abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_194034925
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het horloge is ook wat makkelijker voor niet al teveel op te pikken in Azië. ;)
Hier in Nederland kost hij 13500 euro. Dat zal in Azie niet anders zijn.
pi_194035916
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 12:12 schreef Fisherman het volgende:

Hier in Nederland kost hij 13500 euro. Dat zal in Azie niet anders zijn.
Yikes.... had je niet beter een Taycan kunnen halen dan, dat past er beter bij :7

Hier om de hoek was een tijdje zo'n verhuurbedrijf van luxe auto's maar ook horloges. Ik snapte de combinatie niet echt maar blijkbaar is daar vraag naar om even stoer te doen voor een dagje ofzo. Maar dan hadden we het over Lamborghini's... geen Ampera's ;)
Facts don't care about your feelings
pi_194037164
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 13:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Yikes.... had je niet beter een Taycan kunnen halen dan, dat past er beter bij :7

Hier om de hoek was een tijdje zo'n verhuurbedrijf van luxe auto's maar ook horloges. Ik snapte de combinatie niet echt maar blijkbaar is daar vraag naar om even stoer te doen voor een dagje ofzo. Maar dan hadden we het over Lamborghini's... geen Ampera's ;)
Ik heb verder niet heel veel met auto's (meer met horloges en audio/hifi), ik vind een EV wel tot nu toe fijner rijden dan een ICE.
Auto's huren vind ik hetzelfde als leasen. Pronken met andermans veren. Helemaal bizar dat men zelfs horloges kan huren.
pi_194038944
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 12:12 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Hier in Nederland kost hij 13500 euro. Dat zal in Azie niet anders zijn.
Nog even afgezien van dat dat niet helemaal waar is (prijzen worden doorgaans gelijkgesteld op basis van prijs ex BTW), doelde ik natuurlijk niet op een originele.
pi_194042432
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 15:25 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik heb verder niet heel veel met auto's (meer met horloges en audio/hifi), ik vind een EV wel tot nu toe fijner rijden dan een ICE.
Auto's huren vind ik hetzelfde als leasen. Pronken met andermans veren. Helemaal bizar dat men zelfs horloges kan huren.
Ik heb juist niets met horloges. Heb eens voor een Rado gekeken, die hyperchrome van keramiek, met een vrij eenvoudig design. Erg mooi, maar ja dat kost dan uiteindelijk evenveel als ik voor m'n cabrio kwijt was. Ik weet het dan wel :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 juli 2020 @ 22:57:57 #6
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_194215179
Hebben ze winst gemaakt?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_194323725
quote:
Elon Musk: Tesla bereid software, accu's en aandrijflijnen te leveren aan derden

Elon Musk, de ceo van Tesla, heeft laten weten dat zijn bedrijf bereid is om software in licentie aan andere bedrijven te geven. Ook zegt hij dat Tesla ervoor openstaat om aandrijflijnen en accu's te leveren.

Musk heeft dit op Twitter laten weten. Hij zegt daarbij dat het doel is om duurzame energie te versnellen en niet om concurrenten te verpletteren. Wat software betreft bevestigt Musk dat het gaat om de autopilottechnologie in auto's van Tesla, ook al gaf hij eerder aan dat het niet meevalt om dat zomaar elders te implementeren.

Er worden geen namen of nadere details genoemd, maar bijvoorbeeld Volkswagen maakt er geen geheim van dat het achterloopt op het vlak van de softwareontwikkeling bij de productie van elektrische auto's. Volgens de ceo van de Volkswagen Group, Herbert Diess, ligt Tesla voor op alle andere fabrikanten. Daarbij sprak hij met ontzag en waardering over het feit dat vijfhonderdduizend Tesla's als een neuraal netwerk functioneren, voortdurend data ophalen, en de klanten elke twee weken nieuwe ervaringen en verbeteringen bieden. Volgens een andere Volkswagen-topman, Thomas Ulbrich, heeft Tesla een voorsprong van zo'n tien jaar, maar hij zei ook dat Volkswagen die achterstand snel inloopt. Volkswagen zou overigens behoorlijk wat softwareproblemen hebben gehad bij de Volkswagen ID.3, een nieuwe, volledige elektrische hatchback die sinds kort te bestellen is.

Het is nog maar de vraag of Tesla daadwerkelijk overgaat tot dergelijke licentieverstrekkingen en leveranties aan concurrerende fabrikanten. Zo heeft het bedrijf van Musk in het verleden al accu's en aandrijflijnen aan Mercedes-Benz en Toyota geleverd, maar dat stopte in 2015. Musk zei toen dat de beperkte beschikbaarheid van accu's daaraan debet was en dat alle accu's nodig waren voor de productie van Tesla's eigen elektrische voertuigen. Zeker met de te verwachten verdere toename van elektrische auto's zullen accutekorten nog altijd een rol spelen en daarmee lijkt het onwaarschijnlijk dat Tesla snel overgaat tot acculeveringen aan concurrenten.
Tesla gaat behoorlijk in eigen vlees snijden als het accu's gaat leveren, denk daarbij alleen al aan de accu-capaciteit die de semi's nodig zullen hebben. Zonder "betaalbare" accu's staan de concurrenten echter meteen al op flinke achterstand.
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 30 juli 2020 @ 15:00:01 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_194324055
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_194325905
quote:
Ja werd tijd, zelfde voor die vuilniswagens enzo, wat een kabaal komt daar altijd af. Als ze die dingen nou even lomp subsidiëren ipv zinloze tesla's, e-tron's en taycans.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:04:12 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195200810
Ik ben dit schema tegengekomen.
Die ik jullie niet wil onthouden.

Dit is de vergelijking van een normale brandstof auto met een elektrische auto wat deze over zijn levenscyclus qua CO2 verbruikt.
Dat is soms een heet topic en dit plaatje kan het eea. duidelijk maken.



Bron is Polestar.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195320899
Het gaat nog wel even duren voordat er duideljkheid komt over de eventuele aansprakelijkheid van genoemde bedrijven. Er moet zelfs nog blijken of de claims worden toegelaten tot een rechtzaak. Tegen een 1e verwerping kan nog in beroep worden gegaan.

Kobaltslachtoffers vs. techgiganten Rechtszaak tegen Apple, Google, Tesla en Dell
quote:
Onlangs hebben Apple, Microsoft, Alphabet, Dell en Tesla in het kader van deze rechtszaak een gezamenlijke motion to dismiss ingediend. Dat is een middel waarmee partijen doorgaans in een vroege fase van een rechtszaak aan de rechtbank kunnen vragen om een of meer claims van de eisende partijen teniet te doen. Het is een in het Angelsaksische systeem vrij gebruikelijk instrument, waarbij de verdediging kan beweren dat de eiser geen juridisch geldige claim heeft ingediend. Dat kan op basis van allerlei gronden en als de rechter erin meegaat, kan het een vroegtijdig einde van de zaak betekenen.
We can't afford the illusion anymore
pi_195394920
quote:
Tesla levert recordaantal auto's af in derde kwartaal

Tesla heeft in het derde kwartaal wereldwijd 139.300 nieuwe auto's afgeleverd, een nieuw record voor de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's. In totaal kwamen er 145.036 exemplaren van de band bij Tesla, zo meldt het merk vrijdag.

Met het aantal van 139.300 wordt het vorige record uit het vierde kwartaal van vorig jaar ruimschoots overtroffen. Toen leverde Tesla 112.000 nieuwe auto's af, waaronder ruim 16.000 exemplaren van de Model 3 in Nederland.

Van de Tesla Model 3 en Model Y werden het afgelopen kwartaal 124.100 stuks afgeleverd. Het merk zegt niet hoeveel exemplaren van welk model precies. Van de Model S en Model X werden 15.200 stuks aan klanten overhandigd.

Tot en met september leverde Tesla in totaal 318.350 nieuwe voertuigen af, waardoor het in het laatste kwartaal van dit jaar 181.650 auto's moet verschepen om aan het eerder uitgesproken streefaantal van een half miljoen te komen.
Hopelijk gaan andere autofabrikanten zoals VW ook recordaantallen EV's verkopen i.p.v. ICE's.
We can't afford the illusion anymore
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:38:03 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195401088
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 21:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Hopelijk gaan andere autofabrikanten zoals VW ook recordaantallen EV's verkopen i.p.v. ICE's.
Hoop het ook maar als ik dan een Skoda Enyaq samen stel kom ik duurder uit dan een Model 3 SR+.
En dan heb ik nog niet alle opties die ik in een Model 3 wel heb (zoals USBc laders achterin).

Ja op papier komt die Skoda verder maar het snelladen en het laadnetwerk vergeleken tot de model 3 zijn onder par.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195451111
quote:
Erstes Absatzplus für Autobranche

Im vergangenen Monat profitierte bei den deutschen Herstellern Audi mit einem Plus von 42,4 Prozent besonders stark vom Aufwärtstrend der Branche. VW, BMW und Mercedes erreichten dagegen nur Zuwachsraten zwischen 1,6 und 1,9 Prozent. Von den internationalen Autokonzernen steigerten vor allem Seat, Subaru, Alfa Romeo und Renault ihre Neuzulassungszahlen.

Der Elektroautohesteller Tesla schaffte im September mit einem Plus von 82,7 Prozent die größte Steigerungsrate. Er ist weiter der einzige Autokonzern, der im Gesamtjahr 2020 trotz der Corona-Krise bislang höhere Zulassungszahlen in Deutschland verzeichnet. Schon jetzt übertrifft Tesla den Gesamtabsatz des Jahres 2019. Dank staatlicher Förderung alternativer Antriebe schnellte die Zahl der Neuzulassungen bei reinen Elektroautos im September insgesamt um 260 Prozent auf 21.188 Wagen nach oben. Das waren acht Prozent der Pkw-Neuzulassungen des Monats. Pkw mit Hybridmotoren machten schon ein Fünftel aller Neuwagen aus.
We can't afford the illusion anymore
pi_195467179
Is Tesla bereid om te kijken naar de gevallen waarbij de draagarm in stukken gebroken is?
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195469619
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is Tesla bereid om te kijken naar de gevallen waarbij de draagarm in stukken gebroken is?
Hoe krijg je dat voor elkaar?

Maar verder: hangt er vanaf natuurlijk. Heb je nog garantie? En zo niet: zit je er ver overheen? Als je een 5 jaar oude Tesla hebt met 200.000 km op de teller, dan uiteraard niet. Dan is een draagarm wel over de levensduur heen.

Dus iets meer info, of gewoon aan Tesla vragen.
pi_195469695
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Maar verder: hangt er vanaf natuurlijk. Heb je nog garantie? En zo niet: zit je er ver overheen? Als je een 5 jaar oude Tesla hebt met 200.000 km op de teller, dan uiteraard niet. Dan is een draagarm wel over de levensduur heen.

Dus iets meer info, of gewoon aan Tesla vragen.
Het gebeurde bij 80.000 km en de garantie liep tot April 2020.
Tesla wilt er niets mee doen want volgens Tesla kan dit geen normaal gebruik zijn geweest.

echter wat blijkt; het komt bij meerdere Tesla modellen voor.
meldingen van zowel Tesla model 3 als model S

https://tff-forum.de/t/bruch-des-querlenkers-bei-200km-h/80271/20
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195470357
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:45 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het gebeurde bij 80.000 km en de garantie liep tot April 2020.
Tesla wilt er niets mee doen want volgens Tesla kan dit geen normaal gebruik zijn geweest.

echter wat blijkt; het komt bij meerdere Tesla modellen voor.
meldingen van zowel Tesla model 3 als model S

https://tff-forum.de/t/bruch-des-querlenkers-bei-200km-h/80271/20
Het komt bij meer auto’s voor (draagarm van de MS is volgens mij ook gewoon dezelfde als bij de Mercedes CLS).

Breuk is inderdaad waarschijnlijk onheil van buitenaf. Dus ik snap de opstelling van Tesla wel.

Zo duur is het ook weer niet.
pi_195473231
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het komt bij meer auto’s voor (draagarm van de MS is volgens mij ook gewoon dezelfde als bij de Mercedes CLS).

Breuk is inderdaad waarschijnlijk onheil van buitenaf. Dus ik snap de opstelling van Tesla wel.

Zo duur is het ook weer niet.
wat is duur. 7000 euro had de reparatie gekost. toch een flink bedrag lijkt mij.
voor een auto die net 5 jaar oud is en 80.000 km op de teller heeft staan mag je toch verwachten dat de dragende delen geen vergaande symptomen van slijtage vertonen?

https://insideevs.com/new(...)ng-200-kmh-autobahn/
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:28:54 #21
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_195473747
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Breuk is inderdaad waarschijnlijk onheil van buitenaf.
Als het vaak gebeurt zou ik eerder denken aan te licht uitgevoerd (gewichtsbesparing) of een giet- of smeedfout van zo'n onderdeel.

En ¤7000 om zoiets te fiksen klinkt mee ook wat prijzig... of is dat het nieuwe normaal? :@
pi_195567003

quote:
Een elektrische auto: klinkt duurzaam. Maar is-ie dat wel? Je hoort vaak dat de batterij hartstikke schadelijk is voor het milieu en helemaal niet zo lang meegaat. Onderzoeker Auke Hoekstra (TU/Eindhoven) rekende uit hoeveel een elektrische auto en een dieselauto nu echt uitstoten en geeft je het verlossende antwoord.
We can't afford the illusion anymore
pi_195570123
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:06 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

wat is duur. 7000 euro had de reparatie gekost. toch een flink bedrag lijkt mij.
voor een auto die net 5 jaar oud is en 80.000 km op de teller heeft staan mag je toch verwachten dat de dragende delen geen vergaande symptomen van slijtage vertonen?

https://insideevs.com/new(...)ng-200-kmh-autobahn/
7.000 euro? Hoe kom je daar nou weer bij? Dat is echt een veelvoud van zowel links als recht, boven en onder en de stabi, wat Tesla standaard doet.

En bij Tesla specialisten kan het echt voor minder dan 1.000 euro. Eerder iets van 500 euro.

Edit: even opgezocht: bij Tesla complete voorkant (boven, onder, links, rechts, stabi): 1.702,50 incl. BTW.

[ Bericht 4% gewijzigd door VEM2012 op 11-10-2020 17:23:45 ]
pi_195570138
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als het vaak gebeurt zou ik eerder denken aan te licht uitgevoerd (gewichtsbesparing) of een giet- of smeedfout van zo'n onderdeel.

En ¤7000 om zoiets te fiksen klinkt mee ook wat prijzig... of is dat het nieuwe normaal? :@
Breuk gebeurt niet vaak. Gedoe met voorwielophanging zit vaak in de rubbers.
pi_195572637
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als het vaak gebeurt zou ik eerder denken aan te licht uitgevoerd (gewichtsbesparing) of een giet- of smeedfout van zo'n onderdeel.

En ¤7000 om zoiets te fiksen klinkt mee ook wat prijzig... of is dat het nieuwe normaal? :@
als bij 200 km per uur de draagarm breekt dan kun je op meer schade rekenen dan alleen de draagarm zelf.
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195574689
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 18:48 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

als bij 200 km per uur de draagarm breekt dan kun je op meer schade rekenen dan alleen de draagarm zelf.
Het ging toch om jouw auto? Die met 200 km/u was een Zwitser...

Maar hoe kom je nou aan die 7.000 euro?

Blijft overigens staan dat een draagarm die breek vrijwel altijd het gevolg is van onheil van buitenaf.
pi_195575484
Ook eens op het forum een Tesla gast die met z'n Model S neus ergens tegen aankwam, schade viel mee, niets interns geraakt maar bumper, koplamp e.d. kwam ook al op ¤7000 :')
Facts don't care about your feelings
pi_195577333
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 20:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ook eens op het forum een Tesla gast die met z'n Model S neus ergens tegen aankwam, schade viel mee, niets interns geraakt maar bumper, koplamp e.d. kwam ook al op ¤7000 :')
Bumper kost 2.000 euro bij de Model S en koplamp 1.200 euro. Beiden incl. BTW en arbeid. Dus er was dan wel meer kapot.

Ik heb ooit een bumper en enkele aanbouwdelen moeten vervangen vanwege een verkeersdrempel die niet helemaal lekker lag (sportauto) en ex btw, ex spuitwerk en ex montage was ik ruim 7.500 euro kwijt daarvoor. Let wel, dat is bijna 15 jaar terug. Vanaf dat moment een pesthekel aan drempels.

Tesla’s zijn relatief duur om te repareren, maar het kan dus veel erger. ;)
pi_195582292
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 21:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bumper kost 2.000 euro bij de Model S en koplamp 1.200 euro. Beiden incl. BTW en arbeid. Dus er was dan wel meer kapot.

Ik heb ooit een bumper en enkele aanbouwdelen moeten vervangen vanwege een verkeersdrempel die niet helemaal lekker lag (sportauto) en ex btw, ex spuitwerk en ex montage was ik ruim 7.500 euro kwijt daarvoor. Let wel, dat is bijna 15 jaar terug. Vanaf dat moment een pesthekel aan drempels.

Tesla’s zijn relatief duur om te repareren, maar het kan dus veel erger. ;)
Ja dan misschien nog wel wat meer geraakt, maar itt een brandstofauto zit er ionder die motorkap toch niet zoveel zou je denken. Bij een normale auto sloop je al snel de radiateur enzo.
Facts don't care about your feelings
pi_195722045
In Bolivia bevindt zich veel winbaar lithium maar vanwege de grote politieke instabiliteit in het land ligt de winning van lithium vrijwel stil. De verkiezingen zijn van belang als het om de winning van lithium gaat.
quote:
Das Weiße Gold vom Uyuni-See

Bolivien hat die größten bekannten Vorkommen an Lithium. Deutschland will beim Abbau dieses für E-Auto-Batterien wichtigen Alkali-Metalls mitmischen. Die Parlaments- und Präsidentenwahl dürfte dafür richtungsweisend sein.

Wenn Panfilo Huayllas durch sein Dorf Rio Grande läuft, säumen Lastwagen die Straßen. Es sind Dutzende, die derzeit unbenutzt herumstehen. Angeschafft hatte sie der indigene Ortsbürgermeister Panfilo für die Minen-Kooperative der Kommune.

Die Lastwagen sollten eigentlich in diesen Tagen tonnenweise Lithium transportieren. Doch die industrielle Gewinnung des Rohstoffs mit deutscher Beteiligung steht in Rio Grande derzeit still. "Wir haben keine Ahnung, wann es losgeht“, klagt Panfilo.
Video: Bolivien, Der Kampf ums weiße Gold
We can't afford the illusion anymore
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:13:24 #31
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195746785
Als Tesla vergelijkbaar is aan de iPhone wil Foxconn Android worden:

quote:
Foxconn has launched a technology platform aimed at helping electric vehicle makers cut costs and launch new models more quickly, as the Taiwanese group pursues a central position in a fast-growing market.

The world’s biggest contract electronics manufacturer aims to become “the Android of EVs”, William Wei, chief technology officer, said at an event on Friday in reference to the open source operating system through which Google created a massive part of the global smartphone industry.

Tesla, the world’s biggest EV maker, has frequently been compared with US smartphone maker Apple.

Foxconn said its open platform would allow it to share important software and hardware designs, ranging from solid-state batteries to data management tools, across an “ecosystem” of developers and manufacturers. The company believes the platform could help shorten the time and reduce funding needed to launch new vehicles.....
bron
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 22 oktober 2020 @ 11:04:28 #32
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195781498
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:57 schreef nils7 het volgende:
Hebben ze winst gemaakt?
Jot, dit kwartaal weer :)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195782302
quote:
Tesla wil na vijfde kwartaalwinst op rij naar miljoen voertuigen per jaar

Tesla heeft in de nacht van woensdag op donderdag zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt. In het derde kwartaal boekte de Amerikaanse fabrikant van volledig elektrische auto's een nettowinst van 331 miljoen dollar (279 miljoen euro). Dat is niet alleen de vijfde opeenvolgende kwartaalwinst voor Tesla, maar ook meer dan een verdubbeling van de winst ten opzichte van het tweede kwartaal.

Met de kwartaalwinst ligt Tesla op koers om voor het eerst in zijn bestaan een geheel jaar winst te draaien. "Dit was het beste kwartaal in onze geschiedenis", zei topman Elon Musk bij de bekendmaking van de cijfers. De afgelopen periode werd afgesloten met een omzet van 8,77 miljard dollar, een stijging van 39 procent vergeleken met een jaar eerder.

Musk rekent voor 2021 op een verdere stijging van de productie en het aantal leveringen en sluit een aantal van ergens tussen de 840.000 en 1 miljoen exemplaren niet uit. Daarvoor is Tesla afhankelijk van een tijdige start van de productie in de nieuwe fabriek in Berlijn. Ook in de Amerikaanse staat Texas moet een nieuw productiecentrum geopend worden. Musk verwacht echter niet dat Tesla op de nieuwe locaties direct op volle toeren kan draaien.

De Tesla-topman onderstreepte woensdag bovendien nogmaals dat er op termijn een betaalbare Tesla met een basisprijs van ongeveer 25.000 dollar komt. Daarnaast worden mogelijk eind volgend jaar al de eerste exemplaren van de Cybertruck uitgeleverd, waarna in 2022 de productie en leveringen echt op gang zullen komen.
Een Tesla van circa $25.000 zal op de chinese en europese markt goed verkopen. Vooral als je de lagere energiekosten en onderhoudskosten daarbij in ogenschouw neemt t.o.v. een ICE.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 22-10-2020 13:53:14 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_195783334
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:13 schreef nils7 het volgende:
Als Tesla vergelijkbaar is aan de iPhone wil Foxconn Android worden:
[..]

bron
Het is alleen nog even afwachten of Tesla het Apple of het Nokia van de mobiele telefoons is, nu er steeds meer serieuze concurrentie voor Tesla op de markt komt.
pi_195783426
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het is alleen nog even afwachten of Tesla het Apple of het Nokia van de mobiele telefoons is, nu er steeds meer serieuze concurrentie voor Tesla op de markt komt.
Nokia (en ook Kodak als het gaat om camera's) had het probleem dat ze niet durfden te vernieuwen, te lang bleven hangen in wat ze deden, niet doorhadden wat de markt wilde, vast bleven houden aan een OS dat niet mee kon komen, het blijven uitmelken van oude investeringen, nieuwe technieken niet of mondjesmaat implementeerden.

Tesla heeft juist een voortrekkersrol, ze doen niets anders dan vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen en uitbreiden.

Kijk naar battery day, de verticale integratie, accu's zonder kobalt, zonder tabs, grotere cellen, 75% kleinere assemblagelijn ontwerpen, droge lithiumtechniek, gigantische kostenbesparingen, overnames van bedrijven, etc.
En dan de auto's, hele stukken van het onderstel en accupack uit 1 stuk gieten met mega grote casting machine, minder lasnaden, minder onderdelen en een zelf ontwikkelde aluminium legering.

De gevestigde autobranche is op dit moment Nokia / Kodak: te laat op de trein gesprongen, te veel aan het kijken geweest wat de markt (en regelgeving) ging doen, meewarig gelachen toen Tesla nog leek te falen en niet genoeg innovatief geweest om ieder jaar meerdere prijsverlagingen door te kunnen voeren. Kijk naar het gigantisch grote Toyota: het is 2020 maar ze hebben nog niet 1 productieklare EV...

Om Nokia of Kodak te worden moet je blijven doen wat je doet en verandering niet durven omarmen.
Tesla = verandering.

Tesla kan uiteraard ooit in een Nokia fase terecht komen maar voorlopig zijn ze nog Android in de beginfase.

Ik denk niet dat concurrentie een probleem vormt voor Tesla, het zorgt alleen maar voor meer laadpunten, acceptatie en motivatie. Tesla maakt nu ieder jaar een groei van ~50% door in productieaantallen. Dat is gigantisch maar ze zijn nog maar amper begonnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-10-2020 13:06:23 ]
  donderdag 22 oktober 2020 @ 14:22:19 #36
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195785134
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

De gevestigde autobranche is op dit moment Nokia / Kodak: te laat op de trein gesprongen, te veel aan het kijken geweest wat de markt (en regelgeving) ging doen, meewarig gelachen toen Tesla nog leek te falen en niet genoeg innovatief geweest om ieder jaar meerdere prijsverlagingen door te kunnen voeren. Kijk naar het gigantisch grote Toyota: het is 2020 maar ze hebben nog niet 1 productieklare EV...

Jawel toch?
Lexus UX 300e
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195785333
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:22 schreef nils7 het volgende:
Lexus UX 300e
Oh ja, verhipt, die is vanaf oktober leverbaar :D

Naja, het is iig veel te laat en de range is 250km in de praktijk ofzo? :P

Toyota had al minimaal 5 modellen op de markt moeten hebben.

Ik rij overigens sinds 1,5 maand een Toyota Hybrid en dat bevalt heel goed.
pi_195786686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:22 schreef nils7 het volgende:

[..]

Jawel toch?
Lexus UX 300e
Dat ze dat ding als ‘premium’ op de markt hebben durven zetten. Te weinig range, max 50 kw laden, enz.

Nee, Toyota heeft gegokt en verloren als het gaat om de BEV.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 15:53:48 #39
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195787614
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat ze dat ding als ‘premium’ op de markt hebben durven zetten. Te weinig range, max 50 kw laden, enz.

Nee, Toyota heeft gegokt en verloren als het gaat om de BEV.
Na ja "premium", met een Kia Picanto kom je ook op dezelfde bestemming als een Rolls Royce Ghost.
Dus dat er duurdere auto's bestaan die minder kunnen dan een goedkopere dat blijf je houden.

Maar ze moeten inderdaad kijken naar de ervaring en dat zijn ze bij Audi, Jaguar (de oude iPace) en Mercedes ook even vergeten.
Zelfs de nieuwe ID.3 biedt een betere ervaring dan de bovengenoemde auto's.
Heb twee weken geleden gereden in een AIways U5 en die reedt niet verkeerd, oke geen toptijden op Zandvoort maar een stuk beter dan die ID.3

Wel vreemd overigens want ik zit in de EV markt en qua onderdelen kan ik gewoon een auto produceren die binnen een jaar op de markt kan komen met specs die beter zijn dan de Etron, iPac en EQC.
Met componenten die vandaag de dag in warehouses liggen.
Moet ik overigens wel de productie uitbesteden maar goed Nedcar staat binnenkort leeg en NIO doet zo iets ook al.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het is alleen nog even afwachten of Tesla het Apple of het Nokia van de mobiele telefoons is, nu er steeds meer serieuze concurrentie voor Tesla op de markt komt.
Eerder Apple dan Nokia.
Zat fabrikanten die de boot hebben gemist of te laat instappen, die vallen onder Nokia.

Maar zat fabrikanten die het wel begrijpen en zelfs totaal nieuw zijn, de meeste zijn wel Chinees (of hebben ergens een link met China maar goed).
En dat komt weer door Tesla die het heeft laten zien dat het toch kan.
Ik noem een NIO, Lucid, Fisker, MG, AIways, Polestar en Rivian.

10 jaar geleden presenteerden ze de Model S.
Je was wel gek dat je een auto ging maken in een markt die muur vast zat.
Maar toch deden ze dat en was het zo revolutionair dat ze inmiddels, qua beurswaarde, de grootste autofabrikant zijn.

Maar Tesla is geen autofabrikant.
Maar een technologie bedrijf, dat is wat heel veel mensen ze niet snappen.
Ja ze maken ook auto's, maar ook zonnepanelen, thuis batterijen, een laadnetwerk en onderdelen voor de auto industrie.
Als ze morgen een vliegtuig of smartphone gaan maken dan doen ze dat.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195793086
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:53 schreef nils7 het volgende:

Na ja "premium", met een Kia Picanto kom je ook op dezelfde bestemming als een Rolls Royce Ghost.
Ik bedoelde meer dat ik zo’n slecht product gewoon als Toyota in de markt zou zetten.

Of misschien wel Daihatsu.
pi_195793891
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:53 schreef nils7 het volgende:

[..]
Maar Tesla is geen autofabrikant.
Maar een technologie bedrijf, dat is wat heel veel mensen ze niet snappen.
Ja ze maken ook auto's, maar ook zonnepanelen, thuis batterijen, een laadnetwerk en onderdelen voor de auto industrie.
Als ze morgen een vliegtuig of smartphone gaan maken dan doen ze dat.
De enige reden die ik zou hebben om een Tesla te verkiezen boven een andere EV is het SUC netwerk.
Verder zie ik geen enkel voordeel in het kopen van een Tesla.
Nu er steeds meer snelladera bijkomen, zal ook het voordeel van dat netwerk verdwijnen op den duur.
Ik denk intussen niet meer dat Tesla failliet zal gaan, zoals ik eerder altijd wel dacht. Ik zie ze ook eerder als pionier op technologische ontwikkeling die belangrijk zijn jn de energierransitie. Daarin zouden ze een sleutelrol kunnem gaan spelen.
Ol gebied van auto's denk ik niet dat ze het gaan redden tegen de andere fabrikanten. Nu hebben ze nog steeds de bestebaandrijflijn, maar ook daarin worden ze ingelopen of bijna geëvenaard.
pi_195794785
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nokia (en ook Kodak als het gaat om camera's) had het probleem dat ze niet durfden te vernieuwen, te lang bleven hangen in wat ze deden, niet doorhadden wat de markt wilde, vast bleven houden aan een OS dat niet mee kon komen, het blijven uitmelken van oude investeringen, nieuwe technieken niet of mondjesmaat implementeerden.

Tesla heeft juist een voortrekkersrol, ze doen niets anders dan vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen en uitbreiden.

Kijk naar battery day, de verticale integratie, accu's zonder kobalt, zonder tabs, grotere cellen, 75% kleinere assemblagelijn ontwerpen, droge lithiumtechniek, gigantische kostenbesparingen, overnames van bedrijven, etc.
En dan de auto's, hele stukken van het onderstel en accupack uit 1 stuk gieten met mega grote casting machine, minder lasnaden, minder onderdelen en een zelf ontwikkelde aluminium legering.

De gevestigde autobranche is op dit moment Nokia / Kodak: te laat op de trein gesprongen, te veel aan het kijken geweest wat de markt (en regelgeving) ging doen, meewarig gelachen toen Tesla nog leek te falen en niet genoeg innovatief geweest om ieder jaar meerdere prijsverlagingen door te kunnen voeren. Kijk naar het gigantisch grote Toyota: het is 2020 maar ze hebben nog niet 1 productieklare EV...

Om Nokia of Kodak te worden moet je blijven doen wat je doet en verandering niet durven omarmen.
Tesla = verandering.

Tesla kan uiteraard ooit in een Nokia fase terecht komen maar voorlopig zijn ze nog Android in de beginfase.

Ik denk niet dat concurrentie een probleem vormt voor Tesla, het zorgt alleen maar voor meer laadpunten, acceptatie en motivatie. Tesla maakt nu ieder jaar een groei van ~50% door in productieaantallen. Dat is gigantisch maar ze zijn nog maar amper begonnen.
Nogmaals: de tijd zal het leren. Tesla is pionier en een belangrijke katalysator voor de acceptatie van elektrische rijden. Maar of dat vergelijkbaar is met de IPhone, of met Nokia van rond de eeuwwisseling, dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen.

Nokia zorgde voor de acceptatie van de mobiele telefoon 'voor iedereen'. Onder andere door de ontwikkeling van de batterijen, sterkte van de zender en gebruiksvriendelijk ontwerp.

Apple zorgde er dan weer voor dat de smartphone algemeen geaccepteerd werd 'voor iedereen', waar andere merken met telefoons met internettoegang (oa. Blackberry) slechts enigszins de zakelijke markt wist te bereiken.

Is de Leaf de Nokia? Of de Blackberry?
Is Tesla de Nokia, of is het Apple? Is de Model3 de IPhone en de Kona een Samsung? Of heeft old auto het toch bij het rechte eind, bouwen ze over een paar jaar veel betere betaalbare EV's dan Tesla? En wordt het marktaandeel Tesla daarmee uiteindelijk zeer beperkt?

Tesla is populair geworden met twee USP's: grote range en acceleratiecijfers. Hoewel er blijvend in batterijtechnologie geïnvesteerd wordt, is het USP van grote range steeds minder uniek. Er komen in rap tempo EV's op de markt met een goede range/prijs verhouding.

En de acceleratiecijfers: leuk op papier. Maar in praktijk is alles wat binnen 12-15 seconden op de 100 zit prima acceptabel voor de doorsnee leaserijder. En onder de 10 seconden wordt het als vlot ervaren. Zulke tijden zijn met een elektrische motor vrij eenvoudig haalbaar.

Dus ja, prachtig dat Tesla de doorontwikkeling vsn EV's en accu's zo op stoom heeft gebracht. En knappe prestatie dat ze nu richting de 500.000 auto's in één jaar gaan. Maar of ze over 10 jaar als automerk nog een significante rol spelen in verkoopaantallen, dat vertelt mijn glazen bol voorlopig nog niet.
pi_195794837
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:53 schreef nils7 het volgende:


Maar Tesla is geen autofabrikant.
Maar een technologie bedrijf, dat is wat heel veel mensen ze niet snappen.
Ja ze maken ook auto's, maar ook zonnepanelen, thuis batterijen, een laadnetwerk en onderdelen voor de auto industrie.
Als ze morgen een vliegtuig of smartphone gaan maken dan doen ze dat.
Datzelfde gaat op voor Honda, Mitsubishi, Toyota, Hyundai...
pi_195794869
Tesla staat mijlenver voor op de concurrentie. De snelheid waarmee geinnoveerd wordt is niet door de oude fabrikanten bij te houden. Daar is per model een keer een refresh na 2 a 3 jaar en na 5 jaar een update. Tesla innoveert continu. Een model 3 van vorig jaar is anders dan eentje die nu van de band rolt.

Daarnaast is de focus bij Tesla ook op kostenbesparing met de daarbij behorende opschaling van productie. Denk maar aan de giga casings voor de voor en achterkant. Daarbij gaat men al van 60 onderdelen naar 1 onderdeel. Ook de nieuwe 4680 cellen dragen bij aan een kostenreductie doordat er minder cellen nodig zijn.

Dat de kosten dalen komt duidelijk naar voren bij bijvoorbeeld de Model S. Die ging van 125k naar 150k naar 100k voor het topmodel. En nu net weer 3000 euro goedkoper. Dat zie je nergens.

Het is tekenend dat we al jaren horen dat de legacy automakers eindelijk een Tesla killer hebben, maar dat ze dat nog steeds niet waarmaken.

Ik denk eerder dat de legacy automakers het niet gaan redden tegenover Tesla. Kijk maar naar Ford dat volledig failliet is. Ook bij GM is het niet goed. Dat zijn toch wel een paar mastodonten. En in plaats van het roer drastisch om te gooien blijven ze op de oude manier doormodderen.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 21:24:41 #45
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195794959
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 20:44 schreef Fisherman het volgende:

[..]

De enige reden die ik zou hebben om een Tesla te verkiezen boven een andere EV is het SUC netwerk.
Verder zie ik geen enkel voordeel in het kopen van een Tesla.
Nu er steeds meer snelladera bijkomen, zal ook het voordeel van dat netwerk verdwijnen op den duur.
Ik denk intussen niet meer dat Tesla failliet zal gaan, zoals ik eerder altijd wel dacht. Ik zie ze ook eerder als pionier op technologische ontwikkeling die belangrijk zijn jn de energierransitie. Daarin zouden ze een sleutelrol kunnem gaan spelen.
Ol gebied van auto's denk ik niet dat ze het gaan redden tegen de andere fabrikanten. Nu hebben ze nog steeds de bestebaandrijflijn, maar ook daarin worden ze ingelopen of bijna geëvenaard.
Voor een deel heb je gelijk dat snelladers er meer komen.
Maar moet je net wel het juiste pasje bij hebben of een account hebben.
Er is nog geen 1 netwerk wat zo veel beschikbaar is als het SuC.
En dat zal nog wel zeker 5 jaar duren eer dat Ionity in de buurt is.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195796469
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:20 schreef _VoiD_ het volgende:
Tesla staat mijlenver voor op de concurrentie. De snelheid waarmee geinnoveerd wordt is niet door de oude fabrikanten bij te houden. Daar is per model een keer een refresh na 2 a 3 jaar en na 5 jaar een update. Tesla innoveert continu. Een model 3 van vorig jaar is anders dan eentje die nu van de band rolt.

Daarnaast is de focus bij Tesla ook op kostenbesparing met de daarbij behorende opschaling van productie. Denk maar aan de giga casings voor de voor en achterkant. Daarbij gaat men al van 60 onderdelen naar 1 onderdeel. Ook de nieuwe 4680 cellen dragen bij aan een kostenreductie doordat er minder cellen nodig zijn.

Dat de kosten dalen komt duidelijk naar voren bij bijvoorbeeld de Model S. Die ging van 125k naar 150k naar 100k voor het topmodel. En nu net weer 3000 euro goedkoper. Dat zie je nergens.

Het is tekenend dat we al jaren horen dat de legacy automakers eindelijk een Tesla killer hebben, maar dat ze dat nog steeds niet waarmaken.

Ik denk eerder dat de legacy automakers het niet gaan redden tegenover Tesla. Kijk maar naar Ford dat volledig failliet is. Ook bij GM is het niet goed. Dat zijn toch wel een paar mastodonten. En in plaats van het roer drastisch om te gooien blijven ze op de oude manier doormodderen.
Zie mijn reactie, je deelt dezelfde argumenten dus we zijn het eens :P
pi_195814657
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:24 schreef nils7 het volgende:

[..]

Voor een deel heb je gelijk dat snelladers er meer komen.
Maar moet je net wel het juiste pasje bij hebben of een account hebben.
Er is nog geen 1 netwerk wat zo veel beschikbaar is als het SuC.
En dat zal nog wel zeker 5 jaar duren eer dat Ionity in de buurt is.
Het hoeft ook niet van een en dezelfde aanbieder te zijn. Alle snelladers in Europa hebben binnenkort echt wel dezelfde dekking als het SUC netwerk. Het enige verschil is dat je daarvoor een aantal verschillende passen nodig hebt, en dat het verschil in prijs per kWh ook verschilt per gebruikte pas.
Een ander nadeel is dat je nog niet via het scherm in de auto met bijvoorbeeld Apple CarPlay makkelijk een route kan plannen. Dat moet in veel gevallen nu nog met een aparte app.
Tesla was altijd heel onderscheidend door de nieuwe technologie. Op het moment dat dat niet meer zo is (en dat moment komt dichterbij, omdat anderen inlopen), is het niet zonder meer vanzelfsprekend om een Tesla te nemen ipv een andere EV.
De tijd dat Tesla overal in uitblonk is volgens mij al voorbij. Het is een onmogelijke taak om in ieder opzicht uit te blijven blinken. Ze zullen zich dus moeten focussen op dingen die ze echt heel veel beter kunnen dan concurrenten. Een hele auto bouwen is dat niet. Ze maken nog wel steeds de beste aandrijflijn als het aankomt op efficiëntie. Ook kunnen ze op gebied van accu’s nog grote stappen zetten. Op gebied van accu’s komt een keer een grote doorbraak en ik acht de kans groot dat die van Tesla gaat komen.
Als ik het zo bekijk dan sluit ik het ook niet uit dat een van de fabrikanten van de gevestigde orde ook nauw gaat samenwerken en gebruik gaat maken van de producten waar Tesla in uit blijft blinken.
pi_195815647
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:20 schreef _VoiD_ het volgende:
Tesla staat mijlenver voor op de concurrentie. De snelheid waarmee geinnoveerd wordt is niet door de oude fabrikanten bij te houden. Daar is per model een keer een refresh na 2 a 3 jaar en na 5 jaar een update. Tesla innoveert continu. Een model 3 van vorig jaar is anders dan eentje die nu van de band rolt.

Daarnaast is de focus bij Tesla ook op kostenbesparing met de daarbij behorende opschaling van productie. Denk maar aan de giga casings voor de voor en achterkant. Daarbij gaat men al van 60 onderdelen naar 1 onderdeel. Ook de nieuwe 4680 cellen dragen bij aan een kostenreductie doordat er minder cellen nodig zijn.

Dat de kosten dalen komt duidelijk naar voren bij bijvoorbeeld de Model S. Die ging van 125k naar 150k naar 100k voor het topmodel. En nu net weer 3000 euro goedkoper. Dat zie je nergens.

Het is tekenend dat we al jaren horen dat de legacy automakers eindelijk een Tesla killer hebben, maar dat ze dat nog steeds niet waarmaken.

Ik denk eerder dat de legacy automakers het niet gaan redden tegenover Tesla. Kijk maar naar Ford dat volledig failliet is. Ook bij GM is het niet goed. Dat zijn toch wel een paar mastodonten. En in plaats van het roer drastisch om te gooien blijven ze op de oude manier doormodderen.
Op gebied van bouwkwaliteit, aftersales en service ligt Tesla ver achter op veel andere automerken. Nieuwe auto ophalen? Kom maar naar een afgelegen haventerrein op een tijdstip dat het ons uitkomt. Water in de lichtunits binnen een jaar? Das gewoon slijtage joh, kunnen we niks aan doen...

Op gebied van de accu's en software liggen ze bij Tesla inderdaad nog wel een flink stuk voor op andere autofabrikanten. Maar de auto is meer dan alleen dat.

Of/hoe Tesla zich staande kan houden in een markt met EV-concurrentie, zal de komende jaren blijken. Wereldwijd bezien is het ook voor merken die nu geen productierijpe EV in het gamma hebben ook nog helemaal niet te laat. Dat in Nederland dit jaar 20% van de geregistreerde nieuwe auto's een EV is, neemt niet weg dat het op de wereldmarkt voor auto's om slechts een paar kruimels gaat. Als er op de achtergrond maar genoeg aan ontwikkeling en testen gedaan wordt, dan kan een groot merk als Toyota of Mitsubishi in relatief korte tijd een reeks elektrische modellen op de markt brengen zodra bijvoorbeeld 10% van de wereldwijde autoverkopen uit EV's bestaat. Genoemde concerns hebben doen ook al veel ervaring op met elektrische aandrijflijnen en accutechniek in hun (plug-in) hybrides. Dus zo onbekend is de elektriek niet.

Voor kleinere merken zal het lastiger worden om in korte tijd een hele reeks elektrische modellen te ontwikkelen, simpelweg omdat er minder R&D budget zal zijn. Maar met samenwerking en/of extern inkopen van bijvoorbeeld aandrijflijnen hoeven ook de kleinere spelers op de wereldmarkt echt nog lang niet buiten de elektrische boot te vallen.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:35:54 #49
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195816665
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:59 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet van een en dezelfde aanbieder te zijn. Alle snelladers in Europa hebben binnenkort echt wel dezelfde dekking als het SUC netwerk. Het enige verschil is dat je daarvoor een aantal verschillende passen nodig hebt, en dat het verschil in prijs per kWh ook verschilt per gebruikte pas.
Een ander nadeel is dat je nog niet via het scherm in de auto met bijvoorbeeld Apple CarPlay makkelijk een route kan plannen. Dat moet in veel gevallen nu nog met een aparte app.
Tesla was altijd heel onderscheidend door de nieuwe technologie. Op het moment dat dat niet meer zo is (en dat moment komt dichterbij, omdat anderen inlopen), is het niet zonder meer vanzelfsprekend om een Tesla te nemen ipv een andere EV.
De tijd dat Tesla overal in uitblonk is volgens mij al voorbij. Het is een onmogelijke taak om in ieder opzicht uit te blijven blinken. Ze zullen zich dus moeten focussen op dingen die ze echt heel veel beter kunnen dan concurrenten. Een hele auto bouwen is dat niet. Ze maken nog wel steeds de beste aandrijflijn als het aankomt op efficiëntie. Ook kunnen ze op gebied van accu’s nog grote stappen zetten. Op gebied van accu’s komt een keer een grote doorbraak en ik acht de kans groot dat die van Tesla gaat komen.
Als ik het zo bekijk dan sluit ik het ook niet uit dat een van de fabrikanten van de gevestigde orde ook nauw gaat samenwerken en gebruik gaat maken van de producten waar Tesla in uit blijft blinken.
Sygic is een app waarbij je op Apple CarPlay een EV modus heeft welke langs laadpalen kan navigeren.
Maar doordat er geen synchronisatie is met je boordcomputer weet het systeem nauwelijks hoever je kan.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195817776
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:20 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat de kosten dalen komt duidelijk naar voren bij bijvoorbeeld de Model S. Die ging van 125k naar 150k naar 100k voor het topmodel. En nu net weer 3000 euro goedkoper. Dat zie je nergens.
Gelukkig niet. Daaruit blijkt maar weer dat Tesla een totaal onervaren autofabrikant is. Welke autofabrikant verlaagd nou z'n verkoopprijs van 150k naar 100k? Je zal net een paar maanden je auto van 150k in bezit hebben en gelijk even 50k extra mogen afschrijven.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:20 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is tekenend dat we al jaren horen dat de legacy automakers eindelijk een Tesla killer hebben, maar dat ze dat nog steeds niet waarmaken.

Ik denk eerder dat de legacy automakers het niet gaan redden tegenover Tesla. Kijk maar naar Ford dat volledig failliet is. Ook bij GM is het niet goed. Dat zijn toch wel een paar mastodonten. En in plaats van het roer drastisch om te gooien blijven ze op de oude manier doormodderen.
Die Tesla concurrenten komen er langzaam wel aan. Je ziet het bijvoorbeeld al aan de Audi E-tron. Die verkoopt hier al beter dan de Tesla Model X en haalt ook nog mensen bij de Tesla Model S vandaan. Jaguar en Mercedes hebben een vergelijkbare auto en BMW komt nu ook met de iX3. Als je het mij vraagt is de Tesla Model X zo goed als afgeserveerd.

De Tesla Model 3 heeft nog geen echte serieuze concurrenten. Die gaat het dus nog wel even volhouden en in december zal er nog wel een eind sprintje volgen denk ik. Maar zodra ook daar concurrentie gaat komen van de autofabrikanten (en in 2021 komt dat er in ieder geval aan) verwacht ik ook dat de Model 3 het uiteindelijk niet meer gaat redden. Ik zie namelijk niet in waarom je nog voor een Tesla zou kiezen als je voldoende alternatieven hebt, waarbij de bouwkwaliteit en materiaalgebruik beter zijn.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')