abonnement Unibet Coolblue
pi_194368217
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:40 schreef mir1986 het volgende:
Hebben jullie het nieuwsbericht gezien dat de grote farmaceutische bedrijven niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als er klachten optreden die nu nog niet bekend zijn? Dat vind ik zelf een eng idee.
Dat is gewoon standaard omdat anders simpelweg niemand medicijnen zou gaan ontwikkelen.
pi_194369693
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 01:44 schreef Za het volgende:

[..]

Ik doel op de ontwikkeling van een simpele thuistest, niet zoals we die nu kennen.
Een gewone betrouwbare speekseltest met een uitslag binnen 3 minuten, dat moet te realiseren zijn.

Gewoon voor het tandenpoetsen even elke ochtend. Alles kan weer gewoon open, iedereen weet dat hij of zij overal veilig is, na 3 weken ben je klaar, ipv jarenlang geëmmer met lockdowns en vaccins.
En jij vertrouwt erop dat iedereen dat doet? Mensen kunnen niet eens onbeveiligde treinovergangen oversteken.
pi_194369838
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

En jij vertrouwt erop dat iedereen dat doet? Mensen kunnen niet eens onbeveiligde treinovergangen oversteken.
Ik vertrouw erop dat iedereen zijn of haar oude leven weer wil oppakken.

Ik vertrouw erop dat niemand van lockdown naar lockdown wil slalommen, van beperkingen na beperkingen, naar een kapotte economie, verruineerde gezondheidszorg, gesloten restaurants en cafés, geen vakanties, steeds minder inkomsten, verlies van oudere dierbaren etc.

Dan is een paar minuten zelftest voor een paar weken een zeer geringe opgave, en kan per direct weer aangevangen worden met alle zo geliefde evenementen zonder ook maar 1 beperking.

BTW, omdat dit de vaccin reeks is:
COR / Iedereen straks speeksel thuistest, oplossing tegen corona?
pi_194395456
Een artikel in de NYtimes over het Russische vaccin wat ze de komende weken goedgekeurd willen krijgen.
Ik weet niet heel goed hoe ik dit moet zien. Uiteraard wordt Rusland gebashed, er wordt gesproken over diefstal patenten en intellectual property, etc.
Maar Rusland heeft ook wel veel ervaring met het ontwikkelen en produceren van vaccins, en het kan best dat hun gok dat het vaccin veilig is (als ze procedures gebruiken die al vele malen veilig zijn gebleken) en effectief is (als ze een aanpak gebruiken die al vele malen effectief is gebleken) goed uitpakt en ze voor de winter een groot deel van hun bevolking kunnen vaccineren. De uitkomsten kunnen ze uiteraard ook manipuleren om alles beter te laten lijken dan het is. Dit kan best eens in een propaganda strijd tussen de VS, Europa en Rusland kunnen uitmonden.

https://www.nytimes.com/2(...)vaccine-October.html

Het artikel bevatte ook een link naar het WHO van vaccins in ontwikkeling. Een nogal droog document, maar waarschijnlijk wel het meest complete:
https://www.who.int/publications/m/item/draft-landscape-of-covid-19-candidate-vaccines

Een iets minder compleet artikel over vaccins in ontwikkeling, maar wel met meer uitleg, kan hier gevonden worden:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:55:46 #55
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194395498
Ben benieuwd of rijke amerikanen dat russische vaccin gaan proberen te kopen op de zwarte markt oid. als blijkt dat ze nog maanden moeten wachten voor een amerikaanse versie.

Probleem met het russische vaccin is dat het onderzoek niet openbaar is. Wat aan de ene kant begrijpelijk is als het echt werkt, maar ook juist argwaan oproept.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194395672
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 10:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een artikel in de NYtimes over het Russische vaccin wat ze de komende weken goedgekeurd willen krijgen.
Ik weet niet heel goed hoe ik dit moet zien. Uiteraard wordt Rusland gebashed, er wordt gesproken over diefstal patenten en intellectual property, etc.
Maar Rusland heeft ook wel veel ervaring met het ontwikkelen en produceren van vaccins, en het kan best dat hun gok dat het vaccin veilig is (als ze procedures gebruiken die al vele malen veilig zijn gebleken) en effectief is (als ze een aanpak gebruiken die al vele malen effectief is gebleken) goed uitpakt en ze voor de winter een groot deel van hun bevolking kunnen vaccineren. De uitkomsten kunnen ze uiteraard ook manipuleren om alles beter te laten lijken dan het is. Dit kan best eens in een propaganda strijd tussen de VS, Europa en Rusland kunnen uitmonden.

https://www.nytimes.com/2(...)vaccine-October.html

Het artikel bevatte ook een link naar het WHO van vaccins in ontwikkeling. Een nogal droog document, maar waarschijnlijk wel het meest complete:
https://www.who.int/publications/m/item/draft-landscape-of-covid-19-candidate-vaccines

Een iets minder compleet artikel over vaccins in ontwikkeling, maar wel met meer uitleg, kan hier gevonden worden:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html
Ik geloof niet dat ze een systeem hebben om zoveel te produceren en in te enten dat in dit jaar nog een groot gedeelte van de bevolking ingeent kan worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:12:35 #57
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194395708
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ze een systeem hebben om zoveel te produceren en in te enten dat in dit jaar nog een groot gedeelte van de bevolking ingeent kan worden.
Je hoeft ook niet de hele bevolking in te enten. Ouderen, zorg, etc. Dan voorkom je denk ik al op 75% van de mogelijke doden en zieken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194395786
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet de hele bevolking in te enten. Ouderen, zorg, etc. Dan voorkom je denk ik al op 75% van de mogelijke doden en zieken.
Dan nog... Er wonen niet een paar mensen in dat land....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:27:55 #59
236264 crew  capricia
pi_194395922
Gaat het er komen dit jaar, een vaccin?
Definitely not CIA
pi_194395981
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:27 schreef capricia het volgende:
Gaat het er komen dit jaar, een vaccin?
De kans is heel groot dat deze fase waarin het oxford vaccin zit mislukt als je naar historisch onderzoek kijkt. Er mislukt meer dan wat lukt in deze fase als je kijkt naar vaccin onderzoek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194396753
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:27 schreef capricia het volgende:
Gaat het er komen dit jaar, een vaccin?
Ja. De belangen en urgentie zijn te groot om niet een goede te maken. Er zijn tientallen veelbelovende in ontwikkeling en worden miljarden euro's in gestoken.
Het alternatief is groepsimmuniteit, dwz dat het gros van de mensen uiteindelijk corona moet hebben gehad. Nou het spijt me zeer maar daar zit ik niet op te wachten, met kans op littekenweefsel in longen en hart etc. Als ik dan mag kiezen tussen corona en een versneld vaccin (even grof gezegd een verzwakte variant van het virus) dan ga ik toch voor laatstgenoemde.
Een aantal vaccins zijn gebaseerd om bestaande en veilige technieken, dus hoe klein is die kans wel niet dat een vaccin slechter voor je gaat zijn dan corona zelf 8)7
Je kan nu als autoriteiten wel terughoudend gaan zijn en het standaardproces jaarenlang durende proces van goedkeuring erop loslaten, maar daar heeft niemand wat aan. Dan heeft corona ondertussen 1% van de wereldbevolking uitgeroeid, een groter deel (chronisch) ziek gemaakt, en heeft een vaccin weinig zin meer vanwege deels of volledig opgebouwde groepsimmuniteit.
I'll give you something to do
pi_194397045
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:27 schreef capricia het volgende:
Gaat het er komen dit jaar, een vaccin?
Ik denk dat er dit jaar wel een aantal vaccins effectief genoeg worden bevonden om te gaan worden ingezet. Maar die zullen dan eerst vooral ingezet worden in landen en gebieden waar het virus op dat moment heerst of in opkomst is. Zou dat op dit moment zijn, dan zouden dat landen zijn als Brazilie, Mexico, India, Zuid Afrika, Kenia. Mogelijk komt het in Europa ook beschikbaar om lokale uitbraken beter te kunnen beteugelen.
Het eerste vaccin wat op de markt komt kan na verloop van tijd ook lang niet het belangrijkste of 'beste' vaccin (meeste bescherming, langst durende bescherming, minste bijwerkingen) zijn.

Er wordt in ieder hard gewerkt en flink gegokt op de werking van een aantal vaccins. Hier nog een stuk over het Serum Institute in India, de grootste vaccin producent in de wereld. Die hopen voor het einde van het jaar 1 miljard doses van het Oxford vaccin klaar te hebben. Maar gaan ervanuit dat de helft geclaimd zal worden door de Indiaase overheid. Zolang een vaccin niet geproduceerd wordt binnen de landsgrenzen zal een land altijd op de tweede rang zitten.

https://www.nytimes.com/2020/08/01/world/asia/coronavirus-vaccine-india.html
pi_194456121
In Amerika waakt een Nederlandse viroloog over ‘ons’ vaccin: ‘Het ziet er goed uit’
Vincent Munster waakt in de VS over de veiligheid van het door ons gekochte Oxford-vaccin. Het ziet er écht gunstig uit, zegt de Nederlandse viroloog die al sinds februari onafgebroken aan het werk is in een exclusief interview. ,,Volledige bescherming zou het mooist zijn. We gaan kijken of dat er in zit.”

Chris van Mersbergen 08-08-20, 03:00

Ver weg, in een afgelegen laboratorium in de schaduw van de Rocky Mountains, is een man al maanden koortsachtig aan het werk om te controleren of het Oxford-vaccin dat ons straks moet gaan beschermen tegen het coronavirus écht werkt en veilig is. Het toeval wil dat die man een Nederlander is: Vincent Munster, de baas van de onderzoeksgroep Virus Ecology van het National Institute of Allergies and Infectious Diseases (NIAID). Dat is dan weer onderdeel van het National Institute of Health (NIH), het grootste biomedische instituut ter wereld. Anthony Fauci, de belangrijkste corona-adviseur van Trump, is zijn directe baas.

De in het Noord-Hollandse Spierdijk opgegroeide Munster werkt met zijn team mee aan het richting de eindstreep brengen van het vaccin dat door onderzoekers van het Jenner Institute in Oxford is ontwikkeld. Hij voerde onder meer de proeven op apen uit, die aantoonden dat het vaccin in elk geval een mate van bescherming biedt tegen corona. Munster heeft sinds eind januari geen vrije dag meer gehad, ook niet in het weekend. Hij gaat al maanden niet in op interviewverzoeken. Geen tijd.

Maar de aanhouder wint. Op 27 april verscheen zijn naam prominent in een New York Times-verhaal en na via verschillende kanalen zo’n tien pogingen tot contact te hebben ondernomen, is daar op 20 juli vanuit het niets eindelijk een mailtje vanuit de VS. Munster wil wel een afspraak maken.

,,Na zes maanden vind ik het wel een mooi moment om een keer mijn verhaal te doen’’, verklaart hij een ruime week later, via een videoverbinding. ,,In het begin van de coronacrisis heb ik een aantal artikelen gepubliceerd over de manier waarop het virus zich verspreidt. Toen kreeg ik vijftig verzoeken om in de media verschijnen. Na de berichten over het Oxford-vaccin was dat weer zo. Ik heb een paar dingen hier in de VS gedaan, The New York Times, Washington Post. Maar daar heb ik het bij gelaten. Het is te veel afleiding. Alles wat je zegt, wordt op een goudschaal gewogen, en roept weer reactie op. Ik vind het niet erg nuttig om daar veel tijd in te investeren. De wetenschap moet zich focussen op wetenschap. Veel collega’s zijn druk op Twitter en andere sociale media, ik houd me daar niet mee bezig. Wetenschappelijke discussie moet gevoerd worden aan de hand van data, niet in tekstberichten van 140 tekens. Maar ik weet dat anderen daar anders over denken.”

Je kunt geen vaccins uitdelen als je ze niet eerst ontwikkelt

In 2009 trok Munster met zijn vrouw Emmie de Wit - ook Nederlands, ook viroloog - naar de VS. De bedoeling was om een aantal jaren onderzoek te doen in de zwaarbeveiligde BSL4-labs, waar met gevaarlijke virussen als ebola en nipah mag worden gewerkt. ,,We hadden niet meteen het idee om hier voor altijd te blijven. Tot ik in 2013 de kans kreeg om een eigen onderzoeksgroep op te richten. Ik ben vrij om te doen wat ik wil. Ik krijg van de overheid een bedrag dat ik naar eigen inzicht kan besteden. Het enige dat ze van me verwachten, is dat ik succesvol ben.’’



Munster en De Wit wonen op vijf minuten van het lab in het dorp Hamilton. ,,Je rijdt zo de Rocky Mountains in.’’ De dichtstbijzijnde ‘grote stad’ is Missoula met 65.000 inwoners, op 70 kilometer rijden. Montana is qua oppervlakte groter dan Duitsland, maar telt amper 1 miljoen inwoners.

De geïsoleerde ligging neemt Munster graag voor lief, want er is wereldwijd geen instituut waar hij zou kunnen doen wat hij bij het NIAID kan. Een langjarig onderzoek naar ebola in Afrika, bijvoorbeeld. ,,Dat is in Europa nauwelijks te financieren, dan ben je de hele dag bezig met het aanvragen van beurzen. Hier kun je alles combineren: het veld- en laboratoriumonderzoek, het ontwikkelen van medicijnen en uiteindelijk het testen ervan op mensen.’’

Noem het het Real Madrid van de virologie, en daar heeft Munster een vaste basisplaats, net als zijn vrouw Emmie. Zij was onder meer betrokken bij het onderzoek naar remdesivir, het ebolamedicijn dat ook het ziekteproces van coronapatiënten verkort.

Invloed
Wat Munster en De Wit doen, heeft invloed. Het Amerikaanse RIVM, het CDC, baseert er mede zijn adviezen op, net als andere overheidsinstellingen. Munster belt regelmatig met zijn baas Fauci, de kleine Amerikaanse coronageneraal. ,,Niet heel vaak. Een goed teken. Het laat zien dat hij vertrouwen in me heeft.’’

De afgelopen jaren verdeelde Munster zijn tijd tussen zijn lab in Montana en veldwerk in Afrika en het Midden-Oosten (voor Mers, een eerder coronavirus). En toen was daar opeens Covid-19. Zodra Munster de eerste berichten uit China hoorde, gingen de alarmbellen rinkelen. Nadat hij begreep dat het om een coronavirus ging, wist hij: dit konden wel eens drukke maanden worden.

Dat klopte. Het Oxford-vaccin bevindt zich in de voorhoede van de internationale jacht op een middel dat ons van corona verlost. Het zou in september klaar kunnen zijn. Nederland kocht samen met Duitsland, Frankrijk en Italië 300 miljoen doses van het vaccin, dat door farmaceut AstraZeneca op de markt wordt gebracht.

Wanneer besefte je dat je een van de wetenschappers zou zijn die zou gaan meewerken aan het tot nu toe snelste vaccintraject in de hele westerse wereld?
,,Redelijk snel. Samen met Oxford hadden we al vaccins tegen andere coronavirussen ontwikkeld. We hadden dus de ervaring. Ik wist: als het allemaal goed gaat, kunnen we snel zijn. Op 10 januari kregen we de eerste data van het virus. Toen zijn ze in Engeland meteen begonnen met het vaccin en wij in ons lab met het voorbereiden van testen en dierproeven. De volgende stap was dat we het virus zelf in handen moesten krijgen. Gelukkig voor ons was er vrij snel een uitbraak in de staat Washington, dus dat lukte. Daardoor konden we heel snel beginnen met het vaccineren van dieren, en ze daarna blootstellen aan het virus. De data van die proeven waren nodig om het vaccin voor het eerst op mensen te kunnen testen.’’

We willen natuurlijk allemaal weten of het vaccin dat we als Nederland hebben aangekocht ook echt werkt. Deel jij het optimisme van de onderzoekers in Oxford?
,,De definitieve data moeten natuurlijk komen uit de studies onder mensen. Maar: ja, ik denk dat het er goed uitziet.’’

Ben je nog steeds bezig met het vaccin?
,,Zeker. Mijn belangrijkste werk was om in de diermodellen te laten zien dat het vaccin werkt, en dat het in elk geval bij apen geen bijwerkingen had. Dat is gelukt. Nu zijn we in het lab heel minutieus aan het uitzoeken hoe het vaccin precies werkt, welke onderdelen van het immuunsysteem worden gestimuleerd. Ook willen we weten of het vaccin alleen beschermt tegen de zware ziekteverschijnselen van Covid-19, zoals longontsteking, of dat het ook de overdracht van mens tot mens kan voorkomen.’’

Stel dat het vaccin alleen die zware ziekteverschijnselen blijkt te kunnen voorkomen. Is het dan nog steeds een goede aankoop?
,,Dat denk ik wel. Wat bij corona de meeste zorgen baart, zijn toch die mensen die heel ziek worden, of uiteindelijk zelfs overlijden. De ouderen, of mensen met onderliggend lijden. Als je die mensen kan beschermen tegen de ergste klachten, heb je 80 à 90 procent van de slag gewonnen. Het extra stapje, dat je ook de overdracht van het virus kan stoppen, zou helemaal mooi zijn. We gaan kijken of dat erin zit.’’

Kun je zeggen hoe lang het vaccin ons zal beschermen?
,,Ik denk dat het heel moeilijk is om zo snel een vaccin te ontwikkelen dat ons levenslang beschermt. Waarschijnlijk heb je straks eens in de zoveel tijd een nieuwe vaccinatie nodig, net als bij de seizoensgriep.’’

We zien dat Amerika steeds meer op zichzelf gericht is. Het land stapte uit de WHO en investeerde op eigen houtje heel veel in vaccins, ook met de voorwaarde om zelf de eerste doses te kunnen afnemen. Wat vind jij daarvan?
,,Je kunt geen vaccins uitdelen als je ze niet eerst ontwikkelt, en de VS heeft daarom miljarden geïnvesteerd in onderzoek. Ja, natuurlijk is dat met het oogmerk om ze ook te reserveren voor het Amerikaanse publiek. Maar hopelijk gaan ze daarna ook naar andere landen. Nederland koopt ook vaccins, samen met andere landen. En ik zie nog niet dat Nederland 300 miljoen doses voor Congo of Suriname koopt. Mensen in Nederland zijn heel kritisch op de VS - niet noodzakelijkerwijs onterecht - maar een beetje zelfreflectie zou wel goed zijn. Er is weinig farmaceutische industrie, alles is verkocht of wegbezuinigd. Janssen, dat in Leiden aan een vaccin werkt, is nu nota bene een Amerikaans bedrijf. Ik denk dat Nederland en de EU naar zichzelf moeten kijken en meer moeten investeren in infrastructuur. Vroeger had Nederland een sterke vaccinindustrie, nu is alles weg. Dat heeft te maken met keuzes die je als land maakt. Dan moet je ook niet raar opkijken als je niet als eerste toegang hebt tot vaccins. Maar ze zijn er nu dus mee bezig en dat is goed.’’

Zijn de Verenigde Staten slagvaardiger geweest?
,,Dat zou je kunnen zeggen. Als je kijkt naar de economische impact van lockdowns, zijn de miljarden die je in vaccinontwikkeling steekt absolute peanuts. Als je economie een maand eerder helemaal open kan door een vaccin, heb je het al duizend keer terugverdiend. Investeren in infrastructuur om vaccins te ontwikkelen is niet sexy, maar het is het meest effectieve middel dat we hebben tegen virussen.’’

Dan nog iets anders: mondkapjes. In Nederland worden de virologen het niet eens. Wat vind jij?
Munster draait kort zijn blik van het scherm en grijpt naar een voorwerp. Een seconde later houdt hij een mondkapje voor de camera.

,,Zowel in Montana als bij het instituut is het verplicht. Ik denk ook dat er heel veel data zijn die laten zien dat het een goed idee is. Als afstand houden moeilijk is, draag je gewoon een mondkapje. Het is zo makkelijk, ik zie geen enkele reden om het niet te introduceren. Ik ben heel verbaasd over de discussie in Nederland. Typisch Nederlands pappen en nathouden. Die tweede golf komt er gewoon aan, mensen gaan dood. Alles wat je kunt doen om dat te voorkomen, moet je toch gewoon doen? Al scheelt het tien doden, dan is het al de moeite waard.”

Vanaf nu beschouwen we jou voor het gemak maar even als keurmeester van ‘ons’ vaccin. Zorg jij dat het straks goed werkt?
Lachend: ,,Ik doe mijn uiterste best. Maar als het een teleurstelling wordt, hoop ik niet dat heel Nederland me boos op Schiphol staat op te wachten.”

bron https://www.ad.nl/binnenl(...)r-goed-uit~a19bc30f/
pi_194486803
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik denk dat er dit jaar wel een aantal vaccins effectief genoeg worden bevonden om te gaan worden ingezet. Maar die zullen dan eerst vooral ingezet worden in landen en gebieden waar het virus op dat moment heerst of in opkomst is. Zou dat op dit moment zijn, dan zouden dat landen zijn als Brazilie, Mexico, India, Zuid Afrika, Kenia. Mogelijk komt het in Europa ook beschikbaar om lokale uitbraken beter te kunnen beteugelen.
Het eerste vaccin wat op de markt komt kan na verloop van tijd ook lang niet het belangrijkste of 'beste' vaccin (meeste bescherming, langst durende bescherming, minste bijwerkingen) zijn.

Er wordt in ieder hard gewerkt en flink gegokt op de werking van een aantal vaccins. Hier nog een stuk over het Serum Institute in India, de grootste vaccin producent in de wereld. Die hopen voor het einde van het jaar 1 miljard doses van het Oxford vaccin klaar te hebben. Maar gaan ervanuit dat de helft geclaimd zal worden door de Indiaase overheid. Zolang een vaccin niet geproduceerd wordt binnen de landsgrenzen zal een land altijd op de tweede rang zitten.

https://www.nytimes.com/2020/08/01/world/asia/coronavirus-vaccine-india.html
Waarom denk je dat? Misschien voor een grootschalige test maar daarna zal het naar de rijkere landen gaan. Die hebben al 100den miljoenen dosis gekocht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194487359
@icecreamfarmer_NL Omdat dat het beste is om de pandemie te bestrijden. Vaccineren waar het virus het meeste heerst. Maar er zullen hierover nog wel flinke discussies uitbreken.
De wetenschappers willen het beste voor de wereld, maar de UK (eerste), VS (tweede) en NL/DUI/FR/IT (derde) willen het beste voor henzelf. En wie bepaalt dat? Degene die het vaccin heeft ontwikkeld en het intellectuele recht erop bezit, degene die het vaccin produceert (AstraZeneca, SII) of degene die ervoor betaald heeft?
Ik vermoed dat wat AstraZeneca produceert voor de westerse wereld beschikbaar zal komen, en wat SII produceert vooral voor ontwikkelingslanden.
pi_194489127
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 12:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
@:icecreamfarmer_NL Omdat dat het beste is om de pandemie te bestrijden. Vaccineren waar het virus het meeste heerst. Maar er zullen hierover nog wel flinke discussies uitbreken.
De wetenschappers willen het beste voor de wereld, maar de UK (eerste), VS (tweede) en NL/DUI/FR/IT (derde) willen het beste voor henzelf. En wie bepaalt dat? Degene die het vaccin heeft ontwikkeld en het intellectuele recht erop bezit, degene die het vaccin produceert (AstraZeneca, SII) of degene die ervoor betaald heeft?
Ik vermoed dat wat AstraZeneca produceert voor de westerse wereld beschikbaar zal komen, en wat SII produceert vooral voor ontwikkelingslanden.
Oke, ja zo bezien zal het het recht van het sterkste worden. Dus de uitkomst die jij noemt al hebben de westerse landen veel te veel dosissen gekocht dus ik neem aan dat die uitgedeeld gaan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194501880
Vaccin zal mogelijk niet werken bij de mensen met extreem overgewicht en 65 plussers.
Evenmin zal het gegeven worden aan kinderen.

https://amp.cnn.com/cnn/2(...)-wellness/index.html

https://onezero.medium.co(...)y-3fc176f75751?gi=sd

https://abcnews.go.com/He(...)ed/story?id=70885585
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:29:16 #68
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_194501970
enige wat ik hoop is dat de bijwerkingen niet ernstig zijn maar Rusland is wel erg snel.....
https://www.nu.nl/coronav(...)dkeuring-vaccin.html
pi_194502387
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Oke, ja zo bezien zal het het recht van het sterkste worden. Dus de uitkomst die jij noemt al hebben de westerse landen veel te veel dosissen gekocht dus ik neem aan dat die uitgedeeld gaan worden.
Ik zat er net nog over te lezen, en ik lees dat AstraZeneca/Oxford mogelijk in oktober 'emergency' vaccins klaar zullen hebben. Dat is ook nog een mogelijkheid dus. Dat het nog niet officieel en volledig goedgekeurd is, maar dat er een sterk vermoeden is dat het effectief, terwijl al wel bewezen is dat het veilig is. Dan zou het dus in bepaalde gebieden ingezet kunnen worden op een 'baat het niet dan schaadt het niet' basis.
pi_194503468
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik zat er net nog over te lezen, en ik lees dat AstraZeneca/Oxford mogelijk in oktober 'emergency' vaccins klaar zullen hebben. Dat is ook nog een mogelijkheid dus. Dat het nog niet officieel en volledig goedgekeurd is, maar dat er een sterk vermoeden is dat het effectief, terwijl al wel bewezen is dat het veilig is. Dan zou het dus in bepaalde gebieden ingezet kunnen worden op een 'baat het niet dan schaadt het niet' basis.
Was is sneller te bewijzen, veilig zijn of effectiviteit, zal wel niet zo zwart-wit zijn neem ik aan?
pi_194503670
Rusland pakt uit met eerste coronavaccin, dochter van Poetin bij de testpersonen: “Zo snel? Dit is de doos van Pandora”

Sven Van Malderen 11 augustus 2020 12u20 Bron: Bloomberg

Rusland heeft als eerste natie een afgewerkt coronavaccin klaar. Dat beweert de Russische president Vladimir Poetin althans. Om de efficiëntie ervan te bewijzen, werd zijn eigen dochter zelfs met het goedje geïnjecteerd. Buitenlandse wetenschappers stellen zich echter grote vragen bij de handelswijze. “Dit is de doos van Pandora”, klinkt het ook in Rusland zelf.

Het vaccin dat ontwikkeld werd in het onderzoekscentrum Gamaleya is op minder dan honderd mensen uitgeprobeerd. Ook de testperiode - nog geen twee maanden - is uiterst kort. “Het kan ronduit gevaarlijk zijn om dit nu al op de markt te brengen”, waarschuwt de Association of Clinical Trials Organizations (een Russische organisatie die verantwoordelijk is voor klinische testen).

“Waarom werken alle instanties volgens het boekje, behalve Rusland?”, vraagt directrice Svetlana Zavidova zich af. “Dit is de doos van Pandora. Het vaccin heeft z’n nut nog niet bewezen. Wat zal er gebeuren met de mensen die als proefkonijn dienden? Niemand weet het.”

“Geen open kaart”
“Rusland heeft - in tegenstelling tot de rest van de wereld - ook geen open kaart gespeeld”, gaat Zavidova verder. “De verantwoordelijken hebben nog geen letter van hun onderzoek gepubliceerd. Normaal worden die gegevens altijd gedeeld, zelfs als de poging in een mislukking eindigt.”

Ook de Wereldgezondheidsorganisatie ziet deze evolutie met lede ogen tegemoet. “Een vaccin moet alle noodzakelijke stappen doorlopen alvorens het geregistreerd kan worden”, aldus woordvoerder Christian Lindmeier.

“Geen bochten afsnijden”
“Er is een competitie aan de gang tussen westerse farmabedrijven. Ook Rusland zal echter de regels moeten respecteren. Er mogen geen bochten afgesneden worden”, maakt Kirill Dmitriev als hoofd van het Russische investeringsfonds duidelijk.

Ten huize Poetin knallen de champagnekurken echter. “Ook een van mijn dochters werd getest”, klinkt het. “Bij de eerste toediening was haar koorts één dag lang opgelopen tot 38 graden. Na de tweede dosis bedroeg haar lichaamstemperatuur nog iets meer dan 37 graden. Ze voelt zich goed en ze heeft een hoog aantal antilichamen. Ik weet dat het behoorlijk effectief werkt en voor een duurzame immuniteit zorgt. En ik herhaal het: dit vaccin heeft alle nodige onderzoeken doorstaan”, beweert de president.

bron https://www.hln.be/nieuws(...)an-pandora~a7584bb3/

Ik zie nog geen mensen op straat....
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:05:01 #72
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194504391
Vladgod _O_

Hopelijk is dat goedje straks ergens op internet te koop. Want de kans dat dit op de Nederlandse markt komt lijkt me erg klein :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194507012
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:09 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Was is sneller te bewijzen, veilig zijn of effectiviteit, zal wel niet zo zwart-wit zijn neem ik aan?
Veiligheid is de eerste stap. Eerst wordt dat op dieren getest, dan op een kleine groep mensen (tientallen) dan iets groter (honderden tot enkele duizenden). Maar bijwerkingen die pas na langere duur duidelijk worden, of maar bij een heel kleine hoeveelheid mensen optreden (zoals narcolepsy bij het H1N1 - Mexicaanse griep - virus) worden pas echt na langere duur duidelijk en wanneer grotere groepen mensen het vaccin hebben ontvangen.
Een probleem is natuurlijk wel dat veiligheid, en ook effectiviteit, in eerste instantie gestest worden op gezonde, en volwassen mensen tot 55 jaar. Bijwerkingen bij kinderen, oudere mensen of mensen met ziektes kunnen zo niet worden aangetoond. Bijwerkingen kunnen ook verschillend zijn onder verschillende groeperingen. Ook hele zeldzame bijwerkingen, of bijwerkingen die alleen optreden bij mensen met zeldzame aandoeningen kun je nooit bevestigen met testen, aangezien je dan miljoenen mensen zou moeten 'testen'.
Na de veiligheidsfase komt de effectiviteitsfase, maar daarin wordt ook nog steeds de veiligheidsaspecten bekeken, juist om zeldzamere bijwerkingen in kaart te brengen. Maar een vaccin wat veillig genoeg (geen enkel medicijn is 100% veilig) en effectief genoeg (geen enkel medicijn of vaccin werkt voor 100%) is gebleken zal op de markt gebracht worden, ook al weten we op dat moment nog niet precies of er zeldzame bijwerkingen op de lange termijn op kunnen treden bij bepaalde groepen. En hoe effectief het werkt en voor hoe lang onder mensen van verschillende leeftijden, met verschillende aandoeningen, van verschillende sexe, en uit verschillende groeperingen zal dan ook nog niet precies duidelijk zijn. Alleen dat het veilig en effectief 'genoeg' is.
pi_194534508
Interview met Bill Gates.

https://www.wired.com/story/bill-gates-on-covid-most-us-tests-are-completely-garbage/

quote:
At this point, are you optimistic?

Yes. You have to admit there’s been trillions of dollars of economic damage done and a lot of debts, but the innovation pipeline on scaling up diagnostics, on new therapeutics, on vaccines is actually quite impressive. And that makes me feel like, for the rich world, we should largely be able to end this thing by the end of 2021, and for the world at large by the end of 2022. That is only because of the scale of the innovation that’s taking place.
  Moderator donderdag 13 augustus 2020 @ 12:04:24 #75
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194534877
quote:
Eind dit jaar/begin volgend jaar is dus niet realistisch wat sommige politici zeggen?
pi_194534969
quote:
15s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:04 schreef Momo het volgende:

[..]

Eind dit jaar/begin volgend jaar is dus niet realistisch wat sommige politici zeggen?
Tijd zal het leren, meeste politici en Bill, weten het ook niet.
  Public Relations / Redactie Film donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:44 #77
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194535036
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:11 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Tijd zal het leren, meeste politici en Bill, weten het ook niet.
Het is niet ineens klaar als het vaccin er is. Er zal ook niet een moment zijn: nu is het klaar. Langzaam zal de wereld zich normaliseren. Dat dat ook in 2021 zal voortduren verbaast me niets.

Stel je kan in maart gaan vaccineren. Dan kan je niet ook alles open gooien.
pi_194535254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:17 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Het is niet ineens klaar als het vaccin er is. Er zal ook niet een moment zijn: nu is het klaar. Langzaam zal de wereld zich normaliseren. Dat dat ook in 2021 zal voortduren verbaast me niets.

Stel je kan in maart gaan vaccineren. Dan kan je niet ook alles open gooien.
Dat ligt eraan. Als je flink kan vaccineren en goede medicijnen hebt inmiddels wel.

Bron:Kluytmans die letterlijk zei dat hij voorspelt dat anderhalvemetersamenleving duurt tot komend voorjaar en Steven van gucht die voorspelde dat we best wel eens zomer komend jaar met z'n allen bij ek voetbal kunnen staan.

Ggd zegt in paar weken heel nederland te kunnen vaccineren. Pessimistisch scenario, 2 shots, duurt dat totaal 2 maanden (staggered). Dan nog 1 maand voor opbouwen immuunrespons et voila. Dan zit je bij komende zomer - daarom van guchts voorspelling vermoed ik.

Tegen eind Augustus volgend jaar heb ik goede hoop dat de restricties wel weg zijn.

Zowieso wat is langzaam normaliseren? Alles mag nu al, enige restrictie is de 1,5meter. Als die er af is kan bv een festival enzo dus ook weer. Het mag nu namelijk ook.

En ik zie lowlands enzo echt jiet vrijwillig nog een jaartje wachten.

En qua publiek, merendeel gaf aan voor een vaccin zelfs alweer te willen laat staan erna!
#WeesGeenWhales
  Public Relations / Redactie Film donderdag 13 augustus 2020 @ 13:39:15 #79
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194536173
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:36 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Dat ligt eraan. Als je flink kan vaccineren en goede medicijnen hebt inmiddels wel.

Bron:Kluytmans die letterlijk zei dat hij voorspelt dat anderhalvemetersamenleving duurt tot komend voorjaar en Steven van gucht die voorspelde dat we best wel eens zomer komend jaar met z'n allen bij ek voetbal kunnen staan.

Ggd zegt in paar weken heel nederland te kunnen vaccineren. Pessimistisch scenario, 2 shots, duurt dat totaal 2 maanden (staggered). Dan nog 1 maand voor opbouwen immuunrespons et voila. Dan zit je bij komende zomer - daarom van guchts voorspelling vermoed ik.

Tegen eind Augustus volgend jaar heb ik goede hoop dat de restricties wel weg zijn.

Zowieso wat is langzaam normaliseren? Alles mag nu al, enige restrictie is de 1,5meter. Als die er af is kan bv een festival enzo dus ook weer. Het mag nu namelijk ook.

En ik zie lowlands enzo echt jiet vrijwillig nog een jaartje wachten.

En qua publiek, merendeel gaf aan voor een vaccin zelfs alweer te willen laat staan erna!
Ik hoop het mee! De 1,5 meter is irritant maar ik kan vrijwel alles doen wat ik normaal doe. Mis wel de kleinere, lokale evenementen en voel me toch beperkt met uitstapjes dus mentaal doet het wel wat.

Ik denk ook dat de grote evenementen wel weer moeten volgend jaar. Anders overleven die het mogelijk niet. Kan iemand daar duiding in geven?

Nu snap je pas echt wat vrijheid is.
pi_194537120
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 13:39 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Ik hoop het mee! De 1,5 meter is irritant maar ik kan vrijwel alles doen wat ik normaal doe. Mis wel de kleinere, lokale evenementen en voel me toch beperkt met uitstapjes dus mentaal doet het wel wat.

Ik denk ook dat de grote evenementen wel weer moeten volgend jaar. Anders overleven die het mogelijk niet. Kan iemand daar duiding in geven?

Nu snap je pas echt wat vrijheid is.
Dat laatste is heel erg waar!

En mah, iig al de anime cons waar ik altijd heen ga zeggen allemaal dat ze ook makkelijk overleven tot 2022 als dan pas weer mag, voor de lol nog een uitgebreid gratis online con georganiseerd ook XD

Waarschijnlijk omdat allemaal vrijwilligerstokos zijn en allemaal non profit XD
#WeesGeenWhales
pi_194539383
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:36 schreef eragon2890 het volgende:

[..]
Ggd zegt in paar weken heel nederland te kunnen vaccineren. Pessimistisch scenario, 2 shots, duurt dat totaal 2 maanden (staggered). Dan nog 1 maand voor opbouwen immuunrespons et voila.
Dat is mooi maar ik verwacht niet dat we in een keer 2x17 miljoen dosissen van het vaccin zullen krijgen. Het zal wel een gefaseerd vaccinatietraject worden waarbij de risicogroepen als eerste gevaccineerd gaan worden. Ik reken zeker op 6 maanden
pi_194539658
Trouwens, de GGD die zegt er klaar voor te zijn. Waar hebben we dat eerder gehoord?

[ Bericht 1% gewijzigd door grimselman op 13-08-2020 20:34:51 ]
pi_194540847
Fair enough over de ggd maar dit doen ze elk jaar al met een iets kleinere maar nog steeds hele grote groep voor het griepvaccin.

Also, dat andere klopt maar osterhaus en kluytmans en heesterbeek etc zeggen dat je al grotendeels terug naar normaal kan als alleen de risicogroepen zijn gevaccineerd. Bedenk ook dat wij mitigation doen geen containment.
#WeesGeenWhales
pi_194541144
In Duitsland blijken ze dus heel erg ver te zijn al? Bericht van gisteren dat het dit jaar herfst al klaar is, is dan wel alweer ingetrokken, maar ze kwamen vandaag dat het eind dit jaar, begin volgend jaar wel realistisch is.

En ze hebben in dat bericht "klaar" gedefinieerd als zijnde vaccinaties gaan beginnen.
pi_194543725
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 19:06 schreef HPoi het volgende:
In Duitsland blijken ze dus heel erg ver te zijn al? Bericht van gisteren dat het dit jaar herfst al klaar is, is dan wel alweer ingetrokken, maar ze kwamen vandaag dat het eind dit jaar, begin volgend jaar wel realistisch is.

En ze hebben in dat bericht "klaar" gedefinieerd als zijnde vaccinaties gaan beginnen.
Waar heb je dit gelezen?
pi_194544041
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:34 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Waar heb je dit gelezen?
Stond ook op NOS.nl maar daar kan ik het niet meer terug vinden....., weet niet wat ik daarvan moet vinden.

Maar hier nog een bron: https://www.dw.com/en/ger(...)cine-soon/a-54548844
pi_194544069
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:52 schreef HPoi het volgende:

[..]

Stond ook op NOS.nl maar daar kan ik het niet meer terug vinden....., weet niet wat ik daarvan moet vinden.

Maar hier nog een bron: https://www.dw.com/en/ger(...)cine-soon/a-54548844
Danke
pi_194545067
Ik neem aan dat dan over het BioNTech vaccin gaat? Een samenwerking tussen BioNTech (Duits), Pfizer (Amerikaans) and Fosun Pharma (Chinees). Een mRNA vaccin, net als die van Moderna. Het grote voordeel van mRNA vaccins is dat er veel minder van nodig is, en dus veel sneller voor veel mensen beschikbaar kan worden gemaakt.
Volgens NYTimes zijn die in fase 2, volgens WHO in fase 3 (of in ieder geval is die al ter goedkeuring aangevraagd).

Iets meer over de fase 1/2 trial is hier te vinden: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2639-4

De VS heeft iig voor 1.9 miljard 100 miljoen doses besteld, met een optie voor nog 500 miljoen (het is waarschijnlijk dat mensen van dit vaccin 2 vaccinaties nodig hebben). De VS wedt iig niet op een paard, die hebben ook 300 miljoen doses van het Oxford vaccin besteld en ze financieren het Moderna vaccin ook oa.

Goed nieuws in ieder geval dat verschillende vaccins voorlopig goede resultaten laten zien!
pi_194550594
Immuniteit dmv vaccins vs natuurlijke immuniteit

60 tot 80 procent zou nodig zijn voor herd immuniteit. Niet alle wetenschappers zijn het hierover echter eens. Vorige week beweerde modellering in een nog te publiceren paper door een internationale groep wetenschappers onder leiding van Gabriella Gomes van Strathclyde University dat de 60 procent alleen van toepassing is wanneer kuddeimmuniteit wordt verkregen door een vaccinprogramma dat willekeurig aan een populatie wordt gegeven. Als een virus zich op natuurlijke wijze mag verspreiden, treft het daarentegen eerst de meer vatbare mensen (mensen die ofwel minder natuurlijke afweer hebben of meer contacten hebben).

Als deze groep eenmaal is geïnfecteerd, kan het virus zich veel moeilijker verspreiden en zal de immuniteit van de kudde op een veel lager niveau worden bereikt - wanneer tussen de 10 en 20 procent van de bevolking is geïnfecteerd.


https://www.telegraph.co.(...)weden-has-got-right/

Ik zal het artikel van de Strathclyde University hierover posten zodra het gepubliceerd is.
pi_194618102
Brazil approves human trials for potential Johnson & Johnson COVID-19 vaccine

BRASILIA (Reuters) - Brazil’s health regulator Anvisa on Tuesday said it had approved human clinical trials for a potential COVID-19 vaccine developed by Johnson & Johnson’s pharmaceutical subsidiary Janssen.

Brazil is the second-worst hit country for coronavirus cases and deaths after the United States, leading many vaccine developers to seek out clinical trials here.

Brazil had registered 3.4 million cases of the disease and more than 108,000 related deaths as of Monday.

The Johnson & Johnson vaccine candidate is the fourth to be approved for human trials in Brazil, Anvisa said in its statement.

Brazil has already approved phase 3 human trials of potential vaccines developed by AstraZeneca in partnership with the University of Oxford, China’s Sinovac Biotech and Pfizer in partnership with BioNTech.

China’s Sinopharm also aims to carry out trials for a possible vaccine in Brazil in a deal with the southern state of Parana pending regulatory approval.

Reporting by Ricardo Brito; writing by Jake Spring; editing by Alex Richardson and Jason Neely

Our Standards:The Thomson Reuters Trust Principles.

bron https://www.reuters.com/a(...)accine-idUSKCN25E1MP
pi_194618121
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:11 schreef grimselman het volgende:
Trouwens, de GGD die zegt er klaar voor te zijn. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Dan weet je zeker dat het fout gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194650335
Heb een booster gehad in de Oxford trial. Normaliter zijn de bijwerkingen van een booster minder, en dat hoop ik wel, want ik heb geen zin in weer een nacht koortsig, koppijn, spierpijn en kapot moe. Maar het zou me ook niet weerhouden als het voor het 'eggie' was, dus wel gegaan weer. Nu adviseren ze iig wel om 4 maal daags 2 paracetamol te nemen om bijwerkingen te verlichten.
Vorige week oproep gekregen voor de booster, die oorspronkelijk niet gepland was. Vandaag gevraagd waarom ze het doen. De zuster wist het niet, dus werd er een dokter bijgehaald. Oorspronkelijk zouden maar 10 mensen het vaccin 2 keer krijgen, dat werd al vroeg uitgebreid en nu blijkt schijnbaar dat 96% van degene die 1 keer het vaccin ontvangt antistoffen aanmaakt, en dat dat 100% was in de groep die een booster kreeg. En ik neem aan dat iedereen die een booster krijgt ook meer antistoffen zou hebben. Ik kreeg er niet echt uit of ze een indicatie hadden dat extra antistoffen nodig zijn, over de effectiviteit van het vaccin kunnen ze nog niks zeggen.
Het zou niet ideaal zijn als iedereen een booster nodig heeft. Logistiek is dat veel lastiger, en alles moet dubbel. Twee keer zoveel doses, twee keer zoveel naalden, buisjes, handschoenen, etc. De 300 miljoen doses die NL heeft besteld met DUI/FR/ITA zou dan genoeg zijn voor 150 miljoen mensen, en niet voor 300 miljoen.
Het maakt wel duidelijk dat alle data zo'n beetje in real time wordt geanalyseerd, en dat er aanpassingen worden gedaan waar nodig.

Ze kondigden een paar maanden geleden, eind mei al geloof ik, aan dat de studie in de UK uitgebreid zou worden naar 11.000 deelnemers, maar eind vorige maand zaten ze schijnbaar op zo'n 7000 deelnemers. Dat geeft ook wel aan hoeveel tijd er nodig is voor de grote fase 3 studies, met 30.000+ deelnemers in Zuid-Afrika, Brazilie en India (laatste onder leiding van Serum Institue India, maar met hetzelfde vaccin).
pi_194656666
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Heb een booster gehad in de Oxford trial. Normaliter zijn de bijwerkingen van een booster minder, en dat hoop ik wel, want ik heb geen zin in weer een nacht koortsig, koppijn, spierpijn en kapot moe. Maar het zou me ook niet weerhouden als het voor het 'eggie' was, dus wel gegaan weer. Nu adviseren ze iig wel om 4 maal daags 2 paracetamol te nemen om bijwerkingen te verlichten.
Vorige week oproep gekregen voor de booster, die oorspronkelijk niet gepland was. Vandaag gevraagd waarom ze het doen. De zuster wist het niet, dus werd er een dokter bijgehaald. Oorspronkelijk zouden maar 10 mensen het vaccin 2 keer krijgen, dat werd al vroeg uitgebreid en nu blijkt schijnbaar dat 96% van degene die 1 keer het vaccin ontvangt antistoffen aanmaakt, en dat dat 100% was in de groep die een booster kreeg. En ik neem aan dat iedereen die een booster krijgt ook meer antistoffen zou hebben. Ik kreeg er niet echt uit of ze een indicatie hadden dat extra antistoffen nodig zijn, over de effectiviteit van het vaccin kunnen ze nog niks zeggen.
Het zou niet ideaal zijn als iedereen een booster nodig heeft. Logistiek is dat veel lastiger, en alles moet dubbel. Twee keer zoveel doses, twee keer zoveel naalden, buisjes, handschoenen, etc. De 300 miljoen doses die NL heeft besteld met DUI/FR/ITA zou dan genoeg zijn voor 150 miljoen mensen, en niet voor 300 miljoen.
Het maakt wel duidelijk dat alle data zo'n beetje in real time wordt geanalyseerd, en dat er aanpassingen worden gedaan waar nodig.

Ze kondigden een paar maanden geleden, eind mei al geloof ik, aan dat de studie in de UK uitgebreid zou worden naar 11.000 deelnemers, maar eind vorige maand zaten ze schijnbaar op zo'n 7000 deelnemers. Dat geeft ook wel aan hoeveel tijd er nodig is voor de grote fase 3 studies, met 30.000+ deelnemers in Zuid-Afrika, Brazilie en India (laatste onder leiding van Serum Institue India, maar met hetzelfde vaccin).
Bedankt voor de update, hopelijk valt het mee met de bijwerkingen! Laat je dat even horen?
pi_194656676
d at 2.09pm BST

9h ago 13:54

Russia to begin Covid-19 vaccine trials on 40,000 people next week

Mass testing of Russia’s first potential Covid-19 vaccine to get domestic regulatory approval will involve more than 40,000 people and will be overseen by a foreign research body when it starts next week, backers of the project said.

These were the first details on the shape and size of the upcoming late-stage trial of the vaccine given by its developers, who are aiming to allay concerns among some scientists about the lack of data provided by Russia so far.

The vaccine, called Sputnik V in homage to the world’s first satellite launched by the Soviet Union, has been hailed as safe and effective by Russian authorities and scientists following two months of small-scale human trials, the results of which have not been made public yet.

But Western experts have been more sceptical, warning against its use until all internationally approved testing and regulatory steps have been seen to be taken and proved a success.

“A range of countries are running an information war against the Russian vaccine,” Kirill Dmitriev, head of the Russian Direct Investment Fund (RDIF) that is backing the vaccine, told a briefing.

The vaccine data will be published in an academic journal later this month, he said.

Russia has received requests for up to a billion doses of the vaccine from around the world and has capacity to produce 500m doses per year via manufacturing partnerships, he said.

A director at Moscow’s Gamaleya Institute, which developed the vaccine, said 40,000 people would be involved in the mass testing at more than 45 medical centres around Russia.

The data is being provided to the World Health Organization, Dmitriev said, and to several countries that are considering participating in the late-stage trial, including the United Arab Emirates, India, Brazil, Saudi Arabia and the Philippines.

Sputnik V has already received approval from domestic regulators, leading president Vladimir Putin and other officials to name Russia the first country to license a Covid-19 vaccine.

The registration took place, however, ahead of the start of the large-scale trial, commonly known as a Phase III trial, considered by many as a necessary precursor to registration.

At least four other potential Covid-19 vaccines are currently in Phase III trials globally, according to WHO records.

Updated at 2.38

https://www.theguardian.c(...)72688f089b3b72ad0b35

Mobiel gepost...
pi_194659939
Goeie stap van Rusland, maar wel een stap terug tov eerdere berichten. Dit is in feite een fase 3 test, terwijl eerdere berichten erover gingen dat ze het gingen gebruiken.
Nog steeds wel opmerkelijk dat er geen data is van fase 1 en 2 testen, waarin de veiligheid van een vaccin wordt getest. Maar ze zullen ook niet een fase 3 test onder toezicht van buitenlanders laten gebeuren als ze niet weten dat het goed zit wat betreft veiligheid.
pi_194659950
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:55 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Bedankt voor de update, hopelijk valt het mee met de bijwerkingen! Laat je dat even horen?
Nergens last van deze keer, alleen de injectie site is een beetje stijf en gevoelig, maar verder niks :).
pi_194707340
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Nergens last van deze keer, alleen de injectie site is een beetje stijf en gevoelig, maar verder niks :).
Goed nieuws en bovenal fijn voor jou!
pi_194707367
Coronavirus: China has been giving potential vaccine to key workers since July

Head of National Health Commission says government has authorised ‘emergency use’ of treatment for staff in high-risk jobs

Helen Davidson

Mon 24 Aug 2020 10.20 BSTFirst published on Mon 24 Aug 2020 06.30 BST

nurse administers a possible coronavirus vaccine
The head of China’s National Health Commission said the coronavirus vaccine candidate was administered in line with the law. Photograph: Diego Vara/Reuters
The Chinese government has been administering a coronavirus vaccine candidate to selected groups of key workers since July, a senior health official has said.

Zheng Zhongwei, the head of the National Health Commission’s science and technology centre, told state media organisation CCTV on Sunday the government had authorised “emergency use” of a Sars-Cov-2 vaccine for workers including health workers and border officials.

The country has gone seven days without reporting a locally transmitted case, and border workers are considered to be in a high-risk category, said Zheng, who leads the vaccination development taskforce.

It appears to be the first confirmation of vaccine use by China outside clinical trials.

There were no details on which particular vaccine candidate was used or how many people received it, but Zheng said it had been administered in line with the law, under powers that allow limited use of the unapproved vaccines during serious public health events.

“We’ve drawn up a series of plan packages, including medical consent forms, side-effect monitoring plans, rescuing plans, compensation plans, to make sure the emergency use is well regulated and monitored,” Zheng said, adding that they planned to “scale up” the testing to other groups before autumn and winter.

On Monday the Chinese premier, Li Keqiang, said China would prioritise countries from the Mekong region – which covers Myanmar, Laos, Thailand, Cambodia and Vietnam – when it began international vaccine production. Li told a Lancang-Mekong Cooperation online leaders’ meeting China would also set up a “special public health fund” for the region.

As progress towards a vaccine continues, China appears to have ramped up its vaccine diplomacy efforts, offering prioritised access to countries where it is competing for influence amid souring relationships with other nations like the US, UK and Australia.

In June China’s president, Xi Jinping, told an African nations summit they would be among the first to benefit from a Chinese-developed vaccine, while China’s foreign ministry has reportedly promised the Philippines early access. Leading vaccine developers have made arrangements with Pakistan, Indonesia and Brazil. In July China also announced a $1bn (£760m) loan to Latin American countries for vaccine access.

The World Health Organization is tracking more than 170 vaccine candidates around the world, and China is producing several of those in phase three testing, when the vaccine is given to thousands of people to confirm its safety and effectiveness.

In June the Chinese government called for volunteers among employees of state-owned companies who travel overseas frequently, to test two vaccines.

State-owned China National Biotec Group (CNBG) has since been approved to start human testing of its vaccine in the United Arab Emirates, Bahrain, Peru, Morocco and Argentina, and the company said about 20,000 people were taking part in the overseas trials. SinoVac and CanSino Biologics are also conducting overseas trials in Russia, Indonesia, and Brazil.

Last week a planeload of Chinese mine workers was refused entry to Papua New Guinea, over government concerns about an apparent vaccination trial.

The mine owner, Ramu NiCo, run by Chinese state owned Matallurgical Corporation of China, had reportedly issued an official statement to PNG stating that 48 of its staff had been given a Sars-Cov-2 vaccine in early August. However, they were refused entry to the country over a “lack of information of what these trials are and what possible risks of threats” they may pose to the people of PNG, the PNG pandemic controller, David Manning, said.

In his interview, Zheng also addressed CNBG’s parent company Sinopharm’s announcement that its two-dose vaccine would cost about $145 – far more than any other vaccine price announced so far.

“President Xi said Covid-19 vaccines are public health products. One principle of public health products is that they are priced not based on the supply and demand relationship, but on cost plus a reasonable level of profit,” Zheng said, according to South China Morning Post report.

“I can tell you that the price will definitely be lower than what [Sinopharm] chairman Liu said.”

Additional reporting by Lillian Yang

bron https://www.theguardian.c(...)y-workers-since-july
pi_194707699
quote:
Waarom vaccineren als antistoffen alweer snel verdwijnen?

Antistoffen tegen het coronavirus verdwijnen na een paar maanden al uit het bloed. Maar waarom gaan we dan straks vaccineren? En werkt zo'n vaccin dan wel op de langere termijn? Die vraag stelden verschillende lezers aan RTL Nieuws.

Uit Brits onderzoek bleek onlangs dat afweerstoffen tegen het coronavirus al na een paar maanden uit het bloed verdwijnen. Volgens de onderzoekers is de werking van eventuele vaccins daarom onzeker, omdat het verdwijnen van antistoffen patiënten opnieuw vatbaar kan maken voor het coronavirus.

Volgens immunoloog Ger Rijkers van University College Roosevelt in Middelburg is die conclusie te kort door de bocht. "Het klopt dat antistoffen tegen het coronavirus niet oneindig lang meegaan - net als bij andere ziekten. Antistoffen zijn eiwitten en iedere drie weken valt de helft daarvan uiteen, waardoor je naar verloop van tijd helemaal geen antistoffen meer vindt", legt hij uit.

Maar dat betekent volgens hem niet dat een vaccin na enkele maanden al niet meer werkt. Het is namelijk niet zo dat wanneer de antistoffen afnemen, je lichaam het virus compleet 'vergeet' en dat je bij een tweede besmetting weer net zo ziek wordt.

Geheugen
Rijkers: "Je immuunsysteem heeft ook een geheugen. Als je nog een keer het coronavirus krijgt, herkent je immuunsysteem dat super snel. Je maakt dan sneller en meer antistoffen aan. Je hebt dan waarschijnlijk niet eens in de gaten dat je het coronavirus hebt, omdat je geen klachten ervaart."

Een vaccin kan overigens meer antistoffen veroorzaken dan wanneer iemand een natuurlijke corona-infectie heeft met milde klachten, zegt Rijkers. "Maar ook die antistoffen zullen na verloop van tijd weer verdwijnen."

Inenten
Hoelang een vaccin dan wel precies bescherming biedt, weten we op dit moment nog niet. Momenteel wordt onderzocht óf het vaccin werkt, later zullen we pas ontdekken hoelang het werkt.

"We weten ook nog niet of we straks één of twee keer moeten inenten. Misschien is één keer voldoende, misschien werkt twee keer beter. De tweede keer zul je dus sneller en meer antistoffen aanmaken. Maar ook die zullen uiteindelijk weer weggaan", zegt Rijkers.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-vaccineren-waarom
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194715791
Covid-19: AstraZeneca starts antibody drug trial in UK

Volunteers are receiving doses of drug, which has potential both as a vaccine and a treatment

Tue 25 Aug 2020 09.46 BST First published on Tue 25 Aug 2020 08.35 BST


An AstraZeneca chemist at work. The trial will include up to 48 healthy volunteers in the UK. Photograph: Dan Himbrechts/EPA

The pharmaceutical group AstraZeneca has started a clinical trial of a drug to help prevent and treat Covid-19, with the first volunteers already receiving doses.

The company, which is separately developing a potential Covid-19 vaccine together with scientists at Oxford University, said the drug, known as AZD7442, is a combination of two monoclonal antibodies.

AstraZeneca said the trial, which will include up to 48 healthy volunteers in the UK aged 18 to 55, will be focused on safety, and the body’s reaction to the drug and how it processes it.

The group said the trial was a milestone in the development of the drug, which has the potential to act as a preventive for people exposed to the virus, as well as to treat patients already infected with Covid-19.

Sir Mene Pangalos, executive vice-president of biopharmaceuticals research and development at Astra, said: “This trial is an important milestone in the development of our monoclonal antibody combination to prevent or treat Covid-19.

“This combination of antibodies, coupled to our proprietary half-life extension technology, has the potential to improve both the effectiveness and durability of use, in addition to reducing the likelihood of viral resistance.”

bron https://www.theguardian.c(...)l-volunteers-vaccine
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')