Dat wetsvoorstel ligt nog bij de eerste kamer maar is eigenlijk vooral symbolisch want weigeren mogen ze kinderen die niet ingeënt zijn sowieso.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is toch ook een richting die voorzichtig wordt ingeslagen met de andere vaccinaties, zoals van de mazelen. Dat de kinderopvang kinderen mag weigeren als ze niet gevaccineerd zijn.
Dit gaat het toch niet worden?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:08 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)l-begonnen~ad9834d0/
Vaccin is al in productie. Als de klinische fase goed verloopt komen er mogelijk in september al een miljoen beschikbaar voor de Europese markt .
Vaccinaties zijn ook niet verplicht alleen sommige kinderdagverblijven en scholen hebben hun regels veranderd waardoor de antivaxxers hun kinderen niet meer overal kwijt kunnen.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat is normaal in zulke culturen. O wee als we daar aankomen, dan is het land te klein. Maar wel onze eigen cultuur en tradities in de ban doen omdat een minderheid zich niet thuis voelt.![]()
Wel een zoekende vergelijking overigens. Je snapt mijn punt wel neem ik aan. Het is een enge gedachtegang en past niet thuis in Nederland.
Goede zaak.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vaccinaties zijn ook niet verplicht alleen sommige kinderdagverblijven en scholen hebben hun regels veranderd waardoor de antivaxxers hun kinderen niet meer overal kwijt kunnen.
Ik vind dat ook echt niet kunnen. Ik denk dat het meerendeel van de kinderen wel gevaccineerd is op jongere leeftijd, die kunnen dus meeliften op de immuniteit. Ik snap wel dat sommigen vanwege een bepaalde overtuiging hun kinderen niet willen vaccineren.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is toch ook een richting die voorzichtig wordt ingeslagen met de andere vaccinaties, zoals van de mazelen. Dat de kinderopvang kinderen mag weigeren als ze niet gevaccineerd zijn.
Een ontzettend grijs gebied. Een vaccin is toch wel anders en er zijn legio voorbeelden dat het kan zorgen voor complicaties op lange termijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, hoor.
Wat ik me dan wel afvraag is waarom veel mensen, en ik dacht jij ook, dan niet denken dat het doormaken van een covid-19 infectie ook langetermijn gevolgens kan hebben en dat dat ook iets is om rekening mee te houden. Want ook daarvan weten we nog niet zo heel veel, toch?
Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. De kinderopvang weet zelf niet of het wettelijk is toegestaan en jij gilt weer betweterig dat het symbolisch is.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wetsvoorstel ligt nog bij de eerste kamer maar is eigenlijk vooral symbolisch want weigeren mogen ze kinderen die niet ingeënt zijn sowieso.
Keerzijde is wel dat het risico op uitbraken groter als ouders hun kinderen die niet ingeënt zijn noodgedwongen massaal naar een opvang doen met een open deur beleid wat betreft vaccineren.quote:
Je post een link met informatie over wetgeving omtrent scholen terwijl de discussie ging over kinderdagverblijven die niets te maken hebben met de leerplicht. Over opmerkingen gesproken die kant noch wal rakenquote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:19 schreef mazaru het volgende:
[..]
Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. De kinderopvang weet zelf niet of het wettelijk is toegestaan en jij gilt weer betweterig dat het symbolisch is.
Plannen Tweede Kamer: kinderopvang mag niet-gevaccineerde kinderen weigeren
Momenteel is het voor kinderopvangcentra vaak niet duidelijk of ze kinderen die niet gevaccineerd zijn mogen weigeren. Daarom doen veel opvangcentra dat nu niet, terwijl ze dat misschien wel willen.
De Tweede Kamer wil vastleggen dat de kinderopvang niet-gevaccineerde kinderen mag weigeren. Dit staat in een wetsvoorstel. Om te controleren of een kind is gevaccineerd, mag de opvang een bewijs van vaccinatie opvragen bij de ouders. Kunnen of willen de ouders dat niet laten zien, dan mag de kinderopvang het kind weigeren.
Op 18 februari is het voorstel aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer moet nog akkoord gaan.
https://www.rijksoverheid(...)en%20niet%20weigeren.
Dat kun je allemaal nalezen hoor.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:54 schreef Elan het volgende:
Je weet als leek niet eens waar dat vaccin uit bestaat
Lezen is lastig blijkbaar. Lukt het zo?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Je post een link met informatie over wetgeving omtrent scholen terwijl de discussie ging over kinderdagverblijven die niets te maken hebben met de leerplicht. Over opmerkingen gesproken die kant noch wal raken
Ik kan wel lezen maar kan jij ook begrijpend lezen?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:31 schreef mazaru het volgende:
[..]
Lezen is lastig blijkbaar. Lukt het zo?![]()
[ afbeelding ]
quote:Het voorstel behelst precies wat ze bij Berend Botje, een kinderopvangorganisatie met 50 locaties in West-Friesland, al sinds vorige zomer doen. Op de kinderdagverblijven is alleen plek voor kinderen die meedoen aan het rijksvaccinatieprogramma. Ouders melden het als hun kind een prik heeft gehad. En als niet duidelijk is of dat is gebeurd, dan belt het kinderdagverblijf erachteraan.
Voor winkels lijkt het me inderdaad niet handig. Maar voor bijvoorbeeld nachtclubs zou het wel een oplossing kunnen zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik vind dat ook echt niet kunnen. Ik denk dat het meerendeel van de kinderen wel gevaccineerd is op jongere leeftijd, die kunnen dus meeliften op de immuniteit. Ik snap wel dat sommigen vanwege een bepaalde overtuiging hun kinderen niet willen vaccineren.
Om mensen uit te sluiten van winkels etc. wanneer ze niet gevaccineerd zijn gaat nog een stap verder en past hier niet thuis vind ik.
En om alle twijfel weg te nemen, nee ik ben geen antivaccer. Ik ben voor een vaccin van corona maar ik ben er nog wat sceptisch over. Mag ik daarom straks niet meer winkelen of in een restaurant zitten? Vind ik wel wat ver gaan.
Begrijpend lezen zou je vertellen dat het wettelijk niet duidelijk is of de kinderopvang het wel mag doen.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik kan wel lezen maar kan jij ook begrijpend lezen?
Kinderopvang mogen gewoon kinderen weigeren omdat deze niet onder ze niet aan de leerplichtwet gebonden zijn, snuggere.
[..]
Adenovirus, maar je hebt geen idee wat het precies doet, hoe het werkt laat staan dat je kunt roepen dat het gevaarlijk is.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:27 schreef Za het volgende:
[..]
Dat kun je allemaal nalezen hoor.
Het Oxford vaccin, waar we het hier over hebben bestaat oa uit een onschuldig gemaakt chimpanzeevirus.
Enjoy!
Oh ja joh?!quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:37 schreef mazaru het volgende:
[..]
Begrijpend lezen zou je vertellen dat het wettelijk niet duidelijk is of de kinderopvang het wel mag doen.
Dat mag een bedrijf helemaal zelf bepalen denk ik zo. Zelfde geldt voor het dragen van mondkapjes. Als je niet wilt meewerken daarin dan rot je maar op naar een andere zaak die het wel toestaat.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
En om alle twijfel weg te nemen, nee ik ben geen antivaccer. Ik ben voor een vaccin van corona maar ik ben er nog wat sceptisch over. Mag ik daarom straks niet meer winkelen of in een restaurant zitten? Vind ik wel wat ver gaan.
Nog 1 poging dan, hoewel ik eerder mijn goudvis een kunstje kan leren.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh ja joh?!
Kinderopvangcentra zijn private ondernemingen, die hebben helemaal geen wettelijke bevoegdheid nodig om te bepalen aan welke ouders zij wel of geen diensten verlenen.
Jezus dat is over de hele week, schrok me wildquote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:01 schreef _serial_ het volgende:
Update 15 juli t/m 21 juli 2020
Afgelopen week zijn er 987 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat is bijna 2 keer zoveel als vorige week. Er zijn 19 patiënten gemeld die voor COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Dat is een toename van 3 patiënten in vergelijking met de vorige week. Er zijn 7 personen als overleden gemeld, 1 minder dan in de week er voor.
Uit dat zelfde artikel, en dan hou ik er ook over op:quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:47 schreef mazaru het volgende:
[..]
Nog 1 poging dan, hoewel ik eerder mijn goudvis een kunstje kan leren.
Mogen kinderdagverblijven kinderen nooit weigeren?
Volgens Geschillencommissie Kinderopvang, die moet oordelen als ouders een geschil hebben met een kinderopvang, is er "in beginsel geen juridische basis voor een algehele weigering van niet-ingeënte kinderen". Met andere woorden: weigeren mag nu niet. "In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld in geval van een uitbraak van een besmettelijke ziekte, zoals mazelen, kan de kinderopvangorganisatie besluiten, niet-ingeënte kinderen (tijdelijk) de toegang te weigeren, wanneer de veiligheid en gezondheid van de opgevangen kinderen in het geding is."
Maar dat mag alleen in "een individueel geval, op basis van een adequate onderbouwing, waarbij alle betrokken belangen zijn afgewogen". Er moet volgens de geschillencommissie dan echt wel wat aan de hand zijn. Het is uiteindelijk aan de rechter of de Geschillencommissie Kinderopvang om te oordelen of er voldoende grond bestaat voor een weigering.
https://nos.nl/artikel/22(...)neerde-kinderen.html
Fijn dat het straks wettelijk verankerd ligt maar in de praktijk is het dus al aan de orde van de dag. Want gezondheid weegt zwaarder dan onderscheid maken op basis van religie. Dus geen rechter die zo'n ouder gelijk zal geven. Vandaar mijn opmerking dat deze vooral een symbolisch of praktisch nut dient.quote:Meer dan honderd kinderdagverblijven, verspreid over heel Nederland, zeggen dat het hun beleid is om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. Dat blijkt uit een rondvraag van de NOS. Vijfentwintig van hen zeggen ook al daadwerkelijk kinderen geweigerd te hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |