abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195821265
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:02 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Gelukkig niet. Daaruit blijkt maar weer dat Tesla een totaal onervaren autofabrikant is. Welke autofabrikant verlaagd nou z'n verkoopprijs van 150k naar 100k? Je zal net een paar maanden je auto van 150k in bezit hebben en gelijk even 50k extra mogen afschrijven.
[..]
Die grote stappen in aanschafprijs (door schaalvergroting en lageren productiekosten) gingen niet in een paar maand, wel in jaren.
Maar de kleine stapjes gaan nu wel per 3 tot 6 maand ongeveer.

quote:
Die Tesla concurrenten komen er langzaam wel aan. Je ziet het bijvoorbeeld al aan de Audi E-tron. Die verkoopt hier al beter dan de Tesla Model X en haalt ook nog mensen bij de Tesla Model S vandaan. Jaguar en Mercedes hebben een vergelijkbare auto en BMW komt nu ook met de iX3. Als je het mij vraagt is de Tesla Model X zo goed als afgeserveerd.

De Tesla Model 3 heeft nog geen echte serieuze concurrenten. Die gaat het dus nog wel even volhouden en in december zal er nog wel een eind sprintje volgen denk ik. Maar zodra ook daar concurrentie gaat komen van de autofabrikanten (en in 2021 komt dat er in ieder geval aan) verwacht ik ook dat de Model 3 het uiteindelijk niet meer gaat redden. Ik zie namelijk niet in waarom je nog voor een Tesla zou kiezen als je voldoende alternatieven hebt, waarbij de bouwkwaliteit en materiaalgebruik beter zijn.
Ik vermoed dat Tesla nog wel een jaar of 10 voorsprong houdt op de concurrentie door de snelheid waarmee ze innoveren.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:14:02 #52
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195822213
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik vermoed dat Tesla nog wel een jaar of 10 voorsprong houdt op de concurrentie door de snelheid waarmee ze innoveren.
Voorsprong qua wat? Verkoopcijfers? Met de model 3 staan ze bovenaan. Maar als je de EV's van alle andere merken bij elkaar optelt, dan kom je 30% hoger uit dan de verkoopcijfers van de 3.

Tesla kan nul diversiteit aanbieden. De S en de X zijn wel klaar, dus ze hebben precies 1 model waar alles vanaf hangt. De concurrenten kunnen veel meer diversiteit bieden. En de grote 'oude' merken hoeven helemaal niet zo snel te innoveren. Er is nog tijd. Ze kunnen sowieso veel betere kwaliteit bieden. En mooiere modellen. De Polestar 2 is nog niet zo efficient als de 3, maar voor een eerste poging is het toch een heel aardig alternatief. Zeker als je een auto wil die er iets spannender uitziet dan een Corolla uit 1995.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195822312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Tesla kan nul diversiteit aanbieden. De S en de X zijn wel klaar, dus ze hebben precies 1 model waar alles vanaf hangt. De concurrenten kunnen veel meer diversiteit bieden. En de grote 'oude' merken hoeven helemaal niet zo snel te innoveren. Er is nog tijd. Ze kunnen sowieso veel betere kwaliteit bieden. En mooiere modellen. De Polestar 2 is nog niet zo efficient als de 3, maar voor een eerste poging is het toch een heel aardig alternatief. Zeker als je een auto wil die er iets spannender uitziet dan een Corolla uit 1995.
De S rijdt al zo'n 8 jaar rond.... zullen heus wel binnenkort met een update komen. Dan hebben ze een S, X, 3, Y, pickup, roadster... Luxe sedan, grote suv, compacte middenklasse, mini suv, pickup en sportwagen. En in de toekomst vrachtwagens? Waarom zouden ze in godsnaam geen diversiteit kunnen bieden? Het is juist de rest die totaal geen diversiteit heeft. De meeste autofabrikanten hebben maar één of twee EV's.
Facts don't care about your feelings
pi_195822376
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Voorsprong qua wat? Verkoopcijfers? Met de model 3 staan ze bovenaan. Maar als je de EV's van alle andere merken bij elkaar optelt, dan kom je 30% hoger uit dan de verkoopcijfers van de 3.
De wereldmarkt verschilt natuurlijk nogal wat met die van Nederland of Duitsland.

Maar ik bedoel vooral voorsprong qua ontwikkeling.

De in eigen beheer ontwikkelde accucellen waar ze nu aan werken (4680 tabless) gaat een 50% prijsverlaging voor de accu betekenen in ~3 jaar. Daarnaast maken ze sprongen met het gieten van complete delen van de auto in een aluminium legering, wat zo'n 70 onderdelen en lasnaden uitspaart. Die voorsprong haalt de logge concurrentie niet zomaar in. Het is 2020 en het grote Volkswagen heeft nu pas een volwassen EV. Het nog veel grotere Toyota heeft alleen een ondermaats presterende Lexus.

Ze zullen vast een inhaalslag maken maar men blijft iedere keer net een stap achter Tesla aanlopen.

Ik ben het eens met de algehele kritiek dat er veel mankeert aan de kwaliteitscontrole maar op prijs vs prestatie gaat Tesla de komende 5 tot 10 jaar niet verslagen worden.

Maar ruimte voor concurrentie blijft er heus wel, Tesla verwacht rond 2030 op zo'n 20 miljoen voertuigen per jaar te zitten (als alles volgens plan verloopt).

Vooral Zuid-Korea is voorlopig het enige land waar serieuze concurrentie vandaan komt (Hyundai / Kia).

Sandy Munro is wel een oude rot in het vak die vaak helder kan uitleggen wat ontwikkelingen betekenen:

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-10-2020 12:30:24 ]
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:30:55 #55
Why is all the rum gone?
pi_195822513
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:19 schreef YoshiBignose het volgende:

Dan hebben ze een S, X, 3, Y,
Een grote en kleine 3 en een grote en kleine bus....spannend....

quote:
Het is juist de rest die totaal geen diversiteit heeft.
Nou, als ik een willekeurige Europese fabrikant kies, dan zijn er wel iets meer modelletjes beschikbaar dan Tesla biedt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195822625
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Een grote en kleine 3 en een grote en kleine bus....spannend....
[..]

Nou, als ik een willekeurige Europese fabrikant kies, dan zijn er wel iets meer modelletjes beschikbaar dan Tesla biedt.
Dan koop je wat anders toch? Je bent niet verplicht om een Tesla te kopen.

Tesla is nu eenmaal Amerikaans en een station hoef je dus voorlopig niet te verwachten. Maar de markt is meer dan Nederland of Duitsland. Voorlopig is de wereldwijde vraag groter dan de productie dus Tesla heeft geen probleem.
Een kleinere, goedkopere Tesla is in de maak, moet zo'n ¤25k gaan kosten, maar dat zal wel rond 2024 zijn.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:42:33 #57
Why is all the rum gone?
pi_195822731
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

...

De fout die jij maakt is dat je alleen in EV's denkt. 99% van de auto's wereldwijd is geen EV. En het gaat nog wel wat jaartjes duren voordat EV's wel een significant aandeel hebben.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:43:47 #58
Why is all the rum gone?
pi_195822753
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

Een kleinere, goedkopere Tesla is in de maak, moet zo'n ¤25k gaan kosten, maar dat zal wel rond 2024 zijn.
Van de S zeiden ze dat hij 50k ging kosten en van de 3 30k. Dus als het nieuwe goedkope model 25k wordt, dan wordt dat in de realiteit dus 50k.
pi_195823139
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De fout die jij maakt is dat je alleen in EV's denkt. 99% van de auto's wereldwijd is geen EV. En het gaat nog wel wat jaartjes duren voordat EV's wel een significant aandeel hebben.
"Fout"? Waarom is dat een fout?

Dat is toch helemaal niet relevant in de discussie nu? Het is een discussie over EV's binnen de markt van EV's.

De merken die met EV's komen, kunnen de modellen amper aanslepen. De vraag is er wel.

Leg me uit waarom het, rekening houdende met de post die je quote (maar ook weer niet quote), een fout is of wat de fout is.
pi_195823163
quote:
Tesla moet bijna vijftigduizend auto's terugroepen in China-+

De Amerikaanse automaker Tesla moet tienduizenden auto's terugroepen in China. Dat maakt de Chinese marktautoriteit SAMR vrijdag bekend. In totaal moeten 48.442 voertuigen van de S- en X-series terug naar de garage. De auto's worden teruggeroepen vanwege mogelijk onveilige constructiefouten in de voor- en achterwielophanging.

Volgens de Chinese autonieuwssite Gasgoo worden 29.193 auto's van het type Model S en Model X teruggeroepen die tussen 17 september 2013 en 16 augustus 2017 zijn gemaakt. Daarbovenop komen nog eens 19.249 voertuigen van het type Model S die tussen 17 september 2013 en 15 oktober 2018 zijn gemaakt. Al deze Tesla's werden in de assemblagefabriek in Fremont, Californië in elkaar geschroefd.

Tesla is het niet eens met het besluit van de SAMR en stelt in een brief, gepubliceerd door Electrek, dat zij de mogelijke mankementen niet herkennen. De maker van elektrische auto's gaat nog een stapje verder en beschuldigt Chinese automobilisten van de fouten en spreekt van "bestuurdersmisbruik". Toch gaat Tesla akkoord met de terugroepactie, omdat het bedrijf anders "het zware Chinese administratieproces moet doorlopen", aldus Tesla.
Over het algemeen komen de Tesla's als zeer veilige autos uit testen maar ik vraag me af of daarbij wel voldoende op duurbelasting wordt ingezet?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:04:36 #61
Why is all the rum gone?
pi_195823172
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

"Fout"? Waarom is dat een fout?
Omdat EV's simpelweg nog niet zo relevant zijn. Misschien over 10 jaar. Kan veel gebeuren in 10 jaar.
pi_195823205
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Omdat EV's simpelweg nog niet zo relevant zijn. Misschien over 10 jaar. Kan veel gebeuren in 10 jaar.
Je opmerking is niet relevant. We hebben het over Tesla binnen de EV-markt in een EV-topic.
Waarom verzet je tijdens discussies iedere keer de doelpalen? Kom liever met wat inhoudelijks.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:11:55 #63
Why is all the rum gone?
pi_195823290
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

Je opmerking is niet relevant.
Tuurlijk wel. Jij extrapoleert het het succes van Tesla puur gebaseerd op de markt voor EV's. Maar Tesla concurreert niet alleen met fabrikanten van EV's, maar met fabrikanten die al decennia lang auto's bouwen. En de markt voor EV's is nu nog zo insignificant, dat je daar sowieso weinig voorspellingen aan kunt ophangen.

Als je het bredere beeld bekijkt, namelijk de gehele automarkt, dan zie je dat Tesla small change is. En een voorspelling over hoe ze er over 10 jaar voor staan is een pure gok gebaseerd op niks.
pi_195823327
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Jij extrapoleert het het succes van Tesla puur gebaseerd op de markt voor EV's. Maar Tesla concurreert niet alleen met fabrikanten van EV's, maar met fabrikanten die al decennia lang auto's bouwen. En de markt voor EV's is nu nog zo insignificant, dat je daar sowieso weinig voorspellingen aan kunt ophangen.

Als je het bredere beeld bekijkt, namelijk de gehele automarkt, dan zie je dat Tesla small change is. En een voorspelling over hoe ze er over 10 jaar voor staan is een pure gok gebaseerd op niks.
Dat is je mening maar ik zie geen onderbouwing.

Ik kijk naar wat Tesla doet, wat de regelgeving doet, wat de ontwikkelingen zijn, waar ze uitbreiden, wat ze uitvinden, hoe ze schaalvergroting en verticale integratie bewerkstelligen, wat hun supercharger netwerk doet en heb dat onderbouwd en op basis daarvan een inschatting gemaakt.

Jij komt met een "dat is een gok" reactie. Maar het is wel een gok (inschatting) gebaseerd op opgedane kennis en informatie, niet op de onderbuik.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:17:50 #65
Why is all the rum gone?
pi_195823375
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik kijk naar wat Tesla doet, wat de regelgeving doet, wat de ontwikkelingen zijn, waar ze uitbreiden, wat ze uitvinden, hoe ze schaalvergroting en verticale integratie bewerkstelligen, wat hun supercharger netwerk doet en heb dat onderbouwd en op basis daarvan een inschatting gemaakt.
Waarbij je 99% van de markt negeert. Dat noem ik geen onderbouwing.
pi_195825188
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waarbij je 99% van de markt negeert. Dat noem ik geen onderbouwing.
Nog één keer: we hebben het in dit topic over EV's. We hebben het over Tesla EV's t.o.v. de andere automerken.

In die discussie stel ik dat Tesla verder is dan andere merken qua ontwikkeling en dat ze dat de komende 5 tot 10 jaar niet gaan inlopen.

En dan kom jij met "ja maar dan negeer je 99% van de markt". Ten eerste is het geen 99% van de markt meer. Ten tweede negeer ik ICE's niet maar het is wel een aflopende zaak. Over 10 jaar worden er meer EV's verkocht dan ICE's. Maar nogmaals: dat is een heel andere discussie.
pi_195825778
quote:
Die grote stappen in aanschafprijs (door schaalvergroting en lageren productiekosten) gingen niet in een paar maand, wel in jaren.
Maar de kleine stapjes gaan nu wel per 3 tot 6 maand ongeveer.
Ik meen me toch te herinneren dat Tesla 1,5 tot 2 jaar geleden prijsverlagingen aankondigde voor de Model S en Model X die konden oplopen tot boven de 50k, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Of is dat uiteindelijk niet doorgevoerd? Ik weet in ieder geval zeker dat het aangekondigd is, want er was nogal wat heisa over. Daaruit was al op te maken dat Tesla als autofabrikant totaal onervaren is.

quote:
Op het gebied van personenauto's betwijfel ik dat heel sterk. Ze hebben de afgelopen jaren de voorsprong wel heel goed benut. Maar nu er daadwerkelijk concurrentie aan komt (en soms al is) levert Tesla sowieso al aandeel in doordat er alternatieven zijn. En ik denk dat die alternatieven van betere kwaliteit zijn dan Tesla kan leveren.

Ik denk dat Tesla nu nog even moet profiteren van het feit dat de Model 3 geen echte concurrentie heeft. Zodra die er ook zijn kan Tesla naar mijn idee de personenwagens beter laten voor wat het is en zich gaan richten op het volgende, bijvoorbeeld vrachtwagens. Daar ligt vooral de kracht van Tesla, innoveren binnen een markt waarin op dat moment geen directe concurrentie is en daarvan een aantal jaren profiteren.
pi_195825956
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:23 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Op het gebied van personenauto's betwijfel ik dat heel sterk. Ze hebben de afgelopen jaren de voorsprong wel heel goed benut. Maar nu er daadwerkelijk concurrentie aan komt (en soms al is) levert Tesla sowieso al aandeel in doordat er alternatieven zijn. En ik denk dat die alternatieven van betere kwaliteit zijn dan Tesla kan leveren.

Ik denk dat Tesla nu nog even moet profiteren van het feit dat de Model 3 geen echte concurrentie heeft. Zodra die er ook zijn kan Tesla naar mijn idee de personenwagens beter laten voor wat het is en zich gaan richten op het volgende, bijvoorbeeld vrachtwagens. Daar ligt vooral de kracht van Tesla, innoveren binnen een markt waarin op dat moment geen directe concurrentie is en daarvan een aantal jaren profiteren.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nokia (en ook Kodak als het gaat om camera's) had het probleem dat ze niet durfden te vernieuwen, te lang bleven hangen in wat ze deden, niet doorhadden wat de markt wilde, vast bleven houden aan een OS dat niet mee kon komen, het blijven uitmelken van oude investeringen, nieuwe technieken niet of mondjesmaat implementeerden.

Tesla heeft juist een voortrekkersrol, ze doen niets anders dan vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen en uitbreiden.

Kijk naar battery day, de verticale integratie, accu's zonder kobalt, zonder tabs, grotere cellen, 75% kleinere assemblagelijn ontwerpen, droge lithiumtechniek, gigantische kostenbesparingen, overnames van bedrijven, etc.
En dan de auto's, hele stukken van het onderstel en accupack uit 1 stuk gieten met mega grote casting machine, minder lasnaden, minder onderdelen en een zelf ontwikkelde aluminium legering.

De gevestigde autobranche is op dit moment Nokia / Kodak: te laat op de trein gesprongen, te veel aan het kijken geweest wat de markt (en regelgeving) ging doen, meewarig gelachen toen Tesla nog leek te falen en niet genoeg innovatief geweest om ieder jaar meerdere prijsverlagingen door te kunnen voeren. Kijk naar het gigantisch grote Toyota: het is 2020 maar ze hebben nog niet 1 productieklare EV...

Om Nokia of Kodak te worden moet je blijven doen wat je doet en verandering niet durven omarmen.
Tesla = verandering.

Tesla kan uiteraard ooit in een Nokia fase terecht komen maar voorlopig zijn ze nog Android in de beginfase.

Ik denk niet dat concurrentie een probleem vormt voor Tesla, het zorgt alleen maar voor meer laadpunten, acceptatie en motivatie. Tesla maakt nu ieder jaar een groei van ~50% door in productieaantallen. Dat is gigantisch maar ze zijn nog maar amper begonnen.
pi_195826050
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is 2020 en het grote Volkswagen heeft nu pas een volwassen EV. Het nog veel grotere Toyota heeft alleen een ondermaats presterende Lexus.

De reden daarvan is simpel: als je jaarlijks zo'n 10 miljoen auto's op de markt kan wegzetten, dan is het niet zo interessant om alvast wat EV modellen productie-klaar te maken voor een paar landjes waar je die misschien met veel belastingvoordelen kunt slijten. Er zijn voor die grote merken slechts beperkt redenen om nu wel EV's op de markt te zetten.
- Om te voldoen aan de Europese uitstootregels
- Vanwege groen imago
- Om wat ervaring op te doen met elektrische aandrijflijnen.

Het afzetten van grote volumes of het maken van winst zijn voor de grote wereldspelers op de automarkt reden om juist nog veel fossiele modellen in het programma te hebben.

Toyota heeft al ruim 20 jaar ervaring met (hybride-)elektrische aandrijflijnen. VW/VAG heeft al wat compliance cars op de wegen rijden.
Tegen de tijd dat op de wereldmarkt 5 tot 10% van alle nieuw verkochte auto's elektrisch is, doen de volume merken er echt geen 10 jaar over om een reeks EV modellen te ontwikkelen.

Nee, die merken gebruiken dan gewoon (kopiëen van) de techniek die nu door voorlopers ontwikkeld wordt.

quote:
Ze zullen vast een inhaalslag maken maar men blijft iedere keer net een stap achter Tesla aanlopen.

Zodra de volume merken op wereldniveau brood zien in EV's en hun ontwikkelingsbudget daar op richten, is er bij die merken veel meer geld beschikbaar dan bij het huidige Tesla. Een paar stapjes achterlopen is dan mogelijk snel in te halen.

Nogmaals: de tijd zal ons leren of Tesla een IPhone of een Nokia 3310 is.
pi_195836530
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gevestigde autobranche is op dit moment Nokia / Kodak: te laat op de trein gesprongen, te veel aan het kijken geweest wat de markt (en regelgeving) ging doen, meewarig gelachen toen Tesla nog leek te falen en niet genoeg innovatief geweest om ieder jaar meerdere prijsverlagingen door te kunnen voeren. Kijk naar het gigantisch grote Toyota: het is 2020 maar ze hebben nog niet 1 productieklare EV...
Dat ben ik zeker niet met je eens. Het aandeel van elektrische auto's wereldwijd is 0,1%. De verwachte verkoop van elektrische auto's in 2020 is naar verwachting wereldwijd ongeveer 3%, Dat betekent dat nog altijd 97% van de verkopen een niet elektrische auto betreft. Dan kan je niet stellen dat de autofabrikanten de boot hebben gemist of te laat op de trein zijn gesprongen zoals jij stelt. De voornaamste reden dat ze nu met EV's komen (en ook nog PHEV's) is om te voldoen aan de Europese richtlijnen m.b.t. de uitstoot van alle verkochte auto's. Het is nog niet eens zozeer om de "strijd" met Tesla aan te gaan op dit gebied. Daar is de markt voor elektrische auto's op dit moment nog te klein voor en dus niet interessant genoeg voor de gevestigde autofabrikanten om daar al vol op in te gaan zetten.

Maar als je dan al ziet wat de impact van een klein aantal alternatieven is op de verkoop van de Model S en Model X, dan weet je dat de Model 3 straks gewoon hetzelfde lot te wachten staat.
pi_195836735
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Nogmaals: de tijd zal ons leren of Tesla een IPhone of een Nokia 3310 is.
Als merk denk ik dat Tesla het enorm goed blijft doen, maar als autofabrikant verwacht ik niet dat ze het gaan redden.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:59:36 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195836875
Ik vind het erg jammer dat hybride auto's niet meer genieten van een (iets) gunstigere bijtelling. Ik heb mijn Mercedes C350e nu bijna 5 jaar, en heb van de 180.000 km's ca. 25% elektrisch gereden. Sowieso nagenoeg alle stukjes in dorpen/steden. Ook kon ik er mijn overschot van de zonnepanelen mooi in kwijt. Ik stekkerde nagenoeg overal waar het kon.

Zou graag verder blijven stekkeren, maar een full EV is voor mij geen goede optie om meerdere redenen. Te klein, te duur, te kleine actieradius, lange laadtijd en/of levertijd. Met een hybride auto met een wat groter accupakket dan de C350e (die haalt maar zo'n 15 km in de praktijk) zou ik misschien wel 50% van de km's elektrisch kunnen rijden. Had daar dan een soort van tussenmodel voor ontwikkeld qua bijtelling.

Jammer dat zo'n hoopvolle techniek de nek wordt omgedraaid in Nederland. De particulier koopt het nieuw, want te duur. De leaserijder least het niet, want geen voordeel. Resultaat: straks geen hybrides meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 25-10-2020 00:24:09 ]
pi_195837004
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:59 schreef leolinedance het volgende:
Ik vind het erg jammer dat hybride auto's niet meer genieten van een (iets) gunstigere bijtelling. Ik heb mijn Mercedes C350e nu bijna 5 jaar, en heb van de 180.000 km's ca. 25% elektrisch gereden. Sowieso nagenoeg alle stukjes in dorpen/steden. Ook kon ik er mijn overschot van de zonnepanelen mooi in kwijt. Ik stekkerde nagenoeg overal waar het kon.

Zou graag verder blijven stekkeren, maar een full EV is voor mij geen goede optie om meerdere redenen. Te klein, te duur, te kleine actieradius, lange laadtijd en/of levertijd. Met een hybride auto met een wat groter accupakket dan de C350e (die haalt maar zo'n 15 km in de praktijk) zou ik misschien wel 50% van de km's elektrisch kunnen rijden. Had daar dan een soort van tussenmodel voor ontwikkeld qua bijtelling.

Jammer dat zo'n hoopvolle techniek de nek wordt omgedraaid in Nederland. De particulier koopt het niet nieuw, want te duur. De leaserijder least het niet, want geen voordeel. Resultaat: straks geen hybrides meer.
Hybride werkt goed.

Heb gisteren nog een ritje gehad van 2x 210km en volgens m'n MyT app heb ik op de heenweg 4,8 liter op 100km gereden en op de terugweg 4,4 liter op 100km. Nu had ik wel wat drukte op de weg dus kon ik vaak maar 70 tot 90km/u halen maar toch...

En dan (gecombineerd) toch 184pk onder de motorkap.
  zondag 25 oktober 2020 @ 00:18:27 #74
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195837158
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 00:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hybride werkt goed.

Heb gisteren nog een ritje gehad van 2x 210km en volgens m'n MyT app heb ik op de heenweg 4,8 liter op 100km gereden en op de terugweg 4,4 liter op 100km. Nu had ik wel wat drukte op de weg dus kon ik vaak maar 70 tot 90km/u halen maar toch...

En dan (gecombineerd) toch 184pk onder de motorkap.
Ik ben echt fan van hybride. Maar als ik er persoonlijk geen financieel voordeel meer uit haal houdt het wel op.

De goedkoopste V60 benzine kost 42k kaal. De goedkoopste V60 hybrid kost 52k kaal. Leuk dat extra vermogen, maar met die 163 pk kom ik ook wel gedraaid...

Hybride rijden kost mij dan zo'n 5000 euro extra gedurende de looptijd. Misschien nog zo'n 2000 euro minder ivm overschot zonnepanelen wat dan niet teruggeleverd wordt. Maar alsnog onder de streep negatief.
pi_195837212
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 00:18 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ben echt fan van hybride. Maar als ik er persoonlijk geen financieel voordeel meer uit haal houdt het wel op.

De goedkoopste V60 benzine kost 42k kaal. De goedkoopste V60 hybrid kost 52k kaal. Leuk dat extra vermogen, maar met die 163 pk kom ik ook wel gedraaid...

Hybride rijden kost mij dan zo'n 5000 euro extra gedurende de looptijd.
Bij Toyota zijn de meerprijzen voor hybride gelukkig wat gunstiger :P

Heb hiervoor 6,5 jaar in een V50 gereden. Hele fijne auto om lange afstanden in te rijden maar had wel flink last van elektronische gremlins de laatste 2 jaar... En 1 op 11,5 is met zo'n 2.4 5-cilinder ook niet heel zuinig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')