abonnement Unibet Coolblue
pi_194111535
Net voor Pasen trokken we eindelijk in ons nieuwe huis. Met dank aan de adviezen van de interieurstylist is het heel erg geworden zoals we graag wilden.

Keuken:
Een zee van ruimte O+


Een muur met magneet/whiteboardbehang voor kaartjes, foto's, boodschappen en belangrijke zaken die we moeten onthouden.


Woonkamer:
Met heel donkergroene wanden gecombineerd met een aanwezig behangetje


En een leeshoekje, waar nog een vouwgordijn moet komen hangen:


Voor de tuin hebben we een voorlopig ontwerp. Het wordt nog verder uitgewerkt, maar ik vind het al erg fijn te weten waar we naartoe gaan werken:

Geheel overzicht


Voortuin:

Hierin komt een trampoline, een plekje om van de avondzon te genieten, een aantal (fruit)bomen en verder vooral prairietuin-beplanting.
Bij de voordeur komt een fietsenstalling en ertegenaan aan de achterkant een plek voor de kliko's.

Achtertuin:

Met een stukje gras, een llounge-terras linksachterin, een plekje voor de hangmat en een wadi.
Wat bomen en veel (prairie)beplanting.


Het project waar ik nu mee bezig ben: kast voor kamer van S.
Tekening:


Materialen zijn gekocht en besteld Gezaagd plaatmateriaal wordt als het goed is morgen bezorgd.

[ Bericht 46% gewijzigd door miss_sly op 16-07-2020 12:09:01 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194111539
Zo even OP bijwerken :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194111540
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar. :D Ik heb het wel eens met lakplamuur geprobeerd en dat werkte goed, alleen vond ik het enorm klotespul.
Nja ik gok teveel warmte opbouw omdat ik machinaal schuur :+ Probeer m'n leven te beteren door kopse kanten met de hand te doen.. maar het blijft niet m'n meest favoriete bezigheid.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:36 schreef miss_sly het volgende:
Of gewoon acrylaatkit dat ook gebruikt wordt voor de kiertjes? Is ook goed overschilderbaar.
Absoluut geen kit doen. Dat vormt 1 velletje en is niet schuurbaar en krijg je nagenoeg helemaal niet strak. Als je daar aan peutert/schuurt komt in 1x heel je kopse kant eraf. Voor naadjes daarentegen kan je 't wel perfect gebruiken.
pi_194111692
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nja ik gok teveel warmte opbouw omdat ik machinaal schuur :+ Probeer m'n leven te beteren door kopse kanten met de hand te doen.. maar het blijft niet m'n meest favoriete bezigheid.
Oh, dat zou best kunnen. Ik schuur zelf bijna altijd met de hand.

quote:
Absoluut geen kit doen. Dat vormt 1 velletje en is niet schuurbaar en krijg je nagenoeg helemaal niet strak. Als je daar aan peutert/schuurt komt in 1x heel je kopse kant eraf. Voor naadjes daarentegen kan je 't wel perfect gebruiken.
Los van dat kit bij mij altijd een zooi wordt, vind ik kit ook weinig vergevingsgezind spul. Schuren gaat inderdaad niet en dus heb je één kans om het goed te doen. Ik probeer de toepassing ervan te beperken. Ik kit bijv. ook niet gauw naden tussen houtwerk en de muren omdat ik een naad vaak nog mooier vind dan een kitrand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194111782
Bedankt voor de tips, ik zal de kitnaad nog even heroverwegen dan.
En voor de kopse kanten dus een van jullie tips in praktijk brengen.

Eerst de boel in elkaar zetten maar.

Om te werken met de boormal voor de deuvels wordt een workmate aangeraden. Die hebben we niet. We proberen er een te lenen, maar als dat nou niet lukt: zonder ook te doen, of toch een kopen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194111800
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:11 schreef miss_sly het volgende:
Bedankt voor de tips, ik zal de kitnaad nog even heroverwegen dan.
En voor de kopse kanten dus een van jullie tips in praktijk brengen.

Eerst de boel in elkaar zetten maar.

Om te werken met de boormal voor de deuvels wordt een workmate aangeraden. Die hebben we niet. We proberen er een te lenen, maar als dat nou niet lukt: zonder ook te doen, of toch een kopen?
Lijmklem werkt net zo goed hoor. En zou ik eerder gebruiken dan een workmate.
pi_194111849
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:13 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Lijmklem werkt net zo goed hoor. En zou ik eerder gebruiken dan een workmate.
Ah, een lijmklem, goede tip!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194112063
Een workmate is wel een fijn ding om te hebben als je vaker klust! De Gamma heeft een leuke aanbieding.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194112076
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:32 schreef Claudia_x het volgende:
Een workmate is wel een fijn ding om te hebben als je vaker klust!
Ja maar om een deuvelmal daarmee te klemmen? Nah. Kan je net zo goed 2 schragen en een lijmklem pakken..
pi_194112112
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:33 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ja maar om een deuvelmal daarmee te klemmen? Nah. Kan je net zo goed 2 schragen en een lijmklem pakken..
Nee, maar wel om op een fijne hoogte te kunnen werken.

Maar ik ben niet zo'n klusexpert als jij, dus wat weet ik er nou van. Ik heb laatst nog bijna m'n vinger eraf gezaagd. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 12:41:27 #11
5428 crew  miss_sly
pi_194112253
Mijn schoonvader kijkt nog even of hij die van hem niet heeft weggedaan bij de verhuziing. Ik zou best even willen proberen hoe ik zo'n ding vind voor ik er een koop :)

De bedoeling is wel dat er meer geklust gaat worden. Het ding voor de kliko's en de fietsenstalling wil ik ook zelf maken. De schuttingplanken moeten nog tegen de planken worden gemaakt. En dan de hele aanleg van de tuin.

Ik zit een beetje met die wadi. Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen, want het vereist nog wel wat specifieke handelingen. Ik zou zo echter ook niet weten waar ik iemand vandaag kan toveren die specifiek een wadi aan kan leggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 13:38:12 #12
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_194113004
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Mijn schoonvader kijkt nog even of hij die van hem niet heeft weggedaan bij de verhuziing. Ik zou best even willen proberen hoe ik zo'n ding vind voor ik er een koop :)

De bedoeling is wel dat er meer geklust gaat worden. Het ding voor de kliko's en de fietsenstalling wil ik ook zelf maken. De schuttingplanken moeten nog tegen de planken worden gemaakt. En dan de hele aanleg van de tuin.

Ik zit een beetje met die wadi. Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen, want het vereist nog wel wat specifieke handelingen. Ik zou zo echter ook niet weten waar ik iemand vandaag kan toveren die specifiek een wadi aan kan leggen.
Een wadi is eigenlijk niet meer dan n opvangbak voor water, die in natte tijden vol staat en in droge tijden niet.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wadi_(rivierdal)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  donderdag 16 juli 2020 @ 13:46:44 #13
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194113140
Da's vooral een kuil toch? Waar water in blijft staan als het heel nat is?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 14:10:31 #14
5428 crew  miss_sly
pi_194113395
Een wadi is inderdaad zoiets. Het staat voor WaterAfvoerDoorInfiltratie.

In een tuin is het een plek waar hemelwaterafvoer naartoe geleid kan worden en dan via de wadi weer de grond in gaat. Het is dus een vorm van duurzaam tuinieren door regenwater van je dak door je tuin te leiden naar een plek waar het dan weer naar de afvoer gaat.

Bij ons is de bedoeling dat de er bij de grond een afkoppeling komt van de regenpijp van de uitbouw, een sleuf wordt geslepen in de tegels, dan een kleine waterloop wordt uitgegraven en geleid in een bocht naar de plaats waar de wadi dan komt. En daar moet ie dan weer (met worteldoek tegen verstopping) worden aangesloten op de regenpijp die in de grond ligt en naar de sloot achterin de tuin leidt.

Het graven van de sleuf en het aanleggen van de wadi zelf kan ik prima zelf, maar die koppelingen met de regenpijp en het slijpen van een sleuf in de tegels lijkt me knap lastig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 14:35:49 #15
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_194113785
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 14:10 schreef miss_sly het volgende:
Een wadi is inderdaad zoiets. Het staat voor WaterAfvoerDoorInfiltratie.

In een tuin is het een plek waar hemelwaterafvoer naartoe geleid kan worden en dan via de wadi weer de grond in gaat. Het is dus een vorm van duurzaam tuinieren door regenwater van je dak door je tuin te leiden naar een plek waar het dan weer naar de afvoer gaat.

Bij ons is de bedoeling dat de er bij de grond een afkoppeling komt van de regenpijp van de uitbouw, een sleuf wordt geslepen in de tegels, dan een kleine waterloop wordt uitgegraven en geleid in een bocht naar de plaats waar de wadi dan komt. En daar moet ie dan weer (met worteldoek tegen verstopping) worden aangesloten op de regenpijp die in de grond ligt en naar de sloot achterin de tuin leidt.

Het graven van de sleuf en het aanleggen van de wadi zelf kan ik prima zelf, maar die koppelingen met de regenpijp en het slijpen van een sleuf in de tegels lijkt me knap lastig.
Koppelingen met de regenpijp zijn simpel te maken, alleen snap ik het nut van het leiden naar de sloot niet, het idee is juist om het water de grond in te laten lopen. Als het goed is is de regenpijp ook al aangesloten op n apart systeem wat niet in t riool uitkomt (maar waarschijnlijk in de sloot).
De sleuf in de tegels moet dan niet door en door worden? Is dat niet te ondiep? Die kan ik nog niet helemaal thuisbrengen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 14:58:47 #16
5428 crew  miss_sly
pi_194114122
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 14:35 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Koppelingen met de regenpijp zijn simpel te maken, alleen snap ik het nut van het leiden naar de sloot niet, het idee is juist om het water de grond in te laten lopen. Als het goed is is de regenpijp ook al aangesloten op n apart systeem wat niet in t riool uitkomt (maar waarschijnlijk in de sloot).
De sleuf in de tegels moet dan niet door en door worden? Is dat niet te ondiep? Die kan ik nog niet helemaal thuisbrengen.
Het moet een beetje brede niet te diepe sleuf worden, inderdaad. Dus niet door en door, maar voldoende breed en diep om normaal waterverloop door te kunnen laten gaan.

De regenpijp tegen het huis is aangesloten op de regenpijp in de grond die naar de sloot gaat.


Het water doet dus helemaal niets in de tuin.

Als je dus loskoppelt van het deel tegen het huis, moet je hem later ook weer aansluiten. Tenminste, dat meldde onze ontwerpster, dus ik neem aan dat dat klopt. Het water dat je dan een stukje door je tuin leidt, bereikt onderweg wat planten en het voedt planten aan het einde, in de wadi dus. Krijg je een waterelement zonder dat je een vijver hebt, bijvoorbeeld.

Als een regenpijp op het riool is aangesloten, kun je zelfs nog subsidie aanvragen bij veel gemeentes voor een wadi. Bij nieuwbouw sowieso niet, want daar zitten al allerlei regels aan die beter met het regenwater omgaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 14:59:24 #17
5428 crew  miss_sly
pi_194114134
Overigens wil ik ook nog kijken naar een grondwaterpomp. Dat hebben meer mensen in de wijk en dat lijkt me erg prettig. Wellicht dat degene die dat aanlegt ook iets met de wadi kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 15:07:04 #18
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_194114222
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 14:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het moet een beetje brede niet te diepe sleuf worden, inderdaad. Dus niet door en door, maar voldoende breed en diep om normaal waterverloop door te kunnen laten gaan.

De regenpijp tegen het huis is aangesloten op de regenpijp in de grond die naar de sloot gaat.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het water doet dus helemaal niets in de tuin.

Als je dus loskoppelt van het deel tegen het huis, moet je hem later ook weer aansluiten. Tenminste, dat meldde onze ontwerpster, dus ik neem aan dat dat klopt. Het water dat je dan een stukje door je tuin leidt, bereikt onderweg wat planten en het voedt planten aan het einde, in de wadi dus. Krijg je een waterelement zonder dat je een vijver hebt, bijvoorbeeld.

Als een regenpijp op het riool is aangesloten, kun je zelfs nog subsidie aanvragen bij veel gemeentes voor een wadi. Bij nieuwbouw sowieso niet, want daar zitten al allerlei regels aan die beter met het regenwater omgaan.
Inderdaad zoals ik dacht. Ik zou dan eerder gaan voor een natuurlijke vijver ipv de moeite van de sleuf in de tegels waarvan ik me afvraag of dat netjes gaat worden en als het hard regent gutst alles over de tegels ben ik bang.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  donderdag 16 juli 2020 @ 15:14:23 #19
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194114296
Ik zou het lang niet zo ingewikkeld maken, maar 'gewoon' een vijver maken. Ik dacht bij WADI aan de kuil in het gras voor de huizen in de buurt. Ik woon in grondwaterinfiltratiegebied. Daar staat een boom in het midden en verder blijft er alleen veel water in staan als het echt hard regent. Dat zakt dan langzaam weg, waardoor alles groener blijft. De stoep en de woonpercelen lopen een beetje schuin, zodat water vanzelf naar de wadi loopt en er loopt geen regenpijp ofzo doorheen. In de straten zit wel elke zoveel meter een afvoergoot/put/dingen over de breedte van de weg, zodat het water ook echt in de wadi terechtkomt.

Edit: de regenpijpen zitten daar dus niet op aangesloten, volgens mij, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij voeren die gewoon af de grond in.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 15:54:11 #20
5428 crew  miss_sly
pi_194114926
Een vijver wil ik niet :)
Over de praktische uitvoering heb ik dus ook nog mijn vraagtekens, maar dat zien we later wel. Ik ben wel blij met jullie input, hoor, dan kan ik dat meenemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194116680
Heb je al een goed beeld van hoe nat of droog jullie grond in de loop van het jaar is? Hoe hoog staat het grondwater bijvoorbeeld?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194116777
Hoe diep ligt je buis waar je het wadi wilt maken? Want wie weet kun je wel het slijpen in de tegels overslaan, maar gewoon graven naar waar hij ligt en hem daar oppakken. Of heb je niet zoveel verschil in je tuin?

En een regenton kun je op je terras niet kwijt denk ik, of wel? Want dat is op zich ook wel een fijne bestemming van je regenwater :)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 18:26:06 #23
5428 crew  miss_sly
pi_194117010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je al een goed beeld van hoe nat of droog jullie grond in de loop van het jaar is? Hoe hoog staat het grondwater bijvoorbeeld?
De sloot is zo ongeveer de stand van het grondwater. Voor zover we hebben gezien, niet alleen sinds we hier wonen, maar ook tijdens de bouw, is hij nooit erg vol. Wel iets om nog eens goed te bekijken in de loop van de tijd, inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 18:29:08 #24
5428 crew  miss_sly
pi_194117050
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:07 schreef Puala het volgende:
Hoe diep ligt je buis waar je het wadi wilt maken? Want wie weet kun je wel het slijpen in de tegels overslaan, maar gewoon graven naar waar hij ligt en hem daar oppakken. Of heb je niet zoveel verschil in je tuin?

En een regenton kun je op je terras niet kwijt denk ik, of wel? Want dat is op zich ook wel een fijne bestemming van je regenwater :)
De huis ligt op de diepte van de tweede foto, waar de buis de sloot in loost.

Het slijpen is vooral ook om vanaf de regenpijp een stroompje te laten lopen. Maar misschien is het nog een idee om het via een (open) pijp naar de losse grond te laten lopen en daar het stroompje te laten lopen.

Regenton vind ik ook wel wat, maar die hebben we in het ontwerp niet meegenomen. Misschien een achter de schuur zetten, had ik bedacht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194117462
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:29 schreef miss_sly het volgende:

Het slijpen is vooral ook om vanaf de regenpijp een stroompje te laten lopen. Maar misschien is het nog een idee om het via een (open) pijp naar de losse grond te laten lopen en daar het stroompje te laten lopen.
Zo zou ik het doen. Ik heb wel eens wat over wadi's gelezen en heb toen begrepen dat die alleen geschikt zijn voor waterdoorlatende grondsoorten (dus geen klei bijvoorbeeld) en als het grondwaterpeil maximaal 1,5 meter onder het maaiveld ligt. Anders werkt het systeem niet omdat het water niet wegzakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 juli 2020 @ 18:57:06 #26
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194117464
Zo wadi klinkt hip, maar als ik het begrijp is dat dus alleen als het flink geregend heeft. En je dus niet buiten zit? Persoonlijk zou ik daar de moeite niet voor doen. Als het lekker weer zit heb je allerlei geurtjes door je tegels lopen en dorre kuilen in je tuin. En als het leuk is om er naar te kijken zit je binnen omdat het hoost. Als het om het ecologische aspect gaat kan je ook een infiltratiekrat ingraven.

Wat betreft grondwaterpomp... geen idee hoe diep bij jullie get grondwaterpeil zit. Maar hier werden de kosten geschat op ong. 900 euro voor het slaan van de put. En dan komen alle andere kosten zoals pomp, elektra voor de pomp enz. er nog bij. Werd ook bij gezegd dat het pas zinvol is bij een perceel van 1500m+ als je het wil gebruiken voor sproeien.
pi_194117554
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:57 schreef bleiblei het volgende:
Zo wadi klinkt hip, (...)
Ach, hip... Het is wel iets van deze tijd om je ervan bewust te zijn dat we steeds vaker drogere periodes krijgen en het dus niet handig is om je tuin vooral in te richten op draineren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 20:12:27 #28
5428 crew  miss_sly
pi_194118739
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo zou ik het doen. Ik heb wel eens wat over wadi's gelezen en heb toen begrepen dat die alleen geschikt zijn voor waterdoorlatende grondsoorten (dus geen klei bijvoorbeeld) en als het grondwaterpeil maximaal 1,5 meter onder het maaiveld ligt. Anders werkt het systeem niet omdat het water niet wegzakt.
Wij hebben geestgrond:

Kalkrijke zandgrond aan de binnenzijde van de oude duinen die ontstaan is door afgraving om dichter bij het grondwater te komen. De geestgronden zijn zeer geschikt voor de bloembollenteelt.


Geen klei dus. En het grondwaterpeil is zo ongeveer het waterpeil van de sloot, dus het grondwater zit hier niet heel diep. Dus wat dat betreft zou het hier moeten werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 20:13:37 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194118761
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 19:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ach, hip... Het is wel iets van deze tijd om je ervan bewust te zijn dat we steeds vaker drogere periodes krijgen en het dus niet handig is om je tuin vooral in te richten op draineren.
Nouja, het gaat er volgens mij voornamelijk om dat we niet al het water in het riool dumpen en tuinen ontstenen zodat het in de grond weg kan. Maar een HWA dat afwatert in een sloot en verder een tuin waar genoeg onverhard is met borders, gras etc. Is precies wat er in de huidige tijd nodig is.

Dat een "Wadi" een zinvol dingetje is als je een enorm dakoppervlak hebt en geen sloot oid. in de buurt, klopt. Maar dat is bij miss_sly niet het geval, kortom een trendy, onhandige nonfeature die weliswaar wel lekker bekt op een netwerkborrel :P .
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 20:20:49 #30
5428 crew  miss_sly
pi_194118884
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:57 schreef bleiblei het volgende:
Zo wadi klinkt hip, maar als ik het begrijp is dat dus alleen als het flink geregend heeft. En je dus niet buiten zit? Persoonlijk zou ik daar de moeite niet voor doen. Als het lekker weer zit heb je allerlei geurtjes door je tegels lopen en dorre kuilen in je tuin. En als het leuk is om er naar te kijken zit je binnen omdat het hoost. Als het om het ecologische aspect gaat kan je ook een infiltratiekrat ingraven.

Wat betreft grondwaterpomp... geen idee hoe diep bij jullie get grondwaterpeil zit. Maar hier werden de kosten geschat op ong. 900 euro voor het slaan van de put. En dan komen alle andere kosten zoals pomp, elektra voor de pomp enz. er nog bij. Werd ook bij gezegd dat het pas zinvol is bij een perceel van 1500m+ als je het wil gebruiken voor sproeien.
De wadi is in dit geval een gemakkelijke manier om gebruik te maken van het regenwater dat op het dak van de uitbouw terecht komt. Dat loopt nu via de regenpijp via de buis onder de grond rechtstreeks naar de sloot. Onder onze hele achtertuin door. Dat is zonde. Een regenton óp het terras naast mijn tafel, vind ik niet echt een optie. En op deze manier gebruik je het water toch.

Uiteraard is een wadi wel een leuk idee dat 85% van de tijd droog staat.

Als ik erover nadenk, is onze sloot ook wel een beetje een wadi :D

Wat prijzen voor een grondwaterpomp betreft: ik hoor hier in het durp prijzen van 300-400 euro. Heb zelf nog niemand gesproken, maar wil er wel even naar kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 20:22:36 #31
5428 crew  miss_sly
pi_194118921
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nouja, het gaat er volgens mij voornamelijk om dat we niet al het water in het riool dumpen en tuinen ontstenen zodat het in de grond weg kan. Maar een HWA dat afwatert in een sloot en verder een tuin waar genoeg onverhard is met borders, gras etc. Is precies wat er in de huidige tijd nodig is.

Dat een "Wadi" een zinvol dingetje is als je een enorm dakoppervlak hebt en geen sloot oid. in de buurt, klopt. Maar dat is bij miss_sly niet het geval, kortom een trendy, onhandige nonfeature die weliswaar wel lekker bekt op een netwerkborrel :P .
En bedankt voor je prettige bijdrage in dit topic :')

Ik netwerk niet en ik hoef niet trendy te zijn. Ik wilde 'iets met water in de tuin, zeker geen vijver' en deze oplossing van een wadi vind ik een leuke manier om daarmee iets te proberen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 21:00:11 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194119697
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En bedankt voor je prettige bijdrage in dit topic :')

Ik netwerk niet en ik hoef niet trendy te zijn. Ik wilde 'iets met water in de tuin, zeker geen vijver' en deze oplossing van een wadi vind ik een leuke manier om daarmee iets te proberen.
Nee ja, sorry. Moet mijn mening niet zo ventileren.
En als jij het tof vindt, moet je het natuurlijk vooral doen :) .

Maareh, die geul door je tegels heen, is een dun geultje van 1cm2 voldoende? Of moet het een geul zijn van zeg maar een halve regenpijp? Dus zeg 4cm diep en 8cm breed?
pi_194119892
Waar heb je een grondwaterpomp voor nodig? Als het gaat om het besproeien van je tuin, ben je dan niet makkelijker (en goedkoper!) af met een dompelpomp in de sloot? Of is de waterstand daar te laag voor :)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 21:14:59 #34
5428 crew  miss_sly
pi_194119969
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 21:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nee ja, sorry. Moet mijn mening niet zo ventileren.
En als jij het tof vindt, moet je het natuurlijk vooral doen :) .

Maareh, die geul door je tegels heen, is een dun geultje van 1cm2 voldoende? Of moet het een geul zijn van zeg maar een halve regenpijp? Dus zeg 4cm diep en 8cm breed?
Nee joh, je mag prima je mening ventileren ;D Ik vind alleen dat vetgedrukte onnodig onprettig en veroordelend. Ik had er nog nooit van gehoord en heb geen identificeren het hip is. Op mijn melding dat ik wel iets met water wilde, maar geen vijver, kwam ze hiermee. En ik vind het een leuk idee.

Ik denk dat de uitvoering wel een geul van een halve regenpijp zou betekenen. En dan is het misschien handiger om af te koppelen in een halve regenpijp en dat naar een geul in de grond leiden die in een boog weer richting de plek van de wadi gaat.

En kennelijk moet je dan weer aankoppelen aan de regenpijp in het water onderin die wadi, zodat overbodig water via de regenpijp alsnog in de sloot belandt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 21:16:55 #35
5428 crew  miss_sly
pi_194120006
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2020 21:10 schreef Fazz het volgende:
Waar heb je een grondwaterpomp voor nodig? Als het gaat om het besproeien van je tuin, ben je dan niet makkelijker (en goedkoper!) af met een dompelpomp in de sloot? Of is de waterstand daar te laag voor :)
Daar is de waterstand n de sloot veel te laag of vaak zelfs niet bestaand voor.

Het gaat me daarbij overigens niet om een besparing mbt waterkosten, maar het niet hoeven gebruiken van goed drinkwater om mijn tuin te bewateren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 21:39:16 #36
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194120381
Komen er betontegels of keramiek/natuursteen?

Als je voor betontegels gaat is er wellicht een product op de markt waar al een geul in zit. Of je legt zo een afvoergoot in je bestrating, dan zit er netjes (helaas niet al te mooi) een roostertje overheen.
Bij keramiek of natuursteen is de tegel zelf waarschijnlijk maar een cm of 3 dik, dus dan zou ik proberen die geul op de plek van een voeg te maken, en dan gewoon de stratenmaker vragen er een cm of 8 tussen te houden en die geul bekleden met beton ofzo.
pi_194120407
Ah jammer dat de sloot daar niet voor geschikt is. We hebben de pomp hier ook in gebruik om geen kraanwater te hoeven gebruiken voor de tuin :)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 21:41:48 #38
5428 crew  miss_sly
pi_194120430
Het terras ligt al :D

Dat zijn de enige dingen die we al hebben gedaan in de tuin: oprit, terras en pad naar de voordeur. Dus we moeten iets met het huidige terras.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2020 @ 21:42:35 #39
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194120445
Wat betreft die put voor grondwater. Als je die laat spuiten (wat doorgaans goedkoop is) loop je wel het risico dat ze afsluitende grondlagen kapotspuiten waardoor grondwater van hogere (minder goed gezuiverde) lagen, de lagere lagen verontreinigen. Hier in de regio willen ze dat absoluut niet hebben. Dus win wel even informatie in over het slaan van een put. Zeker als je het vanuit ideologisch oogpunt doet. Want dan loop je het risico juist schade aan te brengen ipv. het milieu te helpen.
  donderdag 16 juli 2020 @ 21:45:19 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194120476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Het terras ligt al :D

Dat zijn de enige dingen die we al hebben gedaan in de tuin: oprit, terras en pad naar de voordeur. Dus we moeten iets met het huidige terras.
Ah, ik zie het. Regenpijp zit wel netjes op die voeg :P .
Dan zou ik gewoon heel rustig 8cm eruit slijpen. Het ziet er niet uit als beton. Dus dan hoef je maar een cm of 3.
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 21:52:07 #41
5428 crew  miss_sly
pi_194120541
Overigens is de grond best goed voor de plantjes.

Dit stukje heb ik op 26 april beplant.


En dit ziet er nu zo uit:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194120601
Nice!
pi_194120772
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De huis ligt op de diepte van de tweede foto, waar de buis de sloot in loost.

Het slijpen is vooral ook om vanaf de regenpijp een stroompje te laten lopen. Maar misschien is het nog een idee om het via een (open) pijp naar de losse grond te laten lopen en daar het stroompje te laten lopen.

Regenton vind ik ook wel wat, maar die hebben we in het ontwerp niet meegenomen. Misschien een achter de schuur zetten, had ik bedacht.
Zou je je wadi niet kunnen maken na het terras. Dus daar de buis opgraven en open maken? dat scheelt het gedoe van in de stenen slijpen. En dan heb je wel water dat in de tuin loopt en je plantjes helpt :)
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 22:19:12 #44
5428 crew  miss_sly
pi_194120922
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 22:10 schreef Puala het volgende:

[..]

Zou je je wadi niet kunnen maken na het terras. Dus daar de buis opgraven en open maken? dat scheelt het gedoe van in de stenen slijpen. En dan heb je wel water dat in de tuin loopt en je plantjes helpt :)
Dan krijg je het water toch niet omhoog? Die pijp ligt redelijk diep. Als je het aftapt van de regenpijp van de uitbouw, heb je de zwaartekracht die het water naar beneden helpt.

Maar zoals gezegd: misschien toch kijken of we een geul kunnen creëren zonder te hoeven slijpen, want dat lijkt me erg lastig voor een leek als ik ben. Heb ik ook geen gereedschap voor, natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194120952
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 22:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan krijg je het water toch niet omhoog? Die pijp ligt redelijk diep. Als je het aftapt van de regenpijp van de uitbouw, heb je de zwaartekracht die het water naar beneden helpt.

Maar zoals gezegd: misschien toch kijken of we een geul kunnen creëren zonder te hoeven slijpen, want dat lijkt me erg lastig voor een leek als ik ben. Heb ik ook geen gereedschap voor, natuurlijk.
Zo’n geul is vooral lastig als niet de hele steen door mag. Anders kan elke handige persoon t wel :)

Maar ik weet niet hoe diep je pijp ligt. Meestal liggen ze schuin dus het kan meevallen hoe diep het is ter hoogte van je wadi. En die zou je evt in een V vorm kunnen laten lopen dat je iets diepte krijgt.
  donderdag 16 juli 2020 @ 23:17:10 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194121834
Wat ook nog zou kunnen, is een tank ingraven in de grond.
Voordelen:
Je ziet em niet.
Je kan regenwater er in opslaan en ze zijn met een capaciteit van 1000den liters.
Je kan het regenwater eruit halen als het droog is (met een wadi zakt het ook maar gewoon in de grond tot het grondwater, net als bij jullie sloot).
Je kan nog steeds een Wadi maken op de overstort van de tank, of de overstort direct in de sloot uit laten komen.

Nadeel:
Niet goedkoop (lees duur!)
Behoorlijk graafwerk en je zal er denk ik geen bomen op kunnen planten.
  Moderator vrijdag 17 juli 2020 @ 09:31:12 #47
5428 crew  miss_sly
pi_194124910
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 22:21 schreef Puala het volgende:

[..]

Zo’n geul is vooral lastig als niet de hele steen door mag. Anders kan elke handige persoon t wel :)

Maar ik weet niet hoe diep je pijp ligt. Meestal liggen ze schuin dus het kan meevallen hoe diep het is ter hoogte van je wadi. En die zou je evt in een V vorm kunnen laten lopen dat je iets diepte krijgt.
Ik wacht even het definitieve ontwerp af. Ze was druk, dus dat verwachten we ver ongeveer twee weken.

Ik ben wel blij met de posts hier, zo heb ik toch ook wat andere manieren om ernaar te kijken en hoe iets dergelijks uit te voeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 17 juli 2020 @ 09:32:22 #48
5428 crew  miss_sly
pi_194124920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 23:17 schreef bleiblei het volgende:
Wat ook nog zou kunnen, is een tank ingraven in de grond.
Voordelen:
Je ziet em niet.
Je kan regenwater er in opslaan en ze zijn met een capaciteit van 1000den liters.
Je kan het regenwater eruit halen als het droog is (met een wadi zakt het ook maar gewoon in de grond tot het grondwater, net als bij jullie sloot).
Je kan nog steeds een Wadi maken op de overstort van de tank, of de overstort direct in de sloot uit laten komen.

Nadeel:
Niet goedkoop (lees duur!)
Behoorlijk graafwerk en je zal er denk ik geen bomen op kunnen planten.
Die twee nadelen zijn voor ons wel zwaarwegend. Ons budget is niet enorm, en dat geld stop ik liever dan in mooie beplanting. En we willen ook echt een aantal bomen/boompjes, dus dan wordt eht qua lokatie ook al vrij lastig, vrees ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194125058
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 09:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die twee nadelen zijn voor ons wel zwaarwegend. Ons budget is niet enorm, en dat geld stop ik liever dan in mooie beplanting. En we willen ook echt een aantal bomen/boompjes, dus dan wordt eht qua lokatie ook al vrij lastig, vrees ik.
Ons nieuwe huis heeft twee regenwatertanken, 2x 5000 liter. Het is aangesloten op de wc's, en op 1 binnenkraan, en de buitenkraan. Het grote voordeel vind ik dat we er niet meer over na moeten denken, en dat overvloedig water opgeslagen wordt. Hoe dat gaat als ze vol zitten dat weet ik niet, maar ik ga er ook niet van uit dat dat heel snel gebeurd...
  Moderator vrijdag 17 juli 2020 @ 09:48:08 #50
5428 crew  miss_sly
pi_194125063
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 09:47 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ons nieuwe huis heeft twee regenwatertanken, 2x 5000 liter. Het is aangesloten op de wc's, en op 1 binnenkraan, en de buitenkraan. Het grote voordeel vind ik dat we er niet meer over na moeten denken, en dat overvloedig water opgeslagen wordt. Hoe dat gaat als ze vol zitten dat weet ik niet, maar ik ga er ook niet van uit dat dat heel snel gebeurd...
Mooi systeem! Dat zouden ze bij veel meer nieuwbouw moeten doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194125211
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nouja, het gaat er volgens mij voornamelijk om dat we niet al het water in het riool dumpen en tuinen ontstenen zodat het in de grond weg kan. Maar een HWA dat afwatert in een sloot en verder een tuin waar genoeg onverhard is met borders, gras etc. Is precies wat er in de huidige tijd nodig is.
Klopt, dat is ook nodig. Maar een wadi is niet alleen bedoeld voor afwatering maar ook voor infiltratie. Je kunt meer doen dan water zo snel mogelijk afvoeren. Net als regentonnen dragen wadi's daar op een bepaalde manier aan bij. Het is wel interessante materie om in te duiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194125260
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 21:14 schreef miss_sly het volgende:

En kennelijk moet je dan weer aankoppelen aan de regenpijp in het water onderin die wadi, zodat overbodig water via de regenpijp alsnog in de sloot belandt.
Ja, in natte periodes zal het water waarschijnlijk sneller worden aangevoerd dan het in je bodem wegzakt en dan is het prettig om drainage te hebben zodat je tuin niet blank komt te staan. Als de bodem weinig waterdoorlatend is of de grondwaterstand hoog is, dan draineert je wadi vrijwel voortdurend en dan zorgt die niet echt voor infiltratie. Dat lijkt me geen ramp omdat jij dan nog steeds wat water in de tuin hebt (zoals je graag wilde), alleen haal je dan niet het meeste uit een wadi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194125278
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 21:52 schreef miss_sly het volgende:
Overigens is de grond best goed voor de plantjes.

Dit stukje heb ik op 26 april beplant.
[ afbeelding ]

En dit ziet er nu zo uit:
[ afbeelding ]
O+

Wat zijn die rode bloemen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194125313
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 09:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die twee nadelen zijn voor ons wel zwaarwegend. Ons budget is niet enorm, en dat geld stop ik liever dan in mooie beplanting. En we willen ook echt een aantal bomen/boompjes, dus dan wordt eht qua lokatie ook al vrij lastig, vrees ik.
Hebben jullie een schuurtje of komt er nog een bijgebouw? Je zou ook daar regenwater vandaan kunnen leiden en/of in een regenton op kunnen slaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 17 juli 2020 @ 10:18:58 #55
5428 crew  miss_sly
pi_194125317
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

O+

Wat zijn die rode bloemen?
Crocosmia Lucifer. Ik vind ze prachtig, en ze komen zo mooi uit boven en tussen de paars/blauwe bodembedekker.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194125321
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 10:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Crocosmia Lucifer. Ik vind ze prachtig, en ze komen zo mooi uit boven en tussen de paars/blauwe bodembedekker.
Ik zie ze ook hier in de buurt en het zijn echt eyecatchers!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 14:41:57 #57
5428 crew  miss_sly
pi_194207830
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 10:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie ze ook hier in de buurt en het zijn echt eyecatchers!
Ik zag in de Efteling een schuin oplopende border helemaal gevuld met deze prachtige plant. Was echt een oase van lange groene bladen en rode pluimen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 14:05:44 #58
5428 crew  miss_sly
pi_194293825
Vakantie in eigen land. Uitstapjes dus, en tijd om dingen in huis te doen.

Vanmorgen begonnen met de kast. De eerste deuvelgaten geboord, foutjes gemaakt, en geconstateerd dat twee planken niet goed gezaagd waren en er toch nog wat planken bij moeten komen. Work in progress, en ook een leerproces. Erg leuk en spannend :D

Degene die het tuinontwerp maakt, mailde gisteren nog om wat foto's te sturen en meldde dat ze nu met het uitwerken van het ontwerp bezig is. Ik ben erg benieuwd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194294027
Leuke vorderingen! Tip voor een uitje in eigen land: het Singer museum in Laren heeft een tuin van Piet Oudolf. Ik heb driftig foto's van planten en plantcombinaties gemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 14:48:07 #60
5428 crew  miss_sly
pi_194294367
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Leuke vorderingen! Tip voor een uitje in eigen land: het Singer museum in Laren heeft een tuin van Piet Oudolf. Ik heb driftig foto's van planten en plantcombinaties gemaakt.
Ah dank voor de tip!

Ik wil op zich ook wel naar Appeltern, maar dat is zo'n end rijden. En ik geloof nooit dat ik S daar zonder gedoe mee naartoe krijg, terwijl het ook haar vakantie is :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194294634
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ah dank voor de tip!

Ik wil op zich ook wel naar Appeltern, maar dat is zo'n end rijden. En ik geloof nooit dat ik S daar zonder gedoe mee naartoe krijg, terwijl het ook haar vakantie is :D
Wij hebben de kinderen thuisgelaten naar hun grootouders gebracht toen wij gingen. Maar de Appeltern is tegenwoordig wel ingespeeld op kinderen. Ze hebben een flink stuk terrein dat niet als tuin is ontwikkeld en waar speelplekken zijn en je leuk kunt picknicken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 19:23:21 #62
5428 crew  miss_sly
pi_194298462
Vandaag een basis gelegd voor de kast. Tot de conclusie gekomen dat er toch een paar extra planken per kast moeten komen. Had ik al wel gedacht, maar het is handiger om die meteen mee te nemen. Wordt de constructie steviger van.



Binnenkort even wat planken extra laten zagen.

Omdat we niet zo'n zin hadden om nu naar de Praxis te gaan, zijn we even in de tuin verder gegaan.

We hebben van het gedeelte waar het lounge-terras moet komen een hele lading zand naar een andere hoek verplaatst.


Dat gaan we later gebruiken om wat hoogteverschillen in de tuin te creeren.

Maar nu weten we dus niet hoe nu verder.

We hebben nu dit:



Dit is nu allemaal nogal rul zand, dat moet nog inklinken natuurlijk. En het moet veel gladder worden. We moeten ook nog bepalen of er nog meer uit moet, of dat dit, ingeklonken en wel, ongeveer 15 cm is.

Hoe maken we die netjes glad, zodat we ook kunnen bepalen hoe diep het is? Moet je dat al aantrillen?
We hebben online gezocht, maar komen vooral de vraag tegen hoe duur het is om een stuk tuin af te graven. Dat hoeft niet :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 21:26:56 #63
5428 crew  miss_sly
pi_194300437
Na het eten nog even gekeken, maar er moet zeker nog wel een lading uitgegraven :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 28 juli 2020 @ 22:39:38 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194301400
Zeker verder afgraven. Wij hebben onder ons terras volgens mij een laag van... ik geloof 10cm wit zand. Dat maak je glad, dan ga je tegelen met rubber hamer. En dat tril je aan met een trilplaat.
Resistance is futile.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 22:41:09 #65
277627 Seven.
We are Borg.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 22:51:51 #66
5428 crew  miss_sly
pi_194301547
We gaan geen tegels leggen, we gaan een terras van padvast maken.

http://www.achterhoeks-padvast.nl/

Er komt een dun laagje wit zand, en dan twee lagen verschillend formaat padvast. Die twee lagen zijn totaal 15 cm.

We moeten dus een kleine 17 cm diep graven. Met dat nu rulle zand vind ik het moeilijk in te schatten, maar toen we net nog even gingen kijken, besloten we sowieso nog een laag weg te halen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194301580
En even een touwtje spannen zodat je goed kunt meten. Al komt het misschien niet zo nauw omdat je sowieso met hoogteverschillen wilt gaan werken, maar een redelijk gelijkliggend terras lijkt me wel zo fijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 22:58:52 #68
5428 crew  miss_sly
pi_194301636
Het terras moet inderdaad wel gelijkliggend :D
De hoogteverschillen komen elders waar beplanting komt.

Goed meten kun je pas als je aangetrild hebt, lijkt me? Een glad oppervlak?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194301801
Snap ik, dat de hoogteverschillen elders komen, maar ik bedoel dat de hoogte van het terras misschien niet zo nauw komt.

Ik onthoud me verder maar van advies omdat ik hier de ballen verstand van heb. :+ Gaan jullie verder alles zelf aanleggen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 23:27:15 #70
5428 crew  miss_sly
pi_194301928
Een van de redenen waarom ik het aandurf zeg te doen, is omdat ik ook denk dat het niet zo nauw komt met dat padvast :+

Ik heb er namelijk ook (nog) de ballen verstand van :’)

We gaan alles proberen zelf aan te leggen. Moet lukken, denk ik, want ik heb het nog nooit gedaan, en ik heb internet, youtube, en dit topic waar ik advies kan krijgen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194303074
Volgens mij gebruiken ze ook steeds padvast in Garden Rescue op de BBC. Misschien ook iets om even naar te kijken hoe en wat.
  Moderator zondag 2 augustus 2020 @ 11:22:47 #72
5428 crew  miss_sly
pi_194366644
Wij hebben het tuinontwerp ontvangen. We zijn er erg blij mee hoe ze onze wensen hierin heeft kunnen vangen.

De achtertuin:





Voor de beplanting heeft ze een lijst gemaakt met verschillende opties die we op de verschillende plekken kunnen gebruiken. Geen exact beplantingsplan, zodat we zelf ook nog wat kunnen kijken en spelen met opties.

Dit is hoe de wadi moet worden:



Eens kijken of we dit zelf kunnen ,of dat we hier toch hulp bij willen. We hebben in ieder geval bij de bouwer opgevraagd of ze een plattegrond hebben van de waterafvoer/regenpijp in de bodem van de tuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 2 augustus 2020 @ 11:30:12 #73
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_194366746
Wow! Dat beekje *O* *O* *O*
  Moderator zondag 2 augustus 2020 @ 11:31:55 #74
5428 crew  miss_sly
pi_194366762
De voortuin is apart gedaan. We wilden daar een trampoline inbouwen en een klein zitje om van de avondzon te genieten. En iets voor de fietsen, zodat die niet altijd naar achter hoeven.





Wat ik erg leuk bedacht vind, waar ik zelf nog niet aan had gedacht, is van het dak van de fietsenstallng/plek voor de kliko's een groen sedum dak maken.



Er komen drie fruitbomen in de voortuin, daar moeten we nog een beslissing over nemen. In ieder geval een appelboom. Ik zou graag een pruimenboom willen. Wij zijn hier niet zo van de peren, dus dat lijkt me niet handig om in de tuin te hebben, want dan liggen er dadelijk allemaal peren te rotten. Het liefst zou ik kersen doen, maar onze vorige kersenboom was een fiasco (toen wij er woonden; een jaar na de verhuizing stond hij helemaal vol!), dus daar durf ik niet zo goed weer aan te beginnen.
In de hoek voor het raam komt een toverhazelaar, die ook van binnen goed te zien is. Deze bloeit in de winter en ruikt erg lekker.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 2 augustus 2020 @ 11:40:32 #75
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_194366872
Ik ben verliefd op je tuinplannen O+

Qua fruitboom: wat vind je van een vijgenboom? We hebben er hier een op de (gedeelde) oprit (boom is officieel van de buren, maar wij mogen plukken), en hij hangt nu helemaal vol O+
Een kersenboom hebben de buren ook, maar die wordt elk voorjaar helemaal leeggeroofd door de vogels. Nog geen kers kunnen plukken (nu is de boom ook zo’n 8 meter hoog, dat helpt ook niet). Appels doen t hier ook goed, al wordt er door de vogels ook veel vanaf gepikt.
  Moderator zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:54 #76
5428 crew  miss_sly
pi_194367015
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:40 schreef mousemicky het volgende:
Ik ben verliefd op je tuinplannen O+

Qua fruitboom: wat vind je van een vijgenboom? We hebben er hier een op de (gedeelde) oprit (boom is officieel van de buren, maar wij mogen plukken), en hij hangt nu helemaal vol O+
Een kersenboom hebben de buren ook, maar die wordt elk voorjaar helemaal leeggeroofd door de vogels. Nog geen kers kunnen plukken (nu is de boom ook zo’n 8 meter hoog, dat helpt ook niet). Appels doen t hier ook goed, al wordt er door de vogels ook veel vanaf gepikt.
Ik kijk ook een beetje naar de praktische kant. Pruimen eten we graag. Appels ook, en daar kan ik nog appelmoes of appeltaart van maken. Kersen eten we ook graag, maar ja, de vogels ook :+
Vijgen eten we eigenlijk nooit. Is wel een mooie boom ook, geloof ik, als ik de plaatjes bekijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194367284
Heerlijke plannen!

Ik zou gewoon een kers poten. Eventueel een ander soort dan de vorige keer. Een kers heeft wel een net nodig ivm vogels :)
  Moderator zondag 2 augustus 2020 @ 12:10:31 #78
5428 crew  miss_sly
pi_194367334
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:06 schreef Puala het volgende:
Heerlijke plannen!

Ik zou gewoon een kers poten. Eventueel een ander soort dan de vorige keer. Een kers heeft wel een net nodig ivm vogels :)
Dat had ik ook bedacht: we kunnen natuurlijk ook eens kijken of we met een net de kersen kunnen behouden.
Ik hou wel van een kersenboom, zowel de looks, de bloesem als de vrucht O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 2 augustus 2020 @ 12:19:40 #79
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194367451
Leuke tuin! Ziet er veelbelovend uit!
  zondag 2 augustus 2020 @ 13:01:42 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194368052
Prachtige ontwerpen, idd veelbelovend ^O^
Resistance is futile.
  Hoofdredactie Fotografie zondag 2 augustus 2020 @ 13:06:27 #81
95752 crew  Chell
Kluns
pi_194368109
Oeh pruimen! Ik mis de pruimenbomen bij het vorige huis van mijn ouders. Een walnoot is misschien ook leuk? Is wel geen fruit, maar wel lekker!

Het ontwerp ziet er in ieder geval echt heel tof uit!
pi_194376447
Mooie plannen! Alleen de tekeningen al zijn leuk om te hebben.

quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kijk ook een beetje naar de praktische kant. Pruimen eten we graag. Appels ook, en daar kan ik nog appelmoes of appeltaart van maken. Kersen eten we ook graag, maar ja, de vogels ook :+
Vijgen eten we eigenlijk nooit. Is wel een mooie boom ook, geloof ik, als ik de plaatjes bekijk.
En eventueel twee soorten appelbomen? Zo kun je twee heel andere appels hebben en zelfs de pluktijd spreiden.

Wij hadden al een perenboom en ik heb er een appel, pruim en vijg bij gezet. Een vijg is mooi vanwege het blad. Van @sigme heb ik wel begrepen dat ik de vijgen niet zo lekker worden als in Spanje.

Ik ben zelf trouwens ook wel blij met mijn hazelaar, een meerstammige heester. Hazelnoten uit eigen tuin. :9 Ik heb ook een walnoot geplant, maar je moet er wel op letten dat dat op den duur een grote boom gaat worden. Een hazelaar is goed in de hand te houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 3 augustus 2020 @ 07:57:22 #83
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194380375
Walnoten zijn er ook langzaamgroeiend die niet zo heel groot worden.

En twee soorten appels kan ook nog ja. Wij hebben onze appel en pruim meegenomen vanuit het oude huis, de peer hebben we laten staan.

Je zou ook een struik kunnen overwegen, met rode bessen bijvoorbeeld?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_194380704
Frambozenstruik is wel een makkelijke plant.

En kers zeker doen!
pi_194381195
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 07:57 schreef Tink89 het volgende:
Walnoten zijn er ook langzaamgroeiend die niet zo heel groot worden.
Kleine walnoten worden alsnog 6-8 meter hoog en hebben bovendien een brede kroon. Da's andere koek dan een laagstam of halfstam fruitboom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194381250
Mooie tuin zo :Y

Hoe bevalt je keuken tot nu toe? Heb je dingen die je anders zou doen? Hoe bevalt de kookplaat met ingebouwde afzuig?
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 10:23:59 #87
5428 crew  miss_sly
pi_194381621
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 21:42 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie plannen! Alleen de tekeningen al zijn leuk om te hebben.
[..]

En eventueel twee soorten appelbomen? Zo kun je twee heel andere appels hebben en zelfs de pluktijd spreiden.

Wij hadden al een perenboom en ik heb er een appel, pruim en vijg bij gezet. Een vijg is mooi vanwege het blad. Van @:sigme heb ik wel begrepen dat ik de vijgen niet zo lekker worden als in Spanje.

Ik ben zelf trouwens ook wel blij met mijn hazelaar, een meerstammige heester. Hazelnoten uit eigen tuin. :9 Ik heb ook een walnoot geplant, maar je moet er wel op letten dat dat op den duur een grote boom gaat worden. Een hazelaar is goed in de hand te houden.
Twee verschillende appelbomen met verschillende pluktijd vind ik ook nog wel een goede optie. Niet aan gedacht.

Ik vind een walnoot erg leuk. Wij hadden er vroeger een in de tuin bij mijn ouders en ik hou van verse walnoten. Bovendien zou er een linkje zijn met onze straatnaam, dat vind ik ook wel leuk. Ik ben inderdaad een beetje bang dat hij te groot (hoog en breed) zou worden. Ik zou hem nog kunnen overwegen in de achtertuin, tussenloungeterras en schuurtje, maar eigenlijk wilde ik daar een Judasboom neerzetten.

Een hazelaar, verse hazelnoten...verleidelijk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 10:25:49 #88
5428 crew  miss_sly
pi_194381644
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 07:57 schreef Tink89 het volgende:
Walnoten zijn er ook langzaamgroeiend die niet zo heel groot worden.

En twee soorten appels kan ook nog ja. Wij hebben onze appel en pruim meegenomen vanuit het oude huis, de peer hebben we laten staan.

Je zou ook een struik kunnen overwegen, met rode bessen bijvoorbeeld?
Rodebessenstruik vind ik zeker leuk, en wellicht vinden we daarvoor een plekje in de achtertuin. Het is geen alternatief voor een fruitboom in onze plannen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 10:30:43 #89
5428 crew  miss_sly
pi_194381696
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:48 schreef FranticDJ het volgende:
Mooie tuin zo :Y

Hoe bevalt je keuken tot nu toe? Heb je dingen die je anders zou doen? Hoe bevalt de kookplaat met ingebouwde afzuig?
De keuken is geweldig O+
De kookplaat bevalt erg goed. Het was even wennen, omdat ik voorheen op gas kookte, maar ik vind inductie erg fijn. Ik denk zelfs fijner dan gas, omdat ik het beter op een bepaalde warmte kan houden hiermee. De ingebouwde afzuiging bevalt ook erg goed. Hij zuigt prima af en is goed schoon te houden.
Ik ben erg blij met al mijn lage kasten. Geen opstapje meer nodig om iets te pakken, en dus pak ik dingen ook gemakkelijker. De K-mix staat gewoon op het aanrecht, dus ook die pak ik gemakkelijker. Er is dus al best wat lekkers gebakken.
De warmhoudlade is ook ideaal en gebruik ik regelmatig. Niet iedere dag, zeker nu niet omdat we alle drie veel thuis zijn, maar het is heel fijn om iets even warm te houden als de rest nog niet klaar is.

Ik geloof niet dat ik iets zou veranderen aan de keuken. Enige is dat ik de barkrukken eigenlijk wat te hoog vind om echt relaxt daar te eten. Voor volwassenen, onze dochter ontbijt er altijd en vindt het prima qua hoogte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194381753
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 10:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De keuken is geweldig O+
De kookplaat bevalt erg goed. Het was even wennen, omdat ik voorheen op gas kookte, maar ik vind inductie erg fijn. Ik denk zelfs fijner dan gas, omdat ik het beter op een bepaalde warmte kan houden hiermee. De ingebouwde afzuiging bevalt ook erg goed. Hij zuigt prima af en is goed schoon te houden.
Ik ben erg blij met al mijn lage kasten. Geen opstapje meer nodig om iets te pakken, en dus pak ik dingen ook gemakkelijker. De K-mix staat gewoon op het aanrecht, dus ook die pak ik gemakkelijker. Er is dus al best wat lekkers gebakken.
De warmhoudlade is ook ideaal en gebruik ik regelmatig. Niet iedere dag, zeker nu niet omdat we alle drie veel thuis zijn, maar het is heel fijn om iets even warm te houden als de rest nog niet klaar is.

Ik geloof niet dat ik iets zou veranderen aan de keuken. Enige is dat ik de barkrukken eigenlijk wat te hoog vind om echt relaxt daar te eten. Voor volwassenen, onze dochter ontbijt er altijd en vindt het prima qua hoogte.
^O^

ik deel je mening mbt inductie. Heb nu ook gas (op glas). Maar als je 1x een inductieplaat hebt schoon moeten maken wil je niet anders hahaha. Wat een hel is zo'n gasplaat eigenlijk om schoon te maken. Inductie is ook fijner te regelen vind ik (en sneller).

Ben me voorzichtig aan het oriënteren op nieuwe keukens :) enige wat ik zelf zou veranderen is dat ik m'n spoelbak in het zelfde eiland wil als m'n fornuis.. Dat heen en weer gedraai vind ik echt niks, en als er wat drupt op de een of andere manier zit dat ook gelijk op de vloer (bukken dit dat :P). Maar jouw keuken dient wel als inspiratiebron ^O^
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 10:48:40 #91
5428 crew  miss_sly
pi_194381893
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 10:36 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

^O^

ik deel je mening mbt inductie. Heb nu ook gas (op glas). Maar als je 1x een inductieplaat hebt schoon moeten maken wil je niet anders hahaha. Wat een hel is zo'n gasplaat eigenlijk om schoon te maken. Inductie is ook fijner te regelen vind ik (en sneller).

Ben me voorzichtig aan het oriënteren op nieuwe keukens :) enige wat ik zelf zou veranderen is dat ik m'n spoelbak in het zelfde eiland wil als m'n fornuis.. Dat heen en weer gedraai vind ik echt niks, en als er wat drupt op de een of andere manier zit dat ook gelijk op de vloer (bukken dit dat :P). Maar jouw keuken dient wel als inspiratiebron ^O^
Wat leuk om te horen!

Ik ondervind het niet als een nadeel dat mijn kookplaat en spoelbak niet in het eiland zitten, maar tegenover elkaar. Ik vind het erg fijn. De halve-draaibeweging voelt heel natuurlijk en ik hoef er geen stap voor te verzetten.. Bovendien heb ik nu aan vier kanten plaats om iets neer te zetten. Een pan die moet worden afgegoten lekt eigenlijk (nog) niet, en als er eens iets naar de andere kant moet waarmee ik zou kunnen knoeien, hou ik er iets onder van een schaaltje of een keukenpapiertje. Mocht er nou toch een keer iets geknoeid, dan veeg ik het meteen op.
Vloer ziet er nog prima uit:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194388298
Wat een leuke tuinplannen! Dat wordt echt een paradijsje...
pi_194601017
Inmiddels is de vakantie achter de rug en is de temperatuur weer wat aangenamer. We hebben niet stilgezeten, maar wel een beetje rustig aan gedaan. Uiteindelijk wilden we met dochter toch ook wel een echte vakantie vieren, ook al gingen we niet weg. Blijkt dat we een fantastisch vakantiehuis hebben hier O+

Intussen heb ik de tuin bijna helemaal onkruidvrij. Het grote onkruid tenminste, want natuurlijk komt er met enige regelmaat nog wat groens bovendrijven.





Het ene perkje met de mooie bloemen floreert ondanks de hitte O+

Alleen in de voortuin moet ik nog de voorste helft leegmaken.



Dit wil ik wel deze week doen, want als het goed is, worden er volgende week zes big bags met Padvast bezorgd, en dan wil ik dat het ergste onkruid weg is.

We kunnen dan het terras achter in de tuin, de paadjes die met Padvast worden ingelegd en het terras voor in ieder geval afmaken. Dan zijn de big bags weer weg en is er plaats om te graven voor de trampoline.

We hebben ook gewerkt aan de schuttingen. Aan de ene kant, met de handige buurman wiens vader aannemer is, ging het snel. Hij was zelf met zijn vader op de heetste dagen aan hun kant bezig om de planken te bevestigen. Niets dan respect daarvoor! Afgelopen zaterdag zijn de buren bij ons komen helpen om onze kant ook te doen. Het resultaat mag er wezen.



Tuin is nog een beetje een bouwplaats.



Aan de schutting aan de andere kant is de andere buurman begonnen. Hij heeft, net als wij, een probleem met zijn gereedschap: onze huis-tuin-en keukenboren blijken niet geschikt om de schroeven rechtstreeks in de hardhouten palen te draaien. Daarvoor hebben we echt het gereedschap van de andere buurman nodig. Bovendien zaagt hij telkens de planken gelijk af, zodat we weer verder kunnen met de volgende. We zijn dus afhankelijk van de hulp van de buurman, en die is uiteraard ook gewoon aan het werk. Maar over zijn hulp niets dan lof, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we dit binnenkort even met een paar mensen af maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194636870
Vanavond legden we tegels als fundament voor de eerste plantenbak. We moeten de stapelblokken nog lijmen, maar we hebben het vast even los gelegd, zodat we een beeld hebben van hoe het wordt.



Zo komt er nog een plantenbak iets meer richting huis. In de ene komen de aardbeienplantjes die nu in de pallet zitten, in de andere komen kruiden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194666699
Nadat ik afgelopen week mijn collega weer had gesproken en hij me had getipt hoe ik met een probleempje om kon gaan, kon ik vandaag ook weer verder met de kast.

Een van de twee hoge kasten zit grotendeels in elkaar:



[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 21-08-2020 18:53:53 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194666878
Lekker hobbyen *O*
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:31:48 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194667819
Voor je schutting: als je je schroeven in een pot vaseline stopt gaan ze er makkelijker in.

Maar pracht zo! Mooie kleur hout!
***
pi_194667979
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 19:31 schreef BE het volgende:
Voor je schutting: als je je schroeven in een pot vaseline stopt gaan ze er makkelijker in.

Maar pracht zo! Mooie kleur hout!
zou dan eerder bijenwas nemen, want natuurproduct. Vaseline kan wel wat vlekken achterlaten.

kaarsvet is ook wel een optie trouwens. (gewoon waxinelichtje bv. of een een grote stompe kaars).
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:31:29 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194668612
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 19:44 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

zou dan eerder bijenwas nemen, want natuurproduct. Vaseline kan wel wat vlekken achterlaten.

kaarsvet is ook wel een optie trouwens. (gewoon waxinelichtje bv. of een een grote stompe kaars).
Kan idd ook. Bij ons zag je idd dat de plek rond de schroeven een iets andere kleur hadden dan de rest van het hout. Bij onze geimpregneerde huis-tuin-en-keukenschutting maakte het niet uit iig. :@ ;)
***
pi_194668662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 20:31 schreef BE het volgende:

[..]

Kan idd ook. Bij ons zag je idd dat de plek rond de schroeven een iets andere kleur hadden dan de rest van het hout. Bij onze geimpregneerde huis-tuin-en-keukenschutting maakte het niet uit iig. :@ ;)
is met name een reactie met oliehoudende afwerking :) kan trouwens altijd dat je schroeven wat af gaan geven hoor :)

Wat ik zelf altijd doe is 'voorschroeven' met een RVS schroef en die dan vervangen voor bv een messing schroef (welke even tegen een blokje bijenwas gewreven is). Maar goed dat is niet voor schuttingen natuurlijk :)

Wat ik met spaanplaat/MDF doe, als ik een schroef vervang, is een klein drupje 50/50 water en houtlijm in t schroefgat en dan de nieuwe schroef er in. Dan verstevigen de vezels weer wat meer. Kan het niet echt technisch onderbouwen, maar voor m'n gevoel werkt dit beter dan zo en schroef er in (en krijg de schroeven er dan alsnog weer terug uit)
pi_194676033
Zou was of vaseline ook helpen als het gereedschap gewoon niet zo sterk is? Met het gereedschap van de buurman gaan ze er zonder meer in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:42:39 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194679456
Ik moest lachen, sorry... :@ :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194679488
_O-

Geheel terzijde, maar ik vind jullie portiek zo leuk!

Vraagje: wat voor opbouw ga je gebruiken voor de gedeeltes met padvast?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194680082
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 19:42 schreef Leandra het volgende:
Ik moest lachen, sorry... :@ :X
Hahahaha, ik lees het nu pas terug op die manier :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194680131
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 11:15 schreef miss_sly het volgende:
Zou was of vaseline ook helpen als het gereedschap gewoon niet zo sterk is? Met het gereedschap van de buurman gaan ze er zonder meer in.
op de manier zoals je 't bedoeld: kán want de weerstand wordt in principe iets verlaagd.
pi_194680137
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 19:44 schreef Claudia_x het volgende:
_O-

Geheel terzijde, maar ik vind jullie portiek zo leuk!

Vraagje: wat voor opbouw ga je gebruiken voor de gedeeltes met padvast?
Leuk hè, die portiek? Ben ik zelf ook erg gecharmeerd van. Dat is bij ons huis zo, omdat we die zij-uitbouw hebben. De andere woningen hebben alleen dat afdakje boven de voordeur.

Opbouw van padvast wordt: afgraven 15 cm van het gewone zand, 10 cm grof padvast (0-14 even uit mijn hoofd) en dan fijn padvast 0-6. Volgens de man van de leverancier waarmee ik contact had, is dat prima op onze zandgrond.
En voor ons doel: twee terrasjes en wat wandelpaden. Voor een oprit zal de opbouw anders moeten, vanwege het gewicht van de voertuigen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194680163
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:02 schreef miss_sly het volgende:

[ afbeelding ]

Tuin is nog een beetje een bouwplaats.

Wel apart dat je zo tegen wat loodsen aankijkt. Ze kunnen zo je tuin in kijken vanuit hun kantoor...
Facts don't care about your feelings
pi_194680199
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 20:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wel apart dat je zo tegen wat loodsen aankijkt. Ze kunnen zo je tuin in kijken vanuit hun kantoor...
Theoretisch klopt dat. In de praktijk is het kantoor niet echt in gebruik, dus hebben we daar geen last van :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 13:35:37 #109
5428 crew  miss_sly
pi_194793031
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 12:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, maar wel om op een fijne hoogte te kunnen werken.

Maar ik ben niet zo'n klusexpert als jij, dus wat weet ik er nou van. Ik heb laatst nog bijna m'n vinger eraf gezaagd. ;(
Van mijn schoonvader een workmate geleend, en inderdaad, dat is echt een voordeel: op een fijne hoogte werken ^O^
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 13:42:55 #110
5428 crew  miss_sly
pi_194793173
Ik ben met de kast bezig. Het vordert niet zo snel als ik zou willen, maar het vordert.

Ik zit nu met het volgende, waar we het in het topic al eerder over gehad hebben: de gaten waarin de schroeven verzonken liggen, moeten nu dicht zodat er overheen geschilderd kan worden en ze niet meer zichtbaar zijn.



Ik weet niet meer wat nu het beste produkt is om dit te doen. Tips?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:46:10 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194793229
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Van mijn schoonvader een workmate geleend, en inderdaad, dat is echt een voordeel: op een fijne hoogte werken ^O^
Oh, een workmate is idd O+
Die heb ik zelfs niet in de opslag gedaan maar staat hier gewoon in de berging..... los van het feit dat ik hem hier al nodig had toen we met het laminaat bezig gingen kon ik me niet voorstellen dat ik hem een jaar niet nodig zou hebben :D

En de kans is natuurlijk ook vrij groot dat we hem in het nieuwe huis al nodig hebben voor de verhuizer de spullen uit de opslag komt brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:48:19 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194793262
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben met de kast bezig. Het vordert niet zo snel als ik zou willen, maar het vordert.

Ik zit nu met het volgende, waar we het in het topic al eerder over gehad hebben: de gaten waarin de schroeven verzonken liggen, moeten nu dicht zodat er overheen geschilderd kan worden en ze niet meer zichtbaar zijn.

[ afbeelding ]

Ik weet niet meer wat nu het beste produkt is om dit te doen. Tips?
Dat is niet de achterkant?
Ik zou gewoon plamuur gebruiken denk ik, dat lijkt me ook wel overschilderbaar te zijn.
Misschien zou je de plamuur voor het aanbrengen kunnen mengen met de verf? Maar dat is zomaar even een brainwave in het wilde weg, geen idee of dat werkt of nuttig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:50:06 #113
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_194793288
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben met de kast bezig. Het vordert niet zo snel als ik zou willen, maar het vordert.

Ik zit nu met het volgende, waar we het in het topic al eerder over gehad hebben: de gaten waarin de schroeven verzonken liggen, moeten nu dicht zodat er overheen geschilderd kan worden en ze niet meer zichtbaar zijn.

[ afbeelding ]

Ik weet niet meer wat nu het beste produkt is om dit te doen. Tips?
Mdf vuller (is bruin) of houtvuller (bestaat in wit)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_194793998
Zwaluw polyplamuur
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:38:22 #115
5428 crew  miss_sly
pi_194794089
Top, bedankt!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:38:48 #116
5428 crew  miss_sly
pi_194794094
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is niet de achterkant?
Ik zou gewoon plamuur gebruiken denk ik, dat lijkt me ook wel overschilderbaar te zijn.
Misschien zou je de plamuur voor het aanbrengen kunnen mengen met de verf? Maar dat is zomaar even een brainwave in het wilde weg, geen idee of dat werkt of nuttig is.
Nee, is onderkant, de gaten zijn van het bevestigen van de plinten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:58:30 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194794449
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, is onderkant, de gaten zijn van het bevestigen van de plinten.
Waarom moet het dicht dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 15:12:16 #118
5428 crew  miss_sly
pi_194794717
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom moet het dicht dan?
Het is de binnenkant van de onderkant :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:12:55 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194794740
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 15:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is de binnenkant van de onderkant :D
Oh.... niet de onderkant van de onderkant maar de zichtkant van de onderkant :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 15:46:32 #120
5428 crew  miss_sly
pi_194795535
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 15:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh.... niet de onderkant van de onderkant maar de zichtkant van de onderkant :D
Precies :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 15:49:08 #121
5428 crew  miss_sly
pi_194795601


Dezelfde als deze, maar dan al deels geverfd. Onderkanten van de hoge kasten, met plint zodat ze over de plint tegen de muur vallen en dus echt tegen de muur staan.

Waarschijnlijk heb ik toch een meet fout gemaakt, trouwens, en zal het lage kastdeel een apart kastje tegen de andere muur moeten worden. Ook leuk ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194797211
Je bent lekker bezig in ieder geval. ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 16:47:50 #123
5428 crew  miss_sly
pi_194886008
Toen was ik een week ziek en kon ik niets doen. Erg jammer. Nu een familieweekend, dus ook dit weekend weinig actie. Hopelijk volgende week een beetje fatsoenlijk weer, want de padvast is geleverd en de keigrasstenen worden volgende week ook geleverd.

Onze canvas is geleverd. We zijn er erg blij mee O+


And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 4 september 2020 @ 19:41:44 #124
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194888996
Mooi, past goed bij de overgang! Heb je eigenlijk een foto van het totaalplaatje in de woonkamer? Vanuit dit perspectief lijkt het op een enorme balzaal (misschien is dat het ook ;) )
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 20:02:37 #125
5428 crew  miss_sly
pi_194889317
Het is redelijk groot, maar geen balzaal :D
Ik heb nu even geen foto, want niet thuis, maar zal er als ik thuis ben eens wat maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194987206
O ja, foto's, zal ik zo even maken.

Intussen is de Padvast bezorgd



Vier zakken grof voor de onderste laag en twee zakken fijn voor de bovenste laag.

Tevens zijn de keigrasstenen geleverd:



Ik heb er veel zin in om het te leggen, benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Ik ben nog op zoek naar mooie boomstammetjes om het hoekje waar boomschors komt te liggen af te bakenen. Nog geen site gevonden waar ze dat verkopen, maar ik zal vast verkeerde zoektermen gebruiken.
Ook nog op zoek naar palen om een houten voetpad aan te leggen, maar dat is ook nog niet gelukt.
Voorlopig kunnen we nog wel even vooruit met padvast en stenen ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194988001
Die grasstenen zijn mooi, ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien. Wij overwegen zoiets voor onze oprit.
pi_194988057
Oh tof. Die grasstenen zijn mooi O+

Wat voor boomstammetjes zoek je? Zoek je iets a la kastanje palen? Dan heeft een houthandel in de buurt het mogelijk.

En wat bedoel je hier mee? palen om een houten voetpad aan te leggen
pi_194990072
Waar heb je de keigrasstenen vandaan? Die zien er leuk uit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194991347
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 19:41 schreef monsterd. het volgende:
Mooi, past goed bij de overgang! Heb je eigenlijk een foto van het totaalplaatje in de woonkamer? Vanuit dit perspectief lijkt het op een enorme balzaal (misschien is dat het ook ;) )
Foto’s dus.

Dit is de voorkant van het huis, daar zit onze woonkamer.
vanuit de hoek met de groene stoel:



Vanuit de hoek naast de bank schuin er tegenover:


Beetje samen:


Doorkijk van voor naar achter:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194991454
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:18 schreef Puala het volgende:
Oh tof. Die grasstenen zijn mooi O+

Wat voor boomstammetjes zoek je? Zoek je iets a la kastanje palen? Dan heeft een houthandel in de buurt het mogelijk.

En wat bedoel je hier mee? palen om een houten voetpad aan te leggen
Het duurt nog lang voor de grasstenen er echt mooi bij liggen met gras ertussen, maar ik denk inderdaad dat het erg mooi wordt.
In de fietsenstalling gaan we ze overigens niet met gras inzaaien, maar doen we er grond/kiezels in.

De boomstammetjes zijn om om het boomschors-gedeelte te leggen. De sfeer in dat hoekje is bos, schaduw, en ik zou daarom het liefste een beetje ruwe, natuurlijk, niet al te rechte boomstammetjes willen. Misschien moet ik gewoon zo nu en dan een stammetje meenemen uit het bos :+

Tussen het boomschorsplekje en het terras achter in de tuin komt een paadje. De bedoeling is van houten paaltjes, maar dat lijkt vrij lastig. Ik vroeg me ook al af hoe ik dat dan het beste kon aanleggen.
Ik heb vanmiddag nog wat zitten surfen en ik ben er denk ik uit. Ik leg hardhouten palen op de grond en bevestig daar halfronde regels op.
Zoiets:




Moet ik alleen nog bedenken hoe ik de hardhouten palen op de een of andere manier vastzet aan/in de grond. Of zou het voldoende zijn dit als die hardhouten palen aan elkaar vastzitten met die halfronde regels?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194991575
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:21 schreef Claudia_x het volgende:
Waar heb je de keigrasstenen vandaan? Die zien er leuk uit!
Dat was nog even een uitdaging, want ze waren lang niet overal te verkrijgen. Deze heb ik uiteindelijk bij slimbestraten.nl besteld. Ze zijn er ook een tint donkerder, ook in antraciet en in een roodbruine kleur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 10 september 2020 @ 21:20:52 #133
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194992576
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Foto’s dus.

Dit is de voorkant van het huis, daar zit onze woonkamer.
vanuit de hoek met de groene stoel:

[ afbeelding ]

Vanuit de hoek naast de bank schuin er tegenover:
[ afbeelding ]

Beetje samen:
[ afbeelding ]

Doorkijk van voor naar achter:
[ afbeelding ]
Heel gezellig en warm ingericht hoor, mooi! Heel anders vanuit dit perspectief dan je vorige foto hahaha.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 11 september 2020 @ 08:13:08 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194996879
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Foto’s dus.

Dit is de voorkant van het huis, daar zit onze woonkamer.
vanuit de hoek met de groene stoel:

[ afbeelding ]

Vanuit de hoek naast de bank schuin er tegenover:
[ afbeelding ]

Beetje samen:
[ afbeelding ]

Doorkijk van voor naar achter:
[ afbeelding ]
Oh wat mooi! Ik zou hier zo in kunnen trekken :@
Resistance is futile.
pi_194997025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Heel gezellig en warm ingericht hoor, mooi! Heel anders vanuit dit perspectief dan je vorige foto hahaha.
Als ik me goed herinner, lag ik toen lui op de bank en wilde alleen even het nieuwe canvas op de foto zetten :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194997027
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:13 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh wat mooi! Ik zou hier zo in kunnen trekken :@
Dank, wat een fijn compliment!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 11 september 2020 @ 08:55:10 #137
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194997351
Worden die halfronde tegels niet spekglad? Of ben ik nu te pessimistisch?

En verder wordt het mooi hoor!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_194997516
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het duurt nog lang voor de grasstenen er echt mooi bij liggen met gras ertussen, maar ik denk inderdaad dat het erg mooi wordt.
In de fietsenstalling gaan we ze overigens niet met gras inzaaien, maar doen we er grond/kiezels in.

De boomstammetjes zijn om om het boomschors-gedeelte te leggen. De sfeer in dat hoekje is bos, schaduw, en ik zou daarom het liefste een beetje ruwe, natuurlijk, niet al te rechte boomstammetjes willen. Misschien moet ik gewoon zo nu en dan een stammetje meenemen uit het bos :+

Tussen het boomschorsplekje en het terras achter in de tuin komt een paadje. De bedoeling is van houten paaltjes, maar dat lijkt vrij lastig. Ik vroeg me ook al af hoe ik dat dan het beste kon aanleggen.
Ik heb vanmiddag nog wat zitten surfen en ik ben er denk ik uit. Ik leg hardhouten palen op de grond en bevestig daar halfronde regels op.
Zoiets:

[ afbeelding ]

Moet ik alleen nog bedenken hoe ik de hardhouten palen op de een of andere manier vastzet aan/in de grond. Of zou het voldoende zijn dit als die hardhouten palen aan elkaar vastzitten met die halfronde regels?
Ik denk dat het best snel gaat met je gras tussen de stenen. Gras groeit in sept prima, maar als het echt koud is wat minder. Dus tenzij het pas over 2 maanden ingezaaid gaat worden. Kan het best snel gaan :Y


Dit soort paaltjes kun je eventueel ook er omheen leggen.

Zou een vlonderpaadje niet wat kunnen zijn ipv houten paaltjes? Hout is als het nat is heel erg glad, dus half ronde balkjes is misschien wat tricky voor je enkels.
pi_194997828
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 09:10 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik denk dat het best snel gaat met je gras tussen de stenen. Gras groeit in sept prima, maar als het echt koud is wat minder. Dus tenzij het pas over 2 maanden ingezaaid gaat worden. Kan het best snel gaan :Y
Ik hoop het. Ik denk dat het erg mooi wordt, wil het graag zo zien.
quote:
[ afbeelding ]
Dit soort paaltjes kun je eventueel ook er omheen leggen.

Ah, eens kijken op die site. Zoiets komt ook aardig in de buurt. Ze mogen er best wat natuurlijk uitzien. Ik wil liever niet allemaal gelijke lengte en diameter, een beetje speelser.
quote:
Zou een vlonderpaadje niet wat kunnen zijn ipv houten paaltjes? Hout is als het nat is heel erg glad, dus half ronde balkjes is misschien wat tricky voor je enkels.
In het ontwerp staat inderdaad ook 'vlonderpad' en misschien is dat wel verstandiger. Ik vind alleen die (half)ronde paaltjes zo mooi O+ Hier moet ik dan misschien toch maar een praktischer keus in maken. Ik denk er nog even over, kan ik intussen de rest mooi af maken :)

Ongeacht half rond of gewoon vlonder: heb je een idee hoe ik de palen waarop het pad moet worden bevestigd op/aan/in de grond bevestig?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194998008
De stammetjes rond het boomschors is meer dit idee:



Niet perfect aansluitend, exact hetzelfde, en ook meer voor het mooie dan dat het ook echt iets moet tegenhouden :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194998023
De begane grond is zo leuk geworden! Nog een vloerkleed bij de bank, een lamp ophangen en het is gewoon af. Dat hebben jullie snel gedaan.

Ik heb hier zelf nog een enorme berg hout liggen en je mag altijd wat komen halen! Ik weet niet of je er wat aan hebt. Het is volgens mij vooral veel berk en wilg en het zijn niet echte boomstammen maar meer dikke takken (te dik voor de hakselaar). Ik heb wel stukken stam van de wilg liggen, maar dat hout rot snel (heb ik begrepen).

Fotootje:



[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 11-09-2020 10:01:50 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194998189
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 09:51 schreef Claudia_x het volgende:
De begane grond is zo leuk geworden! Nog een vloerkleed bij de bank, een lamp ophangen en het is gewoon af. Dat hebben jullie snel gedaan.

Ik heb hier zelf nog een enorme berg hout liggen en je mag altijd wat komen halen! Ik weet niet of je er wat aan hebt. Het is volgens mij vooral veel berk en wilg en het zijn niet echte boomstammen maar meer dikke takken (te dik voor de hakselaar). Ik heb wel stukken stam van de wilg liggen, maar dat hout rot snel (heb ik begrepen).

Fotootje:

[ afbeelding ]
Nou, daar lijkt best wat tussen te zitten, eigenlijk!
Hoe lang heb je dat nog liggen, denk je?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194998202
Overigens hebben we gistermiddag vast in de voortuin uitgezet wat we dit weekend gaan doen:



Vanaf de oprit naar de voorkant komen grasstenen, tussen de paaltjes iets verder komt een stukje terras met padvast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194998315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, daar lijkt best wat tussen te zitten, eigenlijk!
Hoe lang heb je dat nog liggen, denk je?
Maanden. We kunnen het hout alleen wegbrengen als de buurman z'n aanhangwagen leeg heeft en die staat nu vol met allerlei spul voor als hij weer naar Spanje kan. Het ziet er niet naar uit dat dat binnenkort gaat gebeuren. :+ Er is alleen een kansje dat iemand eens wat meeneemt voor brandhout.

Besef wel dat die takken niet eeuwig meegaan. Het zal ongetwijfeld ook nog eens sneller rotten dan harder hout. Met dat wilgenhout kun je trouwens wel allerlei leuks doen (da's een uurtje Pinteresten waard).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194998546
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maanden. We kunnen het hout alleen wegbrengen als de buurman z'n aanhangwagen leeg heeft en die staat nu vol met allerlei spul voor als hij weer naar Spanje kan. Het ziet er niet naar uit dat dat binnenkort gaat gebeuren. :+ Er is alleen een kansje dat iemand eens wat meeneemt voor brandhout.

Besef wel dat die takken niet eeuwig meegaan. Het zal ongetwijfeld ook nog eens sneller rotten dan harder hout. Met dat wilgenhout kun je trouwens wel allerlei leuks doen (da's een uurtje Pinteresten waard).
Zowel boomschors als die stammetjes zullen we met enige regelmaat moeten aanvullen/vervangen. Dat heb je met natuurlijk materiaal en dat hebben we ingecalculeerd :Y

Ik ga even kijken wanneer ik bijvoorbeeld na kantoor bij jullie langs kan rijden, als het jullie ook uitkomt. Doe ik wat worteldoek achterin om de auto een beetje netjes te houden.
Lief, dank voor het aanbod!

Leuks met wilgentakken/tenen ken ik wel. Bijvoorbeeld in de koffiecounter in ons oude huis (met het wijnrek, de extensie van het aanrecht) had de timmervrouw wilgentakken gebruikt voor het wijnrek. Vond ik erg mooi, zo natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194998564
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 09:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik hoop het. Ik denk dat het erg mooi wordt, wil het graag zo zien.
[..]

Ah, eens kijken op die site. Zoiets komt ook aardig in de buurt. Ze mogen er best wat natuurlijk uitzien. Ik wil liever niet allemaal gelijke lengte en diameter, een beetje speelser.
Bij ons is de houthandel voor dit soort dingen een geniaal adres. Hebben jullie in de buurt geen houthandel?
Die weten zelfs als ze het niet hebben wel adressen waar je het kan vinden.
quote:
[..]

In het ontwerp staat inderdaad ook 'vlonderpad' en misschien is dat wel verstandiger. Ik vind alleen die (half)ronde paaltjes zo mooi O+ Hier moet ik dan misschien toch maar een praktischer keus in maken. Ik denk er nog even over, kan ik intussen de rest mooi af maken :)

Ongeacht half rond of gewoon vlonder: heb je een idee hoe ik de palen waarop het pad moet worden bevestigd op/aan/in de grond bevestig?
Voor een vlonder moet je net als met de schutting palen de grond in boren. Die moeten een 50-60 cm diep en dan bevestig je er regelwerk op en daarna de vlonderplanken.


Zoiets.

Al moet ik zeggen. Bij het vorige huis verzakte de grond amper en had ik een tijd lang gewoon vlondertegels op de grond liggen. Werkte ook prima.
  vrijdag 11 september 2020 @ 10:37:12 #147
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_194998651
Mocht de grond vast zijn kun je voor n pad ook overwegen om betontegels neer te leggen en hierop het regelwerk vast te maken
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_194998805
^O^

Wij zijn nu sowieso bijna altijd thuis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:48:50 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195007728
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:06 schreef miss_sly het volgende:
Overigens hebben we gistermiddag vast in de voortuin uitgezet wat we dit weekend gaan doen:

[ afbeelding ]

Vanaf de oprit naar de voorkant komen grasstenen, tussen de paaltjes iets verder komt een stukje terras met padvast.
Geweldig, jullie worden helemaal handig in dit soort dingen! _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195019026
Vanochtend eerst even volgens schema hardgelopen, daarna in de tuin verder gegaan.
Schaap is bezig met de schutting. De start van de eerste plank is het lastigste, dus hij is aan het passen en meten.

Ik ben begonnen met graven in de voortuin.


Hier komen de keigrasstenen. Deze zijn 10 cm, en moeten dus gelijk komen met de oprit. Ik vind het nog best lastig te bepalen of het overal ongeveer 10 cm is. Iemand een geniale tip hiervoor? Anders zwoeg en stuntel ik dadelijk gewoon vrolijk verder tot het goed gaat :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 12 september 2020 @ 12:59:18 #151
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195019103
Kun je een laser lenen ergens? Als het touwtje goed gespannen is kun je ook met een rei of lange waterpas aftekenen waar alles moet komen. Dan moet de markering van de rei overeenkomen met je lijn. Het liefst dus een laser dan weet je het zeker :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_195019161
Laser wordt lastig. Touwtje was ongeveer waterpas met de oprit, maar door het graven vallen die paaltjes half om :’)
Afreilat heb ik ook al gebruikt, en zo op het oog lijkt het ook best aardig gelijk en dus overal ongeveer 10 cm.

Ik denk dat ik er zo maar eens een tegel in leg, kijken hoe het dan echt is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 12 september 2020 @ 13:12:23 #153
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195019289
Dan is je andere optie de eerste tegel goed erin en de andere met de waterpas controleren ten opzichte van de eerste tegel. Succes!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 12 september 2020 @ 13:20:02 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195019400
Kun je niet gewoon een aantal draadjes overdwars spannnen tussen de paaltjes? Als het dan 10 cm tot het draadje is zit je goed?
En dan met een waterpas kijken of de grond om het meetpunt (de meetpunten) ook even hoog is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195019775
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 13:12 schreef monsterd. het volgende:
Dan is je andere optie de eerste tegel goed erin en de andere met de waterpas controleren ten opzichte van de eerste tegel. Succes!
Zo ben ik het dus gaan doen, en dat lukt vrij aardig!



And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195019800
Keurig netjes. Goed bezig ^O^
  zaterdag 12 september 2020 @ 13:44:49 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195019829
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo ben ik het dus gaan doen, en dat lukt vrij aardig!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes hoor _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195020231
Goed bezig!
pi_195021413
Schaap is lekker bezig met de schutting, eerste deel is klaar!


En mijn eerste stuk ligt ook!


Nu moet dat ingezaaid met gras.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195021808
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:41 schreef miss_sly het volgende:
Schaap is lekker bezig met de schutting, eerste deel is klaar!
[ afbeelding ]

En mijn eerste stuk ligt ook!
[ afbeelding ]

Nu moet dat ingezaaid met gras.
Wow, dat ziet er goed uit. Zeker de grastegels zijn mooi.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_195022560
^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 13 september 2020 @ 18:10:52 #162
5428 crew  miss_sly
pi_195043949
Vandaag deel twee.


Dit deel wordt ook ingezaaid met gras. Erachter komt het overdekte fietsenrek, waarin ook dezelfde stenen komen, maar dan met grind erin ipv gras. Daarachter komt een ombouw voor de klojo’s. We hebben een bouwpakket besteld, dat we binnen nu en een week of 6 verwachten.

Inzaaien van gras kon vandaag nog niet, want het waait hier veel te hard en die zaadjes vliegen meteen weg. Even kijken na de aankomende warme dagen.

In de hoek rechtsvoor komt beplanting. Daar komt O.a. Een fruitboom, en hier wil ik dan zo’n mooie grillig gevormde fruitboom neerzetten, die niet per se heel groot wordt nog. Anders krijgen we nog ruzie met de buren ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195045206
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 18:10 schreef miss_sly het volgende:
Daarachter komt een ombouw voor de klojo’s.
Ik moest heel hard lachen :D O+

Maar lekker bezig zeg. Jullie maken flink meters zo!
  Moderator zondag 13 september 2020 @ 19:28:04 #164
5428 crew  miss_sly
pi_195045312
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 19:22 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik moest heel hard lachen :D O+

Maar lekker bezig zeg. Jullie maken flink meters zo!
Hahaha, mijn grote vriend autocorrect heeft er weer wat moois van gemaakt :D

Dat waren 47 tegels dit weekend en een halve schutting. Helaas hebben we voor de schutting zo nu en dan hulp nodig van de buurman ivm gereedschap en buurman was vandaag niet thuis. Dus hebben we dit stuk van vandaag samen gelegd.

Ik ben we blij dat schaap mee werkt. Hij had ook kunnen zeggen “jij wil alles zelf doen, succes!” Maar we hebben fijn samen gewerkt O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195047569
Ik vind de tegels prachtig!

En de autocorrect ook _O-
pi_195051873
Ik wil ook een ombouw voor m'n klojo's. :7

Het ziet er keurig uit, miss! Mijn ervaring is dat gras snel aanslaat, al duurt het wel even voor je een mooi, compact tapijt hebt. Maar dat hoeft bij de tegels helemaal niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 14 september 2020 @ 09:21:02 #167
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195052041
Hard gewerkt en met resultaat ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Jubileum moderator maandag 14 september 2020 @ 13:04:51 #168
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_195054851
Ik vind die grastegels echt geweldig en die tip sla ik even op voor mijn voortuin renovatie.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_195085412
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil ook een ombouw voor m'n klojo's. :7

Het ziet er keurig uit, miss! Mijn ervaring is dat gras snel aanslaat, al duurt het wel even voor je een mooi, compact tapijt hebt. Maar dat hoeft bij de tegels helemaal niet.
Ik heb dadelijk maar liefst 3 klojo's, dus die verdienen een mooie ombouw 8-)

Vandaag ga ik het gras inzaaien. Ik denk dat ik met een vork het zand maar even los woel, het graszaad erin strooi en dan met een vork weer een beetje toedek. En dan gaan we het zien. Ik heb in mijn enthousiasme een doos gekocht met voldoende zaad voor 50 m2, dus ik kan een paar keer bijzaaien, indien nodig :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195085721
En op verzoek van @Claudia_x wat foto's van de 'algemene ruimte. Nog erg kaal, omdat we vooralsnog vooral buiten bezig zijn geweest en met de kast van S (jaja, wordt nog steeds aan gewerkt, maar gaat niet heel snel).

Dit is de hal, hoekje onder de trap. Trapkast onder de trap. Er moet hier dus nog een kapstok komen, een lamp en een spiegel opgehangen.




De gordijntjes bij de voordeur hangen sinds zondag eindelijk goed. De man die ze had geleverd en gehangen heeft een paar maanden nodig gehad om het vouwgordijn van het kleine raam in de kamer aan te passen, en het goed hangen van de gordijnen van de voordeur zou hij doen als hij het vouwgordijn kwam ophangen. We moeten nog even de losse draadjes eraf knippen, maar die moeten eerst even blijven zitten om het gordijn uit te laten hangen. Of zoiets. Vertelde hij :')

De trap naar de 1e verdieping. Hier zie je goed het wit en grijs. Ik vind het erg mooi; rustig en toch warmer dan alles helemaal wit.



Overloop 1e verdieping:






Zolder.



Het bewuste hekje :7

Zolderkamer voor, logeer- en gamekamer:




Al die ruimtes hebben dus grijze muren en witte plafonds, plinten, trappen, houten onderdelen, etc. We wilden niet alles wit, maar ook geen heel aanwezige kleuren. Zo zijn we op deze combinatie uit gekomen.

En het wasashok, met sinds eergisteren blaadjes boven de wasmanden om man en kind te helpen om het in de goede wasmand te doen. Scheelt me veel tijd als ze dat goed doen!



Alles is nog heel kaal. In het washok wil ik nog wat planken maken, het logeerbed moet nog opgedekt, er mag hier en daar nog een mooie foto of plaat komen hangen, een plant komen staan, misschien een kastje op de 1e verdieping in de hoek. Daar hebben we nog tijd genoeg voor, dus geen haast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 september 2020 @ 11:32:39 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195085835
Je wassorteercentrum _O_
Hoeveel was hebben jullie wel niet? :@

Verder ben ik ook fan van wit/lichtgrijs, je kunt er alle kanten nog mee op ^O^
Resistance is futile.
pi_195085928
quote:
7s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:32 schreef Seven. het volgende:
Je wassorteercentrum _O_
Hoeveel was hebben jullie wel niet? :@

Verder ben ik ook fan van wit/lichtgrijs, je kunt er alle kanten nog mee op ^O^
Ik loop een beetje achter, want hele weekend in de tuin gewerkt, maandag beddengoed gewassen en gedroogd en dinsdag gewerkt. Kan nu weer aan de slag :D Bovendien een 11-jarige dochter die vindt dat wanneer ze iets een half uur aan heeft gehad, het ook in de was kan. Dus ik ga haar binnenkort uitleggen hoe ze kan wassen :7
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195086072
"behalve indien wit" Dat is geen goed nederlands...
Verder ziet het er heel netjes uit. Hoe groot is jullie gezin dat je zoveel wasmanden nodig hebt?!
pi_195086124
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:41 schreef Angelfrouk het volgende:
"behalve indien wit" Dat is geen goed nederlands...
Verder ziet het er heel netjes uit. Hoe groot is jullie gezin dat je zoveel wasmanden nodig hebt?!
2 volwassenen, 1 kind.
Ze zijn zelden vol, behalve de handdoeken, maar het is zoveel gemakkelijker om gewoon de inhoud uit een wasmand te halen en in de machine te mikken, dat ik de ruimte die er toch is ook maar benut. Scheelt me echt veel tijd zo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195086322
@miss_sly welke grijs hebben jullie op de muren? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie
pi_195086523
Wasstraat nice!

Ik heb zo weinig was dat ik aan drie categorieen/manden genoeg heb.
pi_195086748
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:52 schreef LoaLoa het volgende:
@:miss_sly welke grijs hebben jullie op de muren? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Ik moest het even opzoeken, want ik wist het zelf niet meer precies, maar het blijkt dat we hebben gekozen voor 9002 (grijswit) voro het grijs en 9003 voor het wit.



Waarbij ik dan weer duidelijk zie dat de kleuren op een scherm toch niet zo goed de kleur weergeven als in het echt, want ik vind het op de muren echt heel anders dan op dit plaatje.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195086806
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:01 schreef Tegan het volgende:
Wasstraat nice!

Ik heb zo weinig was dat ik aan drie categorieen/manden genoeg heb.
Ik kan het ook wel in minder manden kwijt, hoor, maar ik heb wel deze vijf hoofdcategorieën en nog twee kleine (witte was en sportwas). En ik heb echt zo'n hekel aan het sorteren van was. Dan laat ik het van de weeromstuit nog wat langer liggen voor ik eraan begin en wordt het echt zo'n enorme mount washmore, dat ik er nog meer tegenop zie. Nu loop ik dat hok binnen, werp een blik in de manden en degene waarvan ik denk dat het de beste was oplevert op dat moment mik ik zonder verder te kijken in de wasmachine. Zo fijn O+ :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195087516
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kan het ook wel in minder manden kwijt, hoor, maar ik heb wel deze vijf hoofdcategorieën en nog twee kleine (witte was en sportwas). En ik heb echt zo'n hekel aan het sorteren van was. Dan laat ik het van de weeromstuit nog wat langer liggen voor ik eraan begin en wordt het echt zo'n enorme mount washmore, dat ik er nog meer tegenop zie. Nu loop ik dat hok binnen, werp een blik in de manden en degene waarvan ik denk dat het de beste was oplevert op dat moment mik ik zonder verder te kijken in de wasmachine. Zo fijn O+ :@
Ja ik begrijp wat je zegt. Ik bedoelde dat ik niet verder sorteer dan die drie. Die gaan zo direct in de wasmachine.
pi_195087589
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:49 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ja ik begrijp wat je zegt. Ik bedoelde dat ik niet verder sorteer dan die drie. Die gaan zo direct in de wasmachine.
Ah, op die manier. Ik verpest dan de helft van de kleding, dat vind ik zonde. Ik zou alleen nog wel een oplossing willen voor de was die ik wil hangen ipv in de droger doen. O, en voor het opvouwen en opruimen. Wat een crime is dat.

Eigenlijk wil ik gewoon iedere dag nieuwe kleding die ik daarna weg kan gooien, want de was vind ik een vreselijke klus. :7
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195087852
Waahaa, ik dacht dat ik de was extreem sorteerde, maar jij bent erger O+
Ik droog shirts en jurken op kleerhangers aan zo’n goedkoop kledingrek van Ikea, misschien brengt je dat op een idee https://www.ikea.com/nl/nl/p/mulig-kledingrek-wit-60179434/
pi_195088358
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Waahaa, ik dacht dat ik de was extreem sorteerde, maar jij bent erger O+
Ik droog shirts en jurken op kleerhangers aan zo’n goedkoop kledingrek van Ikea, misschien brengt je dat op een idee https://www.ikea.com/nl/nl/p/mulig-kledingrek-wit-60179434/
Ik geloof ook wel dat ik nu het ultieme heb qua sorteren. Mocht iemand nog een tip hebben, sta ik daarvoor open!

Goed punt, van dat kledingrek. Dat heeft tenminste nog wieltjes en kan worden weggereden.
En ander spul, zoals sportbroeken enzo, doe ik ook nooit in de droger, en dat hang ik op zo'n droogrek, maar dat rek neemt zoveel ruimte in beslag en is moeilijker te verplaatsen. Dus tips zijn welkom!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195088520
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik geloof ook wel dat ik nu het ultieme heb qua sorteren. Mocht iemand nog een tip hebben, sta ik daarvoor open!

Goed punt, van dat kledingrek. Dat heeft tenminste nog wieltjes en kan worden weggereden.
En ander spul, zoals sportbroeken enzo, doe ik ook nooit in de droger, en dat hang ik op zo'n droogrek, maar dat rek neemt zoveel ruimte in beslag en is moeilijker te verplaatsen. Dus tips zijn welkom!
Een van de klussers in K&W heeft een droogrek met wandbevestiging (ben even kwijt wie), die kan dan plat tegen de muur als hij niet in gebruik is. Misschien is dat wat? Voor boven de wasmanden ofzo?
pi_195088546
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:41 schreef Tegan het volgende:

[..]

Een van de klussers in K&W heeft een droogrek met wandbevestiging (ben even kwijt wie), die kan dan plat tegen de muur als hij niet in gebruik is. Misschien is dat wat? Voor boven de wasmanden ofzo?
@SV-tje volgens mij. Dat was een rek van IKEA dat niet meer te verkrijgen is, als ik me niet vergis. Dat zag er inderdaad geweldig uit O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 september 2020 @ 13:44:24 #185
149959 SQ
snelle trees
pi_195088569
Ik heb ook 6 sorteerbakken voor de was hoor, ideaal _O_ vroeger moest ik elke week die stinkende wasmand helemaal uitsorteren, nu pak ik gewoon eentje die vol is en flikker het hup zo de machine in *O*
disclaimer
pi_195088638
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:44 schreef SQ het volgende:
Ik heb ook 6 sorteerbakken voor de was hoor, ideaal _O_ vroeger moest ik elke week die stinkende wasmand helemaal uitsorteren, nu pak ik gewoon eentje die vol is en flikker het hup zo de machine in *O*
Ja, dat *O*

Zoveel sneller en gemakkelijker...en minder vies!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195088819
Ik heb (en wil) geen droger, dus als het prima weer is hangt de was buiten en anders gebruik ik daar een deel van de zolder voor, met naast dat kledingrek een groot staand wasrek en een rekje in het trapgat van de zolder. Het aanzicht boeit me niet genoeg om daar mooie oplossingen voor te bedenken en ruimte zat op zolder nu we nog maar met twee personen hier wonen, dus verplaatsen is bijna nooit nodig
pi_195088875
Mooi, dat grijs in de algemene ruimten! Leuk ook om eens wat van de zolder te zien. Heel fijn, die 'extra' ruimtes. Het traphekje is inmiddels legendarisch. O+

Ik heb al voortgesorteerde was sinds de kinderen heel klein zijn. Nu ze kunnen lezen heb ik het aantal bakken tot vier gereduceerd:



1: donker (40 graden)
2: gekleurd (40 graden)
3: wit (60 graden)
4: fijn (30 graden)

Ideaal. Alles in één bak gaat direct de wasmachine in, dus ik hoef niks meer te sorteren. En de bakken hebben precies de inhoud van mijn wasmachine. Zit de bak vol, dan is het dus tijd een wasje te draaien.

Beddengoed doe ik apart en gaat niet in deze bakken. Fijn gaat aan de waslijn of aan een droogrek. In ons vorige huis had ik zo'n soort droogrek als hieronder, maar dan wat mooier. Dat vond ik ideaal. In onze huidige woning hebben we daar helaas geen plek voor.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195088953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb dadelijk maar liefst 3 klojo's, dus die verdienen een mooie ombouw 8-)
Wij hebben er ook drie: gft, plastic/verpakkingen en restafval. En ze staan ontzettend lelijk naast de voordeur. Die ombouwen vind ik vaak lelijk, vaak duur, en meestal een combinatie van die twee. :+ Ik ben benieuwd wat jullie hebben uitgezocht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195089185
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben er ook drie: gft, plastic/verpakkingen en restafval. En ze staan ontzettend lelijk naast de voordeur. Die ombouwen vind ik vaak lelijk, vaak duur, en meestal een combinatie van die twee. :+ Ik ben benieuwd wat jullie hebben uitgezocht.
Zoiets vind ik wel mooi:

pi_195089453
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben er ook drie: gft, plastic/verpakkingen en restafval. En ze staan ontzettend lelijk naast de voordeur. Die ombouwen vind ik vaak lelijk, vaak duur, en meestal een combinatie van die twee. :+ Ik ben benieuwd wat jullie hebben uitgezocht.
Schaap heeft het geregeld, en volgens mij heeft hij deze besteld:



Ik vind deze nog wel aardig. Echt mooi vind ik ze geen van allen, maar ik vind het wel fijn om te hebben.
Maar dan uiteraard met drie plaatsen, niet vier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195089495
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Zoiets vind ik wel mooi:

[ afbeelding ]
Heb ik meteen een bestemming voor m'n takken. :+

Wat ik wel belangrijk vind aan een ombouw is dat je de klep nog goed open kunt doen. En ik wil zelf het liefst een wat natuurlijkere oplossing, maar daar ben ik nog niet uit. Een soort takkenril is misschien wel een idee, in combinatie met integreren in beplanting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195089520
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Schaap heeft het geregeld, en volgens mij heeft hij deze besteld:

[ afbeelding ]

Ik vind deze nog wel aardig. Echt mooi vind ik ze geen van allen, maar ik vind het wel fijn om te hebben.
Maar dan uiteraard met drie plaatsen, niet vier.
Oh, delegeren zou ik nooit durven. :+ Ik vind jullie keuze helemaal niet zo gek. Moet je dan nog beitsen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195089586
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, delegeren zou ik nooit durven. :+ Ik vind jullie keuze helemaal niet zo gek. Moet je dan nog beitsen?
Hij woont hier ook. Dus mag en moet hij ook dingen regelen :P

Je kunt hem onbewerkt laten leveren, gebeitst, of met meegeleverde beits om het zelf te doen. Ik schat in, schaap kennende, dat we de gebeitste versie krijgen :+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195089647
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hij woont hier ook. Dus mag en moet hij ook dingen regelen :P

Je kunt hem onbewerkt laten leveren, gebeitst, of met meegeleverde beits om het zelf te doen. Ik schat in, schaap kennende, dat we de gebeitste versie krijgen :+
Ik heb 'em online gevonden. Vind ik best een optie voor ons ook.

Mijn lief is bezig met het wifi-netwerk, het smart maken van ons huis, de verlichting met zonnepaneeltjes bij onze oprit en de garagedeur. Ik denk niet dat ik hem enthousiast kan maken over het uitzoeken van een klojo-ombouw. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195089704
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb 'em online gevonden. Vind ik best een optie voor ons ook.

Mijn lief is bezig met het wifi-netwerk, het smart maken van ons huis, de verlichting met zonnepaneeltjes bij onze oprit en de garagedeur. Ik denk niet dat ik hem enthousiast kan maken over het uitzoeken van een klojo-ombouw. ;(
Schaap was de fruitvliegjes enorm zat, dus hij wilde heel graag hiermee aan de slag. Gelukkig hadden we nog even gewacht met bestellen, want ineens kregen we een brief van de gemeente dat onze twee huidige klojo's worden omgehaald en we er drie voor in de plaats krijgen. Hadden we mooi in ons maag gezeten met een ombouw voor maar twee klojo's. Altijd een klojo out in the open...dat wil je niet!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195089961
Edit: verkeerd topic
  woensdag 16 september 2020 @ 14:55:50 #198
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195090077
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

@:SV-tje volgens mij. Dat was een rek van IKEA dat niet meer te verkrijgen is, als ik me niet vergis. Dat zag er inderdaad geweldig uit O+
Mijn vader heeft ooit gewoon zoiets zelf gemaakt met balkjes geschaafd 4x4 hout dat hij in een rechthoek aan elkaar vast maakte, gaatjes op de korte kanten en dan een waslijntje er doorheen rijgen. En toen met katrolletjes in de nok van de zolder vast gemaakt. Zo konden we het laten zakken, ophangen en weer ophijsen en keurig uit de weg.

Tippie mijnerzijds.

(Ik ben in het gelukkige bezit van zo'n hijsbaar rekje van Ikea O+ maar anders had ik het mijn vader ook weer zo laten maken.)

En dit ziet er ook nog wel aardig uit, alleen irritant om per draadje te moeten laten zakken: https://www.bol.com/nl/p/(...)en/9300000000196809/
***
pi_195090145
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Schaap was de fruitvliegjes enorm zat, dus hij wilde heel graag hiermee aan de slag. Gelukkig hadden we nog even gewacht met bestellen, want ineens kregen we een brief van de gemeente dat onze twee huidige klojo's worden omgehaald en we er drie voor in de plaats krijgen. Hadden we mooi in ons maag gezeten met een ombouw voor maar twee klojo's. Altijd een klojo out in the open...dat wil je niet!
Da’s hier overal heel erg zichtbaar, allemaal een stukje tuin afgebakend voor de twee kliko’s en dan komt er een extra kliko bij.. het meest sneu is dat bijvoorbeeld bij deze huizen https://www.funda.nl/koop(...)4698-steigerdijk-28/
  woensdag 16 september 2020 @ 15:01:12 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195090214
Oh, deze is ook gaaf:



https://www.georgeandwill(...)_sid=9db9dce33&_ss=r
Maar 340 USD! :o 8)7

Supersimpel zelf te maken natuurlijk. ;) :Y
***
pi_195090228
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Da’s hier overal heel erg zichtbaar, allemaal een stukje tuin afgebakend voor de twee kliko’s en dan komt er een extra kliko bij.. het meest sneu is dat bijvoorbeeld bij deze huizen https://www.funda.nl/koop(...)4698-steigerdijk-28/
O, dat vind ik wel sneu, inderdaad :')
Bij ons zou je toch niet gaan zien, want de ombouw staat straks achter de fietsenstalling, maar toch. Ik ben blij dat we niet zo snel zijn geweest en dus een driedeurs hebben besteld nu.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195090258
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 15:01 schreef BE het volgende:
Oh, deze is ook gaaf:

[ afbeelding ]

https://www.georgeandwill(...)_sid=9db9dce33&_ss=r
Maar 340 USD! :o 8)7

Supersimpel zelf te maken natuurlijk. ;) :Y
Leuke ideeen! Ik heb er niet eens aan gedacht om daarnaar verder te zoeken, eigenlijk. Bedankt voor de tips! Ik heb op zich voldoende ruimte voor het droogrek, maar ik vind het niet zo fijn dat het er dan altijd maar staat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195090267
Ik stoor me eigenlijk totaal niet aan klojo's ;), staan gewoon netjes naast de muur in de tuin. Ik heb er zelfs een bijgekocht omdat de PMD hier in zakken wordt opgehaald en anders moest ik die zakken gaan stapelen in de schuur :{w . Nu stapel ik die in een extra kliko.
pi_195090312
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 15:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Leuke ideeen! Ik heb er niet eens aan gedacht om daarnaar verder te zoeken, eigenlijk. Bedankt voor de tips! Ik heb op zich voldoende ruimte voor het droogrek, maar ik vind het niet zo fijn dat het er dan altijd maar staat.
Misschien kun je je huidige rek ophangen aan twee simpele haken in de muur als hij niet gebruikt wordt?
pi_195090423
En nu ga ik echt even de tuin in, gras zaaien en een struikje planten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195094322
Ik heb gras gezaaid. Was nog vest een secuur werkje, tussen de tegels. Zo goed mogelijk aangedrukt met mijn vingers. Nu zie ik wel nog veel graszaadjes gewoon liggen. Is het verstandig daar toch nog een laagje zand over te strooien, of zo laten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 september 2020 @ 18:33:06 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195094354
Eerst water overheen gieten is misschien wel zo handig?
Daarna eventueel nog wat zand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 september 2020 @ 18:34:18 #208
149959 SQ
snelle trees
pi_195094381
Het is graszaad, geen tulpenbol ;) kan je gewoon zo laten. Grootste risico is dat vogels het gaan oppikken, maar dat gaan ze sowieso wel doen.
disclaimer
pi_195094403
Water heb ik uiteraard al gedaan. En ik ben l geweest met het zaad :D het waaide ook een beetje, en ik had toch een groot pak zaad, dus zuinig zijn was niet nodig.

Ik zal er zo inderdaad toch maar even een beetje zand over kruimelen. Niet veel, maar dat het wat meer bedekt is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195094428
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:34 schreef SQ het volgende:
Het is graszaad, geen tulpenbol ;) kan je gewoon zo laten. Grootste risico is dat vogels het gaan oppikken, maar dat gaan ze sowieso wel doen.
O, dat kan er op blijven liggen?

Over vogels maak ik me inderdaad geen illusies 😂 Die vinden het toch wel. Heel misschien dat de kat ze nog wegjaagt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195095611
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, dat kan er op blijven liggen?

Over vogels maak ik me inderdaad geen illusies 😂 Die vinden het toch wel. Heel misschien dat de kat ze nog wegjaagt.
Niet bedekken in ieder geval. Je hebt zaden die licht nodig hebben om te ontkiemen en graszaad valt daar volgens mij ook onder. Het grootste risico is op wegwaaien. Dat risico verklein je door te zaaien als het niet (hard) waait, door de zaden licht aan te drukken en door ze regelmatig water te geven. Dat laatste moet je sowieso elke dag doen als het niet regent.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195095683
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 19:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Niet bedekken in ieder geval. Je hebt zaden die licht nodig hebben om te ontkiemen en graszaad valt daar volgens mij ook onder. Het grootste risico is op wegwaaien. Dat risico verklein je door te zaaien als het niet (hard) waait, door de zaden licht aan te drukken en door ze regelmatig water te geven. Dat laatste moet je sowieso elke dag doen als het niet regent.
Van dat licht wist ik niet. Fijn om te weten.
Water wel, dus dat heb ik gedaan en ga ik dagelijks doen, tenzij het regent.

Vriendinnetje van S stond me stomverbaasd aan te kijken dat ik de tegels water aan het geven was :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195095696
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 19:31 schreef miss_sly het volgende:

Vriendinnetje van S stond me stomverbaasd aan te kijken dat ik de tegels water aan het geven was :D
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195096092
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

@:SV-tje volgens mij. Dat was een rek van IKEA dat niet meer te verkrijgen is, als ik me niet vergis. Dat zag er inderdaad geweldig uit O+
Ik vind het wel een eer dat jullie mijn was ophangsysteem hebben onthouden. Ik heb inmiddels wel wat soortgelijke dingen voorbij zien komen online als wij hebben, maar ik vind vooral de steigerbuis die we er boven hebben hangen voor de kleding op kleerhangers (met uitzondering van broeken, ondergoed en sportkleding bijna alles) ideaal.
Ik sorteer overigens ook op wel en niet in de droger zodat ik alles zo van de wasmand in de wasmachine en daarna in de droger kan gooien.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 18:26:07 #215
5428 crew  miss_sly
pi_195167003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 19:46 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Ik vind het wel een eer dat jullie mijn was ophangsysteem hebben onthouden. Ik heb inmiddels wel wat soortgelijke dingen voorbij zien komen online als wij hebben, maar ik vind vooral de steigerbuis die we er boven hebben hangen voor de kleding op kleerhangers (met uitzondering van broeken, ondergoed en sportkleding bijna alles) ideaal.
Ik sorteer overigens ook op wel en niet in de droger zodat ik alles zo van de wasmand in de wasmachine en daarna in de droger kan gooien.
Ik vond het echt mooi en praktisch! Vandaar dat ik het had onthouden.
Als we binnen in het washok verder klussen, ga ik toch eens kijken naar een goede optie. Zoals een buis ophangen, dat kan bij ons ook gewoon, bijvoorbeeld in de breedte boven de trap/stukje overloop.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 18:32:59 #216
5428 crew  miss_sly
pi_195167088
Nog geen groen waas te bekennen tussen de keistenen, helaas.

We legden vandaag het eerste padvast terrasje aan. Het terras aan de voorkant, voor een lekker wijntje in de avondzon O+

Gisteren groef ik het helemaal uit.


Vandaag gingen we aan de slag met vullen en een beetje egaal maken. Het is prima te verwerken voor beginnende klussers. Het hoeft allemaal niet helemaal perfect, en het laat zich toch prima verwerken zodat het ergens op lijkt :)


Achter de zwarte balken, tussen het kleine raam en het grote raam komt een toverhazelaar te staan. Verder wat klein plantenspul, dat moet ik nog even uitzoeken. Ik zou er graag in ieder geval een muurbloem neerzetten, want die vind ik toch wel erg mooi.
En er komt een klein zitje. Ik denk een eenvoudig bistro-setje.

[ Bericht 11% gewijzigd door miss_sly op 20-06-2023 13:13:10 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 20 september 2020 @ 18:52:18 #217
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195167369
Ik vind het serieus knap van je dat je gewoon aan de slag gaat ^O^. De tuin hebben wij uitbesteed ondanks dat we veel klussen :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 19:16:24 #218
5428 crew  miss_sly
pi_195167826
De echt moeilijke dingen, zoals de oprit en terras bestraten en beschoeiing van de sloot hebben we ook laten doen. We hebben voor het ontwerp ook gevraagd tekening te houden met het zelf willen doen. So far is het vooral hard werk en geen moeilijk werk.
En het geeft wel heel veel voldoening.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195168494
Lekker bezig! Ik vind het bij jullie nu al zoveel leuker dan bij de buren.

Wat ga je met de rest van de grond doen? Het ziet er zanderig uit. Afgraven en vervangen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 19:59:55 #220
5428 crew  miss_sly
pi_195168565
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:55 schreef Claudia_x het volgende:
Lekker bezig!

Wat ga je met de rest van de grond doen? Het ziet er zanderig uit. Afgraven en vervangen?
Lastig. Ik denk dat de toplaag nu weer straatkant is dat in onze tuin is gewaaid. Ze hebben de straat aangelegd en daarna heeft het flink gewaaid en dan staat ons huis precies goed in de wind. Dat is ook alleen de toplaag. Eronder ligt best aardige grond die we een beetje moeten verrijken met wat compost of mest.
Ik zit erover te denken de toplaag nu bij elkaar te harken en vegen en deze strak als ondergrond nog ergens onder te leggen.

Afgraven en vervangen wordt een heel kostbare grap en dat hebben we niet gebudgetteerd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195168796
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Lastig. Ik denk dat de toplaag nu weer straatkant is dat in onze tuin is gewaaid. Ze hebben de straat aangelegd en daarna heeft het flink gewaaid en dan staat ons huis precies goed in de wind. Dat is ook alleen de toplaag. Eronder ligt best aardige grond die we een beetje moeten verrijken met wat compost of mest.
Ik zit erover te denken de toplaag nu bij elkaar te harken en vegen en deze strak als ondergrond nog ergens onder te leggen.

Afgraven en vervangen wordt een heel kostbare grap en dat hebben we niet gebudgetteerd.
Tegelijk heb je één keer de kans om het bodemleven goed aan te pakken. Kom je regenwormen tegen bij het graven? Heeft de ontwerpster nog iets over de grond gezegd? Weet je bijv. wat de pH-waarde is?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 20:16:22 #222
5428 crew  miss_sly
pi_195168838
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tegelijk heb je één keer de kans om het bodemleven goed aan te pakken. Kom je regenwormen tegen bij het graven? Heeft de ontwerpster nog iets over de grond gezegd? Weet je bijv. wat de pH-waarde is?
pH-waarde heb ik getest voor het graszaad en was 6,5, geschikt voor het graszaad dus. Ik kom inderdaad wel wat wormen tegen, geen bergen. Ik weet ook niet of ik daarvoor wel diep genoeg kom, met 15-20 cm.
De ontwerpster heeft gezegd de grond te verrijken met compost als we gaan aanplanten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195168935
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

pH-waarde heb ik getest voor het graszaad en was 6,5, geschikt voor het graszaad dus. Ik kom inderdaad wel wat wormen tegen, geen bergen. Ik weet ook niet of ik daarvoor wel diep genoeg kom, met 15-20 cm.
De ontwerpster heeft gezegd de grond te verrijken met compost als we gaan aanplanten.
Dat klinkt goed! Dan kom je er vast wel met compost.

Met een neutrale bodem kun je veel kanten uit. Ik ga zelf wel wat kalk strooien bij kalkminnende planten zoals clematis. En bij m'n camellia doe ik juist weer wat grond voor zuurminnende planten. Ik houd er niet van om planten een handje te helpen en ben meer voor survival of the fittest, maar bij sommige planten maken kleine ingrepen veel verschil. Die dingen doe ik graag.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: hoe vond je je vorige tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 20:36:20 #224
5428 crew  miss_sly
pi_195169209
Ik wil ook niet al te veel kunstgrepen gebruiken, inderdaad. Ik wil goed kijken naar de plaatsing van planten ivm met zo’n, schaduw, wind, beschutting, etc., en verder moeten ze het zoveel mogelijk zelf kunnen. Met het gebruikelijke onderhoud, snoeien en wat bemesten.
Overigens ga ik in de voortuin prairieplanten plaatsen en ik zag bij Appeltern dat ze daar pakketten leveren met prairieva, een speciale toplaag voor prairiebeplanting.

Onze oude tuin vind ik mooi en fijn, voor de kleine tuin die het was. Er waren veel minder mogelijkheden, en eigenlijk was de basis wel een beetje hetzelfde idee. Tegels overheersten we een beetje te veel, maar dat kon daar bijna niet anders als je nog wilde zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175203
De toverhazelaar en de muurbloem kan ik nu planten.





Van bomen wordt aangeraden ze pas in november te planten, en ik zie toch ook bij diverse aanbieders bomen uit pot die je nu zou kunnen planten. Behalve twee gewone fruitbomen (ik denk een pruim en een appel) zoek ik een grillig gevormde fruitboom. Het lijkt erop dat dat per definitie oudere bomen zijn. Ik denk dat ik dan voor een laag- of halfstammige boom ga.

Zoiets
[img]
https://www.schoutenbomen.nl/wp-content/uploads/2017/01/Doyenne-295-1.jpg[/img]



Deze komt dan aan het einde van de oprit in de border tussen oprit, keigrasstenen en de oprit van de buren. In dit geval vind ik het soort fruit minder belangrijk dan de vorm.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175328
Bomen in pot kan je altijd planten, maar zijn wel duurder dan degene die zo uit de kwekerij zijn gehaald en dan de grond in gaan.
pi_195175341
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:17 schreef Puala het volgende:
Bomen in pot kan je altijd planten, maar zijn wel duurder dan degene die zo uit de kwekerij zijn gehaald en dan de grond in gaan.
Maakt het voor de kwaliteit of de mogelijkheid tot aanslaan en goed groeien nog iets uit?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175378
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maakt het voor de kwaliteit of de mogelijkheid tot aanslaan en goed groeien nog iets uit?
Een boom die je rooit in de herfst heeft iets minder wortels, maar doordat je hem op kort termijn plant en het een nat seizoen is heeft ie daar geen last van.

Een boom in pot heeft meer wortels waardoor die in de zomer ook meer water kan opnemen. Maar dan moet je wel trouw water geven.

Mijn bomen waren niet uit pot en doen het super goed. En met een paar weken zet ik er nog 1 op die manier in de grond en we verplaatsen er 1. Gaat goed :Y
  maandag 21 september 2020 @ 10:29:53 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195175497
Zo een toverhazelaar is wel vet! O+
pi_195175551
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:22 schreef Puala het volgende:

[..]

Een boom die je rooit in de herfst heeft iets minder wortels, maar doordat je hem op kort termijn plant en het een nat seizoen is heeft ie daar geen last van.

Een boom in pot heeft meer wortels waardoor die in de zomer ook meer water kan opnemen. Maar dan moet je wel trouw water geven.

Mijn bomen waren niet uit pot en doen het super goed. En met een paar weken zet ik er nog 1 op die manier in de grond en we verplaatsen er 1. Gaat goed :Y
Bedankt voor de uitleg! Dat was me niet helemaal duidelijk.

Dus als ik iets nu al heel graag wil, kan ik het prima nu al planten, maar is het wat duurder en moet ik beter opletten met water geven. Als ik wat geduld oefen, kan ik in november goedkoper hetzelfde planten.

De enige die ik graag meteen wil planten als ik gevonden heb wat ik zoek, is de grillige, oude fruitboom. De rest kan op zich best even wachten tot november :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175569
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:29 schreef bleiblei het volgende:
Zo een toverhazelaar is wel vet! O+
Ja he, ik vind het ook een prachtige struik. Het is een winterbloeier en afhankelijk van de soort, ruikt het ook nog heerlijk.

https://www.directplant.nl/tuintips/toverhazelaar/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175817
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja he, ik vind het ook een prachtige struik. Het is een winterbloeier en afhankelijk van de soort, ruikt het ook nog heerlijk.

https://www.directplant.nl/tuintips/toverhazelaar/
Die staat hier ook op het lijstje voor een toekomstige tuin. Mocht je ergens een plek hebben voor een klimplant, denk dan eens aan een Toscaanse jasmijn, die ruikt ook heerlijk en blijft mooi groen in de winter, ik had ‘m vlak bij mijn achterdeur en hij komt ook zeker terug in een nieuwe tuin.
pi_195175937
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 10:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Die staat hier ook op het lijstje voor een toekomstige tuin. Mocht je ergens een plek hebben voor een klimplant, denk dan eens aan een Toscaanse jasmijn, die ruikt ook heerlijk en blijft mooi groen in de winter, ik had ‘m vlak bij mijn achterdeur en hij komt ook zeker terug in een nieuwe tuin.
Die staat hier zeker op het lijstje O+ Had ik in de vorige tuin ook en ik vind hem mooi en inderdaad heerlijk geurend. Ik hou van geurende planten.

Ruimte voor een klimplant is er wel. Ik heb 2 maal 18 meter lelijke schutting, dus daar kan wel wat tegenaan om het groener en mooier te maken.
Op het lijstje van klimplanten staan behalve Toscaanse jasmijn klimrozen, clematis (ik hoorde dat er verschillende soorten zijn die op verschillende momenten bloeien), kamperfoelie, misschien een vuurdoorn en als de overkapping staat een blauwe regen en misschien een druif.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175947
Iets om rekening mee te houden: de prairiebeplanting wil je volgens mij net als de bomen in de voortuin? Nu is het niet helemaal helder wat precies onder prairiebeplanting valt, maar ik heb wel begrepen dat die planten houden van zon. Het is dus zaak om niet met de bomen (veel) schaduw te creëren.

Hoe is de ligging van de voortuin eigenlijk (N/Z/O/W)?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195176005
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
Iets om rekening mee te houden: de prairiebeplanting wil je volgens mij net als de bomen in de voortuin? Nu is het niet helemaal helder wat precies onder prairiebeplanting valt, maar ik heb wel begrepen dat die planten houden van zon. Het is dus zaak om niet met de bomen (veel) schaduw te creëren.

Hoe is de ligging van de voortuin eigenlijk (N/Z/O/W)?
West-zuidwest, ongeveer.
De bomen staan zo dat ze niet echt schaduw gaan werpen op de overige beplanting.





De linkerkant van de eerste tekening is ongeveer het westen. Vandaar ook het terrasje voor, zodat we nog wat aan de avondzon hebben.

Ze zijn zo gepositioneerd dat er een groot vrij vlak rondom de trampoline is waar de prairiebeplanting komt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195176178
Grappig, dat is precies de situatie die wij bij ons vorige huis hadden. Je voortuin is dan zelfs de mooiste plek die je hebt voor prairiebeplanting waarschijnlijk! En je klimmers in de achtertuin tegen de schutting aan de linkerkant pakken dan de ochtendzon en een deel van de middag?

Ik heb zelf net deze geplaatst:



Ik vind het een mooie klimmer, heel opvallend vanwege het rood van de bloem. Ik hoop dat-ie bij ons zonnig genoeg staat (westen). Zo niet, dan verplaats ik hem naar een zuidmuur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195176220
We hebben voor en opzij de meeste tijd de warmste zon. Dus inderdaad de prairiebeplanting zal het daar goed doen. En de schaduw van de bomen zal meevallen.

Wat een mooie is dat. Die ga ik ook op het lijstje zetten.
In de achtertuin hebben we heel veel zon, maar vooral ochtendzon en een stukje voormiddag. Aan het einde van de dag nog een beetje late zon tussen het huis en de schutting door. Dus ik moet even bekijken waar welke klimmer het beste kan staan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195176351
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
Grappig, dat is precies de situatie die wij bij ons vorige huis hadden. Je voortuin is dan zelfs de mooiste plek die je hebt voor prairiebeplanting waarschijnlijk! En je klimmers in de achtertuin tegen de schutting aan de linkerkant pakken dan de ochtendzon en een deel van de middag?

Ik heb zelf net deze geplaatst:

[ afbeelding ]

Ik vind het een mooie klimmer, heel opvallend vanwege het rood van de bloem. Ik hoop dat-ie bij ons zonnig genoeg staat (westen). Zo niet, dan verplaats ik hem naar een zuidmuur.
Ik zoek ook nog een klimroos.
Heb jij toevallig een goede tip hiervoor? Hij komt tegen de linkerschutting in de achtertuin, achter de verhoogde plantenbak voor kruiden/moestuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195178032
Overigens @Claudia_x zijn de peertjes inmiddels vervangen :)



Gordijn voor het kleine raampje is ook weer terug.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 21 september 2020 @ 13:56:02 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195179023
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

West-zuidwest, ongeveer.
De bomen staan zo dat ze niet echt schaduw gaan werpen op de overige beplanting.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De linkerkant van de eerste tekening is ongeveer het westen. Vandaar ook het terrasje voor, zodat we nog wat aan de avondzon hebben.

Ze zijn zo gepositioneerd dat er een groot vrij vlak rondom de trampoline is waar de prairiebeplanting komt.
Had je het tuinontwerp bij de tuinen van Appeltern laten maken, of door een aparte tuinarchitect?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 21 september 2020 @ 13:59:52 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195179084
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:08 schreef miss_sly het volgende:
De toverhazelaar en de muurbloem kan ik nu planten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Van bomen wordt aangeraden ze pas in november te planten, en ik zie toch ook bij diverse aanbieders bomen uit pot die je nu zou kunnen planten. Behalve twee gewone fruitbomen (ik denk een pruim en een appel) zoek ik een grillig gevormde fruitboom. Het lijkt erop dat dat per definitie oudere bomen zijn. Ik denk dat ik dan voor een laag- of halfstammige boom ga.

Zoiets
[ [url=
https://www.schoutenbomen(...)295-1.jpg]afbeelding[/url] ]

[ afbeelding ]

Deze komt dan aan het einde van de oprit in de border tussen oprit, keigrasstenen en de oprit van de buren. In dit geval vind ik het soort fruit minder belangrijk dan de vorm.
Ik zie hier bij mijn wandelingen in de nieuwbouwwijk heel veel perenbomen in voortuinen staan, al dan niet in een enorme pot, en vaak per twee.
Wel al op leeftijd want vruchtdragend.

Het staat heel fraai trouwens, maar ik denk dat wij wat anders in de voortuin gaan zetten :D
Perenboom mag wel wat groter dan de boompjes tot 200 cm hoog die ik tot nu toe veel zie, dus dat wordt dan achtertuin.
Wel grappig dat dat zo'n modegevoelig iets is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195179694
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 13:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Had je het tuinontwerp bij de tuinen van Appeltern laten maken, of door een aparte tuinarchitect?
Ik heb de tip van Puala ter harte genomen en Sifra van tuinrecept.nl in de arm genomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195179722
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 13:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zie hier bij mijn wandelingen in de nieuwbouwwijk heel veel perenbomen in voortuinen staan, al dan niet in een enorme pot, en vaak per twee.
Wel al op leeftijd want vruchtdragend.

Het staat heel fraai trouwens, maar ik denk dat wij wat anders in de voortuin gaan zetten :D
Perenboom mag wel wat groter dan de boompjes tot 200 cm hoog die ik tot nu toe veel zie, dus dat wordt dan achtertuin.
Wel grappig dat dat zo'n modegevoelig iets is.
Op zich is twee fruitbomen in verband met bestuiving soms ook wel verstandig. Niet alle fruitbomen zijn (even goed) zelfbestuivend.

Ik weet niet of het modegevoelig is. Volgens hebben mensen al jaren fruitbomen in de tuin. Hier in de omgeving, ook juist bij de oudere huizen, zie ik ze ook veel in de voortuin.

Heb je al een idee over je tuin? Of is dat nog wel heel ver weg?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 21 september 2020 @ 15:55:37 #244
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_195181024
Verwacht je echt in de voortuin te gaan zitten omdat daar een terras komt? Hier is een wat negatief beeld van zitten in de voortuin, mijn man gaat dat dus ook nooit doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_195181739
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 15:55 schreef SV-tje het volgende:
Verwacht je echt in de voortuin te gaan zitten omdat daar een terras komt? Hier is een wat negatief beeld van zitten in de voortuin, mijn man gaat dat dus ook nooit doen.
Haha, ja hoor, dat verwacht ik echt. Dat doen hier wel meer mensen.
Ik herken het negatieve beeld wel wat eraan hangt, maar het is echt heel anders dan met een paar kratten bier voor je doordeur gaan zitten :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 21 september 2020 @ 16:49:03 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195181909
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 15:55 schreef SV-tje het volgende:
Verwacht je echt in de voortuin te gaan zitten omdat daar een terras komt? Hier is een wat negatief beeld van zitten in de voortuin, mijn man gaat dat dus ook nooit doen.
Ja, bij ons thuis ook altijd een hoop lol over voortuinmensen, misschien kan Miss_Sly nog een luidspreker in het openstaande raam zetten met André Hazes op 10 :D >:) :')

Nee hoor Miss_Sly ;) :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 21 september 2020 @ 16:50:12 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195181923
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb de tip van Puala ter harte genomen en Sifra van tuinrecept.nl in de arm genomen.
Ah, thnx.... dan moet ik dat tzt maar eens voorleggen aan N.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195182026
quote:
12s.gif Op maandag 21 september 2020 16:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, bij ons thuis ook altijd een hoop lol over voortuinmensen, misschien kan Miss_Sly nog een luidspreker in het openstaande raam zetten met André Hazes op 10 :D >:) :')

Nee hoor Miss_Sly ;) :*
:D

Ik heb ook in Helmond gewoond en daar zou ik het ook nooit doen. Toch een andere vibe met voor buiten zitten.
Onze overburen en hun buren zitten ook regelmatig voor buiten. Ik heb er hier wel meer gezien. Kan prima, toch anders soort buurt. Wel altijd zonder muziek :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195182064
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 19:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Niet bedekken in ieder geval. Je hebt zaden die licht nodig hebben om te ontkiemen en graszaad valt daar volgens mij ook onder. Het grootste risico is op wegwaaien. Dat risico verklein je door te zaaien als het niet (hard) waait, door de zaden licht aan te drukken en door ze regelmatig water te geven. Dat laatste moet je sowieso elke dag doen als het niet regent.
Bij ons is het gras zaterdag ingezaaid met een machine... dan ligt er gewoon een dun laagje zand over:

“ Het machinaal inzaaien kent echter enkele belangrijke voordelen. Bij het machinaal inzaaien bent u er zeker van dat het graszaad keurig is uitgestrooid. Elke vierkante meter ontvangt de juiste hoeveelheid graszaad. Dat is wel zo belangrijk als u de latere dichtheid van uw grasmat als een groot goed beschouwt. Uw gazon wordt er tenslotte mooier door. Tevens wordt bij machinaal inzaaien het zaad direct onder de eerste zandlaag geplaatst. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld vogels geen zicht hebben op de zaadjes en deze er dus niet meteen uit pikken.”
  maandag 21 september 2020 @ 16:57:46 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195182071
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 14:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Op zich is twee fruitbomen in verband met bestuiving soms ook wel verstandig. Niet alle fruitbomen zijn (even goed) zelfbestuivend.

Ik weet niet of het modegevoelig is. Volgens hebben mensen al jaren fruitbomen in de tuin. Hier in de omgeving, ook juist bij de oudere huizen, zie ik ze ook veel in de voortuin.

Heb je al een idee over je tuin? Of is dat nog wel heel ver weg?
Het valt me echt op, die perenbomen per 2.... en per 2 is wel logisch natuurlijk, maar ik heb nog nooit zoveel perenbomen "in het wild" gezien, helemaal niet in een woonwijk.

Ik heb wel wat ideeën, en een regelmatige wandeling door de wijk helpt ook (ook om te zien wat ik niet wil), en daarbij de ligging van de kavel in acht genomen denk ik dat we wel een heel eind komen.
We moeten alleen wel even heel duidelijk hebben dat het onderhoudsvriendelijk moet worden (en dan bedoel ik niet volgooien met tegels), want N vindt tuinieren wel leuk maar doet het vervolgens niet.
Dus wat mij betreft sowieso veel gras, als hij dan niet wil maaien koop ik met zijn creditcard gewoon een robotmaaier >:) :7

Nee hoor, dat overleg ik eerst wel even :D
Hi liefje :W ;) :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 21 september 2020 @ 17:03:24 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195182215
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

:D

Ik heb ook in Helmond gewoond en daar zou ik het ook nooit doen. Toch een andere vibe met voor buiten zitten.
Onze overburen en hun buren zitten ook regelmatig voor buiten. Ik heb er hier wel meer gezien. Kan prima, toch anders soort buurt. Wel altijd zonder muziek :P
N wilde in Amersfoort wel naar huizen in wijken kijken waar ik absoluut weigerde te gaan kijken, op een gegeven moment liep hij met school de avondvierdaagse mee op de avond dat ze door die wijk moesten, vanaf dat moment was hij me alleen maar heel erg dankbaar dat ik pertinent geweigerd had.

Maar idd, in sommige wijken kan het idd prima door de andere vibe, en het ontbreken van muziek ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195182507
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het valt me echt op, die perenbomen per 2.... en per 2 is wel logisch natuurlijk, maar ik heb nog nooit zoveel perenbomen "in het wild" gezien, helemaal niet in een woonwijk.

Ik heb wel wat ideeën, en een regelmatige wandeling door de wijk helpt ook (ook om te zien wat ik niet wil), en daarbij de ligging van de kavel in acht genomen denk ik dat we wel een heel eind komen.
We moeten alleen wel even heel duidelijk hebben dat het onderhoudsvriendelijk moet worden (en dan bedoel ik niet volgooien met tegels), want N vindt tuinieren wel leuk maar doet het vervolgens niet.
Dus wat mij betreft sowieso veel gras, als hij dan niet wil maaien koop ik met zijn creditcard gewoon een robotmaaier >:) :7

Nee hoor, dat overleg ik eerst wel even :D
Hi liefje :W ;) :*
Ons werd gevraagd hoeveel tijd per week we acceptabel vonden om in de tuin bezig te zijn met onderhoud. Gemiddeld dan, he.
Dus wij hebben ook een ontwerp voor een redelijk onderhoudsvriendelijke tuin :+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 21 september 2020 @ 17:38:06 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195182906
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ons werd gevraagd hoeveel tijd per week we acceptabel vonden om in de tuin bezig te zijn met onderhoud. Gemiddeld dan, he.
Dus wij hebben ook een ontwerp voor een redelijk onderhoudsvriendelijke tuin :+
Dat is wel handig....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195185528
Dit doet het natuurlijk straks veel beter als het lekker verstopt zit tussen de planten, bloemen en bomen, maar het is een begin :)



Wat ik heel grappig vind om te zien, is dat de katten door beginnen te hebben dat ze ook naar de voorkant kunnen en niet alleen via de sloot de tuin uit :D Dat kon in het vorige huis niet, dus ze hadden geen associatie er de voordeur en kwamen daardoor ook nooit naar binnen :’)

Deze was er al vrij snel bij en komt al een tijdje mee naar de voortuin als we daar bezig zijn.


En vandaag kwam voorwaar onze heel voorzichtige andere kat toch ook eens kijken waar we zijn
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195185681
Als je voortuin op het westen ligt zou het wel wat dommig zijn om er nooit te gaan zitten! Heerlijk in de avondzon.

Miss, ik heb zelf geen ervaring met klimrozen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195185790
Over dat in de voortuin zitten, moet ik ook nog toevoegen dat we hier twee blokken van huizen hebben die met de achterkant tegen elkaar staan. Deze huizen hebben dus alleen een voortuin, waar ze ook zitten dus. Het is hier echt een heel ander gevoel dan ik op andere plekken ook had. Ik vond het eerst ook een vreemd idee, maar dat is het hier niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195264962
Er komen sprietjes op tussen de keien *O*


O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 26 september 2020 @ 12:03:43 #258
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195265117
Nice! Het is ook wel grandioos grasweer :Y .
pi_195266268
Ik durfde er niet meer naar te kijken, het leek zo kaal te blijven. En ineens zag ik ze.
Op het andere stuk lijkt het wat minder goed te groeien. Op zich verbaast me dat niet, want ik denk dat de wind daar meer vat op had. Ik kijk het maar gewoon aan en zaai later, of pas in het voorjaar, wel bij om het mooi te maken.

Intussen was het vanochtend nog lekker droog, dus heb ik nog even wat groot onkruid weggetrokken uit de achtertuin, waar een stukje gazon moet komen. Ik denk dat ik een niet te dure elektrische grondfrees aanschaf, om de aarde waar nodig de komende tijd om te werken. Als ik iedere keer voor een paar uur of een dag een grondfrees moet huren, ben ik ook zo veel geld kwijt en als ik er een heb, kan ik hem gebruiken wanneer ik wil.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 26 september 2020 @ 22:05:26 #260
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195275038
Je kan er wat bij zaaien, maar dik kans dat het gewoon bij trekt hoor. Hier heb ik er de eerste paar dagen een cirkelsproeier op gezet, en die heeft het nodige graszaad naar de randen gespoeld, maar ook dat trekt wel bij. Gras blijft gewoon woekerend onkruid wat zich snel verspreid (wat gelukkig de bedoeling is :P ).
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 12:18:51 #261
5428 crew  miss_sly
pi_195282599
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 22:05 schreef bleiblei het volgende:
Je kan er wat bij zaaien, maar dik kans dat het gewoon bij trekt hoor. Hier heb ik er de eerste paar dagen een cirkelsproeier op gezet, en die heeft het nodige graszaad naar de randen gespoeld, maar ook dat trekt wel bij. Gras blijft gewoon woekerend onkruid wat zich snel verspreid (wat gelukkig de bedoeling is :P ).
Bizar hoe snel dat groeit :o
Vanochtend deed ik de gordijnen open en kon ik de sprieten al zien zonder heel veel moeite, terwijl ik gisteren vermoedde dat ik iets zag en dat buiten moest gaan bevestigen. En er staan heel wat sprieten, dus ik heb goede hoop dat het inderdaad best aardig is ingezaaid.

Ik ben er helemaal blij mee *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195282936
*O* jeej voor gras *O*
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 13:28:40 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195284486
Ik houd erg van gras. Het is zo vergevingsgezind. Je kunt ergens gerust een plag uitsteken, op een andere plek neerleggen en dan groeit het wel verder.

En het ruikt lekker als je hebt gemaaid. En het voelt fijn aan je voeten. En het is opgewassen tegen onkruid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 16:09:21 #265
5428 crew  miss_sly
pi_195288041
Het weer viel vandaag ook weer heel erg mee, dus we zijn verder gegaan met het terras achter in de tuin.

Bij het aanleggen van het kleine terras met padvast voor, merkten we dat het vrij lastig was om de randen mooi recht te houden. Voor het kleine terras voor was het niet echt een probleem, maar voor het pad straks langs het huis dat met een bocht wordt aangelegd en voor het grote terras achter in de tuin voorzagen we problemen.
Voor de aanleg van het pad hebben we rubberen borderrand gekocht, van 15 cm hoog. Precies de totale diepte van padvast (10 cm grof, 5 cm fijn).
Het terras wilden we deels afzetten met de stenen die over zijn van de oprit, en omdat we er niet genoeg hebben, ook een stuk rubberen borderrand.





Omdat we toch meer stenen hebben dan we dachten, gaan we de achterkant ook met de stenen afzetten. Alleen het deel bij de schutting wordt dan met de rubberen borderrand afgezet.

We zijn wellicht wel wat enthousiast geweest met afgraven, dus misschien moet er nog wat zand terug geschept worden :') We gaan eerst maar even de rij stenen tegen de achterkant nog plaatsen en de borderrand tegen de schutting op de goede hoogte plaatsen, en dan zullen we de boden egaliseren en op de juiste diepte brengen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195321954
En het gras groeit vrolijk verder *O*
Ik stapte vanmorgen in de auto, wierp een blik op de voortuin en zag een groen waas O+



En ingezoomd

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195323282
Je moet al bijna maaien :D Best aantal hoge sprietjes!
Altijd leuk om het zo te zien groeien vanuit het "niets".
pi_195323783
Dat ziet er nu al heel leuk uit! En briljant, toch, voegen niet schoon willen houden maar het groen het steen aan laten vullen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195324590
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 12:17 schreef NedKelly het volgende:
Je moet al bijna maaien :D Best aantal hoge sprietjes!
Altijd leuk om het zo te zien groeien vanuit het "niets".
Sommige sprietjes komen er al best ver boven uit, inderdaad :D
Wat gaat dat snel!
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2020 12:44 schreef Claudia_x het volgende:
Dat ziet er nu al heel leuk uit! En briljant, toch, voegen niet schoon willen houden maar het groen het steen aan laten vullen?
Zeker een van de redenen waarom ik zo gecharmeerd ben van deze stenen :+
En als daar dadelijk een onregelmatig, dicht grastapijtje tussen groeit, heeft dat denk ik inderdaad vrij weinig echt onderhoud nodig en ziet het er heerlijk natuurlijk uit O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195324690
Morgen komen de eerste plantjes *O*

Ik heb tegelijk met de borderrand Senna marilandica besteld.



Aangezien ik nog niet precies weet waar deze het het beste zal gaan doen, heb ik er vier besteld. Ik ga er twee in de voortuin zetten, rechtsvoor het terrasje, met daarnaast muurbloemen (die worden maandag geleverd) en de toverhazelaar achter het terrasje. Op de randen tussen grond en terras en keigrasstenen ga ik wat thijm plaatsen.

De andere twee aan de achterkant, vlakbij het grote terras, denk ik. Daar krijgen ze best flink zon gedurende de dag, wat ze graag hebben, en ook wat schaduw. In de winter staan ze daar misschien wat meer beschut.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195324905
Ik vind die tegels er echt super uitzien. Heb je een link naar waar je ze gekocht hebt? Wij zoeken eigenlijk zoiets voor onze oprit.
pi_195325050
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 13:44 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vind die tegels er echt super uitzien. Heb je een link naar waar je ze gekocht hebt? Wij zoeken eigenlijk zoiets voor onze oprit.
Ik heb ze hier vandaan:
https://www.slimbestraten.nl/product/grasbetonkeien-grijs-6549/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195331338
We zochten ook eindelijk een kapstok uit. Heel simpel en niet te groot. Samen met de spiegel en het schoenenkastje een leuk hoekje geworden.



Er moet alleen nog een lamp komen, en ik weet nog niet goed wat dat moet worden. Het kan een wandlamp zijn, een spotje, of een hanglampje dat we dan aan de trap ophangen (en met een mooie draad naar het lichtpunt leiden).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195345089
Et voila!



Werkt echt heel erg prima, @Viv
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195345341
Ziet er goed uit in de keuken!

Ik zou een sfeervolle wandlamp doen. Zelf ben ik heel tevreden over zulke soort lampen:



Ik kan van de foto alleen niet goed zien of je daar aan de bovenkant genoeg ruimte voor hebt. Zo niet, dan spotje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195354036
De draadjes die uit de muur steken is de plek van het lichtpunt. De trap draait erboven omhoog, dus een beetje ruimte is er wel.

Ik vind je voorbeelden mooi. Schaap dacht aan een spotje, dat ook de trapkast in kan schijnen, maar ik denk dat ik dat jammer vind. Ik heb er nu een klein led-lampje staan voor geval van nood, en eigenlijk voldoet dat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 14 oktober 2020 @ 16:38:38 #277
5428 crew  miss_sly
pi_195636077
In de tuin is er nog niet veel veranderd. Als wij tijd hebben, is het pokkenweer, en als het (voldoende) droog is, zijn we aan het werk. Timing is everything ;)

Dus ben ik maar verder gegaan met de kast voor dochter.

De twee kasten voor de buitenkant zitten in elkaar en er zit op de binnenkant een eerste laag verf.



Dit deel komt er bovenaan tussen, met dwarsplankjes om een stukje boekenkast boven het bureau te maken:



Ik wil de twee zijkanten waar het bureablad tegenaankomt eerst minstens een keer geschilderd hebben voor we het bureablad monteren, zodat er geen witte randen onder zichtbaar worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:24:20 #278
5428 crew  miss_sly
pi_195698522
Productieve dag vandaag.

Ik verfde big een deel van de kast met een eerste laag.


Ik denk dat ik het wel drie keer moet verven in totaal. Dus ik denk dat ik deze kastdelen nog een keer verf en dan het bureau ertussen monteer, vakken erboven en bovenkant erop (ook alvast twee keer geverfd). Als alles dan in elkaar zit, verf ik het in zijn geheel nog een keer af.

Intussen was Schaap buiten aan de slag. De stenen waarmee we het loungeterras hadden afgezet, zaten toch wat te hoog en het was nog niet klaar. Hij heeft dus alle stenen eruit gehaald en weer opnieuw gelegd. Nu is het een stuk beter.


Als het morgen droog blijft, gaan we egaliseren en vullen met padvast. Wals had ik al gehaald vanochtend, dus we kunnen zo aan de slag.

En nadat ik klaar was met de kast, legde ik een paadje met keigrasstenen.

Dit paadje eindigt dan bij het gazon. Ik wil het gras hier ook wat ruimer inzaaien, dus ook een beetje erlangs. Voor het einde van het pad heb ik een steen gebruikt die toevallig kapot was gegaan. Zo wordt het net wat speelser.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195699214
Die kast wordt tof O+

En jullie tuin heel erg gaaf :Y
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 18:01:41 #280
5428 crew  miss_sly
pi_195717715
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:59 schreef Puala het volgende:
Die kast wordt tof O+

En jullie tuin heel erg gaaf :Y
Dank O+

De kast is stiekem echt veel werk, maar langzaamaan raakt hij steeds verder af.

De tuin is ook veel werk. Vorige week toen het zo regende en het er zo troosteloos uitzag, zag ik het even niet meer zitten. Maar nu het weer een paar dagen zo goed als droog is, en we weer wat hebben kunnen doen, zie ik het weer zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 18:15:53 #281
5428 crew  miss_sly
pi_195717878
Want vandaag maakten we het loungeterras af *O*





Het stukje grond erachter ook meteen vanaf omgespit en onkruidvrij gemaakt. Daar komt nog wat extra grond met compost erdoor gewerkt bij en dan kunnen er planten komen. Hier komen hoge, fijne planten en siergrassen waarmee een natuurlijk barrière wordt gevormd met de sloot erachter.

Planten die in het ontwerp zijn opgenomen voor dit stukje zijn:

Gaura lindheimeri ‘Whirling Butterflies’



Verbena bonariensis



Miscanthus sinensis, en daar zijn veel varianten van. Even kijken welke ik hier graag wil.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195719227
Lekker bezig hoor! De kast wordt mooi. Dat is zo'n meubelstuk waar S. zich later van afvraagt: Hoe ga ik dat ding nu weer meeverhuizen? Niet meeverhuizen is geen optie, want mijn moeder heeft de kast zelf gemaakt. O+

Goeie zet om zo'n kapotte steen te gebruiken! Het terras ziet er super uit. Ik ben zelf weg van verbena bonariensis. Luchtige plant, bloeit lang.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 20:04:42 #283
5428 crew  miss_sly
pi_195719637
Ik hoop inderdaad dat de kast haar straks zo dierbaar is. Ik denk ook wel dat hij tof wordt, en ik vind het oprecht heel leuk ook om te maken. Ik leer er ook heel veel van.

Verbena bonariensis, luchtig is wel een goede beschrijving. Er komt ook wat van siergrassen. En alles redelijk hoog. Ik ga morgen kijken of ik het nog kan bestellen en later deze week nog planten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195721603
Ik kwam tijdens het googelen eens deze combinatie tegen (met lampenpoetsersgras):



Heel mooi, vind ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 22:29:24 #285
5428 crew  miss_sly
pi_195721888
Mooie combinatie inderdaad. Hou ik even in gedachten.

Ik zoek ook nog een bodembedekker die heel weinig ruimte nodig heeft om geplant te worden. Ik heb een smalle richel tussen terras en schutting. Daar zitten een paar stenen in om te verstevigen, maar ik wil het met zand afvullen en er iets van begroeiing in zetten. Ik moet nog even zoeken naar iets kleins, bij voorkeur wintergroen dat de richel kan bedekken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195723074
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 22:29 schreef miss_sly het volgende:
Mooie combinatie inderdaad. Hou ik even in gedachten.

Ik zoek ook nog een bodembedekker die heel weinig ruimte nodig heeft om geplant te worden. Ik heb een smalle richel tussen terras en schutting. Daar zitten een paar stenen in om te verstevigen, maar ik wil het met zand afvullen en er iets van begroeiing in zetten. Ik moet nog even zoeken naar iets kleins, bij voorkeur wintergroen dat de richel kan bedekken.
Heb je een foto? En wil je dat het niet tegen de schutting opklimt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 23:48:28 #287
5428 crew  miss_sly
pi_195723095
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 23:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je een foto? En wil je dat het niet tegen de schutting opklimt?
Ik zal morgen even een foto maken.
Tegen de schutting opklimmen mag zeker, maar aangezien er nog een overkapping moet komen over dit terras, moet het dan een klimmer zijn die regen schaduw kan. En tegen de paal van de overkapping ga ik nog een blauwe regen en/of een druif planten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195723097
Tijm?
pi_195723154
Veel kruipplanten lijken me niet zo geschikt voor een richel omdat ze heel snel over je terras heen gaan groeien. Een plant die compact blijft of de hoogte ingaat lijkt me dan handiger.

Ik denk zelf aan winterjasmijn. Dan heb je zelfs iets wat in de winter bloeit. Bij mij groeit die in een richel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195723186
Kijk deze klokjesbloem eens dapper in een kleine richel groeien:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 08:04:58 #291
5428 crew  miss_sly
pi_195725023
Tijm vind ik leuk, ruikt ook lekker. Ik heb al een aantal plantjes in de voortuin geplaatst als bodembedekker. Is inderdaad wel een optie.

De klokjesbloem vind ik ook mooi. Winterjasmijn ook. Zeker omdat deze geel bloeit. Ik had altijd iets tegen gele bloemen, maar op de een of andere manier is dat veranderd. Ik wil dus graag wat gele bloeiers in de tuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195725619
Vetplantjes zijn ook een optie voor die richel
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 09:34:01 #293
5428 crew  miss_sly
pi_195725710
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Vetplantjes zijn ook een optie voor die richel
Daar zat ik ook nog aan te denken, inderdaad. Zoiets als sedum zoals je ook op het dak kunt doen? Of rotsplantachtige plantjes?

Ik zal zo nog even naar buiten lopen en een foto maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 19 oktober 2020 @ 09:47:07 #294
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_195725830
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar zat ik ook nog aan te denken, inderdaad. Zoiets als sedum zoals je ook op het dak kunt doen? Of rotsplantachtige plantjes?

Ik zal zo nog even naar buiten lopen en een foto maken.
Sedum was ook het eerste waar ik aan dacht.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_195725924
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar zat ik ook nog aan te denken, inderdaad. Zoiets als sedum zoals je ook op het dak kunt doen? Of rotsplantachtige plantjes?

Ik zal zo nog even naar buiten lopen en een foto maken.
Ja, rotstuinplantjes zoals steenbreek, die bloeit ook heel mooi
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 10:25:02 #296
5428 crew  miss_sly
pi_195726263
Foto:



Het is dus echt een richel, met wat stenen ter versteviging van de borderrand. Wellicht haal ik er nog wat uit en vervang ik dat door aarde, maar om goed te kunnen werken moest ik het zo even oplossen.

Steenbreek vind ik leuk! Ook in verschillende kleuren en soorten, zag ik. Kan ik misschien ook een paar plaatsen langs de stenen rand.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195726472
Steenbreek heeft alleen wel zon nodig.

Dat is toch je padvast op de foto? Ziet er hier heel anders uit, veel grijzer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 10:58:10 #298
5428 crew  miss_sly
pi_195726662
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
Steenbreek heeft alleen wel zon nodig.

Dat is toch je padvast op de foto? Ziet er hier heel anders uit, veel grijzer.
Er komt ook wel zon, maar misschien niet genoeg. Ik zal daar nog even goed in duiken.

Dat is het padvast. Als je het uit de zakken haalt, is het vochtig en meer gelig. Als het opgedroogd is, zie je meer de heel kleine steentjes die erin zitten. Ik vind het zo erg mooi, juist omdat het meer schakeringen heeft. En als het heeft geregend, blijft het toch deze kleur grijs. Als je een beetje zou gaven, zit eronder toch weer het meer gele deel. Ik denk dat dat vooral het zand is dat er tussen zit?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195726691
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 10:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er komt ook wel zon, maar misschien niet genoeg. Ik zal daar nog even goed in duiken.

Dat is het padvast. Als je het uit de zakken haalt, is het vochtig en meer gelig. Als het opgedroogd is, zie je meer de heel kleine steentjes die erin zitten. Ik vind het zo erg mooi, juist omdat het meer schakeringen heeft. En als het heeft geregend, blijft het toch deze kleur grijs. Als je een beetje zou gaven, zit eronder toch weer het meer gele deel. Ik denk dat dat vooral het zand is dat er tussen zit?
Ah, goed om te weten. Ik vind het zo mooier. Anders is het net een grote zandbak. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:54 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195726723
Ik was hier al een tijdje niet geweest. Wat gaan jullie hard! Groenigheid tussen je pad, prachtig garderobehoekje onder de trap, je terras wordt vast supergaaf! En siergrassen _O_ .
Resistance is futile.
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 11:16:57 #301
5428 crew  miss_sly
pi_195726874
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, goed om te weten. Ik vind het zo mooier. Anders is het net een grote zandbak. :Y)
Hahaha, ja, eens hoor. Toen het eerste terrasje net lag, dacht ik ook nog: net een gele graveltuin. Net erover en tennissen maar :D Dat je die losse steentjes ziet in plaats van een 'massa' vind ik ook mooier.

quote:
14s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef Seven. het volgende:
Ik was hier al een tijdje niet geweest. Wat gaan jullie hard! Groenigheid tussen je pad, prachtig garderobehoekje onder de trap, je terras wordt vast supergaaf! En siergrassen _O_ .
Dank O+
De tuin stond even stil, maar gelukkig zit er nu weer wat beweging in!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')