Neuh, het is een mengelmoes van vroeg-Aziatische volkeren (Veddoide), volkeren die zich in het neolithisch tijdsgewricht in zuidelijk Iran en Pakistan ophielden en Steppevolkeren, in variabele samenstelling.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:41 schreef Iblardi het volgende:
[..]
"Dravidisch" schijnt geen raciale groep te zijn. In het boekje Races of Man (British Museum, 1965) werden niet-Europide sprekers van Dravidische talen in Zuid-India geclassificeerd als "Veddoïde", en zij zouden dan afstammelingen van de oorspronkelijke bevolking van het Indiase subcontinent zijn. Dit dateert uiteraard allemaal van voor het grootschalige DNA-onderzoek van de laatste drie decennia.
Omdat die ook daadwerkelijk anders zijn. En er aan die andere genetalien ook andere hormoonhuishouding, spieropbouw en denkprocessen vast zitten.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet zo moeilijk als je je definitie van ras bepaalt a.d.h.v. de meetbare elementen in jouw systeem.
Geslacht is overigens eveneens gewoon een sociaal construct: waarom scheiden we wel mensen met andere genitaliën, maar niet o.b.v. kleur ogen?
Het één sluit het ander niet uit. "Ariërs" is een taalgroep.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, het is een mengelmoes van vroeg-Aziatische volkeren, volkeren die zich in het neolithisch tijdsgewricht in zuidelijk Iran en Pakistan ophielden en Ariers, in variabele samenstelling.
Ariers vond ik zelf ook wat ongelukkig uitgedrukt inderdaad, maar ik bedoelde natuurlijk Ariers in de originele betekenis: een deel van de Yamnaya dat zich in Iran en Noord-India vestigde. Maar inderdaad, dravidiers hebben hun onderscheidende uiterlijke kenmerken waarschijnlijk vooral meegekregen van de Veddoiden, hoewel het Vedoidde substraat vooral terug te vinden is bij de kastelozen in kleine, afgelegen dorpjes.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:46 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit. "Ariërs" is een taalgroep.
Dat was voor krachtpatser Robbie dan ook geen enkel probleem.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het steunen van de Haitiaanse revolutie door Robbispierre
Ze kunnen wel publiceren, maar dat kost ze wel aanmerkelijk meer moeite om zich te kunnen mengen in het publieke debat., zoveel meer moeite dat alles wat afwijkt van het geluid van een klein groepje schreeuwers, wordt weggedrukt. Ik vind deze zin uit het minimanifest wel aardig:quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom leidt het zwichten van uitgevers er toe dat de input voor het publieke debat versmalt? Kunnen die schrijvers / opiniemakers nu niet meer publiceren dan? Natuurlijk kunnen ze dat wel, zeker in deze moderne tijden. Hooguit is het wat minder lucratief omdat ze minder gefaciliteerd worden door een grote uitgever met een kek distributienetwerk. En dat zal dan ook wel de voornaamste reden zijn dat die lui nu butthurt doen.
[..]
Dikke prima. Ben het er persoonlijk zelfs nog wel aardig mee eens, die kritiek op bepaalde structuren in de linkerkant van het publieke debat / politieke bestek.
Het was eigenlijk een soort omgekeerde Leopold. Leo hakte arme zwarte handen, Robbie rijke blanke hoofden.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat was voor krachtpatser Robbie dan ook geen enkel probleem.
Hij was tenminste zo solidair om ook het zijne op het hakblok te leggen. Gelijkheid.quote:Op woensdag 8 juli 2020 16:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het was eigenlijk een soort omgekeerde Leopold. Leo hakte arme zwarte handen, Robbie rijke blanke hoofden.
Ik dacht altijd George Sand maar je hebt inderdaad gelijk zie ik nu.quote:
Bij met elkaar in gesprek gaan is het de bedoeling dat je naar elkaar luistert en uiteindelijk tot een middenweg komt.quote:Op woensdag 8 juli 2020 14:26 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Mijn ervaring is juist dat de meeste rechtse, conservatieve mensen er totaal geen moeite mee hebben op het debat aan te gaan met linkse mensen. Meestal lullen ze de tegenpartij wel inhoudelijk volledig onder het tapijt met feiten en argumenten. Waarna die weer gaan gillen over de toon, fatsoen en platforms bieden aan foute meningen.
Zoals bij de nieuwe film van de kleine zeemeermin waarbij mensen ook boos werden dat de kleine zeemeermin zou worden gespeeld door een zwarte actrice.quote:Op woensdag 8 juli 2020 14:47 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Ik vind het nogal intimiderend. Een actrice mag dus geen rol meer spelen als deze niet overeenkomt met haar geaardheid of ras. Het is geen dialoog. Het is buigen voor de online meute en knielen om verder gezeik te voorkomen. Zie ook haar excuus bericht. Dat is geen oprechte tweet maar een checklist van de juiste terminologie.twitter:
Er is een verschil tussen het ontkennen van iets en iets beschouwen als (zeer) ambigu en bovendien amper relevant.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar die mensen ontkennen het bestaan van ras dan ook niet.
Talloze voorbeelden te over waarin dat verschil helemaal niet zo duidelijk is als jij nu voorspiegelt.quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Omdat die ook daadwerkelijk anders zijn. En er aan die andere genetalien ook andere hormoonhuishouding, spieropbouw en denkprocessen vast zitten.
Ik zeg niet dat die lijn eenduidig is.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen het ontkennen van iets en iets beschouwen als (zeer) ambigu en bovendien amper relevant.
Het verschil tussen een witte Engelsman en een donkere Nigeriaan is vaak wel duidelijk, maar wat is het verschil tussen een Spanjaard en een Portugees? Tussen een West- en een Oost-Europeaan? Tussen een Chinees en een Japanner? Die scheidslijn tussen rassen is echt allesbehalve eenduidig zoals jij het voorstelt.
Die worden dan toch ook ondergebracht bij resp. de Europide en Mongoloïde hoofdrassen?quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen het ontkennen van iets en iets beschouwen als (zeer) ambigu en bovendien amper relevant.
Het verschil tussen een witte Engelsman en een donkere Nigeriaan is vaak wel duidelijk, maar wat is het verschil tussen een Spanjaard en een Portugees? Tussen een West- en een Oost-Europeaan? Tussen een Chinees en een Japanner? Die scheidslijn tussen rassen is echt allesbehalve eenduidig zoals jij het voorstelt.
Volgens mij gooi je gewoon wat begrippen door elkaar, husselt wat uitspraken her en der en maakt er een leuk verhaaltje van dat er gedaan wordt alsof ras helemaal niet bestaat.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat die lijn eenduidig is.
Ik zeg dat het inconsequent is om te roepen dat ‘rassen helemaal niet bestaan’ en tegelijkertijd het enkel maar te hebben over ras, racisme, BLM, cultural appriopriation, blanke voice-actors die zwarte cartoonkarakters inspreken etc, kortom volkomen geobsedeerd te zijn door het begrip ras.
Wie is 'die'? Als ik in China ga wonen heb ik opeens een ander ras? En wat als ik een kind krijg met een Chinese?quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:45 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die worden dan toch ook ondergebracht bij resp. de Europide en Mongoloïde hoofdrassen?
Als je een kind krijgt met een Chinese kun je toch van "gemengd ras" spreken? Ik zie het probleem niet zo, want niemand beweert dat alle mensen raciaal "puur" zijn en er geen gradaties bestaan. Ik heb het idee dat je een stroman aan het opzetten bent.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wie is 'die'? Als ik in China ga wonen heb ik opeens een ander ras? En wat als ik een kind krijg met een Chinese?
En wat als we inmiddels zo ver zijn qua kruisbestuiving dat er nauwelijks nog een zinnig onderscheid te maken valt qua ras?quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Als je een kind krijgt met een Chinese kun je toch van "gemengd ras" spreken? Ik zie het probleem niet zo, want niemand beweert dat alle mensen raciaal "puur" zijn en er geen gradaties bestaan. Ik heb het idee dat je een stroman aan het opzetten bent.
Nou, zo op het oog lijkt dat vooralsnog niet echt het geval te zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En wat als we inmiddels zo ver zijn qua kruisbestuiving dat er nauwelijks nog een zinnig onderscheid te maken valt qua ras?
Is dat het idee van 'ik zie toch gewoon dat het een buitenlander is'?quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou, zo op het oog lijkt dat vooralsnog niet echt het geval te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |