Hm, ik vraag het me af. Ik heb er al wel iets van veeartsen over gelezen, maar dat is vaker niet dan wel echt onafhankelijke informatie. Maar kijk naar de gemiddelde koe in de zuivelindustrie: die scoort qua lichaamsbouw niet zelden '(veel) te mager'. De koekoeksgaten (weerszijden staart) zijn vaak veel te uitgesproken, de heupbeenknobbels steken vaak veel te scherp uit, etc.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:12 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De enige 'schade' die zo'n dieet oplevert is dat ze minder melk produceren..
vroeger aten de koeien ook alleen gras en wat voermais en overgebleven aardappelsquote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, ik vraag het me af. Ik heb er al wel iets van veeartsen over gelezen, maar dat is vaker niet dan wel echt onafhankelijke informatie. Maar kijk naar de gemiddelde koe in de zuivelindustrie: die scoort qua lichaamsbouw niet zelden '(veel) te mager'. De koekoeksgaten (weerszijden staart) zijn vaak veel te uitgesproken, de heupbeenknobbels steken vaak veel te scherp uit, etc.
Kortom: je zou op een Body Condition Score van 1-5 geregeld een 2 aanvinken als arts.
Niet dat ik vind dat veehouders moeten janken over dierenmishandeling, gezien ze dit zelf met de fok in de hand werken. (Naast alle andere dingen die met deze koeien gedaan worden.) Maar ik vraag me af of een eiwit-armer dieet niet enkel tot een minder hoge melkproductie leidt, maar ook mogelijk tot andere/meer gezondheidsproblemen. Het is nogal een abrupte omschakeling in het metabolisme.
Ja ik ben het met je eens dat het te idioot voor woorden is (ik consumeer geen dierlijke producten, dus ook geen zuivel). Maar de koeien van vroeger waren nog wel wat minder doorgefokt dan de koeien van nu. Het zijn, en ik parafraseer even een van mijn docenten (melkveearts) 'ferrari's die bij de geringste fout uit de bocht vliegen'. Dat speelt wel mee.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger aten de koeien ook alleen gras en wat voermais en overgebleven aardappels
Dat ze nu speciaal voer mals Soja uit Zuid Amerika moeten hebben waar de Amazone voor is afgebrand om maar 10.000 liter per jaar te geven is volslagen idioot
Het is nog gekker dan bomen halen in canada om hier te verbranden in een bio houtstook centrale
Het nut is dat je erover twittert zodat de boerenacties nog meer aandacht krijgen.twitter:livkrake twitterde op vrijdag 03-07-2020 om 15:01:32Wat is precies het nut van de A1 blokkeren? Kilometerslange files inmiddels. Je zal maar een noodgeval hebben en daar nu stil moeten staan #boerenprotest https://t.co/CA038qSRqT reageer retweet
Precies dit dus eigenlijk.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, ik vraag het me af. Ik heb er al wel iets van veeartsen over gelezen, maar dat is vaker niet dan wel echt onafhankelijke informatie. Maar kijk naar de gemiddelde koe in de zuivelindustrie: die scoort qua lichaamsbouw niet zelden '(veel) te mager'. De koekoeksgaten (weerszijden staart) zijn vaak veel te uitgesproken, de heupbeenknobbels steken vaak veel te scherp uit, etc.
Kortom: je zou op een Body Condition Score van 1-5 geregeld een 2 aanvinken als arts.
Niet dat ik vind dat veehouders moeten janken over dierenmishandeling, gezien ze dit zelf met de fok in de hand werken. (Naast alle andere dingen die met deze koeien gedaan worden.) Maar ik vraag me af of een eiwit-armer dieet niet enkel tot een minder hoge melkproductie leidt, maar ook mogelijk tot andere/meer gezondheidsproblemen. Het is nogal een abrupte omschakeling in het metabolisme.
twitter:geenpet twitterde op vrijdag 03-07-2020 om 15:07:56net boerenprotest ingereden nu stil op de a1 https://t.co/g8H10QSbF2 reageer retweet
Maar dat is economisch niet rendabel door de concurrentie van de doorgefokte straaljager koeienquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:08 schreef Chia het volgende:
[..]
Precies dit dus eigenlijk.
En ik ken ook sobere oud-Hollandse rassen die als melkkoe worden ingezet (maar dus een veel lagere melkproductie hebben die niet stijgt door er krachtvoer in te stouwen) waarvoor het waarschijnlijk geen probleem is. Want die kunnen ook jaarrond in natuurgebieden lopen zonder ze krachtvoer bij te voeren. Maar die worden ook alleen ingezet op wat extensievere bedrijven die niet afhankelijk zijn van een torenhoge melkproductie.
Hangt er vanaf op welke mark je je richt. Als je per se met de schaalvergrotingsrace to the bottom de wereldmarkt wilt bedienen gaat dat hem niet worden nee.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar dat is economisch niet rendabel door de concurrentie van de doorgefokte straaljager koeien
nee, tenzij de overheid een 300 boeren uitkoopt en hen volledig gesubsidieerd lmet handmel op 10 hectare laat draaien met 20 koeien een aardappel veld , 10 varkens en 10 geiten en 20 fruitbomen voor de showquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:20 schreef Chia het volgende:
[..]
Hangt er vanaf op welke mark je je richt. Als je per se met de schaalvergrotingsrace to the bottom de wereldmarkt wilt bedienen gaat dat hem niet worden nee.
Ze strelen liever de schaamstreek van koeien (koeientoilet) die ze ondertussen uithongeren. Dat vindt de overheid een beter alternatiefquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, tenzij de overheid een 300 boeren uitkoopt en volledig gesubsidieerd laat draaien met 20 koeien een aardappel veld , 10 varkens en 10 geiten en 20 fruitbomen voor de show
Dat heet dan kringloop landbouw
En stopt met de race to the bootem te subsidieren
mijn buurvrouw klaagt ook dat ze haar laten uithongerenquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:24 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ze strelen liever de schaamstreek van koeien (koeientoilet) die ze ondertussen uithongeren. Dat vindt de overheid een beter alternatief
Hoe je het ook bekijkt, het huidig systeem is gewoon niet houdbaar, in velerlei opzichten. Alleen dat wil nog niet echt doordringen bij veel mensen.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:20 schreef Chia het volgende:
[..]
Hangt er vanaf op welke mark je je richt. Als je per se met de schaalvergrotingsrace to the bottom de wereldmarkt wilt bedienen gaat dat hem niet worden nee.
Oh helemaal mee eens hoor. Vind het vooral opvallend dat veel boeren zelf dat nog niet eens zien. Alleen die blijven blijkbaar de propaganda van de ForFarmers van deze wereld en de WUR voor zoete koek slikken.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe je het ook bekijkt, het huidig systeem is gewoon niet houdbaar, in velerlei opzichten. Alleen dat wil nog niet echt doordringen bij veel mensen.
https://www.telegraaf.nl/(...)sbedreigingen-boerenquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:32 schreef Chia het volgende:
[..]
Oh helemaal mee eens hoor. Vind het vooral opvallend dat veel boeren zelf dat nog niet eens zien. Alleen die blijven blijkbaar de propaganda van de ForFarmers van deze wereld en de WUR voor zoete koek slikken.
De hele veehouderij is dierenmishandeling.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is idd gewoon diermishandeling en gebeurd steeds vaker in Nederland. Melkkoeien worden steeds zwaarder en geven steeds meer melk.
Ja het gaat om geld , niet om een dierentuinquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
De hele veehouderij is dierenmishandeling.
Ohjoj tuurlijk dan is het oke. Godzijdank gaat het om geld want zodra het over geld gaat kan de moraal overboord.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja het gaat om geld , niet om een dierentuin
ja wie drinkt toch in godsnaam al die melk opquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:46 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ohjoj tuurlijk dan is het oke. Godzijdank gaat het om geld want zodra het over geld gaat kan de moraal overboord.
Ja joh, die dieren zijn ervoor gefokt. Voelen ze niks vanquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:46 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ohjoj tuurlijk dan is het oke. Godzijdank gaat het om geld want zodra het over geld gaat kan de moraal overboord.
die boeren moeten een toontje of 6 lager gaan zingenquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja joh, die dieren zijn ervoor gefokt. Voelen ze niks van
Ik hoop maar dat dit sarcasme isquote:Op vrijdag 3 juli 2020 15:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja joh, die dieren zijn ervoor gefokt. Voelen ze niks van
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |