abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:56:14 #51
132458 noescom
Libertariër
pi_194320423
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 00:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat was die bullsh*t van 'we kunnen niet achterhalen van wie..."

Bullsh*t.

Jullie willen dat niet, omdat je dan daadwerkelijk aan de bak moet. Zelf. Niet papa en mama's geld.
Okee wijsneus. Vertel mij maar hoe we objectief gaan bepalen wie op wat recht heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door noescom op 30-07-2020 11:03:53 ]
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:57:05 #52
132458 noescom
Libertariër
pi_194320438
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ah, dus je kunt nu niet meer door de staat gegijzeld worden middels democratisch opgestelde procedures, maar door een priverechtbank opgericht door Jeff Bezos of de Fentener van Vlissingens die zelf wetten hebben opgesteld. Die erken ik niet.
Je moet een priverechtbank meer zien als een arbitragedienstverlener en natuurlijk moet dieven, fraudeurs, etc. worden veroordeeld. Een private partij heeft niet de mogelijkheid om wetten op te stellen zoals de staat dat nu doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door noescom op 30-07-2020 11:05:06 ]
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:08:17 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194320602
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:57 schreef noescom het volgende:

[..]

Je moet een priverechtbank meer zien als een arbitragedienstverlener en natuurlijk moet dieven, fraudeurs, etc. worden veroordeeld. Een private partij heeft niet de mogelijkheid om wetten op te stellen zoals de staat dat nu doet.
Maar hoe wil je me pakken als er geen centraal vastgelegde identiteit van me is?
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:10:21 #54
132458 noescom
Libertariër
pi_194320639
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar hoe wil je me pakken als er geen centraal vastgelegde identiteit van me is?
Ik snap de logica niet. Waarom zou dat niet kunnen?
pi_194320817
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
Jullie doen nu net of het nieuw is wat noescom vertelt. David Friedman, Hoppe, Rothbard en Molyneux om maar een paar namen te noemen hebben hier al veel over geschreven.

Of bekijk de video The Machinery Of Freedom: Illustrated summary in de OP.
Nieuw is het niet. Bijzonder naïef en slecht onderbouwd is het wel. Immers ook de theorietjes van Friedman, Hoppe, Rothbard en Molyneux hangen van de gaten aan elkaar...

Als er dan weer iemand dergelijke theorie als absolute waarheid gaat verkondigen is het niet vreemd dat die ook weer de vragen krijgt die nooit fatsoenlijk beantwoord worden...
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:22:40 #56
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_194320822
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:57 schreef noescom het volgende:

[..]

Maar waarom zou ik me vrijwillig committeren aan een arbitragehof terwijl ik weet dat ik fout zit of kansloos ben als gedaagde?
It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen.
pi_194320839
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:10 schreef noescom het volgende:

[..]

Als je de jurisdictie van de desbetreffende rechtbank niet erkent, waarom zou je je dan wel iets van hun oordeel aantrekken?
pi_194320979
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Maar waarom zou ik me vrijwillig committeren aan een arbitragehof terwijl ik weet dat ik fout zit of kansloos ben als gedaagde?
Het is waarschijnlijker dat het beveiligingsbedrijf (waar je heen kunt als er bijvoorbeeld iets van je gestolen is of wanneer je bedreigd wordt) waar je bij aangesloten bent een contract heeft met zo'n arbitragedienst.
pi_194321019
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:10 schreef noescom het volgende:

[..]

Leg even uit waarom jij het recht zou hebben te oordelen over mij? Ik heb je dat recht niet gegeven. Een rechtbank valt of staat bij erkenning van het feit dat ze dat recht hebben. Bij een private rechtbank gaat dat niet.

Verder zal er inderdaad geen overheid zijn die identiteiten vast legt, dus je kunt inderdaad van identiteit veranderen wanneer je maar wil.

En ik hoop ook dat je snapt dat het niet verstandig is als een rijk persoon waar je ruzie mee hebt zo de weg voor je huis of bedrijf kan opkopen om jou vervolgens niet door te laten. Kan wel in een libertarische samenleving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 30-07-2020 11:49:56 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194321043
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het is waarschijnlijker dat het beveiligingsbedrijf (waar je heen kunt als er bijvoorbeeld iets van je gestolen is of wanneer je bedreigd wordt) waar je bij aangesloten bent een contract heeft met zo'n arbitragedienst.
Maar dat beveiligingsbedrijf is dus van iemand, waarschijnlijk van de rijkste persoon (van de stad, het land, weet ik het)? En de rechtbank ook? We krijgen dus een rechtbank die eigendom is van rijke mensen en jij verwacht eerlijke rechtspraak? (Ja, meneer Dagobert Duck, de rechtbank is van u. Maar Donald Duck heeft wel gelijk dat u de regels rondom arbeid met voeten heeft getreden en dus veroordelen we u tot het betalen van een flinke schadevergoeding. Wat zegt u? Wie u daartoe gaat dwingen? Ehm, uw eigen beveiligingsbedrijf misschien?)

En we krijgen privé legers die door de stad lopen en jij verwacht dat het veilig is? Waarom zouden die voor een arme sloeber of een concurrent opkomen?

Ik ga de autoriteit van zo'n rechtbank niet erkennen en richt mijn eigen rechtbank op om die andere ongeldig te verklaren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hanca op 30-07-2020 11:48:03 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194321180
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dat beveiligingsbedrijf is dus van iemand, waarschijnlijk van de rijkste persoon (van de stad, het land, weet ik het)? En de rechtbank ook? We krijgen dus een rechtbank die eigendom is van rijke mensen en jij verwacht eerlijke rechtspraak? En we krijgen privé legers die door de stad lopen en jij verwacht dat het veilig is?

Ik ga de autoriteit van zo'n rechtbank niet erkennen en richt mijn eigen rechtbank op om die andere ongeldig te verklaren.
Het is verbijsterend dat de libertaire gelovigen niet inzien dat het recht van de sterkste onontkoombaar is zonder een vorm van centraal gezag. En dat een vorm van centraal gezag onontkoombaar gefinancierd moet worden en een uitvoerende macht nodig heeft. Die dus ook gefinancierd moet worden. En nee dat kan niet op basis van vrijwilligheid

Bottomline, anarcho-kapitalisme kan best wanneer je de uitkomst accepteert dat de sterkste altijd wint en wetteloosheid de norm is.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:18:50 #62
132458 noescom
Libertariër
pi_194321687
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Leg even uit waarom jij het recht zou hebben te oordelen over mij? Ik heb je dat recht niet gegeven. Een rechtbank valt of staat bij erkenning van het feit dat ze dat recht hebben. Bij een private rechtbank gaat dat niet.
Waarom gebruik je dat argument niet bij de staatsrechtbank die per definitie oordeelt over jou zonder je toestemming?
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:19:23 #63
132458 noescom
Libertariër
pi_194321698
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dat beveiligingsbedrijf is dus van iemand, waarschijnlijk van de rijkste persoon (van de stad, het land, weet ik het)? En de rechtbank ook?
Niet één rechtbank, maar meerdere concurrerende rechtbanken.

quote:
En we krijgen privé legers die door de stad lopen en jij verwacht dat het veilig is? Waarom zouden die voor een arme sloeber of een concurrent opkomen?
Waarom bakken bakkers broodjes? Waarom komt de loodgieter je dakgoot repareren?
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:20:26 #64
132458 noescom
Libertariër
pi_194321719
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:49 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het is verbijsterend dat de libertaire gelovigen niet inzien dat het recht van de sterkste onontkoombaar is zonder een vorm van centraal gezag.
Het recht van de sterkste geldt altijd en overal. Daarom is het een slecht idee om macht te concentreren op één centrale plek.
pi_194322016
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:20 schreef noescom het volgende:

[..]

Het recht van de sterkste geldt altijd en overal. Daarom is het een slecht idee om macht te concentreren op één centrale plek.
Je erkent dus dat jouw libertaire paradijs een hel gaat zijn voor velen (waarschijnlijk de meesten), omdat de sterksten nog een stuk sterker zullen worden en de zwaksten hooguit gelijk, maar vaak een stukje zwakker.

Elke vorm van beteugeling van "de sterksten" die nu bestaat, hoe imperfect of lastig ook vervalt, de wereld wordt nog meer dan nu de speeltuin van de bezitters, de rest horigen, slaven, hongerigen of toch gewoon dood.

Dank je wel voor het verduidelijken van je wereldbeeld
pi_194322046
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:18 schreef noescom het volgende:

[..]

Waarom gebruik je dat argument niet bij de staatsrechtbank die per definitie oordeelt over jou zonder je toestemming?
Jawel, wij als samenleving hebben de rechtbank die macht gegeven, via de autoriteiten. Die bestaan niet meer in jouw droomsamenleving, dus je kunt ook niet als samenleving iemand macht geven. En dus hebben jouw privé rechtbanken alleen wat te zeggen over jouw eigen privéterrein.
pi_194322087
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:19 schreef noescom het volgende:

[..]
Waarom bakken bakkers broodjes? Waarom komt de loodgieter je dakgoot repareren?
Omdat ik ze betaal. Maar bij een leger is dat wat anders, ik kan ze ook betalen om de concurrent te slopen, bijvoorbeeld. Ik kan nu geen loodgieter betalen om de dakgoot van de overburen kapot te maken. En ik kan ook geen beveiligingsdienst kopen op het moment dat een tasjesdief mijn portomonnee heeft gejat, gewoon omdat de kosten de baten niet zullen overstijgen. Laat staan dat ik iemand kan betalen om mijn recht te halen bij een veel rijker persoon.

Een politie die door de rijkste persoon betaald wordt, zal nooit die rijke aanpakken. Zelfs al pleegt hij of zij een moord.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:45:42 #68
132458 noescom
Libertariër
pi_194322141
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:37 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Je erkent dus dat jouw libertaire paradijs een hel gaat zijn voor velen (waarschijnlijk de meesten), omdat de sterksten nog een stuk sterker zullen worden en de zwaksten hooguit gelijk, maar vaak een stukje zwakker.
Nee, het wordt er juist beter op omdat de machtsconcentratie van de staat wordt opgebroken.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:45:58 #69
132458 noescom
Libertariër
pi_194322146
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jawel, wij als samenleving hebben de rechtbank die macht gegeven, via de autoriteiten.
Ik niet hoor.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:46:22 #70
132458 noescom
Libertariër
pi_194322152
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat ik ze betaal.
Precies. Bij private beveiligingsbedrijven en rechtbanken is dat net zo.
pi_194322181
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:45 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik niet hoor.
Wij als samenleving, daar hoor jij bij.
pi_194322198
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:46 schreef noescom het volgende:

[..]

Precies. Bij private beveiligingsbedrijven en rechtbanken is dat net zo.
Ja, ze zullen inderdaad degene aanpakken die de rijkste willen dat ze aanpakken en rechtspreken ten gunste van degene die ze betalen. Je lijkt niet te snappen dat een rechtbank dan niet van de rechter is ofzo, maar dat de rechter dan in dienst is van de Dagobert Duck van de stad.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:50:11 #73
132458 noescom
Libertariër
pi_194322199
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wij als samenleving, daar hoor jij bij.
Ik zal toch zelf wel weten wie ik allemaal macht heb gegeven. Daar horen rechtbanken niet bij.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:50:33 #74
132458 noescom
Libertariër
pi_194322204
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ze zullen inderdaad degene aanpakken die de rijkste willen dat ze aanpakken en rechtspreken ten gunste van degene die ze betalen. Je lijkt niet te snappen dat een rechtbank dan niet van de rechter is ofzo, maar dat de rechter dan in dienst is van de Dagobert Duck van de stad.
Alle succesvolle bedrijven richten zich op de middenklasse.
pi_194322241
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:50 schreef noescom het volgende:

[..]

Alle succesvolle bedrijven richten zich op de middenklasse.
Je bent onverbeterlijk, geef gewoon toe dat de eigenaars van de rechtbanken en politie gewoon zonder enige controle alles kunnen doen wat ze willen, vooral het uitbuiten van hun personeel.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')