Tijd zal het leren, meeste politici en Bill, weten het ook niet.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Eind dit jaar/begin volgend jaar is dus niet realistisch wat sommige politici zeggen?
Het is niet ineens klaar als het vaccin er is. Er zal ook niet een moment zijn: nu is het klaar. Langzaam zal de wereld zich normaliseren. Dat dat ook in 2021 zal voortduren verbaast me niets.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:11 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Tijd zal het leren, meeste politici en Bill, weten het ook niet.
Dat ligt eraan. Als je flink kan vaccineren en goede medicijnen hebt inmiddels wel.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:17 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Het is niet ineens klaar als het vaccin er is. Er zal ook niet een moment zijn: nu is het klaar. Langzaam zal de wereld zich normaliseren. Dat dat ook in 2021 zal voortduren verbaast me niets.
Stel je kan in maart gaan vaccineren. Dan kan je niet ook alles open gooien.
Ik hoop het mee! De 1,5 meter is irritant maar ik kan vrijwel alles doen wat ik normaal doe. Mis wel de kleinere, lokale evenementen en voel me toch beperkt met uitstapjes dus mentaal doet het wel wat.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:36 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Dat ligt eraan. Als je flink kan vaccineren en goede medicijnen hebt inmiddels wel.
Bron:Kluytmans die letterlijk zei dat hij voorspelt dat anderhalvemetersamenleving duurt tot komend voorjaar en Steven van gucht die voorspelde dat we best wel eens zomer komend jaar met z'n allen bij ek voetbal kunnen staan.
Ggd zegt in paar weken heel nederland te kunnen vaccineren. Pessimistisch scenario, 2 shots, duurt dat totaal 2 maanden (staggered). Dan nog 1 maand voor opbouwen immuunrespons et voila. Dan zit je bij komende zomer - daarom van guchts voorspelling vermoed ik.
Tegen eind Augustus volgend jaar heb ik goede hoop dat de restricties wel weg zijn.
Zowieso wat is langzaam normaliseren? Alles mag nu al, enige restrictie is de 1,5meter. Als die er af is kan bv een festival enzo dus ook weer. Het mag nu namelijk ook.
En ik zie lowlands enzo echt jiet vrijwillig nog een jaartje wachten.
En qua publiek, merendeel gaf aan voor een vaccin zelfs alweer te willen laat staan erna!
Dat laatste is heel erg waar!quote:Op donderdag 13 augustus 2020 13:39 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Ik hoop het mee! De 1,5 meter is irritant maar ik kan vrijwel alles doen wat ik normaal doe. Mis wel de kleinere, lokale evenementen en voel me toch beperkt met uitstapjes dus mentaal doet het wel wat.
Ik denk ook dat de grote evenementen wel weer moeten volgend jaar. Anders overleven die het mogelijk niet. Kan iemand daar duiding in geven?
Nu snap je pas echt wat vrijheid is.
Dat is mooi maar ik verwacht niet dat we in een keer 2x17 miljoen dosissen van het vaccin zullen krijgen. Het zal wel een gefaseerd vaccinatietraject worden waarbij de risicogroepen als eerste gevaccineerd gaan worden. Ik reken zeker op 6 maandenquote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:36 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ggd zegt in paar weken heel nederland te kunnen vaccineren. Pessimistisch scenario, 2 shots, duurt dat totaal 2 maanden (staggered). Dan nog 1 maand voor opbouwen immuunrespons et voila.
Waar heb je dit gelezen?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:06 schreef HPoi het volgende:
In Duitsland blijken ze dus heel erg ver te zijn al? Bericht van gisteren dat het dit jaar herfst al klaar is, is dan wel alweer ingetrokken, maar ze kwamen vandaag dat het eind dit jaar, begin volgend jaar wel realistisch is.
En ze hebben in dat bericht "klaar" gedefinieerd als zijnde vaccinaties gaan beginnen.
Stond ook op NOS.nl maar daar kan ik het niet meer terug vinden....., weet niet wat ik daarvan moet vinden.quote:
Dankequote:Op donderdag 13 augustus 2020 21:52 schreef HPoi het volgende:
[..]
Stond ook op NOS.nl maar daar kan ik het niet meer terug vinden....., weet niet wat ik daarvan moet vinden.
Maar hier nog een bron: https://www.dw.com/en/ger(...)cine-soon/a-54548844
Dan weet je zeker dat het fout gaat.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:11 schreef grimselman het volgende:
Trouwens, de GGD die zegt er klaar voor te zijn. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Bedankt voor de update, hopelijk valt het mee met de bijwerkingen! Laat je dat even horen?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Heb een booster gehad in de Oxford trial. Normaliter zijn de bijwerkingen van een booster minder, en dat hoop ik wel, want ik heb geen zin in weer een nacht koortsig, koppijn, spierpijn en kapot moe. Maar het zou me ook niet weerhouden als het voor het 'eggie' was, dus wel gegaan weer. Nu adviseren ze iig wel om 4 maal daags 2 paracetamol te nemen om bijwerkingen te verlichten.
Vorige week oproep gekregen voor de booster, die oorspronkelijk niet gepland was. Vandaag gevraagd waarom ze het doen. De zuster wist het niet, dus werd er een dokter bijgehaald. Oorspronkelijk zouden maar 10 mensen het vaccin 2 keer krijgen, dat werd al vroeg uitgebreid en nu blijkt schijnbaar dat 96% van degene die 1 keer het vaccin ontvangt antistoffen aanmaakt, en dat dat 100% was in de groep die een booster kreeg. En ik neem aan dat iedereen die een booster krijgt ook meer antistoffen zou hebben. Ik kreeg er niet echt uit of ze een indicatie hadden dat extra antistoffen nodig zijn, over de effectiviteit van het vaccin kunnen ze nog niks zeggen.
Het zou niet ideaal zijn als iedereen een booster nodig heeft. Logistiek is dat veel lastiger, en alles moet dubbel. Twee keer zoveel doses, twee keer zoveel naalden, buisjes, handschoenen, etc. De 300 miljoen doses die NL heeft besteld met DUI/FR/ITA zou dan genoeg zijn voor 150 miljoen mensen, en niet voor 300 miljoen.
Het maakt wel duidelijk dat alle data zo'n beetje in real time wordt geanalyseerd, en dat er aanpassingen worden gedaan waar nodig.
Ze kondigden een paar maanden geleden, eind mei al geloof ik, aan dat de studie in de UK uitgebreid zou worden naar 11.000 deelnemers, maar eind vorige maand zaten ze schijnbaar op zo'n 7000 deelnemers. Dat geeft ook wel aan hoeveel tijd er nodig is voor de grote fase 3 studies, met 30.000+ deelnemers in Zuid-Afrika, Brazilie en India (laatste onder leiding van Serum Institue India, maar met hetzelfde vaccin).
Nergens last van deze keer, alleen de injectie site is een beetje stijf en gevoelig, maar verder niksquote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:55 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Bedankt voor de update, hopelijk valt het mee met de bijwerkingen! Laat je dat even horen?
Goed nieuws en bovenal fijn voor jou!quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 10:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nergens last van deze keer, alleen de injectie site is een beetje stijf en gevoelig, maar verder niks.
quote:Waarom vaccineren als antistoffen alweer snel verdwijnen?
Antistoffen tegen het coronavirus verdwijnen na een paar maanden al uit het bloed. Maar waarom gaan we dan straks vaccineren? En werkt zo'n vaccin dan wel op de langere termijn? Die vraag stelden verschillende lezers aan RTL Nieuws.
Uit Brits onderzoek bleek onlangs dat afweerstoffen tegen het coronavirus al na een paar maanden uit het bloed verdwijnen. Volgens de onderzoekers is de werking van eventuele vaccins daarom onzeker, omdat het verdwijnen van antistoffen patiënten opnieuw vatbaar kan maken voor het coronavirus.
Volgens immunoloog Ger Rijkers van University College Roosevelt in Middelburg is die conclusie te kort door de bocht. "Het klopt dat antistoffen tegen het coronavirus niet oneindig lang meegaan - net als bij andere ziekten. Antistoffen zijn eiwitten en iedere drie weken valt de helft daarvan uiteen, waardoor je naar verloop van tijd helemaal geen antistoffen meer vindt", legt hij uit.
Maar dat betekent volgens hem niet dat een vaccin na enkele maanden al niet meer werkt. Het is namelijk niet zo dat wanneer de antistoffen afnemen, je lichaam het virus compleet 'vergeet' en dat je bij een tweede besmetting weer net zo ziek wordt.
Geheugen
Rijkers: "Je immuunsysteem heeft ook een geheugen. Als je nog een keer het coronavirus krijgt, herkent je immuunsysteem dat super snel. Je maakt dan sneller en meer antistoffen aan. Je hebt dan waarschijnlijk niet eens in de gaten dat je het coronavirus hebt, omdat je geen klachten ervaart."
Een vaccin kan overigens meer antistoffen veroorzaken dan wanneer iemand een natuurlijke corona-infectie heeft met milde klachten, zegt Rijkers. "Maar ook die antistoffen zullen na verloop van tijd weer verdwijnen."
Inenten
Hoelang een vaccin dan wel precies bescherming biedt, weten we op dit moment nog niet. Momenteel wordt onderzocht óf het vaccin werkt, later zullen we pas ontdekken hoelang het werkt.
"We weten ook nog niet of we straks één of twee keer moeten inenten. Misschien is één keer voldoende, misschien werkt twee keer beter. De tweede keer zul je dus sneller en meer antistoffen aanmaken. Maar ook die zullen uiteindelijk weer weggaan", zegt Rijkers.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-vaccineren-waarom
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |