebruik wat ongeveer 95% doet, is het effect minimaal en kan het zelfs meer kwaad dan goed doen.
[..]
Het valse dilemma, wat een drogreden zeg.
quote:Opnieuw coronabesmetting bij nertsenfokkerij
Voor de 27ste keer is bij een Nederlandse nertsenfokkerij het coronavirus aangetroffen. Het gaat om een bedrijf in Boxmeer met 12.500 moederdieren. Alle dieren worden zo snel mogelijk afgemaakt.
Vanwege de vele besmettingen is het hygiëneprotocol in de pelsdierhouderij aangescherpt. Ook geldt een landelijk vervoersverbod.
De ministers De Jonge (Volksgezondheid) en Schouten (Landbouw) schreven vorige week aan de Tweede Kamer dat alle nertsenfokkerijen preventief worden geruimd als er na half augustus nog steeds nieuwe besmettingen zijn. Experts spraken toen de verwachting uit dat er de komende weken nog zes tot twaalf besmette bedrijven bij komen. Dat zijn er tot nu toe twee.
Niet per definitie. Bewijs dat het werkt ligt er nu ook al. Er ligt nu ook al bewijs dat ze enkel werken als ze goed gebruikt worden. Als mensen er niet continue aan lopen te frunniken. Zolang mensen de andere maatregelen ook gewoon nog respecteren. Er ligt ook bewijs dat besmettingen vooral binnen plaatsvinden....bij mensen thuis. Daar draag je geen mondkapje. Buiten eigenlijk niet. Maar ga vooral buiten mondkapjes verplichten. Nuttig.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Maar als ze het vinden, hebben drammers wel gelijk gehad.
Bijzonder dat mensen nu ook al voor een ander gaan bepalen wat vrijheidsberoving is. Ik vind een verplichting tot mondkapje om een winkel te betreden of het meest absurde om op straat te wandelen wel degelijk vrijheidsbeperkend.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat het meer kwaad kan doen door slecht gebruik is een valide punt.
Maar met vrijheidsberoving (zoals men in de VS roept) heeft het natuurlijks niks te maken. Je mag ook niet naakt over straat, dat is toch ook geen vrijheidsberoving?
Lockdowns onstaan uit pure roekeloosheid, er bestond geen enkel draaiboek voor. En ja zolang het kabinet zich door het OMT laat adviseren en niet door een breder adviesorgaan met oa ethici, dan krijg ik niet het idee dat men daar overna denkt. Alleen maar korte termijn visie, met name in het begin. Dat bleek ook duidelijk uit de 3 'speerpunten' die het kabinet aanhield voor de besluitvorming. Ik ben ze even kwijt maar ze hadden allen slechts betrekking op direct voelbare effecten van corona zelf.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:56 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat van alle mensen die dit (toch wel zeer welvarende en internationaal hoog aangeschreven) land besturen niemand op het idee is gekomen om hier over na te denken?
Die eenzijdige benadering is er inderdaad nog steeds. Met voornamelijk microbiologen, epidemiologen en virologen in het team zal er enkel gekeken worden naar het beteugelen van het virus en de verspreiding ervan. 'Collateral damage' van de maatregelen is voor hen niet van belang (en helaas nog steeds niet).quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:10 schreef galantis het volgende:
[..]
Lockdowns onstaan uit pure roekeloosheid, er bestond geen enkel draaiboek voor. En ja zolang het kabinet zich door het OMT laat adviseren en niet door een breder adviesorgaan met oa ethici, dan krijg ik niet het idee dat men daar overna denkt. Alleen maar korte termijn visie, met name in het begin. Dat bleek ook duidelijk uit de 3 'speerpunten' die het kabinet aanhield voor de besluitvorming. Ik ben ze even kwijt maar ze hadden allen slechts betrekking op direct voelbare effecten van corona zelf.
Rutte heeft dan ook gezegd: eerst de volksgezonheid, dan de economie. Wat mij betreft hoort het ook zo ten tijde van een pandemie. Kun je hoog of laag springen, maar als we alles maar los gaan laten omwille van de economie heb je - net als in Amerika bijvoorbeeld - binnen de kortste keren je zorg weer overspoeld met alle economische gevolgen van dien. Ik snap niet zo goed dat dat kwartje maar niet wil vallen bij velen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:13 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Die eenzijdige benadering is er inderdaad nog steeds. Met voornamelijk microbiologen, epidemiologen en virologen in het team zal er enkel gekeken worden naar het beteugelen van het virus en de verspreiding ervan. 'Collateral damage' van de maatregelen is voor hen niet van belang (en helaas nog steeds niet).
Niks bijzonders aan. We hebben ook besloten dat men op straat kleren aan moet, ook als je in een winkel moet. We noemen dat evenmin vrijheidsberoving.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:10 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Bijzonder dat mensen nu ook al voor een ander gaan bepalen wat vrijheidsberoving is. Ik vind een verplichting tot mondkapje om een winkel te betreden of het meest absurde om op straat te wandelen wel degelijk vrijheidsbeperkend.
Economie=volksgezondheid.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Rutte heeft dan ook gezegd: eerst de volksgezonheid, dan de economie. Wat mij betreft hoort het ook zo ten tijde van een pandemie. Kun je hoog of laag springen, maar als we alles maar los gaan laten omwille van de economie heb je - net als in Amerika bijvoorbeeld - binnen de kortste keren je zorg weer overspoeld met alle economische gevolgen van dien. Ik snap niet zo goed dat dat kwartje maar niet wil vallen bij velen.
Misschien ten overvloede, maar covid-19 is niet het equivalent van volksgezondheid. Er zijn echt legio artikelen en wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op de negatieve gezondheidseffecten van afstand houden en het beperken van fysiek en sociaal contact. Dat staat dan zelfs nog los van de economische schade.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Rutte heeft dan ook gezegd: eerst de volksgezonheid, dan de economie. Wat mij betreft hoort het ook zo ten tijde van een pandemie. Kun je hoog of laag springen, maar als we alles maar los gaan laten omwille de economie heb je - net als in Amerika bijvoorbeeld - binnen de kortste keren je zorg weer overspoeld met alle economische gevolgen van dien. Ik snap niet zo goed dat dat kwartje maar niet wil vallen bij velen.
Alleen is er eigenlijk geen enkele indicatie dat die optie in de praktijk ook echt nut heeft. De fanatieke mondkapjeslanden in de buurt kampen ook met regelmatige uitbraken.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |